În data de 4 aprilie 2016, Banca Naţională a
României a emis două monede, una comemorativă și una în circulație, cu caracter
comemorativ, ambele dedicate împlinirii a 575 de ani de când Iancu de
Hunedoara a devenit voievod al Transilvaniei. Aversul monedelor redau
Castelul Corvinilor, inscripţia „ROMANIA“, valoarea nominală „100 LEI“ sau ”50
BANI”, stema României și anul de emisiune „2016“. Reversul, comun ambelor
monede, prezintă portretul lui Iancu de Hunedoara, inscripţia în arc de cerc
„IANCU DE HUNEDOARA“ și anii între care a fost voievod al Transilvaniei
„1441-1456“. Caracteristicile celor două monede sunt următoarele:
Moneda comemorativă: valoare
nominală - 100 lei, metal – aur, puritate – 90%, formă – rotundă, diametru – 21
milimetri, greutate – 6,452 grame, calitate – proof, cant – zimțat, tiraj – 250
exemplare și preț unitar de vânzare fără TVA – 1650 lei.
Moneda în circulaţie, cu caracter comemorativ:
valoare nominală - 50 bani, metal - alamă Cu80Zn15Ni5 formă
– rotundă, diametru – 23,75 milimetri, greutate – 6,1 grame, grosime la chenar
- 1,9 milimetri, calitate – necirculată, cant – inscripționat cu ”ROMÂNIA” de
două ori, cu steluță între cele două cuvinte și tiraj – 1000000 exemplare.
Castelul Huniazilor (Corvinilor sau
Corvineștilor) este o construcție
impunătoare, prevăzută cu turnuri, bastioane (fortificații cilindrice sau
poligonale, construite de obicei la colțurile unei fortărețe.) și un donjon
(turnul principal și cel mai bine fortificat). Acoperișurile sunt înalte și acoperite
cu țiglă policromă. Castelul a fost construit în secolul al XIV-lea pe locul
unui vechi castru roman, pe malul râului Zlaști, fiind dăruit de către regele
Sigismund I de Luxemburg cneazului Voicu, tatăl lui Iancu de Hunedoara. Intrând
în posesia lui Iancu de Hunedoara, castelul suportă un amplu process de
modernizare și amplificare a fortificațiilor în perioada anilor 1440 –
1453. Castelul este lipsit de perimetre secundare de apărare, reieșind de
aici concluzia că a fost folosit mai mult ca reședință nobiliară. În cadrul
acestei modernizări se include construirea Sălilor Dietei și a Cavalerilor, a
Turnurilor Capistrano (după numele unui vestit călugăr) și al Buzduganelor
precum și a Bastionului alb.
Ulterior castelul intră în posesia lui Matei
Corvin, fiul lui Iancu de Hunedoara, care construiește o nouă aripă în stil
renascentist – loggia cu picturi ilustrând un aspect din viața nobiliară,
respectiv legenda corbului. Pe blazonul familiei Corvinilor este reprezentat un
corb care ține în cioc un inel de aur. Legenda spune că Ioan de Hunedoara era
fiul nelegitim al lui Sigismund de Luxemburg (rege al Ungariei la vremea
respectivă) care s-a îndrăgostit de o femeie pe nume Elisabeta din Țara
Hațegului. Pentru a nu exista discuții pe marginea acestui fapt, regele ar fi
aranjat o căsătorie între aceasta și Voicu (un viteaz din zonă). Pentru a fi
recunoscut copilul când merge la curtea regală Sigismund de Luxemburg i-a
dăruit și un inel de aur. Însă inelul de aur a fost într-o zi furat de un
corb. După multe peripeții Ioan de Hunedoara a recuperate inelul, însă
povestea a fost aflată și de rege care a hotărât să facă don corbul cu inel în
cioc un element al blazonului familiei Corvinilor.
În curtea castelului, nu
departe de capelă, se află o fântână adâncă de 30 de metri despre care se spune
că ar fi fost săpată de trei prizonieri turci, în schimbul promisiunii că vor
fi eliberați dacă vor ajunge la startul de apă. După 15 ani, când s-a ajuns la
apă, stăpânii castelului nu s-au ținut de promisiune. Legenda spune că inscripția
de pe zidul fântânii înseamnă “Apă aveți, dar suflet, nu.” În realitate
inscripția se traduce astfel “Cel care a scris această inscripție este Hasan,
care trăiește ca rob la ghiauri, în cetatea de lângă biserică”.
Matei Corvin
lasă castelul lui Ioan Corvin, după care urmează o perioadă în care se succed o
serie de proprietari care dețin castelul pentru interval limitate de timp. Unul
dintre proprietarii care a făcut transformări majore în aspectul castelului a
fost principele transilvan Gabor Bethlen care a construit două etaje pe aripa
sudică și unul pe aripa nordică. De-a lungul timpului castelul a fost devastate
de mai multe incendii fiind restaurant de mai multe ori; 1870 - 1880 (cu
sprijinul arhitecților Steindl Imre și Schulek Frigyes), 1965 – 1970 și 1993 –
1995. Accesul în castel se face pe un pod de lemn, susținut de patru piloni
masivi de piatră, plasați în albia râului Zlaști, lăsând în curtea husarilor și
nișa care adăpostește statuia Sfântului Ioan de Nepomuk, protectorul podurilor
și al trecerilor peste ape. Primul obiectiv major este Turnul nou de poartă, de
formă rectangular, turn care impresionează prin masivitate, în zona parterului
având aspectul unui spațiu boltit, fiind remarcată prezența locului de gardă,
unde este și o vatră de foc, aici aflându-se astăzi casa de bilete. De aici se
ajunge ușor în închisoarea castelului, cu ușa sa masivă din lemn. Loggia Matia
se află la ieșirea din Turnul nou de poartă, în partea stângă, fiind
considerată cea mai nouă manifestare, în domeniul arhitecturii, a Renașterii.
La etajul Loggiei se păstrează unica pictură laică în frescă din Transilvania
acelei perioade, precum și Camera de Aur, spațiu ce adăpostește expoziția
“Obiecte din colecția Muzeului Castelului Corvinilor - Hunedoara”. Capela este plasată
pe latura estică a castelului, accesul aici fiind posibil prin scara interioară
a Loggiei Matia, ajungându-se în tribuna capele.
Monumentul are un farmec
aparte datorat stilurilor diverse de construcție, a prezenței unor inovații în
plan militar și civil, precum și vieții tumultoase de curte care l-a animat
vreme de peste 400 de ani. Castelul impresionează prin prezența sa, ce domină
municipiul Hunedoara, dar pentru cei atrași de Evul mediu, castelul reprezintă
un monument singular în România și printre cele mai atractive din spațiul
european. Camera domnițelor este plasată la etaj, deasupra turnului nou de
poartă și coridorului de intrare în castel. Inițial turnul a avut doar un nivel
de apărare și din secolul al XVII-lea s-a realizat camera doamnelor din castel.
Aici se poate admira mobile din secolul al XIX-lea, în stil eclectic, compus
din masă, servantă și dulap.
De aici, traversând Scara Spirală, se intră în
Sala Dietei, plasată la etajul Palatului Mare, construită în stil gotic,
interiorul ei fiind modificat radical în secolul al XVII-lea de către Gabro
Bethlen, prin demontarea întregii arhitecturi gotice de piatră și
compartimentarea ei cu încăperi mai mici cu funcționalități diverse. Revenind
în curtea interioară, circuitul continuă cu vizitarea fântânii, care este
însoțită de prezentarea unei inscripții, plasate pe unul dintre contraforții
capelei. De aici se vizitează terasa de artilerie, ușor modificată în secolul
al XIX-lea, de unde se deschide o frumoasă perspectivă spre groapa urșilor, Palatul
Nordic, capela și curtea fântânii, dar și spre oraș. Ultimul obiectiv este Sala
Cavalerilor, una dintre cele mai interesante spații laice din Transilvania
secolului al XV-lea. Aici funcționează expoziția de tehnică militară, cu piese
aparținând perioadei extinse (secolele XV - XIX). Aici se poate citi o
inscripție cu referire la momentul construcției acestei săli. Din expoziția de
tehnică militară se iese prin expoziția de etnografie, se coboară scara de lemn
spre primul nivel al Palatului Sudic, în atelierele meșteșugărești care
deserveau administrația minieră.
De aici se iese din nou în curtea interioară a
castelului, iar în partea dreaptă se intră pe coridorul de la parterul Turnului
vechi de poartă, turn de formă rectangular, prevăzut cu două niveluri de
apărare. Acest turn a fost pictat în frescă pe vremea lui Matei Corvin, urme
ale acestei picture putând fi admirate și azi pe latura nordică a
turnului. Acest castel este unul din cele mai importante monumente
de arhitectură gotică din România.
Iancu de Hunedoara (1407
- 1456) a fost o personalitate dominantă a istoriei româneşti din veacul al
XV-lea. A fost voievod al Transilvaniei în anul 1441, guvernator al regatului
Ungariei între 1446-1453, apoi căpitan suprem al Ungariei şi al Transilvaniei între
1453-1456. A scris file de glorie în istoria luptei antiotomane a popoarelor
Europei sud-estice. Iancu de Hunedoara a desfăşurat o activitate diplomatică şi
militară intensă în anii în care Imperiul Otoman urca spre apogeu, dând
asalturi decisive asupra ultimei rămăşiţe a Imperiului Bizantin,
Constantinopolul. A depus eforturi pentru închegarea unei coaliţii creştine
care să oprească înaintarea otomanilor cu o oaste de cruciadă şi a fost cel
dintâi comandant de oşti din Europa care a reuşit să îl înfrângă pe cuceritorul
Constantinopolului, sultanul Mahomed II, la Belgrad în anul 1456. A fost tatăl
regelui Matei Corvin, cel mai mare rege al Ungariei.
În data de 15 aprilie 2016
Banca Naţională a României a lansat în circuitul numismatic un set de trei
monede (din metale și valori diferite) cu tema Guvernatori
ai Băncii Naționale a României - Ion I. Câmpineanu, Mihail Manoilescu și Ion I.
Lapedatu.Aversul monedelor redau o
imagine de epocă a Cabinetului Guvernatorului din Palatul BNR, inscripţia în
arc de cerc „ROMANIA“, valoarea nominală ,,... LEI“, stema României și anul de
emisiune „2016“. Reversul, comun tuturor monedelor prezintă inscripțiile în arc
de cerc „GUVERNATORI AI BANCII NATIONALE A ROMANIEI“ și
„I.CAMPINEANU-M.MANOILESCU-I.LAPEDATU“; portretele celor trei guvernatori ai
Băncii Naționale a României. Acest set de monede s-a emis într-un tiraj de 150
de exemplare, la prețul unitar de vânzare fără TVA de 1920 lei.
Moneda de aur are următoarele
caracteristici tehnice: valoarea – 100 lei, metalul – aur, puritatea – 90 %,
forma – rotundă, diametrul – 21 milimetri, greutatea – 6,452 grame, calitatea –
proof și cantul - zimțat.
Moneda de argint are
următoarele caracteristici tehnice: valoarea – 10 lei, metalul – argint,
puritatea – 99,9 %, forma – rotundă, diametrul – 37 milimetri, greutatea –
31,103 grame, calitatea – proof și cantul – zimțat.
Moneda de tombac cuprat are
următoarele caracteristici tehnice: valoarea – 1 leu, metalul – tombac cuprat,
forma – rotundă, diametrul – 37 milimetri, greutatea – 23,5 grame, calitatea –
proof și cantul – zimțat.
ION I. CÂMPINEANU a fost un
politician român, membru al Partidului Național Liberal, care s-a născut la
data de 10 octombrie 1841 în București și a decedat la data de 15 noiembrie
1888 tot la București. A îndeplinit mai multe funcții guvernamentale și
publice, printre care cele mai importante sunt: ministru de
justiție, ministru de finanțe, ministru de externe, ministru de domenii,
primar al Bucureștiului și guvernator al Băncii Naționale a României. A deținut
funcția de guvernator al B.N.R. (a fost primul guvernator al acestei
instituții), în perioada 1880-1882, și va reveni în aceasta funcție la
începutul anului 1888 rămânând în acest post până la moartea sa. El este
responsabil pentru organizarea imprimeriei și imprimarea primelor bilete de
bancă și a regulamentului interior al instituției.
MIHAIL MANOILESCU a fost un
economist, inginer, publicist și om politic al perioadei interbelice, care s-a
născut la data de 9 decembrie 1891 la Tecuci, azi în județul Galați, într-o
familie aristrocratică, și decedat la data de 30 decembrie 1950 în închisoarea
Sighet). El a rămas în istorie ca unul dintre marii economişti ai lumii prin
teoriile lui privind schimburile comerciale internaţionale, mai ales în America
Latină personalitatea lui fiind una foarte populară. Cartea lui despre comerţ a
fost publicată în franceză între anii 1940 şi 1950, iar în română a fost
tradusă abia după 1990. Recunoaşterea lui Manoilescu în exteriorul ţării a fost
una mult mai largă decât cea din România. Ministru de externe în 1940, când a
avut loc Dictatul de la Viena, om politic de mare anvergură, mărturisitor
fervent al credinţei creştine, nu a fost apreciat nici ca savant în domeniul
economic, nici ca om de stat, sfârşind în temniţa comunistă de la Sighet în
1950. Puţină lume cunoaşte astăzi mărturia creştină pe care Mihail
Manoilescu a dat-o în timpul vieţii sale. Conferinţele ţinute cu diverse
ocazii, participările active la Congresele Frăţiei Ortodoxe din ţară (Sibiu, Caransebeş),
articolele apărute atât în revista întemeiată de el, Lumea nouă,
cât şi în Foaia diecezană ne
pun în faţă ortodoxia unei personalităţi care ştia, să expună cele mai
sofisticate principii şi teorii economice unei audienţe specializate, cât şi
uneia pentru care Biserica era familiară. La finalul unui discurs cu tema
„Lupta Ortodoxiei împotriva materialismului“, ţinut sub auspiciile Patriarhiei
Române în 1933 la Dalles, Manoilescu declara: „N-am făcut o conferinţă, ci o
mărturisire, o spovedanie. Şi nu spovedania unui om, ci a unei generaţii. Este
mărturisirea umilinţei intelectuale la care au ajuns toţi acei care n-au făcut
atâta bine cât să poată fi mulţumiţi, dar n-au făcut nici atâta rău cât să-şi
fi pierdut în sufletul lor izvorul dorinţei de a face bine. Este mărturisirea
acelora care sunt destul de maturi ca să nu se mai bizuie pe puterile lor
proprii şi destul de tineri ca să mai poată sluji o credinţă curată. Este
mărturisirea acelora care simt nevoia să-şi întoarcă faţa către Dumnezeu şi -
cu un gest de mult uitat - să îngenuncheze sub patrafir.“ În anii 1926 – 1927 a
fost subsecretar de stat la Finanţe în Guvernul Averescu, unde acesta
şi-a legat numele de alcătuirea primei grile de salarizare a funcţionarilor
statului din România. Uniformizarea şi stabilirea unei grile în funcţie de
importanţa muncii au fost punctele care au stat la baza aceste grile, rămasă în
picioare şi în timpul lui Antonescu, chiar şi sub comunişti. Manoilescu a scris
câteva cărţi de mare răsunet în domeniul economiei, pe tema liberului schimb şi
a raporturilor între ţările industrializate şi cele agrare. El a demonstrat că
o ţară, pentru a se dezvolta, pentru a se putea moderniza, trebuie să aibă o
industrie performantă, fiindcă industria este cea care încorporează cea mai
multă inteligenţă şi forţă de muncă calificată. Un muncitor care lucrează în
industrie, susţinea el, cu acelaşi efort produce de douăzeci de ori mai mult
decât un ţăran, ca valoare. Ca atare, România trebuia să-şi dezvolte industria
pentru a se moderniza şi a nu deveni o anexă de materii prime a ţărilor
dezvoltate. În legătură cu liberul schimb, Manoilescu a arătat că ţările
industrializate exploatează ţările agricole. De aceea ultimele trebuie
industrializate, iar acest proces e nevoie să fie sprijinit de ţările bogate,
ca să se realizeze un echilibru economic mondial, evitând astfel războaiele care
au la bază şi motive economice. Mihail Manoilescu a fost un renumit şi apreciat
inginer. În această calitate, el s-a ocupat de organizarea expoziţiilor
naţionale şi internaţionale ale României, unde erau prezentate realizările
româneşti în domeniile economic, cultural. Manoilescu s-a afirmat ca
membru al Guvernului Averescu, ca secretar de stat la Ministerul de Finanţe,
unde ministru era Alexandru Lapedatu. În 1927, guvernul a căzut, el
atașându-se curentului carlist. Carol renunţase la calitatea de moştenitor,
decizia lui a fost acceptată de parlament, succesor fiind ales Mihai, fiul lui
Carol. Situaţia economică se degrada treptat, lucru care a făcut să apară
curentul carlist, unde se venea cu ideea că România se poate relansa cu un rege
tânăr, viguros, cu relaţii în străinătate. Manoilescu, alături de oameni
de afaceri sau oameni politici precum Aristide Blank, Nicolae Malaxa, Nicolae
Iorga, era pentru revenirea regelui în ţară. În octombrie 1927, lui Manoilescu,
venit de la Paris, unde avusese o întâlnire cu regele Carol, i s-a intentat un
proces. A fost arestat, dus la Jilava, dar i s-a dat drumul după nici o lună de
zile. Ce se întâmplase? Carol acordase un interviu presei franceze, în care
declara că este gata să revină în ţară pentru a ocupa tronul dacă va fi chemat.
Mai mulţi lideri politici au cerut să vadă dacă acel interviu era real sau nu,
fiindcă regele se obligase să nu intre în România decât după 10 ani, doar la
chemarea regelui sau a şefului guvernului. Or, nu trecuseră zece ani, nu-l
chemase nici primul-ministru, nici regele, Ferdinand murind în iulie 1927, iar
Mihai fiind minor. În guvernul condus de Iuliu Maniu, Manoilescu a devenit
ministrul industriei şi comerţului. Carol a venit în ţară în iunie 1930,
proclamat rege, iar Manoilescu era pe val. În aprilie 1931, Carol se pregătea
să dea un fel de lovitură de stat, în sensul de a constitui un guvern pe
deasupra partidelor. Regele, socotea el, nu trebuie să fie un simplu pecetar,
adică să semneze documente, ci să aibă iniţiativă. S-a lansat ideea unui guvern
de uniune naţională. Ca să poată demite guvernul naţional-ţărănesc, Mihail
Manoilescu a fost nevoit să depună un proiect de lege privind naţionalizarea
unei societăţi de la Sân-Martin (Târnăveni), proiect care a fost respins de
ţărănişti. Atunci Manoilescu şi-a anunţat demisia. S-a creat o criză, dar până
la urmă proiectul s-a votat. Manoilescu însă nu a revenit în funcţia sa. În
Guvernul Iorga din 1931 Manoilescu a ajuns din nou ministru. Însă la orizont a
apărut o nouă problemă, criza sistemului bancar, la noi urmând a avea loc
prăbuşirea Băncii Marmorosch Blank. Manoilescu a fost numit de rege guvernator
al Băncii Naţionale, cu misiunea de a salva Banca Marmorosch Blank. Aristide
Blank îl sprijinise pe rege în timpul exilului său şi de aceea ultimul nu voia
ca Blank să se prăbuşească. Numai că Manoilescu avea o părere foarte proastă
despre Aristide Blank, pe care îl socotea risipitor, şi nu a vrut să angajeze
Banca Naţională în sprijinirea Băncii Blank. Ca urmare, a fost demis, şi din
mare susţinător al lui Carol a ajuns adversar al regelui. Dar lucrurile
s-au schimbat între timp şi, după 1938, Manoilescu s-a apropiat din nou de
Carol, sub motivul că a venit vremea corporatismului. Regele dăduse o lege
electorală care prevedea ca voturile la alegeri să se dea pe diferite
corporaţii: a muncitorilor, a ţăranilor, a intelectualilor. Astfel Manoilescu
ajunge ministru de externe după cedarea Basarabiei şi a nordului Bucovinei, în
speranţa faptului că, fiind foarte bine văzut în Occident, va reuşi să salveze
integritatea teritorială a României. A făcut vizite la Roma şi la Berlin, dar
acolo i s-a spus clar că România trebuie să cedeze teritorii în favoarea
vecinilor ei bulgari şi unguri. Manoilescu a venit în ţară şi a început să
pregătească opinia publică în ideea unor mici rectificări de graniţă, ca urmare
a unor schimburi de populaţie. Numai că, după cum se ştie, tratativele
desfăşurate în cazul ungurilor la Turnu Severin nu au dus la nici o înţelegere.
În cazul bulgarilor, tratativele de la Craiova s-au soluţionat rapid. România a
cedat Cadrilaterul, a avut loc un schimb de populaţii. Cu ungurii s-a ajuns la
Dictatul de la Viena din 30 august 1940, unde ministrul de externe român
Manoilescu a fost obligat să semneze documentul care prevedea cedările
teritoriale cu consecinţe dezastruoase pentru România. La Viena nu a avut loc
nici o discuţie, ci pur şi simplu s-a spus că trebuie să se semneze documentul.
S-a pus întrebarea în ţară: acceptă România arbitrajul celor două puteri,
Germania şi Italia, sau nu? În Consiliul de Coroană din România s-a decis
acceptarea arbitrajului, neştiind ce ne pregătesc cele două. În capitala
Austriei, doar a fost înmânat plicul cu noua hartă a României. Manoilescu
relatează pe larg ceea ce s-a petrecut atunci. Dictatul a fost o piesă dinainte
regizată, nu a avut loc nici o negociere, nici o discuţie. Totul era dinainte
stabilit. În memoriile lui, dar şi în alte surse există informaţia că în
această perioadă, de după 1 septembrie 1940, cu mari manifestaţii de masă în Bucureşti,
Iaşi, Cluj, Braşov, unde se cerea abdicarea lui Carol al II-lea, Manoilescu a
fost primul om politic care i-a spus regelui că nu are soluţie de ales, că
trebuie să abdice. Carol voia să găsească un om care să continue politica de
împăcare cu Germania, cu Italia, iar el să rămână pe tron. Dar Manoilescu i-ar
fi spus că nu are nici o şansă, iar condiţia ca România să-şi amelioreze
statutul internaţional este ca regele să renunţe la tron. În viziunea
ministrului de externe, clasele sociale superioare trebuia să reprezinte un
etalon în moralitate şi dorinţa de a sprijini pe cei fără posibilităţi.
Manoilescu argumentează poziţia sa cu îndemnuri din lucrarea „Învăţăturile lui
Neagoe Basarab către fiul său Theodosie“ şi, în tradiţie autentică ortodoxă,
spune că nu există îndreptăţire la conducerea oamenilor decât aceea pe
care o dă capacitatea de a face bine. „Ce îl învaţă Neagoe pe fiul
său, se întreabă retoric Manoilescu, şi tot el răspunde cu vorbele
domnitorului: «De va fi mai harnic unul dintre cei săraci decât unul din
feciorii de boieri sau rudă a voastră, să nu daţi acestuia cinstea, ci să o
daţi celui mai sărac, dacă este vrednic şi harnic şi va păzi datoria mai cu
cinste decât boierii.»“ În ceea ce priveşte relaţia dintre Biserică şi
Stat, marele om politic exprimă o opinie nuanţată, în sensul că prima nu
trebuie să ia roluri directe în rezolvarea problemelor sociale şi să-şi asume
răspunderi pământeşti, ci ea „trebuie să rămână deasupra Statului, să aibă
minimă legătură cu Statul, care trebuie s-o sprijine… Statul trebuie să
respecte caracterul dominant al Bisericii noastre Ortodoxe. După cum nu suntem
un Stat poli-naţional, ci un Stat românesc, cu minorităţi naţionale, tot aşa nu
suntem un Stat poli-confesional, ci un Stat ortodox, cu minorităţi confesionale“. Biserica,
în viziunea lui Manoilescu este prima care apără ordinea în Stat, căci
Scriptura conţine cea mai bună prezentare practică a principiilor teoriei
Statului: „Daţi deci tuturor celor ce sunteţi datori: celui cu dajdia, dajdie;
celui cu vama, vamă; celui cu teama, teamă; celui cu cinstea, cinste“ (Romani
13, 7). În regimul lui Antonescu, Manoilescu nu a fost văzut bine, fiind
socotit omul regelui. Dar şi după 1944, când au intrat ruşii în ţară,
Manoilescu a fost prigonit, fiindcă el dusese o politică antisovietică, în
sensul că apărase integritatea teritorială a Statului român. Cum pentru
sovietici apărarea Statului naţional unitar român era împotriva intereselor
lor, Manoilescu a fost arestat şi a murit în închisoarea comunistă de la Sighet,
în 1950. Da, ministrul de externe al României, mare învăţat, profesor şi
economist de talie internaţională, omul care s-a dus la Viena cu documentaţie
solidă, cu hărţi, cu atlase pentru a rezista presiunilor Occidentului, a murit
în temniţă. Decesul său a fost adus la cunoştinţă familiei opt ani mai târziu.
Sursa - Net – Augustin Păunoiu Deşi s-a găsit în fruntea
Băncii Naţionale doar pentru o scurtă perioadă de timp (iulie-noiembrie 1931),
Manoilescu a făcut senzaţie, în special prin felul în care a părăsit
instituţia. El a fost demis din cauza refuzului său de a salva de la faliment
Banca Marmorosh-Blank. Aceasta era condusă de finanţistul evreu Aristide Blank,
un apropiat al regelui Carol al II-lea, asupra căruia exercita, se pare, o
inexplicabilă influenţă. Evocând epoca în care a fost guvernator, Mihail
Manoilescu notează nostalgic: „Nu ar crede cineva că temperamentul meu s-a
putut acomoda atât de bine cu genul de activitate de la Banca Naţională. Şi cu
toate acestea, între atâtea demnităţi pe care le-am avut, nici una nu mi-a
plăcut mai mult decât aceea de guvernator. De la cadrul elegant şi somptuos al
birourilor şi al sălilor – in care nu năvălea, ca în ministere, ceata vulgară a
solicitanţilor politici de joasă calitate – totul dădea demnităţii de
guvernator un stil calm şi aristocratic. Pe deasupra, problemele care se puneau
la acea vreme cereau multă ingeniozitate şi imaginaţie şi excitau pe un om
pasionat de jocul cifrelor”.
ION I. LAPEDATU a fost un
economist și om politic român, care s-a născut la data de 14 septembrie 1876,
în localitatea Cernatul Săcelelor, azi județul Brașov, și a decedat la data de
24 martie 1951, la București. Dintre principalele deținute de el amintesc:
ministru de finanțe al României, guvernator al Băncii Naționale a României
(1944 - 1945) și membru de onoare al Academiei Române (din 1936). Urmează
cursuri gimnaziale la Iași și apoi Brașov. În urma obținerii unei burse a
Fundației Gojdu se înscrie la Academia Orientală Comercială și la Facultatea de
Drept și Științe Politice a Universității din Budapesta; în paralel urmând
și cursurile Seminarului pentru profesori la școlile comerciale superioare.
După obținerea diplomei de la Universitatea din Budapesta, Ion I. Lapedatu
refuză oferta unei catedre de profesor la Buda, preferând să revină în
Ardeal, unde ocupă funcția de al doilea secretar la „Asociația Transilvană
pentru Literatură Română și Cultura Poporului Român” (ASTRA) Sibiu (1904-1905), apoi
de secretar la banca „Ardeleana” Orăștie. În 1906 după practici succesive la
bănci din Sibiu, Cluj, Budapesta și Viena, este ales director al băncii
Ardeleana. În 1911 devine director al proaspăt înființatei „Bănci Generale de
Asigurare” Sibiu. După refugiu (1916 -1917) și după perioada dedicată
activităților politice, a fost numit în ianuarie 1922 profesor titular al
Catedrei de finanțe publice și private la Academia de Înalte Studii Comerciale
și Industrie din Cluj, funcție pe care a îndeplinit-o până în 1938. Ion I.
Lapedatu a făcut parte din numeroase consilii de administrație, între care la
banca Albina din Sibiu, la Fundația Gojdu și din 1925 la „Sonametan”,
societatea de importanță națională constituită pentru exploatarea gazului metan
în Transilvania, la care a devenit mai târziu președinte al consiliului. Din
1928 până în 1944 a fost director, apoi Vice-Guvernator și în final Guvernator
al Băncii Naționale a României. Ion I. Lapedatu a participat ca delegat din
circumscripția Nocrich la Marea Adunare Națională de la Alba Iulia la 1
Decembrie 1918, la care s-a hotărât integrarea Ardealului în România; cu
această ocazie i s-a încredințat prima răspundere mai înaltă, cea de secretar
general al resortului finanțelor în Consiliul Dirigent al Transilvaniei, Banatului
și Ținuturilor Românești din Ungaria. Între anii 1919 - 1931 este ales în
circumscripțiile Nocrich și Crasna-Sălaj ca deputat în Parlamentul
României unite, patru legislaturi ca membru al Camerei Deputaților și două
legislaturi ca Senator. Afăcut parte din Partidul Național Român din
Ardeal, pe care l-a părăsit în 1926 împreună cu Vasile Goldiș și Ioan
Lupaș înainte de fuziunea cu Partidul Țărănesc, când a devenit Ministru de
finanțe în guvernul Averescu. În 1944-1945 a fost numit Guvernator al Băncii Naționale
a României. Mandatul sau la conducerea B.N.R. poate fi caracterizat prin:
continuarea sustinerii efortului de razboi al tarii, îndeplinirea obligatiilor
rezultate din Conventia de armistitiu, realizarea unificarii monetare, prin
retragerea din circulatie a banilor de razboi emisi de armata sovietica,
cresterea circulatiei monetare si devalorizarea accentuata a leului, etc.
***
O PASTILĂ DE UMOR
SCURT
DIALOG EPIGRAMATIC
VORBE DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
_________xxx________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le
Havre - Franţa".
INSIGNA este un
obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa
la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii,
de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive,
culturale, artistice şi de altă natură, etc.
George Enescu
A 65 aniversare a marelui compozitor și interpret
George Enescu - 7 / 19 augsut 1946
George Enescu (născut
19 august 1881 în localitatea Liveni-Vârnav, azi George Enescu, județul
Botoșani și decedat la data de 4 mai 1955 la Paris) a fost un compozitor,
violonist, pedagog, pianist și dirijor. Este considerat cel mai important
muzician român. Din creația sa amintesc; opera Oedip, Poema română,
Rapsodiile române nr.1 și 2, Suitele orchestrale nr.1, 2 și 3, Simfoniile
nr.1,2 și 3, Cvartetele pentru coarde nr.1 și 2, Sonatele pentru vioară nr.1, 2
și 3, Sonatele pentru violoncel nr.1 și 2, Simfonia de cameră pentru 12
instrumente, Cvintetele pentru pian nr.1 și 2, Sitele pentru pian nr. 1, 2 și
3, etc.
Insigna sportivă - Cupa '80 - U.T.C.
(Uniunea Tineretului Comunist) - tenis de câmp
Tenisul de câmp modern a apărut inițial în
Anglia, la sfârșitul secolului al XIX-lea ca si “tenis de camp”. Dupa crearea
sa, tenisul s-a raspandit mai intai in clasa superioara a lumii engleze, apoi,
incet-incet, in intreaga lume. Tenisul este acum un sport olimpic si este
practicat de toate clasele sociale, indiferent de bani si de varsta, inclusiv
de persoanele aflate in scaun cu rotile. In mod remarcabil regulile sale de
bază au ramas neschimbate din anul 1890. In 1874, maiorul Walter
Wingfield a achizitionat drepturile de brevet pentru echipamente si reguli de
joc. In acelasi an, primele instante judecatoresti de tenis au aparut in Statele
Unite. Jocul s-a raspandit curand in diferite parti ale lumii cum ar fi Rusia,
Canada, China si India. Terenurile de crochet au servit ca terenuri de tenis in
acea perioada. Primul teren de tenis a fost conceput de Wingfield si a fost in
forma de clepsidra. Acest a fost mai scurt decat terenul modern pe care il avem
astazi. Cel mai vechi turneu de tenis a a vut loc în anul 1877 la
Wimbledon-Anglia, câștigat de Spencer Gore.
Uniunea
Tineretului Comunist (cunoscută
și prin acronim U.T.C.) a fost organizația de tineret şi
rezerva de militanţi a Partidului Comunist Român. Sus am aplicat stema Uniunii
Tineretului Comunist din România. În timpul Republicii Populare
Române, organizaţia s-a numit Uniunea Tineretului Muncitor (acronim U.T.M.)
Ea a fost întemeiată în anul 1922. În anul 1967 număra 2250000 de
membri, adică 11,78% din populația României.
Mai sus
admiri steagul şi carnetul de membru U.T.C..
Festivalul ansamblurilor școlare de gimnastică modernă - 1973
Finala pe țară - locul III - 1973
Gimnastica
ritmică (modernă) este o ramură a
gimnasticii, fiind singura disciplină sportivă exclusiv feminină. A devenit
probă olimpică în 1984. Programele de gimnastică ritmică se desfășoară pe
muzică, durează între 60 și 120 de secunde și sunt notate de 3 echipe de
arbitri. Practicanții folosesc cinci articole de echipament în programul lor: o
pereche de măciuci, o panglică, o coardă, o minge și un cerc. Primele
regulamente de concurs, categorii și programe de concurs pentru gimnastica
ritmică au fost întocmite în Uniunea Sovietică. Apoi s-a extins, devenind o
ramurăa de sine stătătoare, cu concursuri interne și internaționale și
regulamente întocmite de Federația de specialitate. Ca și la gimnastica
sportivă, exercițiile sunt impuse și liber alese. Primul concurs de gimnastică
ritmică din România s-a
desfășurat în anul 1956. Conform regulamentului de Gimnastică Artistică,
gimnastele înscrise la gimnastică artistică nu au voie să concureze, în cadrul
aceleiași competiții și la întrecerea de gimnastică ritmică.
General staff - România
(Statul major general)
Statul Major General (S.M.G.) este structura militară
de specialitate, prin care şeful Statului Major General exercită conducerea
întregii structuri de forţe a Armatei României şi este investit cu competenţe
specifice în domeniul militar. Considerat a fi dintotdeauna
organismul superior de concepţie şi comandă al Armatei Române, Statul
Major General a avut şi are, prin atribuţii legal consemnate, un rol
esenţial în pregătirea armatei şi a naţiunii române pentru apărare. Sus am
postat logo-ul S.M.G.. De la
înfiinţare, Statul Major
General/Marele Stat Major (S.M.G./M.St.M.) - organism cu activitate permanentă,
subordonat Ministerului Apărării Naţionale (Ministerul de Război/Ministerul
Forţelor Armate) - şi-a desfăşurat activitatea în baza legilor de organizare a
acestui minister, precum şi a legilor şi regulamentelor serviciului de stat
major, dovedind realism şi sobrietate în deciziile adoptate şi receptivitate la
experienţele, tendinţele şi curentele moderne ale epocii istorice. Primele
structuri militare cu atribuţii de stat major au apărut în anul 1831, sub
denumirea de Ştabul Oştirii, al cărui şef era ajutorul domnitorului în
conducerea treburilor ostăşeşti. Atribuţiile acestui organism erau „construirea
şi formarea oastei, aplicarea regulamentului, administraţie, recrutare şi
echipare.” După înfăptuirea actului Unirii, în anul 1859, domnitorul Alexandru
Ioan Cuza a luat măsuri pentru crearea unui organ superior de conducere a
instrucţiei ostăşeşti. Prin Înaltul Ordin de Zi nr. 83 din
data de 12 noiembrie 1859, a fost înfiinţat un Corp de stat major general
al Armatei Principatelor Unite, dependent în atribuţiunile sale de ministerele
de Război, existente în fiecare principat. La 6 aprilie 1877, odată cu
mobilizarea armatei române, prin Înaltul Decret nr. 491, a fost înființat
Marele Cartier General, cu atribuţii în conducerea operaţiunilor militare. Ca
urmare a experienţei acumulate în timpul Războiului de Independenţă, prin legea
din 10 iulie 1878 s-a creat un Consiliu Superior al Armatei, în
compunerea căruia se afla şi un Şef al Statului Major al Armatei.
Structura şi atribuţiile Marelui Stat Major au fost stabilite prin
Înaltul Decret nr. 2945 din 29 noiembrie 1882, când acest organism a fost
reînfiinţat. Aflat în subordinea Ministerului de Război, acesta urma a se ocupa
cu „studiul chestiunilor de organizare militară, studiul şi pregătirea lucrărilor
relative la război, studiul forţelor militare a diferitelor state”.
Set 2 insigne - Jubileul unității 150 ani 1830 - 1980
Regret că nu am găsit niciun fel de informații despre aceste insigne. Dacă cineva ar putea să mă ajute în acest sens i-aș fi sincer recunoscător. După aspect aș putea deduce că este vorba despre niște insigne din vremea comunistă care celebrează o unitate militară cel mai probabil de grăniceri sau de securitate.
_________ooOoo________
UN CERTIFICAT
PROVIZORIU ROMÂNESC
DIN INDUSTRIA MINIERĂ,
CU CUPOANE DETAȘABILE
Certificat provizoriu - Emisiunea XVI - 50000 lei 1943
în acțiuni a câte 500 lei deplin vărsat
Societatea anonimă română minieră MICA - București
Capital social - 5 250 000 000 lei
Detaliu vignetă de pe o bancnotă americană
de dinaintea proclamării independenței SUA
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni belgiene
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 18.04.2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu