Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea cehă JABLONNE V
PODJESTED, denumire germană GABEL, regiunea LIBEREC,
și trimiteri poștale din vremuri diferite, câteva vederi
generale precum și o medalie și o monedă locală.
Piața
Poșta
Biserica evanghelică
Gara
Biserica Sfântul Laurențiu
Arhitectură locală
Vederi generale
Medalie locală
Monedă locală
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
__________xxx__________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL SIBIU
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL SIBIU
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Muzeul Tehnicii populare Sibiu 25 ani 1963 - 1988
Complexul muzeal Sibiu
Muzeul ASTRA, cea
mai importantă instituţie fondată de Asociaţiunea Transilvană pentru Literatura
Română şi Cultura Poporului Român, a fost inaugurat în 19 august 1905. El s-a
născut din dorinţa românilor ardeleni de a-şi defini propria identitate etnoculturală,
în conglomeratul etnic al Imperiul Austro-Ungar şi pe fondul emancipării
culturale a tuturor popoarelor din centrul şi sud-estul Europei, având ca model
muzeele deja constituite ale saşilor, ungurilor şi secuilor. Cel mai aşteptat
eveniment al zilei de 19 august a fost vernisajul “Expoziţiei etnografice şi
istorico-culturale” care a marcat inaugurarea solemnă a Muzeului
“Asociaţiunii”. Momentul a fost considerat de contemporani ca “cea mai
splendidă sărbătoare culturală ce au ajuns-o până acum românii din ţările
Coroanei ungare”. Au fost prezenţi liderii Asociaţiunii, delegaţii
despărţămintelor, conducătorii bisericilor din Transilvania, intelectuali,
conaţionali germani, reprezentanţi ai românilor din Bucovina, oaspeţi din
România, ziarişti de la principalele publicaţii din România şi din Ardeal, dar
mai ales ţărani veniţi într-un număr impresionant de mare pentru a participa la
serbările de la Sibiu. În perioada de după unire (1918-1919), muzeul a cunoscut
o dezvoltare impetuoasă devenind, după Muzeul Brukenthal, cel mai valoros şi
important muzeu al Ardealului. Un muzeu în aer liber a fost gândit, la Sibiu,
încă din anul 1940 (meritul fiind a lui R. Vuia, director al Muzeului
Etnografic al Transilvania, în momentul refugierii sale de la Cluj-Napoca, la
Sibiu, după Dictatul de la Viena), dar proiectul său efemer devenind o
realitate, abia în 1963, din iniţiativa lui Cornel Irimie, cel care avea să fie
întâiul său director. După atribuirea terenului necesar pentru organizarea
expoziţiei muzeului (prin decretul Primăriei Sibiu, numărul 693 din 11
octombrie 1960), s-a trecut la realizarea propriu-zisă. Astfel, specialiştii
Secţiei de etnografie şi artă populară din cadrul Complexului Muzeal Brukenthal
au întocmit Proiectul tematic şi de organizare a Muzeului în aer liber şi au
stabilit etapele ulterioare de dezvoltare ale acestuia. “Intitulat” Planul
tematic şi de organizare a secţiei etnografice în aer liber din Dumbrava
Sibiului, proiectul a fost pus în discuţie, în decembrie 1961. La şedinţa de
lucru au participat, pe lângă specialiştii muzeului sibian (muzeografi,
arhitecţi, graficieni, restauratori) şi reprezentanţi ai Academiei Române.
Aceştia au dezbătut planul tematic şi profilul viitorului muzeu, care avea să
se numească Muzeul Tehnicii Populare şi care cuprindea patru sectoare tematice,
fiecare fiind, la rândul lor, împărţite în numeroase grupe tematice ale
lemnului, lutului, metalelor, industriei textile, a vânătorii, pescuitului,
agriculturii, pomiculturii, prelucrării minereurilor etc. La 6 mai 1962,
Prezidiul Academiei Române a vizat favorabil tematica viitorului muzeu. Acesta
urma să reprezinte ocupaţii, meşteşuguri şi “instalaţii tehnice populare” de pe
întreg teritoriul ţării, grupate pe diversitatea proceselor tradiţionale, pe
genuri şi tipologii.
În luna august a aceluiaşi an, transferul terenului destinat muzeului a fost
aprobat şi de Sfatul Popular al Regiunii Braşov. În 8-10 noiembrie, 1963, a
avut loc o nouă şedinţă a Comisiei consultative pentru organizarea Muzeului
Tehnicii Populare, cu participarea specialiştilor de la Academia Română, Muzeul
Satului şi Muzeul de Artă Populară din Bucureşti, Comisia de Cultură şi Artă,
specialişti în sistematizarea oraşului, avizându-se Planul de organizare pe
terenul destinat viitorului muzeu. Începând cu anul 1963, cercetarea
ştiinţifică întreprinsă de specialiştii muzeului s-a desfăşurat prin expediţii
pentru depistarea în teren a monumentelor etnografice cu valoare
documentar-istorică sau tehnică ce urmau a fi transferate în Dumbrava Sibiului.
S-au identificat: joagărul din Gura Râului (Sibiu), moara din Dăbâca
(Hunedoara), uleiniţa de la Orăştioara (Hunedoara) şi piua din Rod (Sibiu). Tot
în anul 1963 s-au achiziţionat primele nouă monumente: moara plutitoare din
Lucăceşti, piua cu teasc de la Orăştioara, joagărul hidraulic de la Gura
Râului, piua de la Tălmăcel, moara de mână de la Bumbuieşti, teascul cu berbeci
de la Racoviţa, podul plutitor de la Porceşti (Turnul Roşu). În perioada
1963-1964 a fost reconstituit primul monument transferat în muzeu: moara cu
aducţie inferioară (Dăbâca) din ţinutul Pădurenilor Hunedoarei, un monument
datat 1848, de mare valoare etnografică. În anii următori au mai fost
reconstruite: teascului de boştină din Sebeş, moara de la Munteni, joagărul cu
roată mică de la Gura Râului, piua cu vâltoare de la Rod, uleiniţa din Grind
(în anul 1964), moara cu ciutură de la Arcani, teascul din Racoviţa, casa
podarului şi moara plutitoare din Lucăceşti (în anul 1965). La 17 octombrie
1967 Muzeul Tehnicii Populare a fost inaugurat oficial pentru publicul larg. Între
anii 1980-2000 tematica muzeului a fost extinsă prin integrarea monumentelor de
arhitectură populară, acestea egalând, prin numărul exponatelor, monumentele de
tehnică populară existente până atunci, muzeu devenind mai complex şi acoperind
întreg domeniul civilizaţiei populare tradiţionale. În 17 februarie 1990
Primăria Municipiului Sibiu a adoptat decizia (aprobată şi de Ministerul
Culturii, prin ministrul Andrei Pleşu) înfiinţării Muzeului Civilizaţiei
Populare Tradiţionale din România, ca instituţie de sine stătătoare, cu
personalitate juridică proprie, prin desprinderea din cadrul Complexului Muzeal
Brukenthal. La 2 septembrie, acelaşi an, se primea acordul Ministerului
Culturii şi al Asociaţiunii “ASTRA” (preşedinte prof. dr. Dumitru Abrudan),
pentru atribuirea muzeului etnografic sibian, a cognomenului “ASTRA”, noua
denumire fiind Muzeul Civilizaţiei Populare Tradiţionale “ASTRA”. În felul
acesta s-a recunoscut filiaţia directă şi continuitatea patrimonială şi
programatică dintre Muzeul asociaţiunii şi Muzeul ASTRA (redivivus),
reconstituindu-se astfel continuitatea celei mai vechi instituţii muzeale a
românilor din Transilvania. În anul 2001, a luat fiinţă Complexul Naţional
Muzeal “ASTRA”, cu cea mai vastă structură etnomuzeală din România, tratând,
distinct, specificul culturii populare româneşti, săseşti şi a celei a
rromilor, (în fază de proiect), în cadrul Muzeului Civilizaţiei Tradiţionale
Populare “ASTRA”, Muzeului Civilizaţiei Transilvane “ASTRA”, Muzeului de Etnografie
Săsească “Emil Sigerus”, Muzeului Culturii şi Civilizaţiei Rromilor (proiect),
iar a popoarelor extraeuropene în cadrul Muzeului de Etnografie Universală
“Franz Binder”.
- Muzeul de istorie Casa Altemberger - situat în str. Mitropoliei nr 2, cel mai important ansamblu de arhitectură gotică civilă din Transilvania. Casa a fost construită de primarul Sibiului Thomas Altemberger în perioada 1470-1491.
- Muzeul de istorie naturală - instituție înființată în anul 1849 la Sibiu, situat în strada Cetății nr. 1.
- Muzeul de istorie a farmaciei - clădire istorică din 1569, situată în Piața Mică, nr. 26. Clădirea în sine constituie un monument istoric de arhitectură care conține elemente gotice și renascentiste și datează din anul 1568. Chiar în această clădire a funcționat una dintre cele mai vechi farmacii sibiene, a treia in ordine cronologică, înființată în jurul anului 1600 și denumită La Ursul Negru.
- Muzeul de vânătoare “August von Spiess - un muzeu național, amplasat în Str. Școala de Înot nr. 4.
Insigna - Clubul ciclist Șoimii Sibiu - 1897
Asociaţia bicicliştilor "Şoimii"
(Die Falken) din Sibiu s-a înființat în anul 1897. Ciclismul este, în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe
sol folosind mijloace de transport puse în mișcare de mușchii omului,
cu precădere bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și
disciplină sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de
Uniunea Ciclistă Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă
organizare riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de
concurs.
Deasupra se prezintă
insigna obişnuită a Societăţii Schlarafe
din Sibiu. Ea este confecționată din metal cuprat (poate chiar din cupru)
având înălţimea totală de 4,10 cm fiind confecţionată din două corpuri: ursul
dansator înalt de 1,80 cm şi lat de 0,80 cm, şi stema cu o înălţime de 2,30 cm şi
lăţimea de 1,80 cm. Insigna are o greutate de 1,50 gr. Aversul are în cimiér un
urs dansând şi dedesubt prinsă de gaica piciorului stâng al ursului este gaica
stemei oraşului Sibiu într-un scut foarte stilizat cu eşarfa în partea
superioară. Schlarafia a fost o
organizaţie publică având ca scop principal promovarea culturii, a artelor,
umorului, ştiinţelor şi luminarea membrilor săi. Insignele schlarafe curente,
care se acordau membrilor, conferenţiarilor proprii şi invitaţilor la şedinţe
erau, de regulă, în număr mare fiind din tablă presată, lustruită, galvanizată,
aurită, argintată, brunată etc. şi nu aveau întotdeauna şi sistem de prindere,
câteodată doar orificii, găici pentru coaserea pe material textile sau alte
materiale ca suport având uneori două corpuri de regulă fără panglici, rareori
din metal preţios sau cu email. Toate insignele schlarafe au de regulă
reprezentări – semnul adoptat – ca : păsări, animale, plante, construcţii,
instrumente de lucru şi uz casnic şi artistic, chiar unele reprezentări
imaginare, dar care în mod obligatoriu trebuiai să redea superioritatea
membrilor grupării.
Insigna - Reuniunea corală bărbătească Sibiu
Reuniunea corală de bărbaţi din Sibiu este o insignă de identificare-recunoaștere a
membrilor acestei formațiuni corale, fiind în general asemănătoare cu cea a
coralei braşovene. Ea este confecționată din metal emailat și are forma unui scut
compus, având figurată în centrul câmpului o harpă. Scutul în două porţiuni
este emailat în roşu şi albastru. Deasupra harpei este reprezentată stema
orașului Sibiu. La partea superioară insigna este prinsă de suportul din rips
de mătase, cu rozetă, în culorile albastru şi roşu, ca ale emailului de pe
scut. Această insignă se purta de membrii formației corale în piept, la reverul
hainei sau al sacoului.
Cupa Europei - România - Sibiu (sărituri în apă)
Săriturile în apă sunt un sport nautic care implică
sărituri în apă de la o trambulină sau o platformă plasată la o anumită
înălțime deasupra unui bazin și de a efectua o serie de exerciții înainte de a
ajunge în apă. Pentru prima dată ele au fost incluse
prima dată în programul Jocurilor olimpice din anul 1907 – Saint Louis – SUA.
Apariția și organizarea primelor concursuri de sărituri în apă în România, sunt
legate de evoluția înotului sportiv și de construirea de bazine de înot, în a
doua jumătate a secolului al XIX-lea. Săriturile de pe maluri și poduri au
constituit o tentație, o placere, dar și un act de curaj. În București în
anul 1916 au avut loc antrenamente ale săritorilor în apă, iar în 1922 a apărut
primul cod de punctaj al săriturilor în apă și clasificarea pe categorii a
săritorilor. În 1923, săriturile în apă sunt prezente într-un concurs național
de înot organizat la Băile Felix. În anul 1928 are loc primul campionat
național numai la masculin, iar în anul 1937 și la feminin. Primul campion
național a fost sportivul Torok, în 1928. Bazinele de înot care s-au construit
în special după 1930, erau dotate și cu trambuline, ceea ce a oferit condiții
pentru practicarea și organizarea de competiții de sărituri în apă. Activitatea
competițională internațională a debutat cu Balcaniada din 1946, desfășurată
la Split - Iugoslavia. România a fost reprezentată la întrecerile olimpice
de sărituri în apă la Jocurile Olimpice din 1972, 1980, 1992, 1996, 2000, 2004
și 2008. Probele de concurs pentru sărituri în apă sunt aceleași la masculin și
feminin cu sărituri de la înălțimi de 1 - 10 metri.
Set 2 insigne - Festivalul cultural artistic
"Mărțișor" - Sibiu - 1971
Szeben, Nagyszeben, în latină Cibinium) este reședința de județ și cel mai mare municipiu al județului Sibiu, România. Sibiu este un important centru cultural și economic din sudul Transilvaniei, cu o populație de aproximativ 155000 de locuitori. În vremea romană, zona Sibiului era cunoscută sub denumirea de Cibiniensis sau Cibinium, de aici derivând numele râului ce trece prin oraș (Cibin) și denumirea românească a orașului. În zona actualului cartier Gușterița a existat o așezare romană numită Cedonia. Sibiul a fost fondat pe locul unei mai vechi așezări, probabil slave, imediat după mijlocul secolului al XII-lea de către coloniști sași din teritoriul Rin-Mosela. Prima mențiune a cetății este făcută în anul 1191 sub numele Cibinium într-un document ecleziastic de la Vatican. Prima atestare documentară în forma Hermannstadt datează din anul 1223. Sus am postat stemele interbelică, comunistă și actuală ale municipiului Sibiu, iar mai jos fotografiile câtorva monumente de cultură și arhitectură sibiene din vremuri diferite.
Arhivele
Aeroportul
Biserica romano-catolică
Casa armatei
Catedrala mitropolitană
Biserica evanghelică
Prefectura
Primăria
Biserica Johannis
Muzeul de istorie naturală
Școala militară
Spitalul militar
Palatul ASTRA
Sinagoga
Turnul Sfatului
Cazarma
Cetatea
Comandatura
Direcția de finanțe
Direcția de electricitate
Direcția silvică
Gara
Parcul zoologic
Hotelul Împăratul Romanilor
Hotelul Europa
Mănăstirea franciscană
Statuia episcopului Teutsch
Biserica fortificată - Biertan
Biserica fortificată - Cisnădie
Biserica fortificată - Valea Viilor
Cascada de pe Valea Moașei
Biserica fortificată - Cisnădioara
Biserica gotică - Cârța
Gara - Mediaș
Stațiunea - Păștiniș
Vedere - Avrig
Vedere - Bazan Băi
Biserica Bob - Mediaș
Casa natală și bustul lui Emil Cioran - Rășinari
Cascada - Bâlea
Primăria - Mediaș
Biserica catolică - Axente Sever
Biserica romano catolică - Bogatul român
Vedere - Boița
Vedere - Bradu
Vedere - Bratei
Vedere - Bârghiș
Vedere - Călinești
Muzeul Badea Cârțan - Cârțișoara
Castelul bisericii - Vorumloc
Centrala electrică - Sadu
Vedere - Vurpăr
Turnul Pietrarilor - Mediaș
Vedere - Copșa Mare
Vedere - Copșa Mică
Biserica - Cristian
Vedere - Dumbrăveni
Vedere - Galeș
Biserica și Casa parohială - Hosman
Vedere - Iacobeni
Cetatea - Ighișu Nou
Cabana Bâlea din Munții Făgăraș
Biserca și Școala evanghelică - Marpod
Monumentul Ștefan Ludwig - Mediaș
Vedere - Meghindeal
________ooOoo________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
CU CUPOANE DETAȘABILE
Acțiune la purtător în valoare de 500 lei 1921
Societatea anonimă pe acțiuni "UNIVERSUL" - București
Cel mai mare ziar cotidian independent din România
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 22.06.2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu