D'ALE POLITICIENILOR
s-au
CULEGEM CE AM SEMĂNAT
MARIAN VANGHELIE – P.S.D.;
“Eu și când respir, totul este electoral.“
RADU BERCEANU – P.D.L.;
“Din câte guverne am făcut parte,
pe mine nu mă mai doare capul deloc.“
CRIN ANTONESCU – P.N.L.;
“Nu vreau să fiu președintele unui partid care,
ca să zic așa, are un sex incert pe scena
politică.“
xxx
D'ALE ROMÂNILOR
O VORBĂ DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
CÂTEVA MEDALII ȘI
INSIGNE DIN JUDEȚUL BRAȘOV
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le
Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte
variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent
metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin
imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o
organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Societatea pajiștenilor "Crucea Dreptății" - Brașov
“Societatea
Pajiștenilor — Crucea Dreptății” a
fost o societate a tinerilor brașoveni din cartierul Șchei, aflată sub
patronajul Junilor Dorobanți ai orașului, care avea ca scop „cultivarea
spiritului de societate în tinerime, nobilimea moravurilor și dezvoltarea
inteligenței, îndemnul la muncă și economie”. Crucea Dreptatii, numita si Crucea Junilor Dorobanti, se afla in capatul strazii
Pajistei/Fantanitei. In perioada interbelica crucea a devenit un simbol al
pajistenilor (locuitorii din zona strazii Pajistei) si al Junilor Dorobanti.
Este o cruce veche, ridicata pe vechiul drum al Transhumantei, pe care
scheienii isi urcau turmele spre Muntenia si spre locurile de iernat din
Dobrogea.
A fost restaurata in 1919 de catre un
fruntas al șcheienilor, Ioan Peligrad, care, impreuna cu sotia sa Elena (nascuta Pulpaş) si ingrijita apoi de
Vasile Baditoiu si ginerele sau Nicolae Barsan (zis Barsănica), decedat in anul
1986. Platoul de langa cruce este unul dintre locurile predilecte
pentru desfasurarea unor evenimente traditionale precum jocurile stramosesti si
maialele Societatii Junilor Dorobanti, care au loc anual în jurul datei de 15 august
– Sfânta Marie Mare sau aruncarea buzduganului din ziua de Paști. Dupa lucrarile de
restaurare recente in contextul unui maial al junilor din anul 1998, s-a
resfintit crucea si s-a amenajat spatiul de la Fantanita Popii.
La popoarele primitive si in special la indoeuropeni existau la
barbati asa-numitele „grupuri de vârste”,
de obicei in functie de varsta: copii, juni si casatoriti. La români,
grupul junilor cuprindea barbati intre 17 si 46 de ani. La toate popoarele
junia era precedata de o perioada de „initiere”, in care tinerii erau pregatiti
pentru a deveni juni. Pentru aceasta alegeau un loc retras (fiind despartiti de
restul copiilor si femeilor), de obicei in padure, case speciale, numite la
greci „andreion” si chiar pesteri. (Asemenea casa aveau si junii brasoveni,
cunoscuta sub numele de „gazda”). Pregatirea dura mai mult sau mai puţin, timp
in care tinerii erau supusi la diferite probe, post, lipsa de somn, sete,
chinuri. Ca joc de initiere figura: alergarea, cataratul pe stanci. Este
evidenta asemanarea acestor ritualuri stravechi din lume cu ritualul Junilor
brasoveni, care si-au gasit loc de retragere la Pietrile lui Solomon, o poiana
inconjurata de cinci stanci imense si o grota atribuita legendarului rege
Solomon. La rascruce de drumuri si pe colinele dealurilor care strajuiesc
satele, satenii au asezat cate o cruce (troiţa)
ingrijita cu sfintenie de localnici. Scheii Brasovului are peste 50 de troite
identificate documentar, dar multe dintre troitele de altadata au disparut,
altele s-au pastrat ca vai de ele. Alte si alte cruci-troite dispar din cauza
nepasarii dar si a lucrarilor de reparatii sau constructii de case, noi
amenajari stradale, care nu le ocolesc.
Hotelul ARO Palace 1 iulie 1939 - since 1939
75 de ani de experiență și succese
Cu o istorie de peste 70
de ani, fiind inaugurat cu mare fast in anul 1939, Hotelul ARO Palace este singurul hotel de 5 stele din Brasov,
bulevardul Eroilor, nr.27. Edificiul este opera lui Haralamb H. (Bubi) Georgescu (1908 - 1977), cunoscut și sub
numele de Harlan Georgesco,
arhitect modernist român din perioada interbelică, discipolul și apoi
partenerul lui Horia Creangă (nepotul lui Ion Creangă), care după insturarea
comunismului a emigrat în SUA. În anul 1963 hotelul a fost extins prin
constructia unui nou corp de cladire, iar in 2005 a fost ridicat la standarde
de 5 stele. Hotelul detine o pozitie privilegiata fiind amplasat in centrul
istoric al orasului. Datorita experientei acumulate de-a lungul anilor, am
reusit sa armonizam intr-un mod exceptional utilul cu placutul, combinand
afacerile cu relaxarea si sa oferim garantia unei deserviri care sa raspunda
necesitatilor dumneavoastra. Hotelul va pune la dispozitie un numar de 195
camere, din care 188 duble sau in regim single, 3 apartamente, 3 garsoniere, 1
apartament prezidential, 6 restaurante, 4 sali de conferinta, 1 centru spa,
toate acestea fiind prevazute cu dotari de o calitate ireprosabila. Iată câteva
dintre facilitățile oferite de acest hotel; TV satelit, circuit video; telefon international,
internet; seif, room-service, minibar, parcare; închirieri auto, taxi, ziare;
curierat, rezervari bilete; schimb valutar, bilete avion, room service; fax,
spalatorie, curatatorie, calcatorie; parcare, wellness & SPA (tarife
speciale pentru clientii hotelului).
Insigna - Cupa ziarului Steagul Roșu
Schiul este un sport de iarnă care constă în
coborârea unor pante înzăpezite pe schiuri prinse de ghetele echipamentului
individual. El cuprinde mai multe discipline sportive din care amintesc; schi
fond, schi alpin, slalom, sărituri cu schiurile etc.
Steagul
roșu a fost numele
unor cotidiene teritoriale care făceua apologia socialismului și comunismului.
Steagul rosu este considerat, în mod tradițional, un simbol al stângii, fiind
mai vechi decât socialismul sau comunismul. Este asociat în principal cu
ideologiile mai sus amintite sau cu cele revoluționare de stânga sau
de extremă stânga. Se presupune că roșul este simbolul "sângele
clasei muncitoare exploatate". Mișcările socialiste, de stânga, radicale sau comuniste
folosesc deseori steagul complet roșu sau uneori steagul roșu cu embleme sau
texte care să întărească apartanența la respectiva ideologie. Steagul roșu
poate fi văzut deseori arborat în timpul demonstrațiilor de protest, sau cu
ocazia unor sărbători muncitorești, precum ziua de 1 Mai.
Insigna - Grupul școlar I.A.R. (Industria Aeronautică Română)
Uzinele „Industria Aeronautică Română” (I.A.R.),
este o întreprindere de inginerie, construcție și întreținere a aeronavelor din
Brașov. IAR a fost fondată
la data de 1 noiembrie 1925, ca societate pe acțiuni. La început acțiunile
au aparținut uzinelor Bleriot – Spad, Lorraine-Dietrich și fabricii Astra Arad (care
a contribuit cu utilaje și personal de specialitate), precum și statului român
(care a contribuit pe lângă terenul pentru construcția uzinelor și amenajarea
unui aerodrom, și cu o sumă importantă de bani). În decurs de aproape un
deceniu și jumătate, statul român a cumpărat acțiunile deținute de uzinele
franceze, astfel că la data de 1 septembrie 1938 uzinele au devenit în
întregime proprietate a statului român , devenind regie autonoma de stat. La
uzinele IAR au fost construite multe tipuri de avioane cu motoarele respective,
de concepție proprie sau în licență, de toate categoriile: de scoală și
antrenament, de sport și turism aerian, de mare raid, precum și avioane
militare de vânătoare, de asalt, de bombardament în picaj, de observație, de
recunoaștere, de bombardament. Prima comandă pentru nevoile aviației militare
au constituit-o 30 de avioane Morane-Saulnier M.S.35, serie care a fost
terminată în toamna anului 1928. Următoarea comandă a fost pentru 70 de aparate
de tip Potez XXV de recunoaștere și bombardament. Cele două tipuri de aparate
au fost construite în baza unor licențe de fabricație obținute de la uzinele
franceze respective. Primul avion purtând denumirea IAR a ieșit pe porțile
uzinei în anul 1930. Era prototipul unui avion de vânătoare IAR-11 CV (sau
IAR-CV 11), realizat după proiectul inginerului Elie Carafoli în
colaborare cu inginerul francez Lucien Virnoux. Formula constructivă
adoptată, precum și calitățile sale de zbor îl plasau printre cele mai bune
avioane din lume din categoria respectivă. Dintre cele 21 de tipuri de avioane
construite la IAR până la la încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, 15
tipuri au fost proiectate în cadrul uzinei. Dintre acestea s-au remarcat în mod
deosebit prin performantele lor următoarele: IAR-16 cu care în 1935 s-a
stabilit recordul național la înălțime (11.631 m), IAR-39, avion de cercetare;
IAR-80, avion de vânătoare; IAR-81, avion de vânătoare-bombardament, precum și
proiectul IAR-47, avion de recunoaștere. În perioada 1927-1945, producția de
avioane a uzinelor IAR a fost una dintre cele mai prestigioase din România. În
afară de avioane și motoare de avion, la IAR s-au mai produs instalații și
accesorii pentru armamentul de bord. Raidurile aviației americane asupra
României în 1943-1944 au pus problema pentru autoritățile militare a
dispersării uzinei aeronautice. Amânată între noiembrie 1942 – aprilie 1944
dispersarea IAR a devenit stringentă datorită bombardamentelor americane asupra
uzinei din 16 aprilie și 6 mai 1944. Acestea au determinat finalizarea
dispersării fabrici lor și a personalului. În aceste condiții, practic
producția uzinei aeronautice a fost oprită timp de câteva luni. Fabrica de
celule a fost dispersată la Caransebeș și Topleț, fabrica de motoare la
Colibași și Ucea, iar fabrica de armament și accesorii la Câmpulung. Consecințele
evenimentelor de la 23 august 1944 s-au repercutat și asupra IAR. Unitățile
armatei sovietice au impus uzinei brașovene confiscarea materialului aeronautic
importat din Germania și executarea de reparații autovehicule în contul
articolului 10 din Convenția de Armistițiu încheiată la 12 septembrie 1944.
Aceste abuzuri au produs pierderi financiare care însumau la nivelul anului
1946 peste o jumătate de miliard lei. Nota Subsecretariatului de Stat al
Aerului nr. 1431/C secret din 30 septembrie 1944 indica reducerea producției
aeronautice la contractul Messerchmitt 109 G și Daimler Benz și profilarea
întreprinderii pe reparații autovehicule. Anularea contractelor aeronautice și
insuficienta resurselor financiare rezultate din reparațiile de autocamioane au
condus la propunerea uzinei de a trece la producția de tractoare. A fost aleasă
în final licența tractorului Hanomag de 45 CP. În luna noiembrie a anului 1946
au fost terminate componentele a doua tractoare prototip. La data de 1 august
1948, în locul întreprinderii metalurgice s-a înființat Uzina Tractorul Brașov.
Astfel, după 23 de ani, uzina IAR își încheia cariera de fabricant de aeronave.
Avea sa revină la viata în 1968 sub denumirea de ICA, mai apoi revenind la
numele inițial IAR.
Insigna - U.A.B. - 50 ani 1921 - 1971
Uzina de autocamioane Brașov
Roman S.A., (denumirea
veche - Steagul Roşu) cunoscută și sub numele de Autocamioane
Brașov este o întreprindere braşoveană specializată în proiectarea și
construcția de autocamioane, autobuze şi autoutilitare. În prezent firma
este controlată de omul de afaceri Ioan Nicolae, care deține 91,49 %
din acțiunile Roman Brașov prin intermediul Pro Roman Brașov. Întreprinderea
a fost înființată în anul 1921 sub numele de ROMLOC,
producând pe atunci material rulant, mai târziu motoare şi automobile. În
anul 1948 firma ia denumirea de „Steagul Roșu”. Sus am postat logo-ul actula iar mai jos logo-urile vechi ale întreprinderii brașovene.
Linia de producție a Steagului Roșu a fost pornită în anul 1971 cu un model motorizat Diesel sub licență MAN (achiziționată de statul român în anul 1969 dinGermania ). Cumpărarea acestei licențe a fost urmată de o amplă dezvoltare tehnologică și umană a Uzinei „Steagul Roșu”. În anul 1989 uzina avea 20000 de salariați și producea 12888 de camioane, din care multe la export. În noiembrie 2008 Roman S.A. Brașov a produs şi primul tractor.
Brașov (în germană Kronstadt,
în maghiară Brassó, în latină Corona; de
asemenea pe hărțile vechi trecut Cronstadt sau Brassov,
în dialectul săsesc Kruhnen, Krűnen, Krînen) este reședința și cel
mai mare municipiu al judeţului Braşov, România precum şi mare centru
turistic, industrial, cultural. Potrivit recensământului din anul
2002, a avut o populație de 284596 locuitori, fiind unul dintre cele mai
mari orașe din țară. Tradiția și cronicile calendarelor brașovene consideră
anul 1203 ca an „în care s-a început zidirea Brașovului”, deși documente și
izvoare sigure nu confirmă această dată. Primul act păstrat care a fost
emis în Brașov, purtând mențiunea expresă: „Datum in Braso”, a fost
emis de regele Ladislau al IV-lea în anul 1288. Deasupra am
postat stemele vechi, interbelică, comunistă şi actuală ale oraşului, drapelele
de la anul 1600 şi actual al oraşului precum şi pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură brașovene, din vremuri diferite. Linia de producție a Steagului Roșu a fost pornită în anul 1971 cu un model motorizat Diesel sub licență MAN (achiziționată de statul român în anul 1969 din
Biserica Sfântul Nicolae
Banca austro-ungară
Biserica romano-catolică
Biserica săsească din deal
Teatrul dramatic
Muzeul de artă
Primăria și Lupa capitolina
Consiliul Popular Municipal (Primăria)
Gara feroviară
Biblioteca județeană George Barițiu
Biserica Neagră
Fabrica de bere
Biserica catolică Sf. Petru
Cercul militar vechi
Restaurantul Cetate
Cetățuia
Dealul Străjii
După ziduri
Hotelul Coroana (Postăvarul)
Hotelul Carpați
Monumentul Arpad de pe Tâmpa
Palatul de finanțe
Piața 23 August (Sfatului)
Poarta Ecaterina
Poșta
Sediul Comitetului Județean PCR (Prefectura)
Primăria veche (Turnul Sfatului)
Strada Mihail Vais
Strada Principele Carol
Turnul Alb și Biserica Neagră
Turnurile Zeidner
Vila Kertesch
Brașov este un
judeţ din România aflat în sud-estul Transilvaniei, care
include regiunile istorice Ţara Bârsei, Ţara Făgăraşului şi Altland-ul
săsesc. Situat în partea centrală a țării, pe cursul mijlociu al râului
Olt, în interiorul arcului Carpatic, judeţul Braşov deține 2,3% din suprafața
țării, adică 5351 km.p., numără aproximativ 630000 de locuitori şi are capitala
în oraşul cu acelaşi nume - Braşov. Ca subunităţi administrative judeţul are în
compunere 4 municipii - Brașov, Făgăraș, Săcele și Codlea, 6 oraşe - Predeal,
Zărnești, Râșnov, Victoria, Rupea, Ghimbav şi 43 de comune. Deasupra am postat
stemele interbelică, comunistă şi actuală ale judeţului, precum şi pozele
câtorva monumente de cultură și arhirectură dar și trimiteri poștale ilustrate din județul Brașov, din vremuri diferite.
Vedere Hoghiz
Vedere Cristian
Vedere Cincu
Vedere - Zărnești
Bran - Spre Câmpulung
Vedere Codlea
Cetatea Făgăraș
Gimnaziul Făgăraș
Podul peste Olt - Făgăraș
Str. Bethlen - Făgăraș
Vedere Feldioara
Vedere Ghimbav
Masivul Cristianul Mare
Poiana Brașov - Coliba Haiducului
Vedere - Poiana Brașov
Hotelul Sport - Poiana Brașov
Hotelul Poiana - Poiana Brașov
Hotelul Teleferic - Poiana Brașov
Granița - Predeal
Vedere Predeal
Casa funcționarilor Ministerului de Finanțe - Predeal
Gara veche - Predeal
Hotelul Caraiman - Predeal
Hotelul Predeal - Predeal
Școala și Mănăstirea - Predeal
Biserica fortificată - Prejmer
Vedere Râșnov
Cetatea - Râșnov
Vedere - Rupea
Vedere Săcele
Locuințele și prăvălia lui Indig Aron - Teliu
Biserica nouă - Turcheș (Săcele)
Valea Timișului
Vedere - Vașcău
Vederi Zărnești
_________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Donald Sangster (1911-1967)
om politic și fost prim ministru jamaican
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni spaniole
Detaliu vignetă de un notgeld austriac
(bancnotă locală de necesitate)
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 06.02.2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu