1. Mai
jos admiri câteva dintre bancnotele
de caritate, emise
și folosit
ani buni. în timpul cât statul german a fost condus de cancelarul Adolf Hitler.
În toate cuvântările sale el repeta; "Nimeni nu are voie să moară
de foame sau de frig". Campania de ajutorare a cetățenilor și a armatei
consta în;
organizarea de diferite chete (colecte) la anumite adrese sau chiar stradal,
conferirea de insigne puternic promovate în
programele de radio și presa scrisă a vremii, oferirea unei mese duminicale sau
deduceri din taxe. Bancnotele de caritate au constituit un important instrument
în cadrul acestor acțiuni de caritate. Ele au fost emise de guvern și
rambursabile la comerciantii de diverse bunuri. Comerciantul aproba bancnota cu
o ștampilă sau semnătură de mână aplicată pe verso. După utilizare colțul din
dreapta sus al acestor note se tăia (rupea) pentru a se asigura că acestea nu sunt
refolosite. Comerciantul depunea bancnota într-un cont bancar, similar unui cec
sau unei depuneri în numerar. În anul 1934, ministrul propagandei, Goebbels a
declarat că "ajutorul de iarnă a fost cea mai mare realizare socială guvernului”.
Se cunosc mai multe serii de bancnote de caritate.
2. În această secțiune a articolului îți prezint alte monede euro probă test sau de încercare emise de astă dată de către insula franceză Martinica.
Martinica este o insulă în partea estică a Mării Caraibelor, undeva în
nordul Americii de Sud. Este un departament de peste mări al Franței (département d'outre-mer,
prescurtat DOM).
Ca toate celelalte
DOM-uri, Martinica se constituie într-una dintre cele 26 de regiuniale Franței (region d'outre-mer) și este totodată o parte integrantă a republicii și de
asemenea parte a Uniunii Europene, ca regiune ultraperiferică. Această regiune
are reședința la Fort de France, numără aproximativ 382000 de locuitori și se
întinde pe 1128 kilometri pătrați de uscat. Deasupra sunt reprezentate două inconfundabile monumente de arhitectură și cultură din orașul reședință - Fort de France (Primăria și Biserica St.Antoine)
Prin emiterea monedei de mai sus s-a dorit celebrarea Bisericii "Inima sfântă" din localitatea Balata.
Biserica “Inima
sfântă” din localitatea
Balata este situată în partea de nord a insulei, pe vârful unui deal, ca
replică a Mănăstirii Sacre-Coeur de Montmarte din Paris. Ea a fost construită
în anul 1925 în memoria celor morți în timpul primului război mondial.
3. Statul african Zambia a pus o în circulație o bancnotă comemorativă cu ocazia celei de-a 50-a aniversări a obținerii independenței națioanale. Sus este aplicată bancnota curentă aflată în circulație iar jos cea nouă - comemorativă.
Bancnotele au designul aproximativ asemănător, doar că animalul răpitor a fost înlocuit cu chipul ultimilor cinci președinți ai statului zambian.
Pe ambele bancnote se disting în mod aparte două incnfundabile monumente de cultură și arhitectură ale capitalei zambiene;
Statuia
Libertății
din capitala statului zambian este dedicată
luptătorilor pentru libertate și celor
care și-au pierdut viața în lupta pentru independența statului. Reprezentarea
unui om care își rupe lanțurile robiei simbolizează trecerea țării de la
statutul de colonie la cel de stat independent. Statuia s-a inaugurat în anul
1964 pentru marcarea cuceririi independenței naționale, ea devenind un loc
popular pentru sărbătorirea Zilei eliberării Africii (25 mai).
Deasupra este postat sediul Băncii Naționale Zambiene, iar mai jos chipurile ultimilor președinți ai statului.
Frederick Jacob
Titus Chiluba a
fost al doilea președinte al statului zambian care a trăit
în perioada anilor 1943 – 2011și a condus în
perioada anilor 1991 - 2002.
Michael
Chilufya Sata a fost al cincilea președinte al statului zambian,
care a trăit în perioada anilor 1937 – 2014 și a condus în perioada anilor 2011
– 2014.
***
CARICATURI - GHICITORI
Vi se cere să nominalizați personalitățile lumii
care se ascund în umbra acestor caricaturi.
Veți avea răspunsul exact în următorul articol de blog;
(TABLETA CU ȘTIRI NECONVENȚIONALE - 78)
__________xxx__________
O MEDALIE,
O PLACHETĂ ȘI CÂTEVA
MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le
Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat
ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice,
purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative
sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club,
etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de
identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice
şi de altă natură, etc.
Conform
DEX (Dicţionarului explicativ al limbii române),
PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau inscripţii
şi se oferă ca recompensă la concursuri,
alte întreceri de orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Ștefan cel Mare
400 de ani de la moartea lui Ștefan cel Mare
1457 - 1504 - 1904
Ștefan al III - lea, supranumit Ștefan
cel Mare a fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433
la Borzeşti şi a decedat la 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel Bun a
avut mai mulţi fii şi nepoţi, iar Ştefan cel Mare este
nepot de fiu al lui Alexandru cel Bun. Însă, după obiceiul ca marii boieri să
aleagă succesorul la tron între fiii şi nepoţii fostului voievod, a fost uns
Ştefan domn, punându-se capăt unei perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel
Mare nu era nici măcar fiu legitim, ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu
nelegitim, şi prin urmare i-afost mai greu să acceadă la tron. Totuşi avea
calităţi excepţionale, nu numai de vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de
organizare, şi, spre fericirea Moldovei, în general a românimii, a avut o
domnie lungă de 47 de ani. Este cea mai lungă domnie înainte de cea a regelui
Carol I în veacurile noastre. Se urcă pe tron în 1457, deci la un an după
Vlad Ţepeş în Muntenia, şi domneşte până în 1504. Moşteneşte o ţară în plină
organizare, dar care din punct de vedere economic începea să se dezvolte mai cu
seamă datorită împrejurării că reprezenta o regiune de tranzit între Europa
centrală, Polonia şi porturile de la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea
două porturi importante, Chilia şi Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă
de venituri, prin vămi. Chilia - după cum am spus - fusese a domnilor munteni,
în înţelegere cu regii unguri. Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la
munteni, atrăgându-şi prin aceasta duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare
este, pentru mica lui ţară, un voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe
urma comerţului internaţional. Vom vedea şi tragedia care va decurge din
pierderea, în timpul domniei lui Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia
şi Cetatea Albă. Se tot spune că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu
turcii. Nu e chiar adevărat. S-a bătut împotriva tuturor celor care voiau să-i
ştirbească relativa independenţă. Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care,
supărat că Ştefan luase Chilia de la munteni şi unguri, a venit să-l silească
să redevină vasal al regelui Ungariei, îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l
sileşte să treacă îndărăt Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi
împotriva polonezilor. Dar, bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară
au fost luptele sale cu turcii, în special în 1475, când Moldova este invadată
de o mare armată otomană condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al
turcilor. Nu uitaţi că suntem sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al
II-lea care a cucerit Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care
o atinge Imperiul Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata
turcă la Vaslui. Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez
Dlugosz spune că este cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl
proclamă „Athleta Christi”, adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii,
furioşi din pricina acestei înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al
II-lea în fruntea lor. În plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din
actuala Ucraină să atace Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea
apăra împotriva năvalei tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie
părăsesc armata lui Ştefan cel Mare pentru a se duce să-şi apere
vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu mica lui armată formată aproape numai
din boieri, slujitorii lui, şi din câteva cete din oraşe. Este învins la
Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la nord, iar Mehmet al II-lea nu
reuşeşte să cucerească cele două puternice cetăţi, din care mai puteţi vedea şi
astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea Neamţului. După ce a pârjolit ţara,
pentru ca turcii să nu se mai poată aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod
al Moldovei, iar Mehmet al II-lea se retrage. După această aventură — ca
să zic aşa —, Ştefan cel Mare îşi dă seama că trebuie să se înţeleagă cu
turcii, dar, din păcate, lucrurile se înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu,
în 1484, o nouă campanie a lui Baiazid al II-lea are drept scop, de data
aceasta, cucerirea celor două porturi despre care am vorbit, Chilia şi Cetatea
Albă. Şi cele două cetăţi cad, probabil printr-o trădare a genovezilor care
erau înăuntru şi care şi-au dat seama că nu se mai putea lupta împotriva
Imperiului Otoman, nefiind suficient de bine ocrotiţi de un mic voievod
creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei şi a Cetăţii Albe a
reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a Moldovei. Au început
să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut dezvolta cum s-a
dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu comerţ de tranzit
etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic, crucial pentru
dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron până la
bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii povesteşte
că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se făcuse
câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi plugurile.
Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea lui Ştefan
cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt ajutaţi cu
adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire împotriva altor
duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne lasă să fim
autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu bisericile
noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un tribut pe an. La
început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în Moldova, dar foarte
curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în fructuoasele lor
cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe nenorocirea celor două
principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea este într-adevăr perioada
când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune uimitoare, întinderea maximă:
în anii 1516-l517 otomanii au cucerit Siria şi Egiptul, apoi Arabia, iar sub
Soliman zis Magnificul (1520-l566) turcii cuceriseră Ungaria, şi în Africa
ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea însă, aceste cuceriri, exploatate cu
nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se transformă într-o povară. De aceea
ţările române, cu pământul lor rodnic, cu mari turme de oi şi cirezi de bovine,
au devenit indispensabile vistieriei împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării
capitalei Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică
în fiecare an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de
biserici clădite de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt
ctitoria lui, însă majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei
epoci imediat următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru
Rareş.(Sursa - Net - Horia Dumitru Oprea)
Stema aplicată pe reversul medaliei aplicate aici este realizată după reprezentarea de pe zidul de la Cetatea Albă (stemă și scut - anul 1479).
Insigna - 125 ani * 1848 - 1973 (Bătălia din Dealul Spirii)
Bătălia din Dealul Spirii (13 septembrie 1848, pe atunci lângă Bucureşti) a fost
ultima confruntare armată disputată pe teritoriul românesc dintre structuri
militare ale Ţării Româneşti (Batalionul 2 Infanterie din Regimentul
2 Linie Infanterie, Compania a 7-a din Regimentul 1 Linie Infanterie şi
Compania de pompieri condusă de căpitanul Pavel Zăgănescu şi un corp de armată
otoman.
În
epoca modernă (de la 1821 încoace), în cele trei principate românești (Moldova,
Muntenia și Transilvania) se afirmă personalităţi știinţifice remarcabile,
inclusiv printre biologi, care încearcă să se unească în societăţi academice.
Astfel, la Iași, capitala Moldovei, se întemeiază, în 1830, ca un cerc de
lectură medicală, și în 1833, ca prima asociaţie știinţifi că românească,
„Societatea Medicilor și Naturaliștilor” care și-a propus să înceapă cercetarea
fl orei și faunei din Moldova. Rezultatele au fost publicate în revistele din
acea vreme, dar multe au rămas în manuscris. Societatea a creat și un muzeu în
1834, a cărui colecţie – mai ales ierbarul – au furnizat importante date
cercetărilor ulterioare. știinţe naturale, în cadrul căreia s-au întreprins
primele cercetări faunistice în Muntenia. Cât despre Transilvania, în 1849 a
luat fi inţă la Sibiu „Societatea Transilvană de Știinţe Naturale” care a
permis organizarea unor activităţi știinţifi ce, în parte începute cu ani în
urmă (vezi ierbarul lui Baumgarten, deja amintit), dar și iniţierea unor
cercetări faunistice inedite. Până la înfi inţarea Universităţii românești de
la Cluj (1919), Societatea de la Sibiu a jucat un rol de coordonare a
activităţii naturaliștilor din Transilvania, ajutată de bogatul ei muzeu și de
revista de specialitate „Verhandlungen und Mitteilungen Des Siebenbrgischen
Vereins Für Naturwissenschaft en Zu Hermannstadt”. În concluzie, în prima
perioadă a istoriei știinţei românești s-au pus bazele cercetării biologice pe
teren, în stil linear și s-au publicat primele contribuţii etnobotanice
știinţifi ce și primele încercări de popularizare naturalistică organizată. A
doua perioadă (1859–1918) Începutul a fost marcat de constituirea statului
naţional român prin unirea Moldovei cu Muntenia în anul 1859. Pop și Codreanu
(1975) au ales această dată pentru că unirea lui Al. I. Cuza s-a dovedit
fecundă și din punct de vedere cultural științific. Astfel, Universitatea din
Iași a fost fondată un an mai târziu (1860), cea din București după cinci ani
(1864) iar Academia Română după șapte ani (1866). Mai multe societăţi știinţifi
ce s-au înfi inţat una după alta, în programele lor având și obiective de
știinţe naturale. Academia nu avea institute de cercetări ca astăzi, dar
participa la progresul știinţifi c, inclusiv cel biologic, prin fundaţiile,
premiile și publicaţiile sale, precum Annalele, Memoriile Secţiilor Știinţifi
ce, publicaţiile fondului Vasile Adamachi. Datorită Academiei a fost posibilă
apariţia ulterioară a unor opere fundamentale de fl oră și faună. Dintre
Societăţile știinţifice care au favorizat progresul biologiei, amintim:
„Societatea de Știinţe din București” (1897), din care s-a desprins, în 1899,
„Societatea naturaliștilor din România”, cu publica- ţiile sale, editate
începând din 1901; „Societatea de
biologie”, înfi inţată în 1907 de V. Babeș, I. Cantacuzino, Gh. Marinescu,
I. Athanasiu și D. Voinov, la București, sub numele de „Asociaţia biologică” și care a publicat, începând din 1911,
„Analele de biologie”. Un alt eveniment important a fost reorganizarea, pe baze
știinţifi ce, a Muzeului de Istorie Naturală din București de către Grigore
Antipa, care i-a preluat conducerea în 1893 și l-a transformat într-un centru
de cercetări zoologice și hidrobiologice. În clădirea actuală, terminată în
1903, Antipa introducea un nou mod, ecologic, de prezentare a animalelor –
dioramele – care au fost adoptate apoi de majoritatea muzeelor din lume. Spre
sfârșitul
regimului comunist dar și după 1989 cercetarea biologică a intrat într-un
vertiginous declin, neasigurându-se fondurile necesare, apropae dispărând. După
o inactiviate generalizată timp de 15 ani, în anul 2008 Societatea a fost
reactivată, a fost a ales un comitet inimos de conducere care speră, ca și cu
sprijinul guvernanților, să revigoreze cercetarea bilogică românească.
Aceasta femeie cu adevarat mare si vestita, pe numele ei Parascheva, s-a nascut într-un
sat al Traciei, numit si din vechime si acum Epivata. Parintii ei erau din neam
mare si bun, bogati, dar cel mai mult îi imbogatea drept cinstirea lui Dumnezeu
si mandria de a fi si a se numi crestini. Dupa implinirea varstei de 10 ani, a
inceput sa mearga deseori la biserica unde a ascultat pentru prima data
cuvintele: "Cel ce voieste a veni dupa Mine, sa se lepede de sine
si sa ridice crucea sa si sa urmeze Mie".O data, la iesirea din
biserica, întâlnind un sarac, ascunzându-se de maica sa, si-a dezbracat hainele
stralucite si luminate pe care le purta si i le-a dat lui, ea imbracandu-le pe
cele ponosite ale saracului. Dupa ce a venit acasa si au vazut-o parintii
într-un astfel de chip, s-au îngrozit si au batut-o, ca sa nu mai faca asa. Ea
însa nu numai de doua ori, ci de trei ori, si de multe ori, se zice ca
dezbracând hainele sale, le-a dat saracilor, întru nimic socotind pentru
aceasta, ocarile, îngrozirile si nesuferitele batai ale parintilor. Apoi
fiindca nu mai putea suferi durerea duhului în suflet, fara stirea parintilor
si al celor de un sânge cu ea, si a multimii slugilor, a ajuns la
Constantinopol si apoi la Iraclia din Pont, calatorind numai pe jos. Parintii
au cautat-o, dar fara succes. La Iraclia din Pont, intr-un sfant locas, intrand
cu bucurie duhovnicească, s-a asezat pe pamânt si l-a udat cu lacrimi; apoi s-a
sculat si prin ruga sa umplându-se de har, cinci ani întregi a petrecut cu
rabdare aici. Intr-un tarziu i se indeplineste ruga si ajunge la Ierusalim,
bucuroasa ca merge pe pamantul unde "si blândele picioare ale
Mântuitorului meu Hristos au calcat . Multi ani rabdând în mânastirea
saracacioasa a calugaritelor de la Ierusalim, implinind al douazeci si cincilea
an al vârstei, a plecat la Ioppe ca mai apoi sa ajunga la Constantinopol si
apoi Calicratia, unde isi gaseste sfarsitul pamantesc. Dupa ce moastele sale
s-au depus la biserica din sat, a inceput a se produce multe minuni. Se
vindecau schiopi, surzi, ciungi, ologi si tot felul de boli aducatoare de
moarte. Neputinta nevindecata se indeparta doar prin atingerea raclei in care
erau depuse sfintele moaste. Sfintele moaste ale Cuvioasei Parascheiva au
odihnit diferite perioade de timp in cetatea Târnovei, la Belgrad si apoi la
Constantinopol. Izvoarele istorice spun ca domnitorul Moldovei, Vasile Lupu, a
cumparat de la sultanul Murad al IV-lea al Constantinopolelui, pentru suma de
290 si apoi inca 300 pungi cu aur, sfintele moaste ale cuvioasei, pe care le-a
adus la Iasi.Toata povestirea aceasta a stramutarii este zugravita pe peretele
de sud al bisericii Sfintilor Trei Ierarhi, unde se afla depuse sfintele moaste
ale cuvioasei. In sedinta sa din 28 februarie 1950, Sfantul Sinod al Bisericii
noastre a hotarat canonizarea unor sfinti romani, precum si generalizarea
cultului unor sfinti ale caror moaste se gasesc in tara noastra. Hotararea
respectiva a fost transpusa in fapta in cadrul unor mari festivitati
bisericesti in cursul lunii octombrie 1955. In cazul Cuvioasei Parascheva,
generalizarea cultului ei s-a facut in catedrala mitropolitana din Iasi, la 14
octombrie 1955, in prezenta a numerosi ierarhi romani, precum si a unor
reprezentanti ai Bisericilor ortodoxe Rusa si Bulgara. Drept aceea, sa o
cinstim si noi si sa ne rugam asa: "Spre
tine pururea nadajduind, de multe boli si primejdii s-a izbavit tara aceasta,
alinand si prefacand mania cea cu dreptate pornita asupra noastra de la
Dumnezeu, in buna si milostiva indurare, prin ale tale rugaciuni; dar si acum
ingrozindu-ne marile nenorociri, la tine nazuim cu lacrimi, sa ne
ajuti ca sa scapam din primejdie si sa cantam lui Dumnezeu: Aliluia."
Insignă - Campionat juniori - Locul II
Gimnastica este
un sport care implică o serie de
mișcări ce necesită forță fizică, flexibilitate, echilibru, rezistență, grație
și conștientizare chinestezică. Gimnastica artistică este cea mai cunoscută
ramură a acestui sport. Probele la feminin sunt sărituri, paralele, bârnă, sol,
iar la bărbați - sol, sărituri, cal cu mânere, inele, paralele și
bara fixă. Alte ramuri ale gimnasticii de performanță sunt gimnastica
ritmică, gimnastica aerobică, gimnastica acrobatică și săriturile la plasa
elastică.
____________ooOoo____________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
CU CUPOANE DETAȘABILE,
CU CUPOANE DETAȘABILE,
DIN INDUSTRIA MINERITULUI,
la purtător, complet libere
Societatea anonimă franceză de exploatare minieră
MINELE DE AUR STĂNIJA (Județul Hunedoara)
Câteva vignete de pe acțiuni spaniole
Detaliu vignetă de pe un certificat financiar american
con_dorul@yahoo.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu