Mai jos am postat și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură, dar și trimiteri poștale din vremuri diferite,
precum și o insignă din localitatea belgiană BEERNEM,
provincia FLANDRA DE VEST, regiune FLANDRA.
Biserica Sf. George
Biserica Sf. Lambert
Capela Veldt
Castelul Bulskampveld
Clinica de psihiatrie Sf. Amandus
Vechea Primărie
Cafeneaua Bolzak
Capela Huls
Școala de binefacere pentru fete
Casa comunală
Castelul Bloemendael
Podul Louise
Postul pentru emisie de radio
Castelul celor 3 regi
Castelul Reygerloo
Castelul Neerberg
Castel
Vedere generală
Trimiteri poștale
Insignă locală
***
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O PASTILĂ DE UMOR
DIN INTELIGENȚA
POPOARELOR LUMII
ARABIA SAUDITĂ
1. Cel ce ascultă pe la
uşi riscă să audă ce nu îi place.
2. Apa care poartă corabia este şi cea care o
înghite.
3. Limba este calul tău;
dacă o struneşti te va menţine în şa, dacă nu, te va trânti.
__________xxx__________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le
Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la
piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative
sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club,
etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de
identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare
grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de
nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive,
culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Asociația națională Cultul eroilor "Regina Maria" România
20 ani de activitate 1991 - 2011
Glorie eternă eroilor și martirilor neamului
Patrie, eroism, patriotism
Prima instituție care și-a asumat nobila misiune de cinstire a
memoriei și faptelor eroilor a fost Societatea Mormintelor Eroilor Căzuți în
Război. Jertfele
românilor, de-a lungul existenței lor, sunt uriașe. Aproape că nu există palmă
de pământ care să nu fi fost apărată prin jertfă de sânge. Prin moartea lor,
eroii ne-au apărat ființa, limba, cultura și glia străbună. Iată de ce merită
să-i cunoaștem și să-i venerăm. Instituția care și-a asumat nobila misiune de
cinstire a memoriei și faptelor eroilor a fost Societatea Mormintelor Eroilor
Căzuți în Război. Înființată la data de 12 septembrie 1919 prin Înaltul Decret
Lege nr.4106 semnat de către Regele Ferdinand, acest organism era chemat ”să vorbească viitorimii despre
jertfele și izbânzile noastre, despre frumusețea virtuților ostășești și despre
nezdruncinata tărie a sufletului românesc”. Societatea a funcționat sub înaltul
patronaj al Reginei Maria, ca președinte de onoare, și al I.P.S. Mitropolitului
Primat Miron Cristea, ca președinte executiv. În anul 1927 aceasta și-a
schimbat numele în Societatea “Cultul
Eroilor”, iar în anul 1940 a devenit Așezământul Național “Regina Maria” pentru
Cultul Eroilor. După abdicarea Regelui Mihai I și proclamarea Republicii, prin
decretul nr.48 din 29 mai 1948 acesta a fost desființat, patrimoniul și
atribuțiunile fiind transferate Ministerului Apărării Naționale. Hegemonia
U.R.S.S. adusă de cel de-al doilea război mondial a condus la împânzirea
teritoriului țării cu monumente dedicate ostașilor sovietici “eliberatori”, în detrimentul eroilor români. Abia în
anul 1975, în condițiile emancipării de sub tutela Uniunii Sovietice, când s-a
elaborat Decretul Lege al Consiliului de Stat nr.117, având ca obiect
reglementarea operelor comemorative de război, începe să se manifeste, destul
de modest, cultul față de eroii neamului. După decembrie 1989, la inițiativa
unui grup de ofițeri, s-a înființat Comitetul național pentru restaurarea și
îngrijirea monumentelor și cimitirelor eroilor (C.N.R.I.M.C.E.). Prin Sentința
civilă nr.664 din 19 noiembrie 1991, asociația a dobândit personalitate
juridică, iar în baza ordinului ministrului apărării naționale, Nicolae
Spiroiu, a primit acordul de a funcționa sub patronajul M.Ap.N. și un sediul al
comitetului de conducere, în palatul Cercului militar național din București.
Prin Hotărârea Sfântului Sinod al B.O.R., nr.3036 din 19 - 20 iunie 1992 asociația
a intrat sub oblăduirea Patriarhiei Bisericii Ortodoxe Române. La Conferința
națională din 28 august 1997, C.N.R.I.M.C.E. a revenit la denumirea Asociația Națională “Cultul Eroilor”, asumându-și
misiunea de a prelua obiectivele“Așezământului Național “Regina Maria” pentru
Cultul Eroilor”.
Sursa
documentării despre Asociația Națională “Cultul Eroilor” este
Publicația "BUZĂUL EROIC" a Asociației Naționale Cultul Eroilor
"Regina Maria", filiala Buzău. Mulțumesc pe această cale
președintelui filialei buzoiene, domnul Gl.bg.(r) ACHIM ALSTANI, pentru
sprijinul oferit în documentare!
Carl Benz 1844 - 1929
Mercedes - Benz România - 125 ani de inovație - 2011
Carl Friedrich Benz (Karl Friedrich Michael Benz) (1844 - 1929) a fost un inginer german care a inventat automobilul. Primul automobil construit de el se numea Benz
Patent Motorwagen și a fost construit în anul 1885. Motorul avea instalație de răcire
cu apă fiind conectat la roți prin curele și lanțuri de bicicletă. În anul 1888,
soția lui, Bertha, a folosit mașina într-o călătorie de 100 de km pentru a-și
vizita rudele.
Jandarmeria română - Secția Pază și Asigurare a Valorilor
(Vechiul palat al B.N.R.)
5 ani de la înființare 15 mai 1991 - 1996
Pro patria et ordine iuris (Pentru patrie și ordinea de drept)
Jandarmeria
Română este structura militară cu atribuții în menținerea și
restabilirea ordinii și liniștii publice, transportul și paza valorilor,
bunurilor și materialelor periculoase, cât și paza și apărarea obiectivelor de
importanță deosebită. Jandarmeria Română este subordonată Ministerului
Internelor si Administrației publice. Jandarmeria a fost fondata în anul
1893 și refondată după
căderea comunismului, în anul 1990. Sus este postat
logo-ul Jandarmeriei romane, iar mai jos admiri câteva uniforme ale
jandarmeriei interbelice.
Momentul
care marchează întemeierea Jandarmeriei Române a fost 3 aprilie 1850 când,
printr-un ofis domnesc, domnitorul Grigore Alexandru Ghica a aprobat
hotărârea Divanului obştesc, semnând "Legiuirea pentru reformarea Corpului
slujitorilor în jandarmi". Prin această lege, s-a dat statut juridic armei
Jandarmeriei şi i s-au stabilit principiile de organizare şi funcţionare. Ca
urmare, legea prevedea că Regimentul de jandarmi din Moldova se împarte
în două subdiviziuni, fiecare având zona de responsabilitate formată din câte
şase ţinuturi (judeţe). La fiecare ţinut era repartizată câte o companie de
jandarmi, la care se adăuga cât o companie la Isprăvnicia Iaşului şi la Poliţia
Capitalei (Iaşi). În total, 14 companii de jandarmi ce totalizau un efectiv de
1433 jandarmi călări şi pedeştri. Totodată, în această lege se stabilea
Jandarmeriei următoarele misiuni: privegherea siguranţei publice, ţinerea
unei bune orânduieli şi ducerea la îndeplinire a legilor. În ceea ce
priveşte executarea serviciului, se prevedea că Jandarmeria execută un serviciu
ordinar, care se realizează zilnic, pe baza regulamentelor sale şi un serviciu
extraordinar, pe care îl execută la solicitarea autorităţilor. De asemenea, se
prevedea pentru executarea serviciului extraordinar, constituirea de subunităţi
mobile. În perioada domniei lui Alexandru Ioan Cuza, Jandarmeria a
fost supusă unui amplu proces de modernizare, ca de altfel toate instituţiile
statului naţional modern român. Astfel, odată cu transformarea Regimentului de
jandarmi în Legion de jandarmi, începe şi procesul de înlocuire treptată a
escadroanelor şi companiilor de jandarmi, cu escadroane de dorobanţi, pe baza
Ordonanţei nr.896 din 20 iunie 1864. Apoi, prin Legea de organizare a puterii
armate în România, din noiembrie 1864 Jandarmeria este organizată pe principii
noi, scoasă de sub administraţia Ministerului de Interne şi subordonată direct
Ministerului de Război, ca element component al armatei permanente. Legea
Jandarmeriei din 1850 şi Regulamentul jandarmilor de oraş din 1665 au
constituit principalele documente pe baza cărora şi-a organizat şi desfăşurat
activitatea Jandarmeria, iar în perioada următoare au fost documentele care au
stat la baza elaborării de noi legi şi regulamente. Perioada 1866-1867 se
caracterizează prin transformări în sistemul de apărare al ţării în anii 1868,
1872, 1874 şi 1877, având drept rezultat modernizarea şi pregătirea armatei
române, care prin strălucite fapte de arme, în Războiul pentru independenţă al
României din 1877-1878 s-a acoperit de glorie, consfinţind independenţa. În
anul 1893 s-a aprobat Legea pentru organizarea Jandarmeriei rurale
iar în anul 1908 Legea Jandarmeriei.
Primul palat al
Băncii Naţionale a României a fost ridicat în cea mai veche zonă comercială a
oraşului Bucureşti, delimitată în a doua jumătate a secolului al XIX-lea de
străzile Lipscani (cea mai veche), Calea Victoriei (fostă Mogoşoaia), Smârdan
şi Doamnei. Curentul general de modernizare a societăţii româneşti s-a
concretizat şi în înfiinţarea Primăriei Bucureşti în anul 1864. Noua instituţie
a iniţiat primele măsuri administrative ce s-au transpus atât în intervenţii
urbanistice majore, cât şi în reglementări constructive. Evoluţia zonei
centrale a fost definită prin două intervenţii de amploare: deschiderea
bulevardului din faţa noii clădiri a Universităţii şi regularizarea albiei
Dâmboviţei. Situat la limita nordică a zonei centrale, Bulevardul, recunoscut
ca atare de contemporani, în ciuda celor patru nume (Elisabeta, Universităţii
sau Academiei, Carol I şi, pe ultimul segment, Protopopescu-Pake), a creat
cadrul favorabil pentru amplasarea unor construcţii noi, astfel încât nucleul
urban cuprindea clădiri recente şi vechi într-o interesantă şi, uneori,
paradoxală mixtură de funcţiuni şi imagini. Dirijarea activităţii
constructive de către primărie, în cadrul mai larg al influenţelor culturii
occidentale, a permis pătrunderea şi difuzarea stilurilor arhitecturii
vest-europene, ceea ce a conferit oraşului o imagine nouă. Noile construcţii
erau realizate din materiale rezistente şi cu noi tehnologii, fiind mai înalte
decât cele mai impunătoare clădiri deja existente. Specialiştii în istoria
arhitecturii bucureştene opinează că, la începutul deceniului nouă al secolului
al XIX-lea, se poate vorbi de o "explozie" constructivă, care a
facilitat apariţia unor noi programe de arhitectură (clădiri financiar-bancare,
culturale, hoteluri, clădiri cu funcţiune comercială exclusivă) sau
modernizarea unor programe existente anterior (ca în cazul
locuinţei). După înfiinţarea BNR, una din primele preocupări ale
conducerii a fost aceea de a reduce termenul de funcţionare provizorie la
Creditul Funciar Rural, prin construirea sediului propriu. Prevăzut prin lege,
rolul important al BNR atât pentru finanţe, cât şi pentru întreaga economie
românească, impunea realizarea unei clădiri special destinate acesteia. Prin
urmare, în şedinţa sa din 3 octombrie 1881, Consiliul de administraţie a
autorizat pe guvernatorul I.I. Câmpineanu să trateze cu Ministerul de Finanţe
achiziţionarea terenului pe care se afla Hanul Şerban Vodă. Construit în anii
1683-1685, în timpul domniei lui Şerban Cantacuzino (1678-1688), şi consolidat
în vremea lui Constantin Brâncoveanu (1688-1714), acest ansamblu arhitectural a
fost principalul han al oraşului datorită mărimii sale şi al siguranţei oferite
negustorilor în incinta de tip cetate cu ziduri pline spre exterior. În 1863,
prin Legea secularizării averilor mănăstireşti, într-o vreme când era aproape
abandonat, hanul a trecut în proprietatea statului pentru că fusese închinat
mănăstirii Cotroceni, o altă ctitorie a lui Şerban Cantacuzino. Cu imaginea lui
de cetate orientală în mijlocul unui oraş care începea să se europenizeze, în
ciuda deschiderii vitrinelor magazinelor spre străzile Smârdan şi Lipscani,
Hanul Şerban Vodă nu a mai putut reveni la gloria de altădată. La 9
februarie 1882, era publicată în "Monitorul oficial", nr. 249/1882,
Legea privind aprobarea vânzării către BNR a terenului numit Hanul Şerban Vodă,
iar a doua zi guvernatorul BNR era autorizat de către Consiliul de
administraţie ca, împreună cu împuternicitul Administraţiei Domeniilor
Statului, inginerul-arhitect Nicolae Cerchez, să se prezinte la Tribunalul
Ilfov pentru transcrierea actului de cumpărare a terenului. În acelaşi timp,
s-a dispus depunerea de către BNR a sumei de 800.000 lei, contravaloarea
terenului şi a clădirilor aflate pe el, la Casa de Depuneri şi
Consemnaţiuni. Pentru stabilirea propriilor exigenţe, guvernatorul I.I.
Câmpineanu şi preşedintele Consiliului de cenzori, Menelas Ghermani, au vizitat
bănci din străinătate cu intenţia de a constata progresele arhitecturii
bancare. La 31 martie 1882, Consiliul general a aprobat contractul încheiat cu
Cassien Bernard, elevul şi colaboratorul lui Charles Garnier, autorul Operei
din Paris, precum şi cu Albert Galleron, pentru executarea anteproiectului
construcţiei palatului B.N.R.. La 16 septembrie 1882, Consiliul General a
analizat anteproiectele palatului B.N.R. întocmite de cei doi arhitecţi francezi
şi a aprobat proiectul în care faţada clădirii era pe strada Lipscani, fiind
respins cel în care faţada era către strada Smârdan. De asemenea, se decidea
executarea planului definitiv şi a devizului lucrării. Un an mai târziu, Consiliul
general aprobă planul definitiv şi trecerea la execuţia acestuia, achitând şi
onorariile arhitecţilor. Proiectul lor tocmai fusese expus la Expoziţia
Naţională de Beaux Arts de la Paris şi primise aprecieri favorabile. În 1883,
s-a decis dărâmarea clădirilor pentru eliberarea terenului Hanul Şerban Vodă,
iar la 12 iulie 1884 a avut loc inaugurarea oficială a lucrărilor, prilej cu
care în fundaţia clădirii s-a depus un document în care erau menţionaţi regele
Carol I, prim-ministrul I.C. Brătianu şi membrii guvernului, conducerea BNR. În
Darea de seamă anuală, Consiliul de administraţie aprecia că lucrările vor dura
doi sau trei ani, fiind foarte importante atât ca întindere, cât şi din punctul
de vedere al condiţiilor pe care trebuie să le asigure, având în vedere
destinaţia clădirii. Ridicarea palatului a durat mai mult, întârzierea
fiind provocată de războiul sârbo-bulgar (noiembrie-decembrie 1885), care a
determinat întreruperea exploatării şi a transportului pietrei de Rusciuk, ca
şi de dificultăţile reprezentate de organizarea licitaţiilor şi desfăşurarea
tratativelor pentru achiziţionarea materialelor, a instalaţiilor şi pentru
încredinţarea lucrărilor de execuţie. De asemenea, nu de puţine ori,
intemperiile vremii au avut şi ele rolul lor în amânarea executării lucrărilor.
Administraţia B.N.R. a avut în permanenţă în vedere multiplele aspecte, din care
unele neprevăzute, ale unui astfel de proiect major, în care dimensiunea
cheltuielilor posibile trebuia să fie pusă de acord cu obiectivul realizării unei
clădiri-emblemă pentru harta bucureşteană a construcţiilor cu destinaţie
bancară. La 15 februarie 1884, Consiliul general a aprobat planul
fundaţiilor Palatului BNR, prezentat de arhitectul N. Cerkez. El a întocmit şi
un deviz provizoriu, potrivit căruia totalul cheltuielilor urma să fie de
2.342.577 lei, la care se adăuga suma de 157.422 lei, pentru cheltuieli
neprevăzute. La 27 ianuarie 1884, E. Carada şi N. Cerchez au fost delegaţi
de conducerea BNR să viziteze carierele de la Bahna din judeţul Mehedinţi, în
vederea alegerii sortimentului de piatră potrivit construirii Palatului B.N.R. De
asemenea, Administraţia B.N.R. a încheiat un contract cu Ch. Rolland din Marsilia
pentru furnituri în cantitate aproximativă de 2.200 tone de ciment
Portland-Lafarge, cu preţul de 62 lei tona, şi 550 metri cubi de piatră de
Cassis cioplită, cu 100 lei metru cub. Materialele urmau să fie predate la
Giurgiu, cheltuielile de vamă şi transport de la Giurgiu la Bucureşti revenind
băncii. La 23 iulie, I. Meves era desemnat pentru supravegherea acestui
transport. Dar, încă din luna mai, pentru urgentarea procurării cimentului
necesar, Consiliul de administraţie a decis înlocuirea unei părţi a acestei
comenzi cu ciment produs la Montalieu, Port de France şi Grenoble. Măsura de
precauţie luată de conducerea BNR s-a dovedit a fi inspirată, căci, în toamna
aceluiaşi an, Ch. Rolland a adus la cunoştinţa băncii că, din cauza epidemiei
de holeră din sudul Franţei, nu avea cum să-şi îndeplinească obligaţiile ce-i
reveneau prin contract şi, prin urmare, solicita rezilierea lui. Şi în privinţa
pietrei pentru fundaţii şi socluri, s-a revenit asupra deciziei iniţiale,
Consiliul de administraţie stabilind, la 29 aprilie 1885, să se întrebuinţeze
piatră cioplită în locul celei brute, la preţul de cel mult 85 lei metru
cub. Licitaţia organizată pentru achiziţionarea ferestrelor şi a
parchetului era anulată de Consiliul general, care aproba, la 12 februarie
1886, suma de 68.000 lei pentru a cumpăra prin "bună învoială"
ferestrele şi recomanda reluarea licitaţiei pentru parchet. Pentru
procurarea aparatelor de încălzit, la 5 septembrie 1884, Anton Carp informa
Consiliul general că a contactat mai multe case speciale şi, în urma examinării
proiectelor de către arhitecţii băncii, cel mai avantajos a fost cel al firmei
Koerting din Paris, preţul fiind de 120.000 lei. Peste numai o jumătate de an,
această firmă nu depusese cauţiunea şi informa că renunţă la lucrare, situaţie
în care, pentru încălzirea şi ventilarea Palatului, s-a încheiat un contract cu
Casa Wasserleitungen din Viena, la preţul de 42.745 florini sau 71242
mărci. La 9 martie şi respectiv 20 martie 1885, Consiliul de administraţie
şi Consiliul general au discutat chestiunea grinzilor de fier şi de oţel
necesare pentru realizarea tavanelor şi a pardoselilor. Având în vedere că
"pentru asemenea furnituri trebuie să se ţină cont pe lângă preţuri şi de
calitatea lucrului şi de siguranţa ce inspiră constructorul",
Administraţia s-a pronunţat pentru oferta lui Schneider de la firma Creusot,
care oferea următoarele preţuri: 195 franci tona grindă de fier, 320 franci
tona grindă de oţel, 390 franci tona grindă de oţel combinat "cu buloane,
corniere şi legături în oţel, toate predate franco pe chei la Galaţi sau la
Brăila". Vama şi transportul până la Bucureşti cădeau în sarcina şi
cheltuiala BNR. În primăvara următoare, la 14 mai 1886, Consiliul general
a avizat rezultatele licitaţiei pentru tabla de aramă necesară acoperişului
Palatului băncii. Prin urmare, s-au încheiat contracte cu firmele Aron Hirsch
din Halberstadt (128 franci pentru suta de kilograme de tablă adusă la Galaţi,
la care se adăugau 3 franci pentru transportul până la Bucureşti) şi Casa
Benchelte din Grünberg (39 franci suta de kilograme de oţel pentru structura
metalică a acoperişului, inclusiv montatul). De asemenea, urmau să fie
comandate grilajele ornamentale din fier pentru ferestrele şi uşile localului,
în limita maximă de 1 leu/kg, după modelele date de bancă. După executarea
porţilor şi a gratiilor ferestrelor de la subsol de către Andrei Rogalski, în
august 1886, Eugeniu Carada (în locul locţiitorului de guvernator) şi
secretarul general F. Kohler semnau contractul cu antreprenorul Friedrich
Weigal din Bucureşti. Potrivit acestuia, antreprenorul se însărcina cu
executarea "gratiilor ornamentate de fier", în număr de 42, după trei
modele date de bancă, care urmau să aibă "întocmai dimensiunile golurilor
lăsate în zidărie pentru aşezarea lor". Grilajele urmau să fie lucrate din
fier "de primă calitate" adus din Germania, vopsite cu miniu de plumb
şi montate. Banca plătea 0,80 lei pentru un kg de fier, la dimensiunea cerută,
lucrat şi montat. Contractul prevedea şi grosimea vergelelor, ca şi secţiunea
lor (pătrată sau rotundă), coordonate ce trebuia respectate întocmai. Erau
stabilite şi două termene ferme: primele 15 gratii predate în noiembrie 1886,
iar restul comenzii în mai 1887. Dacă antreprenorul nu le respecta, BNR
era în drept "fără nici o altă somaţiune sau altă formă de judecată să
rezilieze contractul, refuzând lucrările fără nici o despăgubire pentru
antreprenor, care va rămâne răspunzător pentru orice daune ce ar proveni Băncii
Naţionale pentru orice lucrare nepredată la termen". În acelaşi timp,
Administraţia băncii a luat măsuri pentru organizarea licitaţiilor în vederea încredinţării
executării diferitelor lucrări de construcţie. Astfel, pentru lucrările
"de betonagiu", la 4 aprilie 1884, Consiliul de administraţie
respingea toate ofertele şi restituia garanţiile depuse. La 25 iulie
acelaşi an, era organizată licitaţia pentru zidăria de piatră şi cărămidă,
de la soclu în sus, dar Consiliul general nu a avizat-o şi a solicitat
Administraţiei să contracteze aceste lucrări "prin bună învoială" cu
o întreprindere care cerea preţuri sub cele de la licitaţie. În această
situaţie, la 12 ianuarie 1885, Consiliul general a aprobat contractele
încheiate cu Giuliani Zanetto pentru executarea lucrărilor de săpături şi
"betonagiu", precum şi cu Societatea de Construcţiuni pentru Lucrări
de Zidărie, în vederea realizării lucrărilor de zidărie şi de piatră de la
soclu în sus. De asemenea, în contextul rezilierii înţelegerii cu Ch. Rolland,
s-a autorizat, la 12 ianuarie 1885, încheierea unui al doilea contract cu
Giuliani Zanetto pentru furnizarea pietrei şi construirea soclului, cu toate materialele
necesare, la preţul de 137 lei metru cub. La 22 iulie 1887, locţiitorul de
guvernator, Anton Carp, era autorizat de Consiliul de administraţie să încheie
contractul cu tinichigiul Th. Georgescu, pentru realizarea învelişului cu tablă
de aramă, la preţul de 1,68 lei metru liniar, şi a jgheaburilor, la preţul de
2,50 lei metru liniar. Administraţia B.N.R. a apelat la sprijinul
profesioniştilor, Nicolae Cerkez fiind numit, la propunerea lui E. Carada,
"architect primar al construcţiunii". În virtutea recomandării făcute
de N. Cerkez, devenit arhitectul băncii, în jurul căruia s-a constituit şi
primul Serviciu de arhitectură al instituţiei, la 3 decembrie 1883, Consiliul
de administraţie l-a numit pe arhitectul Constantin Băicoianu "desinator
cls. I", având o retribuţie de 300 lei pe lună. Trecerea la construirea
palatului a determinat creşterea numărului personalului angajat special pentru
acest proiect. Mai întâi, Iohan Seewald devenea "desinator cls. II",
apoi, la 23 iulie, Albert Seraia era numit supraveghetor al lucrărilor de
betonare şi, la 10 septembrie, Nicolas Pascal devenea supraveghetorul
lucrărilor de construcţie, cu o remuneraţie de 5 lei pe zi. În vara anului
1886, trecuse deja termenul scurt, de 2 ani, pronosticat pentru terminarea lucrărilor
şi Consiliul general lua în discuţie întârzierile intervenite. E. Carada
reitera în faţa Consiliului presiunile permanente ale Administraţiei băncii
asupra Societăţii de Construcţiuni care îşi adjudecase lucrările de zidărie,
precum şi concesiile acceptate, în sensul că "Administraţia a consimţit ca
parte din zidărie să se facă de cărămidă şi mixtă în loc de piatră curată cum
se contractase". În ciuda ameninţărilor cu rezilierea contractului şi
confiscarea garanţiei, Societatea de Construcţiuni nu a intensificat ritmul
lucrărilor. Pentru că tergiversarea lucrărilor obliga banca la cheltuieli
excepţionale de personal şi chirii, la care se adăuga insuficienţa spaţiului
din clădirea Creditului Funciar Rural, Consiliul general aprecia că s-ar putea
ca banca să fie silită să oprească zidăria la nivelul etajului 1, să pună
acoperişul şi să se mute în localul parţial zidit, urmând ca ulterior să se
termine lucrările. În anul următor (1887), a fost pus acoperişul, iar în
1888 progresele au fost majore, după cum se poate stabili din Raportul
Consiliului de administraţie către Adunarea generală a acţionarilor din 19
februarie 1889, în care se menţionează: "construcţiunea localului Băncii
Naţionale din Bucureşti este terminată, în părţile cele mai importante. Dacă
iarna aspră ce am avut, întârziind aşezarea aparatelor de încălzire, nu ne-ar
fi silit a suspenda în timp de trei luni chiar lucrările interioare, am fi
putut a vă întâlni în noul nostru edificiu. În acest moment însă se lucrează cu
activitate şi, în curând, Administraţia băncii se va strămuta în localul său
definitiv". Tonul entuziast din acest raport nu s-a concretizat prin
finalizarea lucrărilor în 1889, deşi pe frontispiciul clădirii, în zona celor
două pavilioane terminale ale faţadei centrale tocmai acest an este trecut în
caractere latineşti (MDCCCLXXXIX). De altfel, în acest an, străduinţa de a
termina construirea Palatului a fost dublată de lucrările de sistematizare a
împrejurimilor clădirii BNR, pentru alinierea străzii Smârdan cu localul
băncii. În vederea lărgirii străzii în discuţie, Consiliul general a cedat
Primăriei Bucureşti o porţiune de teren din proprietatea băncii, fără
despăgubire, condiţionând ca terenul respectiv să servească doar în acest
scop. Raportul Consiliului de administraţie către Adunarea generală a
acţionarilor din 18 februarie 1890 indica iminenta mutare a serviciilor băncii
în noul sediu: palatul "din Bucureşti este aproape terminat, cu excepţia
lucrărilor de decoraţiune interioară ale unor părţi ale clădirii. Imprimeria este
deja [...] instalată în noul edificiu". În iunie acelaşi an, şi
celelalte servicii s-au mutat în clădirea de pe strada Lipscani. Calculele au
arătat că, în ciuda faptului că s-au executat mai multe lucrări neprevăzute,
precum canalizarea completă pentru apele de scurgere, instalarea apei şi a
gazului în toată clădirea, grilajul de împrejmuire şi altele, valoarea totală a
acestor cheltuieli nu a depăşit cu mult pe aceea preconizată de 2500000 lei.
În cei şase ani cât a durat ridicarea Palatului, stricta supraveghere a
elaborării proiectelor şi a executării acestora a fost îndeplinită, în numele
Administraţiei B.N.R., de către directorul E. Carada. Unul din biografii său,
Mihail Romaşcanu, descrie astfel implicarea lui: "cât au durat lucrările,
Carada le-a condus cu o pricepere de mare arhitect. Comanda materialele,
cerceta calitatea lor, verifica preţurile ofertelor, revedea planurile,
supraveghea executarea lucrărilor şi cerea refacerea acelora care nu erau bune;
pe scurt, nu se făcea nimic fără ştirea şi aprobarea lui". Expresia
deplină a caracterului de bancă conferit de monumentalitatea căreia i se
asociază forţa expresivă dată de regularitate, echilibru, distincţie,
masivitate şi deschiderea ponderată către stradă conferă Palatului B.N.R. din
strada Lipscani un loc privilegiat în arhitectura perioadei, putând fi comparat
cu marile construcţii bancare realizate în Europa veacului al XIX-lea.
Structura de rezistenţă şi materialele folosite sunt în deplină concordanţă cu
tehnica cea mai modernă a sfârşitului de secol XIX. Astfel, utilizarea
sistemelor tradiţionale, precum zidăria portantă şi boltirea zonei centrale a
subsolului, este completată cu utilizarea consistentă a noilor materiale de
construcţie, în special a metalului. În imediata apropiere a impunătoarei
clădiri, se afla deja clădirea Societăţii de Asigurări Dacia (1874), dar
palatul B.N.R. de pe strada Lipscani a schimbat modul de percepere a centrului
comercial, prin impunerea componentei bancare. Nu întâmplător, în deceniile
următoare, în jurul palatului, s-au ridicat construcţii ale sediilor celor mai
importante bănci şi instituţii financiare (Societatea de Asigurare Dacia -
România, Societatea de Asigurare Naţională, Banca de Scont, Camera de Comerţ şi
Industrie şi Bursa, Casa de Depuneri, Banca Marmorosh-Blank, Banca Agricolă),
ceea ce a dus la constituirea centrului financiar-bancar bucureştean,
completând astfel noul chip european din bronz şi din piatră al capitalei,
alături de clădirea Universităţii, de statuile lui Mihai Viteazul şi Ion
Heliade Rădulescu, de Palatul Regal, Ateneul Român, Palatul de Justiţie,
Fundaţiile Culturale Regale, Ministerul Agriculturii, Palatul Poştei şi
Facultatea de Medicină. Una din cele mai frumoase clădiri ale
Bucureştiului, aşa cum o prezenta o voce autorizată a arhitecturii româneşti,
precum aceea a lui Ion Mincu, Palatul vechi al B.N.R. a deschis seria clădirilor
monumentale prin care instituţiile moderne româneşti nou create îşi asociau o
imagine concretă ce le asigura vizibilitatea necesară pentru a se impune. Proiectul
conceput de arhitecţi francezi şi pus în practică de arhitecţi şi ingineri
români trebuia să corespundă unor multiple condiţionări, determinate de
destinaţiile speciale ale spaţiilor unei clădiri bancare. Astfel, erau
necesare: spaţiul pentru relaţiile cu publicul (holul ghişeelor, în primul
rând); spaţiul pentru activitatea funcţionarilor (birouri de diferite
categorii, inclusiv al guvernatorului şi ale celorlalte persoane din conducerea
băncii); spaţiul tezaurului, divizat pentru accesul publicului şi păstrarea
valorilor; spaţiul imprimeriei şi al tuturor anexelor necesare. Gruparea
acestora trebuia să se realizeze astfel încât circulaţia să nu afecteze
măsurile de siguranţă şi protecţie ale valorilor băncii şi, de asemenea, să
ţină seama de trama stradală şi alte vecinătăţi ale clădirii ce condiţionau
posibilităţile de acces ale publicului şi ale funcţionarilor. Toate aceste
elemente au fost subordonate principiilor arhitecturale ale stilului eclectic
de factură academică. Preluând multiple elemente din arhitectura Renaşterii şi
a Clasicismului francez, Palatul are o formă dreptunghiulară cu latura mare de
73 m (de-a lungul străzii Lipscani) şi cu cea mică de 52 m (pe strada
Smârdan). Structura compoziţională generală este unitară, dar are şi
rezolvări particulare pentru punerea în evidenţă a importanţei faţadei
principale. Toate faţadele sunt organizate în două registre principale
suprapuse: primul corespunde parterului şi are un nivel puţin înălţat de la
sol, fiind finisat în piatră. Trecerea la registrul următor se realizează
printr-o cornişă discretă. Al doilea registru cuprinde restul înălţimii
clădirii, fiind placat cu piatră pe faţada principală şi tencuit pe celelalte.
Faţada principală, orientată către strada Lipscani, a fost realizată din
piatră de Rusciuc. Ea este evidenţiată atât prin înălţimea mai mare, cât şi
prin atenţia specială acordată întregii decoraţii. La fiecare colţ, volumul
compact este marcat de câte un pavilion de formă pătrată, care avansează faţă
de restul clădirii, contând în volumetria generală ca nişte turnuri ce
sugerează forţa şi robusteţea construcţiei. Ele au o acoperire specială care
preia tipul de cupolă frecvent utilizat în epocă. Axul central de simetrie
al clădirii este marcat prin decroşul subasmentului pe care sunt aşezate patru
coloane corintice elansate, canelate. Verticalitatea elementului decorativ
central este accentuată prin depăşirea cornişei generale. Acest element este
înălţat printr-un grup sculptural alcătuit din două personaje (un bărbat şi o
femeie), care încadrează lucarna în care se afla un ceas. Se presupune că
autorul acestui grup statuar a fost Athanasie Constantinescu. Axul
elementului central coincide cu intrarea principală, accesul fiind posibil pe
uşa centrală prevăzută cu un fronton semicircular. La partea superioară, ceea
ce corespunde etajului I, se află un balcon rezultat din avansul coloanelor.
Aici se deschid cele trei uşi de dimensiuni egale şi cu decoraţiuni identice,
precum şi, deasupra acestora, golurile în formă rotundă ale Sălii de
Consiliu. Ritmarea verticală este reluată la cele două pavilioane
terminale ale acestei faţade. Subordonarea acestora faţă de elementul central
este marcată prin relieful mai redus, realizat prin angajarea la suprafaţa
peretelui a celor patru coloane ionice. Dispunerea acestor coloane creează trei
deschideri, aceea din mijloc fiind mai mare. Coloanele mediane susţin un balcon
mic, care, la rândul lui, se sprijină pe două console viguroase ancorate pe
cornişa care desparte cele două registre principale. Spaţiile laterale
adăpostesc patru din cele şase sculpturi decorative ale faţadei, realizate în
ronde-bose, care pun în evidenţă etajul nobil. Cele patru sculpturi sunt
operele lui Ion Georgescu (1856-1898) şi Ştefan Ionescu Valbudea (1859-1918),
doi dintre cei mai reprezentativi artişti români ai epocii, şi înfăţişează
patru personaje alegorice, care reprezintă Justiţia (Thermis) şi Agricultura
(Ceres), plasate central, iar lateral se află Comerţul (Mercur) şi Industria
(Vulcan). Simbolistica lor comunică programul asumat de BNR de a susţine
economia naţională. Golurile sunt dispuse echidistant şi ierarhizat.
Ferestrele de la parter se termină cu ancadramente în semicerc, fiind decorate
şi protejate cu grilaje a căror fină ţesătură este realizată din metal.
Ferestrele ce se deschid în cele două balcoane ale etajului I au aceleaşi
dimensiuni ca şi celelalte, dar ancadramentul lor beneficiază de o decoraţie
suplimentară a frontonului. Celelalte 10 ferestre au, alternativ, frontonul
triunghiular sau rotund, iar în partea de jos este prevăzut un registru de
balustrade. Deasupra lor se află un registru secundar, separat de restul
faţadei printr-o profilatură discretă, alcătuit din ferestre de dimensiuni
mici, rotunde în zona celor trei balcoane şi pătrate în rest, care asigurau
iluminarea podului. În urma intervenţiilor din anii 1929-1930, când s-a
realizat al doilea nivel, în afara Sălii de consiliu, aceste ferestre asigură
iluminarea noilor. Pentru celelalte trei faţade s-au respectat principiile
generale plastice, dar tratarea a fost mai simplă. În acelaşi timp, ele nu sunt
identice, fiecare având nota sa de originalitate dată de soluţiile găsite
pentru adaptarea la ambient. Faţada dinspre strada Smârdan era tencuită şi se
caracteriza, în primul rând, prin decroşeul ce asigură avansul unei segment
echivalent cu aproximativ o treime din lungimea ei faţă de planul general.
Suprafaţa este ritmată de un şir de pilaştri, ca şi la pavilioanele din colţ.
În afara pavilioanelor, la nivelul parterului şi al etajului I, ferestrele au
frontoane semicirculare, cele din registrul inferior fiind prevăzute cu
grilaje. Ferestrele etajului al doilea, adăugat ulterior, sunt de dimensiuni
mici şi au formă dreptunghiulară. Această aripă a adăpostit, încă de la
începuturi, imprimeria Băncii. Faţada dinspre Nord corespundea străzii
Băncii Naţionale. Spre deosebire de celelalte faţade, pavilioanele marginale au
un avans mai mare în exterior, astfel încât restul faţadei este mai retras faţă
de limita maximă a acestora. Ferestrele de la parter aveau ancadramente
dreptunghiulare în zona pavilioanelor şi semicirculare în rest, toate fiind
dublate de grilaje. Golurile etajului următor erau prevăzute, în zona
pavilioanelor, cu ancadramente triunghiulare decroşate, similare celor de pe latura
vestică a construcţiei, iar în rest cu simple ancadramente dreptunghiulare.La
11 iunie 1890, BNR, reprezentată de Anton Carp, încheia cu Zoe Lahovary, care
avea "autorizaţiunea soţului său, G. Lahovary", o convenţie. Potrivit
acestei înţelegeri, între cele două proprietăţi urma să se deschidă o trecere
de 8 m lărgime, în lungime până la proprietatea prinţului Karagheorghevici.
Strada, care va deveni strada Băncii Naţionale, era paralelă cu grilajul aşezat
la 3 m de cele două pavilioane şi avea 8 m lăţime către proprietatea Lahovary.
De asemenea, semnatarii conveneau ca până ce strada va intra în categoria
"stradele sau pieţe publice ale capitalei, pavarea şi întreţinerea ei se
va face de ambele părţi contractante, cheltuielile fiind suportate în părţi egale".
A treia faţadă, dinspre vest, avea un ax ce coincidea cu un portal bogat
decorat, care marca intrarea rezervată guvernatorului în curtea interioară. La
nivelul parterului, se află dispuse ferestre cu frontoane dreptunghiulare, iar
la nivelul etajului I ferestrele au ancadramente triunghiulare. Golurile
pavilioanelor din colţuri se deschid în două balcoane mici şi au frontoane
decorate în formă triunghiulară, astfel încât ies în evidenţă. Toate golurile
registrului secundar superior, corespunzătoare birourilor de la al doilea etaj
sunt în formă dreptunghiulară. Pe lângă intrarea destinată guvernatorului, pe
această faţadă mai existau alte două intrări secundare pentru accesul la
locuinţele personalului. În direcţia vest, în momentul inaugurării Palatului
B.N.R., nu era delimitată de o stradă, ci de o fundătură. În urma avizului dat de
către Consiliul general, la 28 septembrie 1891, s-a încheiat o înţelegere între
B.N.R., reprezentată de Th. Rosetti şi Anton Carp, şi avocatul Constantin Mille,
ca împuternicit al prinţului Alexis Karagheorghevici. Prinţul Karagheorghevici
ceda Băncii terenul aferent prelungirii în linie dreaptă a trecerii private
deschise din str. Smârdan printre Banca Naţională şi proprietatea lui G.
Lahovary până la aliniamentul ocupat de împrejmuirea şi zidul dinspre
"stradela" particulară ce despărţea, spre apus, terenurile Băncii de
cele ale prinţului Karagheorghevici. Trecerea astfel prelungită urma să se
paveze pe cheltuiala ambilor riverani. Prin amenajarea acestei străzi, o parcelă
din terenul BNR, în suprafaţă de 56 m pătraţi urma să rămână spre terenul
prinţului Karagheorghevici contra sumei de 4000 lei. Strada astfel rezultată
s-a numit, mai întâi, Karagheorghevici şi apoi Eugeniu Carada. În colţul unde
această stradă se întâlnea cu strada Lipscani, a fost aşezată, la începutul
anilor '20, statuia lui Eugeniu Carada, realizată de sculptorul francez Dubois.
Amenajarea acesteia a fost făcută de sculptorul român Măţăoanu. Deşi are o
suprafaţă mare, acoperişul nu intră în competiţie cu faţadele, deoarece având o
pantă foarte mică este greu de perceput. Singurele elemente speciale sunt cele
cinci cupole, din care patru sunt identice şi sunt situate deasupra elementelor
decroşate din colţurile clădirii. Acestea au avut ca model tipul de cupolă al
Turnului Orologiului Palatului Luvru. Spre deosebire de restul acoperişului,
care era acoperit cu tablă de aramă, învelişul cupolelor a fost realizat din
tablă de ardezie. Cupolele sunt înconjurate de o balustradă prin care se face
articularea cu faţadele respective. A cincea cupolă, cea mai impunătoare,
potenţează monumentalitatea intrării principale. Palatul din strada
Lipscani cuprinde o travee centrală în care se află Sala sau Holul ghişeelor şi
alte două travee secundare. Coloanele care susţin cupola şi dialogul dintre
travee asigură ritmul construcţiei şi permit un joc de volume ce elimină
monotonia. Tratarea arhitecturală sobră, neostentativă a exteriorului intră în
contrast cu bogăţia accentuată a decoraţiei interioarelor. Organizarea
interioară "spaţială şi funcţională" s-a realizat în acord cu
activitatea specifică băncii, incluzând preocuparea constantă a conducerii
acesteia pentru siguranţa exploatării. Axul principal al faţadei dinspre
strada Lipscani distribuie simetric şi spaţiile interioare. Simetria dispare
însă pentru funcţiunile şi spaţiile secundare. Axul compoziţional se
concretizează într-o succesiune de spaţii, care cuprinde intrarea principală şi
holul ghişeelor. De o parte şi de alta a acestui element compoziţional, se află
două curţi interioare dispuse simetric, de dimensiuni egale, care au rolul de a
ilumina spaţiile orientate către ele. În cea mai mare parte a sa, parterul
era destinat relaţiilor cu publicul. De aceea, aici se află cele mai ample
spaţii din clădire, respectiv holul principal de formă pătrată, din care se
intră în două încăperi, dispuse simetric în raport cu intrarea şi destinate
Serviciului scont şi Bibliotecii, şi se înaintează către spaţiul alungit,
orientat perpendicular pe axul principal, la extremităţile căruia sunt plasate
cele două scări de acces la etaj. Spaţiile destinate publicului sunt
unificate atât prin casetele de dimensiuni mari ale plafoanelor, cât şi prin
prezenţa aceleiaşi ordonanţe, reprezentate de coloane şi pilaştri adosaţi
peretelui, executate într-o gamă unică de materiale şi de culori. Prin acest
element decorativ principal se ritmează suprafeţele parietale şi sunt puse în
evidenţă elementele de rezistenţă. În vestibul, coloanele angajate sunt
dispuse regulat pe toţi pereţii, inclusiv la colţuri. Intrările birourilor
rezervate Bibliotecii şi Serviciului Scont sunt marcate prin două uşi, fiecare
cu ancadramente terminate cu frontoane, plasate simetric între două coloane
situate la o distanţă mai mare între ele. În spaţiul din care pleacă cele
două scări de onoare se află două perechi de coloane adosate pilelor de
zidărie. Limitele laterale ale spaţiului de trecere către ghişee este
evidenţiat de coloanele duble dispuse de o parte şi de alta a părţii centrale.
Aceste coloane au şi rolul de a îngusta unghiul vizual, disimulând vederea
părţilor laterale ale rampelor scărilor. Cel mai important element al
spaţiului interior dedicat publicului este Holul ghişeelor, care adăposteşte
astăzi Muzeul B.N.R. Numit Sala de marmură, acest spaţiu are următoarele dimensiuni:
cca 12,50 m lăţime, cca 21 m lungime şi cca 15 m înălţime la cota maximă a
acoperirii. Configuraţia sa generală se datorează atât destinaţiei, cât şi
tiparului epocii. Astfel, în secolul al XIX-lea, clădirile băncilor importante
din Europa au preluat imaginea specifică burselor şi băncilor secolelor
XVI - XVII din Anvers, Amsterdam şi Londra. Aceste instituţii aveau
locurile de schimb organizate în jurul unei curţi interioare dreptunghiulare,
descoperite, delimitate de parterul şi etajul I al clădirii. Arhitecţii de la
sfârşitul secolului al XIX-lea au ajustat imaginea tradiţională într-o singură
direcţie, acoperind, de regulă, cu structuri metalice tradiţionala curte
interioară. Holul ghişeelor din Palatul vechi al BNR era înconjurat pe trei
laturi de un spaţiu afectat funcţionarilor. Celelalte spaţii au fost rezervate
funcţiunilor care nu presupuneau contactul cu publicul. Golul Holului cu ghişee
de la parter este dezvoltat pe două niveluri şi este înconjurat pe trei laturi
de o amplă galerie. Registrele decorative sunt prezente şi în Holul
ghişeelor. La nivelul parterului, se remarcă succesiunea pilelor masive de
zidărie, între care erau fixate ghişeele. În spatele fiecărei pile era montată
o casă de bani, care, astfel, se afla la îndemâna funcţionarului de la ghişeu.
Un buton decorativ fixat în zidărie pune în evidenţă axul pilelor, care sunt
unite prin arce în formă de semicerc. Registrul al doilea, ce corespunde
etajului I, cuprinde grupuri de coloane duble, în stil compozit, situate la
distanţe egale, unite în partea superioară prin arce în formă de semicerc.
Acest registru se termină cu o cornişă bine evidenţiată, care face distincţia
între tratarea pereţilor şi aceea a acoperişului. Fermele metalice care o
alcătuiesc sunt disimulate în decoraţia abundentă a stucaturii, prin arce fin
decorate ce ritmează suprafeţele decupate din bolţi cu muchii ieşite. Prin
intermediul unor steme bogat decorate, sprijinite lateral de câte două
personaje feminine, la rândul lor, arcele se reazemă pe cornişa etajului I. În
faţa stemelor cu însemnele băncii, la colţurile sălii se află câte un vultur.
Deasupra cornişei se află şi un registru secundar de lunete, care, împreună cu
un mare luminator, dispus în centru, asigură iluminarea holului. La parter
se aflau şi alte spaţii destinate birourilor care nu presupuneau contact cu
publicul: sala pentru imprimarea biletelor (pe latura Smârdan) şi locuinţe de
serviciu (latura Carada). În vestibul, două sculpturi realizate în
atelierul A. Durenne Sommevoire, care reprezintă personaje feminine ţinând
cu ambele mâini, deasupra capului, câte un corp de iluminat, marchează pornirea
rampelor celor două scări către următorul etaj. La nivelul podestului
intermediar, fiecare scară continuă cu două rampe, de o parte şi de alta. De asemenea,
se menţine decorarea parietală cu pilaştri angajaţi. Cu ultima treaptă se
termină şi spaţiul luminos, asigurat de ferestrele orientate către una din
curţile interioare. Pe balustrada cu decoraţii minuţios realizate, au fost
aşezate două steme cu însemnele heraldice ale provinciilor istorice ce
alcătuiau Regatul României în momentul edificării construcţiei: bourul
Moldovei, acvila Munteniei, leul Olteniei şi cei doi delfini afrontaţi ai
Dobrogei. La nivelul podestului intermediar al scării din partea dreaptă,
se află placa din piatră de Baschioi cu numele celor 21 de funcţionari BNR
morţi pe câmpurile de onoare ale Războiului Reîntregirii. Acest tip de piatră
fusese folosit şi la Palatul Regal şi se armoniza cu arhitectura băncii.
Adaptată stilului clădirii şi "încastrată în zidurile acestei vechi
instituţii, la răspântia serviciilor ei", placa comemorativă a fost
realizată de arhitectul Radu Dudescu şi inaugurată, la 11 noiembrie 1937 (data
armistiţiului de la Compiegne, care pusese capăt primului război mondial), în
cadrul unei ceremonii special organizată, la care au participat guvernatorul
Mitiţă Constantinescu, membrii Consiliului de administraţie şi reprezentanţi ai
guvernului. Deasupra rampei centrale se afla câte un luminator, înlăturate de lucrările
ulterioare, astfel încât, astăzi iluminarea naturală se realizează numai prin
intermediul ferestrelor dinspre curtea interioară. Cele două scări
monumentale asigură accesul la etajul I, care este nivelul nobil al Palatului.
Aici se aflau: Holul de onoare, Sala Consiliului de administraţie, Biroul
guvernatorului, birourile altor membri ai conducerii băncii şi sălile de
recepţie. Tratarea arhitecturală riguroasă, vizibilă în ierarhizarea
decoraţiei parietale şi a plafonului, continuă şi la etajul I. Holul
propriu-zis al etajului I începe cu o porţiune de perete în care au fost
plasate, simetric, câte o uşă cu ancadrament. În partea centrală a holului se
află intrarea în Sala Consiliului de administraţie, zona fiind marcată la
extremităţi prin câte un arc. Intrarea în Sala de Consiliu este flancată de
alte două coloane. De o parte şi de alta a peretelui ce corespunde Sălii de
consiliu sunt practicate două nişe în care sunt amplasate statui asemănătoare
cu cele de la parter, realizate de acelaşi autor, simbolistica lor fiind, de
asemenea, circumscrisă ramurilor economiei româneşti. Uşa propriu-zisă are un
fronton în formă de semicerc, în care se află un ceas şi o laborioasă decoraţie
în basorelief. Sala Consiliului de administraţie are cele mai pretenţioase
decoraţii dintre toate încăperile băncii, în acelaşi stil eclectic la care s-au
adăugat puternice accente baroce. Decoraţia este asigurată de pilaştrii
angajaţi, de stucatura şi capitelurile aurite. Uşile, complet vitrate, care se
deschid spre strada Lipscani şi către încăperile vecine, sunt încadrate de o
ornamentaţie bogată, cu elemente decorative de natură vegetală în stil
neoclasic, fiecare având un ancadrament puternic profilat, terminat cu
frontoane. Chenare de mari dimensiuni subîmpart peretele dinspre Holul de
onoare, precum şi partea centrală a celor laterali. Traveea mediană este
rezervată intrării principale, iar în celelalte chenare se află patru tablouri
de dimensiuni mari, comandate de Consiliul de administraţie, la 11 iunie 1890,
celor mai importanţi artişti plastici ai momentului: Nicolae Grigorescu, G.D.
Mirea, Eugen Voinescu. Compoziţie de mari dimensiuni (2,50m x 3,50m),
intitulată La secerat sau Rodica, pictura din stânga intrării a fost realizată
de Nicolae Grigorescu (1838-1907) în 1894, în perioada târzie a creaţiei sale.
Rodica înfăţişează o scenă la munca câmpului, respectiv la secerat, accentul
căzând pe un personaj feminin, aflat în prim plan, care domină compoziţia. În
dreapta intrării, se află o marină de dimensiuni aproximativ identice, pictată,
tot în 1894, de Eugeniu Voinescu (1842-1909). Pictând din pasiune şi nu ca
urmare a unei pregătiri academice, E. Voinescu, consulul României la Odessa şi
discipolul lui Aiazovski este unicul autor român de tablouri cu o astfel de
tematică. Aici se crede că este vorba de o scenă din portul
Constanţa. Pereţii laterali sunt ocupaţi, în zona lor centrală, cu două
picturi alegorice ale lui G. D. Mirea (1852-1934): Mercur şi Prometeu,
realizate într-o manieră academică de influenţă barocă, probabil în 1891. Sub
aceste tablouri pe suport oval, se găsesc două şemineuri decorative, lucrate în
lemn cu grilaje metalice. La partea superioară a sălii se află cornişa
puternic profilată, care cuprinde şi golurile circulare ale ferestrelor dinspre
Lipscani. Plafonul este decorat asemănător Sălii ghişeelor. Un valoros
candelabru completează ambientul. În stânga Sălii de Consiliu, se află
Biroul guvernatorului în care tratarea parietală este mai reţinută, materialele
şi culorile folosite provenind dintr-o gamă mai deschisă, ceea ce creează un
agreabil contrast între cele două săli. Galeria ce înconjoară pe trei laturi
golul Holului ghişeelor adăpostea birourile Serviciului contabilităţii (aripa
Smârdan) şi locuinţa guvernatorului (aripa Carada). Locuinţa guvernatorului
avea un acces separat în clădire, cuprindea mai multe încăperi, inclusiv o
bibliotecă personală, deservite de un coridor lung, şi era luminat prin curtea
interioară. Subsolul era rezervat spaţiilor destinate tezaurului, inclusiv
pentru depozitarea valorilor populaţiei, precum şi pentru anexe (ateliere de
întreţinere, depozite, magazii). Tratarea interioarelor a fost subordonată
compoziţiei planimetrice generale, caracterizată prin ierarhizare şi gradarea
strictă a efectelor spaţiale. Spaţiile publice şi de reprezentare au beneficiat
de o remarcabilă rezolvare plastică. Particularităţile decorative ale fiecărui
spaţiu nu anulează coerenţa ansamblului. Rolul din ce în ce mai important
al BNR în economia naţională, extinderea operaţiunilor sale şi creşterea
numărului funcţionarilor au făcut ca spaţiile Palatului de pe strada Lipscani
să devină insuficiente. De aceea, Administraţia Băncii a acţionat în două
direcţii: a transformat interiorul Palatului vechi şi şi-a extins spaţiile de
birouri în clădirile învecinate special achiziţionate. Prima modificare
majoră a interiorului a avut loc în 1915, când s-a renunţat la ampla galerie de
la etajul I, care înconjura pe trei laturi Holul ghişeelor, pentru a fi
transformată în două birouri mari. Cu acelaşi prilej, s-a montat tâmplăria ce
închide noul spaţiu de lucru, care, astfel, era separat de Sala
ghişeelor. După ce în anii 1916-1918, Palatul a fost ocupat de armata
germană, în 1920, au fost reluate lucrările, mai ales că, după Unirea de la
1918, funcţionarea BNR trebuia să se racordeze la noile realităţi economice şi
politice. În toamna anului 1923, B.N.R. a cumpărat două clădiri situate în
apropiere: imobilul Zaharia, aflat la intersecţia străzii Doamnei cu strada E.
Carada, şi imobilul Teatrului Modern, de la intersecţia străzii E. Carada cu
strada Băncii Naţionale. Ambele au fost adaptate pentru funcţiunile băncii, iar
în 1926 Teatrul Modern a fost legat la nivelul etajului I cu Palatul vechi
printr-o pasarelă executată de antrepriza inginerului Emil Prager. În anii
1929-1930, au avut loc cele mai consistente transformări ale Palatului. Acestea
au constat în: reducerea la minimum a spaţiilor destinate locuinţelor, prin
renunţarea la vastul apartament al guvernatorului, pentru care s-au cumpărat,
la interval de mai mulţi ani, casa pe strada Mircea Vodă (în care s-a mutat
I.G. Bibicescu) şi vila de pe bulevardul Lascăr Catargiu nr. 39, primul
guvernator care a locuit aici fiind D. Burillianu; galeria de la etajul I, care
înconjura Holul ghişeelor, a dobândit forma definitivă, existentă astăzi; cele
trei aripi secundare au fost înălţate cu un al doilea nivel, destinat în
întregime birourilor. Execuţia acestor operaţii a presupus lucrări inginereşti
complicate. Planşeul peste etajul I a fost consolidat şi completat cu un altul,
turnat în beton armat, calculat pentru a suporta sarcinile noi. Luminatoarele
scărilor de onoare şi cel din faţa Sălii de Consiliu au dispărut. Iniţial,
diferite, înălţimile aripilor clădirii au fost unificate la nivelul cornişei
aripii Lipscani şi a pavilioanelor din colţuri. Pentru faţadele secundare
s-a folosit acelaşi tip de tencuială, clădirea fiind terminată prin
translatarea la noua cotă a cornişei originale. În urma acestor intervenţii,
Palatul vechi a dobândit un volum compact, a cărui masivitate degajă o forţă
considerabilă. (Sursa - NET - siteul B.N.R.)
Insignă - Recenzor șef R.P.R.
(Republica Populară Română)
Recensământul populației - 1956
Recensământul este
o operație administrativă care constă în înregistrarea statistică a datelor
supuse observării, spre exemplu: populația, animalele, vehiculele, etc. dintr-o
țară sau dintr-o regiune dată. Scopul recensământului este obținerea de date
statistice privind numărul și distribuția teritorială a populației, a
structurilor sale demografice și socio-economice, date referitoare la
gospodăriile populației, precum și a condițiilor de locuit a populației țării,
date asupra veniturilor populației și altele.
Datele
care se obțin în urma recensământului depind într-o măsură directă de
întrebările care sunt incluse în chestionarele de recensământ, care pot fi
diferite de la un stat la altul în dependență de informația care necesită a fi
obținută în cadrul recensământului. Recensăminte ale populației în statul
modern România au avut loc după cum urmează: 1859 – 1860, 1899, 1912, 1930, 1941, ianuarie 1948,
februarie 1956, martie 1966, ianuarie 1977, 1992, 2002 șI 2011. Recensământul
populaţiei din februarie 1956 a
avut ca unitate de observare „familia”. Rezultatele lui au fost publicate în
intervalul 1959-1961, în 4 volume cu aproximativ 4300 pagini.
1969 (fotbal)
Istoria fotbalului
românesc începe cu o menţiune
ambiguă. Se spune că la Arad, în anul 1888, “un grup de tineri bătea mingea”.
Sunt informații că pe teritoriile românești s-a jucat fotbal chiar și mai
demult. Marinarii englezi jucau fotbal în zona Dunării în anul 1865, cu 23 de
ani înainte ca tinerii arădeni să înceapă “să bată mingea”! Acest amănunt
reiese dintr-un document din arhivele marinei militare britanice. Este vorba
despre un raport al comandantului navei militare HMS “Cockatrice”, locotenentul
de marină Gillson, adresat amiralului Lord Paget, comandantul Flotei
mediteraneene din cadrul “Royal Navy”. Actul de naştere al fotbalului
românesc este datat 1888, fapt menţionat în toate cărţile de istorie şi
statistică din ţara noastră. În presa vremii s-a notat că în împrejurimile
Aradului, în zonele Ceala şi Pădurice, “se bătea mingea”. Peste doi ani,
tot la Arad, doctorul Iuliu Weiner (a studiat stomatologia la Londra) a adus în
ţară o minge şi regulile scrise pe o hârtie. La Arad, pe 15 august 1899,
pe terenul viran de lângă Uzina de Vagoane s-a desfăşurat primul meci susţinut
de jucătorii înscrişi la “Societatea de fotbal din Arad”. Tot la Arad, pe 25
octombrie a avut loc primul meci internaţional, între o formaţie locală şi
echipa Politehnicii din Budapesta, întâlnire câştigată de maghiari cu scorul de
10-0. ?!
______________ooOoo______________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
ÎN LIMBA MAGHIARĂ
Actiune 200 coroane 19xx
Societatea civilă - Cluj
Polgári Takarékpénztár Reszvenytarsasag - Kolozsvar
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni franceze
Detaliu vignetă de pe o bancnotă americană
de dinaintea proclamării independenței S.U.A.
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 14.07.2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu