Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea olandeză GELDERMALSEN,
provincia GELDERLAND, din vremuri diferite, o trimitere
poștală și o insignă locale.
Primăria
Arhitectură locală
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
________xxx________
O MEDALIA
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL DÂMBOVIȚA
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Insigna - Educație rutieră, educație pentru viață
Turnul Chindiei, cunoscut şi ca Turnul Chindia, este un
turn construit în secolul al XV-lea, în Târgovişte, si face parte din ansamblul
de monumente Curtea Domnească. Turnul a fost construit de către domnitorul Vlad
Ţepeş, în timpul celei de-a doua domnii, iniţial pentru scopuri militare,
clădirea servind drept punct de pază, foişor de foc, dar şi pentru stocarea
tezaurului. Situat in partea de nord-vest a Curtii Domnesti, dominand intregul
ansamblu de monumente de aici, Turnul Chindia a devenit emblema orasului
Targoviste. Inalt de 27 m, el este alcatuit dint-o baza de forma unui trunchi
de piramida, din piatra, din care se ridica un corp cilindric din caramida al
carui diametru masoara 9 metri. Constructia are 3 etaje, din care ultimele doua sunt
marcate la exterior de deschideri in arc frant si de balcoane sprijinite pe
console de piatra. Accesul pana la partea superioara a turnului se face cu
ajutorul unei scari interioare, in spirala, situata pe axul vertical al
constructiei. Turnul Chindia a fost construit peste pridvorul bisericii-Paraclis,
ridicata de Mircea cel Batran. La inceput, turnul era alcatuit din doua etaje,
iar accesul se facea pe un pod mobil de la primul nivel, direct din casa
alaturata. Modificarile suferite de aceasta constructie impiedica
stabilirea cu exactitate a formei sale initiale, aspectul actual fiind datorat
domnitorului Gheorghe Bibescu, care a ordonat restaurarea lui in 1847. Turnul
Chindiei este cea mai importantă atracţie turistică din oraş şi totodată
simbolul oraşului, elemente specifice edificiului fiind prezente pe stema
oraşului, în partea de sus, dar şi în partea de jos. Fiind un monument istoric,
clădirea găzduieşte acum o expoziţie de documente, arme şi obiecte care au
aparţinut lui Vlad Ţepeş. Din punct de vedere administrativ, Turnul Chindiei se
află sub tutela Complexului Naţional Muzeal „Curtea Domnească” Târgovişte.
Există două ipoteze privind originea numelui turnului, însă nu există niciun
consens în privinţa acestui fapt. Cea dintâi susţine că zone din vecinătatea
turnului erau locul de desfăşurare a unor ospeţe, denumite „chindii”, de unde
şi provenienţa numelui.De asemenea, s-a sugerat că numele îşi are originea de
la cuvântul „chindie”, un arhaism ce însemna „apus”, perioadă a zilei în care
soldaţii ce apărau turnul aveau obligaţia să dea semnalul prin care cele cinci
porţi ale oraşului erau închise. După acest moment, era interzisă intrarea sau
ieşirea din oraş pe tot parcursul nopţii, iar locuitorii aveau obligaţia de a
nu circula pe străzi şi de a nu întreţine focuri în aer liber care ar fi făcut
vizibil oraşul de la mare distanţă.
Clubul Sportiv C.S.
Târgoviște, nume actual F.C. Chindia
Târgoviște este un club de
fotbal din Tărgoviște, România care în
prezent evoluează în Liga a III-a, seria III. Echipa a mai purtat
următoarele denumiri: Metalul, Oțelul „U” și C.F.Chindia. F.C.Chindia
Târgoviște a evoluat 9 sezoane în Liga I, (298 meciuri: 95 victorii, 64
egaluri, 139 înfrângeri, 312 goluri marcate, 469 goluri primite, 254 puncte),
ultima prezență în primul eșalon având loc între anii 1996–1998. De-a lungul
timpului la club au jucat marii fotbaliști: Cătălin Hâldan
și Nicolae Dobrin și au antrenat mari nume precum; Valentin Stănescu, Cornel
Dinu, Dumitru Dumitriu și Emeric Jenei.
Insignă - Orașul Pucioasa
Pucioasa este un oraș din județul Dâmbovița,
pe cursul superior al râului Ialomița, la 20 km depărtare de Târgoviște, care
mai include și satele: Bela,
Diaconești, Glodeni,
Malurile, Miculești și Pucioasa-Sat. În trecut, localitatea purta numele Podurile,
însă o dată cu dezvoltarea băilor și-a însușit numele de actual Pucioasa. Izvoarele minerale de pucioasă și iod se află în
localitatea Pucioasa Sat și sunt cunoscute de peste 170 de ani. Orașul se află la o
distanță aproximativ egală față de București și Brașov, la 100 de km de
fiecare. Localitatea s-a format în jurul anului 1760 prin contopirea așezărilor
Șerbănești (atestată documentar la 26 septembrie 1538) cu Podurile de Jos și
Podurile de Sus (menționate documentar în 1461) și cu satul Zărăfoaia. Prima
atestare documentară a orașului datează încă din 20 septembrie 1649, apărând ca
"Piatra Pucioasa". După anul 1828, când izvoarele sulfuroase au fost
descoperite de un medic militar rus ajuns aici în timpul ocupației țariste a
Țării Românești, localitatea s-a dezvoltat ca stațiune balneoclimaterică,
luând denumirea de Pucioasa, datorită apelor minerale sulfuroase concentrate de
aici, numite popular pucioasă. La recensământul din anul 2002 orașul număra
14254 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002), dintre
care: români – 94,65% și restul – necunoscută sau altă
etnie. Componența confesională a orașului Pucioasa astăzi se prezintă
aproximativ astfel: ortodocși – 92,92% și restul – nedeclarată sau altă
religie. Ramura economică
principală este turismul balnear, orașul având statut de stațiune
balneo-climaterică, principalele hoteluri fiind „Ceres”, „CARP” și „Turist”,
toate trei construite înainte de '89, plus câteva pensiuni apărute ulterior. Datorită
unor factori de cură unici, ca apele sulfuroase care au cea mai mare
concentrație din țară, stațiunea și-a dezvoltat profilul în domeniul curei
externe în afecțiuni reumatismale, inflamatorii, degenerative, abarticulare,
sechele postraumatice ale mâinilor și picioarelor etc. Principalele atracții turistice
ale orașului sunt: Biblioteca Orășenească ”Gheorghe N. Costescu”, o
spectaculoasă capodoperă arhitecturală din secolul al XIX-lea, Biserica
"Sf. Mare Mucenic Gheorghe, anul 1855, Biserica "Sfinții Voievozi”, 1894,
Casa Atelier gravor Gabriel Popescu, Casa Mielu Pietrosanu, secolul al XIX-lea; Cetatea
Sfântă Noul Ierusalim din strada Glodeni Vale, Nr. 65B, un foarte interesant și
controversat locaș de cult ortodox, cu o arhitectură deosebită și foarte
spectaculoasă; Crucea din deal, o interesantă cruce amplasată pe dealul de pe
celălalt mal al râului Ialomița, loc de unde veți avea o panoramă asupra
stațiuni și unde se ajunge trecând prin cariera de gips; Gara, 1894, Lacul de
Acumulare Pucioasa, un spectaculos complex hidroenergetic intrat în circuitul
hidroenergetic în 1974, care are o suprafață de 91 ha, Monumentul eroilor
orașului Pucioasa căzuți în Primul Război Mondial, Monumentul eroilor orașului
Pucioasa căzuți în Cel De-al Doilea Război Mondial, amplasat la intrarea în
Parcul Independenței, inaugurat la data de 26 septembrie 1998; Muzeul Aripi
Românești situate în strada C.Olănescu, la numărul 9, mai degrabă o expoziție
de machete ale cercului de aeromodele de la Clubul Copiilor, dar unde sunt și
avioane adevărate; Muzeul de Etnografie aflat pe strada Primăverii, la numărul
1, o foarte atractivă și inedită radiografie a istoriei stațiunii Pucioasa de
la atestare și până în zilele noastre; Parcul Independenței care datează încă
din secolul al XIX-lea, Podul de Cale Ferată amplasat la ieșirea spre Fieni și
construit în perioada 1908 – 1912 și Tabăra de sculptură în lemn, amplasată chiar în parcul central
o inedită și atractivă incursiune în lumea artei coordonată de sculptorul Liviu
Brezeanu, locuitor al orașului. Deasupra am postat stema și poza Primăriei orașului
dâmbovițean - Pucioasa.
Insigna - L.M.N.F (Liceul militar Nicolae Filipescu)
Amplasarea liceului la Târgovişte, lângă mănăstirea ce
adăposteşte mormântul simbolului unităţii naţionale, Mihai Viteazul, a oferit
elevilor, pe lângă un cadru natural deosebit, şi un mesaj permanent emoţional-istoric,
torţă pentru viitor. Clădit în 1912 pe
dealul ce se înalţă ca un zid de apărare a Cetăţii Domneşti Târgovişte, Liceul
Militar de la Mănăstirea Dealu, ctitorit de generalului Nicolae
Filipescu (sub domnia regelui Carol I şi guvernarea Partidului Conservator, prim ministru fiind Titu Maiorescu), a rămas în istoria
naţională ca simbol al şcolilor de
elită. Treizeci şi trei de promoţii au fost educate în
cultul creştinismului, al vitejiei, al dragostei de neam şi ţară, al
strămoşilor. Aici şi-au ascuţit inteligenţa şi şi-au înnobilat sufletul 1500 de
absolvenţi (40 pe an, 36 ani de funcţionare a liceului), formaţi ca "oameni
de caracter şi oameni de acţiune" (după obiectivele fixate de ctitor). Liceul era renumit
pentru selecţia riguroasă atât a cadrelor didactice (formate din profesori şi
ofiţeri), cât şi a elevilor. Însemnul şcolii, un şoim cu aripile desfăcute, simboliza în mod inspirat esenţa ei. Educaţia dată aici era completă: intelectuală,
fizică şi morală, pentru a dezvolta iniţiativa şi încrederea în sine, spiritul
de răspundere, de camaraderie şi de jertfă. Elevul era crescut "în
frica lui Dumnezeu, dar numai a lui Dumnezeu" (N. Filipescu),
"urmând a proslăvi pe Dumnezeu în legea strămoşească" (regele Carol
I). Fondatorul liceului, Nicolae Filipescu, şi-a expus la inaugurare
sănătoasele principii
pedagogice:
- “Istoria şi literatura au menirea de a înălţa sufletul, nu de a apăsa memoria; limbile moderne n-au nevoie, ca limbile moarte, să chinuiască elevii cu migăleli gramaticale;
- Nu meditaţia în clase la oră fixă, sub cârma amorţitoare a pedagogului, ci oricând şi oriunde prin pajiştile înflorite, în veselia jocurilor de voinicie, care dau îndrăzneală, iniţiativă şi spirit de deciziune
- Știinţele fizice şi naturale sunt de o utilitate îndoielnică dacă ţintesc să împovăreze mintea cu anoste nomenclaturi în laboratoare vom putea recurge cât mai des la demonstraţia experimentală care aţâţă sforţarea şi voinţa, fereşte de robia cărţii, îndrumează tineretul spre ştiinţa căutării.”
Liceul Militar de la Mănăstirea Dealu trebuia să aibă o viaţă
veşnică, asemeni celei a neamului românesc. În urma cutremurului de pământ din noiembrie 1940 care a distrus
clădirile liceului, acesta s-a mutat la Predeal până la reconstrucţia ce urma
să aibă loc, dar nimeni nu şi-a imaginat vreodată că vor veni vremuri când
conducători duşmani, impuşi din afară, îl vor desfiinţa (1948). Pe locul acestuia astăzi se află un sanatoriu
pentru bolnavii psihic şi tuberculoşi.
Compania T.A.R.O.M. (Transporturile aeriene române)
A.M.C. Pucioasa (Aparate de măsură și control)
Henri Coandă 1810 - 1890
Paris - 80 ani de la zborul primului avion cu reacție
conceput, construit și pilotat de ing Henri Coandă
S.C.Transporturile
Aeriene Române S.A. (TAROM) este principala
companie aeriană românească cu o îndelungată tradiție în domeniu. TAROM
își are originile în anul 1920. Acela a fost anul în care s-a
creat Compania Franco-Română Pentru Navigație Aeriană. În 1926 şi-a
schimbat numele liniei în Compania Internațională De Navigație
Aeriană, iar în 1930 Liniile Aeriene Române Exploatate de
Stat. Pe 8 august 1945, s-a înființat compania aeriană Transporturile Aeriene Româno
-Sovietice. Compania era în subordinea atât a guvernului român, cât și a celui
sovietic. Din data de 18 septembrie 1954 compania poartă numele actual - TAROM.
Sus am postat logo-ul Companiei TAROM.
În Pucioasa a existat o întreprindere pentru fabricarea
de aparate de măsură și control pentru industria aeronautică, denumită AMC
Pucioasa.
Henri
Marie Coandă a fost un academician şi inginer român, pionier al
aviaţiei, fizician, inventator, inventator al motorului cu reacţie şi
descoperitor al efectului care îi poartă numele. S-a născut pe 7 iunie 1886 la
Bucureşti, în familia ofiţerului Constantin Coandă (1857-1932). Mama sa era
fiica unui medic francez. Tatăl lui Henri era pe atunci căpitan la Marele Stat
Major al Armatei. Constantin Coandă a avansat până la gradul de general. A avut
şi o carieră politică deosebită, în anul 1918 ajungând, chiar dacă numai pentru
o lună, prim-ministru (preşedinte al Consiliului de Miniştri) - a preluat
postul de la Alexandru Marghiloman şi l-a predat lui Ion I.C. Brătianu. Ca o
curiozitate, prima lege referitoare la circulaţia automobilelor din România,
votată şi promulgată de regele Ferdinand în anul 1921, poartă şi semnătura
generalului Coandă, în calitate de preşedinte al Senatului României
(regulamentul de aplicare a acestei legi prevedea că în localităţi viteza
maximă a automobilului este de 12 kilometri pe oră!). Henri a învăţat la Liceul
Sfîntul Sava din Bucureşti şi la Liceul Militar din Iaşi, pe care l-a absolvit
ca şef de promoţie, cu grad de sergent major. În urma studiilor militare făcute
la Bucureşti a ajuns ofiţer de artilerie. A urmat apoi studii tehnice în Germania,
Belgia şi Franţa. În anul 1908 a prezentat la Spa, în Belgia, planorul
Coandă-Joachim. Între anii 1911 şi 1914 a lucrat ca director tehnic (designer
şef) al uzinelor Bristol Aeroplane Company din Marea Britanie (pe atunci
British and Colonial Aeroplane Co.), unde s-au făcut avioanele numite
Bristol-Coandă. La concursul de avioane militare ce a avut loc în 1911 în
Franţa, la Reims, Coandă a prezentat un avion cu două motoare ce acţionau o
singură elice. Acest concurs a fost câştigat de Charles Terres Weymann (1889 -
1976), pilot de curse aviatice şi om de afaceri, despre care în numărul din 20
octombrie 1910 al revistei Flight se afirmă ar fi cumpărat aeroplanul Coandă
1910 (în revistă sunt publicate două imagini ale aeroplanului). Apoi a trecut
ca inginer la Delaunay-Belleville din Saint-Denis, în Franţa. Această firmă era
renumită pentru maşinile sale de lux, pentru locomotive şi cazane pentru nave.
În timpul războiului a produs şi avioane, la comanda guvernului francez. Aici
Coandă a proiectat trei tipuri de avioane, printre care şi un biplan monoloc
utilizat ca observator de artilerie. Henri a fost căsătorit cu Marguerite
Coandă, născută Lecca. În 1940, la căderea Franţei, Coandă a rămas în Paris,
unde locuia. În anii 1942 - 1943 ar fi proiectat pentru germani o sanie cu
propulsie neconvenţională, ce urma să fie folosită ca ambulanţă pe frontul de
est. Între anii 1961 şi 1965 Coandă a fost consultant la Huyck Research Center
în Stamford, Connecticut, firmă care derula proiecte de cercetare pentru marina
militară a Statelor Unite ale Americii. Inginer şi inventator, Henri Coandă
este foarte cunoscut şi datorită efectului care astăzi îi poartă numele. A fost
şi membru al Academiei Române. În anul 1970 s-a mutat la Bucureşti, revenind în
ţară. Ca o recunoaştere oficială a meritelor sale, a fost numit consilier cu
rang de ministru în Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Henri
Coandă a fost un geniu obţinând realizări deosebite în numeroase domenii
ştiinţifice constând în câteva sute de brevete de invenţie în diferite ţări.
Insigna - Târgoviște 2007
Biserica Stelei
Biserica Viforâta
Palatul administrativ
Casa de Cultură
Palatul Dividici
Palatul Poștelor
Prefectura și Judecătoria
Poarta - București
Școala de Cavalerie - Bulevardul Carol I
Statuia lui Ienăchiță Văcărescu
Gara
Gimnaziul Ienăchiță Văcărescu
Hotelul Valahia
Hotelul Ceres
Primăria
Magazinul universal Muntenia
Mitropolia
Muzeul de istorie
Combinatul de oțeluri speciale
Muzeul Poliției
Vedere
Dâmbovița este un județ
din regiunea Muntenia, România, cu
reședința în municipiul Târgoviște. Județul are o suprafață de
4054 kilometri pătrați (1,7 % din suprafața țării) și numără
aproximativ 502000 de locuitori, fiind situat în partea central-sudică a țării,
suprapunându-se bazinelor hidrografice ale râurilor Ialomița și Dâmbovița.
Altitudinea maximă se înregistrează în Vârful Omu (2505 m) din Munții
Bucegi, iar cea minimă de cca 120 – 125 m, în Câmpia Titu. Unitățile
administrativ-teritoriale ale județului sunt: 2 municipii – Târgoviște și
Moreni, 5 orașe – Găești, Pucioasa, Titu, Fieni și Răcari, precum și 81
de comune, cu 361 de sate. Sus am postat stema și harta județului Dâmbovița iar
mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest județ din vremuri diferite, dar și alte frumoase locuri de vizitat pe aceste meleaguri.
Cabana Bolboci
Cabana Zănoaga
Gara - Doicești
Sanatoriul - Moroeni
Mănăstirea Peștera Ialomicioarei
Barajul Bolboci
Casca Obârșiei Ialomița
Biserica Cetatea Noul Ierusalim - Pucioasa
Bulevardul - Găești
Grupul de sonde Schela Mare - Gura Ocnița
Tabăra de pionieri - Gâlma
Pulberăria - Lăculețe
Colonia Societății Astra Română - Schela Ochiuri
Biserica - Priboiu
Vedere - Rucăr
Valea Dâmbovicioarei
Școala - Vulcana Băi
Vedere - Zănoaga
Gara - Pucioasa
O intrare în localitatea Pucioasa
Mănăstirea Bunea - Vulcana Băi
Mănăstirea Cobia
Monumentul eroilor din primul război mondial - Pucioasa
Monumentul eroilor - Pucioasa
Peștera Rateiului
Schela petrolieră Pârscov - Moreni
Vederi - Pietroșița
Podul de cale ferată - Pucioasa
Primăria - Fieni
_________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Luptător pentru emancipare națională
Ludovic Stur, a trăit între anii 1815 - 1856
Detaliu vignetă de pe o felicitare ungurească
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni olandeze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 03.10.2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu