ILIE VERDEȚ
– P.S.M.:
“Cele publicate este o minciună,
un neadevăr inexact”.
VIOREL CATARAMĂ
– P.N.L.:
“Sunt aicea printre noi,
în aceasta sală,
în aceasta sală,
tineri care au murit în revoluția
din decembrie 1989”.
ION ILIESCU –
P.S.D.:
“Cioran a fost un tip de reflecție,
pe când eu sunt un tip de acțiune,
încă din tinerețe am ars
pentru activitățile sociale.”
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O PASTILĂ DE UMOR
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
________xxx________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre
medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi
citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Centenar ION BABRU 19 martie 1995
Ion Barbu (Dan Barbilian) poet și matematician 1895 - 1961
"- Nuntaș fruntaș!
Ospățul tău limba mi-a fript-o,
Dar cântecul tot zice-l-aș
Cu Enigel și Ryga Crypto."
Ion Barbu, nume real Dan Barbilian, a fost un poet și matematician român, care s-a
născut la data de 19 martie 1895 la Câmpulung Muscel și a decedat al data de 11
august 1961 la București. Ca matematician este cunoscut sub numele Dan
Barbilian. A fost unul dintre cei mai importanți poeți români interbelici,
reprezentant al modernismului literar românesc. Talentul său matematic se
manifestă încă din timpul liceului, elevul Barbilian publică remarcabile
contribuții în revista Gazeta matematică. În tot acest timp, Barbilian își
dezvoltă și pasiunea pentru poezie. Între anii 1914-1921 studiază matematica la
Facultatea de Științe din București, studiile fiindu-i întrerupte de perioada
în care își satisface serviciul militar în timpul primului război mondial. În
perioada 1921 -1924, și-a continuat studiile la Gottingen, Tubingen și Berlin. Cariera
matematică continuă cu susținerea tezei de doctorat în 1929. Mai târziu
participă la diferite conferințe internaționale de matematică, cum ar fi
Congresele Internaționale de Matematică la Hamburg, Göttingen, Viena, Oslo
și Praga. În 1942 este numit profesor titular de algebră la Facultatea de
Științe din București. Publică diferite articole în reviste matematice. În 1938
devine membru al asociației Deutsche Mathematische Vereinigung (Uniunea
matematică germană). A fost membru titular al Academiei de Științe din
România, începând cu 20 decembrie 1936. În anul 1919, Dan Barbilian începe
colaborarea la revista literară Sburătorul, adoptând la sugestia lui Eugen
Lovinescu, criticul cenaclului ca pseudonim numele bunicului său, Ion Barbu. În
timpul liceului îl cunoaște pe viitorul critic literar Tudor Vianu, de
care va fi legat prin una din cele mai lungi și mai frumoase prietenii
literare. Debutul său artistic a fost declanșat de un pariu cu Tudor Vianu.
Plecați într-o excursie la Giurgiu în timpul liceului, Dan Barbilian îi promite
lui Tudor Vianu că va scrie un caiet de poezii, argumentând că spiritul
artistic se află în fiecare. Din acest "pariu", Dan Barbilian își descoperă
talentul și iubirea față de poezie. Dan Barbilian spunea că poezia și geometria
sunt complementare în viața sa: acolo unde geometria devine rigidă,
poezia îi oferă orizont spre cunoaștere și imaginație. Criticul și prietenul
său Tudor Vianu îi consacră o monografie, considerată a fi cea mai completă
până în ziua de azi. Una din cele mai cunoscute poezii a autorului, După
melci, apare în 1921 în revista Viața Românească. Fenomenul artistic
barbian s-a născut în punctul de interferență al Poeziei cu Matematica, de
aceea poezia lui este cu mult deosebită de cea a lui Arghezi și Blaga, mai
ales din pricina caracterului ei ermetic. Mai exact spus, înțelegerea poetului
asupra a ceea ce trebuie să fie poezia e mai aproape de concepția unor poeți
moderni și singulari ca Stephane Mallarme sau Paul Valery, decât de
concepția mai generală, impusă de romantism. Apoi nu trebuie uitat că poetul a
fost dublat de un matematician și că modul lui de a gândi în spiritul abstract
al matematicii s-a impus și în planul reprezentărilor poetice. Ion Barbu însuși
afirmă: "Ca și în geometrie, înțeleg
prin poezie o anumită simbolică pentru reprezentarea formelor posibile de
existență… Pentru mine poezia este o prelungire a geometriei, așa că, rămânând
poet, n-am părăsit niciodată domeniul divin al geometriei." Concluzionez
că poetul și matematicianul Dan Barbilian (Ion Barbu) a fost și este o
vastă personalitate a culturii noastre.
Redau mai jos câteva păreri despre Ion Barbu și opera sa aparținând
contemporanilor săi:
Tudor Vianu: „Cititorul care străbate paginile volumului Joc
secund, nu trebuie să uite niciodată că se găsește în fața unui poet
matematician. Chiar o simplă inventariere a vocabularului său arată cât
datorește Ion Barbu astronomiei, mecanicii sau geometriei. (…) Viziunea
matematicianului este atât de puțin conexată cu activitatea simțurilor, atât de
liberă de contingențele care întinerează funcțiunea lor, încât lumea care i se
relevează este resimțită de el ca pură. Pe de altă parte, față de lumea
experienței, aceea a matematicei este a doua lume, o suprastructură ideală.
Într-un asemenea univers ideal dorește să se situeze viziunea lui Ion Barbu și
acesta este înțelesul expresiei joc secund, care intitulează volumul său.
Șerban Cioculescu: „Ermetismul său i-a ucis orice spontaneitate și i-a secat
vâna. De vocație matematician, Ion Barbu s-a folosit pentru ermetizarea
primelor redactări de procesul matematic al substituirii. Se știe că în
algebră, cifra cantitativă e înlocuită cu un simbol calitativ. Cuvântul obscur
la Ion Barbu este necunoascuta algebrică, prin care se substituie sensul clar,
misterul.”
George Călinescu: „Din aceste experiențe care irită curiozitatea ca niște
ghicitori, făcând mai acut procesul rațional, se desprinde însă o suavă poezie,
remarcabilă pentru tristețea evenimentelor ce vor să se exprime, enunțate prin
simple întrebări și evaluări, de calitate pur emotivă, deci inefabilă.”
Basarab Nicolaescu: “Prin asocierea unui concept originar matematic cu un
cuvânt afectiv, Ion Barbu declanșează o mulțime de sugestii ce se adresează
atât intelectului, cât și sensibilității.”
R 6 Infanterie 1914 - 1915 - 1916
Regimentul 6 Infanterie a fost o unitate de nivel tactic care s-a constituit la
data de 14/27 august 1916 prin mobilizarea unităților și subunităților
existente la pace aparținând de Regimentul Mihai Viteazul No. 6.
Regimentul a făcut parte din organica Brigăzii 8 Infanterie, fiind dislocat la pace în garnizoana București. La
intrarea în război, Regimentul 6 Infanterie a fost comandat de Locotenent colonelul Mihail
Darvari și număra puțin sub 3000 de militari. Regimentul a participat la
acțiunile militare pe frontul românesc, pe toată perioada războiului, între 14/27
august 1916 – 28 octombrie / 11 noiembrie 1918. Insignele militare regaliste pentru vechime contineau
simboluri ale regalităţii şi se deosebeau de la o unitate la alta, pe când în
regimul comunist, dar şi în prezent se emiteau şi se emit insemne (ordine sau
medalii) unice, ca reprezentare grafică, pe toata armata, împărţite în trei
clase (1, 2 şi 3) pe care se înscria şi se înscrie vechimea neîntrereupă în
muncă de 5, 10, 15, 20 de ani sau mai mult. Este necesar de precizat că
acordarea acestor insemne de vechime era însoţită şi este însoţită de o mică
majorare a retribuţiei lunare sau de o avansare în grad la exceptional (dacă
persoana era bine văzută, a se înţelege - apreciată, de către şefi.
30 octombrie 2004 Iulius Mall - In shopping we trust
1 $ Veniți la miezul nopții - In shopping we trust
Iulius Group este o companie activă în domeniul dezvoltării și
operării de centre comerciale în România. Compania a fost înființată în anul
1991 de către omul de afaceri Iulian Adrian Dascălu din Iași. Primul
obiect de activitate a fost fabricarea și comercializarea de produse
vestimentare, accesorii din piele și încălțăminte. Firma s-a extins și și-a
creat o rețea de opt magazine, deschise în cele mai importante orașe din țară.
În anull 1995 Iulius Group a inaugurat primul centru comercial la Iași. Iulius
Group deține cinci mall-uri în Timișoara (anul 2009 – 178500 m.p.), Iași
(anul 2012 – 270000 m.p.), Suceava (anul 2008 – 70 000 m.p.) și Cluj Napoca
(anul 2007 – 147 000 m.p.). Suprafața închiriabilă a celor cinci centre
comerciale deținute de Iulian Dascălu se ridică la aproximativ 250000 de metri
pătrați. În Cluj, Iulius Group a realizat proiectul de birouri Iulius Business
Center, iar în Iași, în apropierea Centrului Civic, proiectul imobiliar
mixt Palas în urma unei investiții de 265 milioane euro.
Insigna - Kiss TV
Kiss
TV este
un canal TV cu specific muzical, care aparține de ANT1 Group și se adresează
tinerilor cu vârste cuprinse între 18 și 30 de ani. Primul post muzical
românesc de acest gen a fost Atomic TV, deschis pe piața în anul 1999. În urma datoriilor
acumulate către firma Empire, firmă care a produs o mare parte din clipurile
difuzate pe post, marca Atomic a fost pusă sub sechestru și scoasă
la vânzare, astfel încât, după o lungă perioadă de procese Atomic TV a fost
nevoit să renunțe la propria denumire, transformându-se astfel în TV K Lumea
(sloganul cu care postul s-a lansat) - iunie 2004. După integrarea sa în
cadrul SBS Broadcasting Group (august 2006), postul a trecut printr-o
serie de modificări, ajungându-se până la transformarea numelui, în Kiss TV
(noiembrie 2006) și abordarea unui nou stil. La începutul anului 2014, Kiss TV
a fost preluat în întregime de trustul grecesc Antenna Group, în urma
retragerii de pe piața românească a trustului ProsiebenSat.1 Media, vechiul
proprietar al postului. În prezent postul
emite și pentru Republica Moldova.
Al III-lea Festival mondial al tineretului și studenților
pentru pace - Berlin 5 - 19 august 1951
La
puţin timp după război, în condiţiile în care puterea fusese preluată de
Partidul Muncitoresc Român, ţara noastră s-a îndepărat oarecum, pentru un timp,
şi de mişcarea olimpică internaţională. Absenţa sportivilor noştri de la
Jocurile Olimpice de la Londra, din 1948, a avut mai degrabă explicaţii de
natură politică decât economice. Comuniştii începuseră să lichideze tot ceea ce
amintea de vechea orânduire. Şi nici sportul nu putea scăpa neatins. În 1949,
de pildă, a apărut Comitetul pentru Cultură Fizică şi Sport (CCFS), care
funcţiona pe lângă Consiliul de Miniştri. Acest organism avea drept principal
scop „realizarea politicii partidului", federaţiile sportive fiind
înlocuite de inspecţiile pe ramuri de sport. Atunci au fost fondate şi
asociaţiile pe ramuri de producţie, precum Spartac, Constructorul, Progresul,
Metalul, Minerul, Recolta, dar şi cele aparţinând de structurile
departamentale: Dinamo, Casa Centrală a Armatei (Steaua de mai apoi) şi Voinţa.
În anii '50 a apărut şi conceptul de „educaţie sportivă a maselor", care
era făcută prin programul „Gata pentru muncă şi apărarea RPR!". Şi s-au
organizat tot felul de competiţii ale căror denumiri astăzi stârnesc zâmbete:
„Cupa satelor", „Triatlonul popular la atletism", „Spartachiada de
iarnă a satelor"...
Pentru a eclipsa importanța jocurilor
olimpice s-a găsit și adaptat varianta Festivalurilor
internaționale ale tineretului și studenților, denumite ulterior Festivaluri internaționale ale tineretului
și studenților pentru pace. Ideea organizării acestor festivaluri a
aparținut Federaţiei Mondiale a Tineretului Democratic, în colaborare cu
Uniunea Internaţională a Studenţilor și s-a lansat la Praga, în anul 1947.
Ediții ale acestor festivaluri s-au organizat din doi în doi ani, în special în
orașe ale sistemului comunist (Praga 1947- ed.1, Budapesta 1949 – ed.2, Berlin
1951 – ed.3, București 1953 – ed.4, Varșovia, Moscova, Sofia, Havana) dar și
altele capitaliste din Europa și nu numai (Viena, Helsinki, Alger și Caracas.) Propaganda
funcţiona: „Pentru pace şi prietenie!" Aparatul propagandistic şi-a făcut
treaba în timpul Festivalului de la Bucureşti. Iar principalul mesaj transmis
lumii întregi, unul care a fost reluat mai apoi în timpul lui Nicolae
Ceauşescu, a fost „Pentru pace şi prietenie!". Tema nu era nouă. Fusese
folosită şi la ediţia precedentă, de la Berlin, din 1951, şi avea să fie
reluată mai apoi, de-a dreptul obsesiv, şi la Varşovia, în 1955, şi la Moscova,
în 1957, inclusiv la Pretoria, e adevărat, într-o formă schimbată: „Pentru o
lume a păcii, solidarităţii şi transformării sociale". N-a fost singura
lozincă oficială folosită în 1953, la Bucureşti. Ziarele vremii le pomeneau în
fiecare zi, cu titluri de-o şchioapă: „Înainte, tineret al lumii!", „Prin
unire spre pace, prin pace spre fericire!". ar potrivit unor surse
externe, deviza Festivalului ar fi fost „Nu! Generaţia voastră nu trebuie să
servească morţii şi distrugerii!". În acest iureş de scandări nu au lipsit
nici acelea care atingeau coarda sensibilă a „iluştrilor conducători".
Formula "Gheorghiu-Dej luptător, pentru ţară şi popor!" avea să
inspire sloganurile de mai apoi... Ziariştii s-au întrecut şi ei în relatări în
care cosmetizau tabloul capitalei României din acele timpuri. Mizeria care
domnea la marginea oraşului era trecută sub tăcere. Toată lumea era fericită.
Ziarul „Scânteia", organism al Partidului Muncitoresc Român, titra:
„Niciodată n-a fost Bucureştiul atât de frumos, atât de plin de viaţă!".
Şi cum pe atunci nu exista nici televiziune, nici internet, nimeni nu reuşea să
contrazică acele spuse.
_________ooOoo_________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Titlu la purtător una mie lei
pentru cinci acțiuni de capital a 200 lei fiecare 1920
INDUSTRIA FORESTIERĂ DIN TRANSILVANIA
Societate anonimă - București
Detaliu vignetă de pe o fotografie românească
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 01.01.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu