1. Sagrada Família, în traducere
Sfânta
Familie, este o biserică din capitala Cataloniei, Barcelona – Spania, încă neterminată, deși se lucrează la ea din
anul 1882. Aceasta nu este finanțată din bani publici, așa cum se obișnuia în
Evul Mediu. Sursele de finanțare sunt donațiile private și încasările din
biletele de intrare. Bugetul anual al acestei clădiri e mai mare de 20 milioane
de euro pe an.
Proiectul original al bisericii Sagrada Familia a fost făcut de
arhitectul Antonio Gaudi, care a lucrat la el peste 40 de ani, ultimii săi 15
ani din viață fiind dedicați în exclusivitate acestuia. Estimările inițiale,
bazate pe tehnicile de construcție ale începutului secolului 20, preconizau un
termen de câteva sute de ani pentru terminarea construcției. Gaudi ar fi
comentat, în legătură cu acest termen: „Clientul meu nu se grăbește”. În
prezent termenul estimat este anul 2026. După moartea lui Gaudi, în 1926,
lucrările au continuat sub conducerea lui Domènech Sugranyes, până în 1936,
când au fost întrerupte de războiul civil spaniol. La 7 noiembrie 2010, Papa
Benedict al XVI-lea a sfințit biserica și a ridicat-o la rangul de Basilica
minor. Biserica are 18 turnuri, în ordinea înălțimii reprezentând pe cei 12
apostoli, cei 4 evangheliști, Sfânta Fecioară și, cel mai înalt turn, pe Iisus
Hristos. Turnul central al lui Iisus va avea montat pe el o cruce uriașă.
Înălțimea totală, de 170 metri este cu un metru mai mică decât a unui deal de
lângă Barcelona, deoarece Gaudi considera că lucrarea sa nu trebuie să fie mai
mare decât cea a lui Dumnezeu.
Biserica are 3 fațade: a Nașterii (spre est), a
Gloriei (spre sud) și a Patimilor (spre vest). Fațada Nașterii lui Iisus este
cunoscutǎ și sub denumirea de fațada Vieții sau a Bucuriei ori a Crăciunului,
iar sculpturile de aici sunt inspirate din capitolele din Biblie referitoare la
copilăria lui Iisus. Fațada Patimii este denumita așa dupa Patimile lui Iisus,
respectiv, durerea, sacrificiul si moartea, acestea fiind reprezentate prin
sculpturi dramatice pe aceasta fațada. Ca si celelalte fațade, are trei
intrari, ce reprezinta mila, speranța si credința, si 4 turnuri. Fațada Gloriei
– este principala fațada a Sagrada Familia si aici va fi intrarea principală în
celebra biserică, atunci cand ea va fi complet terminată. Se numeste așa pentru
ca sculpturile de aici simbolizează originile omului, problemele sale,
drumurile pe care le va urma si scopul acestuia. Ca si celelalte fațade are
trei intrari, una principală si doua laterale, dar si o galerie exterioară cu 7
coloane ce simbolizează cele 7 daruri ale Sfântului Duh. Anual biserica este
vizitată de peste 3 milioane de turiști.
2. Casele cub, în limba olandeză
– Kubuswoningen, sunt un ansamblu de case inovatoare construite în orașul Rotterdam din Olanda, proiectate de
arhitectul Piet Blom și bazate pe conceptul de „a trăi sub un acoperiș urban”: locuințe de înaltă densitate dar cu
spațiu suficient.
Blom a înclinat cubul casei convenționale cu 45 de grade și
l-a așezat pe un pilon în formă de hexagon. Designul său reprezintă un sat în
cadrul orașului, unde fiecare casă reprezintă un copac, și toate casele la un
loc, o pădure. Ideea centrală a caselor cub din întreaga lume este optimizarea
în principal a spațiului de locuit. Casele din Rotterdam sunt situate pe strada
Overblaak, chiar deasupra stației de metrou Blaak. Există 38 de cuburi mici și
două așa-numite „super-cuburi”, toate lipite între ele.
Deoarece
rezidenții sunt deranjați atât de des de curioșii trecători, un proprietar a
decis să deschidă un „cub pentru spectacol”, care este mobilat ca o casă
normală și își câștigă viața din oferirea de tururi vizitatorilor. Casele
conțin trei nivele: intrare la parter, primul etaj cu living și bucătărie
deschisă, etajul al doilea cu două dormitoare și baie, iar deasupra adeseori
sunt amenajate mici grădini.Pereții și ferestrele sunt înclinate la 54,7 grade.
Suprafața totală a apartamentului este de aproximativ 100 de metri pătrați, dar
aproximativ un sfert din spațiu este inutilizabil din cauza pereților care se
află sub tavanele în unghi.
3. Sediul
U.A.R. (Uniunea Arhitectilor din Romania – București) se
distinge prin stilul extrem de original, fiind primul edificiu de acest fel de
la noi din tara. Practic, vechiul si noul se combina intr-un amestec de caramidă
și sticlă. Povestea începe in a doua jumatate a secolului al XIX-lea, cand pe
vechea strada a Vamii se ridica o casa superba, in stilul
renasterii franceze. Ministrul Grigore Paucescu, om politic și avocat, a
avut grija ca locuinta sa sa se gaseasca in apropiere de Palatul Regal, cu
vedere la cea mai importanta Piata a Capitalei.
La sfârșitul anului 2003 noul sediu al
UAR era gata. Cu timpul edificiul a devenit un element deosebit în peisajul
bucureștean, însă recent și alte imobile bucureștene au preluat ideea – vezi
noul Hotel Novotel de pe Calea Victoriei. Clădirea a devenit un obiectiv
turistic reprezentativ pentru Capitală datorită stilului său architectural
nonconformist. Clădirea pleacă ca un monument istoric şi se termină cu o
construcţie realizată în cel mai modern stil. Construită într-un stil
arhitectural al renaşterii franceze, imobilul mai păstrează din clădirea
impozantă de odinioară două faţete care reuşesc să trezească interesul trecătorilor
cu privire la aspectul casei de pe vremea lui Păucescu. În
anul 2003, clădirea s-a ridicat până la etajul 7, însă într-o notă modernă. În
jurul imobilului de sticlă și oțel, realizat de arhitecţii Dan Marin şi Zeno
Bogdănescu s-au creat diverse controverse, potrivit cărora noua construcţie a
apărut ca urmare a lăsării de izbelişte a monumentului istoric. Casa place
tinerilor şi străinilor dar le displace bătrânilor, atrage atenţia trecătorilor
care se opresc să o studieze, iar cei mai mulţi dintre străini o duc în ţara
lor prin intermediul fotografiilor. „Borcanul“, „Bobocul de sticlă“, „Clădirea
cyborg“ sunt denumirile pe care le-a primit în ultimii ani clădirea de birouri
din Piaţa Revoluţiei. Potrivit arhitectului, intervenţia a fost făcută cu tact
şi respect pentru casa care reprezintă un monument istoric, de aceea
înfăţişarea imobilului păstrează din memoriile casei lui Păucescu. Redau mai
jos câteva păreri controversate ale privitorilor:
1. “Nu inteleg de ce atat de multa lume e deranjata de cladirea
asta. Da, e neobisnuita. Da, aia putea fi o cladire istorica foarte frumoasa
fara cateva etaje sticloase deasupra ei. Dar avand in vedere ca s-a pastrat si
partea veche poate fi considerata un simbol al evolutiei arhitecturii unui oras
ca Bucuresti... Lumea se schimba, orasele evolueaza. Stilul arhitectural se
adapteaza acestor schimbari, si cladirea asta o reflecta foarte bine.”
2. “Un kitsch cum rar s-a mai vazut, incat
te lasa perplex - o cladire moderna turnata peste una nou, ca din plop, chiar
in centrul istoric al Bucurestiului! - Demonstreaza ca desfigurarea si uratirea
orasului de cativa ani, ca sa nu mai zic de distrugerea si desfigurarea a
numeroase case si cladiri de epoca, se face mana in mana cu cei care ar trebuis
a fie paznici la oi (breasla arhitetctilor, urbanisti, istorici, muzeografi si,
desiguri, primari, functionari publici etc).
3. “ Având în vedere că fațada era
tot ce a rămas cu adevărat întreg din clădire, iar reconstruirea completă a
interiorului unei clădiri istorice e de obicei foarte scumpă, cred că
rezultatul e ok. (Nu mi se pare că arată grozav rezultatul, dar îmi place ideea
de clădire modernă care răsare din coaja unei clădiri neo-renascentiste)
4. "Spune-mi cu cine te insotesti sa-ti spun
cine esti” Sediul UAR este elocvent, in acest sens, pentru calitatea
arhitecturii romanesti post-decembriste. Asa un compromis... mai bine lipsa.
Existau n-șpe mii de variante fericite pentru Casa Paucescu, una dintre perlele
Bucurestiului ante si post belic. Din fericire am vazut-o si intreaga si intr-o
stare ceva mai buna.”
5. “Nu
e un compromis Doamne iart-o de cladire, se vede ca va place sa va simtiti
importanti si ca nu aveti studii arhitecturale care sa va consolideze argumentele.
Elementele ramase din cladirea veche sunt puse in valoare de "cladirea
noua" si viceversa, este o tehnica consacrata, o lege de compozitie
arhitecturala pentru astfel de situatii.”
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
_________xxx_________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Regele Carol I
Carol
I – domnitor și primul rege al României (20
aprilie 1839 Sigmaringen – 10 octombrie 1914 Sinaia) - este
omul de la care a pornit totul: familia regală, statul modern, țara
independentă și suverană. Rând pe rând, an de an, sub domnia acestui rege european,
România a dobândit instituţii, modernitate şi statornicie. După refuzul
contelui Philippe de Flandra, fratele Regelui Leopold al II-lea al Belgiei, de
a primi Tronul României opţiunea românilor de a-și alege principe străin s-a
îndreptat spre Principele Carol de Sigmaringen. Brătianu îl anunţa pe
principe, la Sigmaringen, că fusese ales Domnitor al Principatelor Unite, cu
drepturi ereditare, prin plebiscitul desfăşurat între 2/14 şi 8/20 aprilie
1866. În favoarea lui Carol fuseseră exprimate 685969 de voturi, iar împotrivă
doar 2248. Coincidenţa făcea ca 20 aprilie să fie ziua de naştere a Principelui
Carol, care devenea Domnitor al Principatelor Române Unite chiar în ziua în
care aniversa 27 de ani. Plebiscitul este recunoscut de către Marile Puteri
după o jumătate de an, la 24 octombrie 1866. La 28 aprilie 1866, proaspăt
aleasa Adunare Constituantă a votat aproape unanim aducerea Principelui Carol
pe Tronul ţării: 109 voturi pentru şi 6 abţineri. Domnitorul Carol ajunge
în ţara sa de adopţie după o călătorie aventuroasă, de la Sigmaringen până la
Turnu-Severin. Vaporul în care Suveranul călătorea, alături de Brătianu, a
trecut de Porţile de Fier la 8 mai 1866, iar la ora patru după-amiaza Carol I a
văzut drapelul românesc fluturând la Turnu-Severin. Principele Suveran a intrat
în capitala ţării la 10 mai 1866, a primit cheile oraşului Bucureşti, a depus
jurământul de credinţă în faţa Adunării Constituante şi a fost proclamat
Domnitor al Principatelor Române. Elita politică din Principatele Române împlinea,
astfel, vechea dorinţă a aducerii pe Tronul ţării a unui principe străin,
capabil să unească definitiv Moldova şi Ţara Românească, să stingă pentru
totdeauna rivalităţile dintre familiile domnitoare pământene, să stabilizeze
ţara, să o modernizeze şi să îi confere prestigiu internaţional. Domnitorul
Alexandru Ioan I însuşi era convins de necesitatea înlocuirii sale cu un
principe străin. La 10 mai 1866, Carol I rostea următorul legământ:“Ales de
către naţiune Domn al românilor, mi-am părăsit fără a sta la îndoială, și
patria, şi familia, pentru a răspunde la chemarea acestui popor care mi-a
încredinţat destinele sale. Punând piciorul pe acest pământ sacru, eu am
devenit român. Acceptarea plebiscitului îmi impune, o ştiu, mari datorii. Sper
că îmi va fi dat să le duc până la capăt. Vă aduc o inimă credincioasă,
cugetări drepte, o voinţă tare de a face binele, un devotament fără margini
către noua mea patrie şi acel neînvins respect către lege, pe care l-am cules
în exemplul alor mei. Cetăţean astăzi, mâine, de va fi nevoie, soldat, eu voi
împărtăși cu voi soarta cea bună ca şi pe cea rea.”Prin simpla sa
prezenţă, prin demnitatea apartenenţei la una dintre cele mai ilustre familii
ale Europei, dar şi graţie curajului personal, Principele Suveran Carol a
zdruncinat definitiv ultimele rămăşiţe simbolice ale vasalităţii faţă de
Imperiul Otoman. Vizita sa la Constantinopol, în octombrie 1866, în cursul
căreia s-a comportat faţă de Sultan ca un şef de stat, şi nu ca un vasal, a
confirmat procesul ireversibil de ruptură faţă de Poartă. Aceeaşi demnitate o
va arăta Carol şi aliatului rus din Războiul de Independenţă. Atunci când Țarul
Alexandru al II-lea ameninţă, în 1878, după încheierea războiului, cu
dezarmarea armatei române, în cazul în care România s-ar fi opus anexării
sudului Basarabiei de către ruşi, Carol I îi răspunde că trupele române vor
putea fi nimicite, dar nu dezarmate. În timpul lungii sale domnii, Regele Carol
I a pus bazele României ca stat modern pe harta Europei. În anul 1875, bugetul
ţării ajungea la cifra de 100 de milioane de lei, dublul celui din 1866, iar în
1903, la 218 milioane. Între anii 1865 şi 1874, suprafaţa arată a crescut cu o
treime. În 1890, producţia de cereale a ţării a fost de 3 700 000 de tone; în
anul 1903, aceasta ajungea la 5 500 000 de tone. Între anii 1880 şi 1914,
România a exportat 80 de milioane de tone de cereale, situându-se printre cele
mai importante ţări exportatoare de cereale din lume (a doua din Europa, după
Rusia, şi chiar pe primul loc la exportul de porumb, înaintea Statelor
Unite)13. Numărul întreprinderilor industriale mai mari a crescut, între 1866
şi 1877, de la 39 la 17314. România avea şi importante zăcăminte de petrol care
o plasau, în jurul anului 1900, printre primele trei ţări producătoare de ţiţei
din lume, după Statele Unite şi Rusia. Leul românesc era o monedă puternică,
echivalentă cu francul francez şi care putea fi utilizată ca valută forte peste
tot în Europa. Populaţia a crescut, iar procesul de industrializare şi
urbanizare a fost constant.În ciuda tuturor frământărilor politice, uneori
violente, a demagogiei, corupţiei şi lipsei de măsură a unora dintre
politicieni, Carol I a reuşit să consolideze sistemul de partide şi să impună
alternanţa la Guvernare a celor două mari partide structurate după model
occidental şi conduse de bărbaţi politici de mare anvergură: Partidul Naţional
Liberal (reprezentat prin I.C. Brătianu, Dumitru C. Brătianu, C.A. Rosetti,
Mihail Kogălniceanu, Nicolae Kretzulescu, Dimitrie A. Sturdza, Ion Bălăceanu,
Ion Ghica, Vasile Boerescu, Ion Câmpineanu, Nicolae Fleva, Spiru Haret, V.A.
Urechia, Emil Costinescu, Nicolae Ionescu, Vasile Lascăr)15 şi Partidul
Conservator (cu lideri ca Manolache Costache Epureanu, Petre P. Carp, Lascăr
Catargiu, Petre Mavrogheni, Gheorghe Gr. Cantacuzino, Titu Maiorescu, Alexandru
Marghiloman, Take Ionescu, Alexandru Lahovary, Nicolae Filipescu, generalul
Manu). Prosperitatea şi stabilitatea au adus o dezvoltare fără precedent a
culturii, artelor şi ştiinţei. În timpul domniei lui Carol I, scriitori ca
Eminescu, Caragiale, Creangă, Alecsandri, Ion Ghica, Odobescu, Slavici,
Macedonski, Barbu Ştefănescu-Delavrancea, Duiliu Zamfirescu, George Coşbuc,
Octavian Goga, Şt.O. Iosif, I.Al. Brătescu-Voineşti, Al. Vlahuţă modelează
limba literară; B.P. Hasdeu, A.D. Xenopol, Mihail Kogălniceanu, Constantin
Erbiceanu, Dimitrie Onciul, Ion Bogdan, Vasile Pârvan, Constantin Giurescu,
Nicolae Iorga scriu istoria naţională; de filologie se ocupă Ovid Densuşianu,
Sextil Puşcariu, Ion Bianu; Simion Mehedinţi creează şcoala de geografie; Titu
Maiorescu, Constantin Rădulescu-Motru şi Vasile Conta disciplinează gândirea şi
ridică nivelul cultural al societăţii; se afirmă compozitorul George Enescu,
pictorii Nicolae Grigorescu, Theodor Aman, Gheorghe Tattarescu, Ion Andreescu,
Ştefan Luchian, sculptorul Karl Storck, actorii Matei Millo, Aristide
Demetriade, fotograful Carol Popp de Szathmáry; ştiinţele beneficiază de nume
ca Spiru Haret, P.S. Aurelian, Anghel Saligny, Carol Davila, Grigore Antipa.
Apar societăţi culturale, se publică reviste. În această perioadă funcţionează
„Junimea“, vârful efervescenţei intelectuale şi al schimbului liber de idei,
care editează revista „Convorbiri literare”. O enumerare ca aceasta nu ar putea
să acopere niciodată diversitatea şi dinamismul acestei elite a spiritului
românesc. Pionierat şi consolidare, geniu şi meticulozitate, dispute şi dialog
sunt câteva dintre trăsăturile elitei românești din acea vreme, vie şi plină de
resurse. România şi-a consolidat statutul de putere regională şi de „arbitru
balcanic“ prin participarea victorioasă la cel de-al doilea război balcanic,
încheiat la 28 iulie/10 august 1913 cu semnarea Tratatului de la Bucureşti,
prin care România obţinea Cadrilaterul. Regele Carol I a primit bastoane de
mareşal atât de la Împăratul Germaniei, cât şi de la ţarul Nicolae al II-lea al
Rusiei, care l-a şi vizitat în România, în 1914, şi care avea să sfârşească
tragic, împreună cu familia, sub gloanţele bolşevicilor. Carol este descris, în
literatura vremii ca un bărbat mai degrabă mic de statură, dar de o mare
demnitate. A impus respect într-o lume plină de incertitudini şi a făcut din
micul său regat un stat respectat şi stabil. A fost un suveran distant, sever
şi măsurat, bucurându-se de o autoritate excepţională. A avut vocaţie de lider
şi a condus România în momente politice şi istorice dificile, pe care le-a
traversat plin de curaj. Întemeietorul Regatului român a murit la Sinaia, în
ziua de 27 septembrie 1914, la ora cinci şi treizeci de minute dimineaţa. Avea
şaptezeci şi cinci de ani, dintre care domnise patruzeci şi opt. Carol I a fost
înmormântat la Curtea de Argeş, locul ales de el ca necropolă a familiei regale
a României.
Insigna - Centrul de instrucție al trupelor radiotehnice
Insigna - Campionatele internaționale ale RPR - 1957 tenis de masă
(Republica Populară Română)
Tenisul
de masă sau ping-pong-ul este
un sport în care doi sau patru jucători lovesc o minge ușoară de la unii
la alții cu ajutorul unor palete. Jocul are loc pe o masă separată în două de
un fileu. Un jucător trebuie să lase mingea jucată spre el să cadă o singură
dată pe partea sa de masă și trebuie să o trimită înapoi pe partea de masă a
adversarului. Jocul se desfășoară cu viteză mare și necesită reflexe rapide. Un
jucător bun poate imprima efect mingii, ceea ce face ca ricoșeul din masă sau
paleta adversarului să fie imprevizibil. Tenisul de masă este foarte
popular, în Asia de Est, fiind unul dintre cele mai populare sporturi din lume
ca număr de jucători.
Medalie câștigător - Premiul I - Dumitru Dumitrescu
Cursa ciclistă București - Ploiești - București - 15 sept.1891
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs.
Insigna - Luminița
Insigna - C.S.U. (?)
Nu
am idee cam ce ar putea reprezenta insigna postată
deasupra. După inscripția C.S.U. aș fi tentat să cred că
este vorba despre un club sportiv
universitar, dar nu știu din ce sport și din ce localitate. După simbolul
prezentat pe ea (volanul stilizat) gândul mă conduce spre un club sportiv
automobilistic sau poate altceva legat de marca de automobile Mercedes.
________ooOoo________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Luptătoare pentru cauza independenței naționale
Sengbe Pieh cunoscută și sub numele Joseph Cinque,
a trăit între anii 1814 - 1879
Detaliu vignetă de pe o felicitare ungurească
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni franțuzești
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 18.10.2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu