Mai jos am postat și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea belgiană BOOM, provincia
FLANDRA, regiunea ANTWERPEN, două vederi generale
și un jeton local.
Școala
Turnul de apă
Școala superioară
Biserica
Fabrica
Arhitectură locală
Vederi generale
Jeton local
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
TOT RESPECTUL
ȘI MULTĂ SĂNĂTATE
PROFESORULUI MEU DE
MATEMATICĂ DIN ȘCOALA
BRĂHĂȘEȘTI - JUD. GALAȚI
O VORBĂ DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
__________xxx__________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Das Banater Bergland - 2005 Banatul montan
60 Jahre Russi and Deportation
60 ani Deportarea în fosta URSS 1945 - 1950 - 2005
Deportarea
germanilor din România în Uniunea Sovietică a fost o deportare în
masă, a populației civile de origine germană, din România și alte state aliate
cu Germania după încheierea celui de-al doilea război mondial. Aceste deportări
pot fi considerate printre altele și drept o răzbunare împotriva celora
care au declanșat dezastruosul război. Ordinul sovietic de deportare avea în
vedere toți bărbații cu vârstele
cuprinse între 17 și 45 de ani și toate femeile cu vârste între 18 și 30 de ani.
Erau excluse numai femeile gravide, cele cu copii de sub un an și persoanele
inapte de muncă. Ultimul guvern neocomunist din România, avându-l în frunte pe
prim-ministrul Nicolae Rădescu, declara că fusese "complet surprins"
de somația lansată la 6 ianuarie 1945 de forțele sovietice de ocupație, de a
mobiliza pe toți germanii cetățeni români în vedere deportării în URSS. În data
de 13 ianuarie 1945, când ridicarea germanilor începuse în București, Brașov și
Timișoara, guvernul Rădescu a înaintat o notă de protest către vicepreședintele
sovietic al Comisiei Aliate de Control pentru România, generalului Vinogradov.
Deoarece reacția SUA la deportările ordonate a fost firavă, iar cea a Angliei reținută,
autoritățile României ocupate de armata sovietică nu au avut niciun mijloc de a
se opune dispoziției sovietice de deportare. Deportarea a fost caracterizată
drept "una din primele manifestări ale războiului rece",
ca rezultat al imposibilității controlului reciproc între Occident și Răsărit,
încă înainte de terminarea celui de-al doilea război mondial.
În zilele de 2 și
3 ianuarie 1945 au fost deportați circa 5000 de șvabi sătmăreni dintre care
aproape 1000 au decedat în perioada anilor 1948 – 1949. Aproximativ 15% dintre
sașii transilvăneni (circa 30000 persoane) au fost deportați în Ucraina
(regiunile Dnepropetrovsk, Stalino și Voroșilovgrad) și alții în zona Munților
Ural. În multe dintre cazuri nu s-au respectat limitele de vârstă ale
personalului deportat. Deportații au fost repartizați în 85 de lagăre. O treime
din deportați lucrau în mine, un sfert în construcții, restul în industrie,
agricultură și în administrația lagărelor. Foarte puțini au îndeplinit munci
conform pregătirii lor. În perioada 1945 – 1947 circa 5100 de sași au fost
repatriați în Transilvania deoarece erau inapți de muncă. Se știe că
3076 persoane (din care o treime femei) au decedat pe pământ sovietic urmare a
tratamentului inuman primit. La eliberarea din deportare un sfert dintre
deportați au fost trimiși în Germania, dintre ei numai unul din 7 reîntorcându-se
în Transilvania. Tot în 1948 au început să fie eliberați din lagăre și persoane
apte de muncă (în total 49%), pentru ca în octombrie 1949 lagărele să fie
desființate. Ultima treime de deportați s-au întors în Transilvania. Dintre cei
deportați în zona de ocupație sovietică a Germaniei, circa 50 % au primit
permisiunea să se întoarcă acasă. Ceilalți au trecut, în majoritate, în
Germania Occidentală, puțini rămânând în Republica Democrată Germană. Unui
număr de 202 persoane li s-a permis să se întoarcă acasă abia în perioada
1950-1952. Sovieticii susțineau că șapte persoane deportate au ales să rămână
în URSS. Circa 33000 șvabi bănățeni au fost ridicați de la casele lor
între 14 și 16 ianuarie 1945. În orașe, cei vizați a fost scoși cu forța
din casele lor de patrule militare mixte româno-sovietice. În sate au fost
adunați de jandarmi și funcționarii de la primării, duși la locurile de
adunare, apoi urcați în trenuri spre a fi trimiși la Timișoara. Primele
transporturi din Timișoara spre Uniunea Sovietică au început pe 18 ianuarie
1945. Săptămâni în șir, oamenii au fost urcați în vagoane de marfă și duși spre
minele de cărbuni și centrele industriale sovietice. Acolo, deportații au avut
un program de muncă zilnic de 12 ore, cu hrană insuficientă și măsuri de igienă
precare. Din persoanele deportate circa 5000 au decedat.
Un ziar german a
publicat în 1995 o știre care dezvăluia
faptul că guvernul României nu fusese, de fapt, „complet surprins” de ordinul
de deportare, deoarece încă înainte de a primi acest ordin, guvernul a dispus
întocmirea de liste cu bărbați și femei apți de muncă forțată, și că și CFR-ul
începuse să pregătească, cu săptămâni înainte, vagoane pentru vite în vederea
acestei acțiuni. În baza unor surse descoperite de curând s-a constatat că
deportarea etnicilor germani fusese pregătită minuțios: încă din 19 decembrie
1944 biroul primului ministru a transmis ordine telefonice inspectoratelor de
poliție pentru a înregistra populația germană aptă de muncă. Stalin aprecia
această deportare ca legitimă (reparațiile de război reprezentând și
despăgubirile de război prin prestații
în muncă). Prin adresa Nr. A/192 din 19.II.1945, Comisia Aliată de Control din
România a cerut Președenției Consiliului de Miniștri, ca toți germanii
civili și militari cari s'au ascuns și sustras dela mobilizarea pentru lucru în
URSS, să fie mobilizați prin organizarea unor batalioane de lucru în interiorul
țării. O situație cu persoanele ce urmau să fie înrolate în aceste
detașamente preciza că cei 10.528 etnici germani care au fost exceptați în
ianuarie 1945 de către Inspectoratul General al Jandarmeriei deveneau acum
‘mobilizabili’ pentru muncă. În anul 1950 au început deportările în Bărăgan. La
1 mai 1997 ministrul român de externe a exprimat în fața ministrului german
de externe scuzele statului român pentru nedreptățile la care a fost
supusă populația de origine germană din România, prin deportările în Uniunea
Sovietică, deportarea șvabilor în Bărăgan și pentru comercializarea emigrației
practicată de regimul Ceaușescu în anii 1970 – 1980.
Carol I Rege al României
Bărbăție și credință (vechea medalie pentru civili)
Medalia
pentru bărbăție și credință, în prezent Medalia Bărbăție și Credință,
este o medalie românească instituită prin Decretul Regal No. 2812 din 3
noiembrie 1903, modificat prin Înaltul Decret Regal No. 2523 din 12 octombrie
1904 care a fost conferită ofițerilor și agentilor de poliție care au dat
dovadă de bărbăție și credință în îndeplinirea funcției sau oricărui
funcționar public sau persoană particulară care va fi contribuit la menținerea
sau restabilirea ordinei și siguranței publice, va fi adus servicii importante
poliției, va fi salvat viața sau avutul unei persoane cu pericolul vieții sale,
ori va fi săvârșit un act de bărbație sau credință. La crearea medaliei au
fost instituite trei clase: clasa I de aur, clasa II de argint și clasa III de
bronz. Medalia este de formă ovală cu diametrul vertical de 35 mm și cel
orizontal de 27 milimetri. Pe aversul medaliei
este gravată în relief efigia regelui Carol I înconjurată de cuvintele Carol
I Rege al României, iar pe revers este ștanțată în relief deviza „Bărbăție
și Credință” și o ghirlandă de lauri. Medalia este atașată la panglică
printr-un inel lipit la două ramuri de laur ce susțin o bară orizontală de care
se atașează panglica. Panglica, lată de 30 mm, este din mătase ripsată având la
mijloc o bandă de culoare galbenă de 18 mm și pe fiecare margine câte o bandă
albastră și roșie de câte 3 mm fiecare.
Carol I Rege al României
Bărbăție și credință (vechea medalie pentru militari)
În
1916, prin Legea privind instituirea Ordinului militar „Mihai Viteazul”,
au fost modificate condițiile de acordare a acestei medalii participanților la
campanii militare (Medalia Bărbăție și Credință cu însemne de război). Astfel,
a fost instituită conferirea cu spade pentru fapte de arme meritorii realizate
de militari și subofițeri, această medalie devenind ierarhic cea mai mică
decorație ce putea fi acordată trupei. În decursul celui de-al doilea război
mondial a fost cea mai acordată distincție. Medalia nu a mai fost acordată după
anul 1947.
1903 - Bărbăție și credință - 2000
(Noua medalie pentru civili)
În
anul 2000, prin Legea nr. 29/2000 privind sistemul național de decorații
al României, este reinstituită Medalia Bărbăție și Credință cu însemne de
pace și război. Condițiile de acordare au fost precizate în Legea
nr. 528/2003 privind Medalia Bărbăție și Credință și Regulamentul din 11.12.2003 privind descrierea și
modul de acordare a Medaliei Bărbăție și Credință. Noua
medalie, care păstrează cele trei clase diferențiind însă un model pentru
civili și unul pentru militari, este confecționată din tombac și este
de formă ovală având diametrul mare de 35 mm și cel mic de 22 mm. Pe avers este
ștanțată stema României cu înălțimea de 22 mm. Pe revers sunt înscrise central,
în relief, cu caractere înalte de 3 mm, 1903 / BĂRBĂȚIE / ȘI / CREDINȚĂ
/ 2000, pentru medalia cu însemn de pace, și 1916 / BĂRBĂȚIE / ȘI /
CREDINȚĂ / 2000, pentru medalia cu însemn de război. Medalia cu însemn de
pace este surmontată, pentru militari, de o semicunună formată din ramuri de
laur, cu capetele semicununii unite printr-o bară, prin intermediul căreia se
petrece panglica, iar pentru civili de o sferă cu diametrul de 5 mm prin care
se petrece un inel cu diametrul de 20 mm. Panglica a păstrat culorile inițiale.
Pentru personalul civil de sex feminin panglica este pliată sub formă de fundă
și are lungimea de 100 milimetri.
1916 - Bărbație și credință - 2000
(Noua medalie pentru militari)
Însemnele
de război ale medaliei, existente numai la varianta pentru militari, sunt
reprezentate de prezența a două spade încrucișate cu vârfurile în sus între
medalie și semicunună, de textul specific pe revers, de prezența pe marginea
internă a panglicii a unui fir auriu, lat de 1 mm, și de aplicarea pe baretă a
două spade încrucișate, cu vârfurile în sus, lungi de 15 mm. Ordinul „Bărbăţie
şi Credinţă” este una dintre distincţiile care răsplăteşte, în mod curent,
meritele ofiţerilor, ale funcţionarilor publici cu statut special (cu grade
echivalente celor de ofiţeri), precum şi ale altor categorii de funcţionari cu
studii superioare care activează – în principal – în cadrul Ministerului
Administraţiei şi Internelor (precum şi în Serviciul Român de Informaţii, în
Serviciul de Informaţii Externe, în Serviciul de Telecomunicaţii Speciale şi în
Serviciul de Protecţie şi Pază).
Insigna (Avram Iancu) - G.A.L. Țara Zarandului ???
Avram
Iancu s-a nascut în anul 1824, în localitatea Vidra de Sus,
azi comuna Avram Iancu, judetul Alba. Din pacate, ziua si luna nu se cunosc,
pentru ca în matricola - actul de nastere nr. 40/1824 al comunei Vidra de Sus -
se afla doar mentiunea ca “S-a nascut pe vremea cireselor”. Se poate deduce ca
nasterea a avut loc în luna iulie 1824. Tatal lui Avram Iancu s-a numit
Alexandru Iancu, iar mama – Maria. Erau oameni harnici si gospodari, cu o stare
materiala buna. Avramut, precum îl dezmierdau parintii, era un copil plin de
virtuti, gânditor si scurt la vorba, cu o inima sincera si buna. Buchiile le-a
învatat la Vidra si Câmpeni, clasele elementare le-a urmat la Abrud, judetul
Alba, gimnaziul inferior la Zlatna, cel superior si Facultatea de Drept la
Cluj. Peste tot s-a bucurat de simpatia colegilor, profesorilor si a
locuitorilor. A fost un student eminent, iar matematica si istoria i-au fost
materiile preferate. Dupa terminarea cursurilor juridice la Cluj, în anul 1845,
cu cele mai alese aprecieri de atestare si cu calificativul “eminent”, s-a
prezentat în fata Guvernului din Cluj, pentru a fi primit ca practicant fara
salariu. A fost însa respins de comisie, pentru ca era plebeu, adica nu avea
originea de nobil maghiar. În urma acestei nedreptati, Avram Iancu s-a dus la
Târgu Mures, unde s-a înscris la “Tabla Regeasca” în calitate de cancelist, cu
scopul de-a se pregati în meseria de avocat, pe care a si obtinut-o în anul
1848, cu mult succes. Avram Iancu, om al pacii, dreptatii sociale si al bunei
convietuiri între popoare a deplâns hotarârea motiunii nedrepte votata la 15
martie 1848, la Budapesta, potrivnica poporului român majoritar in
Transilvania, de unire fortata a acestei provincii românesti cu Ungaria. La
adunarea cancelistilor mureseni de la “Tabla Regeasca”, tinuta în ziua de 25
martie 1848, data la care cancelistii unguri solicitau celor români semnaturile
si acordul unirii Transilvaniei cu Ungaria, Avram Iancu, în prezenta celor 300
de cancelisti prezenti la adunare, a pronuntat plin de indignare: “În
numele neamului românesc resping marinimozitatea voastra. Dreptul istoric are
sa se spulbere înaintea drepturilor omului. Spre rusinea veacului al XIX-lea,
am suferit robia îndelungata. Pretindem stergerea sclaviei si egalitate
perfecta sau moarte!”. În testamentul sau, Avram Iancu si-a precizat idealul
sau în viata: “Unicul dor al vietii mele este sa-mi vad natiunea fericita,
pentru care dupa puteri am lucrat pâna acum!”. A fost unul dintre
initiatorii si organizatorii adunarilor de la Blaj din 30 aprilie, 15-17 mai si
15-23 septembrie 1848, precum si conducatorul cetelor înarmate de tarani si de
mineri din Muntii Apuseni. În timpul Revolutiei de la 1848 a condus aceste
osti, organizând apararea lor în Muntii Apuseni. A respins numeroasele atacuri
ale ostilor maghiare, superioare ca numar si ca armament, câstigându-si
renumele de "Craiul muntilor". Iancu considera necesara unirea
fortelor revolutionare ale celor doua popoare (român si maghiar) în lupta
împotriva dusmanului comun, absolutismul habsburgic. El conditiona însa aceasta
unire de satisfacerea revendicarilor sociale si nationale ale românilor.
Coplesite de armatele habsburgice si de cele tariste, tradate de unii generali,
trupele revolutionare române si maghiare au capitulat la Siria, în 13 august
1849. Dupa înfrângerea revolutiei, bolnav si adânc îndurerat de nedreptatile ce
li se faceau taranilor, a caror eliberare reala nu o putuse vedea înfaptuita,
Avram Iancu a ramas printre moti, în Muntii Apuseni. În anul 1849, fiind la
Viena pentru sustinerea drepturilor nationale, a refuzat sa primeasca o
decoratie imperiala, zicând:
"Natiunii sa i se dea drepturile promise,
atunci voi primi, altcum nu". Un an mai târziu refuza sa se întâlneasca cu
împaratul Austriei, Franz Iosef, aflat în vizita prin Transilvania. În acelasi
an este arestat si închis. Dupa eliberarea din închisoare, isi petrece ultimii
ani ai vietii ratacind prin munti, pe Valea Ariesului, la Lupsa, dar mai cu
seama la Baia de Cris, unde se adaposteste la covrigarul Ioan Stupina,
supranumit Liber. Stând pe prispa casei acestuia, cânta serile din fluierul de
paltin mestesugit cu multa maiestrie de el, în prezenta multimii de oameni care
venea sa-l asculte. S-a stins din viata la 10 septembrie 1872, pe prispa casei
acestuia. “Craiul Muntilor” a fost înmormântat cu multa evlavie în cimitirul
din satul Tebea, comuna Baia de Cris, judetul Hunedoara, lânga gorunul lui
Horea, potrivit dorintei sale testamentare. Avram Iancu a fost condus pe
ultimul drum de un sobor de peste 30 de preoti si de peste 10000 de oameni,
care i-au ramas fideli pâna în ultima clipa. Țara
Zarandului este
una din cele mai bogate rezervații de tradiții arhaice din România.
Ea se întinde pe teritoriul județelor Arad, Alba și Hunedoara, pe versantul vestic al Munților
Apuseni, de o parte și de alta a râului Crișul Alb. Aproape nu poți spune
că sunt munți ci niște coame blânde, de piatră aspră, coborând din coasta
Apusenilor, curgând în valuri lungi spre apus, netezindu-se tot mai mult, până
la definitiva contopire cu Câmpia Aradului. Centrul economic al zonei este
municipiul Brad, județul Hunedoara.
Insigna - Concursul Prietenia - șosea - ciclism
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs.
Printre primii locuitori ai
Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se numarau si
cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al. Vlahuta, B.
Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care doreau sa
organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete cu roata
mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut, sporeste
numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele velodromuri. Inca
din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas” si ”Huniade”, iar
in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut din Bucuresti,
care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km, este castigata de
D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data cu inmultirea
societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si organizarii ritmice
a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul
velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs oficial. In 1893,
se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere, destinate
ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la periferia Capitalei. De
acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate sportiva, motiv
pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea
velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina prerogativele unei
federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si
apare prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata ”Bicicleta”.
Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe bicicleta, in
spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre. Pe campul
acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250 m, cu o turnura usor
ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul, velodrom din
Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa atelierul de
reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de sosea, apare si
cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau neincapatoare si
ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia de a construi un
nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a
fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata,
reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma
”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de
333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta
Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o
bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea
fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza
s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va
relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat
concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898.
Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de
concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in
teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment,
care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee
organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si
organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica
a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei Societatilor
Sportive din Romania (FSSR).
Medalion - Maica Domnului
Stăpână păzește-mă sub acoperământul tău
Insigna - A.S. - A.T.
Cu referire la insigna de mai sus afirm că este o realizare
românească certă. Am în vedere benzile oblice colorate în culorile drapelului
național românesc – roșu, galben și albastru. Nu am găsit pe tot netul vreo
explicație cu referire la această insignă, crucea albă centrală sau
prescurtarea AS AT. Aștept păreri și din partea cititorilor. Mulțumesc!
________ooOoo________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
CU CUPOANE DETAȘABILE
Acțiune la purtător 500 lei 1922
Societatea anonimă forestieră Baia - Iași
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni franceze
Detaliu vignetă
de pe un cupon de raționalizare a bunurilor
de larg consum din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 20.06.2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu