În data de 15 iunie 2009 Banca Națională a Republicii Moldova a
lansat în circuitul numismatic mondial o monedă care celebrează trecerea a 650 de ani de la întemeierea
statului moldovenesc. Pe aversul monedei este reprezentată stema statului
național Republica Moldova și înscrisurile: “2009” (anul
emiterii), “200 LEI” (valoarea) și circular „REPUBLICA MOLDOVA” (numele oficial al statului). Pe
revers, în plan central, în interiorul unei rozete medievale se prezintă
imaginea cetății Soroca, în partea de sus o coroană deschisă cu cinci fleuroane
vizibile, în partea de jos este aplicată inscripția „MOLDOVA” și o panglică cu inscripția „650 ANI”.
Caracteristicile tehnice ale monedei sunt următoarele:
valoarea nominală – 200 lei, data
emiterii – 15 iunie 2009, calitatea – proof, metalul – aur, puritatea - 99,9%,
greutatea – 24,9 grame, diametrul 37 milimetri, forma – rotundă, cantul –
zimțat și tirajul – 1000 exemplare.
Cetatea Soroca este o cetate moldovenească
din secoluil al XV-lea, clădită
din lemn de Ștefan cel Mare, în fața vadului peste Nistru, și reconstruită în piatră de Petru Rareș, la
mijlocul secolului al XVI-lea. Cetatea se află în bună stare și astăzi, ea
putând fi vizitată de turiști. Planul său circular are un diametru de 37,5 m.,
patru turnuri circulare și un turn de acces de plan rectangular, cu ziduri
împrejmuitoare înalte de 15 - 20 metri. Între anii 2013 - 2015 cetatea a fost
restaurată în cadrul proiectului transfrontalier „Bijuterii Medievale” finanțat
de Uniunea Europeană.
Începând cu secolul XIII teritoriul Moldovei se afla sub dominaţia
tătarilor. Prin această zonă trecea importantul drum comercial, care lega
Polonia de Marea Neagră. Evoluţia spre cristalizarea unor formaţiuni politice
în această zonă este sugerată de un document papal din 1332, care vorbea
despre puternicii acelor locuri, care confiscaseră bunurile
episcopiei Cumanilor. Constituirea Moldovei s-a aflat în strânsă legătură cu
iniţiativele regelui Ungariei Ludovic de Anjou de înlăturare a dominaţiei
tătarilor din această zonă. Astfel, regele organizează în 1347 o campanie
împotriva acestui popor, la care participă şi voievodul Dragoş din Maramureş.
Cu această ocazie regele ungar, creează la est de Carpaţi o marcă de apărare
împotriva tătarilor, condusă de voievodul maramureşan. Tradiţia istorică a
păstrat amintirea participării românilor de peste Carpaţi la întemeierea
Moldovei în legenda descălecatului lui Dragoş. În realitate formaţiunea condusă
de Dragoş era dependentă de regatul ungar. Încercarea acestui stat de a desfiinţa
autonomia Maramureşului a nemulţumit populaţia românească, condusă de un alt
voievod, Bogdan. Acesta se revoltă împotriva Ungariei şi în 1364-1365,
profitând de luptele dintre Ungaria şi Ţara Românească, trece înMoldova, unde-i
înlătură pe urmaşii lui Dragoş. Prin acest act s-a renunţat şi la suzeranitatea
ungară, iar Moldovase constituie ca entitate de sine stătătoare, cu capitala la
Baia. Urmaşul lui Bogdan a fost fiul său Laţcu (mort în 1375), care a continuat
politica de independenţă faţă de Ungaria, a intrat în legătură directă cu
papalitatea şi a întemeiat în 1371 episcopia catolică de Siret. Petru I
Muşat (1375-1391) a dus o politică de centralizare a instituţilor statului şi a
creat mitropolia ortodoxă de Suceava, nerecunoscută însă de Patriarhia de
Constantinopol. Recunoaşterea va veni în 1401, în timpul lui Alexandru cel Bun.
În anul 1387 el depune jurământ de credină regelui Poloniei Vladislav Iagiello,
pentru a contrabalansa pretenţiile de supremaţie ale Ungariei, inaugurând astfel
vasalitatea Moldovei faţă de polonezi şi îi acordă acestuia un împrumut, pe
care regele polon îl garantează cu teritoriul Pocuţiei. Petru I a fost cel care
a mutat capitala Moldovei la Suceava. Urmaşul său Roman I (1392-1394) este cel
care va desăvârşi teritorial Moldova, înglobând gurile Dunării şi va institui
domnia autocrată. În anul 1393 el se intitula domn de la munte până la
mare. Adoptarea titlului de domn autocrat de Roman I înseamnă
dobândirea atributelor suverane de ordin politic.
În data de 3 august 2010 Banca Națională a Republicii Moldova a
lansat în circuitul numismatic mondial o monedă care marchează existența de 100 de ani fotbalului
moldovenesc. Pe aversul monedei este reprezentată stema statului național
Republica Moldova și înscrisurile: “2010” (anul emiterii), “50 LEI”
(valoarea) și circular
„REPUBLICA MOLDOVA” (numele oficial al statului). Pe revers, în plan central, se
prezintă imaginea unui fotbalist cu balonul la picior și inscripțiile „100 ANI”
(orizontal) și „FOTBALUL MOLDOVENESC” (circular).
Caracteristicile tehnice ale monedei sunt următoarele:
valoarea nominală – 50 lei, data
emiterii – 3 august 2010, calitatea – proof, metalul – argint, puritatea -
99,9%, greutatea – 16,5 grame, diametrul 30 milimetri, forma – rotundă, cantul
– zimțat și tirajul – 1000 exemplare.
Data care marchează
începutul jucării fotbalului în Republica Moldova este 22 august 1910. Această zi rămâne ca reper în istoria fotbalului de
dincolo de Prut deși, cu siguranță, s-o fi jucat fotbal pe aceste meleaguri și
mai devreme. Primul joc de fotbal de pe pământ moldav, ne informează Nikolai
Biazi în cartea sa „Notițele bătrânului sportiv”, s-a jucat pe platoul de instructie al
gimnaziului de baieti din Chișinău selectionata gimnazistilor si
liceenilor din Chisinau si cea a gimnaziului nr.2 din Odesa. Gimnaziștii din
Odesa au învins cu incredibilul scor de 22 – 0. Partida a fost arbitrată de
chișinăuenii O.Zaidl și C.Calatan.
În data de 3 august 2010 Banca Națională a Republicii Moldova a
lansat în circuitul numismatic mondial o monedă care celebrează Biserica „Buna Vestire” din Chișinău. Pe
aversul monedei este reprezentată stema statului național Republica Moldova și
înscrisurile: “2010” (anul emiterii), “50 LEI” (valoarea) și circular „REPUBLICA MOLDOVA” (numele
oficial al statului). Pe revers, în plan central, se prezintă imaginea Bisericii
“Buna Vestire” din
Chișinău, inscripțiile „CHIȘINĂU 1810 - 2010” (orizontal) și „BISERICA BUNA VESTIRE” (circular).
Caracteristicile tehnice ale monedei sunt următoarele:
valoarea nominală – 50 lei,
data emiterii – 3 august 2010, calitatea – proof, metalul – argint, puritatea -
99,9%, greutatea – 16,5 grame, diametrul 30 milimetri, forma – rotundă, cantul
– zimțat și tirajul – 500 exemplare.
Biserica
Buna Vestire este un
lăcaș de cult și monument de arhitectură de însemnătate națională,
introdus în Registrul monumentelor de istorie și cultură a municipiului
Chișinău, la inițiativa Academiei de Științe. Biserica a fost ridicată în
anul 1810 pe locul alteia mai vechi, ea posedând caracteristicile
arhitecturii bisericilor ieșene din secolul al XVIII-lea, cu influențe
clasiciste în decorul plastic. Este o biserică cu planul alcătuit tradițional
din trei compartimente: naos, absoda altarului și pronaos, la care a fost
adăugat un pridvor exterior. Decorația plastică este tributară clasicismului –
cornișă cu denticule, friză, ancadramente. Ctitorul bisericii a fost Gavriil
Terentie care a creat o bibliotecă şi o şcoală pe lângă biserică.
____________xxx___________
CÂTEVEA INSIGNE
ȘI MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le
Havre - Franţa".
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din
materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie
sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice,
apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne
sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de
identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică,
civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de
pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Carol I - Regele românilor
Nihil sine Deo (Nimic fără Dumnezeu)
Omagiu marelui căpitan, omagiu armatei române
Țara și dobrogenii recunoscători
Nihil sine Deo (Nimic fără Dumnezeu)
Omagiu marelui căpitan, omagiu armatei române
Țara și dobrogenii recunoscători
Carol I, Rege al României, Principe de
Hohenzollern-Sigmaringen, pe numele său complet Karl Eitel Friedrich
Zephyrinus Ludwig von Hohenzollern-Sigmaringen, (născut 10 aprilie 1839 la
Sigmaringen şi decedat 10 octombrie 1914 la Sinaia) a fost domnitorul apoi
regele României, care a condus Principatele Române şi apoi România, după
abdicarea lui Alexandru Iona Cuza. Din 1867 a devenit membru de onoare al
Academiei Române, iar între 1879 şi 1914 a fost protector şi preşedinte de
onoare al aceleiaşi instituţii. În cei 48 de ani ai domniei sale (cea mai
lungă domnie din istoria statelor româneşti), Carol I a obţinut independenţa
ţării, căreia i-a şi crescut imens prestigiul, a redresat economia şi a pus
bazele unei dinastii. A construit la Sinaia castelul Peleş, care a rămas una
dintre cele mai vizitate atracţii turistice ale ţării. După războiul ruso-turc,
România a câştigat Dobrogea, iar Carol a dispus ridicarea primului pod peste
Dunăre între Feteşti şi Cernavodă, care să lege noua provincie de restul ţării.
În toate reprezentările de artă plastică, regele Carol I este
surprins în uniforma de general de corp de armată. A purtat același tip de
uniformă pe durata întregii sale domnii simbolizând, prin atitudinea sa,
austeritatea prusacă. Alternând mica ținută, o uniformă mai puțin pretențioasă,
constituind o ținută de zi, și marea ținută, uniforma de gală, destinată
momentelor și evenimentelor importante, Carol I arăta o modestie și o
chibzuință duse la extrem. Personalitatea sa conservatoare, precum și
simplitatea elitistă, erau cel mai bine reflectate de uniformă. Dintre
operele personale ale regelui Carol I, orașul Sinaia și castelul Peleș sunt
cele mai mărețe. Castelul mai ales, cu succesivele sale transformări și
adăugiri, sintetizează activitatea sa neobosită și trădează aspirațiunile spre
perfecțiune care au călăuzit pe suveran în marea sa operă, de creator al
României moderne. Pasiunea regelui pentru artă, care va fi mereu aprofundată
de-a lungul vieții, era remarcată și de principesa moștenitoare Maria: „(…) ceasuri
întregi era el în stare să rătăcească prin mândrele încăperi unde, an de an,
îngrămădise comori neprețuite. Picturi de maeștrii vechi, mobile bătrâne,
prețioase vase, covoare răsăritene și arme de felul cel mai rar. O viață și-o
cheltuise ca să strângă toate aceste neprețuite lucruri, căci era un om care
trăia pentru alții, cheltuind numai puțin pentru el însuși.” Bibliotecarul
personal al suveranului, elvețianul Louis Bachelin, prezintă un succint portret
moral al regelui Carol I, în monografia dedicată castelului regal de la Sinaia,
Castel Pelesch. Le Château Royal de Sinaia: „Fire prea dreaptă și prea sinceră
pentru a căuta să captiveze privirile și inimile prin aparențe deșarte, acest
monarh, care-și cunoaște locul ce i se cuvine în istorie, se face prețuit numai
prin extrema sa afabilitate. Carmen Sylva a scris o cugetare care-l cuprinde
întreg: «Ca să fii mare, trebuie să dispari sub greutatea operei tale.» Regele
Carol e omul misiunii sale și al destinului său.” Modesta sa apariție răspândea
o majestate față de care încremenea o lume întreagă. De o sobrietate
nedesmințită în vorbă și în port, și de un aspect mai mult rece, Carol I
ascundea o inimă din cele mai calde, sensibilă la nevoile omenirii. Umorul său
natural agrementa chiar convorbirile cele mai severe, răspândindu-se mai ales
în cercul obișnuiților oaspeți ai castelului Peleș, unde suveranul renunța la
protocolul așa de rigid al reședinței din București. În măreția naturii de la
Sinaia, monarhul se simțea mai liber, fără însă a atenua întru nimic din
prestigiul său de monarh.
Monumentul Independenţei de la Tulcea este amplasat pe
Colnicul Horei şi a fost ridicat în cinstea militarilor români care au luptat
în Războiul de Independenţă (1877-1878) şi pentru a evocă reunirea Dobrogei cu
România. Fondurile necesare construirii monumentului au fost adunate prin grija
„Ligii pentru propăşirea Dobrogei" conduse de poetul Ion Nenitescu,
prefect al judeţului Tulcea. La 17 octombrie 1879, domnitorul Carol I a pus
piatra de temelie a monumentului, la ceremonie participând şi Mihail
Kogalniceanu, generalul-medic Carol Davila si colonelul Dimitrie Lecca,
ministru de razboi. La baza fundatiei au fost ingropate, alaturi de un
pergament, si decoratiile lui Carol Davila. Deşi monumental a fost finalizat în
anul 1899, inaugurarea a avut loc la 2 mai 1904, tot în prezenţa regelui Carol
I. Conceput sub forma unui obelisc înalt de 22 de metri, înălţat pe
un soclu cu două trepte, monumentul a fost executat de sculptorii George
Vasilescu şi Constantin Bălăcescu. La baza obeliscului, în părţile laterale,
sunt fixate două elemente sculpturale: un dorobanţ cu arma pe umărul stâng şi o
goarnă în mâna dreaptă, respectiv un vultur impunător, cu aripile deschise.
Statuia dorobantului a fost turnata in bronz in atelierul lui E. Manaretti din
Frize-Venetia; obeliscul, inalt de 22 m a fost lucrat din granit in atelierul
lui Innocentio Pirovano; vulturul a fost turnat tot la Venetia si adus in tara
in anul 1900. In timpul primului razboi mondial armata germano-bulgara ce ocupase
Dobrogea a demontat statuia dorobantului, vulturul si placile monumentului si
le-a transportat in Bulgaria pentru a fi topite. In anul 1932 monumentul a fost
refacut partial, prin grija arhitectului G.T.Ionescu. In preajma sarbatorii
centenarului independentei de stat a Romaniei, s-a luat hotararea refacerii
Monumentului in forma originala, de aceasta data cu contributia sculptorului
dobrogean Cristea Grossu. Tot atunci au fost amenajate scarile monumentale si
intregul parcul. Pe faţada principală a piedestalului s-a montat o placă cu
textul: „Ridicatu-sa acest monument de cetăţenii tulceni ai ţării, în anul
MDCCXCIX spre vecinica amintire a readucerii Dobrogei la căminul strămoşesc
prin vitejia armatei române sub conducerea Regelui Carol I". La celebrarea
centenarului războiului de independenţă s-a montat o nouă placă cu următorul
text:„Acest monument a fost/ ridicat de cetăţenii din/ oraşul Tulcea în 1899/
ca simbol al eroismului şi/ vitejiei poporului român/ în lupta pentru
eliberarea/ de sub jugul otoman şi/ independenţa României".
Biserica eroilor martiri - hramul "Nașterea Domnului"
Comemorarea a zece de la jertfa eroilor
București - Decembrie 1989
Asociația pentru cinstirea memoriei eroilor - Glorie veșnică!
101, 1330, 1396, 1456, 1477, 1497, 1595,
1598, 1599, 1600, 1877, 1917, 1941, 1989
Asociația culturl eroilor - România
Biserica Eroilor Martiri este ridicata in incinta Cimitirului Eroilor Martiri
din Decembrie 1989, prin straduinta "Asociatiei pentru Cinstirea Eroilor
Martiri ai Revolutiei din Decembrie 1989", a parintilor si a urmasilor
celor disparuti, sub indrumarea duhovniceasca a P.F.P. Teoctist, Patriarh al
Bisericii Ortodoxe Romane si a I.P.S. Teodosie Arhiepiscop al Tomisului.
Complexul inchinat Eroilor Martiri este amplasat in imediata vecinatate a
Cimitirului Bellu, in Piata Eroii Revolutiei, strada
Șerban Vodă, nr. 273, sector 4, București, avand hramul "Nașterea Domnului". Ctitorirea catedralei Eroilor a inceput in anul 1993, pe baza unui proiect
elaborat de "Institutul de Proiectare Bucuresti", in conditii de
gratuitate, dupa o idee a arhitectului Diaconu Nicolae si sub coordonarea
arhitectului Popescu Greaca. La data de 27 mai 1993, de Inaltarea Domnului, s-a
introdus in fundatia Sfantului Altar, un tub cu numele eroilor martiri.
Lucrarile de executie au inceput in anul 1993, prin Trustul Energoconstructia.
Executarea constructiei a fost incredintata trustului
"Energoconstructia", care a incheiat lucrarea "la rosu", la
sfarsitul anului 1996. Continuarea lucrarilor de finisare s-a facut de catre
trustul "Aedificia Carpati", incheindu-se la sfarsitul anului 1999.
Catedrala
Eroilor a fost dotata cu tot mobilierul interior din lemn ce intra in
componenta oricarei biserici ortodoxe: catapeteasma, străni, jilțuri arhieresti
s.a., pe parcursul ultimilor sase ani, lucrarile fiind executate la Targu Neamt
de catre sculptorii din familia Fosălau. Pictura interioara a fost lucrata in
tehnica "fresco", incepand din anul 2000, de catre pictorul Vasile
Anghelache. In anul 2004, s-au incheiat lucrarile, prin realizarea celor 7
panouri mozaicare ce impodobesc peretii pridvorului, creatie a artistilor
firmei "Ambient Studio", director Valentin Tanase. Aceeasi firma a
executat si tencuielile decorative de tip "sgraffitto" la boltile
pridvorului. Slujba de sfintire a bisericii s-a savarsit la 1 iunie 2003 de
catre P.F.P. Patriarh Teoctist, impreuna cu I.P.S. Teodosie –
Arhiepiscopul Tomisului, Episcopii Vicari Patriarhali Varsanufie si Ambrozie,
precum si Nathanael - Arhiepiscop roman de America si Canada, in prezenta unui
numeros public. Catedrala Eroilor are o suprafata proiectata pentru a putea
primi circa 300 de persoane la savarsirea sfintelor slujbe, avand o inaltime de
42 de metri, trei turle si o suprafata a picturii de 1800 metri patrati. Biserica,
construita dupa un plan triconc, este o incercare de sinteza intre stilul
moldovenesc din vremea Ștefan cel Mare si a lui Petru Rares cu stilul muntenesc
din secolele al XVI-lea – al XVII-lea si
elemente neo-clasice, respectiv pridvorul si cele doua turnuri vestice,
caracteristice arhitecturii muntenesti, cu forma invelitorilor si cu silueta
generala a lacasului specifice bisericilor din Nordul Moldovei. Structura de
rezistenta este din beton armat, dublat cu zidarie de caramida la interior si
exterior. Acoperisul bisericii este in patru ape, cu streasina larga, franta.
Pridvorul are acoperis separat, intr-o singura panta, ce porneste de sub friza
de ocnite care incheie fatadele. Absida Sfantului Altar este poligonala in
exterior si semicirculara in interior, fiind acoperita cu o conca de mari
dimensiuni. Urmeaza naosul spatios (9,8 x 10 metri), completat de absidele
laterale adanci de 3 metri, cu inaltimea de 9,5 metri. Peste naos se ridica
turla centrala, descarcata pe patru arce mari in plin centru; diametrul turlei
este redus prin intermediul "arcelor moldovenesti", pana la racordul
dintre baza turlei si tamburul zvelt al acesteia. Naosul continua cu un spatiu
intermediar, acoperit in centru cu o calota semisferica, fiind delimitat de
pronaos prin trei arcade in plin cintru, inegale. Pronaosul, are lateral,
accesele la scarile intr-o rampa catre subsolul tehnic, cafas si cele doua
tumuri-clopotnita. Pardoseala interioara s-a executat din placaje decorative de
andezit negru si gri cu marmora alba de Ruschita. Ancadramentele usilor,
ferestrelor, soclul, sunt realizate din travertin. Treptele largi ce inconjoara
pridvorul sunt placate cu marmora. Un amplu pridvor, inconjurand pronaosul pe
cele trei laturi exterioare, se exprima pe fatada vestica prin cinci arcade
largi in plin cintru, din beton armat, iar pe fatadele laterale prin trei
arcade similare, toate descarcate pe stalpi cruciformi; acestia sunt uniti de
peretii exteriori ai pronaosului prin intermediul unor arce dublou in plin
cin-tru, pe care reazema "bolti manastiresti".
Prima institutie care si-a asumat nobila misiune de cinstire a memoriei si faptelor eroilor a fost Societatea Mormintelor Eroilor Cazuti in Razboi. Infintata la 12 septembrie 1919, prin Inaltul Decret Lege nr. 4106, semnat de Regele Ferdinand, acest organism era chemat “sa vorbeasca viitorimii despre jertfele si izbanzile noastre, despre frumusetea virtutilor ostasesti si despre nezdruncinata tarie a sufletului romanesc”. Societatea a functionat sub inaltul patronaj al Reginei Maria, ca presedinte de onoare, si al IPS. Mitropolitul Primat Miron Cristea, ca presedinte executiv, devenit ulterior Patriah al Romaniei. Din anul 1927, acesta si-a scimbat denumirea in Societatea “Cultul Eroilor”, iar in 1940 s-a numit Asezamantul National <> pentru Cultul Eroilor. Dupa abdicarea Regelui Mihai I si proclamarea Republicii, prin Decretul nr. 48 din 29 mai 1948. Asezamantul National “Regina Maria” pentru Cultul Eroilor a fost desfintat, atributiunile si patrimoniul acestuia fiind transferate Ministerului Apararii Nationale. Hegemonia U.R.S.S. adusa de cel de-al Doilea Razboi Mondial a condus la impanzirea teritoriului tarii cu monumente dedicate “Ostasului Sovietic Eliberator”, in detrimentul eroilor romani. Abia din 1975, in conditiile emaniciparii de sub tutela Uniunii Sovietice, cand s-a elaborat Decretul Lege al Consiliului de Stat nr. 117/1975 avand ca obiect reglementarea operelor comemorative de razboi, incepe sa se manifeste, destul de modest, cultul fata de eroii neamului. Dupa evenimentele din decembrie 1989, la initiativa unui grup de ofiteri, a fost infintat Comitetul National pentru Restaurarea si Ingrijirea Monumentelor si Cimitirelor Eroilor (C.N.R.I.M.C.E.). Prin Sentinta Civila nr. 664, din 19 noiembrie 1991, data de Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, asociatia a dobandit personalitate juridica, iar in baza ordinului ministrului apararii nationale, general locotenent Niculae Spiroiu, a primit acordul de a functiona sub patronajul Ministerului Apararii Nationale, avand sediul Conducerii Comitetului in cladirea Palatului Cercului Militar National din strada str. Constantin Mille, nr. 1, etaj 4. La scurt timp, prin Hotararea Sfantului Sinod Nr. 3036 din 19-20 iunie 1992, Comitetul a primit aprobarea de a functiona sub Obladuirea Patriarhiei Bisericii Ortodoxe Romane, avand ca parinte spiritual pe Parintele Patriarh Teoctist. La conferinta nationala din 28 august 1997, C.N.R.I.M.C.E. a revenit la denumirea Asociatia Nationala “Cultul Eroilor”, asumandu-si misiunea de a prelua obiectivele “Asezamantului National Regina Maria pentru Cultul Eroilor”. Infiintat din necesitatea de a pune capat degradarii si profanarii operelor comemorative de razboi si a cimitirelor de onoare ale eroilor, C.N.R.I.M.C.E. a trecut la reorganizarea filialelor in teritoriu, reusind, in mai putin de un an, sa infinteze 32 de filiale judetene si numeroase subfiliale orasenesti si comunale, in conducerea carora au fost cooptate persoane cu responsabilitati si putere de decizie din cadrul administratilor locale, fosti comandanti de garnizoane si regimente, slujitori ai bisericii, cadre didactice, oameni de cultura, veterani de razboi si cadre militare in rezerva si in retragere. Sus am postat emblema Asociatiei naţionale “Cultul eroilor”.
Prima institutie care si-a asumat nobila misiune de cinstire a memoriei si faptelor eroilor a fost Societatea Mormintelor Eroilor Cazuti in Razboi. Infintata la 12 septembrie 1919, prin Inaltul Decret Lege nr. 4106, semnat de Regele Ferdinand, acest organism era chemat “sa vorbeasca viitorimii despre jertfele si izbanzile noastre, despre frumusetea virtutilor ostasesti si despre nezdruncinata tarie a sufletului romanesc”. Societatea a functionat sub inaltul patronaj al Reginei Maria, ca presedinte de onoare, si al IPS. Mitropolitul Primat Miron Cristea, ca presedinte executiv, devenit ulterior Patriah al Romaniei. Din anul 1927, acesta si-a scimbat denumirea in Societatea “Cultul Eroilor”, iar in 1940 s-a numit Asezamantul National <> pentru Cultul Eroilor. Dupa abdicarea Regelui Mihai I si proclamarea Republicii, prin Decretul nr. 48 din 29 mai 1948. Asezamantul National “Regina Maria” pentru Cultul Eroilor a fost desfintat, atributiunile si patrimoniul acestuia fiind transferate Ministerului Apararii Nationale. Hegemonia U.R.S.S. adusa de cel de-al Doilea Razboi Mondial a condus la impanzirea teritoriului tarii cu monumente dedicate “Ostasului Sovietic Eliberator”, in detrimentul eroilor romani. Abia din 1975, in conditiile emaniciparii de sub tutela Uniunii Sovietice, cand s-a elaborat Decretul Lege al Consiliului de Stat nr. 117/1975 avand ca obiect reglementarea operelor comemorative de razboi, incepe sa se manifeste, destul de modest, cultul fata de eroii neamului. Dupa evenimentele din decembrie 1989, la initiativa unui grup de ofiteri, a fost infintat Comitetul National pentru Restaurarea si Ingrijirea Monumentelor si Cimitirelor Eroilor (C.N.R.I.M.C.E.). Prin Sentinta Civila nr. 664, din 19 noiembrie 1991, data de Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, asociatia a dobandit personalitate juridica, iar in baza ordinului ministrului apararii nationale, general locotenent Niculae Spiroiu, a primit acordul de a functiona sub patronajul Ministerului Apararii Nationale, avand sediul Conducerii Comitetului in cladirea Palatului Cercului Militar National din strada str. Constantin Mille, nr. 1, etaj 4. La scurt timp, prin Hotararea Sfantului Sinod Nr. 3036 din 19-20 iunie 1992, Comitetul a primit aprobarea de a functiona sub Obladuirea Patriarhiei Bisericii Ortodoxe Romane, avand ca parinte spiritual pe Parintele Patriarh Teoctist. La conferinta nationala din 28 august 1997, C.N.R.I.M.C.E. a revenit la denumirea Asociatia Nationala “Cultul Eroilor”, asumandu-si misiunea de a prelua obiectivele “Asezamantului National Regina Maria pentru Cultul Eroilor”. Infiintat din necesitatea de a pune capat degradarii si profanarii operelor comemorative de razboi si a cimitirelor de onoare ale eroilor, C.N.R.I.M.C.E. a trecut la reorganizarea filialelor in teritoriu, reusind, in mai putin de un an, sa infinteze 32 de filiale judetene si numeroase subfiliale orasenesti si comunale, in conducerea carora au fost cooptate persoane cu responsabilitati si putere de decizie din cadrul administratilor locale, fosti comandanti de garnizoane si regimente, slujitori ai bisericii, cadre didactice, oameni de cultura, veterani de razboi si cadre militare in rezerva si in retragere. Sus am postat emblema Asociatiei naţionale “Cultul eroilor”.
Euro you olymp fest - Brașov - România 2013
Festivalul Olimpic de iarnă al Tineretului European 2013 (prescurtat FOTE) a fost a unsprezecea ediție de iarnă a evenimentului multi-sportiv organizat de către Comitetele Olimpice Europene.
Olympic România
Brașov - Rpmânia - 2013
Festivalul s-a desfășurat în perioada 17 - 22
februarie 2013, în stațiunile montane din împrejurimile orașului Brașov,
România. Au participat 910 sportivi din 45 de țări într-un total de 37
discipline sportive. Clasamentul pe medalii se prezintă astfel; 1.Germania
- 4 medalii, 2.Franța - 2 medalii, 3.Ucraina - 2 medalii, 5. România - o
medalie de argint. Sus am postat mascota și logo-ul Festivalului Olimpic
de iarnă al Tineretului European 2013.
Insigna - Tractor articulat
Tractorul articulat este un tractor special care poate lua virajele în scurt, el neavând o punte rigidă așa cum au tractoarele obișnuite.
Insigna - Universiada Mexico '79
A 10-a ediție a Universiadei de vară s-a desfășurat în perioada 2 - 13 septembrie 1979 în capitala statului Mexic – Ciudad de Mexico. La competiție au participat 2974 sportivi din 94 de țări ale lumii, într-un total de 10 sporturi. Deasupra am postat logo-ul Universiadei iar mai jos un timbru cubanez care celebrează acest eveniment sportiv.
România U.A.S.C.R.
(Uniunea asociațiilor studenților comuniști din România)
U - Mexico '79 - Universiada 2 - 13 septembrie
Clasamentul final pe medalii se prezintă astfel: locul I – Uniunea Sovietică cu 73 de medalii, locul II – SUA cu 51 de medalii și pe locul III – ROMÂNIA cu 31 de medalii dintre care (14 aur, 4 argint și 14 bronz).
___________ooOoo__________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
PE BANCNOTELE LUMII
Shotoku, nume alternativ Umayado (573-621)
prinț și om politic japonez
Câteva ornamente decorative periferice
de pe bilete spaniole de loterie
Detaliu vignetă de pe un notgeld austriac
(bancnotă locală de necesitate)
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 07.02.2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu