Moneda de mai jos s-a emis în mai mulți ani
după cum urmează; anul 1894 – 1,5 milioane monede, anul 1900 – 798800
monede și anul
1901 – 369614 monede. Monedele
din anul 1894 au fost bătute la Bruxelles, iar celelalte la Hamburg. Se pare că
argintul folosit pentru monedele bătute la Hamburg provine din piese uzate din
anii '70.
Pe aversul monedei în cadrul unui cerc perlat la exterior este aplicată stema mare a Regatului România și înscrisurile ROMÂNIA (numele statului), 1894 (anul emiterii) și 1 L (valoarea nominală – 1 leu). Pe reversul monedei în cadrul unui cerc perlat la exterior este reprezentat chipul regelui Carol I spre stânga și înscrisurile CAROL I REGE AL ROMÂNIEI, și sub gât numele gravorului – A.SCARFF.
Caracteristicile tehnice ale monedei sunt
următoarele; valoarea nominală - 1 leu, anul emiterii – 1894 (1900 și 1901),
materialul – aliaj argint (argint 83,5% și restul cupru), forma – rotundă,
diametrul – 23 milimetri, greutatea – 5 grame, cant zimțat și gravor A. Scarff.
Carol I – domnitor și
primul rege al României (20
aprilie 1839 Sigmaringen – 10 octombrie 1914 Sinaia) - este omul de la care a pornit totul: familia regală, statul
modern, țara independentă și suverană. Rând pe rând, an de an, sub domnia
acestui rege european, România a dobândit instituţii, modernitate şi
statornicie. După refuzul contelui Philippe de Flandra, fratele Regelui Leopold
al II-lea al Belgiei, de a primi Tronul României opţiunea românilor de a-și
alege principe străin s-a îndreptat spre Principele Carol de Sigmaringen.
Brătianu îl anunţa pe principe, la Sigmaringen, că fusese ales Domnitor al
Principatelor Unite, cu drepturi ereditare, prin plebiscitul desfăşurat între
2/14 şi 8/20 aprilie 1866. În favoarea lui Carol fuseseră exprimate 685969 de
voturi, iar împotrivă doar 2248. Coincidenţa făcea ca 20 aprilie să fie ziua de
naştere a Principelui Carol, care devenea Domnitor al Principatelor Române
Unite chiar în ziua în care aniversa 27 de ani. Plebiscitul este recunoscut de
către Marile Puteri după o jumătate de an, la 24 octombrie 1866. La 28 aprilie
1866, proaspăt aleasa Adunare Constituantă a votat aproape unanim aducerea
Principelui Carol pe Tronul ţării: 109 voturi pentru şi 6
abţineri. Domnitorul Carol ajunge în ţara sa de adopţie după o călătorie aventuroasă,
de la Sigmaringen până la Turnu-Severin. Vaporul în care Suveranul călătorea,
alături de Brătianu, a trecut de Porţile de Fier la 8 mai 1866, iar la ora
patru după-amiaza Carol I a văzut drapelul românesc fluturând la Turnu-Severin.
Principele Suveran a intrat în capitala ţării la 10 mai 1866, a primit cheile
oraşului Bucureşti, a depus jurământul de credinţă în faţa Adunării
Constituante şi a fost proclamat Domnitor al Principatelor Române. Elita
politică din Principatele Române împlinea, astfel, vechea dorinţă a aducerii pe
Tronul ţării a unui principe străin, capabil să unească definitiv Moldova şi
Ţara Românească, să stingă pentru totdeauna rivalităţile dintre familiile
domnitoare pământene, să stabilizeze ţara, să o modernizeze şi să îi confere prestigiu
internaţional. Domnitorul Alexandru Ioan I însuşi era convins de necesitatea
înlocuirii sale cu un principe străin. La 10 mai 1866, Carol I rostea următorul
legământ:“Ales de către naţiune Domn al românilor,
mi-am părăsit fără a sta la îndoială, și patria, şi familia, pentru a răspunde
la chemarea acestui popor care mi-a încredinţat destinele sale. Punând piciorul
pe acest pământ sacru, eu am devenit român. Acceptarea plebiscitului îmi
impune, o ştiu, mari datorii. Sper că îmi va fi dat să le duc până la capăt. Vă
aduc o inimă credincioasă, cugetări drepte, o voinţă tare de a face binele, un
devotament fără margini către noua mea patrie şi acel neînvins respect către
lege, pe care l-am cules în exemplul alor mei. Cetăţean astăzi, mâine, de va fi
nevoie, soldat, eu voi împărtăși cu voi soarta cea bună ca şi pe cea rea.”Prin simpla sa prezenţă,
prin demnitatea apartenenţei la una dintre cele mai ilustre familii ale
Europei, dar şi graţie curajului personal, Principele Suveran Carol a
zdruncinat definitiv ultimele rămăşiţe simbolice ale vasalităţii faţă de
Imperiul Otoman. Vizita sa la Constantinopol, în octombrie 1866, în cursul
căreia s-a comportat faţă de Sultan ca un şef de stat, şi nu ca un vasal, a
confirmat procesul ireversibil de ruptură faţă de Poartă. Aceeaşi demnitate o
va arăta Carol şi aliatului rus din Războiul de Independenţă. Atunci când Țarul
Alexandru al II-lea ameninţă, în 1878, după încheierea războiului, cu
dezarmarea armatei române, în cazul în care România s-ar fi opus anexării sudului
Basarabiei de către ruşi, Carol I îi răspunde că trupele române vor putea fi
nimicite, dar nu dezarmate. În timpul lungii sale domnii, Regele Carol I a pus
bazele României ca stat modern pe harta Europei. În anul 1875, bugetul ţării
ajungea la cifra de 100 de milioane de lei, dublul celui din 1866, iar în 1903,
la 218 milioane. Între anii 1865 şi 1874, suprafaţa arată a crescut cu o
treime. În 1890, producţia de cereale a ţării a fost de 3 700 000 de tone; în
anul 1903, aceasta ajungea la 5 500 000 de tone. Între anii 1880 şi 1914,
România a exportat 80 de milioane de tone de cereale, situându-se printre cele
mai importante ţări exportatoare de cereale din lume (a doua din Europa, după
Rusia, şi chiar pe primul loc la exportul de porumb, înaintea Statelor Unite)13.
Numărul întreprinderilor industriale mai mari a crescut, între 1866 şi 1877, de
la 39 la 17314. România avea şi importante zăcăminte de petrol care o plasau,
în jurul anului 1900, printre primele trei ţări producătoare de ţiţei din lume,
după Statele Unite şi Rusia. Leul românesc era o monedă puternică, echivalentă
cu francul francez şi care putea fi utilizată ca valută forte peste tot în
Europa. Populaţia a crescut, iar procesul de industrializare şi urbanizare a
fost constant.În ciuda tuturor frământărilor politice, uneori violente, a
demagogiei, corupţiei şi lipsei de măsură a unora dintre politicieni, Carol I a
reuşit să consolideze sistemul de partide şi să impună alternanţa la Guvernare
a celor două mari partide structurate după model occidental şi conduse de
bărbaţi politici de mare anvergură: Partidul Naţional Liberal (reprezentat prin
I.C. Brătianu, Dumitru C. Brătianu, C.A. Rosetti, Mihail Kogălniceanu, Nicolae
Kretzulescu, Dimitrie A. Sturdza, Ion Bălăceanu, Ion Ghica, Vasile Boerescu, Ion
Câmpineanu, Nicolae Fleva, Spiru Haret, V.A. Urechia, Emil Costinescu, Nicolae
Ionescu, Vasile Lascăr)15 şi Partidul Conservator (cu lideri ca Manolache
Costache Epureanu, Petre P. Carp, Lascăr Catargiu, Petre Mavrogheni, Gheorghe
Gr. Cantacuzino, Titu Maiorescu, Alexandru Marghiloman, Take Ionescu, Alexandru
Lahovary, Nicolae Filipescu, generalul Manu). Prosperitatea şi stabilitatea au
adus o dezvoltare fără precedent a culturii, artelor şi ştiinţei. În timpul
domniei lui Carol I, scriitori ca Eminescu, Caragiale, Creangă, Alecsandri, Ion
Ghica, Odobescu, Slavici, Macedonski, Barbu Ştefănescu-Delavrancea, Duiliu
Zamfirescu, George Coşbuc, Octavian Goga, Şt.O. Iosif, I.Al. Brătescu-Voineşti,
Al. Vlahuţă modelează limba literară; B.P. Hasdeu, A.D. Xenopol, Mihail
Kogălniceanu, Constantin Erbiceanu, Dimitrie Onciul, Ion Bogdan, Vasile Pârvan,
Constantin Giurescu, Nicolae Iorga scriu istoria naţională; de filologie se
ocupă Ovid Densuşianu, Sextil Puşcariu, Ion Bianu; Simion Mehedinţi creează
şcoala de geografie; Titu Maiorescu, Constantin Rădulescu-Motru şi Vasile Conta
disciplinează gândirea şi ridică nivelul cultural al societăţii; se afirmă
compozitorul George Enescu, pictorii Nicolae Grigorescu, Theodor Aman, Gheorghe
Tattarescu, Ion Andreescu, Ştefan Luchian, sculptorul Karl Storck, actorii
Matei Millo, Aristide Demetriade, fotograful Carol Popp de Szathmáry; ştiinţele
beneficiază de nume ca Spiru Haret, P.S. Aurelian, Anghel Saligny, Carol
Davila, Grigore Antipa. Apar societăţi culturale, se publică reviste. În
această perioadă funcţionează „Junimea“, vârful efervescenţei intelectuale şi
al schimbului liber de idei, care editează revista „Convorbiri literare”. O
enumerare ca aceasta nu ar putea să acopere niciodată diversitatea şi
dinamismul acestei elite a spiritului românesc. Pionierat şi consolidare, geniu
şi meticulozitate, dispute şi dialog sunt câteva dintre trăsăturile elitei
românești din acea vreme, vie şi plină de resurse. România şi-a consolidat
statutul de putere regională şi de „arbitru balcanic“ prin participarea
victorioasă la cel de-al doilea război balcanic, încheiat la 28 iulie/10 august
1913 cu semnarea Tratatului de la Bucureşti, prin care România obţinea
Cadrilaterul. Regele Carol I a primit bastoane de mareşal atât de la Împăratul
Germaniei, cât şi de la ţarul Nicolae al II-lea al Rusiei, care l-a şi vizitat
în România, în 1914, şi care avea să sfârşească tragic, împreună cu familia,
sub gloanţele bolşevicilor. Carol este descris, în literatura vremii ca un
bărbat mai degrabă mic de statură, dar de o mare demnitate. A impus respect
într-o lume plină de incertitudini şi a făcut din micul său regat un stat
respectat şi stabil. A fost un suveran distant, sever şi măsurat, bucurându-se
de o autoritate excepţională. A avut vocaţie de lider şi a condus România în
momente politice şi istorice dificile, pe care le-a traversat plin de curaj.
Întemeietorul Regatului român a murit la Sinaia, în ziua de 27 septembrie 1914,
la ora cinci şi treizeci de minute dimineaţa. Avea şaptezeci şi cinci de ani, dintre
care domnise patruzeci şi opt. Carol I a fost înmormântat la Curtea de Argeş,
locul ales de el ca necropolă a familiei regale a României. Să ne amintim
împreună câteva date din timpul domniei regelui Carol I:
- A domnit 48 de ani (cea mai lungă domnie din
istoria noastră).
- Numai venirea pe tronul vacant a unui principe
dintr-o prestigioasă dinastie europeană a salvat fragila construcţie
instituţională începută la 1859 de oameni de stat patrioţi.
- În timpul domniei lui, România obţine
independenţa faţă de Imperiul Otoman, devenind astfel un stat suveran.
- La data de 29 iunie / 11 iulie 1866: Adunarea
Constituantă adoptă prima Constituţie a ţării, una dintre cele mai
avansate ale timpului.
- În anul 1867 se introduce sistemul monetar
naţional, în anul 1870 fiind bătute în țară primele monede de aur, argint
și aramă, odată cu înființarea Monetăriei Statului.
- În anul 1867 Principatele Unite au pavilion
separat la Expoziţia Universală de la Paris.
- La data de 15 septembrie 1867, Carol I devine
membru de onoare al Societății Academice Române, instituită prin Decret
Domnesc în 1867, devenită Academia Română, la 30 martie/12 aprilie 1879.
Protector şi preşedinte de onoare al Academiei Române între 1879 şi 1914,
regele a lăsat acesteia, prin testament, suma de 600 000 de lei.
- În anul 1867, ia fiinţă şcoala Normală „Carol I“,
finanţată din caseta personală a Domnitorului.
- La data de 11 mai 1868 este înfiinţată Societatea
Filarmonică Română.
- La data de 31 octombrie 1869 se inaugurează
oficial linia de cale ferată Bucureşti-Giurgiu, respectiv prima gară a
Bucureştilor, Gara Filaret. În 1906, reţeaua de căi ferate a României avea
să ajungă la 3180 km.
- În timpul domniei Regelui Carol I se inaugurează
Palatul Universității din București (14 decembrie 1869), Palatul
Universității din Iași (21 noiembrie 1897) și Teatrul Național din Iași (1
decembrie 1896).
- La data de 25 septembrie 1872 se inaugurează Gara
de Nord din Bucureşti (numită, până în anul 1888, „Gara Târgoviştii“).
- Anul 1872 marchează începutul funcţionării Şcolii
Militare de Infanterie şi Cavalerie din Bucureşti şi al Şcolii fiilor de
militari din Iaşi.
- La data de 26 decembrie 1872 este introdus în
Bucureşti tramvaiul cu cai.
- La data de 15 decembrie 1875 îşi începe
activitatea Banca de Bucureşti (cu capital francez). La data de 4 iulie
1876 este fondată Societatea Naţională de Cruce Roşie a României.
- În anul 1879 a fost dată în folosinţă prima linie
de cale ferată care a legat Transilvania de Bucureşti, prin inaugurarea
liniei Ploieşti – Predeal şi joncţiunea cu calea ferată Braşov – Predeal.
- La data de 17/29 aprilie 1880 se înfiinţează
Banca Naţională a României, a 16-a bancă centrală din lume.
- Între anii 1880–1883 este amenajat cursul
Dâmboviţei.
- În anul 1882 este introdus iluminatul electric la
București.
- La data de 1 decembrie 1882 se deschide Bursa din
București, în clădirea Camerei de Comerț din strada Doamnei. În Monitorul
Oficial al României din luna decembrie a anului 1882 au fost publicate
cotațiile bursiere ale primelor companii românesti tranzacționate.
- La data de 25 septembrie 1883 are loc inaugurarea
Castelului Peleş din Sinaia, leagănul Dinastiei române, ridicat de Regele
Carol I cu bani provenind din caseta personală.
- În anul 1884 este introdusă, în Bucureşti, prima
linie telefonică.
- La data de 1/13 mai 1885 este recunoscută
autocefalia Bisericii Ortodoxe Române de către Patriarhatul Ecumenic de la
Constantinopol.
- În anul 1885 se deschide Grădina Botanică la
Cotroceni.
- La data de 23 aprilie 1887, Catedrala
mitropolitană Iași este sfințită, în prezența Familiei Regale a României.
- În anul 1888 este inaugurat Ateneul Român.
- La data de 14 martie 1895 se inaugurează, în
Bucureşti, Fundaţiunea Universitară „Regele Carol I“, actuala Bibliotecă
Centrală Universitară „Regele Carol I“.
- În septembrie 1895 a fost inaugurat Podul Carol I
de la Cernavodă, construit la inițiativa regelui. La data aceea, podul
peste Dunăre era cel mai lung pod din Europa continentală.
- La data de 8 iunie 1897 se aşază piatra
fundamentală a Palatului „Casei de Depuneri, Consemnaţiuni şi Economie“,
în prezenţa Regelui Carol I şi a Reginei Elisabeta. Palatul este inaugurat
în anul 1900, prima şedinţă a Consiliului de Administraţie în noul sediu
având loc la 15 iunie.
- În 1901 este inaugurat Palatul Poştelor din
Bucureşti (actualul Muzeu Naţional de Istorie a României).
- La data 27 ianuarie 1903 este fondată, la
Bucureşti, „Confederaţia Patronală UGIR (Uniunea Generală a Industriaşilor
din România)“, ce îşi propunea dezvoltarea economică şi modernizarea
societăţii româneşti.
- În anul 1904, România ocupă locul al patrulea în
Europa, în raport cu numărul populaţiei (după Elveţia, Germania şi
Suedia), la numărul de telegrame trimise (peste 2 milioane şi jumătate).
- La data de 6 iunie 1906 are loc inaugurarea
Expoziţiei Naţionale Române din Bucureşti.
- În anul 1906, sub domnia lui Carol I se
construiesc 40 de spitale rurale, dintre care unele sunt în funcţiune şi
astăzi.
- În 1908 se înfiinţează „Observatorul Astronomic“
cu planetariu („Observatorul Popular“).
- La data de 1 decembrie 1912 a fost întemeiată ,,Federaţiunea Societăţilor Sportive din România” (F.S.S.R.), care cuprindea douăsprezece comisii (atletism, fotbal, rugby, scrimă, ciclism, tir, canotaj, tenis, natație, gimnastică, oină, sporturi de iarnă). Primul președinte al federațiunii a fost Principele moștenitor Ferdinand.
În data de 4 iunie 2001 Banca Naţională a
României a lansat în circulaţie, în scop numismatic, o monedă din aur cu
valoarea nominală de 1000 lei, dedicată comemorării a 1900 de ani de
la primul război daco-roman. Aversul monedei
prezintă, în zona centrală, Columna lui Traian de la Roma. La stânga columnei,
pe orizontală, este înscrisă valoarea nominală a monedei "1000 LEI",
iar în dreapta sunt redate stema României, amplasată central şi inscripţia
"ROMANIA", gravată cu majuscule, ce urmează circumferinţa monedei.
Sub baza columnei este înscris anul emisiunii "2001". Reversul monedei reprezintă
monumentul triumfal Tropaeum Traiani, de la Adamclisi - judeţul Constanţa. De o
parte şi de alta a monumentului, în două medalioane ovale, sunt redate figurile
celor doi conducători, împăratul Traian şi regele Decebal. Circular, este
gravată cu majuscule inscripţia "1900 DE ANI DE LA PRIMUL RAZBOI
DACO-ROMAN". Anii "101-102", care marchează perioada de
desfăşurare a primului război daco-roman, sunt amplasaţi sub baza monumentului
Tropaeum Traiani.
Caracteristicile tehnice ale monedei sunt
următoarele: valoarea – 1000 lei, data emiterii – 4 iunie 2001, forma –
rotundă, metalul – aur, puritatea – 99,9%, greutatea – 15,551 grame, diametrul
– 27 milimetri, cantul neted, calitatea – proof și tirajul – 500 exemplare.
Columna lui Traian este un monument antic din Roma, înalt de 35,07 metri,
construit din ordinul împăratului Traian care s-a păstrat până în zilele
noastre. Monumentul se află în Forul lui Traian, în imediata apropiere - la
nord - de Forul roman. Terminat în anul 113 , basorelieful în formă de spirală
comemorează victoria lui Traian în campania sa de cucerire a Daciei. Columna
are o înălțime de aproximativ 30 de metri și conține 18 blocuri masive de
marmură de Carara, fiecare cântărind 40 de tone. Iniţial în vârful columnei se
afla o statuie a lui Traian, însă ea a fost înlocuită în secolul al XVI-lea cu
o statuie a Sfântului Petru. Columna a fost ridicată atât pentru a comemora victoriile
lui Traian, fiind o adevărată istorie gravată în piatră, cât și pentru a servi
ca mausoleu (după deces, cenușa împăratului a fost depusă în încăperea de la
baza columnei). Basorelieful prezintă scene de luptă din campaniile lui Traian
împotriva dacilor din 101 - 102 (în partea de sus a columnei) şi 105 -106 (în
partea de jos). Soldații romani și daci sunt prezentați în timpul bătăliei.
Atingând apogeul basoreliefului istoric roman, cele 124 de episoade care
îmbracă în spirală trunchiul coloanei și care ilustrează Comentariile lui
Traian despre războaiele dacice, prin caracterul lor de document istoric,
constituie un adevărat "act de naștere" al poporului român. Redau mai
jos un catren scris de mine cu referire la acest monument:
"Imortalizat în marmura Columnei,
Decebal scrutează orizontul Romei.
El vesteşte lumii, umflându-şi plămânii;
Urmaşii vitejilor mei
sunt ...românii!"
Tropaeum Traiani este un monument triumfal roman în
Adamclisi, județul Constanța, ridicat în cinstea împăratului roman Traian între
anii 106-109 d.Hr. pentru a comemora victoria romanilor asupra dacilor în anul
102 d.Hr. Acesta a fost reconstituit în 1977, după unul dintre modelele
ipotetice ale vechiului monument aflat în ruine. În muzeul adăpostit în
interiorul acestuia se găsesc părți din monumentul original. Construcția
este situată în regiunea podișului Negru Vodă, lângă comuna Adamclisi, la 60 km
sud-vest de Constanța, pe drumul național Călărași - Constanța. Tropaeum
Traiani este unul dintre cel mai importante monumente antice de pe teritoriul
României. Primele săpături au fost întreprinse începând cu anul 1882 de către
Grigore Tocilescu. Monumentul, în varianta în care a fost reconstituit de
către arheologi, este alcătuit dintr-un soclu cilindric, care are la bază mai
multe rânduri de trepte circulare, iar la partea superioară un acoperiș conic,
cu solzi pe rânduri concentrice de piatră, din mijlocul căruia se ridică
suprastructura hexagonală. La partea superioară se află trofeul bifacial,
înfățișând o armură cu patru scuturi cilindrice. La baza trofeului se află două
grupuri statuare care conțin fiecare reprezentarea trupurilor a trei
captivi. Înălțimea monumentului împreună cu trofeul este aproximativ egală
cu diametrul bazei și anume circa 40 m. De jur împrejur, cele 54 de metope din
calcar de Deleni, înfățișează în basorelief scene de război. Metopele erau
lespezi dreptunghiulare cu înălțimea de 1,48‐1,49 m. Din cele 54 metope inițiale, se
mai păstrează 48. Deasupra metopelor se află o friză cu 26 de creneluri,
din care s-au păstrat numai 23, sculptate și ele în basorelief, care alcătuiesc
coronamentul nucleului circular.
Ansamblul, din care făcea parte monumentul, mai cuprindea un altar funerar, pe ai cărui pereți se aflau înscrise numele celor aproximativ 3800 de soldați romani căzuți probabil în lupta de la Adamclisi, și de asemena un mausoleu, cu trei ziduri concentrice, în care se pare că a fost înmormântat comandantul (praefectus castrorum), care, cu prețul vieții sale, a decis victoria din anul 102. La 2 km vest de monumentul triumfal a fost întemeiată de Traian cetatea romană Tropaeum Traiani, care este menționată în inscripții pentru prima dată ca municipiu în anul 170. În Complexul muzeal Tropaeum Traiani pe lângă "Monumentul triumfal Tropaeum Traiani" și "cetatea Tropaeum Traiani" (care datează din secolul al II-lea) se află și muzeul de sit.
Ansamblul, din care făcea parte monumentul, mai cuprindea un altar funerar, pe ai cărui pereți se aflau înscrise numele celor aproximativ 3800 de soldați romani căzuți probabil în lupta de la Adamclisi, și de asemena un mausoleu, cu trei ziduri concentrice, în care se pare că a fost înmormântat comandantul (praefectus castrorum), care, cu prețul vieții sale, a decis victoria din anul 102. La 2 km vest de monumentul triumfal a fost întemeiată de Traian cetatea romană Tropaeum Traiani, care este menționată în inscripții pentru prima dată ca municipiu în anul 170. În Complexul muzeal Tropaeum Traiani pe lângă "Monumentul triumfal Tropaeum Traiani" și "cetatea Tropaeum Traiani" (care datează din secolul al II-lea) se află și muzeul de sit.
Clădirea muzeului, inaugurată în 1977,
este concepută ca un lapidarium și cuprinde numeroase vestigii arheologice
descoperite în cetate și împrejurimi. Pe o parte a muzeului sunt expuse
metopele, friza inferioară și cea superioară, pilaștrii, crenelurile și
blocurile de parapet ale stilului attic festonat. În centrul sălii este expusă
statuia colosală a trofeului, inscripția și friza cu arme. Celelalte exponate
sunt constituite de colecțiile ceramice (vase aparținând culturii Hamangia,
ceramică getică, amfore grecești, romane și bizantine), opaițe, unelte,
podoabe, fragmente de apeducte, sculptură, documente epigrafice. (Sursa
- NET - Marilena Tun)
Împăratul Traian, nume complet,
Marcus Ulpius Nerva Traianus (născut la data de 18 septembrie 53 în
localitatea Italica Santiponce şi decedat la dat de 9 august 117 în localitatea
Selinus Cilicia), împărat roman între anii 98 – 117, a fost al doilea
dintre cei aşa-zişi cinci împăraţi buni ai Imperiului roman
(Dinastia Antoninilor) şi unul dintre cei mai importanţi ai acestuia. În timpul
domniei sale, imperiul a ajuns la întinderea teritorială maximă. Titlul său
complet era IMPERATOR • CAESAR • DIVI • NERVAE • FILIVS • MARCVS • VLPIVS
• NERVA • TRAIANVS • OPTIMVS • AVGVSTVS • FORTISSIMVS • PRINCEPS • GERMANICVS •
DACICVS • PARTHICVS • MAXIMVS.
Decebal a fost regele
Daciei în perioada anilor 87 - 106. Fiu al lui Scorillo si succesor al lui
Duras -Diurpaneus, Decebal ocupa tronul Daciei intr-un moment in care
tendintele expansioniste ale Imperiului Roman, care-si stabilise durabil
frontiera pe linia Dunarii, se accentuau rapid. La inceputul secolului 3,
la aproape 150 de ani de la afirmarea lui Decebal, istoricul Dio Cassius ii
facea urmatorul portret leogios: “Era foarte priceput in ale razboiului si
iscusit la fapta, stiind sa aleaga prilejul pentru a-l ataca pe dusman si a se
retrage la timp. Abil in a intinde curse, era viteaz in lupta, stiind a se
folosi cu dibacie de o victorie si de a scapa cu bine dintr-o infrangere,
pentru care lucruri el a fost mult timp un potrivnic de temut al
romanilor”. Din primul an de domnie Decebal este confruntat cu o situatie
dificila. In urma expeditiei dace din iarna anului 85/86 in sudul Dunarii, in
timpul careia insusi C. Oppius Sabinus, guvernatorul Mosesiei, isi gasise
moartea, Roma organizeaza prima campanie in inima Daciei. In vara anului 87 o
armata de 5 - 6 legiuni, secondata de numeroase unitati auxiliare si comandata
de prefectul pretoriului Cornelius Fuscus, traverseaza Dunarea inaintand
probabil pe Valea Oltului. Intr-un defileu (poate la Turnu Rosu) Decebal
suprinde intr-o capcana fortele romane, in lupta cazand insusi comandantul
roman: prizonieri, trofee si stindardul legiunii a V-a Alaude sunt duse de
Decebal in Muntii Orastie. Stralucita victorie ii ofera lui Decebal un ragaz de
un an, timp in care neobositul rege incheie aliante cu popoarele de la hotarele
Daciei, cu sarmantii, iazigi si roxolani, cu marcomanii si quazii germanici. La
un an de la infrangerea lui Fuscus, Decebal trebuie sa faca fata unei noi
ofensive romane. Imparatul Domitian, venit in Moseia, in vecinatatea teatrului
de operatiuni, numeste un fruntea legiunilor pe incercatul guvernator Tettius
Iulianus (fost consul in anul 83, apoi guvernator al provinciei Moesia).
Patrunzand in Dacia prin Banat, tettius Iulianus este intampinat de Decebal in
defileul de la Tapae; confruntarea indarjita se incheie cu victoria romana.
Dificultatile intampinate de armatele imperiale in Pannonia in lupta cu quazii
si marcomanii, care-l sprijinisera pe regele dac, il determina pe Domitian sa
accepte ofertele de pace facute de Decebal . Se incheie astfel in anul 89 o
pace de compromis intre Imperiul Roman si Regatul Dac; in schimbul unor subsidii
in bani si ingineri, instructori militari, Decebal se recunoaste rege
clientelar, continuand in urmatorii 12 ani de pace sa-si consolideze puterea si
statul. Procesul de centralizare a statului dac este accelerat, armata
este echipata si instruita, se initiaza un vast program de constructii civile
si militare, indeosebi in regiunea Muntilor Orastie, soli incearca sa
stabileasca relatii cu popoarele si statele inamice Romei. Dupa aproape 3
ani de pregatiri la hotarele meridionale ale Daciei, incepute imdeiat dupa
urcarea pe tron, imparatul Traian (in timpul caruia Imperiul Roman atinge
apogeul puterii si expansiunii sale teritoriale) concentreaza la inceputul
anului 101 in Moesia Superior 13 - 14 legiuni si numeroase unitati auxiliare
(in total circa 150000 de soldati), in vederea ingenuncherii regatului lui
Decebal. La 25 martie 101 imparatul paraseste Roma, traverseaza Dunarea pe
poduri de vase la Laederata (Ramna) si Dierna (Orsova) patrunzand prin Banat in
Dacia. La Tapae, in vara anului 101, Decebal incearca sa opreasca inaintarea
romana. Crancena si indelungata batalie se incheie insa cu victoria romana.
Spre sfarsitul anului 101 importante forte dace, aliate cu sarmati si bastarni,
traverseaza Dunarea si patrund in Moesia, obligandu-l pe imparatul Traian sa se
deplaseze spre noul teatru de razboi deschis de Decebal. Ingeniosul plan
strategic, care-l face pe Traian sa nu poata exploata succesul de la Tapae, se
prabuseste insa dupa infrangerea fortelor lui Decebal in iarna si primavara
anului 102 (la Nicopolis ad Istrum si in Dobrogea la Adamclisi), initiativa
militara trecand definitiv in tabara adversa. In toamna anului 102,
indarjita rezistenta a lui Decebal il obliga pe Traian sa incheie pacea cu
regele dac, pace inteleasa insa de ambele tabere doar ca un simplu armistitiu.
Din ordinul lui Traian, Apolodor din Damasc, cel mai vestit inginer al epocii,
inalta, intre Dobreta si Pontes, in ani 103-105, un durabil pod peste Dunare,
pe care legiunile romane il trec in vara anului 105, initiind cel de-al doilea
Razboi dacic. Abandonat de aliati, atacat prin Banat, Valea Oltului si
Moldova, constrans continuu la defensiva, Decebal se retrage in citadela din
Muntii Orastie. Dupa cucerirea puternicelor cetati care pazeau accesul spre
capitala (Blidaru, Costesti, Piatra Rosie, Banita, Capalna, Tilisca), legiunile
romane incep asediul Sarmiszegetusei. In ciuda eroicei rezistente dace, cetatea
este cucerita si distrusa din temelii. O parte dintre aparatori, printre care
si Decebal, reusesc sa paraseasca cetatea incercand sa continue rezistenta
impotriva romanilor in interiorul tarii. Urmarit de cavaleria romana,
pentru a nu cadea viu in mainile inamicului, Decebal se sinucide.
În data de 16 august 2017 Banca Naţională a României a lansat în circuitul numismatic internațional un set de trei monede (din aur, argint și tombac cuprat) și o monedă din tombac cuprat, dedicate împlinirii a 500 de ani de la sfințirea bisericii mănăstirii Curtea de Argeș. Aversul tuturor monedelor redă un detaliu ornamental exterior al bisericii mănăstirii Curtea de Argeș, inscripţia în arc de cerc „ROMANIA”, valoarea nominală „ ___ LEI”, stema României și anul de emisiune „2017”. Reversul comun tuturor monedelor prezintă imaginea bisericii mănăstirii Curtea de Argeș și inscripția în arc de cerc ,,500 DE ANI DE LA SFINTIREA BISERICII MANASTIRII CURTEA DE ARGES”. Caracteristicile tehnice ale monedelor sunt următoarele:
Moneda de 100 lei: metal – aur, puritate – 90%, formă – rotundă, diametru – 21 milimetri, greutate – 6,452 grame, calitate – proof, cant – zimțat, tiraj – 150 exemplare.
Moneda de 10 lei: metal – argint, puritate – 99,9%, formă – rotundă, diametru – 37 milimetri, greutate – 31,103 grame, calitate – proof, cant – zimțat, tiraj – 150 exemplare.
Moneda de 1 leu: metal – tombac cuprat, formă – rotundă, diametru – 37 milimetri, greutate – 23,5 grame, calitate – proof, cant – zimțat, tiraj – 300 exemplare (din care 150 de colecție). Preţul unitar de vânzare, fără TVA, al setului de trei monede este de 2095 lei, iar prețul unitar de vânzare, fără TVA, al monedei de colecție este de 80 lei.
Mănăstirea Curtea de Argeș este o mănăstire din România situată în oraşul cu același nume din județul Argeș. Ansamblul cuprinde biserica episcopală, unul dintre cele mai apreciate monumente de arhitectură din Țara Românească. Mănăstirea a fost construită de către domnitorul Neagoe Basarab (1512 - 1517) pe locul vechii mitropolii de la 1359. Pictura interioară, realizată de zugravul Dobromir, a fost terminată în anul 1526, în timpul domniei lui Radu de la Afumaţi. Fragmente ale picturii originale sunt păstrate la Muzeul Naţional de Artă din Bucureşti. Reparată de câteva ori, biserica a fost restaurată între anii 1875 - 1886 de către arhitectul francez Andre Lecompte du Nouy, discipol al lui Eugene Viollet le Duc, care i-a adus şi unele modificări care au diminuat uşor, după părerea specialiştilor, valoarea istorică a monumentului. Considerată drept una dintre minunile arhitecturale ale României, mănăstirea poartă, dincolo de cunoscuta legendă a Meşterului Manole, o serie de adevăruri istorice prea puţin cunoscute. “Pe Argeş în gios, / Pe un mal frumos, / Negru-Vodă trece / Cu tovarăşi zece: / Nouă meşteri mari,/ Calfe şi zidari / Şi Manoli - zece, / Care-i şi întrece...” Cine nu ştie frumoasa baladă a meşterului Manole?! Dar câţi dintre noi ştiu adevărul din spatele legendei şi cum îşi leagă Manole numele de edificiul ridicat pe locul fostei Catedrale Mitopolitane. “În ziua de Adormirea Maicii Domnului, în anul 1439, pe locul actualei Mănăstiri, era sfinţită Catedrala Mitropolitană, în prezenţa ctitorului ei, Vlad Dracul, domnul Ţării Româneşti. Din nefericire, în anii 1444 şi 1446 au avut loc două cutremure care au afectat grav această catedrală, magnitudinea celui din 1446 fiind estimată de specialişti la 7,5 grade pe scara Richter. Vlad Dracul nu a apucat să refacă catedrala, fiind asasinat împreună cu fiul sau Mircea, în 1447, de către boierii Dăneşti sprijiniţi de Iancu de Hunedoara.”, explică directorul Muzeului Curtea de Argeş. Construcţia Mănăstirii Curtea de Argeş a început în 1514, din dorinţa lui Neagoe Basarab de a zămisli aici un lăcaş de o frumuseţe fără seamăn. Contribuţia legendarului meşter Manole la ridicarea construcţiei nu e doar folclor. “În tinereţe, Neagoe Basarab a fost la studii în Italia şi la Constantinopol. La Constantinopol, sultanul Baiazid al II-lea îi încredinţează administrarea construcţiei unei moschei, sarcină de care el s-a achitat strălucit. Constructorul-şef al moscheii este Manoli din Niaesia, care apare, astfel, alăturat de Neagoe Basarab. Se pare că Manoli era armean, astfel explicându-se anumite elemente de arhitectură armeană şi georgiana din construcţia Mănăstirii”, explică directorul Muzeului Curtea de Argeş. Din dorinţa lui Neagoe Basarab, la construirea monumentului s-a folosit, pe lângă calcar de Albeşti, şi marmură adusă tocmai din arhipeleagul grecesc. Iar realizarea acestui lucru n-a fost tocmai simplă, mai cu seamă că insulele se aflau sub control otoman, iar sultanul interzicea folosirea marmurei în biserici, tocmai pentru a nu permite lăcaşelor creştine să se se ridice la nivelul moscheelor. “Neagoe i-a scris sultanului Selim să-i aprobe importul de marmură, minţindu-l cu privire la destinaţia marmurei. Angrenat în campanile din Orient, sultanul a aprobat importul, deşi mai târziu a aflat destinaţia reală a marmurei greceşti”. Un lucru greu de acceptat şi încă destul de puţin cunoscut a fost evidenţiat de marele istoric, arheolog, epigrafist şi folclorist român din secolul XIX, Grigore G. Tocilescu, care a spus că a identificat pe cărămida cheii de boltă, scris cu caractere osmane, numele lui Allah (Grigore G. Tocilescu- Biserica Episcopală a Mănăstirii Curtea de Argeş restaurată în zilele M.S. Regelui Carol I şi sfinţită din nou în ziua de 12 septembrie 1886). “Din nefericire, nu avem imagini cu această cărămidă şi, mai ales, nu ştim ce s-a întâmplat cu ea după reconstruire” mai spune directorul muzeului. În luna decembrie a anului 1610, când oraşul Curtea de Argeş era cucerit de trupele tânărului principe transilvan Gabriel Bathory (de 21 de ani), mănăstirea a fost de-a dreptul devalizată. “În cele aproximativ două luni de ocupare a oraşului, Mănăstirea şi bisericile au fost cumplit jefuite, acoperişul Mănăstirii (din plumb) fiind topit pentru necesităţile oştirii, ceea ce a dus la degradarea monumentului”. Edificiul a fost refăcut ulterior de Matei Basarab şi Şerban Cantacuzino. Înaintea celebrei fântâni din apropierea mănăstirii, lângă sfântul lăcaş susura un izvor care astăzi nu mai este şi despre care prea puţină lume ştie. “Izvorul lui Manole, aflat iniţial în curtea Mânăstrii, a secat, însă din iniţiativa învăţatului episcop al Argeşului, P.S.Iosif, se construieşte, peste drum de Mănăstire, o nouă fântână, cunoscută azi sub numele de Fântâna lui Manole”. Arhitectura lăcaşului suferă, în decursul timpului, câteva modificări. Francezul Emile Andre Lecomte de Nouy îşi pune amprenta pe transformarea sa într-o construcţie regală. “După ce M.S. Regele Carol (pe atunci Principe) vizitează întreagăţară
călare, alege Podul lui Neag ca loc de trăit, iar Curtea de Argeş drept loc de
murit. În acest scop va ridica, în prima locaţie, Castelul Peleş, în timp ce la
Curtea de Argeş decide reconstruirea Mănăstirii Argeşului după metoda lui
Eugène Emmanuel Viollet-le-Duc. Acesta îl refuză pe rege din motive de vârstă
şi sănătate, dar îl recomandă pe Emile Andre Lecomte de Nouy, discipolul sau.
Acesta va reconstrui Mănăstirea încercând să o transforme dintr-o construcţie
princiară, într-una regală, văzându-se foarte bine această idee la
reconstrucţia modestului aghiazmatar gândit de Neagoe (semn al smereniei şi
umilinţei sale pe care un occidental nu putea să o înţeleagă)”. Totodată, are
loc şi o schimbare a arhitecturii turlelor, mai scunde şi cu circumferinţă mai
mare. Şi tocmai datorită acestui aspect au putut să reziste la cutremurele ce
au urmat. La fel de puţin se cunoaşte faptul că în cursul reconstrucţiei,
pereţii Mănăstirii au fost demolaţi până aproape de bază. “Fresca ce era
nedeteriorată a fost scoasă de arhitectul francez, noua frescă a Mănăstirii
fiind realizată de un grup de artişti din care făcea parte şi fratele
sau. Bucăți ale frescei vechi se păstrează
și azi în muzeele României. În curtea Mănăstirii Argeşului a existat un
paraclis - singurul edificiu ridicat de domnitorii fanarioţi în Curtea de Argeş
- care avea o pictură deosebit de valoroasă. Din păcate, acesta a fost demolat
de Lecomte de Nouy, pentru a face loc parcului destinat familiei
regale. “În parcul creat au fost plantate specii rare, găsindu-se şi azi
un arbore-lalea (Liliondendron tulipifera).
În apropierae Mănăstirii, spre răsărit, avea să se construiască, din
ordinul lui Carol, o frumoasă Reşedinţa Regală, ridicată dintr-o cărămidă
specială. “Datorită calităţilor sale deosebite, cărămida respectivă era
folosită, la vremea aceea, la zidirea forturilor Bucureştiului. În epoca
respectivă, presa l-a atacat dur pe M.S. Regele Carol, acuzându-l de deturnarea
materialelor (cărămizii)”. Reşedinţa Regală ridicată de rege a funcţionat până
la abolirea monarhiei, ca instituţie în subordinea Casei Regale a
României.“Această reşedinţă a fost un motiv de fricţiuni între familia regală
şi ierarhii de la Argeş, care revendicau aripa de nord a construcţiei. Casa
Regală n-a acceptat însă acest lucru şi, mai mult, în 1939 M.S. Regele Carol al
II-lea decide închiderea pentru cult a mânăstirii. Lăcaşul urma să aibă numai
rolul de necropolă regală. Episcopiei i-a fost dat terenul de la intrarea în
curte în scopul construirii unei noi biserici episcopale. (sursa Net –
Adevărul.ro – Cristina Stancu). Ajungand Domn al Tarii Romanesti, Neagoe
Basarab, scrie el insusi intr-una din pisaniile sale care se afla pe fatada de
apus a bisericii, ca, gasind acea straveche biserica (adica vechea Catedrala a
Mitropoliei de la Arges) daramata si neintarita, i s-au "deschis ochii
inimii" si a hotarat aceasta biserica din temelie a o zidi si a o inalta
si a o intari. Astfel această informație s-a strecurat in miscatoarea legenda
populara a Mănăstirii Argeșului, în care se spune: "Un zid parasit.. Si
neispravit.. La loc de grindis.. La verde-alunis.. Cainii cum il vad.. La el se
raped.. Si latra-a pustiu.. Si urla-a mortiu." Prin urmare, Neagoe Basarab
(1512-1521), dornic de a-si dovedi autoritatea, credinta si patriotismul, dar
si avutia, hotara zidirea acestei marete manastiri, menita sa intreaca in
frumusete tot ce se facuse pana atunci. Manastirea Curtea de Arges, prin
maretia, perfectiunea proportiilor cat si prin bogatia decoratiei acesteia a
gasit un puternic ecou in sufletul cantaretilor populari care i-au invaluit
obarsia in umbra legendei. Asa cum glasuieste balada populara culeasa de
Alecsandri, zidirea Manastirii Curtea de Arges s-ar datora "Mesterului
Manole", care impreuna cu "noua mesteri mari, calfe si zidari"
au lucrat cu multa truda si cu pretul unor mari sacrificii la ctitoria
voievodului Neagoe Basarab. Acele ruine, aflandu-le Neagoe Basarab, cu ajutorul
unui ciobanas, "din fluier doinas", ar fi hotarat: "Iata zidul
meu! Aici aleg eu.. Loc de minastire.. Si de pomenire" si de indata ar fi
indemnat pe mesterii ce-l insoteau, zicandu-le: "Curand va siliti.. Lucrul
de-l porniti.. Ca sa-mi ridicati.. Aici sa-mi durati.. Manastire 'nalta.. Cum
n-a mai fost alta" ceea ce acestia pana la urma, cu pretul vietii lor,
chiar au si facut. Manastirea Curtea de Arges nu este insa o legenda: ea este
expresia sentimentelor celor mai sincere ale poporului roman despre jertfa lui,
pe care a pus-o si la baza acestei manastiri, dupa cum a pus-o si la baza
tuturor marilor opere de constructie din tara
noastra, in trecut si prezent. Manastirea din Curtea de Arges nu este
numai un simplu locas de inchinare, ci este un simbol al jertfei poporului
roman. Zidirea manastirii a durat trei
ani (1515-1517). Domnul Neagoe, care avea bune cunostinte despre arhitectura
bisericeasca, a dat si ideea planului bisericii si sfaturi si indemnuri
mesterilor, in fruntea carora se distinge legendarul Manole. Manastirea a fost
sfintita la data de 14 - 15 august 1517. La aceasta slujba, dupa descrierea
facuta de Gavriil Protul de la Muntele Athos, a fost prezent insusi Neagoe
Basarab. Au mai fost de față la sfințire Teolipt – Patriarhul
Constantinopolului, insotit de mare sobor, toti arhimandritii si egumenul
manastirilor de la Muntele Athossi tot "clerosul" din Tara
Romaneasca, in frunte cu Mitropolitul Macarie si mult popor venit din aproape
toate colturile tarii. "Pentru intaia data un patriarh din
Constantinopol, se afla pe pamantul romanesc; el fiind însoțit de episcopii de
Sares, de Sarde, de Midia si de Melenic. Prezenta patriarhului de
Constantinopol, a altor ierarhi, preoti si calugari de peste hotare, alaturi de
mitropolitul tarii si de clerici romani, la sfintirea Manastirii Argesului, a
fost prilej si chip de afirmare a unitatii Ortodoxiei, cum nu se mai vazuse
inca. Manastirea Curtea de Arges, asa cum a iesit din mana mesterilor lui
Neagoe Basarab, apartine, in ceea ce priveste linia ei arhitectonica, stilului
bizantin, in timp ce elementele decorative ce-i impodobesc exteriorul,
dezvaluie influente ale artei armene, persane, georgiene si arabe. Cu toate
acestea, aici totul alcatuieste o perfecta si armonioasa unitate. Mai tarziu au
venit insa peste aceasta manastire multe necazuri si primejdii. In iarna anului
(1610-1611), Gabriel Bathory cu oastea lui, au jefuit din biserica si din
morminte tot ce era pretios, luand si acoperisul de plumb si cositoral
bisericii, si lasind-o expusa la stricaciuni. Razboaiele dintre rusi si turci
de la 1769-1774 si 1787-1791 au adus Manastirii Curtea de Arges alte jefuiri si
stricaciuni. Un cutremur la 29 octombrie 1802, apoi un foc, un alt cutremur la
28 ianuarie 1838, alte incendii in ianuarie 1866, la 23 aprilie 1867 si la 2
decembrie acelasi an, au adus manastirii noi deteriorari si pagube mari.
Manastirea Curtea de Arges, alaturi de oraselul de langa, intre timp, au
dobandit cinstea de resedinta episcopala, la anul 1793 luand fiinta aici
Episcopia Argeșului, care a functionat pana in 1949, cand s-a unit cu Episcopia
Ramnicului Valcea. La Manastirea Curtea de Arges, a functionat, cu mici
intreruperi, timp de peste 100 de ani, Seminarul teologic "Neagoe
Voda", continuat apoi de Seminarul Teologic Special pentru Transilvania
pana in anul 1977. Daca privim din orice parte biserica Manastirii Argesului,
ea ne apare ca un ansamblu unitar si armonios, un joc de linii, de inflorituri
ingenioase in piatra, de lumini si umbre rasfrante care-i dau spontaneitate,
suplete si eleganta. Aici își odihnesc somnul de veci voievozii Neagoe Basarab
și Radu de la Afumați dar și cuplurile regale Carol I – Elisabeta și Ferdinand
– Maria. In capela-paraclis din centrul palatului se pastreaza moastele Sfintei
Mucenite Filoteia. Istoria Manastirii Curtea de Arges reprezinta o parte
importanta din insasi istoria Bisericii Ortodoxe Romane, care in mod continuu,
de-a lungul veacurilor, s-a identificat cu sufletul si viata poporului roman.
Manastirea Curtea de Arges, alaturi de Biserica strabuna a poporului nostru, a
indeplinit si un rol patriotic: acela de a mobiliza constiinta poporului si a
tarii in fata pericolului. (Sursa – Net - Arhim.dr. Chesarie Gheorghescu).
În data de 16 august 2017 Banca Naţională a României a lansat în circuitul numismatic internațional un set de trei monede (din aur, argint și tombac cuprat) și o monedă din tombac cuprat, dedicate împlinirii a 500 de ani de la sfințirea bisericii mănăstirii Curtea de Argeș. Aversul tuturor monedelor redă un detaliu ornamental exterior al bisericii mănăstirii Curtea de Argeș, inscripţia în arc de cerc „ROMANIA”, valoarea nominală „ ___ LEI”, stema României și anul de emisiune „2017”. Reversul comun tuturor monedelor prezintă imaginea bisericii mănăstirii Curtea de Argeș și inscripția în arc de cerc ,,500 DE ANI DE LA SFINTIREA BISERICII MANASTIRII CURTEA DE ARGES”. Caracteristicile tehnice ale monedelor sunt următoarele:
Moneda de 100 lei: metal – aur, puritate – 90%, formă – rotundă, diametru – 21 milimetri, greutate – 6,452 grame, calitate – proof, cant – zimțat, tiraj – 150 exemplare.
Moneda de 10 lei: metal – argint, puritate – 99,9%, formă – rotundă, diametru – 37 milimetri, greutate – 31,103 grame, calitate – proof, cant – zimțat, tiraj – 150 exemplare.
Moneda de 1 leu: metal – tombac cuprat, formă – rotundă, diametru – 37 milimetri, greutate – 23,5 grame, calitate – proof, cant – zimțat, tiraj – 300 exemplare (din care 150 de colecție). Preţul unitar de vânzare, fără TVA, al setului de trei monede este de 2095 lei, iar prețul unitar de vânzare, fără TVA, al monedei de colecție este de 80 lei.
Mănăstirea Curtea de Argeș este o mănăstire din România situată în oraşul cu același nume din județul Argeș. Ansamblul cuprinde biserica episcopală, unul dintre cele mai apreciate monumente de arhitectură din Țara Românească. Mănăstirea a fost construită de către domnitorul Neagoe Basarab (1512 - 1517) pe locul vechii mitropolii de la 1359. Pictura interioară, realizată de zugravul Dobromir, a fost terminată în anul 1526, în timpul domniei lui Radu de la Afumaţi. Fragmente ale picturii originale sunt păstrate la Muzeul Naţional de Artă din Bucureşti. Reparată de câteva ori, biserica a fost restaurată între anii 1875 - 1886 de către arhitectul francez Andre Lecompte du Nouy, discipol al lui Eugene Viollet le Duc, care i-a adus şi unele modificări care au diminuat uşor, după părerea specialiştilor, valoarea istorică a monumentului. Considerată drept una dintre minunile arhitecturale ale României, mănăstirea poartă, dincolo de cunoscuta legendă a Meşterului Manole, o serie de adevăruri istorice prea puţin cunoscute. “Pe Argeş în gios, / Pe un mal frumos, / Negru-Vodă trece / Cu tovarăşi zece: / Nouă meşteri mari,/ Calfe şi zidari / Şi Manoli - zece, / Care-i şi întrece...” Cine nu ştie frumoasa baladă a meşterului Manole?! Dar câţi dintre noi ştiu adevărul din spatele legendei şi cum îşi leagă Manole numele de edificiul ridicat pe locul fostei Catedrale Mitopolitane. “În ziua de Adormirea Maicii Domnului, în anul 1439, pe locul actualei Mănăstiri, era sfinţită Catedrala Mitropolitană, în prezenţa ctitorului ei, Vlad Dracul, domnul Ţării Româneşti. Din nefericire, în anii 1444 şi 1446 au avut loc două cutremure care au afectat grav această catedrală, magnitudinea celui din 1446 fiind estimată de specialişti la 7,5 grade pe scara Richter. Vlad Dracul nu a apucat să refacă catedrala, fiind asasinat împreună cu fiul sau Mircea, în 1447, de către boierii Dăneşti sprijiniţi de Iancu de Hunedoara.”, explică directorul Muzeului Curtea de Argeş. Construcţia Mănăstirii Curtea de Argeş a început în 1514, din dorinţa lui Neagoe Basarab de a zămisli aici un lăcaş de o frumuseţe fără seamăn. Contribuţia legendarului meşter Manole la ridicarea construcţiei nu e doar folclor. “În tinereţe, Neagoe Basarab a fost la studii în Italia şi la Constantinopol. La Constantinopol, sultanul Baiazid al II-lea îi încredinţează administrarea construcţiei unei moschei, sarcină de care el s-a achitat strălucit. Constructorul-şef al moscheii este Manoli din Niaesia, care apare, astfel, alăturat de Neagoe Basarab. Se pare că Manoli era armean, astfel explicându-se anumite elemente de arhitectură armeană şi georgiana din construcţia Mănăstirii”, explică directorul Muzeului Curtea de Argeş. Din dorinţa lui Neagoe Basarab, la construirea monumentului s-a folosit, pe lângă calcar de Albeşti, şi marmură adusă tocmai din arhipeleagul grecesc. Iar realizarea acestui lucru n-a fost tocmai simplă, mai cu seamă că insulele se aflau sub control otoman, iar sultanul interzicea folosirea marmurei în biserici, tocmai pentru a nu permite lăcaşelor creştine să se se ridice la nivelul moscheelor. “Neagoe i-a scris sultanului Selim să-i aprobe importul de marmură, minţindu-l cu privire la destinaţia marmurei. Angrenat în campanile din Orient, sultanul a aprobat importul, deşi mai târziu a aflat destinaţia reală a marmurei greceşti”. Un lucru greu de acceptat şi încă destul de puţin cunoscut a fost evidenţiat de marele istoric, arheolog, epigrafist şi folclorist român din secolul XIX, Grigore G. Tocilescu, care a spus că a identificat pe cărămida cheii de boltă, scris cu caractere osmane, numele lui Allah (Grigore G. Tocilescu- Biserica Episcopală a Mănăstirii Curtea de Argeş restaurată în zilele M.S. Regelui Carol I şi sfinţită din nou în ziua de 12 septembrie 1886). “Din nefericire, nu avem imagini cu această cărămidă şi, mai ales, nu ştim ce s-a întâmplat cu ea după reconstruire” mai spune directorul muzeului. În luna decembrie a anului 1610, când oraşul Curtea de Argeş era cucerit de trupele tânărului principe transilvan Gabriel Bathory (de 21 de ani), mănăstirea a fost de-a dreptul devalizată. “În cele aproximativ două luni de ocupare a oraşului, Mănăstirea şi bisericile au fost cumplit jefuite, acoperişul Mănăstirii (din plumb) fiind topit pentru necesităţile oştirii, ceea ce a dus la degradarea monumentului”. Edificiul a fost refăcut ulterior de Matei Basarab şi Şerban Cantacuzino. Înaintea celebrei fântâni din apropierea mănăstirii, lângă sfântul lăcaş susura un izvor care astăzi nu mai este şi despre care prea puţină lume ştie. “Izvorul lui Manole, aflat iniţial în curtea Mânăstrii, a secat, însă din iniţiativa învăţatului episcop al Argeşului, P.S.Iosif, se construieşte, peste drum de Mănăstire, o nouă fântână, cunoscută azi sub numele de Fântâna lui Manole”. Arhitectura lăcaşului suferă, în decursul timpului, câteva modificări. Francezul Emile Andre Lecomte de Nouy îşi pune amprenta pe transformarea sa într-o construcţie regală. “După ce M.S. Regele Carol (pe atunci Principe) vizitează întreagă
________xxx________
O MEDALIE,
CÂTEVA PLACHETE ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL HUNEDOARA
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le
Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte
variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent
metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin
imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o
organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi (medaille)
şi spanioli (edala).
Insigna - Preparația Lupeni - 100 ani 1883 - 1983
Preparatia Lupeni se prabuseste vazand cu ochii, iar asta
nu de azi de ieri, ci de multi ani. Acest perimetru este in custodia
administratiei locale, in prezent, care, insa, spune ca nu are bani pentru
reparare sau intretinere. Toate sperantele sunt puse intr-o viitoare presupusa
ecologizare, care intarzie sa inceapa. „Intotdeauna, spatiile care au fost
folosite cu un scop foarte bine determinat, asa cum a fost Preparatia Lupeni,
care a fost cea mai mare din Valea Jiului si care deservea minele Barbateni, Lupeni,
Uricani si Valea de Brazi, dupa ce s-au desfiintat au ramas sub un program de
ecologizare. Programul intarzie sa vina si spatiul se degradeaza pe zi ce
trece. Norocul nostru este ca Mina Lupeni inca se foloseste de spatiu
fiindca are mare nevoie si astfel il mai si intretine. Dar, daca va incepe
ecologizarea si daca va ajunge si la final, iar terenul va fi liber de sarcini
si pus la dispozitia investitorilor, situatia poate lua o turnura nefericita. Având
în vedere că terenul pe care s-au construit cladirile, in timp, a fost al unor
persoane este posibil ca după ecologizare să vină oamenii și să își ceară prin
justiție terenurile, dacă desigur mai au acte doveditoare. Per total,
constructiile din incinta Preparatiei Lupeni se prabusesc nu doar din
neglijenta autoritatilor si a lipsei de fonduri, ci mai ales pentru ca acolo se
fura ca in codru. Hotii de fier vechi au ajuns sa darame chiar bucati din
cladiri, doar pentru a lua armatura de fier din beton.
Placheta - Liga sindicatelor miniere - Valea Jiului
Liga Sindicatelor Miniere din Valea Jiului este mișcarea sindicală a minerilor din Valea Jiului. Este o structură sindicală puternică care are ca obiectiv principal apărarea drepturilor minerilor de aici, cât și a familiilor lor.
Insigna - Piatra Roșie - Valea Jiului
Piatra Roşie este una dintre cele şase cetăţi dacice
din patrimoniul UNESCO ce face parte din sistemul de fortificații și așezări
din Munții Orăștiei. Cetatea este situată la sud-vest de cetatea regală de la
Sarmizegetusa Regia, pe masivul stâncos Piatra Roşie al Munţilor Şureanu,
înconjurat de prăpăstii adânci, fiind situată pe teritoriul Parcului Național
Grădiștea Muncelului-Cioclovina. Despre Piatra Roşie, istoricii susţin că a fost construită în
vremea regelui Burebista. Fortăreaţa a dominat Platoul Luncanilor timp de un
secol şi jumătate, fiind distrusă apoi de legiunile romane, în drumul lor spre
Sarmizegetusa Regia. După ce a fost nimicită, ruinele ei au rămas peste
veacuri, fără ca nimeni să le mai reclădească vreodată. Cetatea Piatra Roşie, cea mai puţin
cercetată dintre cetăţile dacice din Munţii Orăştiei, a fost inclusă în
patrimoniul mondial UNESCO în 1999, împreună cu cetățile de la Grădiștea de
Munte, Costești-Cetățuie, Costești-Blidaru, Bănița și Căpâlna. Cetatea este
alcătuită din două incinte fortificate, cu o suprafață totală de 1,2 ha,
construite în etape diferite, ea fiind probabil, sediul unor personaje de rang
înalt. Numeroase terase construite de om şi purtând urme de locuire segmentează
coasta estică și cea nordică a dealului, dar și dealurile din împrejurimi,
demonstrând o intensă locuire a zonei în antichitate. Primele atestări ale
ruinelor de la Piatra Roșie datează de la începutul secolului al XIX-lea, dar
cercetările arheologice s-au concentrat într-o singură campanie de amploare, în
cursul anului 1949. Deși pe atunci se considera că cetatea a fost cercetată
exhaustiv, astăzi reluarea săpăturilor ar aduce o mulțime de lucruri noi și ar
lămuri multe aspecte rămase neclare. Cea mai recentă campanie de săpături la
Piatra Roşie a avut loc în anul 2004, iar specialiştii spun că istoria cetății
se întinde pe un secol și jumătate, de la fondarea ei – probabil sub Burebista
– până la sfârșitul regatului dac. În cele din urmă, cetatea a căzut în mâinile
romanilor ce se îndreptau spre Sarmizegetusa Regia venind dinspre Valea
Streiului. Starea de conservare a cetății este precară, iar turistul nu va găsi
aici vestigii la fel de impresionate precum cele de la celelalte cetăți dacice
din Munții Orăștiei. Totuși, la Piatra Roșie se pot vedea lucruri deosebite,
cum este monumentalul drum pavat în trepte, ce străbate pădurea. Însăși
amplasarea cetății, pe un vârf stâncos greu de cucerit, face din aceasta un
obiectiv turistic fascinant, iar priveliștea văii, ce se deschide de pe colțul
de stâncă din marginea platoului, este una dintre cele mai spectaculoase din
întreaga zonă.Ca și în cazul celorlalte cetăți, căutătorii de comori au distrus
o parte a ruinelor încă din secolul al XIX-lea. După 1990, suprafața cetății și
terasele învecinate au fost „măturate” cu detectoarele de metal, iar unul
dintre rezultatele acestor activități ilicite îl constituie sustragerea de
către braconieri și, ulterior, recuperarea de către autorități a unor
senzaționale discuri de fier, decorate cu măiestrie, devenite astăzi piese de
mare importanță în cercetarea artei și religiei dacilor.
Arheologi specialiști cât și amatori au cercetat cu
meticulozitate zona și au descoperit ingenioase discuri de fier cu diferite
motive zoomorfe, provenind tocmai de la daci. Astfel de discuri sunt văzute la
Muzeul de Istorie Națională a Românie, dar multe dintre ele au ajuns în posesia
unor colecționari sau comercianți de peste hotare, ele fiind date în urmările
internațională, a se vedea poza de mai sus.
Asociația profesională “Salvăm Valea
Jiului” a fost fondata la Lupeni în
anul 1992 și are sediul pe strada Vitos Gavrilă, nr. 1 în municipiul Lupeni,
din județul Hunedoara. În condițiile în care tot mai multe mine din Valea
Jiului s-au închis și continuă să se închidă, această asociație își propune să
conserve o serie de obiective relevante pentru istoria mineritului din zonă și
să le valorifice în scop turistic. Identitatea
comunităților minerești reprezintă în continuare o mândrie și o carte de vizită
a locuitorilor din Valea Jiului, iar această asociație vrea să păstreze
valorile profesionale, culturale și istorice ale minerilor.
Lupeni (în germana Schylwolfsbach, în trad.
"Pârâul Lupului pe Jiu") este un municipiu de rang II
din judetul Hunedoara, Transilvania, Romania. Are o populație de
30642 locuitori. Este al doilea oraș ca mărime al Văii Jiului, fiind
situat în partea de vest a depresiunii Valea Jiului, la o altitudine de 675
–725 m față de nivelul mării, la o distanță de 18 km față de
Petroșani și cca 110 km de Deva. Așezarea este atestată documentar în anul 1770,
dar există mărturii ale existenței oamenilor în această zonă încă din Comuna
Primitiva, fapt dovedit de descoperirile din peștera din muntele Straja-Lupeni,
unde s-au găsit obiecte vechi de ceramică. In luna august a anului 1929 a
avut loc Greva minerilor din Lupeni, urmare a eșecului
unor îndelungate negocieri legate de salarizare și condiții de muncă.
Aproximativ 6000 de muncitori au fost implicați în protestul provocat de salariile
de mizerie și sărăcia extremă în care trăiau minerii transilvăneni,
deznodământul confruntării fiind 68 de mineri căzuți sub gloanțele trupelor
armatei române trimise de către guvernul țărănist ca să reprime protestul. Sus
am postat stema actuală a municipiului Lupeni precum și fotografia Primariei
locale.
Placheta - Simpozionul "producția netă"
determinare, planificare, urmărire și căi de realizare
C.S.Hunedoara 22-23 martie 1974
Combinatul Siderurgic Hunedoara isi are radacinile inca din 1882-1884, prin infiintarea Uzinelor de fier Hunedoara. Constructia uzinei a inceput in august 1882, primele obiective fiind doua furnale de 110 m.c. Inaugurarea oficiala a avut loc la data de 12 iunie 1884. Aceasta data marcheaza nasterea uzinelor de la Hunedoara, si totodata sfarsitul unei epoci: Iunie 1999 oţelăria Siemens Martin nr 2, este oprită, fatalitatea sau coincidenţa era că oprirea s-a făcut în 12 iunie 1999 - data care ar fi trebuie sa fie aniversarea a 125 de ani de la pornirea uzinei noi- fapt ce a consfinţit oprirea definitivă şi ireversibilă a fluxul primar (cocserie, aglomerare, furnale), a combinatului. Un an mai tarziu de la inaugurare este pus in functiune cel de al doilea furnal la 24 mai 1885. La 23 iulie 1890 este pus in functiune furnalul nr 3 cu un volum de 140 metri cubi si o capacitate de productie de 40 tone fonta pe zi. Un nou furnal, cel cu nr.4, a intrat in functiune la data de 4 august 1895. De-a lungul anilor combinatul se dezvolta, construindu-se noi capacitati de productie, se construiesc noi furnale, aglomeratoare, otelarii, laminoare, se dezvolta productia cocso-chimica prin construirea unei uzine cocso -chimice. Dupa anul 1989, combinatul siderurgic se transforma in societate comerciala pe actiuni si isi schimba numele în Siderurgica Hunedoara. Siderurgica Hunedoara în acel moment era cel mai important producător român de profile lungi. Combinatul a fost preluat în anul 2004 de către grupul Mittal Steel din India. Ulterior, combinatul și-a schimbat denumirea, din Mittal Steel Hunedoara în Arcelor Mittal Hunedoara, ca urmare a preluării, în 2006, a grupului siderurgic european Arcelor de către Mittal Steel. Sus am postat logo-urile Combinatului Siderurgic Hunedoara în devenirea sa de până astăzi.
Castelul huniazilor (corvinilor sau corvineștilor) este o construcție impunătoare, prevăzută cu turnuri, bastioane (fortificații cilindrice sau poligonale, construite de obicei la colțurile unei fortărețe.) și un donjon (tmul principal și cel mai bine fortificat). Acoperișurile sunt înalte și acoperite cu țiglă policromă. Castelul a fost construit în secolul al XIV-lea pe locul unui vechi castru roman, pe malul râului Zlaști, fiind dăruit de către regele Sigismund I de Luxemburg cneazului Voicu, tatăl lui Iancu de Hunedoara. Intrând în posesia lui Iancu de Hunedoara, castelul suportă un amplu process de modernizare și amplificare a fortificațiilor în perioada anilor 1440 – 1453. Castelul este lipsit de perimetre secundare de apărare, reieșind de aici concluzia că a fost folosit mai mult ca reședință nobiliară. În cadrul acestei modernizări se include construirea Sălilor Dietei și a Cavalerilor, a Turnurilor Capistrano (după numele unui vestit călugăr) și al Buzduganelor precum și a Bastionului alb. Ulterior castelul intră în posesia lui Matei Corvin, fiul lui Iancu de Hunedoara, care construiește o nouă aripă în stil renascentist – loggia cu picturi ilustrând un aspect din viața nobiliară, respectiv legenda corbului.
Castelul huniazilor (corvinilor sau corvineștilor) este o construcție impunătoare, prevăzută cu turnuri, bastioane (fortificații cilindrice sau poligonale, construite de obicei la colțurile unei fortărețe.) și un donjon (tmul principal și cel mai bine fortificat). Acoperișurile sunt înalte și acoperite cu țiglă policromă. Castelul a fost construit în secolul al XIV-lea pe locul unui vechi castru roman, pe malul râului Zlaști, fiind dăruit de către regele Sigismund I de Luxemburg cneazului Voicu, tatăl lui Iancu de Hunedoara. Intrând în posesia lui Iancu de Hunedoara, castelul suportă un amplu process de modernizare și amplificare a fortificațiilor în perioada anilor 1440 – 1453. Castelul este lipsit de perimetre secundare de apărare, reieșind de aici concluzia că a fost folosit mai mult ca reședință nobiliară. În cadrul acestei modernizări se include construirea Sălilor Dietei și a Cavalerilor, a Turnurilor Capistrano (după numele unui vestit călugăr) și al Buzduganelor precum și a Bastionului alb. Ulterior castelul intră în posesia lui Matei Corvin, fiul lui Iancu de Hunedoara, care construiește o nouă aripă în stil renascentist – loggia cu picturi ilustrând un aspect din viața nobiliară, respectiv legenda corbului.
Pe blazonul familiei Corvinilor este reprezentat un corb care ține în cioc un inel de aur. Legenda spune că Ioan de Hunedoara era fiul nelegitim al lui Sigismund de Luxemburg (rege al Ungariei la vremea respectivă) care s-a îndrăgostit de o femeie pe nume Elisabeta din Țara Hațegului. Pentru a nu exista discuții pe marginea acestui fapt, regele ar fi aranjat o căsătorie între aceasta și Voicu (un viteaz din zonă). Pentru a fi recunoscut copilul când merge la curtea regală Sigismund de Luxemburg i-a dăruit și un inel de aur. Însă inelul de aur a fost într-o zi furat de un corb. După multe peripeții Ioan de Hunedoara a recuperate inelul, însă povestea a fost aflată și de rege care a hotărât să facă don corbul cu inel în cioc un element al blazonului familiei Corvinilor. În curtea castelului, nu departe de capelă, se află o fântână adâncă de 30 de metri despre care se spune că ar fi fost săpată de trei prizonieri turci, în schimbul promisiunii că vor fi eliberați dacă vor ajunge la startul de apă. După 15 ani, când s-a ajuns la apă, stăpânii castelului nu s-au ținut de promisiune. Legenda spune că inscripția de pe zidul fântâniiînseamnă “Apă aveți, dar suflet, nu.” În realitate inscripția se traduce astfel “Cel care a scris această inscripție este Hasan, care trăiește ca rob la ghiauri, în cetatea de lângă biserică”.
Matei Corvin lasă castelul lui Ioan Corvin, după care urmează o perioadă în care se succed o serie de proprietari care dețin castelul pentru interval limitate de timp. Unul dintre proprietarii care a făcut transformări majore în aspectul castelului a fost principele transilvan Gabor Bethlen care a construit două etaje pe aripa sudică și unul pe aripa nordică. De-a lungul timpului castelul a fost devastate de mai multe incendii fiind restaurant de mai multe ori; 1870 - 1880 (cu sprijinul arhitecților Steindl Imre și Schulek Frigyes), 1965 – 1970 și 1993 – 1995. Accesul în castel se face pe un pod de lemn, susținut de patru piloni masivi de piatră, plasați în albia râului Zlaști, lăsând în curtea husarilor și nișa care adăpostește statuia Sfântului Ioan de Nepomuk, protectorul podurileo și al trecerilor peste ape. Primul obiectiv major este Turnul nou de poartă, de formă rectangular, turn care impresioanează prin masivitate, în zona parterului având aspectul unui spațiu boltit, fiind remarcată prezența locului de gardă, unde este și o vatră de foc, aici aflându-se astăzi casa de bilete. De aici se ajunge ușor în închisoarea castelului, cu ușa sa masivă din lemn. Loggia Matia se află la ieșirea din Turnul nou de poartă, în partea stângă, fiind considerată cea mai nouă manifestare, în domeniul arhitecturii, a Renașterii. La etajul Loggiei se păstrează unica pictură laică în frescă din Transilvania acelei perioade, precum și Camera de Aur, spațiu ce adăpostește expoziția “Obiecte din colecția Muzeului Castelului Corvinilor - Hunedoara”. Capela este plasată pe latura estică a castelului, accesul aici fiind posibil prin scara interioară a Loggiei Matia, ajungându-se în tribuna capelei.
Monumentul are un farmec aparte datorat stilurile diverse de construcție, a prezenței unor inovații în plan militar și civil, precum și vieții tumultoase de curte care l-a animat vreme de peste 400 de ani. Castelul impresionează prin prezența sa, ce domină municipiul Hunedoara, air pentru cei atrași de Evul mediu, castelul reprezintă un monument singular în România și printre cele mai atractive din spațiul european. Camera domnițelor este plasată la etaj, deasupra turnului nou de poartă și coridorului de intrare în castel. Inițial turnul a avut doar un nivel de apărare și din secolul al XVII-lea s-a realizat camera doamnelor din castel. Aici se poate admira mobile din secolul al XIX-lea, în stil eclectic, compus din masă, servantă și dulap. De aici, traversând Scara Spirală, se intră în Sala Dietei, plasată la etajul Palatului Mare, construită în stil gotic, interiorul ei fiind modificat radical în secolul al XVII-lea de către Gabro Bethlen, prin demontarea întregii arhitecturi gotice de piatră și compartimentarea ei cu încăperi mai mici cu funcționalități diverse. Revenind în curtea interioară, circuitul continuă cu vizitarea fântânii, care este însoțită de prezentarea unei inscripții, plasate pe unul dintre contraforții capelei. De aici se vizitează terasa de artilerie, ușor modificată în secolul al XIX-lea, de unde se deschide o frumoasă perspectivă spre groapa urșilor, Palatul Nordic, capela și curtea fântânii, dar și spre oraș. Ultimul obiectiv este Sala Cavalerilor, una dintre cele mai interesante spații laice din Transilvania secolului al XV-lea. Aici funcționează expoziția de tehnică militară, cu piese aparținând perioadei extinse (secolele XV - XIX). Aici se poate citi o inscripție cu referire la momentul construcției acestei săli. Din expoziția de tehnică militară se iese prin expoziția de etnografie, se coboară scara de lemn spre primul nivel al Palatului Sudic, în atelierele meșteșugărești care deserveau administrația minieră. De aici se iese din nou în curtea interioară a castelului, iar în partea dreaptă se intră pe coridorul de la parterul Turnului vechi de poartă, turn de formă rectangular, prevăzut cu două niveluri de apărare. Acest turn a fost pictat în frescă pe vremea lui Matei Corvin, urme ale acestei picture putând fi admirate și azi pe latura nordică a turnului. Acest castel este unul din cele mai importante monumente de arhitectură gotică din România. (Sursa NET – Ofical Media – Stejărel Ionescu).
Deva este un municipiu și reședință a județului Hunedoara,
România. Are o populație de aproximativ 57000 de locuitori. S-a presupus
că numele Deva este în legătură cu anticul cuvânt dac dava, care
însemna „cetate”. Alte teorii susțin că numele s-ar trage de la o
legiune romană care s-a transferat pe locul actualului municipiu de
la Castrum Deva. Există argumente de ordin lingvistic care arată că
toponimul Deva provine din cuvântul slav deva, care înseamnă
„fecioară”.Prima atestare documentară a existenței localității Deva datează din
anul 1269, fiind menținoată prin cuvintele latine castro Dewa. Pe
hărțile medievale ea apare fie sub numele de Deva sau Dewan. Sus
am postat stemele interbelică, comunistă și actuală ale municipiului Deva, iar
dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din municipiul Deva, din vremuri diferite, precum și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Biserica greco-ortodoxă
Castelul Magna Curia
Cetatea
Casa Dr. Petru Groza
Cazinoul național
Oficiul poștal
Parcul comunal
Piața Unirii
Școala normală de băieți
Statuia ecvestră a lui Decebal
Strada Dr. Petru Groza
Teatrul orășenesc
Statuia ecvestră a lui Decebal
Statuia pedestră a lui Decebal
Prefectura
Primăria
Județul Hunedoara este situat în provincia istorică Transilvania,
România, pe cursul mijlociu al râului Mureș, în vecinătatea Munților
Apuseni. Specific acestui județ este faptul că își are reședința în municipiul
Deva și nu în Hunedoara. Județul se întinde pe o suprafață de 7063 kilometri
pătrași și numără aproximativ 486000 de locuitori. Ca subdiviziuni
administrative județul este compus din 7 municipii - Deva, Brad, Hunedoara,
Lupeni, Orăștie, Petroșani și Vulcan, 7 orașe - Aninoasa, Călan, Geoagiu,
Hațeg, Petrila, Simeria, Uricani și 55 de comune. Sus am postat harta și
stemele interbelică, comunistă și actuală ale județului Hunedoara, dedesubt
pozele câtorva monumente de cultură, arhitectură și ale naturii din acest
județ, vederi generale și trimiteri poștale ilustrate de acum sau din alte
timpuri.
Sarmizegetusa Regia
Lacul glaciar Pietrele
Stațiunea Straja
Cetatea dacică Blidaru
Cascada Lolaia
Cascada Ciomfu
Cascada Clocota
Cetatea Colț
Cheile Glodului
Refugiul agățat
Refugiul Gugu
Cheile Crivadiei
Valea Șipot
Peștera Bolii
Cheile Buții
Cheile Balomirului
Cheile Lazarului
Peștera de gheață
Castelul Kendeffy
Parcul Simeria
Catedrala ortodoxă Oraștie
Biserica Densuș
Gara Brad
Gara Hunedoara
Mănăstirea Prislop
Gara Simeria
Vedere generală Vulcan
Hotelul Oxigen - Petroșani
Mănăstirea Aninoasa
Muzeul aurului - Brad
Teatrul Ion D. Știrbu - Petroșani
Primăria Uricani
Catedrala ortodoxă Sfânta Treime - Petroșani
Trimiteri poștale
__________ooOoo__________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Noel N. Nethersole (1903 - 1959)
om politic jamaican
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni poloneze
Detaliu vignetă de pe un notgeld austriac
(bancnotă locală de necesitate)
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 09.02.2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu