Clădirea este
construită ca o masă pe 16 picioare de oțel înclinate, cu înălțimi cuprinse
între 9 și 12,5 metri. Picioarele sunt independente unul de celălat,
se sprijină pe pini în blocuri de beton mari îngopate adânc în pământ, o
tehnică găsită și în construcția de poduri. Pe sub clădire pot circula taxiuri,
autocare și autoturismele personalului. Pe această platformă sunt construite planseele
podelelor. Planșeul de la etajul doi este de fapt la înălțimea autostrăzii de
centură – A10, deoarece clădirea a fost construită pe un teren mai jos decât
autostrada. Abia de la trei se poate admira agitația autostrăzii. Majoritatea
fațadelor clădirii sunt confecționate din sticlă, și în mod special două
straturi de sticlă pentru amortizarea zgomotelor produse de autostradă cât și
pentru echilibrului termic interior constant al clădirii Din 2014 clădirea a
căpătat altă destinație printre care și una turistică.
2. City Container
din Londra
este un spațiu neconvențional de locuit, format din asamblarea și
interconexiunea mai multor containere destinate transportului de mărfuri. Zona londoneză
Trinity Buoy Wharf a fost degradată în termeni de arhitectură și abandonată la
nivel social. Compania Nicholas Lacey & Partners și-a propus să
experimenteze aici o alternativă la sistemele tradiționale de locuințe, mai
ales din punctul de vedere al salvării și reutilizării resurselor. Astfel a
rezultat alegerea componentelor de natură industrială, transformate în
componente modulare, ușor de asamblat, după câteva trucuri, adăugiri și modificări. Costul
unei astfel de construcții s-a ridicat la mai puțin de jumătate din prețul unei
clădiri de aceiași mărime dar confecționată din materiale tradiționale,
devenind foarte motivant pentru viitorii locatari (proprietari sau chiriași).
Edificiul City Container s-a construit în anul 2001 într-un interval de doar 5
luni de zile, fiind proiectat pe trei etaje, dar ulterior s-a mai adăugat un
etaj la cererea clienților. Avantajele spațiilor de locuit containerizate pentru
orașe pot fi văzute pe termen scurt și mediu, deoarece proiectele depuse pentru
utilizarea terenului pe care se construiesc pot ajunge să aibă o viață scurtă,
dacă este necesară dezmembrarea și mutarea sau pur și simplu depozitarea
containerelor. Până în prezent această metodă alternativă de construcție a dat
centre de tineret, săli de clasă, spații de birouri, studiouri de artiști,
spațiu de lucru, locuințe, îngrijire de zi și spațiu comercial.
O astfel de
construcție reprezintă un sistem modular, organizat într-un mod flexibil prin
combinarea elementelor de diferite forme, dimensiuni și culori. Chiria într-un
astfel de spațiu de locuit variază de la 100 la 240 dolari pe lună. Prin
combinarea mai multor containere se poate compune o casă modernă, inteligentă
și accesibilă. Containere de 13 metri pătrați se unesc pentru a crea
configurații care acoperă suprafețe de la 90 la 270 metri pătrați. Specialiștii
au calculat că astfel de spații de locuit sunt realizate în procent de 80% din
materiale reciclate. Containere sunt transportate cu autocamioane mari, asamblate
cu ajutorul unor puternice macarale și interconectate prin sisteme de cuplare
rapidă și reversibile și, în final, sunt vopsite în culori strălucitoare și
capabile să le apere de rugină. Unitățile au uși cu ferestre glisante cu
balcoane (de asemenea, din recipiente), ferestre circulare, podele din lemn
plutitoare, baie, bucătărie, apă, electricitate și încălzire, printre alte
facilități. Din exterior, containerele par mari blocuri Lego care creează o
fațadă de diferite culori.
3. Vila
Kaufmann sau Fallingwater,
în traducere - Casa
de pe cascadă, este o locuință, capodoperă a arhitecturii organice din Mill Run, statul Pennsylvania – SUA.
Casa a fost construită în anul 1935, în sud vestul rural al statului, la 69
kilometri sud est de orașul Pittsburg.
Clădirea a fost construită parțial pe o
cascadă pe Bear Run în secțiunea Mill Run din orașul Stewart, Fayette County,
Pennsylvania, situată în Munții Allegheny, fiind concepută ca o casă de weekend
pentru familia lui Liliane Kaufmann și soțul ei, Edgar J. Kaufmann Sr.,
proprietar al magazinului Kaufmann. În anul 1966 casa a fost desemnată Reper
istoric național, iar în anul 1991 membrii Institutului american de arhitectură
au desemnat-o cea mai bună lucrare a arhitecturii americane din toate timpurile.
La 18 decembrie 1934, Wright a vizitat Bear Run și a cerut un studiu asupra
zonei din jurul cascadei. Compania Fayette Engineering din Uniontown a realizat
studiu luând în calcul toți bolovanii și copacii dar și topografia în amănunt
al locului. Wright a proiectat casa chiar deasupra cascadei, pentru a permite
proprietarilor admirarea cât mai de aproape a acesteia și de a-i auzi permanent
freamătul. Baza construcției a constituit-o structură pe console. Liniile
orizontale și verticale puternice reprezintă o trăsătură distinctivă a clădirii
Fallingwater. Pentru podelele cu caneluri, Wright și echipa sa au folosit
grinzi în formă de T, cu capul în jos, integrate într-o placă de beton monolit
care a format atât plafonul spațiului de dedesubt, cât și rezistența împotriva
compresiei.
Casa principală a fost finalizată în 1938, iar casa de oaspeți a
fost finalizată în anul următor. Costul inițial estimat pentru construirea
Fallingwater a fost de 35000 de dolari, dar costul final pentru casă și casă de
oaspeți a ajuns la 155000 de dolari. Costul total de 155000 dolari, adaptat la
inflație, este echivalentul a aproximativ 2,8 milioane dolari la nivelul anului
2018. Numai costul restaurării casei în anul 2001 a fost estimat la aproximativ
16,3 milioane dolari – 2018. Fallingwater a fost casa de weekend a familiei din
1937 până în 1963, când Edgar Kaufmann Jr. a donat proprietatea către Societatea
de Conservarea a Vestului. Fallingwater a înregistrat semne de deteriorare în
ultimii 80 de ani, datorată în mare măsură expunerii la umiditate și la lumina
soarelui. Condițiile severe de îngheț-dezgheț din sud-vestul Pennsylvania și
infiltrarea apei afectează, de asemenea, materialele structurale. Datorită
acestor condiții, se efectuează periodic o curățare temeinică a pereților
exteriori de piatră. Cu toate acestea casa atrage peste 160000 de vizitatori anual
iar un model-copie al acesteia este expus, începând cu anul 2009, în cadrul
Muzeului American de Artă Modernă.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
___________xxx___________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE DIN JUDEȚUL ARAD
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
(Franz Joseph) - În amintirea
manevrelor militare de la Radna, Lipova (Arad)
Medalia de mai sus s-a bătut în anul 1903 în amintirea manevrelor militare de la
Radna, Lipova (Arad). Este o medalie cu și fără toartă, din perioada
austro-ungară, confecționată din două tipuri de metal-compoziție, de formă
rotundă, cu diametrul de 29 milimetri și greutatea de aproximativ 12 grame. Pe
avers este redată efigia împăratului spre dreapta având dedesupt niște steaguri
orientate în ambele părți. Efigia împăratului este încadrată de inscripția cu
numele său: “FRANZ JOSEF”. Pe revers este reprezentat un grup de călăreți ce îl însoțesc
pe împărat și la partea superioară, periferic, circular, pe două rânduri este aplicată
inscripția: ”ZUR ERINNERUNG A D. GROSSE KONIGSMANOVER / BEI LIPPA U.M. RADNA
SEPTEMBER 1903“ (traducere aproximativă “În amintirea marilor manevre militare regale de lângă Lipova – Radna –
septembrie 1903”).
Franz Josef I, în maghairă I. Ferenc József, în cehă František Josef I,
în croată Franjo Josip I, în italiană Francesco Giuseppe I), (născut 18 august 1830 la Viena și
decedat 21 noiembrie 1916 tot la Viena) a fost împărat al Austriei, rege
al Ungariei și Boemie, rege al Croației, mare duce al Bucovinei,
mare principe de Transilvania, marchiz de Moravia, mare voievod al
Voievodatului Serbia etc din 1848 până în 1916. Domnia sa de 68 de
ani a fost a treia ca lungime dintre domniile din Europa, după cea a regelui
Ludovic al XIV-lea al Franței și a principelui Johann al II-lea al
Liechtensteinului.
În amintirea reuniunii medicilor și naturaliștilor - Arad 1870
Medalia
de mai sus s-a bătut
în anul 1870 în amintirea Reuniunii
medicilor și naturaliștilor maghiari din orașul Arad. Este o medalie
confecționată din alamă, de formă rotundă cu diametrul de 44 milimetri, fiind
opera gravorului W. SEIDAN. Pe avers este reprezentată Natura, sub forma unei
femei drapate șezând, ținând mâna dreaptă pe un vas din care curge apă, în timp
ce cu stânga ține o cunună de laur; în jur snop de
grâu, arac cu viță de vie, locomotivă cu abur, vas cu pânze pe Mureș și o fântână
sub un șir de dealuri. În exergă este realizată o inscripție pe trei rînduri:
“A TERMESZET / A MUVESZENTEK / MESTERE” (Natura este meșterul
artei.) Pe revers în câmp sunt reprezentate două scuturi apropiate care se
sprijină reciproc – dextra (cel din dreapta) încărcat cu stema orașului Arad și
senstra (cel din stânga) încărcat cu stema comitatului Arad, surmontate de o
coroană cu cinci fleuroane. Circular, periferic, între două cercuri continue
este aplicată inscripția: “A MAGYAR ORVOSOK ES TERMESZETVISZGALOC ARADON 1870”
(Reuniunea medicilor și naturaliștilor maghiari, Arad,
1870).
Locul 3 ciclism 50 kilometri - Arad
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs.
Insigna - Clubul ciclist Lipova 1896
Lipova (în limbile maghiară și
germană - Lippa) este un oraș din județul Arad care include și localitățile:
Radna și Șoimoș. Prima atestare documentară a orașului Lipova datează din anul
1314 sub denumirea de Lipva. În anul 1324 așezarea este menționată
sub denumirea de castellanus de Lypua, topic ce reflectă caracterul
fortificat al așezării de la acea vreme. Orașul este situat pe ambele maluri
ale râului Mureș, la intrarea acestuia în Câmpia Aradului, la poalele Munților Zarandului, în zona de contact a acestora cu Dealurile
Lipovei, la o depărtare de 34 kilometri de municipiul Arad. La recensământul
din anul 2011 orașul număra 10313 locuitori, în scădere față de recensământul
anterior (anul 2002), dintre care: români – 86,85%, maghiari – 2,71%, romi –
1,19%, germani – 1,19% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența
confesională a orașului Lipova, astăzi se prezintă astfel: ortodocși – 70,71%, penticostali – 10,49%, romano catolici - 6,17%, baptiști – 2,16% și restul –
nedeclarată sau altă religie. Orașul are multe atracții turistice dintre care
enumăr:
- Muzeul Orășenesc Lipova înființat în anul 1952 și adăpostit în Castelul Misici, construit în secolul al XIX-lea.
- Biserica ortodoxă „Adormirea Maicii Domnului”, la a cărei ridicare a contribuit, potrivit tradiției, și domnul Basarab I – domnul Țării Românești
- Monumentul de piatră și marmură – La Ruga - ridicat în anul 1933 ce amintește de mișcările populare din anul 1744, îndreptate împotriva unirii cu Roma și împotriva stăpânirii habsburgice.
- Vechea școală românească, construită în prima jumătate a secolului al XIX-lea; cuprinde elemente de stil baroc
- Bazarul turcesc- datează din perioada celei de-a doua stăpâniri otomane și impresionează prin dimensiuni.
- Stațiunea balneo-climaterică Lipova situată la o distanță de 3 km de centrul orașului, pe cursul pârâului Șistarovăț. Băile sunt recomandate pentru afecțiuni ale tubului digestiv și afecțiuni cardio-vasculare.
- Mănăstirea și biserica de pelerinaj “Maria Radna” - ridicată în mai multe etape. Începuturile acestui lăcaș se leagă de ordinul călugărilor franciscani, care au întemeiat-o în jurul anului 1551.
- Cimitirul Eroilor
- Monumentul Eroilor Români și Francezi din Războiul pentru Reîntregire. Monumentul a fost înălțat în 1921 și se află la câțiva kilometri est de Radna, pe șoseaua către Deva. A fost restaurat în vara anului 2008
- Monumentul Eroilor Români din Al Doilea Război Mondial. Opera comemorativă este amplasată în incinta UM 01191, fiind dezvelită la 7 octombrie 1990. Autorul acesteia este Groza Alionti. Pe un postament din beton, realizat în două trepte, s-a montat o placă din marmură albă, care are următoarea inscripție: „GLORIE ETERNĂ EROILOR/ DETAȘAMENTULUI PĂULIȘ / - SEPTEMBRIE 1944”.
- Cetatea Șoimoș - (în maghiară Solymos, în germană Schoimosch), atestată documentar pentru prima dată în anul 1278
- Biserica Buna Vestire, ridicată în secolul al XVIII-lea, pictura murală fiind realizată de Nicolae Popescu.
Insigna - Concurs de basme Arad - 1956
Concursul de
basme este
o interesantă activitate culturală pentru
copii. La Arad această activitate
culturală are tradiție îndelungată, insigna postată mai sus fiind bătută în
anul 1956. Acest gen de activități ajută la dezvoltarea multilaterală a copiilor,
în sensul că le dezvoltă aptitudinile de a comunica, improviza, gesticula,
intrând în pielea personajelor. Acest gen de activități se organizau sub egida
inspectoratelor școlare județene și caselor de cultură ale copiilor (palatelor
copiilor). Aflăm că frumosul Palat al
copiilor din municipiul Arad este scos la vânzare de către municipalitate.
Trist dar adevărat!
Insigna - Sindicatul liber ASTRA
Fabrica de vagoane călători
Fabrica
de vagoane călători, denumire actuală S.C.
ASTRA Vagoane Călători S.A. Arad are ca obiect de activitate principal
construcţia şi reparaţia materialului rulant. ASTRA Vagoane Călători S.A.
şi-a dezvoltat capabilitatea sa tehnică şi acoperă prin compartimentele sale
toate domeniile necesare fabricării de material rulant.Centrul de Cercetare,
Proiectre şi Tehnologie (CCPT) s-a dezvoltat ca un centru de excelenţă unde se
efectuează studiile tehnice în conformitate cu strategia ASTRA, şi se
elaborează documentaţia de execuţie a vagoanelor, tehnologiile de fabricaţie şi
soluţiile la cheie pentru problemele ridicate de clienţii noştrii.În secţiile
de producţie se fabrică şi se testează vagoanele de cale ferată, precum şi
carcasele, boghiurile şi o gamă largă de componente. La ora actuală, S.C. ASTRA
Vagoane Călători S.A. dispune de toate capacităţile pentru realizarea a toate
tipurile de vagoane de călători de 200 km/h pentru traficul internaţional UIC,
metrouri, tramvaie, şi servicii de mentenanţă, reconstrucţie şi modernizare
vagoane călători, precum şi soluţii la cheie în conformitate cu nevoile
clienţilor noştri. S.C. ASTRA Vagoane Călători S.A. este nucleul unui grup de
firme din care mai fac parte ASTRA Vest, SIRV Titu, Marmura București, Tristar
București, Arcons Security şi Trend- Invest Arad. Compania Astra Vagoane Calatori din Arad,
unul dintre cei mai mari 20 de exportatori cu capital privat romanesc, a
luat o finantare de 10 milioane euro de la EximBank, cu o durata de doi ani,
potrivit informatiilor publicate in Monitorul Oficial. Producatorul
de vagoane din Arad, controlat de omul de afaceri Valer Blidar, are aproape 800
de angajati si a castigat, in ultimii ani, contracte la export in Cehia sau
Brazilia, fapt ce a readus pe crestere vanzarile companiei. Din momentul în care
este tăiată tabla, până când este ansamblată în varianta
dorită pentru a ieşi pe poarta fabricii,
vagonul are nevoie de 45 de zile. La el lucrează 45 de oameni, iar compania are
o capacitate de producţie de 6 vagoane pe lună. Din anul 2000 şi până
în prezent compania a livrat aproape 800 de vagoane ce pot rula cu 200
kilometri pe oră dacă infrastructura este perfectă. Cele mai multe, aproape
jumătate, au ajuns la CFR. Căile Ferate Române au în patrimoniu aproape 400 de
vagoane făcute de Astra Călători. Cealaltă jumătate a ajuns în contracte internaţionale,
în Brazilia, Egipt, Iran, Italia şi Cehia. În Brazilia aproape 100, iar în
Egipt 200, iar compania negociază acum pentru un contract mare în Tunisia. Din
anul 2010 aici se produc și tramvaie performante. Din 2015 societatea s-a
orientat și spre producția de troleibuze și autobuze. Acum se testează și
negociază producția de vagoane de metrou pentru România.
Municipiul
Arad este reședința și cel mai mare oraș al judeţului
Arad, situat pe cursul inferior al râului Mureş, în
vestul României. El numără aproximativ 150000 de
locuitori. Municipiul Arad constituie pentru vestul României un punct
important în ceea ce privește industria, și este de asemenea un nod important
în transporturile feroviare, rutiere, având și aeroport. Istoria Aradului este
una îndelungată care începe cu primele așezări umane pe actuala vatră a
orașului, în nordul râului Mureș și mai apoi cu apariția primei
cetăți de pământ situată la Vladimirescu, în jurul secolului al
X-lea. Prima atestare documentară a zonei Aradului ne parvine din anul
1028. Deasupra am postat drapelul și stemele interbelică, comunistă și actuală ale municipiului Arad iar mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură arădene din vremuri diferite, dar și alte frumoase locuri de vizitat pe aceste meleaguri.
Gara
Banca Cenădana și Statuia lui Lajos Kossuth
Biserica franciscană
Biserica minoriților
Casa Barabaș
Casa Hirschmann
Cetatea
Vedere
Hotelul Crucea Albă
Hotelul Crucea Alba și Monumentul Sfânta Treime
Închisoarea
Farmacia Dr. Foldes - Str. Eminescu 21
Gara de motor
Liceul pedagogic "Dimitrie Țichindeal"
Academia de comerț
Cazinoul
Fabrica de automobile MARTA
Fosta Școală superioară de fete
azi Colegiul național "Elena Ghiba Birta"
Colegiul național "Ioan Slavici"
Obeliscul celor 13 generali
Pădurea Ceala
Palatul de justiție
Palatul Hermann
Palatul Neumann
Teatrul de vară
Templul masonic "Concordia"
Palatul culturii (Filarmonica)
Hotelul Astoria Continental
Județul Arad este situat în vestul României și cuprinde teritorii din Crișana și din Banat. Județul se
întinde de o parte și de alta a râurilor Mureș și Crișul Alb. Se învecinează cu
județul Bihor la nord și
nord-est, cu județul Alba la est, cu județul Hunedoara la sud-est, cu județul Timiș la sud și cu statul Ungaria, la vest.
Suprafața pe care se întinde este de 7754 km.p.. Din punct de vedere al
organizării administrative cuprinde; 1 municipiu – Arad, 10 orașe; Pecica,
Sântana, Vladimirescu, Lipova, Ineu, Chișinău-Cris, Nădlac, Pâncota, Curtici și
Sebiș, 68 de comune și 270 de sate. Sus
am postat drapelul și stema județului Arad și mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură dar și trimiteri poștale ilustrate din acest județ, din vremuri diferite.
Conacul Alexandru Mocioni - Birchiș
Biserica - Cenad
Vedere - Buteni
Vedere - Bârzava
Vedere - Cermei
Tribunalul - Chișinău Criș
Vedere - Chișinău Criș
Vedere - Covăsânț
Vedere - Curtici
Poșta - Cuvin
Vedere - Dezna
Biserica - Galșa
Gara - Ghioroc
Biserica - Grăniceri
Criminoasa - Gurahonț
Vedere - Gurahonț
Vedere - Tăuț
Vedere - Vărădia de Mureș
Vedere - Șiria
Castelul - Șofronea
Vedere - Lipova
Ștrandul - Lipova
Cetatea - Ineu
Castelul - Săvârșin
Mănăstirea - Feredău
Cetatea - Șoimoș
Grădina botanică - Macea
Vedere - Moneasa
____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Cristofor Columb,
navigator și explorator italo-spaniol,
a trăit între anii 1451 - 1506
Detaliu vignetă de pe o acțiune portugheză
Detaliu vignetă de pe un cupon de raționalizare
a bunurilor de larg consum
din timpul războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 15.07.2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu