1. În anul 1881 statul independent România a pus în circulație o monedă
de 2 lei cu chipul lui Carol I – domn. În câmpul central al aversului monedei
este reprezentată stema mare a Regatului România, încadrată între cifra 2 și
litera mare de tipar L, însemnând 2 lei – valoarea monedei. Sub stemă este
inscripționat anul emiterii monedei – 1881, imedait în dreapta este reprezentat
un spic de grâu iar în partea opusă este aplicată litera mare de tipar V
(simbolul monetăriei din Viena, unde s-a bătu moneda). Deasupra stemei
periferic și circular pe marginea monedei e aplicată inscripția ROMÂNIA. În
câmpul central al reversului este reprezentată efigia domnului spre stânga. Sub
gâtul domnului este aplicată inscripția: „HULLRICH”
– numele gravorului monedei, și
circular periferic pe marginea monedei este aplicată inscripția: “CAROL I
DOMNUL ROMÂNIEI”. De precizat că pe marginea monedei, atât pe avers cât și pe
revers este realizat câte un cerc perlat.
Moneda are următoarele caracteristici tehnice: anul emiterii – 1881, valoarea – 2 lei, forma – rotundă, diametrul – 27 milimetri, greutatea – 10 grame, material compoziție – aliaj de argint și cupru (argint 83,5% și restul cupru), cant - zimțat, realizată – la monetăria din Viena, gravorul – Kullrich și tirajul – 1150000 de piese.
Carol I – domnitor și primul rege al României (20 aprilie 1839 Sigmaringen – 10 octombrie 1914 Sinaia) - este omul de la care a pornit totul: familia regală, statul modern, țara independentă și suverană. Rând pe rând, an de an, sub domnia acestui rege european, România a dobândit instituţii, modernitate şi statornicie. După refuzul contelui Philippe de Flandra, fratele Regelui Leopold al II-lea al Belgiei, de a primi Tronul României opţiunea românilor de a-și alege principe străin s-a îndreptat spre Principele Carol de Sigmaringen. Brătianu îl anunţa pe principe, la Sigmaringen, că fusese ales Domnitor al Principatelor Unite, cu drepturi ereditare, prin plebiscitul desfăşurat între 2/14 şi 8/20 aprilie 1866. În favoarea lui Carol fuseseră exprimate 685969 de voturi, iar împotrivă doar 2248. Coincidenţa făcea ca 20 aprilie să fie ziua de naştere a Principelui Carol, care devenea Domnitor al Principatelor Române Unite chiar în ziua în care aniversa 27 de ani. Plebiscitul este recunoscut de către Marile Puteri după o jumătate de an, la 24 octombrie 1866. La 28 aprilie 1866, proaspăt aleasa Adunare Constituantă a votat aproape unanim aducerea Principelui Carol pe Tronul ţării: 109 voturi pentru şi 6 abţineri. Domnitorul Carol ajunge în ţara sa de adopţie după o călătorie aventuroasă, de la Sigmaringen până la Turnu-Severin. Vaporul în care Suveranul călătorea, alături de Brătianu, a trecut de Porţile de Fier la 8 mai 1866, iar la ora patru după-amiaza Carol I a văzut drapelul românesc fluturând la Turnu-Severin. Principele Suveran a intrat în capitala ţării la 10 mai 1866, a primit cheile oraşului Bucureşti, a depus jurământul de credinţă în faţa Adunării Constituante şi a fost proclamat Domnitor al Principatelor Române. Elita politică din Principatele Române împlinea, astfel, vechea dorinţă a aducerii pe Tronul ţării a unui principe străin, capabil să unească definitiv Moldova şi Ţara Românească, să stingă pentru totdeauna rivalităţile dintre familiile domnitoare pământene, să stabilizeze ţara, să o modernizeze şi să îi confere prestigiu internaţional. Domnitorul Alexandru Ioan I însuşi era convins de necesitatea înlocuirii sale cu un principe străin. La 10 mai 1866, Carol I rostea următorul legământ: “Ales de către naţiune Domn al românilor, mi-am părăsit fără a sta la îndoială, și patria, şi familia, pentru a răspunde la chemarea acestui popor care mi-a încredinţat destinele sale. Punând piciorul pe acest pământ sacru, eu am devenit român. Acceptarea plebiscitului îmi impune, o ştiu, mari datorii. Sper că îmi va fi dat să le duc până la capăt. Vă aduc o inimă credincioasă, cugetări drepte, o voinţă tare de a face binele, un devotament fără margini către noua mea patrie şi acel neînvins respect către lege, pe care l-am cules în exemplul alor mei. Cetăţean astăzi, mâine, de va fi nevoie, soldat, eu voi împărtăși cu voi soarta cea bună ca şi pe cea rea.”Prin simpla sa prezenţă, prin demnitatea apartenenţei la una dintre cele mai ilustre familii ale Europei, dar şi graţie curajului personal, Principele Suveran Carol a zdruncinat definitiv ultimele rămăşiţe simbolice ale vasalităţii faţă de Imperiul Otoman. Vizita sa la Constantinopol, în octombrie 1866, în cursul căreia s-a comportat faţă de Sultan ca un şef de stat, şi nu ca un vasal, a confirmat procesul ireversibil de ruptură faţă de Poartă. Aceeaşi demnitate o va arăta Carol şi aliatului rus din Războiul de Independenţă. Atunci când Țarul Alexandru al II-lea ameninţă, în 1878, după încheierea războiului, cu dezarmarea armatei române, în cazul în care România s-ar fi opus anexării sudului Basarabiei de către ruşi, Carol I îi răspunde că trupele române vor putea fi nimicite, dar nu dezarmate. În timpul lungii sale domnii, Regele Carol I a pus bazele României ca stat modern pe harta Europei. În anul 1875, bugetul ţării ajungea la cifra de 100 de milioane de lei, dublul celui din 1866, iar în 1903, la 218 milioane. Între anii 1865 şi 1874, suprafaţa arată a crescut cu o treime. În 1890, producţia de cereale a ţării a fost de 3 700 000 de tone; în anul 1903, aceasta ajungea la 5 500 000 de tone. Între anii 1880 şi 1914, România a exportat 80 de milioane de tone de cereale, situându-se printre cele mai importante ţări exportatoare de cereale din lume (a doua din Europa, după Rusia, şi chiar pe primul loc la exportul de porumb, înaintea Statelor Unite)13. Numărul întreprinderilor industriale mai mari a crescut, între 1866 şi 1877, de la 39 la 17314. România avea şi importante zăcăminte de petrol care o plasau, în jurul anului 1900, printre primele trei ţări producătoare de ţiţei din lume, după Statele Unite şi Rusia. Leul românesc era o monedă puternică, echivalentă cu francul francez şi care putea fi utilizată ca valută forte peste tot în Europa. Populaţia a crescut, iar procesul de industrializare şi urbanizare a fost constant.În ciuda tuturor frământărilor politice, uneori violente, a demagogiei, corupţiei şi lipsei de măsură a unora dintre politicieni, Carol I a reuşit să consolideze sistemul de partide şi să impună alternanţa la Guvernare a celor două mari partide structurate după model occidental şi conduse de bărbaţi politici de mare anvergură: Partidul Naţional Liberal (reprezentat prin I.C. Brătianu, Dumitru C. Brătianu, C.A. Rosetti, Mihail Kogălniceanu, Nicolae Kretzulescu, Dimitrie A. Sturdza, Ion Bălăceanu, Ion Ghica, Vasile Boerescu, Ion Câmpineanu, Nicolae Fleva, Spiru Haret, V.A. Urechia, Emil Costinescu, Nicolae Ionescu, Vasile Lascăr)15 şi Partidul Conservator (cu lideri ca Manolache Costache Epureanu, Petre P. Carp, Lascăr Catargiu, Petre Mavrogheni, Gheorghe Gr. Cantacuzino, Titu Maiorescu, Alexandru Marghiloman, Take Ionescu, Alexandru Lahovary, Nicolae Filipescu, generalul Manu). Prosperitatea şi stabilitatea au adus o dezvoltare fără precedent a culturii, artelor şi ştiinţei. În timpul domniei lui Carol I, scriitori ca Eminescu, Caragiale, Creangă, Alecsandri, Ion Ghica, Odobescu, Slavici, Macedonski, Barbu Ştefănescu-Delavrancea, Duiliu Zamfirescu, George Coşbuc, Octavian Goga, Şt.O. Iosif, I.Al. Brătescu-Voineşti, Al. Vlahuţă modelează limba literară; B.P. Hasdeu, A.D. Xenopol, Mihail Kogălniceanu, Constantin Erbiceanu, Dimitrie Onciul, Ion Bogdan, Vasile Pârvan, Constantin Giurescu, Nicolae Iorga scriu istoria naţională; de filologie se ocupă Ovid Densuşianu, Sextil Puşcariu, Ion Bianu; Simion Mehedinţi creează şcoala de geografie; Titu Maiorescu, Constantin Rădulescu-Motru şi Vasile Conta disciplinează gândirea şi ridică nivelul cultural al societăţii; se afirmă compozitorul George Enescu, pictorii Nicolae Grigorescu, Theodor Aman, Gheorghe Tattarescu, Ion Andreescu, Ştefan Luchian, sculptorul Karl Storck, actorii Matei Millo, Aristide Demetriade, fotograful Carol Popp de Szathmáry; ştiinţele beneficiază de nume ca Spiru Haret, P.S. Aurelian, Anghel Saligny, Carol Davila, Grigore Antipa. Apar societăţi culturale, se publică reviste. În această perioadă funcţionează „Junimea“, vârful efervescenţei intelectuale şi al schimbului liber de idei, care editează revista „Convorbiri literare”. O enumerare ca aceasta nu ar putea să acopere niciodată diversitatea şi dinamismul acestei elite a spiritului românesc. Pionierat şi consolidare, geniu şi meticulozitate, dispute şi dialog sunt câteva dintre trăsăturile elitei românești din acea vreme, vie şi plină de resurse. România şi-a consolidat statutul de putere regională şi de „arbitru balcanic“ prin participarea victorioasă la cel de-al doilea război balcanic, încheiat la 28 iulie/10 august 1913 cu semnarea Tratatului de la Bucureşti, prin care România obţinea Cadrilaterul. Regele Carol I a primit bastoane de mareşal atât de la Împăratul Germaniei, cât şi de la ţarul Nicolae al II-lea al Rusiei, care l-a şi vizitat în România, în 1914, şi care avea să sfârşească tragic, împreună cu familia, sub gloanţele bolşevicilor. Carol este descris, în literatura vremii ca un bărbat mai degrabă mic de statură, dar de o mare demnitate. A impus respect într-o lume plină de incertitudini şi a făcut din micul său regat un stat respectat şi stabil. A fost un suveran distant, sever şi măsurat, bucurându-se de o autoritate excepţională. A avut vocaţie de lider şi a condus România în momente politice şi istorice dificile, pe care le-a traversat plin de curaj. Întemeietorul Regatului român a murit la Sinaia, în ziua de 27 septembrie 1914, la ora cinci şi treizeci de minute dimineaţa. Avea şaptezeci şi cinci de ani, dintre care domnise patruzeci şi opt. Carol I a fost înmormântat la Curtea de Argeş, locul ales de el ca necropolă a familiei regale a României.
2. În data de 16 aprilie 2018 Banca Naţională a României a lansat în circuitul numismatic mondial o monedă din aur cu tema 330 de ani de la tipărirea Bibliei de la București. Aversul monedei redă portretul domnitorului Șerban Cantacuzino, inițiatorul tipăririi Bibliei de la București, și un fragment al acesteia; inscripţia ,,Romania”, valoarea nominală „100 Lei”, stema României și anul de emisiune „2018”. Reversul monedei redă stema lui Șerban Cantacuzino, tipărită în interiorul Bibliei de la București, și inscripţia circulară „330 DE ANI DE LA TIPARIREA BIBLIEI DE LA BUCURESTI”.
Moneda are următoarele caracteristici tehnice: anul emiterii – 1881, valoarea – 2 lei, forma – rotundă, diametrul – 27 milimetri, greutatea – 10 grame, material compoziție – aliaj de argint și cupru (argint 83,5% și restul cupru), cant - zimțat, realizată – la monetăria din Viena, gravorul – Kullrich și tirajul – 1150000 de piese.
Carol I – domnitor și primul rege al României (20 aprilie 1839 Sigmaringen – 10 octombrie 1914 Sinaia) - este omul de la care a pornit totul: familia regală, statul modern, țara independentă și suverană. Rând pe rând, an de an, sub domnia acestui rege european, România a dobândit instituţii, modernitate şi statornicie. După refuzul contelui Philippe de Flandra, fratele Regelui Leopold al II-lea al Belgiei, de a primi Tronul României opţiunea românilor de a-și alege principe străin s-a îndreptat spre Principele Carol de Sigmaringen. Brătianu îl anunţa pe principe, la Sigmaringen, că fusese ales Domnitor al Principatelor Unite, cu drepturi ereditare, prin plebiscitul desfăşurat între 2/14 şi 8/20 aprilie 1866. În favoarea lui Carol fuseseră exprimate 685969 de voturi, iar împotrivă doar 2248. Coincidenţa făcea ca 20 aprilie să fie ziua de naştere a Principelui Carol, care devenea Domnitor al Principatelor Române Unite chiar în ziua în care aniversa 27 de ani. Plebiscitul este recunoscut de către Marile Puteri după o jumătate de an, la 24 octombrie 1866. La 28 aprilie 1866, proaspăt aleasa Adunare Constituantă a votat aproape unanim aducerea Principelui Carol pe Tronul ţării: 109 voturi pentru şi 6 abţineri. Domnitorul Carol ajunge în ţara sa de adopţie după o călătorie aventuroasă, de la Sigmaringen până la Turnu-Severin. Vaporul în care Suveranul călătorea, alături de Brătianu, a trecut de Porţile de Fier la 8 mai 1866, iar la ora patru după-amiaza Carol I a văzut drapelul românesc fluturând la Turnu-Severin. Principele Suveran a intrat în capitala ţării la 10 mai 1866, a primit cheile oraşului Bucureşti, a depus jurământul de credinţă în faţa Adunării Constituante şi a fost proclamat Domnitor al Principatelor Române. Elita politică din Principatele Române împlinea, astfel, vechea dorinţă a aducerii pe Tronul ţării a unui principe străin, capabil să unească definitiv Moldova şi Ţara Românească, să stingă pentru totdeauna rivalităţile dintre familiile domnitoare pământene, să stabilizeze ţara, să o modernizeze şi să îi confere prestigiu internaţional. Domnitorul Alexandru Ioan I însuşi era convins de necesitatea înlocuirii sale cu un principe străin. La 10 mai 1866, Carol I rostea următorul legământ: “Ales de către naţiune Domn al românilor, mi-am părăsit fără a sta la îndoială, și patria, şi familia, pentru a răspunde la chemarea acestui popor care mi-a încredinţat destinele sale. Punând piciorul pe acest pământ sacru, eu am devenit român. Acceptarea plebiscitului îmi impune, o ştiu, mari datorii. Sper că îmi va fi dat să le duc până la capăt. Vă aduc o inimă credincioasă, cugetări drepte, o voinţă tare de a face binele, un devotament fără margini către noua mea patrie şi acel neînvins respect către lege, pe care l-am cules în exemplul alor mei. Cetăţean astăzi, mâine, de va fi nevoie, soldat, eu voi împărtăși cu voi soarta cea bună ca şi pe cea rea.”Prin simpla sa prezenţă, prin demnitatea apartenenţei la una dintre cele mai ilustre familii ale Europei, dar şi graţie curajului personal, Principele Suveran Carol a zdruncinat definitiv ultimele rămăşiţe simbolice ale vasalităţii faţă de Imperiul Otoman. Vizita sa la Constantinopol, în octombrie 1866, în cursul căreia s-a comportat faţă de Sultan ca un şef de stat, şi nu ca un vasal, a confirmat procesul ireversibil de ruptură faţă de Poartă. Aceeaşi demnitate o va arăta Carol şi aliatului rus din Războiul de Independenţă. Atunci când Țarul Alexandru al II-lea ameninţă, în 1878, după încheierea războiului, cu dezarmarea armatei române, în cazul în care România s-ar fi opus anexării sudului Basarabiei de către ruşi, Carol I îi răspunde că trupele române vor putea fi nimicite, dar nu dezarmate. În timpul lungii sale domnii, Regele Carol I a pus bazele României ca stat modern pe harta Europei. În anul 1875, bugetul ţării ajungea la cifra de 100 de milioane de lei, dublul celui din 1866, iar în 1903, la 218 milioane. Între anii 1865 şi 1874, suprafaţa arată a crescut cu o treime. În 1890, producţia de cereale a ţării a fost de 3 700 000 de tone; în anul 1903, aceasta ajungea la 5 500 000 de tone. Între anii 1880 şi 1914, România a exportat 80 de milioane de tone de cereale, situându-se printre cele mai importante ţări exportatoare de cereale din lume (a doua din Europa, după Rusia, şi chiar pe primul loc la exportul de porumb, înaintea Statelor Unite)13. Numărul întreprinderilor industriale mai mari a crescut, între 1866 şi 1877, de la 39 la 17314. România avea şi importante zăcăminte de petrol care o plasau, în jurul anului 1900, printre primele trei ţări producătoare de ţiţei din lume, după Statele Unite şi Rusia. Leul românesc era o monedă puternică, echivalentă cu francul francez şi care putea fi utilizată ca valută forte peste tot în Europa. Populaţia a crescut, iar procesul de industrializare şi urbanizare a fost constant.În ciuda tuturor frământărilor politice, uneori violente, a demagogiei, corupţiei şi lipsei de măsură a unora dintre politicieni, Carol I a reuşit să consolideze sistemul de partide şi să impună alternanţa la Guvernare a celor două mari partide structurate după model occidental şi conduse de bărbaţi politici de mare anvergură: Partidul Naţional Liberal (reprezentat prin I.C. Brătianu, Dumitru C. Brătianu, C.A. Rosetti, Mihail Kogălniceanu, Nicolae Kretzulescu, Dimitrie A. Sturdza, Ion Bălăceanu, Ion Ghica, Vasile Boerescu, Ion Câmpineanu, Nicolae Fleva, Spiru Haret, V.A. Urechia, Emil Costinescu, Nicolae Ionescu, Vasile Lascăr)15 şi Partidul Conservator (cu lideri ca Manolache Costache Epureanu, Petre P. Carp, Lascăr Catargiu, Petre Mavrogheni, Gheorghe Gr. Cantacuzino, Titu Maiorescu, Alexandru Marghiloman, Take Ionescu, Alexandru Lahovary, Nicolae Filipescu, generalul Manu). Prosperitatea şi stabilitatea au adus o dezvoltare fără precedent a culturii, artelor şi ştiinţei. În timpul domniei lui Carol I, scriitori ca Eminescu, Caragiale, Creangă, Alecsandri, Ion Ghica, Odobescu, Slavici, Macedonski, Barbu Ştefănescu-Delavrancea, Duiliu Zamfirescu, George Coşbuc, Octavian Goga, Şt.O. Iosif, I.Al. Brătescu-Voineşti, Al. Vlahuţă modelează limba literară; B.P. Hasdeu, A.D. Xenopol, Mihail Kogălniceanu, Constantin Erbiceanu, Dimitrie Onciul, Ion Bogdan, Vasile Pârvan, Constantin Giurescu, Nicolae Iorga scriu istoria naţională; de filologie se ocupă Ovid Densuşianu, Sextil Puşcariu, Ion Bianu; Simion Mehedinţi creează şcoala de geografie; Titu Maiorescu, Constantin Rădulescu-Motru şi Vasile Conta disciplinează gândirea şi ridică nivelul cultural al societăţii; se afirmă compozitorul George Enescu, pictorii Nicolae Grigorescu, Theodor Aman, Gheorghe Tattarescu, Ion Andreescu, Ştefan Luchian, sculptorul Karl Storck, actorii Matei Millo, Aristide Demetriade, fotograful Carol Popp de Szathmáry; ştiinţele beneficiază de nume ca Spiru Haret, P.S. Aurelian, Anghel Saligny, Carol Davila, Grigore Antipa. Apar societăţi culturale, se publică reviste. În această perioadă funcţionează „Junimea“, vârful efervescenţei intelectuale şi al schimbului liber de idei, care editează revista „Convorbiri literare”. O enumerare ca aceasta nu ar putea să acopere niciodată diversitatea şi dinamismul acestei elite a spiritului românesc. Pionierat şi consolidare, geniu şi meticulozitate, dispute şi dialog sunt câteva dintre trăsăturile elitei românești din acea vreme, vie şi plină de resurse. România şi-a consolidat statutul de putere regională şi de „arbitru balcanic“ prin participarea victorioasă la cel de-al doilea război balcanic, încheiat la 28 iulie/10 august 1913 cu semnarea Tratatului de la Bucureşti, prin care România obţinea Cadrilaterul. Regele Carol I a primit bastoane de mareşal atât de la Împăratul Germaniei, cât şi de la ţarul Nicolae al II-lea al Rusiei, care l-a şi vizitat în România, în 1914, şi care avea să sfârşească tragic, împreună cu familia, sub gloanţele bolşevicilor. Carol este descris, în literatura vremii ca un bărbat mai degrabă mic de statură, dar de o mare demnitate. A impus respect într-o lume plină de incertitudini şi a făcut din micul său regat un stat respectat şi stabil. A fost un suveran distant, sever şi măsurat, bucurându-se de o autoritate excepţională. A avut vocaţie de lider şi a condus România în momente politice şi istorice dificile, pe care le-a traversat plin de curaj. Întemeietorul Regatului român a murit la Sinaia, în ziua de 27 septembrie 1914, la ora cinci şi treizeci de minute dimineaţa. Avea şaptezeci şi cinci de ani, dintre care domnise patruzeci şi opt. Carol I a fost înmormântat la Curtea de Argeş, locul ales de el ca necropolă a familiei regale a României.
2. În data de 16 aprilie 2018 Banca Naţională a României a lansat în circuitul numismatic mondial o monedă din aur cu tema 330 de ani de la tipărirea Bibliei de la București. Aversul monedei redă portretul domnitorului Șerban Cantacuzino, inițiatorul tipăririi Bibliei de la București, și un fragment al acesteia; inscripţia ,,Romania”, valoarea nominală „100 Lei”, stema României și anul de emisiune „2018”. Reversul monedei redă stema lui Șerban Cantacuzino, tipărită în interiorul Bibliei de la București, și inscripţia circulară „330 DE ANI DE LA TIPARIREA BIBLIEI DE LA BUCURESTI”.
Caracteristicile monedei sunt
următoarele: valoare nominală: 100 lei; metal: aur; puritate: 90%; formă: rotundă; diametru: 21 milimetri; greutate: 6,452 grame;
calitate: proof; cant: zimțat; tiraj: 250
exemplare și preț unitar de achiziție fără TVA: 1695 lei.
Șerban
Cantacuzino (născut
în anul 1640 și decedat la data 29 octombrie/8 noiembrie 1688). A fost membru
al ilustrei familii de origine bizantină a Cantacuzinilor, fiind fiul
postelnicului Constantin Cantacuzino și frate al marelui cărturar stolnicul
Constantin Cantacuzino.În calitate de conducător al statului muntean aflat sub
vasalitatea turcilor, a participat alpturi de armatele otomane la asediul
Vienei din anul 1683. A negociat însă cu imperialii trecerea Țării Românești în
tabăra creștină, năzuind la poziția de protector al creștinilor din peninsula
Balcanică, habsburgii promițându-i tronul imperial al unui Constantinopole eliberat de păgâni. După moarte a fost succedat în domnie de Constantin
Brâncoveanu.
Biblia de la București (cunoscută și sub
denumirea de Biblia lui Șerban Cantacuzino) a fost prima traducere
completă a Bibliei în limba română, fiind publicată în anul
1688. Scrisă cu caractere chirilice, titlul ei complet era Biblia
adecă Dumnezeiasca Scriptură a Vechiului și Noului Testament. Patronul
cultural al Bibliei
de la Bucureşti este domnitorul Şerban Cantacuzino, care n-a
avut şansa să vadă cartea în forma finală, aceasta fiind tipărită la începutul
domniei lui Constantin Brâncoveanu. Traducerea a început în jurul anului 1682
având ca surse de plecare:Septuaginta (Veneţia,
1687), Biblia sacra
polyglotta (Londra, 1653-1657), Vechiul Testament (Nicolae
Milescu-Dosoftei, 1662-1668), Noul
Testament (Alba Iulia, Simion Ştefan, 1648), comparate cu
traducerile în limba latină şi slavonă. La traducere au participat mai mulţi
învăţaţi, printre care fraţii Radu şi Şerban Greceanu, Ghermano Nisis, iar
lucrarea a văzut lumina tiparului sub îndrumarea tipografului şef Mitrofan. Tehnica
redacţională şi tipografică a Bibliei este remarcabilă pentru perioada
respectivă. Este publicată în format mare, „in folio”. Textul este pe două
coloane, cu litere mici chirilice, cu cerneală de două culori, negru şi roşu.
Are 944 pagini din hârtie densă. Titlul este bogat, încadrat în chenar floral
şi arată că s-a tradus „dupre limba elinească spre înţelegerea limbii
româneşti”. Este prima traducere completă în limba română a tuturor textelor
biblice. Această Biblie a pus o piatră de temelie la dezvoltarea limbii române
scrise, pentru mult timp ea fiind Biblia standard folosită de către Biserica
Ortodoxă Română.
Alexandru D. Xenopol spunea despre Biblia lui Șerban
Cantacuzino că „este cel mai însemnat monument al literaturii religioase la
români, atât prin întinderea, cât și prin limba ei cea minunată”.
George Călinescu afirma că tipărirea acestei biblii „reprezintă pentru
poporul român ceea ce a reprezentat Biblia lui Luther pentru germani”.Biblia de la București a
avut o largă răspândire pe întreaga suprafață a României actuale, în Țara
Românească, Moldova și Ardeal. Exemplare ale Bibliei de la București au
circulat și în afara granițelor Țărilor Române. De pildă, un exemplar al ei a
fost înmânat fostului mitropolit Dosoftei, aflat atunci în surghiun în Polonia.
Un alt exemplar al acestei Biblii, care a aparținut cândva Papei Benedict al
XIV-lea (1740-1758), se află astăzi în Biblioteca Universității din
Bologna. Biblia lui Șerban Cantacuzino este pentru ortodoxia românească o carte
fundamentală, care a furnizat poporului textul integral al Bibliei. Din punct
de vedere literar, importanța sa este deosebită pentru dezvoltarea limbii
literare române. Biblia lui Șerban fixează definitiv drumul pe care avea să-l
urmeze limba scrisă bisericească. Ea a utilizat tradiția fonetică a textelor
lui Coresi, Varlaam și Simion Ștefan, îmbogățind lexicul și îmbunătățind
sintaxa. Biblia apare în istorie ca un simbol de unitate națională, deoarece
circulația sa intensă și efortul depus pentru tipărirea ei au contribuit la
conservarea unității de limbă a românilor.
3. În data de 29 mai
2018 Banca Naţională a României a lansat
în circuitul numismatic o monedă din aur cu tema 100 de ani de la
încheierea Primului Război Mondial.
Aversul monedei prezintă Crucea comemorativă a eroilor
români din Primul Război Mondial, de pe Vârful Caraiman, inscripţia în arc de
cerc „ROMANIA”, valoarea nominală „100 LEI”, stema României și anul de emisiune
„2018”, iar reversul
monedei redă scena intrării în București a regelui Ferdinand I și a
reginei Maria, inscripțiile „100 DE ANI DE LA INCHEIEREA PRIMULUI RAZBOI
MONDIAL” și ,,1918”.
Caracteristicile tehnice
ale monedei sunt următoarele: metal: aur; valoare
nominală: 100 lei; puritate: 90%; formă: rotundă; diametru: 21 milimetri;
greutate: 6,452 grame; calitate: proof; cant: zimțat; tiraj – 250 exemplare și preț unitar de vânzare
fără TVA – 1705 lei.
În anul 1928, la inaugurarea sa, „Crucea de pe
Caraiman“, ridicată la altitudinea de 2291 metri, era cea mai înaltă structură
metalică situată într-o zonă montană. În timp, imaginea acestui monument unic
în Europa prin amplasament şi prin dimensiuni a devenit extrem de cunoscută.
Istoria „Crucii“ nu e însă atât de clară, numeroase aspecte aflându-se încă sub
semnul întrebării. Însuşi numele sub care a rămas
cunoscut în memoria colectivă acest simbol al arhitecturii şi tehnicii mondiale
din prima jumătate a secolului al XX-lea dă naştere unei controverse. Studiind
documentele de arhivă şi lucrările publicate de-a lungul celor 82 de ani care
au trecut de la inaugurarea monumentului, cercetătorul descoperă nu mai puţin
de trei titulaturi diferite. Cel mai des întâlnit în documentele oficiale
aflate în colecţiile Arhivelor Naţionale ale României e numele de „Monumentul
Eroilor“, în timp ce în limbajul cotidian s-a păstrat, încă din anul 1933,
titlul de „Crucea de pe Caraiman“. O a treia variantă ce şi-a făcut loc în
unele surse bibliografice secundare – „Crucea Eroilor Ceferişti“ – pare a fi
fost generată de faptul că ridicarea monumentului (între anii 1926-1928) a fost
realizată prin eforturile lucrătorilor Direcţiei de Poduri din cadrul Direcţiei
Generale C.F.R. Din păcate, majoritatea publicaţiilor editate de-a lungul
existenţei „Crucii“ nu au păstrat decât unele date vagi, legate strict de
construcţia propriu-zisă a monumentului, fapt care a deschis calea spre un alt
punct de controversă, legat de semnificaţia istorică a acestei opere de
arhitectură. Luând ca bază de pornire a cercetării înscrisul săpat în piatra
plăcii comemorative, „Ridicatu-s-a acest monument întru slava şi memoria
eroilor prahoveni căzuţi în Primul Război Mondial 1916-1918 pentru apărarea
patriei – construit între anii 1926-1928“, cercetătorul se vede nevoit să
considere credibile informaţiile păstrate în memoria colectivă, ce atribuie
ideea realizării monumentului „Societăţii Cultul Eroilor“. Aceasta funcţiona
încă din anul 1919, sub denumirea iniţială de „Societatea pentru Mormintele
Eroilor Căzuţi în Război“ şi sub înalta ocrotire a Prinţesei Maria, cea care
avea să fie încoronată Regină a României, în octombrie 1922. Ne sunt
cunoscute numele unor personalităţi din domeniile arhitecturii şi
construcţiilor din primele decenii ale secolului al XX-le, care s-au implicat
în realizarea acestui monument unic în Europa. Astfel, ne este cunoscut faptul
că întregul proiect al ansamblului a fost opera arhitecţilor români Georges
Cristinel şi Constantin Procopiu. La fel, ne sunt menţionate numele celor doi
mari ingineri ce au realizat studiile de rezistenţă ale monumentului:Alfred
Pilder şi Teofil Revici, precum şi ale celor care au urmărit ridicarea
„Crucii“, dirigintele de şantier Nicolae Stănescu şi şeful de şantier V.
Bumbulescu. Nu trebuie trecută cu vederea nici activitatea lucrătorilor din
cadrul a două secţii de linii (L1 şi L5) aflate în subordinea Direcţiei
Generale C.F.R., ale căror eforturi au făcut posibilă existenţa construcţiei
(introdusă în lista monumentelor de patrimoniu, sub codul PH-IV-mon-A-16887).
Istoria a reţinut şi sprijinul acordat de fraţii Schiel, care au pus la
dispoziţia constructorilor funicularul fabricii de hârtie din Buşteni. Cu
ajutorul acestei instalaţii au fost transportate mare parte din elementele
metalice necesare ridicării „Crucii“. Comunitatea locală s-a implicat la
rându-i; locuitorii Buşteniului şi-au folosit atelajele şi animalele de povară
pentru a urca până pe platoul Bucegilor restul materialelor necesare
construcţiei soclului pe care se înalţă monumentul. Comuniştii au vrut să-i
secţioneze braţele. Neglijată aproape complet de-a lungul celei de-a doua
jumătăţi a secolului al XX-lea, ameninţată chiar cu dispariţia (spre sfârşitul
deceniului patru al secolului trecut au existat chiar voci care au cerut
secţionarea braţelor laterale ale monumentului şi montarea unei stele roşii în
vârful coloanei metalice), devenită un element al cotidianului ultimelor două
decenii, „asaltată“ de cei ce îşi găsesc un titlu de glorie efemeră din
marcarea numelui prin intermediul diverselor înscrisuri grafitti aşternute pe
piatra soclului ori prin slovele scrijelite în grabă pe uşa de acces în
interiorul ansamblului, „Crucea de pe muntele Caraiman“ pare să fi redevenit,
în sfârşit, un simbol al culturii şi istoriei celor pe care îi veghează din
înălţimile munţilor. Astfel, un parteneriat recent încheiat între Consiliul
Local al oraşului Buşteni şi Asociaţia Rotary Club „Valea Prahovei“ îşi propune
restaurarea completă a „Monumentului Eroilor“ şi introducerea sa în circuitul
turistic mondial. (Sursa NET – Revista Historia). Din anul 2014 monumentul
este înscris în Guiness World Records ca fiind cea mai cea mai
înaltă cruce din lume amplasată pe un vârf montan. Crucea este situată chiar pe
marginea abruptului către Valea Seacă, la altitudinea de 2291 metri, fiind
unică în lume atât prin altitudinea amplasării, cât și prin dimensiuni: crucea
propriu-zisă are o înălțime de 28 metri și două brațe de câte 7 metri
fiecare. Monumentul era cea mai înaltă construcție din lume la vremea
respectivă, de acest fel, situată la o astfel de altitudine. Crucea este executată
din profile de oțel, fiind montată pe un soclu din beton armat placat cu
piatră, înalt de 7,5 m. În interiorul acestuia se află o încăpere care a
adăpostit inițial generatorul de energie electrică ce alimenta cele 120 de
becuri de 500 W de pe conturul Crucii.
Imaginea de pe reversul monedei este din data de 1
Decembrie 1918, ziua când Regele Ferdinand şi Regina Maria s-au întors
biruitori în Bucureşti, după doi ani de exil, după doi ani de război şi de
suferinţe incredibile ale poporului român, ca rege şi regină a românilor uniţi.
În “Povestea vieții mele” regina Maria a scris: “Parcă îmi
venea ameţeală când îmi dădeam seama de mărinimia soartei...Apoi, deodată, s-a
hotărât ziua de 1 Decembrie pentru intrarea noastră în Bucureşti....Doi ani,
dar ce ani!... Şi în timpul acestor doi ani, ce muncă, ce strădanie; o
sfâşietoare înşirare de nenorociri, o situaţie de un tragic aproape fantastic
şi cu sorocul împotriva noastră....Pot să numesc aceşti doi ani chiar
binecuvântaţi, căci m-au apropiat de tot, de inima poporului meu, m-au învăţat
să nu mă dau în lături de la nici o strădanie, să nu mă tem de nimic, să înving
orice slăbiciune şi să fiu gata zi şi noapte, la orice eveniment. Acum s-a
sfârşit visul cel rău şi lung, iar visul României Mari s-a întruchipat aievea. Poporul
era într-un entuziasm fără margini. Am fost întâmpinaţi la Gara Mogoşoaia de
generalul Berthelot şi de câţiva ofiţeri francezi şi englezi şi, bineînţeles,
de generalii noştri în frunte cu Prezan....La mijlocul drumului ne-a întâmpinat
un sobor de preoţi în odăjdii strălucitoare; veniseră să binecuvânteze
întoarcerea noastră, steagurile noastre şi ale Aliaţilor. S-au înălţat cântări
solemne şi ni s-a dat să sărutăm crucea. A doua oprire s-a făcut în Piaţa
Victoriei.
Aici ne-au întâmpinat, după datină, primarul cu pâine şi cu sare,
guvernul nostru, numeroşi foşti miniştri din toate partidele, corpul
diplomatic, precum şi o mulţime de doamne entuziaste care mă acoperiră cu o
ploaie de flori, lucru nu tocmai uşor de înfruntat când eşti călare. După
aceasta, urmă intrarea în oraş de-a lungul vestitei Căi Victoria, scumpă
inimilor româneşti. (...) A fost cu adevărat o triumfătoare reintrare în
capitala noastră. Oraşul înnebunise de tot. Aveai impresia că până şi casele şi
pietrele drumului strigau urale împreună cu mulţimea. Peste tot steaguri
fâlfâiau la ferestre, pe acoperişuri, la felinare, şi steguleţe în mâna
fiecărui copil. Era o simfonie ameţitoare de roşu, galben şi albastru. (...) Ne
întoarserăm biruitori în ciuda nenorocirii şi a umilinţei, iar visul de veacuri
al României era acum împlinit. (…) Alaiul nostru îşi urmă drumul până în piaţa
unde se înălţa statuia lui Mihai Viteazul, cu sabia ridicată în vârful braţului
stâng. (…). După defilare urmă un Te Deum, oficiat la Mitropolie.”
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
__________xxx__________
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL VASLUI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Marea lojă națională a României - R.L.- M.K. Epureanu
Marea lojă națională a României - R.L.- M.K. Epureanu
No.319 Orient Bârlad
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi, Brasov,
Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in lojile
pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri, Cuza,
Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12 din 19
prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii.
Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine,
in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia Nestorescu-Balcesti,
renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei romane, afirma ca:
"Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei Moderne, a
Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere. Prin
Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae al
Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai vastă
societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită întinderii în
sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi însă:
„societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar atunci
şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o asociaţie
secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
Marea Lojă Națională din România (M.L.N.R.)
a fost înființată în anul 1993 sub patronajul Marelui Orient al Italiei și
la inițiativa unor cercuri masonice americane. La momentul înființări, mai
exista încă o organizație masonică în România având același nume, înființată pe
filieră franceză, care însă în anul 1996 a fost redenumită în Marea
Lojă Națională Unită din România (MLNUR) iar în 2010 în Marea Lojă
Națională Română 1880 (MLNR 1880). În anul 2001, o parte a MLNUR, s-a unit cu
MLNR, dorind să unifice masoneria regulară recunoscută. Pe 24 ianuarie 2008,
două mari organizații masonice, Marea Lojă Națională din România și Marea Lojă
a României au fuzionat devenind MLNR, aceasta editând revista Atelierul
Masonic.
Emanoil
(Manolache) Costache Epureanu, cunoscut și ca M.K.Epureanu, a fost un jurist și
politician român și chiar, în două rânduri, prim-ministru al României,
care s-a născut la data de 22 august 1823 la Bârlad și a decedat la data de 7
septembrie la Wiesbaden, Germania de azi. A studiat în Germania, la Heidelberg,
Berlin, Gottingen și Jena (aici și-a obținut doctoratul în drept). Întors în
țară, după o scurtă perioadă în care a locuit la Paris, s-a implicat în
mișcarea de opoziție împotriva politicii domnului Mihail Sturdza, mișcare
aflată la originile Revoluției de la 1848. Pentru acțiunile sale
subversive a fost întemnițat și către Turcia, sub escortă, împreună cu alți
cinci revoluționari. A evadat la Galați, rămânând în exil, apoi, până în 1849,
când a revenit în Moldova. După 1856, s-a implicat în luptele pentru Unire, în
calitate de membru al Divanului Ad-hoc din Moldova (1857) și al Adunării
Elective a Principatului (1858). Cariera sa a luat o nouă întorsătură după
alegerea ca domn a lui Alexandru Ioan Cuza, la 5 ianuarie 1859 în Moldova
și la 24 ianuarie 1859 în Țara Românească. Între 27 aprilie 1859 și 3 aprilie
1860, Manolache Costache a fost prim ministru în Moldova, calitate în care a
făcut primii pași către înlăturarea privilegiilor fiscale, a coordonat
secularizarea averilor mănăstirilor neînchinate (chinoviilor), a luat măsuri de
modernizare a armatei (înființarea unui batalion de geniu) și a încercat
înființarea unor instituții de credit (bancă națională și credit funciar).
Între 14 iulie 1860 și 14 aprilie 1861 a devenit singurul prim ministru
moldovean al Țării Românești. Aici a elaborat un interesant proiect de
înființare a unei Bănci Naționale, cu capital majoritar privat, dar controlată
de stat. Conflictul cu Adunarea Legislativă munteană a făcut însă ca, la 14
aprilie 1861, cabinetul său să primească un vot de blam și să fie dat în
judecată, printre altele, pentru presupuse nereguli în alegeri și abuzuri în
administrație. El a fost achitat de către Înalta Curte de Casație Și Justiție,
la 18 septembrie 1862. Dacă în perioada 1859 - 1861 Manolache Costache Epureanu
a fost principalul colaborator al lui Alexandru Ioan Cuza, el s-a îndepărtat
treptat de acesta, apropiindu-se de conservatori. Dupa detronarea lui Cuza, la
11 februarie 1866, el a devenit unul dintre principalii lideri, acceptând
pentru perioade scurte înalte funcții (ministru, prim ministru), oscilând ca
simpatie politici cânc cu conservatorii când cu liberalii. Pe când era plecat
din țară a intrat în contact cu masoneria europeană, a îmbrățișat această
doctrină, ajungând chiar șeful lojii masonice românești Orientul.
Festivalul umorului "Constantin Tănase"
Medalia Doctor umoris causa
Dupa 1968 micuțul
oraș Vaslui, de 20000 de suflete a ajuns reședinta uni județ de 400000 de
locuitori. În anii ce au urmat toate eforturile materiale şi financiare ale
întregului judeţ au fost dirijate spre dezvoltarea oraşului-capitală de judeţ,
ceea ce nu a fost neaparat rău, dar aceasta a implicat neglijarea aproape
totală a celorlalte oraşe ale judeţului, dat fiind că posibilităţile regimului
erau destul de limitate, mai ales la început de drum. Pe plan cultural situaţia
era la fel ca cea demografică- Vasluiul ca oraş nu avea tradiţia şi nici
calitatea fenomenului cultural al celorlalte oraşe „rivale” – Bârlad şi Huşi.
Pentru a se echilibra această situaţie s-a venit cu iniţiative şi forme de
manifestări culturale ale oraşului Vaslui care să-l reprezinte pe plan
naţional. Una din acestea a fost şi Festivalul Umorului „Constantin Tănase”,
dat fiind că în perioada interbelică a activat şi a fost foarte apreciat şi
bine primit actorul de origine vasluiană Constantin Tănase. Acestă acţiune cu
realizarea ei bienală a început în 1970 şi a continuat timp de 40 de ani în 21
de ediţii, dezvoltându-se ca realizare şi denumire de la Festivalul Umorului
„Constantin Tănase” la Festivalul Naţional al Umorului „Constantin Tănase” şi
chiar la Festivalul Internaţional al Umorului „Constantin Tănase”. Mai mult el
a fost organizat o perioadă împreună cu Salonul de Caricaturi „Constantin
Tănase”. Toate acestea sunt totuşi fapte meritorii, care au necesitat eforturi
locale însemnate şi realizări deosebite. Pentru a pormova această acţiune
culturală s-a simţit rapid nevoia de materiale auxliare din care nu au lipsit
nici insignele sau medaliile, diplomele, pliantele şi altele. În domeniul
insignografiei au fost realizate aproape pentru fiecare ediţie câte o insignă mică
cu diametrul de 19 mm care reprezintă o faţă umană cu ochi, nas şi gură în
formă de semilună care sugerează râsul-veselia. Pe această imagine a gurii este
de exemplu inscripţia „1976 - Vaslui” pe la început ca mai apoi din 1980
încoace să apară prescurtarea „’80-Vaslui”. Această insignă este emailată în
câmp cu diferite culori: verde, violet, roşu, sau nuanţe de galben, iar
elementele feţei sunt redate totdeuna în negru probabil pentru a se distinge
inscripţia aurie. Materialul este în genere tombac cu excepţia anilor 1988,
1990, 1992, 1994, 1996 când au fost realizate din aluminiu. Tirajul încă
necunoscut însumează câteva sute de exemplare dată fiind destinaţia ei spre a
fi oferită participanţilor şi unei părţi din publicul spectator. Festivalul internațional de umor
"Constantin Tănase" este un festival
internațional de teatru de comedie, caricatură și umor, ce se desfășoară
începând cu anul 1970 la Vaslui. În luna octombrie, oameni de cultură, creatori
în cele mai diverse domenii purtând pecetea participării la sublinierea
optimismului și bunei dispoziții caracteristice românului, colective teatrale,
competitori întru perfecționarea mijloacelor artistice pentru transpunerea
grafică, literară, fotografică, scenică a umorului, cu totii sunt oaspeţii
Vasluiului, care se mândreşte cu numele de capitala umorului românesc.
Festivalul cuprinde: secțiune de interpretare; literatură satirico-umoristică; salon internațional de caricatură cu două secțiuni (grafică satirică și portrete șarjă); salon de artă fotografică umoristică; teatru umoristic și film de comedie. Sus am postat afişul ediţiei din anul 2012 a festivalului de umor vasluian.
Societatea meseriașilor și comercianților din orașul Bârlad
Medalia de mai sus
a fost bătută în anul 1913 la comanda Societății
meseriașilor și comercianților din orașul Bârlad, în semn de aducere aminte,
la trecerea a 25 de ani de la înființare. Medalia are toartă, este
confecționată din bronz argintat, are forma rotundă și diametrul de 33
milimetri. În centrul câmpului aversului sunt reprezentate două mâini care se
strâng, iar pe marginea medaliei, circular, între două cercuri este aplicată
inscripția: „SOC. MESERIAȘILOR ȘI COMERCIANȚILOR BÂRLAD”. Pe revers este
aplicată circular și periferic inscripția: “SĂRBĂTORIREA ACTIVITĂȚII
SOCIETĂȚII”, central într-o cunună de de laur,
notația: “XXV”, și în exergă pe
două rânduri, ultimul arcuit, datele comemorate: “2 IUNIE / 1888 - 1913”.
Colegiul național Gh. Roșca Codreanu
A 25-a aniversare 1979 - 2004 Clasa a XII-a B
A 25-a aniversare 1979 - 2004 Clasa a XII-a B
Colegiul Naţional „Gheorghe Roşca Codreanu” din Bârlad
este un vechi lăcaş de cultură – monument istoric, fiind al doilea din
Moldova şi al patrulea din cele două provincii din secolul al XIX-lea, după
„Sfântul Sava” din Bucureşti, „Academia Mihăileană” din Iaşi şi „Carol I” din
Craiova. A fost inaugurat din dorinţa comisului Gheorghe Roşca Codreanu, la 20
octombrie 1846. Epitropia învăţăturilor publice din Principatul Moldovei, cu
adresa nr. 361 din 12 octombrie 1846, trimite Comitetului de inspecţie al
şcolii publice din Bârlad următoarea adresă: Hotărându-se a înfiinţa la şcoala publică din Bârlad Clasul fundaţiei
Codrianului, unde au a se învăţa obiectele după programa aice alcătuită, şi pe
lângă dumnealui profesor Zăhărescu, mai primindu-se acum şi pe dumnealui I.
Popescu, cinstitul Comitet este poftit cât mai în grabă a pune în lucrare
începerea acelui clas, şi a raportului. Epitropia a se mine vadă a se face
inscripţia „Clasul fundaţiei Codrianului”, ce se va pune asupra uşei clasului.
Deschiderea cursurilor Şcolii publice din Bârlad, deci şi a „Clasului fundaţiei
Codrianului” a avut loc la 20 octombrie 1846. Directorul şcolii şi primul
director al „Clasului real al Codrianului” a fost Ioan Zăhărescu. La 13
septembrie 1858, „Clasul real Codreanu” şi-a încetat existenţa, deoarece el s-a
transformat în Gimnaziul „Codreanu”. Încă din 1849, venind spre Iaşi de la
Constantinopol, domnitorul Alexandru Grigore Ghica s-a oprit la Bârlad, unde a
fost găzduit în casa vornicului Alecu Sturza. S-au ţinut cuvântări, una dintre
ele fiind a profesorului „Clasului fundaţiei Codrianului”, Iosif Patriciu
Popescu. Acesta a înmânat domnitorului o petiţie făcută de el, cu asentimentul
locuitorilor Bârladului, care au semnat-o, prin care se cerea înfiinţarea în
Bârlad a unui gimnaziu, cu contribuţia statului şi a donaţiei lui Codreanu.
Transformarea Clasului Codreanu în Gimnaziul Codreanu s-a oficializat prin
adresa nr. 9530 din 13 septembrie 1858, făcută cunoscută de cneazul Dimitrie A.
Cantacuzino, ministrul Cultelor şi Instrucţiunii Publice.Din lipsă de spaţiu,
noul gimnaziu a funcţionat tot în clădirea Şcolii publice de băieţi nr. 1, în
care funcţionase şi „Clasul fundaţiei Codrianului”. După aproape doi ani,
Epitropia oraşului a oferit gimnaziului o altă clădire, în chiliile bisericii
Vovidenia, în care a funcţionat până în 1861. În raportul din 20 august 1860,
ministrul Cultelor şi Instrucţiunii Publice, Mihail Kogălniceanu, cere
domnitorului Alexandru Ioan Cuza ca gimnaziul din Bârlad să poarte numele
fondatorului Codreanu, la care domnitorul a scris apostila: „se încuviinţează”.
Firma cu inscripţia „Gimnaziul fraţilor Gheorghie şi Neculai Codrianu Roşca,
fundat la anul de la Hristos 1858 Octombrie 1” a fost montată la 23 aprilie
1862, ocazie cu care s-a sărbătorit onomastica lui Gheorghe Roşca Codreanu, cu
o slujbă religioasă. Între 1862 – 1870 s-au sărbătorit zilele ambilor fraţi
Codreanu; (faptele lui Gheorghe au fost continuate şi de fratele său, Neculai,
care în testamentul pe care şi l-a făcut la 30 ianuarie 1854, specifica la pct.
1 şi 2 că lasă şase mii galbeni din totala lui avere pentru înfiinţarea unei
şcoli de fete la Bârlad şi, de asemenea, două mii de galbeni „din care să se
ţie doi profesori cu două catedre, una de limba franceză şi una de limba
italiană, adăugate către Clasul Codrianu, la şcoala publică din Bârlad, fondat
de răposatul fratele meu Gheorghie Codrianu”). Din 1870 s-a sărbătorit numai
ziua numelui lui Gheorghe Roşca Codreanu. Din chiliile bisericii Vovidenia,
gimnaziul şi-a mutat locul în chiliile Bisericii Domneasca, din centrul
oraşului. Prima promoţie de absolvenţi ai „Gimnaziului Codreanu” a fost în vara
anului 1862, când au absolvit numai 4 tineri; în vara anului 1863 au absolvit
5, în 1864 au absolvit 2, în 1865, 7 tineri, iar în vara anului 1866, 5 tineri.
Aceştia au urmat doar cursurile gimnaziale. În toamna anului 1862 gimnaziul era
complet, având patru clase, iar ca urmare a legii instrucţiunii publice din
1864 privind învăţământul secundar, în anul şcolar 1864 – 1865 s-a înfiinţat şi
la Gimnaziul Codreanu clasa a V-a, gimnaziul transformându-se, astfel, în
liceu. Printre multiplele reforme ale lui Cuza, privind modernizarea şi
"europenizarea" Principatelor Unite Romane, se include şi reforma
învăţământului. La propunerea secretarului de stat al Departamentului Justiţiei,
Cultelor şi Instrucţiunii Publice, Nicolae Creţulescu, prin raportul nr. 52014,
s-a înaintat domnitorului AlexandruIoanCuza "Proiectul de lege asupra
învăţământului public", spre aprobare (sancţionare), la 2/14 iulie 1864.
Domnitorul a sancţionat-o şi a promulgat-o la 25 noiembrie 1864. La data de 1 septembrie
1864 s-au deschis cursurile „Liceului Codreanu”, în prezenţa oficialilor
ministeriali, judeţeni şi locali, în acelaşi local în care funcţionase până
atunci Gimnaziul „Codreanu”, fiind al patrulea liceu înfiinţat în cele două
ţări româneşti, după cele din Bucureşti, Iaşi şi Craiova. În anul şcolar 1864 –
1865 s-a înfiinţat prima clasă de curs superior, a cincea, adăugându-se
succesiv câte o clasă de fiecare an, astfel că în vara anului 1867 Liceul
Codreanu a dat prima serie de absolvenţi cu liceul complet (şapte clase).
Încercări de modificare a legii învăţământului din 1864 s-au făcut în 1876 şi
în 1879, prin care diploma de licenţă sau doctorat devenea prima condiţie de
admitere la concursul pentru ocuparea unei catedre. De asemenea, în 1882 se
introduce noţiunea de bacalaureat în locul fostului „examen general”.
Liceul Gheorghe Roșca Codreanu - Bârlad
Promoția 1969 - 25 ani - 12*14 mai 1994
Primul
bacalaureat al Liceului Codreanu a avut loc în vara anului 1883, când au fost
admişi şase candidaţi. Aceasta era cea de-a 17 – a serie de absolvenţi de curs
superior de liceu şi cea de-a 25 – a serie de la înfiinţarea gimnaziului
Codreanu. În 1884 statul întreţinea opt licee, printre care şi pe cel din
Bârlad, elevii de aici învăţând din ce în ce mai bine, poate şi datorită
faptului că acest liceu fusese absolvit de oameni care începuseră să se afirme
vertiginos: Alexandru Philippide, Alexandru Vlahuţă, Nicolae Petraşcu,
Rădulescu – Niger, etc.Abia în 1885 a început construcţia actualei clădiri a
liceului, inaugurarea ei având loc la 27 aprilie 1886, în prezenţa ministrului
Instrucţiunii Publice, Dimitrie A. Sturdza şi a secretarului general, Spiru
Haret. Construcţia clădirii a costat 230 000 de lei. Liceul avea, iniţial, 13
săli mari, 6 încăperi mici, o cancelarie, un hol, două culoare, două scări
pentru urcarea la etaj. La demisol erau câteva încăperi pentru depozitarea
materialelor necesare şcolii. La inaugurare s-a alcătuit actul inaugural, pe
pergament, scris în culori. Primul an al sec. al XX-lea marchează ultima
serie de absolvenţi cu 7 clase de liceu, urmând ca liceul să treacă la 8 clase,
până în 1926, când se trece din nou la 7 clase, anul fiind împărţit pe
trimestre. În anul şcolar 1935 – 1936 s-a revenit la liceul cu 8 clase, dar
organizat în două cicluri de câte 4 ani fiecare. În 1940, la 94 de ani de la
înfiinţare, are loc dezvelirea bustului lui Gheorghe Roşca Codreanu. În luna
noiembrie 1946, liceul şi-a sărbătorit centenarul existenţei sale, ocazie cu
care este ridicat la rangul de „ Colegiul Naţional Gheorghe Roşca Codreanu”.
După reforma din 1948, instituţia cunoaşte mai multe denumiri:Şcoala medie de 10 ani, între 1953 –
1954, Şcoala medie de băieţi nr. 2,
în perioada 1954 – 1956, Şcoala medie
mixtă nr. 1, între 1956 – 1958, Şcoala generală de 7 ani nr. 1, în perioada 1958 –
1962, Şcoala medie nr. 2, între
1962 – 1965, Liceul nr. 2,
între 1965 – 1971, Liceul de
matematică – Fizică Gheorghe Roşca Codreanu, în perioada 1971 –
1990, Liceul teoretic Gheorghe Roşca
Codreanu, între 1990 – 1996. De la data de 1
septembrie 1996, se revine la denumirea de Colegiul Naţional „Gheorghe Roşca Codreanu”. Multe personalități ale științei, culturii și literaturii române s-au
format pe bancile acestui liceu, dintre care 24 de academicieni. În prezent, la Colegiul Naţional „ Gheorghe
Roşca Codreanu” funcţionează atât clase de gimnaziu (4 clase), cât şi de
liceu (28 clase), acestea numărând peste 900 de elevi. Specializările pentru
clasele de liceu sunt matematică-informatică, ştiinţele naturii, filologie şi
ştiinţe sociale. Sediul colegiului este situat pe Strada Nicolae Bălcescu, la
nr.11, în municipiul Bârlad. Promoția 1969 - 25 ani - 12*14 mai 1994
Insigna - I.R.B. XXX ani 1953 - 1983
(Întreprinderea de rulmenți Bârlad)
Fabrică de rulmenți Bârlad (F.R.B.), fostă Întreprinderea de rulmenți Bârlad (I.R.B.), denumire
actuală Societatea Rulmenţi Bârlad,
singura fabrică industrială din judeţul Vaslui care a rezistat tranziţiei de la
comunism la capitalism şi crizei economice, are o activitate de 60 de ani în
producţia de rulmenţi şi o cifră de afaceri anuală de 100 milioane de dolari,
97% din producţie mergând la export. Fabrica, de altfel, cel mai mare
agent economic din judeţul Vaslui, a fost salvată de la închidere în anul 2000
când, după zece ani de capitalism în care a funcţionat în pierdere sub
patronajul statului român, a fost privatizată. Societatea a fost cumpărată de
holdingul turc Kombassan şi este singura privatizare de succes reuşită de
statul român în judeţ, fabrica reuşind să îşi păstraze integral obiectul de
activitate, respectiv producţia rulmenţilor, cunoscuţi în 80 de ţări din lume
sub brandul URB. La ora actuală, Rulmenţi SA Bârlad deţine 0,17 la sută din
producţia mondială de rulmenţi, estimată la 71 de miliarde de dolari, şi este
una din primele şapte mărci cunoscute la nivel internaţional. Prezint mai jos
câteva momente din istoria acestei societă comerciale. În anul statul
decide înfiinţarea unei fabrici de rulmenţi în Bârlad, cu o producţie anuală de
un milion de rulmenţi. Doi ani mai târziu, uzina de la Bârlad fabrică primul
rulment, cu o tehnologie rusească, unitatea funcţionând în două hale şi
existând şi având centrală electrică proprie. Fabrica bârlădeană a fost a doua
unitate românească producătoare de rulmenți, după cea din Brașov. Cu patru
tipuri de rulmenţi, faţă de 13000 în prezent, fabrica bârlădeană a funcţionat
la aceeaşi capacitate până în 1965, când producţia creşte la 2,5 milioane de
rulmenţi pe an. Atras de fabrica de la Bârlad, Nicolae Ceauşescu decide să
investească masiv în uzina bârlădeană la începutul anilor '70, atunci când
producţia anuală depăşeşte 30 de milioane de rulmenţi pe an. Astfel,
activitatea fabricii merge din plin până la finele anilor '80, când în uzină
munceau 9.000 de salariaţi. Ultimii 20 de ani de comunism au însemnat
investiţii permanente în construcţia de hale de producţie, precum şi
diversificarea gamelor de rulmenţi scoşi pe piaţă. Fabrica de rulmenţi din
Bârlad a reprezentat un standard de viaţă pentru municipiul din sudul judeţului
Vaslui, fiind cunoscut, de altfel, şi sub denumirea de "oraşul
rulmenţilor". Mai
bine de o treime din populaţia municipiului, de 70.000 de locuitori la
sfârşitul anilor '80, "avea tangenţă" cu întreprinderea de rulmenţi,
unii direct, ca angajaţi, alţii prin intermediul rudelor. Astăzi se poate se
poate spune că fabrica bârlădeană este un model de privatizare și cei peste
2300 de salariați, plătiți în medie cu 370 euro pe lună, sunt mândri că 97% din
producția lor merge la export.
Vaslui este un municipiu situat în
estul României, reședința județului Vaslui din regiunea istorică
Moldova, aproape de frontiera cu Republica Moldova. Orașul are o
populație de aproximativ 70000 de locuitori. Se pretinde că orașul Vaslui
ar fi fost înființat de bizantini, în amintirea trecerii lor în Dacia
Orientală, ocazie cun care i-au dat numele de Basilica, după numele Împăratului
Basile Bulgaroctonul (o descriere lui Macarie, în călătoria sa de la Alep la
Moscova). La Vaslui s-a constituit de altfel, în secolul al XV-lea, prima
școală de artă post-bizantină, care a interpretat datele iconografice bizantine
în pictură, broderie, miniatură. Vasluiul este atestat documentar din anul
1375, dar dovezile arheologice demonstrează continuitatea locuirii încă din
paleoliticul superior (30.000-8.000 Î.E.N.). Deasupra am postat stema
interbelică și actuală a municipiului Vaslui, iar dedesubt câteva fotografii
ale unor monumente arhitectonice specifice orașului. Precizez că în perioada
comunistă reședința județului a fost orașul Bârlad, asta și deoarece aici s-a
născut liderul comunist Gheorghe Gheorghiu-Dej. Sus am postat stema actuală iar
mai jos pozele câtorva interesante monumente de cultură și arhitectură din Vaslui,
din vremuri diferite.
Gara
Primăria
Casa de cultură "Constantin Tănase"
Casa Mavrocordat
Cercul militar
Hotelul Racova
Ansamblul monumental "Peneș Curcanu"
Muzeul "Ștefan cel Mare"
Prefectura
Palatul administrativ și de justiție
Strada Palatului
Strada Ștefan cel Mare
Teatrul național
Județul
Vaslui este situat
în partea de est a țării, provincia istorică Moldova, întinzându-se pe cursul
superior și mijlociu al râului Bârlad. Județul face parte din regiunea
Nord - Est, în care sunt incluse și județele Bacău, Botoșani, Iași, Neamț
și Suceava. Județul Vaslui mai face parte și din Euro-regiunea
Siret-Prut-Nistru din anul 2002. Județul se întinde pe o suprafață de 5318
kilometri pătrați, numără aproximativ 455000 de locuitori și are capitala în
orașul cu același nume. Ca subunități administrative județul este compus din; 3
municipii - Vaslui, Bârlad, Huși, 2 orașe - Negrești, Murgeni și 81 de
comune. Sus am postat harta, stemele interbelică, comunistă și actuală ale
județului Vaslui, iar jos fotografiile câtorva frumoase monumente de cultură și
arhitectură din județ, din vremuri diferite.
Banca Națională a României - Sucursala Bârlad
Biserica Movila lui Burcel - Miclești
Muzeul Vasile Pârvan - Bârlad
Muzeul viticulturii - Huși
Biserica domnească - Bârlad
Casa de cultură - Bârlad
Gara - Bârlad
Liceul pedagogic "Alexandru Vlahuță" - Bârlad
Muzeul - Huși
Primăria - Bârlad
Mănăstirea Mălinești - Gârceni
Școala normală de învățători - Bârlad
Spitalul de urgență - Bârlad
Casa Fraenkel - Bârlad
Casa națională "Stroe S. Beloescu" - Bârlad
Cazarma Regimentului 3 Roșiori
Coloseul Manzavinatos - Bârlad
Gara veche - Bârlad
Institutul de domnișoare - Strada Principală - Bârlad
Librăria P.P.Frumuzache - Strada Principală - Bârlad
Orfelinatul agricol "Ferdinand" - Zorleni
Piața ocolului de vite - Bârlad
Piața Sfântul Ilie - Bârlad
Sinagoga - Bârlad
Spitalul Elena Beldiman - Bârlad
Strada Principală - Bârlad
Vedere - Fălciu
Berăria Mănăstireanu - Huși
Episcopia - Huși
Primăria - Huși
Gara - Lascăr Catargiu
Podul peste râul Horăița
Biserica - Puiești
_________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Malietoa Susuga Taumafili II,
șeful statului Samoa,
a trăit între 1913 - 2007
și a condus între anii 1962 - 2007
Detaliu vignetă de pe o acțiune portugheză
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu