Catedrala din Turku este punctul de maximă atracție din zona veche a
orașului. În interiorul catedralei este organizat un muzeu, cu taxă separată de
intrare, ce deține valoroase colecții. Muzeul a fost deschis în anul 1980 în
urma restaurării generale a catedralei. Vizitând muzeul poți vedea chipul
reginei Karin Mansdotter, soția lui Erik al XIV-lea, pictat pe sticlă de către
Wladimir Swetschkoff. Lângă zidul sudic al catedralei se poate admira statuia
lui Mikael Agricola, inițiator al reformelor finlandeze, iar în parcul catedralei
se poate vedea statuia guvernatorului Per Brahe. Catedrala din Turku a fost
sfințită în anul 1300 și, împreună cu castelul Turku și Mănăstirea dominicană (fondată
în anul 1249) au transformat acest oraș în centrul Finlandei medievale.
Finlanda
Propriu-Zisă (în
finlandeză Varsinais-Suomen maakunta, în engleză Finland Proper) este una dintre cele
20 de regiuni ale Finlandei, situată în sudul extrem al țării și are
capitala în orașul Turku. Această provincie are suprafața de 10623 kilometri
pătrați și numără aproximativ 450970 de locuitori.
2. Moneda euro finlandeză de colecție de mai sus omagiază Farul Salskar din provincia finlandeză Insulele Åland. Pe
aversul monedei este reprezentat Farul Salkar, este inscripționat numele țării
în limbile finlandeză și engleză și este aplicată o literă mare de tipar – N.
Pe revers este reprezentată stema provinciei Insulele Åland, simbolul
monetăriei finlandeze, inscripțiile 5 Euro (valoarea monedei), 2013 (anul
emiterii) și o literă mare de tipar - T. Moneda are următoarele caracteristici
tehnice: valoarea – 5 euro, data emiterii – 07.05.2013, seria – monumente
reprezentative ale provinciilor finlandeze, forma – rotundă, diametrul – 27,25 milimetri, greutatea – 9,8 grame,
compoziția – aliaj (bimetal CuNi, aur nordic), calitatea – proof BU 55000
buc și prof UNC 10000 buc și designeri –
Nora Tapper (revers) și Petri Neovonen (avers).
Farul
Säskär este unul dintre cele mai îndepărtate faruri din Finlanda.
Ca să ajungi la far cu o ambarcațiune mijlocie îți trebuie aproape 4 – 5 ore
dar impresiile cu care rămâi sunt pentru toată viața. Vizitele sunt disponibile
numai în tururi ghidate în serile de miercuri sau prin rezervare. Farul a fost
construit în anul 1858 și automatizat în anul 1949. Farul este opera
arhitectului-inginer Hampus Dalstrom, are înălțimea de 44 de metri iar
semnalele sale optice sunt vizibile de la o distanșă de 12 mile.
3. Moneda euro finlandeză de colecție de mai sus omagiază Castelul Sfântul Olaf din
regiune finlandeză Savonia de Nord. Pe aversul monedei este
reprezentată o parte a Castelului Sfântul Olaf, o creangă cu frunze și alta cu
fructe rotunde și este inscripționat numele țării în limbile finlandeză și
engleză dar și o literă mare de tipar – N. Pe revers este reprezentată stema regiunii
Savoniei de Nord, simbolul monetăriei finlandeze, inscripțiile 5 Euro (valoarea
monedei), 2013 (anul emiterii) și o literă mare de tipar - T. Moneda are
următoarele caracteristici tehnice: valoarea – 5 euro, data emiterii – 30.09.2013,
seria – monumente reprezentative ale provinciilor finlandeze, forma – rotundă, diametrul – 27,25
milimetri, greutatea – 9,8 grame, compoziția – aliaj (bimetal CuNi, aur nordic)
și calitatea – proof BU 55000 buc și prof UNC 10000 buc.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
O PASTILĂ DE UMOR
_________xxx_________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Insigna Gărzi patriotice - Comandant grup geniu
Insigna G.P.
(Gărzi patriotice) se acorda tuturor membrilor formațiunilor
de Gărzi Patriotice. Gărzile Patriotice au fost niște formațiuni
paramilitare româneşti înființate în perioada regimului comunist,
având scopul de a asigura o apărare suplimentară în cazul unui atac
extern. Ideea formațiunilor Gărzilor Patriotice este de sorginte
sovietică. Primele grupuri de muncitori comuniști înarmați datează din vara
anului 1944. Dezvoltând nucleul muncitorilor care l-au preluat pe mareşalul Ion
Antonescu, după arestarea sa din ziua de 23 august 1944. Partidul Comunist
din România a decis înființarea, în septembrie 1944, a Gărzilor de Apărare
Patriotică. Pregătirea și organizarea acestor formațiuni s-a făcut sub
supravegherea serviciilor de securitate sovietice NKGB, iar comanda lor
i-a fost încredințată lui Emil Bodnăraş. De câte ori era necesar, Gărzile
de Apărare Patriotică primeau sprijin logistic și de la Comandamentul
Sovietic. Prin intermediul Gărzilor, comuniștii au preluat curând
controlul asupra comitetelor de uzină alese în mod democratic din principalele
fabrici din țară, obligându-i prin amenințări pe muncitori să aleagă conduceri
noi, alcătuite din reprezentanți ai Frontului Naţional Democrat (F.N.D.).
Noile comitete au acaparat apoi cantinele muncitorești și întregul proces de
raționalizare a hranei de după război, astfel încât o mare parte a
industriei a ajuns în mâinile F.N.D. Gărzile de Apărare Patriotică erau
utilizate de comuniști și ca grupuri de bătăuși care aveau rolul să împrăștie
manifestările organizate de partidele democrate și să-i terorizeze pe membrii
acestora. Marea manifestație organizată la Bucureşti, în 8 noiembrie 1945, de
către sprijinitorii democraţiei, monarhiei şi ai regelui Mihai, a fost
împrăștiată de către comuniști cu ajutorul camioanelor cu muncitori, printre
care se aflau și membri ai gărzilor de apărare patriotică, înarmați cu bâte și
alte obiecte contondente. Formațiunile au fost desființate abia după
desăvârșirea procesului de sovietizare a României. Gărzile Patriotice
moderne au fost fondate în 1968, după discursul de la București, din 21 august,
prin care liderul comunist român Nicolae Ceaușescu a condamnat public
înăbușirea Primăverii de la Praga, de către U.R.S.S. şi sateliţii
săi. În 1989, în Gărzile Patriotice erau înrolați aproximativ 700000 de
cetățeni, atât bărbați cât și femei. Ca structură, Gărzile Patriotice
colaborau strâns cu Ministerul Apărării Naționale, dar erau subordonate direct
P.C.R. şi U.T.C.. Bazându-se mai mult pe cetățenii obișnuiți decât pe militari
profesioniști, Gărzile Patriotice serveau ca o potențială contrapondere și
control față de puterea și influența forţelor armate regulate. Doar în timpul
Revoluției din Decembrie 1989 a existat un moment când cuplul dictatorial
ceaușist s-a îndoit de loialitatea subunităților de gărzi patriotice vâzând în
acestea o posibilă mare forță revoluționară înarmată.
Conform DEX, Geniul este o armă (specialitate militară) care se ocupă cu executarea unor lucrări de fortificaţii, drumuri,
şanţuri, locaşe în teren pentru personal şi tehnică militară, cu construirea de
poduri, diguri, baraje, puţuri pentru alimentare cu apă precum şi efectivele
umane care fac parte din aceasta specialitate. Geniştii sunt trupe auxiliare
foarte utile pentru realizarea succesului în luptă. Necesitățile impuse de dezvoltarea şi modernizarea
organismului militar românesc, conjugate cu cele ale economiei naţionale, l-au
determinat pe domnitorul Alexandru Ioan Cuza, pe ceilalţi factori de decizie
militară să pună bazele unor arme noi. În acest context ia fiinţa arma Geniului prin crearea în
anul 1859 în Moldova a primei subunităţi române de geniu, Batalionul 1 Geniu,
prin abrobarea data la 31 mai 1859 de domnitorul Alexandru Ioan Cuza pe
Raportul Consiliului de Ministrii nr. 1902. Un an mai târziu, corpul de geniu
instituit prin ordonanţa din 31 mai 1859, va spori prin înfiinţarea unui al
doilea batalion în Tara Româneasca, care împreuna cu cel din Moldova vor
constitui întâiul regiment de geniu. Primele batalioane de geniu ale ostirii
române aveau un efectiv de 1000 de oameni fiecare, împărţiţi în patru companii.
Comandant al acestor subunităti a fost numit căpitanul, ulterior maiorul,
Panait Donici, care s-a numărat printre organizatorii trupelor de geniu din
ţara noastră.
Insigna - Mihai Eminescu
Mihai Eminescu (nume real Mihail
Eminovici) a fost un poet, prozator şi jurnalist român, socotit de
cititorii români şi de critica literară postumă drept cea mai importantă voce
poetică din literature română, care s-a născut la data de 15 ianuarie 1850 la
Ipotești în județul Botoșani și a decedat la data de 15 iunie 1889 la
București. Eminescu a fost activ în societatea politico-literară Junimea, şi a
lucrat ca redactor la Timpul, ziarul oficial al Partidului Conservator. A
publicat primul său poem la vârsta de 16 ani, iar la 19 ani a plecat să
studieze la viena. Manuscrisele poetului Mihai Eminescu, 46 de volume,
aproximativ 14000 de file, au fost dăruite Academiei Române de Titu Maiorescu,
în şedinta din data de 25 ianuarie 1902. Eminescu a fost internat în data de 3
februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din Bucureşti şi apoi a fost transportat la
sanatoriul Caritas.
În data de 15 iunie 1889, în jurul orei 4 dimineaţa, poetul a murit în
sanatoriul doctorului Şuţu. În 17 iunie a fost înmormântat la umbra unui tei
din cimitirul Bellu – Bucureşti. La data de 28 octombrie 1948 a fost ales
membru post-mortem al Academiei Române.
Insigna - ACIR 2009 (Asociația colecționarilor de insigne din România)
Al 10-lea Congres insignografic - România - 2012
Cu
ocazia primului Congres Naţional
de Insignografie, de la
Petroșani, din zilele de 18 – 20 septembrie 2009, a avut loc şi Adunarea
Generală de Constituire a Asociaţie Colecţionarilor de Insigne din România
(ACIR). Cei 80 de participanţi au votat statutul asociaţiei şi au ales organul
de conducere al acesteia. În baza hotărârii Judecătoriei Petroşani, Asociaţia a
fost înregistrată la grefa acestei instituţii, în registrul special la nr.
33/16 decembrie 2009. La baza relaţiilor dintre cei 100 de membrii ai
asociaţiei stau 3 principii pe care dorim să le păstrăm şi asupra cărora
insistăm: prietenia, întrajutorarea colegială şi încrederea reciprocă. La ora
actuală conducerea asociaţiei este în căutarea unei sigle care să ne
reprezinte. Până în prezent, printr-o bună coordonare din partea ACIR a
activităţii s-a reuşit menţinerea reuniunilor noastre timp de 39 de ediţii
consecutive, care de 5 ani au fost ridicate la rang de congres, având la bază
propunerea regretatului col. Dogaru Ioan. Prin unirea forţelor a două
localităţi aflate la mare distanţă (Alexandria - Petroşani), dar legată
printr-o voinţă şi o preocupare comună s-a reuşit spre bucuria tuturor
relizarea menţinerii expoziţiilor naţionale şi implicit a reuniunilor. De la
înfiinţare, ACIR a preluat dificila sarcină de atribuire în fiecare an a
premiilor Floarea de colţ, cea mai importantă distincţie care
recompensează atât colecţionarii membri ACIR, cât şi persoanele care se implică
în menţinerea activităţii insignografice din ţara noastră, sarcină deosebit de
onorantă de care ne-am achitat. În ultimii ani premiul Floarea de Colț a fost
înlocuit prin înmânarea insignei ACIR – Colecționar emerit. Publicaţia oficială a Asociaţiei este
Jurnalul Insignografic, cu apariţie semestrială. Colectivul de redacţie al
Jurnalului este format din trei membri şi un fotograf profesionist. Floarea de colț este o specie de plantă declarată monument al naturii încă din anul 1933. Floarea de colț (Leontopodium alpinum) – o adevarată perlă a munților noștri, de o frumusețe aparte și totodată cea mai rară din întreaga floră montană, crește în munții calcaroși, în pajiștile de pe versanții abrupți și însoriți sau pe stâncării. Întâlnită în România pe stâncile aproape inaccesibile omului din Munții Vrancei, Munții Bucegi, Munții Făgărașului, Munții Maramureșului, Rodna, Obcinele Bucovinei, Masivul Ceahlău, Retezat, Godeanu, floarea de colț este simbolul iubitorilor de drumeție la munte. În tradiția populară românească, reprezintă un simbol al dragostei și se spune că bărbații își demonstrau dragostea, îndemânarea și curajul, culegând o floare de colț de pe stâncile ascuțite ale munților și oferind-o iubitelor. Această ”steluță” este, totodată, simbolul tinereții, al tuturor virtuților și harurilor sufletului omenesc. Din cer, peste crestele munților și peste colții de stâncă aplecați peste văgăuni și prăpăstii, se pornesc ploi de steluțe albe, catifelate. Sunt florile zânelor, care împodobesc munții. Floarea de colț, denumire alternativă Floarea reginei este o specie de plante erbacee, perene, din genul Leontopodium, familia Asteraceae. Planta este înaltă de 5 – 20 centimetri și are inflorescența compusă din capitule, înconjurate de numeroase bractee lungi, alb - argintii, lânos - păroase. Inflorescența este îmbrăcată cu frunze păroase, unele mai mari, altele mai mici și care iau forma unei steluțe.Aceasta este formată până la zece inflorescențe cu numeroase și minuscule flori, încadrate de 5-15 bactee albe, dispuse radiar, ce dau întregului ansamblu înfățișarea unei flori. Planta este acoperită cu peri catifelați, argintii, ce îi conferă o eleganță deosebită. Perioada de înflorire este iulie - august. Crește în munți calcaroși, în pajiști de pe versanți abrupți și însoriți sau pe stânci.
Insigna - Regele Carol I al României
Carol I – domnitor
și primul rege al României (20 aprilie 1839 Sigmaringen – 10 octombrie
1914 Sinaia) - este omul de la care a pornit totul: familia regală, statul
modern, țara independentă și suverană. Rând pe rând, an de an, sub domnia
acestui rege european, România a dobândit instituţii, modernitate şi
statornicie. După refuzul contelui Philippe de Flandra, fratele Regelui Leopold
al II-lea al Belgiei, de a primi Tronul României opţiunea românilor de a-și
alege principe străin s-a îndreptat spre Principele Carol de Sigmaringen.
Brătianu îl anunţa pe principe, la Sigmaringen, că fusese ales Domnitor al
Principatelor Unite, cu drepturi ereditare, prin plebiscitul desfăşurat între 2/14
şi 8/20 aprilie 1866. În favoarea lui Carol fuseseră exprimate 685969 de
voturi, iar împotrivă doar 2248. Coincidenţa făcea ca 20 aprilie să fie ziua de
naştere a Principelui Carol, care devenea Domnitor al Principatelor Române
Unite chiar în ziua în care aniversa 27 de ani. Plebiscitul este recunoscut de
către Marile Puteri după o jumătate de an, la 24 octombrie 1866. La 28 aprilie
1866, proaspăt aleasa Adunare Constituantă a votat aproape unanim aducerea
Principelui Carol pe Tronul ţării: 109 voturi pentru şi 6
abţineri. Domnitorul Carol ajunge în ţara sa de adopţie după o călătorie
aventuroasă, de la Sigmaringen până la Turnu-Severin. Vaporul în care Suveranul
călătorea, alături de Brătianu, a trecut de Porţile de Fier la 8 mai 1866, iar
la ora patru după-amiaza Carol I a văzut drapelul românesc fluturând la
Turnu-Severin. Principele Suveran a intrat în capitala ţării la 10 mai 1866, a
primit cheile oraşului Bucureşti, a depus jurământul de credinţă în faţa
Adunării Constituante şi a fost proclamat Domnitor al Principatelor Române.
Elita politică din Principatele Române împlinea, astfel, vechea dorinţă a
aducerii pe Tronul ţării a unui principe străin, capabil să unească definitiv
Moldova şi Ţara Românească, să stingă pentru totdeauna rivalităţile dintre familiile
domnitoare pământene, să stabilizeze ţara, să o modernizeze şi să îi confere
prestigiu internaţional. Domnitorul Alexandru Ioan I însuşi era convins de
necesitatea înlocuirii sale cu un principe străin. La 10 mai 1866, Carol I
rostea următorul legământ:“Ales de către naţiune Domn al românilor, mi-am
părăsit fără a sta la îndoială, și patria, şi familia, pentru a răspunde la
chemarea acestui popor care mi-a încredinţat destinele sale. Punând piciorul pe
acest pământ sacru, eu am devenit român. Acceptarea plebiscitului îmi impune, o
ştiu, mari datorii. Sper că îmi va fi dat să le duc până la capăt. Vă aduc o
inimă credincioasă, cugetări drepte, o voinţă tare de a face binele, un
devotament fără margini către noua mea patrie şi acel neînvins respect către
lege, pe care l-am cules în exemplul alor mei. Cetăţean astăzi, mâine, de va fi
nevoie, soldat, eu voi împărtăși cu voi soarta cea bună ca şi pe cea rea.”Prin
simpla sa prezenţă, prin demnitatea apartenenţei la una dintre cele mai ilustre
familii ale Europei, dar şi graţie curajului personal, Principele Suveran Carol
a zdruncinat definitiv ultimele rămăşiţe simbolice ale vasalităţii faţă de
Imperiul Otoman. Vizita sa la Constantinopol, în octombrie 1866, în cursul
căreia s-a comportat faţă de Sultan ca un şef de stat, şi nu ca un vasal, a
confirmat procesul ireversibil de ruptură faţă de Poartă. Aceeaşi demnitate o
va arăta Carol şi aliatului rus din Războiul de Independenţă. Atunci când Țarul
Alexandru al II-lea ameninţă, în 1878, după încheierea războiului, cu
dezarmarea armatei române, în cazul în care România s-ar fi opus anexării
sudului Basarabiei de către ruşi, Carol I îi răspunde că trupele române vor
putea fi nimicite, dar nu dezarmate. În timpul lungii sale domnii, Regele Carol
I a pus bazele României ca stat modern pe harta Europei. În anul 1875, bugetul
ţării ajungea la cifra de 100 de milioane de lei, dublul celui din 1866, iar în
1903, la 218 milioane. Între anii 1865 şi 1874, suprafaţa arată a crescut cu o
treime. În 1890, producţia de cereale a ţării a fost de 3 700 000 de tone; în
anul 1903, aceasta ajungea la 5 500 000 de tone. Între anii 1880 şi 1914,
România a exportat 80 de milioane de tone de cereale, situându-se printre cele
mai importante ţări exportatoare de cereale din lume (a doua din Europa, după
Rusia, şi chiar pe primul loc la exportul de porumb, înaintea Statelor
Unite)13. Numărul întreprinderilor industriale mai mari a crescut, între 1866
şi 1877, de la 39 la 17314. România avea şi importante zăcăminte de petrol care
o plasau, în jurul anului 1900, printre primele trei ţări producătoare de ţiţei
din lume, după Statele Unite şi Rusia. Leul românesc era o monedă puternică,
echivalentă cu francul francez şi care putea fi utilizată ca valută forte peste
tot în Europa. Populaţia a crescut, iar procesul de industrializare şi
urbanizare a fost constant.În ciuda tuturor frământărilor politice, uneori
violente, a demagogiei, corupţiei şi lipsei de măsură a unora dintre
politicieni, Carol I a reuşit să consolideze sistemul de partide şi să impună
alternanţa la Guvernare a celor două mari partide structurate după model
occidental şi conduse de bărbaţi politici de mare anvergură: Partidul Naţional
Liberal (reprezentat prin I.C. Brătianu, Dumitru C. Brătianu, C.A. Rosetti,
Mihail Kogălniceanu, Nicolae Kretzulescu, Dimitrie A. Sturdza, Ion Bălăceanu,
Ion Ghica, Vasile Boerescu, Ion Câmpineanu, Nicolae Fleva, Spiru Haret, V.A.
Urechia, Emil Costinescu, Nicolae Ionescu, Vasile Lascăr)15 şi Partidul
Conservator (cu lideri ca Manolache Costache Epureanu, Petre P. Carp, Lascăr
Catargiu, Petre Mavrogheni, Gheorghe Gr. Cantacuzino, Titu Maiorescu, Alexandru
Marghiloman, Take Ionescu, Alexandru Lahovary, Nicolae Filipescu, generalul
Manu). Prosperitatea şi stabilitatea au adus o dezvoltare fără precedent a
culturii, artelor şi ştiinţei. În timpul domniei lui Carol I, scriitori ca
Eminescu, Caragiale, Creangă, Alecsandri, Ion Ghica, Odobescu, Slavici,
Macedonski, Barbu Ştefănescu-Delavrancea, Duiliu Zamfirescu, George Coşbuc,
Octavian Goga, Şt.O. Iosif, I.Al. Brătescu-Voineşti, Al. Vlahuţă modelează
limba literară; B.P. Hasdeu, A.D. Xenopol, Mihail Kogălniceanu, Constantin
Erbiceanu, Dimitrie Onciul, Ion Bogdan, Vasile Pârvan, Constantin Giurescu,
Nicolae Iorga scriu istoria naţională; de filologie se ocupă Ovid Densuşianu,
Sextil Puşcariu, Ion Bianu; Simion Mehedinţi creează şcoala de geografie; Titu
Maiorescu, Constantin Rădulescu-Motru şi Vasile Conta disciplinează gândirea şi
ridică nivelul cultural al societăţii; se afirmă compozitorul George Enescu, pictorii
Nicolae Grigorescu, Theodor Aman, Gheorghe Tattarescu, Ion Andreescu, Ştefan
Luchian, sculptorul Karl Storck, actorii Matei Millo, Aristide Demetriade,
fotograful Carol Popp de Szathmáry; ştiinţele beneficiază de nume ca Spiru
Haret, P.S. Aurelian, Anghel Saligny, Carol Davila, Grigore Antipa. Apar
societăţi culturale, se publică reviste. În această perioadă funcţionează
„Junimea“, vârful efervescenţei intelectuale şi al schimbului liber de idei,
care editează revista „Convorbiri literare”. O enumerare ca aceasta nu ar putea
să acopere niciodată diversitatea şi dinamismul acestei elite a spiritului
românesc. Pionierat şi consolidare, geniu şi meticulozitate, dispute şi dialog
sunt câteva dintre trăsăturile elitei românești din acea vreme, vie şi plină de
resurse. România şi-a consolidat statutul de putere regională şi de „arbitru
balcanic“ prin participarea victorioasă la cel de-al doilea război balcanic,
încheiat la 28 iulie/10 august 1913 cu semnarea Tratatului de la Bucureşti,
prin care România obţinea Cadrilaterul. Regele Carol I a primit bastoane de
mareşal atât de la Împăratul Germaniei, cât şi de la ţarul Nicolae al II-lea al
Rusiei, care l-a şi vizitat în România, în 1914, şi care avea să sfârşească
tragic, împreună cu familia, sub gloanţele bolşevicilor. Carol este descris, în
literatura vremii ca un bărbat mai degrabă mic de statură, dar de o mare
demnitate. A impus respect într-o lume plină de incertitudini şi a făcut din
micul său regat un stat respectat şi stabil. A fost un suveran distant, sever
şi măsurat, bucurându-se de o autoritate excepţională. A avut vocaţie de lider
şi a condus România în momente politice şi istorice dificile, pe care le-a
traversat plin de curaj. Întemeietorul Regatului român a murit la Sinaia, în
ziua de 27 septembrie 1914, la ora cinci şi treizeci de minute dimineaţa. Avea
şaptezeci şi cinci de ani, dintre care domnise patruzeci şi opt. Carol I a fost
înmormântat la Curtea de Argeş, locul ales de el ca necropolă a familiei regale
a României.
Medalie ciclism - Locul II - 20 kilometri - 1920
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs.
Printre primii locuitori ai
Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se numarau si
cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al. Vlahuta, B.
Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care doreau sa
organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete cu roata
mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut, sporeste
numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele velodromuri. Inca
din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas” si ”Huniade”, iar
in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut din Bucuresti,
care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km, este castigata de
D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data cu inmultirea
societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si organizarii ritmice
a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul
velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs oficial. In 1893,
se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere, destinate
ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la periferia Capitalei. De
acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate sportiva, motiv
pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea
velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina prerogativele unei
federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si
apare prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata ”Bicicleta”.
Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe bicicleta, in
spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre. Pe campul
acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250 m, cu o turnura usor
ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul, velodrom din
Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa atelierul de
reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de sosea, apare si
cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau neincapatoare si
ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia de a construi un
nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a
fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata,
reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma
”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de
333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta
Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o
bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea
fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza
s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va
relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat
concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898.
Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de
concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in
teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea Federației române de Ciclism. Acest eveniment,
care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee
organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si
organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica
a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei Societatilor
Sportive din Romania (FSSR).
___________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Politician socialist polonez Ludwik Warynski
a trăit între anii 1856-1889
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu