Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea portugheză MOURA,
Conventul
Castelul
Hotelul
Arhitectură locală
Vedere aeriană
Vedere generală
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O PASTILĂ DE UMOR
UN DUEL EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
________xxx________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL ALBA
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Medalie ciclism - N.T.K. 1936 (Oradea)
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere,
destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la periferia
Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate
sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si
”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra,
intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a
mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din
zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga
de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar,
primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois
Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa
ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului
erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut
nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare.
Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi
Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc
biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de
lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua
Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in
1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat
ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si
pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase
neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in
care cursele de viteza s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom,
ciclismul de pista isi va relua activitatea o data cu construirea velodromului
de la Galati (1923), din initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului
Ciclist Galati. De asemenea, este consemnata existenta unui velodrom la
Craiova, unde s-au derulat concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni
in anii 1896-1898. Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot
mai mare de concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in
Capitala si in teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism.
Acest eveniment, care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua
nuclee organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de
conducere si organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea
Velocipedica a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul
Federatiei Societatilor Sportive din Romania (FSSR). N.T.K. am fost un puternic
și cunoscut
club de ciclism orădean.
Insigna - L.M.V. Alba Iulia 1945 - 1985
(Liceul Mihai Viteazu)
Unitatea politica ce se realizase, la 1 Decembrie 1918, deschidea drumul catre o unitate culturala, care incepea cu unitatea invatamantului. Din documentele care se pastreaza, rezulta ca generalul de corp de armata Arthur Vaitoianu, prin raportul sau din 17 august 1919, solicita infiintarea a trei licee militare in localitatile: Timisoara, Sibiu, Chisinau. Era o datorie de onoare pe care o avea tara pentru instruirea si educarea tineretului din Banat, Transilvania si Basarabia, la nivelul invatamantului din vechile provincii ale Romaniei. Prin Inaltul Decret Regal nr. 3613 din 23 septembrie 1919, dat la Castelul Peles de Regele Ferdinand I, se aproba infiintarea liceelor militare din Targu-Mures si Chisinau, incepand cu anul 1919. Propunerea mr. Nadejde a influentat schimbul intre Sibiu si Targu-Mures ca locatie pentru unul dintre cele trei licee propuse regelui spre aprobare. Ziua de 15 noiembrie 1919 a fost momentul de nastere a liceului militar, prin faptul ca la aceasta data a putut sa aiba loc mica solemnitate de incepere a cursurilor, zi memorata de zecile de promotii care vor urma şi care, sub deviza "Non scolae sed vitae discimus" (Nu învățăm de la școală, ci de la "școala vieții".) prin activitatea lor si prin rezultatele pe care le vor obtine vor contribui la formarea prestigiului si faimei „cuibului de soimi” de la Mures. Incepand cu data de 30 martie 1920, prin Inaltul Decret nr. 880, Liceul Militar din Targu-Mures s-a numit „Mihai Viteazul”, avand ca patron spiritual pe „Sfantul Nicolae”. Era un act de veneratie pentru acest domnitor, cu adevarat viteaz si vizionar, spirit luminat al epocii sale. In plina perioada de afirmare, datorita situatiei politice interne in deteriorare si izbucnirii celui de-al doilea razboi mondial, ca urmare a Dictatului de la Viena, in baza Ordinului nr. 12140 din 31 august 1940 al Marelui Stat Major, incepand cu 1 septembrie 1940, Liceul Militar „Mihai Viteazul” este stramutat la Timisoara in tragice conditii sufletesti si materiale pentru cadre si elevi. La 1 iulie 1945, prin Decizia Ministeriala nr. 808, institutia este redenumita „Liceul Internat Civil al Armatei” pentru ca la scurt timp, prin Decizia Ministeriala nr. 2675 din 1946 sa primeasca denumirea de Liceul Armatei „Mihai Viteazul ”.Este meritul de onoare al veteranilor absolventi ai acestui liceu de a dezgropa o istorie bogata in realizari si traditii, dar si in evenimente dramatice si a o face cunoscuta generatiilor albaiuliene de elevi, ca o reconstituire cu valoare educativ-patriotica si ostaseasca. Prin Ordinul ministrului apararii nationale nr. M. 131/1999, cu prilejul aniversarii a 80 de ani de la infiintare si ca o recunoastere din partea Ministerului Educatiei Nationale a contributiei de marca adusa la formarea tinerei generatii, institutia a primit denumirea de Colegiul Militar Liceal „Mihai Viteazu”. De-a lungul existentei sale zbuciumate, solidara cu istoria neamului, prin munca si abnegatia cadrelor militare si dascalilor, in colegiu si-au desavarsit pregatirea 54 de promotii, insumand 5645 de tineri. Prin efortul tuturor, Colegiul Militar Liceal „Mihai Viteazu” a dobandit valoroase traditii si rezultate deosebite care l-au consacrat printre cele mai bune institutii de invatamant militar si civil din tara. În poza de mai sus este prezentat sediul liceului din Alab Iulia iar în pozele de mai jos sediul aceluiaşi liceu din Târgu Mureş şi apoi Timişoara.
Deasupra sunt clădirile din Timișoara și Târgu Mureș care au găzduit vremelnic instuția Liceului militar din Alba Iulia.
Cetatea Alba Carolina
Cetatea Alba Carolina este o fortăreață de bastioane de tip
Vauban,
construită la începutul
secolului al XVIII-lea în orașul medieval Alba Iulia pe Dealul
Citadelei, având rol de fortificație strategică de apărare a
Imperiului Habsburgic, împotriva eforturilor militare ale Imperiului Otoman și
de consolidare a puterii habsburgice pe plan local. Anterior epocii în care a
fost construită, în același loc s-au mai aflat alte 2 fortificații precedente:
Castrul Roman al Legiunii a XIII-a Gemina (106 e.n.) și Cetatea Medievală
Bălgrad (secolele XVI-XVII). Expansiunea militară otomană spre Europa de
Vest a luat sfârșit în 1683 sub zidurile Vienei prin biruința
armatelor austro-polone. Victorioși, Habsburgii au avansat militar și politic
spre est eliberând de sub dominația turcilor în 1687 Ungaria și în 1688
Transilvania, an după care trupele imperiale au ocupat principalele cetăți
locale, pe unele reamenajându-le. Mai întâi au fost construite fortificații
transilvane noi de mai mică importanță. Edificarea unor mari fortărețe a
debutat de abia după ce în 1699 prin Tratatul de la Karlowitz, respectiv
după 1718 prin cel de la Passarowitz, otomanii au renunțat la
teritoriile din Transilvania, Banat și - vremelnic - Oltenia, în favoarea unui
protectorat austriac. Inspiratorul proiectului a fost
mareșalul principe Eugeniu de Savoia, cel care a introdus în Imperiul
Habsburgic sistemele de fortificații elaborate de Vauban. Ansamblul făcea
parte dintr-un sistem mai larg de puncte fortificate, menite a asigura defensiv
noile provincii cucerite.
(1731-1732), Francisc Anton Wallis
(1732 - 1734 și Ioan Haller (1734-1755). Ca zidari și pietrari au lucrat
muncitori și meșteri italieni, iar pentru sculptură la porțile cetății și
bastioane a fost adusă echipă vieneză, condusă de sculptorul Johann Konig.
În 4 noiembrie 1715 s-a pus piatra de temelie la bastionul Carol dedicat
împăratului, situat pe latura de nord. Fortificația a fost ridicată cu
materiale din zonă, munca brută fiind prestată în serii de câte două săptămâni
de peste 20000 de iobagi români aduși din toată Transilvania . Cărămida s-a
confecționat pe plan local, piatra brută a fost adusă de la Șard, iar cea
fasonată de la Ighiu, nisipul din Mureș și piatra de var de la Meteș.
Zidurile - ușor oblice - s-au ridicat din cărămidă și piatră printr-o tehnică
fără denivelări, pentru a provoca ricoșarea ghiulelelor metalice. Din vechea
cetate medievală s-au utilizat totuși cele două bastioane construite în secolul
al XVII-lea, care au devenit în cadrul a două noi bastioane, cavalieri -
platforme de tragere. Proiectul inițial nu s-a realizat în întregime, resursele
financiare habsburgice fiind îndreptate ulterior spre fortificații situate mai
aproape de granița cu otomanii. În anul 1747 s-au reluat lucrări sub conducerea
generalul Bohn (care a și propus un nou proiect - nerealizat - de fortificare
exterioară spre oraș și spre Dealul Furcilor), dar nu după mult timp s-au
întrerupt. Câteva lucrări rămase neterminate au fost reluate în anul 1812
precum și în timpul asediului din 1849.
Manutanța - depozitul de provizii,
casele comisariatului și comandantului, două depozite de pulbere, palatului
princiar cu destinație de arsenal, biserica Ordinului Trinitarian (1719, azi
Biblioteca Bathyaneum) au fost ridicate sub conducerea lui Iosif de Quadri, la
fel și artera principală de circulație în cetate. Corpul principal al cetății este de
forma unui heptagon neregulat, cele șapte bastioane conferindu-i o imagine
stelată tipică sistemelor de acest gen. Trinitatea este cel
mai mare bastion și are un blazon încoronat cu câmpuri multiple și frunze de
acant. Celelalte sunt Sfântul Ștefan, Eugeniu de Savoia,
Sfântul Mihail, Sfântul Carol, Sfântul Capistrano și Sfânta
Elisabeta. Atât bastioanele (cu o înălțime de 12 metri și o lungime
variind între 106 și 142 metri) cu fețe lungi dispuse în unghiuri diferite (75°
- 120°) și flancuri scurte și concave (42 - 48 metri), cât și curtinele de care
le leagă (la distanțe de 116-135 metri) perpendicular, nu sunt egale deoarece
au fost ușor adaptate terenului. Bastioanele principale nu au cazemate
interioare, defensiva implicând baterii de artilerie așezate pe platforme
superioare. Între bastioanele principale și curtinele din a doua linie, se află
șanțul interior cu lățimea de 27 metri. Linia a doua era formată din raveline
(sau semilune) care apără curtinele, având numele bastioanelor apropiate,
excepția fiind cea dispusă pe flancul sudic denumită Francisc de Paula.
Dimensiuni lor sunt: fețele 60 - 90 m și flancurile 45 m. Ultimele sunt
prevăzute cu șanțuri late de 9 m. Redute de pe care artileria protejată executa
trageri îndepărtate sunt construite pe ravelinele nordice și vestice. Linia
externă era alcătuită din contragărzile ce protejau fețele bastioanelor și
ravelinelor, ele fiind dispuse în aceeași unghiuri cu bastioanele și ravelinele
pe care le apărau. Grosimea lor este de 22 m, iar lungimea fețelor 120 - 144 metri.
Toate contragărzile și unele raveline vestice au fost prevăzute cu baterii de
artilerie în cazemate, precum și cu tunele înzestrate cu metereze pentru
trageri sau, cu încăperi pentru adăpostul trupei ori cu rol de depozite,
grajduri, etc. Pe latura estică dinspre oraș unde se afla o terasă abruptă,
contragarda - denumită anvelopă, se prezintă sub forma unor valuri înalte de
pământ susținute la baza de un zid scund din cărămidă. Aici au fost amenajate
în unghiurile ieșinde terase pentru artilerie. Planul cetății a fost
trasat în jurul axelor reprezentate de cele 6 porți (3 spre est și restul spre
vest), din care cea principală se află în partea de est. Porțile vestice făceau
– la origine – legătura cu terenul de instrucție al armatei. Artera principală
de circulație în interiorul cetății este între porțile IIl-IV-V-VI. Statuile și
reliefurile care împodobesc aceste porți, au ca sursă de inspirație fapte ale
eroilor antici sau războaiele austro-turce, încadrându-se curentului baroc. Fortificația
bastionară de la Alba Iulia este cea mai mare Cetate din România,
care stă în picioare de mai bine de 300 de ani. Cetatea este locul în care vă puteți întoarce în timp, de-a lungul
a două milenii, printre vestigiile a trei fortificații, din tot atâtea epoci
diferite. Altfel spus, fiecare cetate ridicată aici a înglobat-o pe cea veche:
Castrul ridicat de romani, Cetatea medievală și Cetatea Alba Carolina. Ultima a fost ridicată la Alba Iulia la începutul secolului al XVIII-lea. Primul proiect al fortificației a fost realizat de
arhitectul italian Giovanni Morando Visconti, care a condus și prima fază a
lucrărilor. Arhitectul a murit de ciumă și își doarme somnul de veci în
Catedrala Romano Catolică din Alba Iulia. Piatra de temelie a Cetății fost
pusă în 4 noiembrie 1715. În linii mari, se consideră că anul de încheiere al
lucrărilor este 1738, deși au existat diferite lucrări și în anii următori.
Fortificaţia, concepută pe o suprafaţă de 110 hectare,
cu o incintă apărată de trei rânduri de ziduri, a primit o formă stelată,
cu şapte bastioane alternate cu șase raveline, străbătute de galerii boltite,
toate delimitate de şanţuri adânci. Forma de stea cu șapte colțuri este
dată de cele șapte bastioane, care formează în zona
centrală „incinta de siguranță“ a fortificației, cea mai importantă și cea mai
bine protejată. Enumerarea de obicei a bastioanelor începe de la Poarta a
III-a, spre sud, în sensul acelor de ceasornic. Bastioanele au primit denumiri
speciale, legate de numele unor patroni laici sau religioși. Zidurile
bastioanelor au la bază 2,5 metri grosime, iar înălțimea trece de 10 metri.
Zidul drept care le unește se numește în limbaj tehnic curtină. Corpurile mari
amplasate în fața curtinelor se numesc raveline. Ultima linie de
ziduri se numește contragardă. Cetatea ridicată în inima
Transilvaniei s-a dovedit a fi cel mai impunător monument
baroc al provinciei. O particularitate a Cetății este
dată de succesiunea celor șase porți, situate pe axa est-vest. Altfel spus, pe
Traseul Turistic al „Porților Cetății”, care face legătura între Centrul Civic
și cartierul Platoul Romanilor, aflat în zona de vest a municipiului Alba
Iulia. Impunătoarea fortificație a primit numele împăratului
Carol al VI-lea, în vremea căruia a fost ridicată, respectiv
Carlsburg-Cetatea lui Carol. Rolul Cetății a fost
unul militar, de apărare, dat de sistemul bastionar, de tipologia pieselor de
artilerie cu care a fost înzestrată, precum şi de mărimea trupelor existente în
interiorul ei. Cetatea a fost atacată o singură dată în
existența ei militară, dar niciodată cucerită. Episodul a avut loc în 1849,
când 8.000 de soldați maghiari au asediat-o fără succes. Cetatea Alba
Carolina a cunoscut în ultimii ani transformări spectaculoase, care o fac tot
mai vizibilă pe „tortul” turistic al Europei.
În paralel cu lucrările de
restaurare, cofinanțate din fonduri europene, s-a avut în vedere si
valorificarea patrimoniului său cultural de excepție. Fortificația este locul
în care au loc festivaluri culturale, se aud orchestre celebre, unde
concertează artiști de top, români și străini. Unitatea politica ce se realizase, la 1 Decembrie 1918,
deschidea drumul catre o unitate culturala, care incepea cu unitatea
invatamantului. Din documentele care se pastreaza, rezulta ca generalul de
corp de armata Arthur Vaitoianu, prin raportul sau din 17 august 1919, solicita
infiintarea a trei licee militare in localitatile: Timisoara, Sibiu, Chisinau.
Era o datorie de onoare pe care o avea tara pentru instruirea si educarea
tineretului din Banat, Transilvania si Basarabia, la nivelul invatamantului din
vechile provincii ale Romaniei. Prin Inaltul Decret Regal nr. 3613 din 23
septembrie 1919, dat la Castelul Peles de Regele Ferdinand I, se aproba
infiintarea liceelor militare din Targu-Mures si Chisinau, incepand cu anul
1919. Propunerea mr. Nadejde a influentat schimbul intre Sibiu si Targu-Mures
ca locatie pentru unul dintre cele trei licee propuse regelui spre
aprobare. Ziua de 15 noiembrie 1919 a fost momentul de nastere a
liceului militar, prin faptul ca la aceasta data a putut sa aiba loc mica solemnitate
de incepere a cursurilor, zi memorata de zecile de promotii care vor urma şi
care, sub deviza "Non scolae sed vitae discimus" (Nu învățăm de
la școală, ci de la "școala vieții".) prin activitatea lor si prin
rezultatele pe care le vor obtine vor contribui la formarea prestigiului si
faimei „cuibului de soimi” de la Mures.
Incepand cu data de 30 martie 1920,
prin Inaltul Decret nr. 880, Liceul Militar din Targu-Mures s-a numit „Mihai
Viteazul”, avand ca patron spiritual pe „Sfantul Nicolae”. Era un act de
veneratie pentru acest domnitor, cu adevarat viteaz si vizionar, spirit luminat
al epocii sale. In plina perioada de afirmare, datorita situatiei politice
interne in deteriorare si izbucnirii celui de-al doilea razboi mondial, ca
urmare a Dictatului de la Viena, in baza Ordinului nr. 12140 din 31 august 1940
al Marelui Stat Major, incepand cu 1 septembrie 1940, Liceul Militar „Mihai
Viteazul” este stramutat la Timisoara in tragice conditii sufletesti si
materiale pentru cadre si elevi. La 1 iulie 1945, prin Decizia Ministeriala nr.
808, institutia este redenumita „Liceul Internat Civil al Armatei” pentru ca la
scurt timp, prin Decizia Ministeriala nr. 2675 din 1946 sa primeasca denumirea
de Liceul Armatei „Mihai Viteazul ”.Este meritul de onoare al veteranilor
absolventi ai acestui liceu de a dezgropa o istorie bogata in realizari si
traditii, dar si in evenimente dramatice si a o face cunoscuta generatiilor
albaiuliene de elevi, ca o reconstituire cu valoare educativ-patriotica si
ostaseasca.
Prin Ordinul ministrului apararii nationale nr. M. 131/1999, cu
prilejul aniversarii a 80 de ani de la infiintare si ca o recunoastere din
partea Ministerului Educatiei Nationale a contributiei de marca adusa la
formarea tinerei generatii, institutia a primit denumirea de Colegiul
Militar Liceal „Mihai Viteazu”. De-a lungul existentei sale zbuciumate,
solidara cu istoria neamului, prin munca si abnegatia cadrelor militare si
dascalilor, in colegiu si-au desavarsit pregatirea 54 de promotii, insumand
5645 de tineri. Prin efortul tuturor, Colegiul Militar Liceal „Mihai Viteazu” a
dobandit valoroase traditii si rezultate deosebite care l-au consacrat printre
cele mai bune institutii de invatamant militar si civil din tara. În poza
de mai sus este prezentat sediul liceului din Alab Iulia iar în pozele de mai
jos sediul aceluiaşi liceu din Târgu Mureş şi apoi Timişoara.
Insigna - A.J.V.P.S. Alba
(Asociația județeană a vânătorilor și pescarilor sportivi)
Asociaţia Generală a Vânătorilor şi
Pescarilor Sportivi din România (A.G.V.P.S.) este persoană juridică de drept privat şi de utilitate
publică, care reprezintă, în plan intern, interesele a peste 150 de asociaţii
afiliate, în care sunt înscrişi peste 90% din vânătorii români şi peste 80% din
pescarii cu domiciliul sau rezidenţa în România, iar în plan extern, interesele
tuturor vânătorilor şi pescarilor sportivi din ţara noastră. Data de 5
iunie 1919 reprezintă momentul constituirii „Uniunii Generale a Vânătorilor”,
iar cea de 26 mai 1922, data de naştere a „Uniunii Generale a Vânătorilor din
România”. Această formă de organizare a suferit mai multe transformări și
convulsii până să ajungă la formatul de astăzi. Au fost perioade când au
existat și organizații paralele în acest domeniu de activitate.
Capra neagră este o adevărată
mândrie a țării noastre, a fost declarată
monument al
naturii și sălășluiește pe crestele alpine, greu accesibile chiar și celor
mai experimentați alpiniști. Despre ea Eugen Jebeleanu spunea; “Au plămădit-o înălțimile muntelui – acolo unde creștetele poartă ocalele
nevăzute ale cerurilor – din cutezanțe și din gingășii, au întărit-o stâncile
din crită; au agerit-o vânturile și au săgetat-o piscurile și hăurile. Așa a
ajuns să împartă cu vulturii împărăția neprihănirilor. Suișurile ei pieptișe,
săriturile cele mai pline de cerbicie te țin cu sufletul la gură…” Capra neagra este cel mai „vechi“ mamifer din Romania:
ea traia in perioadele glaciare cuaternare, alaturi de mamut si de rinocerul
linos. A supravietuit incalzirii climatului retragindu-se in zonele montane
inalte, ce constituie si habitatul ei actual: golul alpin si padurile
adiacente. In schimb, ceea ce s-a schimbat drastic este distributia caprelor
negre pe teritoriul Romaniei. Denumit stiintific Rupicapra rupicapra
carpathica, acest animal ierbivor este gregar: traieste in ciopoare de 5-30
exemplare, conduse de femele batrine. Masculii adulti de peste cinci ani duc o
viata solitara, retrasi in zone greu accesibile. Vârsta unui exemplar poate fi
aflata numarind inelele de pe coarne. Durata de viata este estimata la 15-20 de
ani. Capra neagra se distinge prin agilitate, putind face salturi de pâna la 2
metri inaltime si 6 metri lungime. Chiar si pe stinci abrupte, poate atinge o
viteza de 50 km/ora. La nevoie poate inota, dar traversarea lacurilor alpine o
epuizeaza. Printre dusmanii caprelor negre se numără ursii, lupii, râsii si
acvilele de munte, dar numarul exemplarelor nu este periclitat de pradatori ci
de braconieri.
Peștele este
un animal vertebrat, craniat, ce trăiește în mediu acvatic. El respiră
oxigen dizolvat în apă. Se cunosc aproximativ 29000 de specii de pești.
Știința ce se ocupă cu studiul peștilor se numește ihtilologie. Peștii sunt
animalele cele mai puțin dezvoltate dintre craniate.
O zi împreună 2015 - Maraton și semi maraton Aiud
Alerg pentru cei care nu pot
Aiud,
în limba maghiară - Enyed, Nagyenyed, în dialectul
săsesc - Änjet, Angetn, Stroßbrich, în limba germană - Straßburg am Mieresch, în limba latină Brucla,
este un municipiu din județul alba care include și satele: Aiudul de
Sus, Gâmbaș,
Măgina, Păgida, Ciumbrud, Gârbova de Sus, Gârbova de Jos, Gârbovița, Sâncrai și
Țifra. Pe
teritoriul orașului s-a aflat în antichitate așezarea romană Brucla. Prima
menționare documentară datează din anul 1293 când populația era alcătuită în
majoritate de sași. În documentele medievale, localitatea Aiud apare sub denumirile Enietten sau Engeten (în dialectul
săsesc Angeten sau Anjet) și, uneori, ca Strassburg. În anul 1437, în
cursul răscoalei de la Bobâlna, Aiudul fost ocupat de răsculați. În timpul
reformei protestante populația a îmbrățișat în majoritate varianta calvină a
protestantismului, ceea ce a avut drept consecință maghiarizarea treptată
a populației germane. În timpul războiului anti austriac, condus de
principele Francisk Rakoczy al II-lea, comandantul militar imperial Jean
Rabutin a dispus incendierea Aiudului la 13 martie 1704. În lupta de
apărare a cetății și-au pierdut viața 30 de studenți ai colegiului. La
8 ianuarie 1849 țăranii români răsculați, conduși de Axente Sever și
preotul Simion Prodan, au incendiat orașul. Populația nu credea că românii, pe
atunci pașnici, ar fi putut să atace orașul. În seara de 8 ianuarie, a început
măcelul ce a durat până la 17 ianuarie. Au fost uciși circa 600 de etnici
maghiari. Morții au fost aruncați în șanțurile cetății și în varnița de lângă
cetate, unde se află un monument construit în memoria victimelor. Axente
Sever a fost arestat în februarie 1849, acuzat că ar fi participat la
masacru, dar, în procesul penal, instanța i-a stabilit inocența. Până în anul
1950 orașul a fost reședința plășii Aiud. În timpul regimului
comunist din România în închisoarea din Aiud au fost întemnițați numeroși
deținuți politici. La recensământul din anul 2011 orașul număra 22876
locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002), dintre care:
români
– 74,11%, maghiari – 14,75, romi – 4,06% și restul – necunoscută sau altă
etnie. Componența confesională a municipiului Aiud astăzi se prezintă
aproximativ astfel: ortodocși – 72,07%,
reformași – 12,06%, greco catolici – 3,19%, romano catolici – 1,29% și
restul – nedeclarată sau altă religie.
În
mijlocul orașului Aiud se păstrează una din cele mai vechi cetăți urbane
din Transilvania (secolele XIII-XVI), Cetatea Aiudului.
Cetatea este monument istoric și a fost
construită în secolul XIV, datorându-și aspectul actual modificărilor din
secolele XVI și XVII. Cercetările arheologice au descoperit, sub actuala
cetate, o așezare daco-romană, suprapusă de o fortificație de pământ. Pe acest
loc cercetările arheologice au relevat existența unei așezări daco-romane din
secolul III, peste care ulterior a fost înălțată o fortificație de pământ. Peste
această fortificație, a fost ridicată cetatea în două faze. Cercetările arheologice au descoperit prima fază ca având loc în secolul XIV. Aceste date
intră în contradicție cu tradițiile locale săsești care indică ridicarea
cetății înainte de marile invazii ale tătarilor din anul 1241, dar nu a putut fi
confirmată această ipoteză. În prima fază cetatea era de fapt o biserică
fortificată, similar multor alte biserici fortificate transilvănene. A doua
fază de construcție a cetății Aiudului a avut loc în perioada secolelor
XVI-XVII. Forma actuală a cetății a fost definită în cea de-a doua fază de
construcție, când zidurile au fost extinse. De plan poligonal neregulat, cu o
suprafață de aproximativ 3500 metri pătrați și construită din piatră brută
cu o grosime a zidurilor de 1,2 metri cetatea a fost întărită cu turnuri
atribuite diverselor bresle meșteșugărești care le întrețineau și al căror nume
îl purtau. Avea 9 turnuri: Turnul măcelarilor, Turnul croitorilor,
Turnul cizmarilor, Turnul blănarilor, Turnul dogarilor, Turnul olarilor, Turnul
Kalendas, Turnul lăcătușilor-fierarilor și Turnul Porții.
Din rândurile fiecărei bresle responsabile de turnuri, se alegeau ofițerii de
breaslă, comandanții militari ai cetății. Legătura între turnuri se făcea prin
drumul de strajă aflat în spatele parapetului, la care se avea acces prin
intermediul mai multor scări din lemn. În interiorul celor 9 turnuri, la
nivelele superioare ale lor se putea ajunge prin scările interioare de lemn. În
interiorul zidurilor cetății se află trei monumente arhitectonice aparte:
Biserica Reformată Calvină
- ridicată în stil gotic târziu la sfârșitul sec. XV, de tip biserică-hală cu
trei nave, cu absida poligonală și turn pe vest, interiorul modificat baroc;
Biserica Evanghelică Luterană ridicată în a doua
jumătate a secolului XIX și Palatul Voievodal (sec.XVI-XVII), care a aparținut
principelui ardelean Gabriel Bethlen (în anii 1612 - 1629), aici
funcționând în prezent Muzeul de Istorie al orașului. Mai jos este prezentat planul cetăţii Aiud.
Pe el sunt sunt
reprezentate:
A. Biserica Evanghelică-Lutherană
B. Biserica Reformată-Calvină
C. Casa voievodală Bethlen
D. Clădirea oficiului parohial
E. Clădirea parohială
F. Vechea casă a clopotarului
G. Vechea casă parohială evanghelică
Şi cele 9 turnuri:
1. Turnul măcelarilor
2. Turnul croitorilor
3. Turnul cizmarilor
4. Turnul blănarilor
5. Turnul dogarilor
6. Turnul olarilor
7. Turnul Kalendas
8. Turnul lăcătuşilor
9. Turnul porţii
1. Turnul măcelarilor
2. Turnul croitorilor
3. Turnul cizmarilor
4. Turnul blănarilor
5. Turnul dogarilor
6. Turnul olarilor
7. Turnul Kalendas
8. Turnul lăcătuşilor
9. Turnul porţii
Poarta nr.1 a cetății
Poarta nr. 2 a cetății
Poarta nr. 3 a cetății
Poarta nr. 5 a cetății
Palatul Apor (din cetate) - Universitatea
Obeliscul Horea, Cloșca și Crișan din cetate
Cetatea
Institutul de arte grafice Albina
Banca Națională și Poșta
Catedrala romano catolică din cetate
Clopotnița catedralei arhiepiscopale
(catedralei încoronării) din cetate
Gara
Muzeul Unirii
Prefectura
Primăria
Alba este
un județ al României situat în provincia
Transilvania. Reședința
acestui județ este
municipiul Alba Iulia. Județul are o suprafață de 6242 kilometri
pătrați și o populație de aproximativ 383000 de locuitori. Ca subdiviziuni
administrative județul se compune din; 4 municipii - Alba Iulia, Aiud, Blaj,
Sebeș, 7 orașe - Abrud, Baia de Arieș, Câmpeni, Cugir, Ocna Mureș, Teiuș,
Zlatna și 67 de comune. Sus am postat harta, stemele interbelică,
comunistă și actuală, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și
arhitectură, din vremuri diferite, din județul Alba, și alte locuri de vizitat pe
aceste meleaguri.
Primăria Abrud
Cetatea de la Costești
Peștera Huda lui Papară
Iazul de decantare - Valea Sesii
Castelul Martinuzzi - Vințu de Jos
Cascada Șipote
Mănăstirea Lupșa
Clubul de golf - Pianu
Tăblițele - Tărtăria
Casa memorială și bustul lui Horea - Albac
Casa memorială Avram Iancu - Incești
Râpa roșie - Sebeș
Cetatea - Câlnic
Peștera - Coiba Mare
Biserica română unită - Maieri
Gara - Teiuș
Gara și Căminul cultural - Rahău
Liceul de băieți - Aiud
Biserica catedrală și institutele de învățământ - Blaj
Vedere - Sebeș
Gara și Restaurantul gării - Uioara
Casa Franz Binder - Sebeș
Castelul Bethlen Haller - Cetatea de Baltă
Primăria - Sebeș
________ooOoo________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
ÎN LIMBILE
ROMÂNĂ ȘI FRANCEZĂ
Acțiune la purtător de 500 lei 19xx
Societatea anonimă română DANUBIANA
Fabrică și Rafinărie de Zahăr
Detaliu vignetă de pe o fotografie românească
Vignetă de pe un bilet de loterie spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 28.12.2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu