1. Centrul Național
de Artă Performantă (NCPA) este situat în centrul orașului Beijing, China. Este cunoscută prin
porecla sa "ou gigant", datorită formei sale distincte, de formă
domeală.
Clădirea este situată ca o insulă în mijlocul unui lac artificial de
35500 metri pătrați.
În jurul lacului, un inel verde de 39000 metri pătrați are rolul de a izola
clădirea de zgomotul orașului. NCPA a fost proiectat de arhitectul francez Paul
Andreu și găzduiește o operă cu capacitatea de 2398 locuri, o sală de concerte
cu o capacitate de 2019, o sală de teatru de 1035 locuri și un teatru cu mai
multe funcții mici. Două trăsături par a fi caracteristice pentru creaţia Paul
Andreu: refuzul de a se limita la un stil specific şi atenţia pentru relaţia
între mediul înconjurător, vegetaţie, materialele de construcţie, relaţie care
face ca edificiile construite de el să fie o combinaţie perfectă între tradiţia
chineză şi modernitate. Lucrările de construcții au început în 2001, iar
concertul inaugural a avut loc în decembrie 2007. Locația sa a provocat controverse datorită apropierii sale
de Piața Tiananmen, Sala Mare a Oamenilor și Orașul Interzis. Andreu a susținut
că, marele oraș internațional Beijing trebuie să includă arhitectură
tradițională chinezească modernă și veche. Includerea lacului și a inelului
verde făcea parte din soluția de design care să completeze arhitectura veche și
să împiedice prea multă contrast. Clădirea este o cupolă elipsoidă de titan și
sticlă, proiectată să semene cu un ou care plutește pe apă sau cu o picătură de
apă. Andreu a proiectat clădirea pentru a fi o caracteristică iconică care ar
putea fi imediat recunoscută.
Cupola are o deschidere maximă de 213 m (în
direcția est-vest), o distanță minimă de 144 m (nord-sud) și atinge o înălțime
de 46 m. Suprafața totală a clădirii este de 12000 mp. Edificiul este acoperit cu
18000 de plăci de titan, integrate cu mai mult de 1000 de foi de sticlă
ultra-albă; o sticlă de fier redusă, cu transmisie de lumină ridicată. Covorul
de titan este divizat în două, printr-o perdea curbată din sticlă, lărgind
treptat de sus în jos, unde măsoară o lățime de 100 m. Atunci când se
iluminează noaptea, se dă impresia că o cortină de scenă este trasă înapoi, în
timp ce în timpul zilei perdea de sticlă se scaldă interiorul în lumină. Vizitatorii
ajung în clădire prin coridorul subacvatic, un hol care se întinde sub lacul
din inelul verde. Tavanul de sticlă permite trecerea luminii din apă, producând
un efect strălucitor. Foaierul mare deschis are o podea din piatră din 10
regiuni diferite din China. Pereții interiori sunt căptușite cu zeci de mii de
panouri din lemn de trandafir brazilian.
2. Biosfera
Montreal,
situată pe Insula Sfânta Elena din Montreal,
Canada, este un muzeu dedicat mediului. A fost proiectat și creat de
arhitectul vizionar Richard Buckminster Fuller, inițial ca pavilionul Statelor
Unite pentru Târgul Mondial din 1967.
Biosfera este apogeul a peste douăzeci de
ani de obsesia a lui Fuller pentru cupolele geodezice, o structură inventată de el bazată pe eficiență materială, integritate
structurală și modularitate. Fuller a dorit să demonstreze că este posibil să
se creeze un spațiu locuibil folosind doar o cincime din materialele utilizate
în mod normal în arhitectura convențională. Imensa structură semisferică înaltă
de 24 metri cu diametrul de 76 de metri este atât de spațioasă, încât a
adăpostit ușor clădirea expozițională de șapte etaje, inclusiv o scară rulantă
lungă de patruzeci de metri. Semisfera este o structură de oțel acoperită cu
panouri acrilice transparente. Pavilionul Statelor Unite a devenit cel mai
popular la târg și a fost vizitat de 11 milioane de vizitatori în șase luni. Edificiul
s-a proiectat și construit pentru a fi demontat la nevoie. Cu toate acestea,
pentru a reduce costurile, tuburile metalice au fost sudate și nu au fost
prinse cu șuruburi, așa cum a propus Fuller. Acest lucru a făcut imposibilă
demontarea structurii. Așa că, după încheierea târgului, guvernul american și-a
donat pavilionul orașului Montréal.
Timp de câțiva ani, Biosfera a fost
folosită pentru activități recreative și ca atracție publică. De ceva timp a
devenit o oază de plante și păsări. În 1976, în timpul lucrărilor de reparație,
foaia acrilică a structurii a luat foc și a fost distrusă complet. În urma
incendiului, cupola a fost abandonată timp de cincisprezece ani, până când
orașul a decis să o refacă ca un spațiu expozițional de mediu dedicat ecosistemelor
de apă din regiunile Marile Lacuri și Saint Lawrence. Muzeul a fost deschis în
1995. Muzeul oferă activități
interactive și prezintă expoziții despre problemele majore de mediu legate de
apă, schimbări climatice, aer, ecotehnologii și dezvoltare durabilă.
3. Biblioteca Centrală Seattle este sediul central al sistemului public de biblioteci
din Seatle (Washington, SUA). Clădirea
de 56 metri înalțime și 11 etaje (dimensiuni la sol de 185 x 56,9 metri) a fost
proiectată în anul 1999 de compania Office for Metropolitan Arhitecure, condus de
arhitectul olandez Rem Koolhaas.
Edificiul s-a dat în folosință în data de 23
mai 2004, are o suprafață totală de 34000 metri pătrați și poate găzdui peste
1,4 milioane de cărți, fiind dotata cu o parcare de 142 vechicule și peste 400
calculatoare pentru accesul publicului. Fațada sa din sticlă și oțel cât
și designul său interior sub formă de cutii suprapuse, a atras
atenția specialiștilor din sectorul arhitecturii mondiale. Finanțarea
construcției bibliotecii a fost garantată printr-un fond de obligațiuni
municipale pentru suma de 196,4 milioane USD și o donație în valoare de
aproximativ 20 de milioane de dolari de la Bill Gates. S-a lansat un
concurs internațional de proiecte, din cei 29 de participanți a cîștigat
olandezul Rem Koolhaas. Mărimea Bibliotecii și configurația interioară a
acesteia pot face ca vizitatorii să se rătăcească. Prin urmare, la intrarea
dinspre a patra poartă de la bulevard se oferă o hartă care detaliază
itinerariul traseului interior. Datorită denivelărilor dintre diferitele străzi
care înconjoară clădirea, există diferite intrări la niveluri diferite pentru
fiecare zonă a clădirii. Biblioteca Centrală a fost proiectată printr-o serie de soluții
structurale inovatoare, care subliniau efectul platformelor plutitoare cu
care clădirea a fost proiectată și care a permis să reziste la riscul de cutremure
al regiunii Seattle.
Consultantul inginer Magnusson Klemencic Associates a proiectat
structura, susținută de firma Arup și partenerii, în fazele preliminare ale
proiectului. Pentru aceasta, a fost aleasă o structură complexă formată din
stâlpi din oțel, plăci mixte și șuruburi cu margini mari pentru a
ține suprafețele și a permite luminilor mari să reducă numărul de stâlpi
necesari pentru susținerea structurii din interior. Nucleul elevatorului a fost
utilizat ca un ecran strucural ca să asigure structura de oțel
împotriva riscurilor seismice. Proiectarea structurală a Bibliotecii Centrale
din Seattle a fost premiată de Consililul american al companiilor de
inginerie cu „Platinum Award” în 2005 pentru soluțiile structurale utilizate. În
timpul construcției, s-a efectuat controlul eroziunii și sedimentării pe
șantierul bibliotecii. În plus, parcela este amplasată în apropierea unei stații de
autobuz și a fost creată o parcare pentru biciclete, pentru a favoriza
utilizarea mijloacelor de transport publice sau nepoluante. Vegetația care a fost amplasată
în afara clădirii a fost concepută pentru a încerca să reducă efectul insulei
de căldură și să reducă la minimum consumul de apă. Apa de ploaie colectată în
clădire ar fi folosită pentru irigarea vegetației.Biblioteca Centrală a depășit
standardele stabilite de legea 62/999 a Societății Americane de Ingineri
pentru încălzire, răcire și climatizare, cu privire la calitatea acceptabilă a
aerului din interior. În timpul construcției a fost realizat un plan
de control al calității aerului din interiorul lucrării și protejarea
materialelor poroase de umiditate. Deși clădirea s-a bucurat de aprecierea
publicului larg și a arhitecților specialiști au existat și critici. Criticul de arhitectură Lawrence Cheek a studiat clădirea în anul
2007 găsind-o: “confuză, impersonală, inconfortabilă, opresivă” în ansamblu, cu
diverse caracteristici „decisiv neplăcut”, „implacabil monoton”, „prost proiectat”
și amănunțit detaliat, „profund înfricoșător și deprimant” și „ieftin finalizat
sau disfuncțional”, concluzionând că laudele sale anterioare pentru clădire au
fost o „greșeală”.
xxx
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
________xxx________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL BOTOȘANI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Expoziția filatelică "Memoria anului 1907" 1907 - 1977
Asociația filateliștilor din RSR - Filiala Botoșani
(Republica Socialistă România) - Județul Botoșani
Răscoala ţărănească din 1907 a
început în localitatea Flămânzi, judeţul Botoşani şi s-a răspândit,în perioada
următoare, în toată ţara.
Principala cauză a fost nemulţumirea ţăranilor legată de inechitatea deţinerii
pământurilor, aflat în mâinile a doar câtorva mari proprietari. Majoritatea
marilor proprietari funciari preferau să locuiască în oraşe şi nu doreau să se
ocupe direct de administraţia proprietăţilor lor. Prin urmare, închiriau
domeniile lor unor intermediari (arendaşi), primind în schimb o sumă fixă
(arendă). Arendaşii la rândul lor încercau să obţină profituri cât mai mari
într-o perioadă cât mai scurtă de timp. În acea perioadă, ţăranii formau până
la 80% din populaţia României, şi circa 60% aveau pământ foarte puţin sau nu
aveau deloc, în timp ce latifundiarii aveau mai mult de jumătate din pământul
arabil. S-a încercat în epocă, în anumite medii, să se dea o tentă antisemită
răscoalei, prin afirmaţia că evreii ar fi fost de vină pentru asuprirea cruntă
a ţăranilor. În realitate, puţini erau evreii care se ocupau cu arenda, iar în ţară erau
şi mulţi arendaşi români. Dacă răscoala ar fi fost o mişcare antisemită, ea ar
fi trebuit să se limiteze la nordul Moldovei, unde arendaşii evrei predominau.
Ori, răscoala s-a extins în zone cu foarte puţini arendaşi evrei, printre care
şi Oltenia, unde s-a atins chiar apogeul şi unde represiunea a fost deosebit de
feroce. Adevărul este că răscoala a fost o mişcare socială, şi nicidecum una
etnică, o mişcare pentru care proprietarii şi arendaşii, evrei dar şi români
sunt în egală măsură răspunzători. Pe medalie este prezentată o reproducere
după tabloul “1907” al pictorului Octav Băncilă (1872 - 1944).
Flămânzi este
un oraș în județul Botoșani, provincia
istorică Moldova, România, fiind situat în partea de sud a
județului pe cursul mijlociu al râului Miletin. Orașul este atestat
documentar încă din secolul al XVI-lea, pe teritoriul localității
descoperindu-se vestigii arheologice datate încă din epoca primitivă. Orașul
Flămâzi a fost creat în anul 2004, prin Legea 80/2004 înglobând fostele sate
Flămânzi, Nicolae Bălcescu (fost Bosânceni) și Poian, care au încetat să
mai fie considerate localități independente.
Orașul mai administrează ca
localități subordinate satele Chițoveni și Prisăcani, Localitatea este
considerată punctul de plecare pentru Răscoala din anul 1907, în amintirea
căreia este ridicat un monument în centrul acesteia. Sus am postat două poze reprezentând Primăria Flămânzi și Monumentul dedicat Răscoalei
de la 1907.
Insigna - 50 de ani de la înființarea Teatrului Mihai Eminescu
1958 - 2008 Botoșani
170 de ani de teatru în limba română la Botoșani
Insignă realizată de numismatul
Stelian Brânzei - Botoșani
Insigna de mai sus s-a bătut în data de 15 ianuarie 2009 pentru a marca trecerea a 50
de ani de la înființarea Teatrului “Mihai Eminescu” și a 170 de ani de teatrul
în limba română la Botoșani. Insigna s-a bătut doar în cinci exemplare, este
confecționată din tablă și are forma rotundă cu diametrul de 58 milimetri. În
câmpul insignei este prezentată clădirea teatrului botășenean având deasupra o
inscripție orizonatî pe două rânduri: “1958 – 2008 / BOTOȘANI”. Periferic circular pe partea superioară a insignei este
aplicată inscripția: “50 DE ANI DE LA ÎNFIINȚAREA TEATRULUI MIHAI EMINESCUde ani de la” și la partea inferioară pe trei rânduri
inscripția; “170 DE ANI DE TEATRU ÎN LIMBA ROMÂNĂ LA BOTOȘANI / INSIGNĂ REALIZATĂ DE NUMISMATUL
/ STELIAN BRÂNZEI – BOTOȘANI”.
La Botoșani prima
reprezentație în limba strămoșească a avut loc în 1838, când directorul Școlii
Domnești, Nicolini, asociat cu Costachi Caragiali a început o serie de
reprezentanții. La 27 noiembrie 1838 se juca in al patrulea abonament „Uniforma
lui Velington” comedie într-un act de Otto von Kotzetbue. Afișul a fost scris
de mână și în el se anunță că „priveliștea” se va sfârși într-o pantomie în
două acte „Troa Diup” și începutul va fi punct la 6 jumătate ceasuri
evropenești. În aceeași iarnă trupa lui Nicolini a mai jucat piesa „Ștefan cel
Mare” de Gh. Asaki și „Plumper” sau „Amestecătorul în toate” de I.F. Junger.
Sala de spectacole era la Școala Domnească, unde încăpeau 40 de scaune. După
zece ani, în iarna 1848-1849 mai mulți boieri și cucoane din Botoșani au jucat
teatru pentru scopuri filantropice, adunându-se suma de 1045 lei în folosul
săracilor. În stagiunea 1857-1858, s-a înființat o trupă teatrală moldovenească
în Botoșani, sub direcția lui Costachi Bălăceanu și a pitarului
Costachi Vasiliu. La 10 mai 1858, un număr de 70 de boieri și negustori
adresează Ministerului de Interne o petiție prin care cereau „înființarea și
statornicirea unui teatru la Botoșani”. Pe la 1860 se construiește prima
sală de teatru cunoscută sub denumirea „Teatrul Petrache Cristea”, Botoșanii
fiind astfel printre orașele din țară care aveau o sală de reprezentanții
teatrale după modelul celor din Occident, cu scenă, doua rânduri de loji,
parter, orchestră și celelalte accesorii. Sala văruită în alb, era jumătate de
elipsă, cu despărțiturile de la loji din scândura vopsite cu alb, fără
capitonaj și fără scaune, pe care publicul și le aducea de acasă în seara
reprezentanției. În mijlocul plafonului atârna un candelabru uriaș, în care
erau înfipte vreo două sute de lumânări de parafină, ce trebuia coborât până
jos pentru a putea fi aprinse lumânările. Stalurile un fel de lavițe cu spătar
erau rezervate numai bărbaților. Pentru orice femeie ar fi fost o lipsă de
respect să apară la teatru în stal. Trei lovituri de butuc în dușumeaua scenei
anunțau publicul că reprezentația va avea să înceapă. Într-o astfel de sală,
trupele de teatru străine care treceau prin punctul de frontieră Burdujeni spre
București și de acolo spre Constantinopol, se abăteau de cele mai multe ori
pentru una sau mai multe reprezentanții și la Botoșani, oraș cu un public
iubitor de teatru și mai presus de toate cu o generație tânără entuziastă. În
fiecare toamnă orașul Botoșani vedea sosind câte o trupă de actori pentru
stagiunea de iarnă! Trupele Pascaly, Alexandrescu, Poenaru, Popescu, etc. În
1864, angajat ca sufleur al trupei Vlădicescu-Tardini, era marele poet Mihai
Eminescu. El era angajat și ca scriitor de roluri. Pe scena acestui teatru a
apărut și actori străini: Adelina Patti- celebra stea de la Oprea din Paris în
1865. Alături de traduceri din germană sau franceză, erau pe atunci în
mare „favoare” primele lucrări dramatice din literatura română. Iată ce scrie
Veronica Micle despre piesa „Fântâna Blanduziei” de V.Alecsandri, prezentată de
Naționalul bucureștean în 1885 cu Aristița Romanescu și Constantin Nottara:
„... în Botoșani entuziasmul și ovațiile n-au lipsit”. După 1885, din cauza
deteriorării clădirii, spectacolele trupelor ce veneau de la Botoșani se dădeau
în „Sala meseriașilor”. Aici în 1900 însoțită de trupa : „Burgtheater” din
Viena, a dat două reprezentanții cu piesele „Hedda Gabler” și „Strigoii” de
Ibsen, marea tragediană Agatha Bârsescu. În 1901 ia ființă o nouă sală,
„Teatrul Popovici” după numele proprietarului. Aici au jucat Aglae Pruteanu în
„Nora” de Ibsen si „Dama cu camelii” de Al. Dumas-fiul, Ermette Novelli în
„Moartea civilă”, Constantin Tănase în opereta „Husarii la manevră”. Dar
necesitatea unui teatru pe măsura orașului care la început de secol era al
patrulea ca număr al locuitorilor după București, Iași și Galați, a preocupat
mereu pe edilii orașului. În ianuarie 1912 se constituie „Societatea pe
acțiuni-Teatrul Eminescu” având 75 de acționari și un capital de 400000 lei. La
23 septembrie același an, s-a pus piatra fundamentală a construcției acestui
„templu al artei”, care a fost terminată doi ani mai târziu. Clădirea, după
planul arhitectului Grigore Cerchez, în stilul eclectismului de școală
franceză, se compară prin proporții și bogăție a ornamentației cu Teatrul
Național din Iași. A fost inaugurată oficial în seara zilei de 21 decembrie
1914, cu piesa „Lorica noastră” a Naționalului bucureștean. De asemeni elevii
liceelor din localitate au prezentat un program artistic coruri, cântece,
dansuri populare și un tablou alegoric pe tema „Sărmanul Dionis”. Pe scena
acestui teatru au apărut figuri de seamă ale vieții artistice și culturale
românești. Aici a răsunat ultima oară în orașul său natal, cu ocazia
„Congresului Ligii Culurale” a răsunat vocea marelui savant Nicolae Iorga, care
a ținut conferință despre „Cum trebuie înțeles Eminescu” în care l-a cam
combătut pe Călinescu. La 8 aprilie 1944, frumoasa clădire a Teatrului
„Eminescu” este parțial distrusă de un bombardament, după care este radical transformată
între 1956-1958, când se reconstruiește, astfel încât vechea compoziție nu mai
poate fi identificată. În septembrie 1958, se inaugurează noul Teatru
„Mihai Eminescu”. Prima stagiune artistică se deschide la 16 octombrie 1958
cu premiera piesei „Mielul turbat” de Aurel Baranga în regia lui Paul Sireteanu
și scenografia lui Constantin Piuliță. De atunci Teatrul „Mihai Eminescu” a
atras atenția și considerația întregii mișcări teatrale românești, aici
prezentându-se în premieră absolută operele lui Nicolae Iorga, Mihail Sorbul,
Eugen Lovinescu, Vasile Voiculescu, etc. Aici a văzut lumina rampei opera
dramatică a „Luceafărului”, patronul teatrului și al întregii spiritualități
românești.
Biblioteca județeană Mihai Eminescu
de lectură publică 1882 - 2003 - Botoșani
Mihai
Eminescu (nume real Mihail
Eminovici) (născut 15 ianuarie 1850 la Ipoteşti, judeţul Botoşani şi
decedat la 15 iunie 1889 în Bucureşti) a fost un poet, prozator şi jurnalist
român, socotit de cititorii români şi de critica literară postumă drept cea mai
importantă voce poetică din literature română. Eminescu a fost activ în
societatea politico-literară Junimea, şi a lucrat ca redactor la Timpul, ziarul
oficial al Partidului Conservator. A publicat primul său poem la vârsta de 16
ani, iar la 19 ani a plecat să studieze la Viena. Manuscrisele poetului Mihai
Eminescu, 46 de volume, aproximativ 14000 de file, au fost dăruite Academiei
Române de Titu Maiorescu, în şedinta din 25 ianuarie 1902. Eminescu a fost
internat în data de 3 februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din Bucureşti şi apoi
a fost transportat la sanatoriul Caritas. În data de 15 iunie 1889, în jurul
orei 4 dimineaţa, poetul a murit în sanatoriul doctorului Şuţu. În 17 iunie a
fost înmormântat la umbra unui tei din cimitirul Bellu – Bucureşti. A fost ales
post-mortem (28 octombrie 1948) membru al Academiei Române.
Insigna - 68 de ani de la moarte savantului Nicolae Iorga
28 noiembrie 1940 - 28 noiembrie 2008
Insignă realizată de numismatul Stelian Brânzei - Botoșani
Nicolae
Iorga, nume
real Nicu N. Iorga, a
fost un istoric, critic literar, documentarist, dramaturg, poet, enciclopedist,
memorialist, ministru, parlamentar, prim-ministru, profesor universitar și
academician român, care s-a născut la data de 17 ianuarie 1871 la Botoșani și a
decedat la data de 27 noiembrie 1940 la Strejnic, județul Prahova. După cum a afirmat
George Călinescu, Iorga a jucat în cultura românească, în primele decenii ale
secolului XX, ”rolul lui Voltaire”. Strămoșii
lui Nicolae Iorga se pare că erau de origine aromână, veniți din zona Pindului,
deși istoricul nu s-a identificat niciodată explicit și fără echivoc cu această
etnie. Părinții lui au fost Nicu Iorga, avocat, și Zulnia Iorga, născută
Arghiropol. Numele de botez este Niculae, acesta fiind și motivul pentru care,
în majoritatea cazurilor, în timpul vieții s-a semnat N. Iorga. Numele Nicolae
apare târziu și rar din mîna sa, fiind covîrșitor folosit ulterior, la
reeditarea scrierilor sale. Soția lui Nicolae Iorga a fost Catinca. După studii
elementare și gimnaziale în Botoșani, termină Liceul
Național din
Iași în 1888. Absolvă Universitatea din Iași într-un singur an cu diploma "magna cum laude". Continuă
studiile universitare la Paris, Berlin și Leipzig, obținând doctoratul (1893)
la numai 23 de ani. Iorga devine în 1893, la numai 23 de ani, membru
corespondent al Academiei Române. Omul care se descurca fluent în 18 limbi de
comunicare a absolvit Universitatea din Iași într-un singur an. În 1894, la 24
de ani, obține prin concurs catedra de istorie la Universitatea din București.
Din 1911 este membru activ al Academiei
Române. Începînd din 1908 ține cursuri de vară la Vălenii de Munte,
județul Prahova. Dotat cu o memorie extraordinară, cunoștea istoria universală
și în special pe cea română în cele mai mici detalii. Nu este cu putință să-ți
alegi un domeniu din istoria românilor fără să constați că Nicolae Iorga a
trecut deja pe acolo și a tratat tema în mod fundamental. În timpul regimului
comunist opera sa istorică a fost în mod conștient ignorată, istoria României
fiind contrafăcută în concordanță cu vederile regimului de către persoane
aservite acestuia. Iorga a fost autor al unui număr uriaș de publicații, cel
mai mare poligraf al românilor: circa 1250 de volume și 25000 de articole.
Opera sa istorică cuprinde diverse domenii: monografii de orașe, de domnii, de
familii, istoria bisericii, a armatei, comerțului, literaturii, tipăriturilor,
a călătorilor în străinătate etc. Cîteva din publicațiile mai importante:
Studii și documente cu privire la istoria
românilor, în 25 volume (1901-1913), Istoria
imperiului otoman în 5 volume. Ca literat, Nicolae Iorga a
scris poezii, drame istorice (Învierea lui
Ștefan cel Mare, Tudor Vladimirescu, Doamna lui Eremia, Sfântul Francisc din
Asisi și altele), volume memorialistice
(Oameni cari au fost, O viață de om, așa cum a fost).
Iorga este autorul a 1003 volume, 12755 articole, 4963 recenzii. În 1903
a preluat conducerea revistei Sămănătorul. Ca om politic, a fost
co-fondator al Partidului Naționalist-Democrat, în anii 1931-1932 Prim-ministru
și Ministru al Educației Naționale. Membru al parlamentului în mai multe
legislaturi, Iorga era un reputat orator, temut de adversarii săi politici.
Nicolae Iorga a fost fondatorul (1920) și director al Școlii Române din
Paris ("Fontenay-aux-Roses").
A editat și condus numeroase ziare și reviste ("Neamul
românesc", "Revista istorică", "Revue Historique du
Sud-Est-Européen", "Floarea darurilor" etc.).
Împreună cu un grup de profesori, fizicieni și alți oameni de știință a ajutat
la pornirea mișcării de cercetași din România și la dezvoltarea organizației Cercetașii României. Nicolae Iorga
a avut un sfârșit tragic, fiind ridicat de la vila sa din Sinaia și asasinat la
27 noiembrie 1940 de către legionari, fiind considerat responsabil de uciderea
Căpitanului, Corneliu Zelea Codreanu în timpul regimului de autoritate
monarhică a regelui Carol al II-lea. După aflarea veștii despre asasinarea lui
Iorga, 47 de universități și academii din întreaga lume au arborat drapelul în
bernă. (Sursa NET – Vlada Aftene)
Mihai Eminescu 1850 - 1889
Premiul Eminescu - Teiul de aur - Editura Geea
Această medalie este opera gravorului
Mihai Fetița de la Monetăria națională.
Activitatea Premiile
Eminescu Teiul de Aur și Teiul de Argint este o manifestare
culturală,
un adevărat festival literar închinat lui Mihai Eminescu. Este o manifestare
botoşăneană, cu implicaţie în toată ţara, pentru că printre laureaţi se numără
oameni de cultură şi din alte judeţe. Activitatea are loc anual, începând cu
anul 2001, din inițiativa unei femei sufletiste, pe nume Elena Condrei, cu
sprijinul financiar al Editurii botoșenene GEEA, înființate în anul 1994.
Premiile Eminescu Teiul de Aur și Teiul de Argint se acordă unor personalități
române și basarabene care și-au dedicat activitatea poetului nostru național în
domeniile: Literatură, Arte vizuale, Colecții și
Colecționari.
Insigna - Premiul național de poezie "Mihai Eminescu" 2008
15 ianuarie 2009
Insigna realizată de numismatul
Stelian Brânzei - Botoșani
Mihai Eminescu (nume real Mihail Eminovici) (născut 15 ianuarie 1850 la Ipoteşti, judeţul Botoşani şi decedat la 15 iunie 1889 în Bucureşti) a fost un poet, prozator şi jurnalist român, socotit de cititorii români şi de critica literară postumă drept cea mai importantă voce poetică din literature română. Eminescu a fost activ în societatea politico-literară Junimea, şi a lucrat ca redactor la Timpul, ziarul oficial al Partidului Conservator. A publicat primul său poem la vârsta de 16 ani, iar la 19 ani a plecat să studieze la viena. Manuscrisele poetului Mihai Eminescu, 46 de volume, aproximativ 14000 de file, au fost dăruite Academiei Române de Titu Maiorescu, în şedinta din 25 ianuarie 1902. Eminescu a fost internat în data de 3 februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din Bucureşti şi apoi a fost transportat la sanatoriul Caritas. În data de 15 iunie 1889, în jurul orei 4 dimineaţa, poetul a murit în sanatoriul doctorului Şuţu. În 17 iunie a fost înmormântat la umbra unui tei din cimitirul Bellu – Bucureşti. A fost ales post-mortem (28 octombrie 1948) membru al Academiei Române.
Primăria
Biserica Popăuți
Biserica Sfântu Gheorghe
Casa C. Anchele
Școala Marchian
Gara
Muzeul Județean (Prefectura veche)
Biserica Sfântu Ilie
Calea națională cu Arcul de Triumf
Biserica catolică
Biserica Uspenia
Casa Corpului didactic
Externatul secundar de fete
Casa Văsescu
Cazarma Infanteriei 37
Grădina Belvedere
Hala de carne
Hotelul Regal
Institutul Sofian
Internatul Liceului Laurian
Moara
Monumentul eroilor
Palatul de Justiție
Statuia lui Mihai Eminescu
Uzina electrică
Casa de cultură
Casa memorială Nicolae Iorga
Judecătoria
Liceul August Treboniu Laurian
Mall-ul
Poșta
Prefectura
Județul Botoșani este situat în nordul
regiunii Moldova din România, care face parte din regiunea de dezvoltare
Nord-Est. Judeţul are suprafaţa de 4986 km.p., numără aproximativ 450000
de locuitori şi are capitala în municipiul cu acelaşi nume, Botoşani. Ca
subunităţi administrative este compus din 2 municipii - Botoșani, Dorohoi, 5
oraşe - Bucecea, Darabani, Flămânzi, Săveni, Ștefănești 71 de comune. Deasupra
am postat harta, stemele interbelică, comunistă şi actuală ale judeţului, iar
dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din județul Botoșani, din vremuri diferite.
Casa G.G.Burghele -Dorohoi
Cazarma Regimentului 8 Dragoș nr.29 - Dorohoi
Palatul comunal - Dorohoi
Parcul Aurora - Dorohoi
Proprietatea Vameșu și Primăria - Dorohoi
Școala de băieți - Dorohoi
Seminarul Nifon mitropolitul - Dorohoi
Casa memorială Mihai Eminescu - Ipotești
Mănăstirea - Vorona
Mănăstirea - Sihăstria Voronei
Mănăstirea Agafton
__________ooOoo__________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
CU CUPOANE DETAȘABILE
Titlu de 1 acțiune nominativă deplin liberată 500 lei 1940
Societatea anonimă română de navigație pe Dunăre - S.R.D.
Două vignete de pe acțiuni românești
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni germane
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 07.01.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu