Ziua
internațională a copilului este în multe țări o sărbătoare
pentru copii care se sărbătorește la date diferite. În foarte multe țări, este
sărbătorită la 20 noiembrie, ziua în care s-a adoptat Declarația Națiunilor
Unite pentru Drepturile Copilului. În fosta URSS și în țările care i-au fost
state satelit, data este 1 iunie, prima zi de vară în Emisfera Nordică. O parte
din restul țărilor adoptă alte date. Ziua Copilului a început să fie
marcată în a doua duminică a lunii iunie, în anul 1857, datorită reverendului
Dr. Charles Leonard, pastor al Bisericii Universaliste a Răscumpărătorului din
Chelsea, Massachusetts. El a organizat un serviciu special dedicat și pentru
copii. Leonard a numit această zi Ziua trandafirului, deși a fost mai târziu
numită Duminică de flori și apoi Ziua Copilului. Ziua copilului a fost
menționată oficial pentru prima dată la Geneva la Conferința Mondială pentru
Protejarea și Bunăstarea Copiilor în august 1925, la care 54 de reprezentanți
din diferite țări, au adoptat Declarația pentru Protecția Copilului. După
această conferință, multe guverne au introdus „Ziua copilului”. În Turcia Ziua
copilului a fost sărbătorită pentru prima dată în data de 23 aprilie 1920. În
anul 1954 Fondul Internațional pentru Urgențe ale Copiilor al Națiunilor Unite
(UNICEF) a emis o recomandare care prevedea faptul ca fiecare Stat să dispună
de o zi la așa-numita „Ziua copilului” (engleză Universal Children's Day) și de
atunci sărbătorirea Zilei copilului s-a generalizat. Filatelia română nu putea rămâne
indiferentă față de Ziua copilului – viitorul omenirii.
Se cunosc interesante
produse filatelice realizate, mai multe în perioada de început a comunismului,
și mai puține ulterior, iar după revoluție aproape inexistente. Cartea postala dedicata Zilei
Copilului de mai sus a fost tiparită monocrom (în sepia) în anul 1951, iar imaginea, înfățișează câțiva pionieri care
așteaptă să se urce într-o barcă la marginea unui lac. Lacul reprezentat în
cartea poștală este actualul lac Herăstrău, pe atunci parte integranta din
Parcul de cultura si odihna I.V. Stalin. Luciul de apa din celebrul parc
bucurestean era una din imaginile simbol, preferate de aparatul de propagandă
comunist atunci când venea vorba de „mărețele înfăptuiri”, ale regimului nu de
mult timp instaurat. În noul regim bolșevic totalitar, singura instituție care
aproba editarea cărților poștale, printre alte tipuri de tipărituri, era
Ministerul Artelor și Informațiilor (din 23 mai 1949 cu denumirea schimbată în
Ministerul Artelor). Fără avizul acestui for, în fapt un departament național
de cenzură editorială, I.C.S. Filatelia nu putea tipări nici un timbru, nici o
carte poștala, nici un plic.
O altă carte poștală, în aceiași
serie cu cea prezentată mai sus, este și aceasta, care prezintă în partea
stângă imaginea Palatul Pionierilor din București, în incinta străvechiului Palat Regal Cotroceni, „dăruit”
purtătorilor cravatelor roșii la data de 1 iunie 1950. Semi ilustrata a circulat
în decembrie 1951, cu câteva luni înainte de apariția primelor 3 tipuri de întreguri
poștale tiparite de Întreprinderea Comercială de Stat „Filatelia”. Tirajul acestor cărți poștale nu a fost foarte
mare.
Ziua Copilului în filatelia românească
are un istoric la fel de scurt ca și memoria celor care se încăpățânează să nu
o mai celebreze ca altădat’. Pe tăcute, s-a scris și istoria mărcilor poștale
dedicate strict acestui eveniment, din anul 1954 până în anul 1956, cu oameni
populari, pentru conștiințe populare, într-o republică populară. Perioada
cincizecistă ne urmărește și acum din clasoarele îmbătrânite de trecerea
anilor. Singurele fețe zâmbitoare sunt cele ale copiilor desenați de
machetatorii I.C.S.”Filatelia”, pentru timbrele dedicate „Zilei Internationale
a Copilului”.
Deasupra
admiri un timbru cu valoarea nominală de 55 de bani, emis în anul 1954 într-un tiraj de 3
milioane exemplare. Realizarea grafică a timbrului este opera renumitului
machetator – Ion Dumitrana (1923 - 1976). Această marcă poștală este una din cele mai frumoase realizari ale anilor ’50. Până
și tiparul monocrom are farmecul său, iar „vinovat” este doar chipul sublim de
puștan cârlionțat pe care machetatorul ni l-a lasat mostenire. Admirând acest
timbru nu pot să nu remarc că propaganda comunistă a vremii a atașat această
sărbătoare și pe copii inocenți – luptei pentru pace.
Timbrul de mai sus a fost atașat în
anul 1954 și pe unele plicuri FDC circulate sau necirculate, unele de toată
frumusețea și cu o realizare grafică de excepție.
În anul următor, lucrul la „Ziua
Copilului” s-a finalizat pe repede înainte, programul emisiunilor de mărci poștale
fiind cunoscut cu multă vreme înainte.
Poate acesta este și motivul pentru care
emisiunea din 1955, în termeni artistici, este mai „neîngrijită” decât anterioarele.
Chiar daca nuanța monocoloră a fost păstrată, desenul aduce aminte de ilustrațiile
volumelor scoase la „Cartea Rusă”. Realizarea oficialilor Intreprinderii
Comerciale de Stat „Filatelia” pare o glumă menită să sperie copiii, nu să-i
facă să zâmbească. Principalul vinovat este grimasa feței de copil de pe plic,
care aduce mai mult a plâns, a schimonoseală, a strâmbătură, nicidecum a chip
surâzător, ingenuu.
Deasupra este
prezentat plicul FDC oficial de Ziua Copilului din anul 1955, realizat într-un
tiraj de 1 milion de exemplare, plus 10000 de vignete (cate 1000 din
fiecare tip). Șansa face ca execuția acestei machete să aparțină tinerei graficiene Aida Tasgian, de origine armeană,
cunoscuta dupa căsătorie drept Aida Tasgian-Constantinescu. Este, de departe,
una din cele mai apreciate emisiuni de mărci poștale din Romania anilor ’50,
factorul decisiv constituindu-l proiectul celor 10 vignete cu inscriptia
cuvantului „PACE” în tot atatea limbi. Cum-necum, ideea artistei a prins, iar
filatelistii romani se pot mandri acum cu o emisiune „Ziua Copilului”, in care
timbrul este cotat de Michel la 3.50 Euro, in timp ce timbrul cu vigneta are o
cota de 50 Euro! Asadar, seria in pereche, cu toate cele 10 vignete, valoreaza
500 de Euro – o suma considerabila pentru o emisiune de marci postale
contemporane. Dar, daca stam si ne gandim ca in toata lumea nu pot fi decat
maxim 1000 de astfel de serii, cota nemtilor nu pare deloc umflata, ci este
rezultatul raritatii filatelice cu care a fost „inzestrat” setul dedicat Zilei
Copilului in 1956.
Deasupra admiri un plic un plic
filatelic filatelic, necirculat, francat cu seria completa „Pionieri” (emisa la
30 aprilie 1950), anulata de stampila speciala „1-VI-950 ZIUA INTERNATIONALA A
COPILULUI * POSTA BUCURESTI”.
***
Romfilatelia a luat inițiativa de a ne încânta cu seria de mărci poștale "Stele ale scenei și ecranului" care ne prezintă cei mai îndrăgiți actori români în viață. Împărtășesc cu tine, dragă cititorule, bucuria de a-i revedea încă odată pe acești monștri sacri pe mărci poștale și fotografii cât mai reprezentative. Eu consider acest gest al Romfilatelia ca o infimă reparație față de condiția mizeră a actorului de azi (am în vedere protestele în stradă ale actorilor față de inițiativele năstrușnice, chiar odioase, ale guvenaților).
Maia Morghenstern, nume complet Maia Emilia Ninel
Morgenstern
este o actriță română de teatru și film care s-a născut într-o familie
evreiască, la data da de 1 mai 1962 în București. A studiat la Academia de
Treatru și Film între anii 1981 și 1985, iar apoi a jucat la Teatrul Tineretului din Piatra
Neamț până în 1988. A apărut apoi pe scena Teatrului Evreiesc de Stat din
București, după care s-a alăturat trupei de la Teatrului Național Ion Luca
Caragiale din București. Maia Morgenstern a fost căsătorită cu actorul Claudiu
Istodor (1983-1999) și apoi cu medicul Dumitru Băltățeanu (2001 - 2015). Are
trei copii, câte unul, cu fiecare dintre soți, și unul dintr-o relație
neoficializată.
Oana
Pellea este o actriță română de teatru și film, care s-a
născut în data de 29 ianuarie 1962 în București. Este fiica Domnicăi Mihaela,
născută Policrat, și a actorului român Amza Pellea. A absolvit Institutul de
Artă Teatrală și Cinematografică Ion Luca Caragiale din București, în anul
1984, la clasa profesoarei universitare Sanda Manu. În perioada 1984 – 1987 a
fost actriță la Teatrul din Piatra Neamț și apoi, până în anull 1999 la Teatrul
Bulandra. Din 1999, Oana Pellea este liber profesionistă. De multe ori
actrița a fost recompensată și distinsă după cum urmează: 2012 – Crucea Casei
Regale a României,
2010 – Premiul Aristizza Romanescu pentru cariera teatrală și cinematografică,
2009 - Marele Premiu al Festivalul Comediei Românești "FestCO",
ediția a VII-ea pentru "Cel Mai Bun Spectacol" cu piesa
"Buzunarul cu Pâine" de Matei Vișniec, traducerea Virgil Tănase, 2015
- premiul Omul Anului la secția Actor, premiu oferit de Ziarul Cotidianul, de 2
ori titlul de cea mai bună actriță de teatru din România, de 2 ori premiul
Uniunii Oamenilor de Teatru din România, premiul Fundației Culturale Române
pentru Carieră Internațională Remarcabilă. Oana Pellea joacă în limbile română,
franceză, engleză și italiană, participând la numeroase producții
internaționale. În iunie 2009 a apărut prima carte semnată Oana Pellea la
editura Humanitas: "Jurnal 2003-2009" - Cartea cea mai bine vândută a Editurii
Humanitas cu peste 15000 de exemplare cumpărate în mai puțin de trei luni
(august 2009), iar în octombie (același an) "Jurnalul" ajunge la un
tiraj record de 32000 de exemplare.
Horațiu Mălăele, nume complet
Valentin-Horațiu Mălăele este
un actor, regizor, caricaturist și scriitor român, care s-a născut la data de
31 iulie 1952 în Târgu Jiu. În clasa I a luat premiul 2 și pe perioada vacanței
a primit de la învățătoare o carte pentru a desena mai bine. Nu a reușit însă
asta până în clasa a IV-a cand a întâlnit zâna cea bună, profesorul
de desen Nicu Gherghe. Această întâlnire îi lasă o amprentă deosebită, astfel
că prin casa a XII-a, deja desena foarte bine conform propriei declarații. “Când m-am născut, nu erau semne de vreo
reușită a mea in viață. Aveam un strabism foarte pronunțat, eram dislexic și
abia citeam, toți cei din jur râdeau de mine – profesori și copii, eram numit “prostu’
clasei”, mi se lipeau bilete cu apelativul ăsta în pauze pe spate, mi se
spunea mereu că desenez urât și atunci nu prea am mai desenat. Eram în
suferință. Înțelesesem că sunt prost, urât, și că nu sunt bun de nimic. Apoi,
în clasa a V-a, a venit un profesor care mi-a văzut un desen ascuns și a vorbit
puțin cu mine. La urmă, m-a privit direct în ochi și mi-a spus clar: ‘Tu
ești un geniu.’ Iar eu am început să fiu.” A învățat la Liceul Tudor
Vladimirescu din Târgu Jiu si a avut prima expoziție personală de desene la
casa de cultură din oraș in clasa a 12-a. Intenționa sa urmeze Institutul de
Arte Plastice din capitală dar a absolvit in 1975 Institutul de Artă Teatrală
și Cinematografică, la clasa profesorului Octavian Cotescu. A fost repartizat
la Teatrul Național din Piatra Neamț. Ulterior s-a mutat in capitală si a jucat
pe scenele Teatrelor Nottara, Odeon, Național, Bulandra din capitala, in roluri
ca Fadinard din Palăria florentină de Eugene Labiche, Profesorul din Lecția de
Eugen Ionescu, Vanea din Unchiul Vanea de A.P. Cehov, Tartaglia din Regele Cerb
de Carlo Gozzi, etc. Din 1982 a regizat spectacole de teatru ca O sărbătoare
princiară de Theodor Mazilu, Puricele de Georges Faydeau, Carlo contra Carlo de
Paul Ioachim, pentru care a obținut premiul Festivalului Comediei Romanești in
1994, Hotel de Tray Cooney, etc. A debutat in cinematografie in anul
1974, cu filmul Muntele ascuns. A regizat 2 episoade din serialul TV Ministerul
comediei, apoi filmele Palaria si Nunta mută. A expus in peste 30 de expoziții
caricaturile pe care le realizează, a publicat cartea autobiografică Horațiu
despre Mălăiele, conduce publicația Satirul. Este căsătorit și are 2 copii.
Luminița
Gheorghiu este o
actriță română de voce, scenă, film și televiziune care a câștigat Ursul
de Aur la Festivalul Internațional de Film de la Berlin, pentru filmul Poziția
copilului (2013). A fost, de asemenea, invitata specială a organizatorilor
Festivalului de la Cannes (2006) pentru filmul Moartea domnului Lăzărescu.
S-a născut la data de 1 septembrie 1949 în București. A absolvit Instituul de
Artă Teatrală și Cinematografică Ion Luca Caragiale din București, în anul
1972, la clasa profesorului Ion Cojar. După absolvire a fost repartizată la
Teatrul Mihai Eminescu din Botoșani. În anul 1975 s-a mutat la Teatrul
Tineretului din Piatra Neamț, iar între anii 1976 și 2003 a fost actriță a
Teatrului Bulandra din București. Cariera în film și-a început-o cu rolul
Catrina din filmul Moromeții (1987). A devenit cunoscută o dată cu
pelicula Moartea domnului Lăzărescu, filmul în regia lui Cristi Puiu, în
care are rolul asistentei care îl plimbă pe pacientul Lăzărescu de la un spital
la celălalt. A primit distincția Cea mai bună actriță într-un rol
secundar (2006), pentru rolul Mioarei Avram, din partea Asociației
Criticilor de Film de la Los Angeles. În anul 2010, la gala Gopo a
filmelor românești ale anului 2009, a primit premiul pentru cel mai bun rol
secundar feminin pentru personajul Ana din filmul
Francesca.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
________xxx________
O PLACHETĂ,
CÂTEVA MEDALII ȘI INSIGNE
DIN MUNICIPIUL BUCUREȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi (medaille)
şi spanioli (edala).
Biserica Sfântul Ilie Nou - București
Medalia
de mai sus s-a bătut
în anul 1907 cu ocazia inaugurării
Bisericii Sfântul Ilie Nou din București. Medalia este confecționată din
bronz aurit, este rotundă, are diametrul de 33 milimetri și este opera
gravorului Carniol Fiul. Pe aversul monedei este reprezentată fațada bisericii
înconjurată de inscripția: “BISERICA SF. ILIE NOU DIN BUCUREȘTI”. Pe revers
este aplicată o inscripție pe 10 rânduri din care ultimile două arcuite: “ÎN ANUL 1907 / S’A PUS TEMELIA / ACESTUI SFÂNT
LĂCAȘ / ÎN
AL 41-LEA AN DE DOMNIE / M.S. REGELE CAROL I / FIIND PRIMAR AL CAPITALEI /
VINTILĂ I. BRĂTIANU / ȘI / PRIM AJUTOR DE PRIMAR / JON N. CEZĂRESCU.” Așezată în partea de nord-vest a orașului, biserica cu hramul
Sfântul Prooroc Ilie Tesviteanul este construită pe un teren donat de
moștenitorii familiei Grant, între anii 1903-1918. Ea este situată pe Strada George Mihai Zamfirescu, nr. 55,
cartierul Grant (Crângași), sectorul 6, București. Piatra
de temelie a fost așezată în 15 august 1907, însă lucrările au fost întrerupte
din cauza Primului Război Mondial. Astfel, construcţia, în stil bizantin, a
fost finalizată în 1918, fiind sfințită în data de 16 septembrie de
Episcopul Meletie Gălăţeanul. Comitetul de inițiativă format din
credincioși – viitori enoriași ai parohiei, s-a luptat cu greutățile unei
inițiative de această natură și le-au depășit cu ajutorul lui Dumnezeu. Preoții
I. Mușatescu și Chiriță Cernescu, care au condus pe enoriași la această
realizare, sunt menționați în documentele vremii drept ctitori ai acestui
locaș. În vederea târnosirii s-au pictat catapeteasma și 12 icoane praznicare,
executându-se inclusiv șpăgăluitul pereților de către pictorul Ion Simionescu. În
ziua de 16 septembrie 1918 a avut loc târnosirea sfântului locaș de un sobor de
preoți, în frunte cu P.S. Episcop Meletie Gălățeanul – delegat al Î.P.S.
Mitropolit Primat Dr. Conon Arămescu – Donici. Cutremurele din 1940, 1977, 1980
și 1986 ca și bombardamentele din 1944, și-au lasat amprentele pe construcția
în sine, iar pictura în ulei a fost deteriorată. Preoții de prestigiu care au
slujit în aceasta biserică și-au îndeplinit misiunea cu râvnă, dar perioada
grea a anilor 1948-1989, s-a cunoscut îndeosebi în încercările timide de a
reface sfântul locaș sau anexele parohiale. Cu dragoste de Dumnezeu, enoriașii
parohiei și alți credincioși binevoitori au contribuit cu râvnă și cu munca lor
la restaurarea bisericii și a anexelor între anii 1992-1997. Pictura în frescă,
executată de d-na Elisabeta Ursu și refacerea vitraliilor, a cancelariei
parohiale, camera de ars lumânări, mobilierul, încălzirea centrală și multe
alte îmbunătățiri ale ansamblului parohial, sunt numai câteva dintre etapele
muncii și cheltuielilor de care vorbim acum la trecut. În data de 20 iulie 1997
în prezența P.F. Patriarh Teoctist a avut loc resfințirea lăcașului.
(Regele Carol I al României)
Expoziția națională română - București - 1906
Ciocolata Riegler - 2 diplome de onoare - 2 medalii de aur
Expoziţia
Generalã Română
a fost organizatã în Parcul Carol I (numit pânã atunci Dealul Filaretului) în
anul 1906, cu scopul de a prezenta realizãrile României în domeniile politicii
interne, ale politicii externe, ca şi ale culturii, prin realizãri în domeniul
literaturii, muzicii, picturii, teatrului, arhitecturii, etc. Regele Carol I a
inaugurat Expoziţia la 6 iunie 1906. În anul 1906, România aniversa 1800 de ani
de când în ţinuturile noastre se stabiliserã primii colonişti romani (106 d.H.)
şi de la cucerirea Daciei de cãtre Traian, 40 de ani de domnie ai Regelui Carol
I şi 25 de ani de când Principatele Române deveniserã Regat. Proiectul,
coordonat de arhitectul I.D. Berindei, a fost inspirat de Expoziţia Universalã
de la Paris din anul 1900 şi a cuprins pavilioane dedicate industriei,
comerţului, agriculturii, silviculturii, minelor, ca şi culturii şi artelor.
Arhitecţii expoziţiei au fost Victor Ștefãnescu şi Ștefan Burcuş, cãrora li
s-au alãturat ingineri de renume. Nu toate lucrãrile de construcţie şi aşezare
a materialului expus au fost finalizate pânã la inaugurarea oficialã. Festivitatea
de deschidere, amânatã din cauza timpului ploios, a avut loc în ziua de 6
iunie. La inaugurare au participat întregul guvern, familia regalã, membri ai
administraţiei, oaspeţi strãini, membri ai corpului diplomatic acreditat la
Bucureşti, cu excepţia legaţiei Imperiului Otoman. Bateriei de la Calafat
numitã „Carol I“ i-a revenit onoarea sã tragã salvele de tun ce marcau
deschiderea oficialã a expoziţiei. Familia regalã a fost întâmpinatã la
intrarea în parc, prin poarta în formã de arc de cerc, de cãtre organizatori,
guvern şi un grup de 300 de notari, primari şi sãteni de frunte din toate
judeţele ţãrii. La Arenele Romane au ţinut discursuri I. Lahovari, C. I.
Istrati şi Regele Carol I. Alãturi de pavilioanele dedicate României, existau
pavilioane ale Franţei, Ungariei, Austriei. Pe dealul Trocadero se afla Palatul
Artelor. Realizat de inginerul Grant şi proiectat de Victor Ștefãnescu, pe o
suprafaţã de peste 2000 mp, era o construcţie grandioasã, realizatã într-un
timp foarte scurt. Ulterior a devenit sediul Muzeului Militar. Sub terasa „A.
I. Cuza“ situatã în faţa Palatului Artelor se gãseau o peşterã şi un bazin cu
apã. Denumitã „Grota cu giganţi“ sau „Grota fermecatã“, aceastã peşterã avea la
intrare un ansamblu monumental, alcãtuit din trei statui. De remarcat cã
ansamblul era creaţia a trei arhitecţi: Filip Marin a sculptat „frumoasa” sau
„fecioara adormitã“, din marmurã, iar Dimitrie Paciurea şi Frederic Stork au
realizat cei doi uriaşi din piatrã. Giganţii erau unul în faţa celuilalt, iar
în mijlocul lor se afla culcatã „frumoasa adormitã“. Castelul Apelor, unde se
afla rezervorul de apã al parcului, construit în întregime din piatrã, numit şi
Turnul lui Țepeş, avea ca model cetatea lui Vlad Țepeş de la Cheile Argeşului.
Turnul, înalt de 32 m, folosea şi pentru jocuri de lumini. Arenele Romane,
operã a inginerului Elie Radu, cu o capacitate maximã de 5000 de locuri, a fost
locul de desfãşurare pentru festivitãţile de deschidere şi de închidere ale
expoziţiei şi al altor manifestãri cu caracter cultural şi artistic, ce au
oferit ocazia afirmãrii unitãţii de neam, şi limbã a tuturor românilor. La
Jubileu au participat şi înalte oficialitãţi strãine. De o primire cãlduroasã
s-a bucurat primarul Vienei dar şi delegaţia oraşului Roma. Ca semn al
latinitãţii românilor, Bucureştiul a primit ca dar din partea Romei, o copie a
Lupoaicei, originalul existând pe Capitoliu. Anul jubiliar şi prima Expoziţie
Naţionalã au beneficiat de o importantã emisiune filatelicã, plachete, medalii.
Au fost editate numeroase cãrţi poştale ce prezentau pavilioanele expoziţiei.
Festivitatea de închidere a avut loc în ziua de 23 noiembrie 1906, fãrã însã ca
Regele Carol I sã fie prezent, din motive de sãnãtate. A participat Regina
Elisabeta şi cuplul princiar: Principele Ferdinand şi Principesa Maria.
Discursul rostit de Ion Lahovari în acea zi arãta în mare mãsurã obiectivele şi
scopurile urmãrite de organizatori: „am voit sã arãtãm şi strãinilor şi
românilor, ceea ce a fost odinioarã România şi ceea ce este astãzi dupã 40 de
ani de domnie glorioasã a Regelui Carol I… am voit ca strãinii sã ne cunoascã
şi ca românii, chiar sã se cunoascã mai bine, sã se ştie cã între Dunãre şi
Carpaţi trãieşte, creşte şi se întãreşte un popor harnic viteaz li cuminte,
condus de un Rege patriot şi înţelept“.
Placheta - Brigada 1 Rachete sol aer "General Nicolae Dăscălescu"
Între anii 1959 –
1961 Regimentele 143 şi 261 Artilerie Antiaeriană (fostele Regiment 2 respectiv
Regiment 1 Artilerie Antiaeriană) sunt înzestrate cu rachete antiaeriene şi se
transformă în Regimentele 18 şi 19 Rachete Antiaeriene. La 1 august 1973
se înfiinţează în cadrul Comandamentului Apărării Antiaeriene a Teritoriului,
prin contopirea Regimentelor 18 şi 19 Artilerie Antiaeriană Mixte, prima mare
unitate de Rachete Antiaeriene a Armatei Române – Brigada 1 Rachete
Antiaeriene. În anul 1995, prin luarea în subordine a 4 Divizioane de
rachete antiaeriene şi a unui Divizion Tehnic Neva, brigada se transformă în
Brigada 1 Rachete Antiaeriene Mixtă Subordonată Corpului 1 Aviaţie şi Apărare
Antiaeriană. În anul 1998, începând cu 1 august, marea unitate se transformă
din Brigada 1 Rachete Antiaeriene Mixtă în Brigada 1 Rachete Antiaeriene, ca
urmare a ieşirii din subordine a subunităţilor echipate cu rachete
„Neva”. La 1 septembrie 2001, Brigada 1 Rachete Antiaeriene primeşte
denumirea de Brigada 1 Rachete Sol-Aer. Pe data de 01.05.2006, în
subordinea Brigăzii 1 Rachete Sol-Aer se înfiinţează Batalionul Hawk, prima
unitate de rachete sol-aer din Statul Major al Forţelor Aeriene dotată cu
tehnică de luptă compatibilă cu sistemele de rachete sol-aer N.A.T.O. Brigada
1 Rachete Sol Aer are misiunea de apărare aeriană a obiectivului
Bucureşti, capitala României. Zona de responsabilitate a Brigăzii 1 Rachete Sol
Aer acoperă o suprafaţă de aproximativ 20.000 kmp, în cinci judeţe (Ilfov,
Giurgiu, Ialomiţa, Dâmboviţa şi Călăraşi). Brigada execută misiunea cu
subunităţile subordonate dispuse în dispozitiv de luptă. In anul 1995,
brigăzii i s-a acordat denumirea onorifică „General Nicolae Dăscălescu, comandant al primului regiment de apărare
împotriva aeronavelor, care pentru actele sale de vitejie şi pentru faptul că
s-a identificat cu soldatul de rând, pe care l-a iubit, îmbărbătat şi răsplătit
a fost supranumit „generalul soldat”.
Insigna - Cercul militar național București 140 ani 1875 - 2015
Palatul Cercul Militar Național este este o clădire din Bucureşti care găzduiește
instituția centrală de cultură a Armatei române, cu profil cultural-educativ,
artistic, recreativ-distractiv, precum și de imagine, reprezentare și
protocol. Lucrările pentru construcția Palatului Cercului Militar Național
au început în anul 1911, deși terenul unde urma să se ridice edificiul fusese
cedat de Ministerul Domeniilor încă din anul 1898. Proiectantul principal al
monumentalului Palat al Cercului Militar Național a fost arhitectul
român Dimitrie Maimarolu, în colaborare cu V. Ștefănescu și E.
Doneaud. Beneficiarul lucrării a fost Cercul militar al ofițerilor
din garnizoana București, organizație a ofițerilor români înființată în 15
decembrie 1876. Fondurile necesare au fost adunate din donații, subscripții
și cotizații ale ofițerilor (circa 80%), precum și din subvenții de stat și
împrumuturi rambursabile. Palatul Cercului Militar Național a fost ridicat
pe locul fostei Mănăstiri Sărindar, pe un teren mlăștinos.
Jeton - Casino Est București
Jetoanele
sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca
dimensiune monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de
muzică, pentru procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces
într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare,
sau numele unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele
sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi pe
plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor consilii
de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe, şi care,
ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată.
Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă,
Bucureștiul adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii
prognozează că, în următorii cinci ani, totalul va depăși patru
milioane. Prima mențiune a localității apare în anul
1459. În anul 1862 devine capitala României. De atunci suferă
schimbări continue, fiind centrul scenei artistice, culturale și
mas-media. Între cele două războaie mondiale, arhitectura elegantă și
elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul Paris”. În prezent, capitala are
același nivel administrativ ca și un județ și este împărțită în șase
sectoare. Deasupra am postat drapelul, stema și câteva monumente de cultură și arhitectură bucureștene, din vremuri diferite
Bulevardul Carol I
Foișorul de foc
Hotelul Capșa
Catedrala Sfântul Iosif
Biserica Sfinții Voivozi
Biserica Stavropoleus
Biserica Sfântul Nicolae Vlădica
Casa Radio
Casa Scânteii
Casa Universitarilor
Coloseul Oppler
Crematoriul Cenușa
Leagănul Sfânta Ecaterina
Casa Alimăneșteanu
Expoziția generală română 1906 -
Casa de la Parodin
Creditul funciar rural
Fântâna Miorița
Expoziția generală română 1906 -
Pavilionului închisorilor
Expoziția generală română 1906 -
Arenele romane
Biserica rusă
Calea Moșilor
Circul de stat
Hotelul Dorobanți
Muzeul național al satului
Casă tradițională comuna Moișeni, jud. Satu Mare
Cartierul Băneasa
Muzeul național al satului
Casă tradițională din comuna Nereju, jud. Vrancea
Arsenalul
Muzeul național al satului
Casă tradițională din comuna Tilișca, jud. Sibiu
Bulevardul Elisabeta
Muzeul național al satului
Casă tradițională din comuna Trăisteni, jud. Prahova
Calea Griviței
Muzeul național al satului
Poartă tradițională maramureșeană din Ferești
Calea Victoriei
Capela Liceului Mihai Viteazu
Fântâna Cantacuzino
Vedere
Instituul Teologic
Muzeul național al satului
Casa tradițională comuna Măldărăști, jud. Vâlcea
Piața Teatrului
Schitul Darvari
Expoziția generală română 1906
Clocitorul de copii
Asigurarea franco română
Palatul Societății Unirea germanilor
Fabrica de bere Luther
_________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Căpitan general Gerardo Barrios,
președintele statului Salvador,
a trăit între anii 1813 - 1865
și a condus între anii 1859-1863
Detaliu vignetă de pe o acțiune maghiară
Două vignete de pe bilete spaniole de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 11.07.2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu