Moneda
are următoarele caracteristici tehnice; valoarea – 5000 coroane, data emiterii
– mai 2014, seria – poduri, forma - rotundă, diametrul – 22 milimetri,
greutatea – 7,78 grame, metalul – aur, pritatea – 99,9%, calitatea – BU (1800
exemplare) și proof (6800 exemplare) și designer – Vladimir Pavlica.
Viaductul (podul) Jizersky este destinat transportului feroviar de călători și marfă
peste râul Jizera din regiunea montană Liberec, Republica Cehă. Acest segment
de cale ferată face legătura între localitățile Tanvald și Harrachova, foarte
aproape de frontiera de stat cu Republica Polonă.
Moneda coroană cehă de colecţie de mai jos celebrează Podul Harvina-Darkov. Moneda prezintă
pe avers o vedere cu podul din beton armat de la
Karviná-Darkov. Deasupra este o compoziție
de animale heraldice stilizate din stema națională mare a Republicii Cehe. Leul ceh este în mijloc, cu vulturul moravic pe stânga și
vulturul silesian pe dreapta. Denumirea și
unitatea monetară abreviată "5000 Kč" sunt situate pe puntea podului. În jurul cercului exterior sunt scrise numele statului în
limba cehă "ČESKÁ REPUBLIKA" și numele seriei numismatice
"MOSTY". Moneda a fost executată
de monetaria cehă. Marcajul său, sub forma
literelor "Č" și "M", se află în partea dreaptă a
vulturului din Silezia. Reversul monedei
prezintă o vedere laterală a podului. Pe marginea superioară
a monedei se află textul "ŽELEZOBETONOVÝ MOST", iar la partea
inferioară, iarba stilizată, textul "V KARVINÉ-DARKOVĚ" și anul emiterii
"2014". Marcajul designerului monedei este situat înaintea cuvântului
"ŽELEZOBETONOVÝ".
Moneda
are următoarele caracteristici tehnice; valoarea – 5000 coroane, data emiterii
– octomnbrie 2014, seria – poduri, forma - rotundă, diametrul – 22 milimetri,
greutatea – 7,78 grame, metalul – aur, pritatea – 99,9%, calitatea – BU (1700
exemplare) și proof (6500 exemplare) și designer – Asamat Baltaev.
Podul din beton armat
de la Karvina Darkov a fost construit în
anul 1925 peste râul Olse. Înălțimea podului este
de 6,25 metri, lungimea este de 55,8 metri iar lățimea podului este de 6,25
metri. Între
anii 2003 – 2004 podul a suferit o renovare generală, căpătând o
nouă destinație. Astăzi el este folosit doar de către pietoni și cicliști.
Zonele riverane podului au fost amenajate pentru a se împiedica inundațiile.
Moneda coroană cehă de colecţie de mai jos
celebrează Podul Žďákov. Moneda
prezintă pe avers un detaliu de nituire al podului, cu o compoziție de animale
heraldice stilizate din stema națională mare a Republicii Cehe în partea
stângă. Vulturul Moraviei se află în partea de sus, leul ceh în
mijloc și vulturul silezian în partea de jos. Denumirea și unitatea monetară abreviată "5000 Kč",
numele statului în limba cehă "ČESKÁ REPUBLIKA" și numele seriei
numismatice "MOSTY" sunt scrise în jumătatea dreaptă inferioară a
monedei. Marcajul monedei cehe, sub forma
literelor "Č" și "M", este situat lângă marginea din
dreapta a monedei. Reversul monedei
ilustrează arcul podului Žďákov, văzut de jos. Jumătatea
dreaptă inferioară a monedei conține textul "ŽĎÁKOVSKÝ OBLOUKOVÝ
MOST". Anul de tipărire "2015" este
situat lângă marginea superioară stângă a monedei, iar inițialele designerului
Luboš Charvát, sub forma literelor interconectate "LCH", sunt situate
lângă marginea inferioară stângă a monedei.
Moneda
are următoarele caracteristici tehnice; valoarea – 5000 coroane, data emiterii
– 26 martie 2015, seria – poduri, forma - rotundă, diametrul – 22 milimetri,
greutatea – 7,78 grame, metalul – aur, pritatea – 99,9%, calitatea – BU (2100
exemplare) și proof (7000 exemplare) și designer – Lubos Charvat.
Podul Žďákov este construit în arc de oțel și se
întinde peste râul Vltava, Republica Cehă, pe drumul care leagă localitățile
Tabor cu Plzen, lângă localitatea Orlik nad Vlatvou. Lungimea totală a podului
este de 543 metri, inclusiv intervalul de apropiere. Podul a fost
inaugurat în anul 1965 și numit după satul din apropiere, inundat în timpul
construirii barajului Orlik.
__________xxx__________
O INSIGNĂ,
O PLACHETĂ ȘI
CÂTEVA MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le
Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte
variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent
metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin
imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o
organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi (medaille)
şi spanioli (edala).
Luyu - Gr. Superstar - Clasa a 2-a (fotbal)
Istoria fotbalului românesc începe cu o menţiune ambiguă. Se
spune că la Arad, în anul 1888, “un grup de tineri bătea mingea”. Sunt
informații că pe teritoriile românești s-a jucat fotbal chiar și mai demult.
Marinarii englezi jucau fotbal în zona Dunării în anul 1865, cu 23 de ani
înainte ca tinerii arădeni să înceapă “să bată mingea”! Acest amănunt reiese
dintr-un document din arhivele marinei militare britanice. Este vorba despre un
raport al comandantului navei militare HMS “Cockatrice”, locotenentul de marină
Gillson, adresat amiralului Lord Paget, comandantul Flotei mediteraneene din
cadrul “Royal Navy”. Actul de naştere al fotbalului românesc este datat
1888, fapt menţionat în toate cărţile de istorie şi statistică din ţara
noastră. În presa vremii s-a notat că în împrejurimile Aradului, în zonele
Ceala şi Pădurice, “se bătea mingea”. Peste doi ani, tot la Arad, doctorul
Iuliu Weiner (a studiat stomatologia la Londra) a adus în ţară o minge şi
regulile scrise pe o hârtie. La Arad, pe 15 august 1899, pe terenul viran
de lângă Uzina de Vagoane s-a desfăşurat primul meci susţinut de jucătorii
înscrişi la “Societatea de fotbal din Arad”. Tot la Arad, pe 25 octombrie a
avut loc primul meci internaţional, între o formaţie locală şi echipa
Politehnicii din Budapesta, întâlnire câştigată de maghiari cu scorul de 10-0.
?! Sus am postat o poză cu tineri fotbaliști arădeni care bat la porțile
afirmării.
Structura organizatorică conducătoare a
fotbalului românesc a luat ființă în anul 1909 sub numele Asociația cluburilor
de fotbal din România. În timp aceasta a evoluat primind și alte denumiri după
cum urmează; 1912 – Federația societăților sportive din România, 1919 – Uniunea
cluburilor de fotbal asociație, 1930 – Federația română de fotbal asociație și
1940 – Organizația sportului de fotbal și handbal. Din 1944 si până în prezent
forul conducător al fotbalului autohton se numeste Federația romană de
fotbal. Din anul 1930 este afiliată la Federaţia Internaţională de Fotbal
Amator (F.I.F.A.) iar din anul 1955 este afiliată şi la Uniunea Europenă de
Fotbal Amator (U.E.F.A.).
Federaţia română de motociclism (F.R.M.) este forul naţional sportiv românesc care doreşte să
revigoreze un sport vechi românesc care în perioada regimului comunist a
cunoscut o perioadă neagră şi care a început să devină ceea ce a fost, abia
după Revoluţia din Decembrie 1989. Cine deţinea o motocicletă în regimul
comunist era desigur un privilegiat al soartei. F.R.M. este responsabilă de
organizarea calendarului sportiv în motociclismul românesc. Raliurile de motociclism se organizează pe mai multe clase în
funcție de capacitatea cilindrică a motorului (125, 250 sau 500 centimetri
cubi). Ele se organizează pe diferite categorii de drumuri. Motociclismul este
o disciplină sportivă ce atrage în mod special tinerii dar și foarte mulți
spectatori pe marginile traseului de concurs.
Motocrosul este o disciplina
sportivă constând în curse de motociclism care se desfășoară pe
teren accidentat și în care plecările se dau de obicei în grup, pe clase, sau
după capacitatea cilindrică a motocicletei. Cursele de motocros se desfășoară
pe trasee neliniare special amenajate, de pământ, cu diferite umflături sau
gropi și bine udate pentru a evita producerea prafului și a proteja concurenții
în cazul unor accidente. Alergătorul de motocros combină viteza cu abilitățile
în conducere pentru a ajunge primul la sosire. Cursele de motocros solicită
toate capacitățile fizice și psihice ale concurentului.
În anul 1952 s-a înființat Federația
internațională de motociclism, ca organ suprem mondial responsabil cu
organizarea și dezvoltarea acestui sport, foarte spectaculos iubit de publicul
larg. Prima ediție a Campionatului mondial de motocros a avut
loc în anul 1957. După capacitatea cilindrică motociclete sunt diferențiate pe
patru categorii; 80, 125, 250 și 500 centimetri cubi.
Plachetă dedicată și conferită regelui Carol I al României
cu ocazia jubileului de 40 de ani de domnie, 1906,
de către Stabilimentul Tehnic Naval din Trieste, autor H. Schafer
La începutul secolului trecut
orașul-port italian Trieste făcea parte din Imperiul Austro-Ungar. Aici a
existat un Stabiliment tehnic naval (adică un șantier naval) unde se construiau
nave de luptă, în special monitoare, probabil și pentru nevoile Regatului
României. Placheta de mai sus a fost dăruită în anul 1906 în semn de apreciere
regelui Carol I al României, la împlinirea a 40 de ani de domnie, din partea
conducerii acestui stabiliment tehnic naval. Industria românească de nave a
vremurilor respective consta ăntr-un mic atelier de reparații navale, construit
în anul 1864 la Brăila și care în anul 1867 a fost mutat la Galați făcând parte
din Arsenalul Marinei Militare Române.
Carol I, Principe de Hohenzollern-Sigmaringen, pe numele său
complet Karl Eitel Friedrich Zephyrinus Ludwig von
Hohenzollern-Sigmaringen, (născut 10 aprilie 1839 la Sigmaringen şi decedat 10
octombrie 1914 la Sinaia) a fost domnitorul apoi regele României, care a condus
Principatele Române şi apoi România, după abdicarea lui Alexandru Iona Cuza.
Din 1867 a devenit membru de onoare al Academiei Române, iar între 1879 şi 1914
a fost protector şi preşedinte de onoare al aceleiaşi instituţii. În cei 48 de
ani ai domniei sale (cea mai lungă domnie din istoria statelor româneşti),
Carol I a obţinut independenţa ţării, căreia i-a şi crescut imens prestigiul, a
redresat economia şi a pus bazele unei dinastii. A construit la Sinaia castelul
Peleş, care a rămas una dintre cele mai vizitate atracţii turistice ale ţării.
După războiul ruso-turc, România a câştigat Dobrogea, iar Carol a dispus
ridicarea primului pod peste Dunăre între Feteşti şi Cernavodă, care să lege noua
provincie de restul ţării.
Societatea lucrătorilor mecanici Mina și Pădurea a fost fondată la data de 1 august 1888 și ea
reprezenta forma de asociere, reprezentare și luptă, pentru drepturile cuvenite, a tuturor lucrătorilor mecanici
din domeniile minerit și silvicultură. E de la sine înțeles că în aceste două
domenii existau numeroase și diverse utilaje folosite în procesul de muncă și
care erau deservite fiecare de câte 1, 2 sau 3 lucrători mecanici. De aici
rezultă forța și importanța acestei societăți.
Sindicatul metalo-chimic era o formă de organizare și luptă sindicală a
lucrătorilor din metalurgie și industria chimică. Metalurgia este o ramură a industriei ce
include procesele de obținere a metalelor din minereuri și alte
substanțe ce conțin metale. Metalurgia include prelucrarea minereurilor,
extragerea metalelor din minereuri, rafinarea metalelor, producerea aliajelor metalice,
prelucrarea metalelor sub presiune, fabricarea pieselor metalice turnate,
prelucrarea termică, termochimică, termomecanică, sudarea și lipirirea
metalelor și aliajelor, acoperirea suprafeței pieselor metalice cu straturi de
alte metale prin difuzia unor substanțe (metalice sau nemetalice) în stratul
superficial ale obiectelor de metal. Industria
chimică este reprezentată de companii ce au ca profil de activitate
producția de substanțe chimice. Ocupând un loc central în economia
globală, industria chimică transformă materiile prime (petrol, gaze naturale, apă,
metale și minerale) în peste 70000 de produse diferite.
__________ooOoo__________
DIN INTELIGENȚA
ȘI SPIRITUALITATEA
POPOARELOR LUMII
DIN INTELIGENȚA
ȘI SPIRITUALITATEA
POPOARELOR LUMII
JAPONIA
- Fericirea vine în casa în care se râde.
- Încearcă să faci tot ce poți, în rest lasă-te în voia sorții.
- Când desenezi o ramură, trebuie să simți adierea vântului.
Un detaliu vignetă de pe o bancnotă din
statul Africa de vest germană
Câteva ornamente decorative de pe
bilete spaniole de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 27.10.2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu