Mai jos am postat și alte fotografii cu monumente de cultură
și arhitectură din localitatea poloneză CHELM, voievodatul
LUBLIN, din vremuri diferite, câteva trimiteri poștale precum
și o monedă și două monede locale.
Biserica ortodoxă
Statuia Papei Ioan Paul al II-lea
Piața centrală
Fântâna din piața centrală
Cinematograful
Catedrala catolică Nașterea fecioarei Maria
Catedrala
Biserica
Cimitirul
Gimnaziul
Gara
Școala tehnică
Seminarul
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Monedă locală - 9 ducați
Monedă locală
Medalie locală evreiască
***
O PASTILĂ DE UMOR
SCURT
DIALOG EPIGRAMATIC
VORBE DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
___________xxx___________
CÂTEVA PLACHETE,
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN MUNICIPIUL BUCUREȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le
Havre - Franţa".
INSIGNA este un
obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa
la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii,
de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive,
culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Conform
DEX (Dicţionarului explicativ al limbii române),
PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau inscripţii
şi se oferă ca recompensă la concursuri,
alte întreceri de orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Academia de Studii Economice - Facultatea de Comerț Exterior
35 ani de la absolvire 1965 - 2000 București 24 iunie 2000
Academia de Studii Economice din
București, abreviat ASE București, este o instituție de
învățământ superior de stat, fondată în anul 1913. Sediul ASE se află în
Palatul Academiei Comerciale, situat în Piaţa Romană. Academia de
Studii Economice din București a luat ființă în baza unei legi care a fost
promulgată de către Carol I prin Decretul Regal nr. 2978 din data de 6 aprilie
1913, sub denumirea de "Academia de Înalte Studii Comerciale și
Industriale". Actuala denumire datează din anul 1967, de-a lungul anilor
instituția a pregătit zeci de generații de economiști, contribuind la afirmarea
și dezvoltarea învațământului, științei și culturii economice din România.
Academia de Studii Economice din București este atașată tradiției gândirii
libere, libertății academice, recunoașterii drepturilor și libertăților
fundamentale ale omului și principiului supremației legii. Sus am postat
logo-ul şi o imagine cu clădirea A.S.E. București.
Ștefan al III - lea, supranumit Ștefan cel Mare a fost un
domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433 la Borzeşti şi a decedat la
2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel Bun a avut mai mulţi fii şi nepoţi,
iar Ștefan cel Mare este nepot de fiu al lui Alexandru cel
Bun. Însă, după obiceiul ca marii boieri să aleagă succesorul la tron între
fiii şi nepoţii fostului voievod, a fost uns Ştefan domn, punându-se capăt unei
perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel Mare nu era nici măcar fiu legitim,
ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu nelegitim, şi prin urmare i-afost mai
greu să acceadă la tron. Totuşi avea calităţi excepţionale, nu numai de
vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de organizare, şi, spre fericirea Moldovei, în
general a românimii, a avut o domnie lungă de 47 de ani. Este cea mai lungă
domnie înainte de cea a regelui Carol I în veacurile noastre. Se urcă pe
tron în 1457, deci la un an după Vlad Ţepeş în Muntenia, şi domneşte până în
1504. Moşteneşte o ţară în plină organizare, dar care din punct de vedere
economic începea să se dezvolte mai cu seamă datorită împrejurării că
reprezenta o regiune de tranzit între Europa centrală, Polonia şi porturile de
la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea două porturi importante, Chilia şi
Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă de venituri, prin vămi. Chilia -
după cum am spus - fusese a domnilor munteni, în înţelegere cu regii unguri.
Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la munteni, atrăgându-şi prin aceasta
duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare este, pentru mica lui ţară, un
voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe urma comerţului internaţional.
Vom vedea şi tragedia care va decurge din pierderea, în timpul domniei lui
Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia şi Cetatea Albă. Se tot
spune că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu turcii. Nu e chiar adevărat. S-a
bătut împotriva tuturor celor care voiau să-i ştirbească relativa independenţă.
Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care, supărat că Ştefan luase Chilia de la
munteni şi unguri, a venit să-l silească să redevină vasal al regelui Ungariei,
îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l sileşte să treacă îndărăt
Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi împotriva polonezilor. Dar,
bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară au fost luptele sale cu
turcii, în special în 1475, când Moldova este invadată de o mare armată otomană
condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al turcilor. Nu uitaţi că suntem
sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al II-lea care a cucerit
Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care o atinge Imperiul
Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata turcă la Vaslui.
Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez Dlugosz spune că este
cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl proclamă „Athleta Christi”,
adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii, furioşi din pricina acestei
înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al II-lea în fruntea lor. În
plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din actuala Ucraină să atace
Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea apăra împotriva năvalei
tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie părăsesc armata lui Ştefan
cel Mare pentru a se duce să-şi apere vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu
mica lui armată formată aproape numai din boieri, slujitorii lui, şi din câteva
cete din oraşe. Este învins la Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la
nord, iar Mehmet al II-lea nu reuşeşte să cucerească cele două puternice
cetăţi, din care mai puteţi vedea şi astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea
Neamţului. După ce a pârjolit ţara, pentru ca turcii să nu se mai poată
aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod al Moldovei, iar Mehmet al II-lea
se retrage. După această aventură - ca să zic aşa - Ştefan cel Mare îşi dă
seama că trebuie să se înţeleagă cu turcii, dar, din păcate, lucrurile se
înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu, în 1484, o nouă campanie a lui Baiazid
al II-lea are drept scop, de data aceasta, cucerirea celor două porturi despre
care am vorbit, Chilia şi Cetatea Albă. Şi cele două cetăţi cad, probabil
printr-o trădare a genovezilor care erau înăuntru şi care şi-au dat seama că nu
se mai putea lupta împotriva Imperiului Otoman, nefiind suficient de bine
ocrotiţi de un mic voievod creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei şi
a Cetăţii Albe a reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a
Moldovei. Au început să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut
dezvolta cum s-a dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu
comerţ de tranzit etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic,
crucial pentru dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron
până la bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii
povesteşte că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se
făcuse câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi
plugurile. Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea
lui Ştefan cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt
ajutaţi cu adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire
împotriva altor duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne
lasă să fim autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu
bisericile noastre - şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un tribut
pe an. La început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în Moldova, dar
foarte curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în fructuoasele
lor cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe nenorocirea celor
două principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea este într-adevăr
perioada când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune uimitoare,
întinderea maximă: în anii 1516-l517 otomanii au cucerit Siria şi Egiptul, apoi
Arabia, iar sub Soliman zis Magnificul (1520-l566) turcii cuceriseră Ungaria,
şi în Africa ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea însă, aceste cuceriri,
exploatate cu nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se transformă într-o
povară. De aceea ţările române, cu pământul lor rodnic, cu mari turme de oi şi cirezi
de bovine, au devenit indispensabile vistieriei împărăţiei, şi mai cu seamă
aprovizionării capitalei Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a
clădit o biserică în fiecare an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au
numărat 47 de biserici clădite de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina
câteva sunt ctitoria lui, însă majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare
aparţin unei epoci imediat următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al
său, Petru Rareş.(Sursa - Net - Horia Dumitru Oprea)
Mihai Eminescu (nume real Mihail Eminovici) (născut 15
ianuarie 1850 la Ipoteşti, judeţul Botoşani şi decedat la 15 iunie 1889 în
Bucureşti) a fost un poet, prozator şi jurnalist român, socotit de cititorii
români şi de critica literară postumă drept cea mai importantă voce poetică din
literature română. Eminescu a fost activ în societatea politico-literară
Junimea, şi a lucrat ca redactor la Timpul, ziarul oficial al Partidului
Conservator. A publicat primul său poem la vârsta de 16 ani, iar la 19 ani a
plecat să studieze la viena. Manuscrisele poetului Mihai Eminescu, 46 de
volume, aproximativ 14000 de file, au fost dăruite Academiei Române de Titu
Maiorescu, în şedinta din 25 ianuarie 1902. Eminescu a fost internat în data de
3 februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din Bucureşti şi apoi a fost transportat
la sanatoriul Caritas. În data de 15 iunie 1889, în jurul orei 4 dimineaţa,
poetul a murit în sanatoriul doctorului Şuţu. În 17 iunie a fost înmormântat la
umbra unui tei din cimitirul Bellu – Bucureşti. A fost ales post-mortem (28
octombrie 1948) membru al Academiei Române.
Piața Teatrului național și în fundal Terasa Oteteleșanu
JETOANELE sunt piese din metal
sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune monedelor
și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru procurarea
unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume incintă, etc. Pe
unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele unei firme, magazin,
localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt folosite şi ca număr de
ordine. În mod cu totul special ele au fost precursoarele monedelor metalice,
fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi pe plan local şi uneori ele
reprezintau o sumă încasată de membrii unor consilii de administraţie ale unor
societăţi, pentru participarea la ședinţe, şi care, ulterior, erau schimbate la
casierii în monedă adevărată.
Vestibulul Terasei Oteteleșanu
Acum un
veac şi mai bine, pe Calea Victoriei 49, boema noastră artistică şi literară
îşi durase fief trainic şi primitor la „Terasa
Oteteleşanu”, cârciumă găzduită în casele prestigioasei familii de boieri
olteni. Toată crema culturii noastre începând de la Eminescu, Caragiale şi
Macedonski, Vlahuţă sau Coşbuc, ori mai tinerii Ilarie Chendi, Emil Gârleanu,
Al. Stamatiad, Minulescu, Sadoveanu sau Rebreanu, pictorii Ressu şi Iser, toţi
au trecut prin această aurită intersecţie a spiritului cu loisirul. Cu toţii
ocrotiţi sub umbrela politicii zen a regelui Carol I, în timpul domniei căruia
Bucureştii, măcar sub aspectul debordării energiilor culturale, deveniseră,
respectând proporţiile, pandantul balcanic al Vienei lui Franz Joseph.
Sala de concerte a Terasei Oteteleșanu
Amfitrionii
nevăzuţi ai acestui loc minunat erau soţii Ioan şi Elena Oteteleşanu, care mai
înainte, pe timpul petrecerii lor pe pământ, patronaseră baluri dintre cele mai
fastuoase, la acelaşi nivel cu cele organizate de vechea Legaţie rusă ori de
către alte mari familii aristocrate, precum Bellu, Bibescu sau Suţu. Doamna
Elena era un spirit ales ce nu s-a împăcat niciodată cu durerile lumii: „era
cea dintâi doamnă primitoare, generoasă, miloasă şi Mecena Capitalei. Primirile
ei, balurile ei, seratele, serbările, în marele parc din strada Matei Millo,
erau unice în Bucureşti. Nu era om de calitate, tânăr care începea, om care
voia să intre în societatatea de sus, care să nu înceapă prin salonul doamnei
Oteteleşanu. [...] Această femeie era o instituţie, era o mare autoritate
socială, o recomandaţiune a ei, o intervenţie, o rugăminte, erau întotdeauna ca
şi un ordin”. Această „matroană a Bucureştilor”, cum a fost numită, „după două
luni pe patul boalei”, s-a prăpădit, în decembrie 1888. A fost a doua soţie a
boierului oltean, prima fiind Safta Câmpineanu, care s-a bucurat de ocrotirea
şi de găzduirea fostului soţ până la moarte. Bătrânul boier, la fel
ca şi alţi aristocraţi români care se simţeau inferiori în cămaşa strâmtă a
istoriei valahe, şi-a inventat un strămoş legendar, cu prestigiu, în persoana
unui cavaler, Otto de Lisch, care ar fi descălecat în acel no man’s land al
lumii civilizate europene, ce era atunci spaţiul românesc extracarpatic, pe la
1250. În timp, ţinutul ce l-a primit pe cavaler va primi numele său. Istoria
neromanţată reţine, însă, că primul purtător al numelui de Oteteleşanu a fost
un anume postelnic Radu, pomenit de hrisoave pe la 1550. Dincolo de aceste
mofturi genealogice, Ioan Oteteleşanu a fost unul dintre primii mari admiratori
ai lui Eminescu, pe care l-a găzduit la castelul său de la Măgurele, unde
poetul s-a inspirat pentru versurile din „Scrisoarea IV”: „Stă castelul
singuratic, oglindindu-se în lacuri,/ Iar în fundul apei clare doarme umbra lui
de veacuri”. Un contemporan privilegiat, diplomatul N. Pătraşcu, fratele
pictorului Gheorghe Pătraşcu, surprinde aproape fotografic atmofera şi opulenţa
cu totul lipsite de răceală sau ostentaţie a acestei case, vizita petrecându-se
de Crăciun: „Ceea ce te isbeşte încă de la uşa intrării sunt florile, o
profuzie de flori peste tot. E patima Elenei Oteteleşanu. Mirosul de
trandafiri, de garoafe, de liliac, îţi dă o senzaţie de primăvară. [...]
Balurile sunt cele dintâi din Bucureşti prin chiar dispoziţia sărbătorească a
casei, care are şapte saloane, cameră de goblinuri, o seră bogată şi o grădină
frumos accidentată prielnică idilicelor garden-party-uri”. Cu puţin înainte de
moartea sa, în 1876, boierul Oteteleşanu face un testament prin care lasă
această proprietate, precum şi pe cea de la Măgurele, dimpreună cu suma de 5
milioane de lei, lui Ioan Kalinderu, care era, de fapt, reprezentantul
Academiei Române. Astfel, după moartea soţiei sale Elena, Kalinderu va intra în
posesia acestor bunuri, actul testamentar dezvăluindu-ne că „fostul meu hotel”
din curtea casei de pe Victoriei 49 era deja vândut, iar casa din curtea
acestuia o găzduia pe prima sa soţie. Acest „fost hotel” se prea poate să fi
fost vechea casă de la Bucureşti a boierilor Oteteleşeni, folosită în timpul
vizitelor pe „la domnie”. Dependinţa din curtea acesteia putea foarte bine să
fi fost locuită de servitori. Acest amănunt interesează pentru că în aceste
imobile vor fiinţa cafeneaua şi hotelul „Frascatti”, destinaţii de prestigiu
ale Bucureştiului vechi, despre care vom face vorbire mai jos. În 1892,
Academia intră în posesia donaţiilor boiereşti, proprietatea de pe Victoriei
fiind închiriată „Clubului Regal”; acesta se înfiinţase în casele Oteteleşanu
în 1888, având în frunte pe Constantin Cornescu, ce făcea parte dintr-o familie
aristocratică străveche. După aceea, „Cercul Militar” va fi chiriaş în casa
Oteteleşanu, până când Academia, nemulţumită de aportul financiar adus de
acesta, va vinde proprietatea societăţii de asigurări „Dacia”, care, la rândul
său, o va închiria unor restauratori. Primul dintre aceştia va fi Mihai Stere,
care, la începutul secolului XX, se asociază cu un vestit animator de grădini
bucureştene, Mitică Georgescu. Astfel, în primăvara lui 1903, cei doi au durat
grădină de spectacole din acel parc de odinioară, „frumos accidentat”: „au
tăiat câţiva arbori din mijloc, au lăsat alţii care nu stinghereau, au ridicat
o scenă mare cu cabine, decoruri şi cortină, au făcut loji, au adus mese şi
scaune”. Stere s-a şi mutat în casa din spatele reşedinţei boiereşti, care avea
patru-cinci camere, şi care fusese rezervată servitorilor. Aici, a funcţionat
şi bucătăria locantei. Începutul a fost dificil, faima de loc răcoros
atribuit acelei mici depresiuni urbane înţesate de arbori bătrâni creând multă
reticenţe în rândurile unui public extrem de sensibil la pericolul afecţiunilor
pulmonare, care făceau ravagii în La Belle Époque. Astfel, actorul V.
Maximilian descrie în amintirile sale acest inconvenient pe care noi abia dacă
îl mai înţelegem: „Se mai spune că plantaţia parcului este periculoasă
sănătăţii. Răutăcioşii spuneau că o dată cu biletul de intrare în parc, e bine
ca spectatorul să-şi ia un bilet de băi la Tekirghiol. Reumatismul cică este
sigur ...Se mai spunea că este atâta igrasie şi frig în parc, încât
antreprenorul restaurantului «Tomek» (care era situat în imediata apropiere –
n.a.) nu cumpăra vara gheaţă. Lega sticlele cu sfoară, le lăsa în jos în parc
şi după un minut le ridica îngheţate”. N-a fost suficient acest neajuns al
aşezării că s-au mai adăugat şi derapajele profesionale grave permise de conu’
Mitică Georgescu, responsabil cu partea artistică a programului grădinii. Mai
întâi s-a încercat înşelarea publicului prin prezentarea unui cântăreţ oarecare
drept marele chansonetist francez Paul Dalmed. După foarte puţin timp se
produce recidiva decisivă, reprezentaţia cu „Traviata” a fost ratată deoarece
două dintre vedetele spectacolului, Niculescu-Buzău şi Nicu Corfescu, s-au
prezentat cu partiturile neînvăţate. Protestele publicului au dus la închiderea
stagiunii după numai o lună şi la întreruperea colaborării dintre cei doi
restauratori, Mitică Georgescu retrăgându-se din asociere. După acest eşec,
Compania de teatru Grigoriu a preluat grădina, de astă dată cu succes. Astfel,
la 23 iunie 1903, aceasta începe stagiunea cu opereta „Prinţesa de Canaris”,
dar marea reuşită la public va înregistra următoarea punere în scenă, „Vânt de
primăvară” de Oscar Strauss, „ce a ilustrat până la celebritate acea companie
de minunaţi artişti”. Memoria vremii reţine că acum „grădina era plină ciucure.
Aci se putea vedea nu numai un teatru bun, dar se putea lua şi o masă
excelentă. Intrarea, la mesele acoperite cu o pânză de olandă albă ca zăpada,
costă 2 lei”. În timp, parcul Oteleleşanilor a devenit unul dintre reperele
faimoase ale teatrului liric bucureştean, aici evoluând printre alţii
Gabrielescu, considerat una dintre cele mai bune voci ale vremii; unul dintre
cei mai mari artişti lirici români, tenorul Nicolae Leonard, un Rudolf
Valentino de România, sau orchestra lui Rubinstein, una din cele mai bune ale
epocii. În restul timpului puteau fi ascultate varii orchestre ce nu mai
interpretau muzică militară, ci încercau să le imite pe suratele lor din
Prater-ul vienez, în acest scop fiind aduşi chiar din capitala valsului
dirijori cunoscuţi în epocă, precum Peters ori Eduard Strauss. Dar cel mai mare
succes de public îl va înregistra o doamnă capelmaistru, foarte frumoasă,
germană la origini, pentru care un mare număr de militari veneau predilect.
Totodată, aici era fieful ziariştilor vremii sau loc de întâlnire pentru unii
actori sau oameni de muzică, „toţi, cafegii pătimaşi”. Cea mai importantă
schimbare s-a produs în 1910, când s-a deschis în sala din dreapta a „Terasei”
o cameră cafenea rezervată scriitorilor şi artiştilor care rămăseseră fără „reşedinţă”
după mutarea cafenelei „Kubler” pe strada Academiei, cea care fusese
continuatoarea vestitei „Fialcowski”. Era o încăpere modestă unde încăpeau doar
câteva mese de patru persoane, de ajuns însă pentru crearea unui pol al boemei.
Cârciumarii cu fler ai vremii au intuit faptul că atragerea artiştilor aduce
după sine o reclamă uriaşă chiar dacă aceştia nu făceau consumaţii deosebit de
profitabile, ba chiar din contra. După modelul locantelor din Montparnasse,
fieful artiştilor parizieni, restauratorii români credeau în efectul magnetic
produs asupra tinerilor aristocraţi sau burghezi ce se asociau inevitabil pe
post de chibiţi sau de Mecena al acestui puls nonconformist. Şi aici, la fel ca
la „Hugues”, trona un chelner vedetă, Moritz, care ajunsese să fie interpretat
şi pe scenă de Niculescu-Buzău în opereta lui Oscar Strauss amintită mai sus.
Bătrânii spun că între 1911 şi 1916 s-au scurs cei mai frumoşi ani ai
„Terasei”, toată floarea artistică a Vechiului Regat găsindu-şi loc aici. Era
nelipsit marele om de lume şi epigramist cu floretă fină, Cincinat Pavelescu,
magistrat fără vocaţie şi văr primar al inventatorului român al insulinei, dr.
Nicolae C. Paulescu. Era total opus acestuia, un ascet dedicat în totalitate
cercetărilor ştiinţifice, dar şi al microuniversului semit, din care făcuse o
obsesie ce friza patologicul. Contemporanii l-au reţinut pe Pavelescu ca pe un
boem şarmant, metropolitan rafinat coborât printre băştinaşi împietriţi în
timpurile patriarhale – „elegant, frumos, cu ochii săi vii, scăpărători de
inteligenţă. Purta lavalieră neagră, jiletcă de catifea, pantaloni cu dungi,
ghetre de lac cu piele de antilopă. Proaspăt ras şi pudrat întotdeauna”. Mai
ciudat era la acesta faptul că se replia greu din şarjele de spirit ale altora,
păstrând ranchiună. Altfel, era un improvizator de talia lui Păstorel,
atrăgându-i atenţia şi lui nenea Iancu, ce l-a cooptat printre partenerii săi
de cârciumă târzii. La fel ca marele său idol, Cincinat şi-a potenţat loisir-ul
cu tutun, fiind veşnic învăluit în rotocoale sale de fum, care, într-o
dimineaţă de noiembrie 1934, l-au făcut invizibil la numai 62 de ani. După el
au rămas versurile romanţei „Îţi mai aduci aminte, doamnă”, cu parfumul său de
tenor graseiat.
Restaurantul Terasei Oteteleșanu
Unul
dintre personajele remarcabile ale cafenelei a fost doctorul oculist
Stănculeanu, un entuziast ce încerca să adune fonduri pentru rezolvarea
neajunsurilor nevăzătorilor Capitalei. În acest scop, societatea sa „Amicii
orbilor” organiza dineuri de binefacere la care participau şi poeţi de la
„Cafeneaua Oteteleşanu”: „Deschisese astfel, în Pasajul Imobiliara, un
dispensar, pe care-l înzestrase cu diferite aparate. Da acolo consultaţii
gratuite pentru păstrarea vederii şi potrivea ochelari. Stingea fonduri cu care
alimenta aşezarea «Vetrei Luminoase» [complex de case dedicat orbilor ridicat
din sume strânse de regina Elisabeta, care-şi dorise edificarea unui adevărat
oraş al nevăzătorilor, dar care, din păcate, nu s-a putut realiza din cauza
delapidării fondurilor de către unul din administratori – n. a.], creaţiunea
acelei regine, a cărei soartă era, în zilele bătrâneţei şi apoi ale văduviei,
să-şi piardă vederea. Organiza în sălile dispensarului ceaiuri literare şi
muzicale, din produsul cărora sporea fondurile destinate operei de binefacere.
Programele acestor festivaluri le organiza la Terasa Oteteleşanu, de unde, în
schimbul onorariilor modeste, pe care le debursa [către] poeţii şi prozatorii
zilei, îi înfăţişa publicului şi ei citeau din scrierile lor. Dintre aceştia,
Puiu Iancovescu şi Ion Manu erau gustaţi pentru umorul ce ştiau a-l pune în
recitările lor. Iar Pillat şi Horia Furtună, ca poeţi şi conferenţiari, erau
cei mai mondeni. Minulescu şi Al. T. Stamatiad erau hieratici. Dragoslav, prea
boem, era privit cu bunăvoinţă şi ironie”. În timpul Primului Război, doctorul
Stănculeanu s-a refugiat în SUA, de unde nu s-a mai întors, încetând din viaţă
la o vârstă la care mai putea face încă foarte multe pentru pacienţii săi.
Scena Terasei Oteteleșanu
Câinele
Leandru face turul cârciumilor, în căutarea stăpânului Altă
figură reprezentativă a „Terasei” a fost gazetarul şi dramaturgul Grigore
Ventura, rudă prin alianţă al liderului conservator Lascăr Catargiu. Soţia sa,
Fanchette Vermont, era sora pictorului Nicolae Vermont şi actriţă la
„Naţional”, fiica lor, celebra Marioara Ventura, fiind una dintre cele mai mari
artiste de teatru de la noi, cariera sa derulându-se cu precădere la Paris,
unde a devenit societară a Teatrului de Comedie. Autor al piesei
„Curcanii”, închinată ostaşilor noştri participanţi la Războiul de Independenţă,
Grigore Ventura se bucura de un prestigiu binemeritat în sfera timpului său.
Iarna stătea mai mult la „Capşa”, unde se alătura clasei sale exclusiviste, iar
vara adăsta la cafea peste drum, plonjând în larma boemei creatoare. În ultima
parte a vieţii, ajuns aproape orb, umbla însoţit de câinele său Leandru. Acesta
a devenit foarte repede cunoscut de toţi pensionarii „Terasei”, care l-au
adoptat şi îndrăgit. Se spune că Ventura l-ar fi primit în dar de la un
petrolist american sau englez; câinele era complet negru şi contagios de
prietenos. Pe deasupra, era şi poliglot, preluând comenzi în germană, română
sau engleză. Câine de vânătoare, Leandru îşi mai vâna doar stăpânul, prin
centrul Bucureştilor, făcând turul cârciumilor unde era cunoscut şi iubit de
toţi: „Îl căuta pe la domiciliu, în strada Edgar Quinet nr. 5, în Academiei nr.
1, pe la Capşa, pe la Fialcowski, pe la Broft, pe la Gambrinus, pe la Mircea,
pe la Clubul Conservator, pe la redacţia Timpul, pe la teatre – chiar şi pe la
cuconiţe, ştiindu-l cam crai – până îl descoperea. Nu era nevoie să-i deschidă
nimeni uşa, deoarece Leandru ştia să se servească de clanţă singur. Când, în
sfârşit, obosit mort, da de papa Ventura, gudurătura lui nu se mai poate
descrie. Se pomeneşte că atunci când se văicărea la uşa cluburilor, era semn
pentru cei de pe stradă că stăpânu-său pierde la bacara”. În 1909, când moare
Ventura, Leandru rămâne neclintit la poarta cimitirului Bellu timp de mai bine
de o lună. După puţină vreme, câinele iubitor de cheflii îşi află stăpân în persoana
lui Iorgu Metexa, un alt mare consumator de plăceri bahice. Acesta l-a şi
înhumat pe Leandru, în 1913, în grădina Oteteleşanilor. Ani cei buni s-au dus
însă – iar la începutul războiului, în vara lui 1916, autorităţile au limitat
drastic programul cafenelelor şi cârciumilor, ori le-au obligat chiar să tragă
obloanele, considerându-le posibile centre de difuzarea ale zvonurilor
alarmiste. Ocupaţia Puterilor Centrale ce a urmat n-a fost nici ea mai fastă,
din cauza absenţei majorităţii artiştilor noştri lirici, plecaţi împreună cu
regele, guvernul şi armata în Moldova; aceştia au revenit abia după armistiţiul
din primăvara lui 1918. Astfel, revista „Scena” anunţa pe 31 mai al acelui an
redeschiderea „Terasei” cu spectacolul „Fata din Shiraz”, dat de „Compania
lirică Maximilian şi Leonard”, moştenitoarea Companiei Grigoriu. Sfârşitul
ostilităţilor a dus şi la apusul lumii vechi şi al cutumelor sale, scriitorii
răspândindu-se prin alte cârciumi sau terase nou apărute, cum e, de exemplu,
„Corso”. Unii au invocat apariţia inoportună în cafenea a unui pian automat,
care „cânta asurzitor şi fără întrerupere”. Alt motiv, poate mai întemeiat, ar
fi acela că bătrânii corifei dispăruseră deja – Delavrancea, Vlahuţă, Coşbuc
sau Macedonski – lipsind „Terasa” de partea lor de prestigiu. Pe de altă parte,
acum se dezlănţuie o luptă între generaţii fără precedent, aceasta având ecou
şi în viaţa politică ce devine mult mai agitată. Lumea literară începe a se
împărţi şi ea în curente ireconciliabile, iar aşa cum se întâmplă de obicei
după mari cataclisme belice, ascendentul bătrânilor maeştri asupra noii
generaţii a dispărut, la noi, aceasta din urmă fiind mult mai conectată la
marile tendinţe culturale europene, pe care încearcă să le imite; chiar şi
naţionalismul, până la un punct, e unul de import. Atmosfera capătă un paroxism
artificial, pe care La Belle Époque-ul, ce trăia în armonie cu sinele, nu-l
putea înţelege: „Democratizarea galopantă a epocei postbelice a adus automat nu
ştiu ce uniformizare şi bandizare sufletească a grupurilor şi a inimilor,
distrugând iluziile şi poezia. De aceea vechiul cerdac era condamnat”.
„Terasa” caută în zadar să se aclimatizeze cu noul; astfel, ea găzduieşte, se
spune, primul concert de jazz de la noi, în 1928, în plus, cochetează şi cu
cinematograful. Adevăratul sfârşit a venit în 1931, când compania americană ITT
a preluat telefonia din România, construind pe locul casei Oteteleşenilor şi al
„Terasei” Palatul Telefoanelor. Reporterul „Ilustraţiunii Române”, care
relatează acest eveniment, notează aerul dezolant în care a sfârşit vechea
locantă a boemei artistice: „Era uimitor că mai subzistă sub aspectul de
cârciumă infectă, în care nu mai aveau ce căuta toţi acei ce-i dăduseră taina
cu cincisprezece ani în urmă”. Grădina şi fosta dependinţă a servitorilor
au mai rezistat însă o vreme, aici amenajându-se primul patinoar artificial de
la noi, care avea 1500 de locuri. Un cârciumar profită de prilej şi deschide
locanta „Bandy”, care avea şi locuri rezervate pentru sportivi. Aceştia, patinatori
sau hocheişti, încep să crească vertiginos ca număr, sub influenţa
cinematografului, unde zâna norvegiană a gheţii, tripla campioană olimpică
Sonja Henje, făcea furori în producţiile hollywoodiene. Noua firmă de telefonie
acceptă oferta de fuziune a vechiului „Tenis Club” şi astfel apare echipa de
hochei „Telefon Club”, care are o istorie scurtă, dar determinantă în
palmaresul acestui sport la noi. Aici evoluează poate singurul produs de import
al sportului cu pucul şi crosa de la noi care a stârnit pasiuni populare –
canadianul Bill Waters. Cu acesta în echipă, trupa „telefoanelor” reuşeşte o
performanţă istorică, învingând „naţionala” Germaniei, în două meciuri, chiar
la ea acasă, înainte de Jocurile Olimpice de la Garmisch Partenkirchen, unde sportivii
localnici se anunţau printre favoriţi. Ca fapt divers, merită să menţionăm că
aici a evoluat şi prima echipă feminină de hochei de la noi, „Tenis Club
Român”. Rămăseserăm însă datori cu povestea celorlalte două clădiri din curtea
Oteteleşanilor, care-şi vor avea şi ele o pagină meritată în istoricul
locantelor bucureştene. Animatorul a fost, în acest caz, aşa numitul Papa
Gilet, un bucătar vestit în epocă, ce a lucrat şi pentru feţe domneşti. Găsind
un finanţator ce a crezut în el, italianul Frascatti, Gilet a trecut pe cont
propriu şi a deschis restaurantul „Frascatti” în clădirea Casei Resch de pe
Calea Victoriei, aflată între hotelul „Hugues” şi Casa Bossel, exact vis a vis
de reşedinţa Oteteleşanilor. La 1875, Eliad Cârciumărescu, un self made man al
epocii, semianalfabet, a cumpărat casa cu un etaj a bijutierului austriac, a
mai durat două etaje şi a deschis Hotel „English”, care, neiubit de nimeni,
oficialităţi sau locatari, rezistă, încă nebiruit, în centrul Bucureştilor de
azi. Antreprenorul italian dimpreună cu bucătarul francez au traversat
strada cu afacerea, după ce o scurtă perioadă au funcţionat în Casa Bossel.
Aici au ocupat mai întâi vechiul hotel Oteteleşanu, durând un etaj, apoi
deschizând restaurant şi cafenea la parter, iar în restul spaţiului funcţionând
un hotel, „o clădire cu mai multe camere împrejurul unui «hall»”. Mai târziu au
ocupat şi casa de bătrâneţe a doamnei Safta Câmpineanu-Oteteleşanu. Aveau şi o
terasă, unde elita bucureşteană se ascundea de vipia endemică a verilor de Bărăgan.
Brandul celor doi întreprinzători va dăinui încă aproape 60 de ani, când e
„rezidit şi tras la aliniere”. Aici funcţionează de acum un cinematograf,
„Rio”, care în iarna 1933-1934 îl găzduieşte pe marele Tănase, care joacă între
spectacole diferite reviste în câte un act. Chiar dacă era o variantă de
avarie, sala fiind mică, iar condiţiile vitrege, respectul faţă de public
determină acelaşi standard ridicat, orchestra fiind ririjată de Gherase
Dendrino, iar baletul coordonat de Floarea Capsali. În 1935-1936, arhitectul
Jean Monda durează o clădire nouă, după model american, pe locul Caselor
Frascatti, clădire care găzduieşte astăzi la parter Teatrul de Revistă
„Constantin Tănase”.
(Sura – Net – Historia.ro – Terasa Oteteleșanu și Hotel Frascatti: academii boierești de șpriț și bere)
Cupa Europei-femei - semifinale - București 1973
Atletismul apare
in Romania la sfarsitul secolului XIX, la initiativa studentilor care studiau
in tarile occidentale. In timpul vacantelor, acestia promovau atletismul
organizand competitii de alergari, sarituri si aruncari. Primul concurs
organizat de atletism are loc in 1882 la Bucuresti, cu participarea
elevilor de la liceele Sf. Sava si Matei Basarab. Treptat, creste interesul
pentru activitatea sportiva, in general, si atletism, in particular. Se
organizeaza curse care atrag un numar mare de concurenti, se contureaza o
literatura de specialitate si sunt organizate competitii pe criterii de varsta.
Mai mult, cu prilejul serbarilor scolare sunt introduse intreceri la alergari
si sarituri la mai multe licee din diverse orase. In 1912, se
infiinteaza Comisia de atletism, alergari pe jos si concursuri, parte din
Federatia Romana a Societatilor Sportive. Acea comisie este de fapt
precursoarea Federatiei Romane de Atletism (F.R.A.), a 19-a federatie pe lista
mondiala, care in anul 1923 se afiliaza la I.A.A.F.(Federația international de
atletism amator).
Placheta - Corpul de inspecție și control
Corpul de
control şi inspecţie al M.Ap.N. a luat fiinţă la data de
20.02.2007 prin comasarea Inspectoratului General al Ministerului Apărării
Naţionale cu Corpul de control, fiind continuatorul instituţiei „Inspectorului
General în Armata României” înfiinţată la 1 aprilie 1910, prin Înaltul Decret
Regal nr. 1217, semnat de regele Carol I. Potrivit acestui document, primul
inspector general al armatei a fost numit FERDINAND I, prinţul moştenitor al
tronului României, general de divizie, comandant al Corpului II Armată şi
inspector al cavaleriei. Misiunea generală a Corpului de control şi inspecţie o reprezintă evaluarea
sistemică a politicilor, proceselor, programelor, structurilor şi resurselor,
în scopul identificării stării şi evoluţiei parametrilor planificaţi la nivelul
Ministerului Apărării Naţionale, precum şi controlul / verificarea /
investigarea unor probleme specifice ordonate de către ministrul apărării
naţionale. Corpul de control şi inspecţie execută inspecții, controale,
investigații, verificări, informări și documentări. Sus am postat logo-ul, fanionul și steagul de identificare al acestei structuri militare.
Insignă - Corpul de inspecție și control
Domeniile de activitate sunt următoarele: a) managementul planificării şi monitorizarea activităţilor de evaluare în Ministerul Apărării Naţionale;
b) controlul şi inspecţia structurilor Ministerului Apărării Naţionale;
c) investigarea / verificarea, în baza aprobării sau la ordinul ministrului apărării naţionale, a unor problematici necesare informării conducerii ministerului, a unor aspecte referitoare la respectarea codurilor de conduită etică de către personalul Ministerului Apărării Naţionale, precum şi a unor aspecte sesizate prin petiţii, memorii sau rapoarte adresate ministerului sau ministrului apărării naţionale;
d) elaborarea, coordonarea şi controlul implementării politicilor Ministerului Apărării Naţionale în domeniile protecţia mediului, securitate şi sănătate în muncă şi funcţionarea în condiţii de siguranţă a instalaţiilor sub presiune, instalaţiilor de ridicat şi a aparatelor consumatoare de combustibil.
Insignă - Corpul de inspecție și control
El este astfel organizat;
- Serviciul evaluare de sistem;
- Serviciul stat major şi control;
- Secţia protecţia mediului, securitate şi sănătate în muncă, supraveghere tehnică şi metrologie legală;
- Structuri de sprijin.
- Serviciul evaluare de sistem;
- Serviciul stat major şi control;
- Secţia protecţia mediului, securitate şi sănătate în muncă, supraveghere tehnică şi metrologie legală;
- Structuri de sprijin.
Adresa instituíei este: Str. Institutul Medico –
Militar, nr. 3-5, Sector 1, Bucureşti.
Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă,
Bucureștiul adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii
prognozează că, în următorii cinci ani, totalul va depăși patru
milioane. Prima mențiune a localității apare în anul
1459. În anul 1862 devine capitala României. De atunci suferă
schimbări continue, fiind centrul scenei artistice, culturale și
mas-media. Între cele două războaie mondiale, arhitectura elegantă și
elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul Paris”. În prezent, capitala are
același nivel administrativ ca și un județ și este împărțită în șase
sectoare. Deasupra am postat drapelul, stemele interbelică, comunistă și
actuală ale orașului precum și câteva locuri frumoase ale Bucureștiului de acum
sau altădată și chiar unele trimiteri poștale ilustrate.
Casa de economii și consemnațiuni
Hotelul Bulevard
Hotelul Imperial și Cafeneaua Kubler
Hotelul Luvru
Hotelul Lido
Marele Hotel de Franța
Monumentul Infanteriei
Monumentul Mihai Viteazul
Monumentul Pache Protopopescu și Biserica Grecească
Liceul Lazăr
Piața Victoriei - Sediul Guvernului
Turnul lui Vlad Țepeș
Turnul Colței
Teatrul național - sediul vechi
Muzeul Zoologic
Banca națională
Azilul Domnița Bălașa
Marmorosch Blank & Co - Sediul al III-lea (str Lipscani nr.12a)
Biserica Domnița Bălașa
Biserica Radu Vodă și Institutul teologic
Biserica Sf. Gheorghe
Biserica Sf.Nicolae Vlădica
Fabrica de confecții și tricotaje
Fântâna George Gr.Cantacuzino
Cazarma Alexandria
Hotelul Athene Palace
Gara Filaret
______________ooOoo______________
O ACȚIUNE
ROMÂNEASCĂ ÎN
LIMBILE
MAGHIARĂ ȘI
GERMANĂ
DIN INDUSTRIA
PETROLIERĂ
Acțiune 200 coroane 1918
Societatea pe acțiuni Compania petroliera - Târgu Mureș
Marosvasarhelyi koolajfinomitogyar reszveny tarsasag
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni germane
Detaliu vignetă de pe un bilet de loterie spaniol - 1957
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 10.04.2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu