Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea poloneză DARLOWO, denumire germană
RUGENWALDE, voievodatul POMERANIA OCCIDENTALĂ, câteva
trimiteri poștale ilustrate și vederi generale din vremuri diferite,
o medalie, un jeton și câteva insigne locale.
Moara de apă
Monumentul eroilor
Piața
Porta turn a orașului
Fântâna Hansa
Farul din port
Castelul Ducilor
Capela Sfântul George
Biserica Sfânta Gertrude
Biserica Sfânta Maria
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Vederi generale
Set 3 insigne locale
Medalie locală
Jeton local
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O PASTILĂ DE UMOR
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
_________xxx_________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL ARAD
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Insigna - Insula Mureșului
Insula
Mureş, denumire oficială Insula
III, s-a format în mod natural, în urmă cu aproximativ două secole,
devenind, odată cu trecerea anilor un adevărat paradis, cu vegetație luxuriantă
și peisaje de basm. A trecut timpul și pe insulă au apărut zeci de căsuţe,
cabane şi case de vacanţă ale unor arădeni dornici să evadeze de agitația și
gălăgia din oraș. Insula se
află pitită la doar câţiva kilometri de oraşul Arad. S-a format în mod natural prin
prin sedimente aluvionare depozitate în ultimele două secole şi unirea mai
multor ostrovuri. Timpul a trecut peste ea şi a transformat-o într-o adevărată
oază de verdeaţă şi linişte. În timp a devenit un refugiu pentru locuitorii din
împrejurimi, iar acum pe insulă locuieşte o comunitate iubitoare de natură şi
de linişte ce promoveză păstrarea şi protejarea acestei arii naturale.
Accesul
pe insulă se face pe un pod din scânduri, puse pe un schelet metalic şi
sprijinit pe nişte pontoane, lung de aproximativ 100 de metri. În acest moment
există doar acest acces pietonal pe insulă, ceea ce contribuie la farmecul
liniștit al insulei. Dacă te aventurezi, ajungi cu bine pe insulă. Primul lucru
care te marchează este liniştea. Deşi este locuită, nu pare. Locul este
încremenit în timp. Chiar la intrarea pe insulă se află o mică biserică
şi câteva panouri cu informaţii. Insula are reguli. Este de dorit să le citiţi
şi să le urmaţi. Nu există străzi. Printre casele pitite după vegetaţie te poţi
strecura, la pas, pe nişte alei înguste ce amintesc de un labirint verde.
Aceste alei nu au nume, însă sunt numerotate. Aleea 1, Aleea 2…şamd. Cu un
minim spirit de orientare, este destul de greu să te pierzi. La fiecare intersecţie găseşti plăcuţe cu aceste numere. În rest, te poţi plimba în voie
şi în linişte, respectând locul şi oamenii. Plimbarea-ţi va părea ruptă de
realitate, ca şi cum ai nimerit într-o poveste. Este o ocazie de relaxare, în
timp ce te poţi bucura de frumoasele priveliști ale râului Mureș.
Am aflat că o
asociaţie care poartă numele insulei se ocupă de întreţinerea şi reparaţia
podului şi că vizitatorii insulei trebuiesc să plătească o taxa de trecere a
podului. Plătim dar unde, că nu era ţipenie de om pe lângă noi. Am păsit timizi
pe insulă, chiar în spatele panoului care ne spunea regulile care trebuiesc
păstrate pe insulă, se află o biserică micuţă, care pare a fi ingrijită. La
intrarea în biserică flutura în adierea vântului un mândru steag tricolor. Tot
aici, la intrarea pe insulă mai sunt puse două panouri pe care sunt trecute
păsările şi peşti care se găsesc în Parcul Natural Lunca Mureşului, pentru că într-adevar
ne aflăm în acest parc natural. Mergând mai departe ne întânpină o ancoră şi o
căruţa, frumos aranjate pentru a desfăta privirile turiştilor.
Mergănd pe
aceste aleei am văzut diferite construcţii construite după posiblități, de la
cabane simple din lemn până la vile de lux toate integrate într-un spaţiu care
în mare parte şi-a păstrat sălbaticia. Oamenii au fugit de betoanele incinse pe
timp de vară sau îngheţate în toiul iernii din blocurile plate comuniste şi
care totodată şi-au permis de-a lungul timpului să-şi construiască acolo o
cabană sau o căsuţă de vacanţă. Acum un sfert de secol insula era un paradis al
lianelor şi a vegetaţiei luxuriante de tip exotic. Acum zeci de căsuţe, cabane
şi case de vacanţă construite cu bani puţini imediat după revoluţie şi-au făcut
apariţia. O biserică ortodoxă alături de un magazin alimentar te întâmpină de
cum păseşti de pe podul de bărci de peste Mureş.
Este impropriu spus
"insulă" pentru că pe aceasta, dacă râul Mures este scăzut, se poate
ajunge cu maşina din zona localităţii Felnac din apropiere de Arad. Insularii
s-au luptat ani de zile şi au făcut demersuri pentru ruperea insulei de
teritoriul administrativ al Aradului şi obţinerea statutului de sat aparţinător
de comuna Felnac. Totul pentru obţinerea unor impozite şi taxe anuale mai mici
pentru terenurile ocupate şi pentru construcţiile ridicate. Aceştia însă, au
renunţat la idee când au obţinut concesionarea terenurilor pe o perioadă de 49
de ani. O cabană cu etaj de pe insulă a ajuns să coste între 10.000 şi 20.000
de euro. O cabană veche, bună de demolat pentru a face loc unei noi construcţii
poate costa şi 2000 de euro. Specialiştii apreciază că Mureşul îşi modifică
cursul permanent şi insula poate să dispară în urma unor inundaţii. De-a lungul
anilor, unele cabane au fost distruse de ape. Cu toate acestea, peste 100 de
familii şi-au asumat riscul de a locui pe insula a treia pe toată perioada
anului înfruntând în fiecare an viiturile de pe râul Mureş, care din fericire
sunt tot mai rare odată cu schimbările climatice din ultima perioadă.
A.M.T.E. - 100 km - locul III (ciclism)
Ciclismul este, în sensul larg al cuvântului, deplasarea
pe sol folosind mijloace de transport puse în mișcare de mușchii
omului, cu precădere bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de
plăcere și disciplină sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este
condus de Uniunea Ciclistă Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul
ciclism înseamnă organizare riguroasă dar și investiții însemnate în
echipamentele de concurs. Printre primii locuitori ai Capitalei, care au
folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se numarau si cateva personalitati
ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al. Vlahuta, B. Delavrancea si Al.
Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care doreau sa organizeze concursuri
dupa modelul occidental au importat biciclete cu roata mare in fata, numite
bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut, sporeste numarul societatilor
de ciclism, apar primele curse, primele velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate
cluburile cicliste ”Velocitas” si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de
ciclism” din Arad. Cursa de debut din Bucuresti, care are loc in 1891 pe
distanta Otopeni – Baneasa de 10 km, este castigata de D. Dumitrescu, unde se
inalta astazi Arcui de Triumf. O data cu inmultirea societatilor cicliste, se
impune necesitatea coordonarii si organizarii ritmice a activitatii cicliste.
In consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti
care va organiza un concurs oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in
cadrul unei serbari de binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor
inundatiilor de la periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese
confirmat ca o activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul
ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se
dorea sa detina prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere
”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din
tara noastra, intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de
invatare a mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei
Kiseleff din zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe
pamant lunga de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m.
Apare, asadar, primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea
lui Alois Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe
langa ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele
velodromului erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful
pistei, a aparut nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu
anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului
“Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei
fabrici italiene dc biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid
veledrom cu pista de lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost
ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea
velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de
velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898,
velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi
datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o
intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza s-au desfasurat pe
aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va relua activitatea
o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din initiativa lui
Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea, este
consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat concursuri
intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898. Dezvoltarea ciclismului
de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de concursuri si aparitia mai multor
cluburi cu acest profil in Capitala si in teritoriu, au creat conditii pentru
infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment, care are loc in 26 aprilie 1931,
succede existenta celor doua nuclee organizatorice, care la vremea respectiva
si-au asumat rolul de conducere si organizare a ciclismului romanesc. Aceste
nuclee au fost: Uniunea Velocipedica a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism
(1912) din cadrul Federatiei Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
Se pare că AMTE este
o prescurtae de la Aradi Munkas es Testedzo Egyes ceea
ce în traducere aproximativă ar putea însemna Asociația generală a
muncitorilor din Arad. Studiind netul am aflat că în
data de 1 iulie 1870 la Arad s-a înființat “Asociaţia Generală a Muncitorilor
din Arad”, una dintre primele asociaţii de luptă a proletariatului din acest
oraş, clădirea de pe strada Gheorghe Barițiu, nr.37, azi într-o stare avansată
de degradare, dar încă frumoasă, ce poate fi încă admirată. Asociaţia Generală
a Muncitorilor din Arad a fost printre primele organizaţii de masă a
proletariatului socialist din România, care şi-a bazat programul politic pe
ideile marxiste. Pe fațada clădirii din Piața Catedralei, pe o placă de marmură
albă, astăzi stau scrise următoarele cuvinte: “În această clădire s-a
constituit la 1 iulie 1870 “Asociația Muncitorilor din Arad”, afiliată la
Internaționala I-a condusă de către fondatorii socialismului științific K. Marx
și Fr. Engles”. Sub egida acestei asociații se organizau diverse
activități sportive printre care multe de ciclism și turism.
În amintirea vizitei împăratului Franz Josef la Mănăstirea Maria - Radna
cu ocazia manevrelor militare din toamna anului 1903
Medalia
de mai sus (rotundă cu toartă de tip medalion) s-a bătut în anul 1903 în
amintirea vizitei împăratului Franz
Josef la Bazilica Maria din Radna,
Lipova, de lângă Arad. Pe revers este redat bustul lui Franz Josef spre
dreapta împreună cu inscripția circulară: “FERENCZ JOZSEF I”. Pe revers este
aplicată
o inscripție pe 12 rânduri, primul și ultimul în arc, în limbile maghiară și
germană: “EMLEKUL / O FEZSEGE A KIRALY / JELENLETE ALKALMABOL / MARIA
–RADNA-LIPPA / OSZIGYAKORLATOKNAL / 1903 SZEPTEMBER HOBAN” – “ZUR ERINNERUNG /
AN DIE ANWESENHEIT / SA MAJESTAT DES KONIGS / BEI DEM HERBST-MANOVER / IN
MARIA-RADNA-LIPPA / SEPTEMBER 1903” ceea ce s-ar putea traduce aproximativ (În amintirea prezenței majestății sale împăratul la
Mănăstirea Radna-Lipova cu ocazia manevrelor militare din toamna anului 1903)
Franz Josef I, în maghairă I. Ferenc József, în cehă František
Josef I, în croată Franjo Josip I, în italiană Francesco Giuseppe I), (născut 18 august 1830
la Viena și decedat 21 noiembrie 1916 tot la Viena) a fost împărat al Austriei,
rege al Ungariei și Boemie, rege al Croației, mare duce
al Bucovinei, mare principe de Transilvania, marchiz de
Moravia, mare voievod al Voievodatului Serbia etc din 1848 până
în 1916. Domnia sa de 68 de ani a fost a treia ca lungime dintre domniile
din Europa, după cea a regelui Ludovic al XIV-lea al Franței și a
principelui Johann al II-lea al Liechtensteinului.
Insigna - Corul Căminului cultural Buteni 1881 - 1971
Insigna - Aeroclubul "Traian Vuia" - Arad
Aeroclubul Teritorial "Traian Vuia"din Arad este o unitate teritorială, cu drepturile şi atribuţiile ce decurg din
această calitate, în conformitate cu legislaţia în vigoare, fiind situat pe
Strada Aeroport. Totodată aeroclubul este o unitate sportivă de performanţă cu
profil aeronautic, cu drepturile şi atribuţiile ce decurg din lege. El oferă
servicii de planorism, parașutism și aviație ultra ușoară, având terenuri de
zbor în Arad și la Ineu pe Dealul Mare. Enumăr mai jos câteva dintre misiunile
aeroclubului:
- organizarea şi desfăşurarea activităţilor de pregătire, perfecţionare teoretică şi practică de zbor şi paraşutare cu aeronave civile uşoare, de şcoală şi de sport, pentru personalul aeronautic propriu şi pentru sportivii legitimaţi la Aeroclubul României;
- selecţionarea şi iniţierea tineretului prin organizarea de cursuri şi cantonamente de instruire teoretică şi în zbor, în scopul atragerii acestuia în practicarea sporturilor aeronautice
- asigurarea condiţiilor tehnico-administrative pentru organizarea de cantonamente, competiţii interne şi internaţionale, mitinguri şi manifestări aeronautice, în vederea creşterii nivelului de pregătire a personalului propriu şi a sportivilor legitimaţi la Aeroclubul României, etc
Municipiul
Arad este reședința și cel mai mare oraș al judeţului
Arad, situat pe cursul inferior al râului Mureş, în
vestul României. El numără aproximativ 150000 de
locuitori. Municipiul Arad constituie pentru vestul României un punct
important în ceea ce privește industria, și este de asemenea un nod important
în transporturile feroviare, rutiere, având și aeroport. Istoria
Aradului este una îndelungată care începe cu primele așezări umane pe
actuala vatră a orașului, în nordul râului Mureș și mai apoi cu
apariția primei cetăți de pământ situată la Vladimirescu, în jurul
secolului al X-lea. Prima atestare documentară a zonei Aradului ne parvine
din anul 1028. Sus am postat drapelul şi stemele interbelică, comunistă și
actuală ale municipiului Arad și dedesubt fotografiile unor monumente de cultură și arhitectură și câteva trimiteri poștale din acest oraș, din vremuri diferite.
Gara
Biserica franciscană
Biserica minoriților
Fabrica de automobile MARTA
Cetatea
Palatul finanțelor
Palatul Newmann
Palatul C.F.R.
Palatul Hermann
Banca națională
Monumentul trinității
Liceul pedagogic - Dimitrie Țichindeal
Cazinoul
Fosta Școală superioară de fete
azi Colegiul național Elena Ghiba Birta
Obeliscul celor 13 generali
Palatul de Justiție
Fosta Școală comercială superioară
azi Colegiul economic
Templul masonic Concordia
Primăria
Seminarul Diocezan
Filarmonica
Hotelul Astoria (Continental)
Vederi - Cartierul Aradul Nou
Județul Arad este situat în vestul României și cuprinde teritorii din Crișana și din Banat. Județul se
întinde de o parte și de alta a râurilor Mureș și Crișul Alb. Se învecinează cu
județul Bihor la nord și
nord-est, cu județul Alba la est, cu județul Hunedoara la sud-est, cu județul Timiș la sud și cu statul Ungaria, la vest.
Suprafața pe care se întinde este de 7754 kilometri pătrați. Din punct de vedere al organizării administrative
cuprinde; 1 municipiu – Arad, 10 orașe; Pecica, Sântana, Vladimirescu, Lipova,
Ineu, Chișinău-Cris, Nădlac, Pâncota, Curtici și Sebiș, 68 de comune și 270 de
sate. Sus am postat drapelul și
stema județului Arad și mai jos fotografiile câtorva monumente de cultură și arhitectură dar și câteva trimiteri poștale ilustrate din acest județ, din vremuri diferite.
Vedere - Buteni
Vedere - Bârzava
Biserica sârbă ortodoxă - Cenad
Vedere - Cermei
Vederi - Chișinău Criș
Vedere - Covasânț
Vedere - Curtici
Ruinele cetății - Dezna
Biserica - Galșa
Poșta - Grăniceri
Fabrica de ciment - Gurahonț
Vedere - Hălmangiu
Banca de economii - Ineu
Biserica romano catolică - Ineu
Vedere - Iratoșu Mic
Strada principală - Lipova
Mănăstirea Maria - Radna
Castelul Baro Solymossy Lajos - Mocrea
Vedere - Moneasa
Vedere - Nădlac
Castelul Sulkowsky - Pâncota
Vedere - Pâncota
Vedere - Păuliș
Vedere - Șag
Monumentul Szent-Haromssag - Sântana
Sinagoga - Sebiș
Vedere - Socodor
Vedere - Tăuț
Catedrala - Vinga
Mănăstirea Bodrog - Zădăreni
Vedere - Șicula
Biserica greco catolică - Șimand
Vedere - Șiria
Biserica romano catolică - Șofronea
Castelul - Săvârșin
Cetatea - Ineu
Mănăstirea - Feredău
Cetatea - Șoimoș
Grădina botanică - Mocrea
_________ooOoo_________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Acțiune la purtător 500 lei 1919
Societatea anonimă "BANCA CEREALIȘTILOR"
Detaliu vignetă de pe o bancnotă românească fantezie
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 29.12.2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu