1. Moneda
coroană cehă de colecţie de mai jos celebrează Castelul Rabi. Pe
aversul monedei este reprezentat castelul Rabi și inscripțiile HRADA RABI
(Castelul Rabi) și 2018 (anul emiterii monedei). Pe reversul monedei se
prezintă în detaliu sistemul de fortificații al castelului, precum și cele trei
animale heraldice din stema statului ceh (leul ceh, vulturul Moraviei și vulturul
Sileziei. Aversul mai prezintă și înscrisurie foarte vizibile „REPUBLICA CEHĂ“,
5000 Kc (valoarea nominală în coroane) și numele seriei „Castele“.
2. Moneda
coroană cehă de colecţie de mai jos celebrează trecerea Mileniului 2. Pe aversul monedei este
reprezentat simbolic un cadran de ceasornic cu cele două limbi ale sale și
inscripțiile 20 Kc (valoarea nominală a monedei) și circular pe marginea
monedei ROK 2000, de mai multe ori. Pe reversul monedei se prezintă în detaliu leul
ceh și inscripțiile, foarte vizibile „REPUBLICA CEHĂ“, 2000 (anul emiterii
monedei).
3. Moneda
coroană cehă de colecţie de mai jos celebrează personalitatea lui Thomas Garrigue Masarik. Pe aversul
monedei este reprezentat chipul lui Thomas Garrigue Masarik și sunt aplicate
circular periferic următoarele inscripții: T.G.MASARIK, 1850 (anul nasterii), 1937
(anul mortii) si 20 Kc (valoarea nominala a monedei). Pe
reversul monedei se prezintă în detaliu leul ceh și inscripțiile, foarte
vizibile „REPUBLICA CEHĂ“, 2018 (anul emiterii monedei).
Moneda
are următoarele caracteristici tehnice; valoarea – 20 coroane, data emiterii –
28.10. 2018, forma – poliedrică, diametrul – 26 milimetri, metalul – aliaj
special, calitatea – UNC si designer – Vladimir Oppol.
Thomáš Garrigue
Masaryk a fost un filozof, sociolog și om politic
cehoslovac care a militat pentru independența Cehoslovaciei în timpul primului
război mondial și a devenit fondatorul și primul presedinte al Cehoslovaciei,
din acest motiv fiind numit „Președintele eliberator”. De 17 ori a fost
nominalizat la Premiul Nobel pentru Pace. O vreme a fost deputat in parlamentul
austriac (1891-1893 si 1907-1914). Dupa izbucnirea primului razboi mondial a
realizat ca cel mai potrivit era să lupte pentru crearea
unei țări independente pentru cehi și slovaci și că tratativele pentru
obținerea independenței puteau fi realizate numai din exteriorul
Austro-Ungariei. În 1918 el a călătorit în Statele Unite ale Americii unde, in
mai multe discursuri, a sustinut cauza independentei cehoslovacilor dar si a
altor popoare asuprite din Europa. Odată cu căderea Imperiului Austro-Ungar în 1918, aliatii
l-au recunoscut pe Masaryk în calitate de șef al guvernului cehoslovac
provizoriu (pe 14 octombrie), iar pe 14 noiembrie 1918 el a fost ales
președinte al Republicii Cehoslovace de către Adunarea Națională din Praga
(Masaryk se afla la New York în acel moment). El a venit înapoi la Castelul din
Praga în 21 decembrie 1918. Masaryk a fost reales în funcția de președinte de
trei ori: în mai 1920, în 1927 și în 1934. O dispoziție inclusă în Constituția
Cehoslovaciei din 1920 l-a scutit de limita de două mandate în funcția de
președinte al țării. Masaryk a oferit considerabilă stabilitate în fața
schimbărilor frecvente de guvern (au fost zece guverne conduse de nouă
prim-miniștri în timpul mandatelor sale). Datorită acestei stabilități și al
marelui prestigiu de care se bucura în interiorul și în afara țării, Masaryk
s-a bucurat de o autoritate aproape legendară în rândul poporului cehoslovac.
El a folosit această autoritate pentru a crea o amplă rețea politică informală
numită Hrad (Castelul). Sub conducerea sa, Cehoslovacia a devenit democrația
cea mai puternică din Europa Centrală.Masaryk a murit la mai puțin de doi ani
după încetarea mandatului („marțea cenușie”, 14 septembrie), la vârsta de 87 de
ani, în localitatea Lány din districtul Kladno (Cehoslovacia), acum în
Republica Cehă. El a fost cunoscut sub numele de „Marele bătrân al Europei”.
Instituțiile de stat și societățile democratice ale țării îl comemorează anual
pe Masaryk în cimitirul din Lány pe 7 martie și 14 septembrie.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O VORBĂ DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
CÂTEVA MEDALII ȘI
INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
(Ștefan) Luchian - Pictor român
Medalia de mai sus
marchează trecerea a 150 de ani de la
nașterea lui Ștefan Luchian, înscriindu-se în seria “Aniversări – personalități și evenimente
istorice”. Medalia s-a
realizat în două variante de metal-compoziție, are forma rotundă și diametrul de
60 milimetri.Caracteristicile tehnice ale medaliei sunt următoarele: material –
argint, puritate – 92,5%, greutate – 164 grame, calitate – patinată, tiraj – 40
exemplare și prețul unitar de achiziție inclusiv TVA – 724 lei (varianta de
argint), material – cupru, tiraj – 60 exemplare și prețul unitar de achiziție
inclusiv TVA – 250 lei (varianta de cupru).
“Întocmai ca toţi marii artişti ai lumii, Luchian este un pictor profund
naţional, înzestrat cu o întinsă ştiinţă a tuturor înfăţişărilor ţării, a oamenilor
ei. Vibraţia lui în faţa realitaţilor locale este adâncă şi răscolitoare şi
focul simţirii trezeşte pe a noastră, pentru a ne face să pricepem mai bine
lumea în care am trăit.” (Tudor Vianu) Pentru arta și cultura românească,
Ştefan Luchian este – alături de Nicolae Grigorescu și Ion Andreescu – unul
dintre cei trei fondatori ai picturii române moderne; pentru tineri, este un
model de sacrificiu şi pasiune în meseria aleasă. Pe ultimii șapte ani din
viața sa, încheiată prematur la doar 48 de ani, i-a trăit într-un purgatoriu
permanent. În acest purgatoriu s-au plăsmuit cele mai sublime pasteluri care
dăinuie în pictura românească și unele dintre cele mai superbe din pictura
lumii. Boala îl împiedica să mai iasă din casă și să picteze peisajele pe care
atât de mult le iubea însă, stând în fotoliu și cu pensula legată de mâna
inertă, Luchian picta flori până la extenuare, singura lui rază de lumină în
bezna în care trăia. Așai s-au zămislit splendidele lui naturi moarte cu flori…
splendidele lui Anemone. Întâlnirea emoționantă dintre Luchian și George
Enescu, venit la marele pictor să-i cânte la vioară pentru a-i alina suferința,
este redată de Tudor Arghezi, în toată strălucirea ei: „Luchian plângea,
plângea de o emoție fericită. Mi-a povestit că venise noaptea o umbră cu
pelerină, strecurată în odaia lui mută. Umbra a scos din pelerină o vioară și a
cântat. I-a cântat două ore întregi, parcă o muzică din altă lume. Apoi, umbra
și-a luat vioara și pelerina, s-a apropiat de patul răstignitului și i-a spus «Iartă-mă,
te rog, sunt George Enescu».”
Ştefan Luchian a fost un pictor român,
supranumit “poetul plastic
al florilor”, care s-a născut la data de 1/13 februarie 1868 la Ștefănești,
județul Botoșani (pe Prut), ca fiu al maiorului Dumitru Luchian şi al Elenei Chiriacescu, și a decedat la data de 28 iunie/11 iulie
1916 la București. Tatăl său a fost comandantul Batalionului nr. 3 de
grăniceri si bun prieten cu Alexandru Ioan Cuza. În aprilie 1873, Ştefan
Luchian împreună cu familia sa s-au mutat la București într-o casă,
pe care au cumpărat-o pe strada Popa Soare nr.15, în vechea şi pitoreasca
mahala a Mântulesei. Vocaţia viitorului pictor s-a declarat încă din copilărie.
Artistul a început să picteze încă din vremea în care a urmat cursurile primare
la Şcoala din Tabaci. Mai apoi a continuat ca elev al Liceului Sfântul Sava,
unde a făcut trei clase gimnaziale. Ştefan Luchian a rezistat cu încăpăţânare
eforturilor mamei sale de a-l înscrie la şcoala militară, astfel că s–a înscris
în septembrie 1885 la clasa de pictură a Școlii Nașionale de Arte
Frumoase (Şcoala de belle-arte), pe care a absolvit-o în anul 1889. Aici a
obţinut medalia de bronz pentru un Cap de expresie şi un Studiu
după natură. Profesorii săi au fost Gheorghe Tăttărescu, Theodor Aman și
Constantin I. Stăncescu. Paralel cu Şcoala de Arte Frumoase a urmat şi
cursurile clasei de flaut a Conservatorului bucureștean. Luchian a dorit
toată viaţa să cânte la vioară şi aşa cum a declarat el însuşi, a suferit toată
viaţa că nu putea să execute tremurătura coardei. În toamna anului 1889 a
plecat la Munchen şi a studiat două semestre la Academia de Arte Frumoase,
unde i-a avut profesori pe Johann Caspar Herterich și Ludwig Herterich. A revenit în ţară în 1890
unde a participat la prima expoziţie a societăţii de artă Cercul
artistic.Anul următor a
plecat la Paris la Academia Julian, unde a studiat
la atelierul lui William-Adolphe Bouguereau. Din cauza morţii mamei sale
petrecută pe data de 9 februarie 1892, Ştefan Luchian a revenit la
Bucureşti şi s-a dedicat picturii. În anul 1893 s-a mutat pe strada
Aristide Briand unde şi-a amenajat un atelier, iar în octombrie a expus pentru
a doua oară la Cercul Artistic. În 1896 s-a produs o mişcare de
secesiune, împotriva preşedintelui „Salonului Oficial”, C. Stăncescu, intitulată
„ Salonul artiștilor independenți”, după modelul salonului parizian. Luchian a
fost principalul iniţiator al „Expoziţiei artiştilor independenţi”, care
s-a deschis chiar în faţa Salonului Oficial. În această perioadă starea
materială a artistului s-a degradat, cu toate că averea (modestă de altfel) pe
care o moştenise de la părinţii săi, i-a permis ca timp de câţiva ani să
trăiască fără griji. Tot în acest timp, devenit un obişnuit al cercurilor
literare şi artistice bucureştene, Luchian a reuşit să fie apreciat pentru
discuţiile pline de combativitate şi duh la care a participat. A fost un
obişnuit al cercului poetului Al. Macedonski şi a frecventat
cafenelele artistice şi literare “La Fialkopvski” şi "Kũbler". Curând din
păcate, a fost victima unor şarlatani care l-au lăsat pe drumuri. Pentru a-şi
întregi veniturile, în perioada 1897 – 1990 s-a asociat cu alţi pictori şi
a pictat biserici (Catedrala Sf. Nicolae din Tulcea, Catedrala Sf. Alexandru
din Alexandria și Biserica Brezoianu din București. A decorat de asemenea
salonul unui vapor fluvial, precum şi saloanele lui V. Antonescu, ministru de
justiţie din Bucureşti, cu panouri pictate cu marchize şi peisaje de
„stil”. Semnificativ de menţionat este că Antonescu i-a plătit doar o parte din
bani, iar pentru restul sumei datorate i-a trimis nişte pantaloni uzaţi pe care
Luchian i-a refuzat indignat. S-a
înscris la concursul pentru ocuparea catedrei de pictură a Şcolii de Belle-Arte
din Iași, de la care s-a retras însă, protestând împotriva maşinaţiunilor de
culise. În 1901, măcinat de mizerie, a făcut o expoziţie de
grup la Ateneu împreună cu o serie de pictori cu care nu avea nimic în comun.
După un periplu de schimburi de locuinţă, s-a internat grav bolnav la Spitalul
Pantelimon. A continuat totuşi să lucreze cu frenezie şi până în
anul 1915 a expus neîntrerupt la diverse expoziţii. Deşi o prezenţă
eminentă în viaţa artistică a timpului, Luchian nu a cunoscut pentru multă
vreme succesul. Astfel, la expoziţia sa din 1905 singurul cumpărător al
unui tablou a fost pictorul Grigorescu şi pentru a putea plăti chiria,
Luchian a cedat Ateneului lucrarea Vechiul meu atelier. Un
grup restrâns de admiratori şi prieteni totuşi l-au aclamat, dar condiţia sa
materială a continuat să fie dintre cele mai precare. Între anii 1905 - 1909,
creaţia artistică a lui Ştefan Luchian a atins apogeul, operele sale fiind
expuse în marea majoritate a expoziţiilor din această peioadă. A fost
perioada în care Luchian a realizat cele mai de seamă picturi ale sale, atât în
ceea ce priveşte compoziţiile, precum şi în ceea ce priveşte portretele,
florile şi peisajele. Suferinţa cauzată de boală s-a contopit cu cea a omenilor
împilaţi şi umili, cu iubirea pentru frumuseţile României, cu dragostea de om
şi de natură. În anii care au urmat, boala s-a agravat şi de la
sfârşitul anului 1909 şi până la sfârşitul vieţii a fost ţintuit în
fotoliu. A fixat însă în memorie „splendorile scânteietoare” ale
peisajului românesc, pe care l-a redat într-o serie întreagă de opere,
adevărate miracole de simplitate şi de fineţe, de sinteză cromatică şi
arhitecturală a formelor, de colorit strălucit şi delicat totodată. Tehnicii
uleiului Luchian i-a alăturat, pentru peisaj şi pentru multe dintre naturile
moarte cu flori, pastelul, cu care a ajuns la o măiestrie neegalată.
Fluiditatea contururilor şi delicateţea catifelată a petalelor, le-a evocat cel
mai bine prin intermediul pastelului. Luchian începuse să picteze flori mai
dinainte, dar abia din el şi-a concentrat în această direcţie toată
energia creatoare, toată pasiunea pentru natură, toată dragostea pentru viaţă şi
pentru frumos. Iată de ce „florile” lui Luchian au acea intensitate
aproape dramatică a sentimentului, acea lumină interioară, acea simplitate
gravă care fac din multe dintre ele - este de ajuns să menţionăm Anemonele -
adevărate capodopere. Pe măsură însă ce boala a
avansat şi incapacitatea fizică a artistului a devenit notorie, s-a răspândit
zvonul că Luchian a permis altora să picteze în numele său. Scandalul declanşat
a dus la arestarea lui Luchian sub acuzaţia de fraudă, dar acesta a fost
eliberat în scurt timp. Arghezi a fost mândru să fie unul dintre puţinii
săi apărători, în acest caz. Luchian este înmormântat la Cimitirul Bellu.
Către sfârşitul vieţii nu a mai putut ţine penelul cu degetele paralizate,
astfel că ajunsese să pună pe cineva să i-l lege de încheietura mâinii.
Insigna - C.T.A. orientare
(Cercul tehnico aplicativ)
Cercurile tehnico aplicative (C.T.A.) erau forme de pregătire specială în cadrul
formațiunilor de pregătire militară a tineretului pentru apărarea patriei
(P.T.A.P.). Pentru a înțelege contextul apariției formațiunilor PTAP să nu
uităm că, urmare a creării NATO (1949), la 14 mai 1955, din inițiativa Uniunii
Sovietice, apare al doilea bloc militar (Pactul de la Varșovia, semnat de toate
statele comuniste) în scopul apărării colective împotriva unei agresiuni
externe. Cu toate acestea, la data de 20 august 1968 o forță militară a
Pactului de la Varșovia (formată din 23 divizii sovietice și 6 din partea altor
țări comuniste) invadează Cehoslovacia pentru a înăbuși mișcarea reformatoare de acolo, împotriva URSS. E de
reținut că România nu a participat la această acțiune, supărând rău de tot “prietenul de la răsărit”. O invazie asemănătoare celei
din Cehoslovacia era iminentă și în România. La data de 15 noiembrie 1968 în
România sea doptî Legea nr. 33 care a instituit pregătirea tineretului pentru
apărarea patriei. Conducerea acestei pregătiri a fost încredințată UTC-ului,
sprijinit de mai multe structuri administrative, militare și civile. Toți
băieții și fetele cu vârste incluse între 18 – 20 ani erau incluși în
formațiunile de PTAP. Pregătirea consta în pregătire militară generală,
cunoașterea armelor de nimicire în masă și a modului de protecție împotriva
lor, apărare locală antiaeriană, pregătire sanitară și de prim ajutor precum și
pregătire de specialitate, în cadrul cercurilor tehnico-aplicative de pe lângă
unitățile militare. Tinerii purtau pe timpul pregătirii o uniformă albastră
asemănătoare cu cea a gărzilor patriotice (dar care era kaki) iar manualele după care se pregăteau
erau asigurate de către Ministerul Apărării Naționale. Adesori se organizau
tabere și concursuri pe tematici specifice. Pentru
stimularea tinerilor participanți la pregătire se acordau diplome, medalii,
insigne și alte stimulente. Mai jos prezint câteva insigne cunoscute ale
cercurilor tehnico-aplicative din acea vreme.
În pregătirea
militară a tineretului noțiunea de orientare are conotații de topografie
generală cum ar fi;
citirea unei hărți, orientarea în teren cu și
fără hartă, folosirea aparatelor simple de orientare, observare (busola,
binoclu, luneta), aprecierea distanțelor și unghiurilor în teren, deplasarea
după azimut, etc).
Insigna - A.G.V.P.S.
(Asociația generală a vânătorilor și pescarilor)
Asociaţia Generală a Vânătorilor şi Pescarilor Sportivi din
România (A.G.V.P.S.) este persoană
juridică de drept privat şi de utilitate publică, care reprezintă, în plan
intern, interesele a peste 150 de asociaţii afiliate, în care sunt înscrişi
peste 90% din vânătorii români şi peste 80% din pescarii cu domiciliul sau
rezidenţa în România, iar în plan extern, interesele tuturor vânătorilor şi
pescarilor sportivi din ţara noastră. Data de 5 iunie 1919 reprezintă
momentul constituirii „Uniunii Generale a Vânătorilor”, iar cea de 26 mai 1922,
data de naştere a „Uniunii Generale a Vânătorilor din România”. Această formă
de organizare a suferit mai multe transformări și convulsii până să ajungă la
formatul de astăzi. Au fost perioade când au existat și organizații paralele în
acest domeniu de activitate.
Serviciul de ambulanță al României
Incepand
din 1907, Salvarea functioneaza regulat, Romania devenind, astfel, al
treilea stat din Europa, dupa Olanda si Austria, cu un astfel de serviciu.
In 1912 au fost aduse in Bucuresti, de la Paris, primele ambulante de
tip auto. In anul 1931, profesorul Nicolae Minovici a teoretizat, pentru
prima data in lume „impingerea actului medical calificat la locul
accidentului”. Spitalul de Urgenta a fost infiintat in 1943, in localul
salvarii din Bucuresti, moment ce a marcat aparitia primului sistem integrat de
asistenta medicala de urgenta: Salvarea si Spitalul de Urgenta. In 1992 s-a
infiintat, in cadrul Serviciului de Ambulanta al Municipiului Bucuresti, prima
scoala de Ambulantieri si Operatori Registratori de Urgenta din Romania, iar
in 1995 au aparut Serviciile Judetene de Ambulanta si Serviciul de
Ambulanta al Municipiului Bucuresti, in subordinea Ministerului Sanatatii
Publice, prin Directiile Judetene de Sanatate Publica. Accesarea serviciilor de
urgenta se realiza prin apelarea numarului gratuit 961.
In anul 2001,
a inceput dotarea cu ambulante moderne, printr-un program al Bancii Mondiale,
iar in 2003-2005, a fost introdus in Romania sistemul de apel unic de
urgenta 112, care a facut posibila interconectarea tuturor tipurilor de
agentii de interventie, respectiv ambulanta, pompieri, politie, jandarmi etc. In
perioada 2006-2007, s-a facut trecerea la sistemul integrat de astazi, iar
in 2012, a inceput infiintarea, la nivel national, a dispeceratelor integrate ISU-SAJ
si demararea managementului integrat al situatiilor de urgenta. „Ziua Nationala
a Ambulantei” din Romania este marcata, incepand cu anul 2015, la data de
28 iulie. Proiectul de lege privind instituirea acestei zile a fost adoptat de
Camera Deputatilor, for decizional, la 11 februarie 2015, iar la 6 martie 2015,
presedintele statului a semnat decretul pentru promulgarea Legii nr. 22/2015, care a fost publicata in Monitorul Oficial la 10 martie 2015.
Sloganul dupa care isi fac datoria lucrătorii de pe ambulnțe, clipa de clipa,
pe orice vreme si in orice conditii este „Totodeauna
si tuturor, gata pentru ajutor!”În
serviciile de Ambulanta din Romania lucreaza 10362 de persoane,
dintre care 596 de medici. Dintre acestia, 507 medici au atestat de
medicia de urgenta, 89 sunt medici de medicina generala, iar 95 sunt medici
rezidenti cu post in serviciile de ambulanta. De asemenea, sunt angajati 3617 asistenti medicali 4325 de ambulantieri. Parcul de autospeciale
al serviciului român de ambulanță este de 2090 mașini, cu grade diferite de
uzură, iar unele aproape de nefolosit, din care zilnic ies în teren în medie
câte 750 de echipaje.
Fundația România de Mâine
Universitatea Spiru Haret 25 ani 1991 - 2016
Fundația România de Mâine - Universitatea Spiru Haret
Învățământ - Știință - Cultură
________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
George VI, nume real Albert Frederick Arthur George,
(1895 - 1952) a fost rege al Marii Britanii, al Irlandei
şi al altor dominioane britanice, precum şi împărat al Indiei
din data de 11 decembrie 1936 şi până la moartea sa.
Detaliu vignetă de pe un notgeld austriac
(bancnotă locală de necesitate)
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni germane
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 28.05.2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu