Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea germană OCSHATZ, districtul SAXONIA
DE NORD, landul SAXONIA, din vremuri diferite, câteva
trimiteri poștale ilustrate, o insignă și o medalie locale.
Primăria și fântâna
Biserica Egidius
Casa pădurarului
Fântâna
Primăria și Biserica Egidius
Centrul vechi
Parcul
Strada Spitalului
Orașul vechi
Școala
Seminarul
Strada Dresda
Piața veche
Strada Luther
Strada Luther cu Poșta
Vedere panoramică și Gara
Trimiteri poștale
Insignă locală
Medalie locală
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
"PROVERB ILUSTRAT" -
O CARICATURĂ DE
MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
UN CAREU DE DEFINIȚII
REZOLVAT
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
O MEDALIE ȘI CÂTEVA
INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
M.S. Regele Carol II al României
Ministerul Instrucțiunii - Premiul II

Carol al II-lea, Rege al României, Principe de
Hohenzollern - Sigmaringen (născut
15 octombrie 1893 şi decedat la 4 aprilie 1953) a fost rege al României între 8
iunie 1930 şi 6 septembrie 1940, când a trecut prerogativele sale regale în
favoarea fiului său Mihai. Carol al II-lea
de Hohenzollern-Sigmaringen a fost rege al României. Părinții său au fost, de
asemenea, conducători ai țării - Ferdinand I și Maria de Edinburgh - astfel că
tânărul Carol avea dreptul să urce pe tron după moartea tatălui său. Acest
lucru s-a întâmplat în anul 1927. Deși după moartea tatălui său era îndreptățit
să devină următorul rege al României, Carol fusese anterior dezmoștenit
(decizie încurajată și de Ionel Brătianu, unul dintre liderii politici ai
secolului al XX-lea) din pricina a două motive:- a dezertat, îmbrăcat în uniformă de ofițer
rus, din unitatea militară pe care o conducea la Târgu Neamț, pe 27 august 1918
(în timpul Primului Război Mondial);
- 4 zile mai târziu, pe 31 august a fugit din
țară și s-a căsătorit la Odesa (oraș aflat astăzi pe teritoriul Ucrainei), cu o
persoană ce nu aparținea unei familii regale. Ioana Lambrino, cunoscută drept
Zizi, era fiica unor boieri moldoveni.
Aceste două aspecte
i-au adus, așadar, dezmoștenirea, iar tronul a trecut în mâinile fiului lui
Carol al II-lea, principele Mihai. Cel din urmă era doar un băiețel de 6 ani
când a murit bunicul său, astfel că țara trebuia condusă de o regență (o guvernare temporară,
exercitată de una sau mai multe persoane/instituții în timpul absenței, a bolii
sau a minoratului unui monarh). În spatele acestei conduceri se aflau trei persoane:
Patriarhul Bisericii, principele Nicolae - fratele mai mic al lui Carol al
II-lea - și Președintele Curții de
Casație. Era evident că se crease un haos pe scena politică românească, mai
ales că mai trebuia să treacă multă vreme până Mihai va urca pe tron, la 18
ani. Poporul și chiar partidele începuseră să zvonească ideea de a-l chema pe
Carol la cârma României. Fără vreo propunere, pe 6 iunie 1930, Carol al II-lea
vine în România; prim-ministrul de la acea vreme, Iuliu Maniu, demisionează
(pentru doar câteva zile) și Parlamentul îl recunoaște pe Carol al II-lea drept
rege al țării, pe 8 iunie 1930. Căsătoria lui Carol al II-lea cu Ioana
Lambrino, care a dus la nașterea unui băiat pe 8 ianuarie 1920, a fost ulterior
anulată. Tatăl său, regele Ferdinand a încercat prin diverse mijloace să-l țină
departe de femeia care îi era soție. Acest lucru i-a displăcut lui Carol al
II-lea, care a renunțat pentru a doua oară la tron și își continua relația cu
Zizi. Pe 1 august 1919 a trimis o scrisoare familiei cu această hotărâre a sa,
care i-a adus interdicția de a mai sta în București, stabilindu-se la Bistrița.
Următorul an, după ce s-a născut copilul lui Carol și al lui Zizi Lambrino, în
februarie 1920, Carol al II-lea le-a scris din nou membrilor familiei regale în
sensul de conciliere, vrând să se întoarcă la datoria pentru țară. Consecințele
acestei scrisori au fost imediate; tânărul Carol fusese trimis în Europa pentru
o excursie la studii, dar de fapt i se pregătise o întâlnire cu principesa
Elena a Greciei, cu care se și căsătorise pe 10 martie 1921. Câteva luni mai
târziu, pe 25 octombrie 1921 s-a născut fiul lor, principele Mihai. Aventurile amoroase
ale lui Carol nu s-au încheiat odată cu căsnicia pe care o avea cu o tânără
dintr-o familie domnitoare. Începuse o relație cu Elena Lupescu, soția unui
căpitan, pentru care ajunge să renunțe din nou la tron. În 1925, Carol, care
fusese trimis la Londra în numele familiei sale pentru a participa la
înmormântarea reginei Alexandra a Marii Britanii, a plecat la Paris, iar de
acolo la Veneția împreună cu Elena Lupescu. De aici, o altă scrisoare avea să
fie trimisă familiei sale, în România, în care era enunțată o altă renunțare la
tron, Carol nevrând să fie numit moștenitor al tronului. Pe 4 ianuarie 1926,
printr-un act al Parlamentului, principele Mihai devine moștenitor. Apoi,
regele Ferdinand a stabilit ca fiului său să îi fie retras numele său real,
primind numele Carol Caraiman. S-a mutat la Paris, de unde era încă întreținut
din banii Casei Regale Române. Următorul an, pe 20 iulie 1927, regele Ferdinand
s-a stins din viață. Așa a ajuns Mihai, la vârsta fragedă de 6 ani, pe tron în
1927, după moartea bunicului său. Conform legii, o regență trebuia să se ocupe
de prerogativele regale și să domnească până când tânărul rege ar fi ajuns la
maturitate. Având în vedere efectele negative (în ceea ce privește stabilitatea
politică) ale unei lungi regențe, anumiți politicieni au început să facă
planuri, încercând să-l readucă pe tron pe prințul exilat. Planul a devenit
realitate în iunie 1930, când Carol s-a întors în România, fiind proclamat
rege, pe 8 iunie. Spre deosebire de tatăl său, regele Carol al II-lea nu a avut
intenția de a guverna ca un monarh constituțional, acționând doar ca un factor
de echilibrare în politica internă. Carol a vrut să fie un rege implicat activ,
cu prerogative mai solide. Ca atare, domnia sa a fost caracterizată de:- dezvoltare economică semnificativă;
- instabilitate politică acută, cauzată de
o creștere a autorității monarhice;
- de o slăbire a partidelor politice;
- de un avans al partidelor extremiste.
Campania agresivă a
regelui Carol al II-lea împotriva sistemului democratic s-a încheiat în 1938,
când a fost instaurat un nou tip de regim, ca monarh autoritar, urmând modelul
multor state din Europa. Constituția din 1923 a fost înlocuită cu una care i-a
conferit regelui mai multă putere. Astfel Carol al II-lea a reușit în planurile
sale de a deveni un rege care guvernează, acționând împotriva intereselor țării
sale. Prestigiul său a scăzut dramatic, iar acest fapt a avut consecințe grave
în 1939-1940, când România va cădea pradă presiunilor internaționale.
Destrămarea României Mari, în vara anului 1940, prin capitularea forțată a
Basarabiei, Bucovinei de Nord, Transilvaniei și sudului Dobrogei a pus capăt
domniei lui Carol al II-lea. Pe plan național, regele Carol a văzut în
generalul Ion Antonescu un om capabil să aducă echilibrul în țară și să refacă
ordinea, iar pe 4 septembrie 1940 l-a numit Președinte al Consiliului de
miniștri, având apoi puteri depline în stat. Revoltele populației l-au
determinat pe Ion Antonescu, două zile mai târziu, să-l forțeze pe regele Carol
al II-lea să abdice, iar tronul a revenit pentru a doua oară la Mihai. După
aceste evenimente, pe 7 septembrie 1940, Carol a plecat din nou în exil,
însoțit de Elena Lupescu, dar nu s-a mai întors niciodată. A murit în exil, în
Portugalia, în 1953, din pricina unui infarct. Cupa Alex Sztankovits - Masterplast 2018
Produsul
de mai sus este o medalie specială realizată de
compania privată orădeană Medals Alex Sztankovits pentru a fi conferită
participanților la competiția de polo pe apă Cupa
Alex Sztankovits Masterplast 2018.
Polo pe apă este un sport nautic pe
echipe. Se dispută între două echipe alcătuite din 7 jucători fiecare: 6
jucători de teren și un portar, pe banca de rezerve fiind încă maximum 6
jucători. Portarul este singurul jucător căruia i se permite să atingă mingea
cu două mâini, să lovească mingea cu pumnul închis și să atingă fundul
piscinei, dar nu i se permite să depășească mijlocul piscinei. Teoretic polo pe
apă se aseamănă handbalului. Jocul de polo pe apă are durata a 4 reprize a câte
8 minute fiecare. Lungimea bazinului este de 30 m pentru bărbați și 25 m pentru
femei, iar lățimea de 20 m. Adâncimea apei este de cel puțin 1,8 m. Este
cel mai vechi sport de echipǎ jucat la toate edițiile Olimpiadelor sportive de
varǎ, din anul 1900, de când a fost introdus ca sport olimpic. Britanicii sunt
considerați părinții polo-ului pe apă, primul joc la ei având loc la 14 iulie
1876. În România, primele echipe de polo
au apărut la Cluj, Timișoara și Târgu Mureș. În anul 1952, la Jocurile olimpice
de la Helsinki, România este prezentă pentru prima dată cu o echipă de polo.

Insigna 35 - aviația militară

Aviația
militară,
denumire oficială – Forțele militare aeriene române, este folosirea aeronavelor
militare și a altor mașini zburătoare în scopul conducerii sau al
activării războiului aerian, inclusiv capacitatea națională de transport
aerian (marfă aeriană) să asigure furnizarea logistică forțelor staționate
într-un teatru al acțiunilor militare sau de-a lungul unui front. Forța aeriană
include mijloacele naționale de desfășurare a unui astfel de război, inclusiv
intersecția transportului și a ambarcațiunilor de război. Avioanele militare
includ bombardiere, avioane de vânătoare, avioane de transport militar, avioane
de antrenament și avioane de recunoaștere. Forțele aeriene militare sunt
organizate în unități și mari unități navigante și de deservire și execută
misiuni în cooperare cu celelalte arme sau independent. Înființată oficial la 1 aprilie 1913, prin aprobarea
Legii privind Organizarea Aeronauticii Militare de către Parlamentul României,
istoria aviației militare române începe odată cu Ordinul nr. 7925/5 noiembrie
1909 prin care se ordona Arsenalului de Construcții al Armatei din București
construirea unui avion după indicațiile și sub supravegherea lui Aurel Vlaicu.
În prezent, Forțele Aeriene Române au un efectiv de 10.800 de persoane și 164
de aeronave, fiind într-un proces de modernizare și reorganizare.

Bijuteria masonică a secretarului de lojă
Piesa de mai sus este o Bijuterie
masonică ce aparține secretarului de lojă. Ea se prezintă sub forma a două pene de scris
încrucișate, legate cu o panglică cu două funde, cea de sus cu trei bucle și un
inel de prindere. Panglica înconjoară orice templu masonic și reprezintă
unitatea masonilor. Piesa este confecționată din bronz aurit, are dimensiunile
de 6,2 x 9,2 centimetri și poate fi admirată în colecțiile Muzeului Național de
Istorie – Brukenthal din municipiul Sibiu.
Vorbind etimologic, Francmasoneria este o asociaţie a
zidarilor (masoni) liberi (adjectivul ,,franc” desemna în Evul Mediu francez pe
cineva scutit de dările feudale). Cuvântul franc-mason, încetăţenit la noi prin
secolul al XVIII-lea de un cleric, vine prin filiera franceză; sensul
termenului fiind identic şi în celelalte limbi europene: freemason în engleză,
Freimaurer în germană şi liberi muratori în italiană. Situaţia privilegiată a
acestei asociaţii a constructorilor medievali – căreia putem să-i spunem :
breaslă - vine din faptul că membrii ei erau constructorii bisericilor şi
catedralelor. Toate domurile şi catedralele artei gotice au fost ridicate de
francmasoni între secolele X -XVII, aceasta fiind principala îndeletnicire a
Francmasoneriei. Francmasoneria a fost, ca orice breaslă medievală, o societate
secretă. Membrii ei aveau: parole, semne, vestimentaţie specială şi un alfabet
secret. Exista de asemenea un ritual simbolic, un simbolism al obiectelor (mai
ales al uneltelor de zidărie) şi un mit fundamental – mitul despre uciderea lui
Hiram, arhitectul templului lui Solomon, care a fost ucis de trei calfe cu
uneltele lor: rigla, cleştele (compasul) şi ciocanul de lemn (maiul), devenite
apoi simboluri în Francmasonerie. De asemenea locurile în care a fost lovit
Hiram au căpătat şi ele o valoare simbolică pentru masoni: gâtul – sediul
vieţii materiale, inima – sediul sufletului şi fruntea sediul inteligenţei. În
continuare voi enumera simbolurile masonice întâlnite pe insigne şi anume:
ECHERUL şi COMPASUL, sunt simboluri de bază ale masoneriei, necesare pentru
ridicarea unor edificii stabile şi drepte. Ele constituie alături de Biblie
(simbolul Cărţii Sacre), cele trei Mari Lumini ale Masoneriei. Echerul este
simbolul rectitudinii morale în conduită, ale cinstei şi onestităţii iar
compasul, simbolul patimilor (lăcomie, mânie, judecată nedreaptă, intoleranţă,
egoism), al cunoaşterii şi priceperii. Fără compas nu se poate alcătui un
echer, iar fără un echer nu se poate construi un Templu. FIRUL CU PLUMB PENTRU
NIVEL, este elementul echilibrului interior şi sugerează ideea ascensiunii
stabile, liniare, trasând o linie verticală infinită care conduce la
perfecţiune. Semnifică capacitatea de a construi un sistem de referinţă.
CIOCANUL şi DALTA, semnifică necesitatea de a uni acţiunea cu gândul. Ciocanul
reprezintă forţa voinţei iar dalta discernământul, inteligenţa şi fineţea.
Combinarea celor două determină perfecţionarea treptată a operei. RIGLA, este
emblema perfecţiunii şi a ordinii, este din timpuri străvechi instrumentul de comparaţie
a mărimii de măsurare a armoniei proporţiilor. Este şi simbolul celor 24 de ore
ale zilei, dintre care o parte trebuie dedicate gândului, una lucrului, una
odihnei şi un celor care au nevoie de ajutor. MISTRIA, simbolizează
binefacerea, precum şi dorinţa de al ajuta pe cel care are nevoie, exprimă
bunătatea, caritatea dar şi voinţa fiinţei umane. DELTA, numită şi triunghiul
lui Solomon. Are forma unui triunghi echilateral şi este reprezentarea
geometrică a lui trei (principiul triplicităţii). În tradiţia creştină
semnifică trinitatea iar în mai multe filozofii divinitatea ca perfecţiune. În
Templu, Delta are în centru fie litera G, căreia i se dau mai multe
interpretări (Dumnezeu – God, Cunoaştere – Gnosi, Geometrie, Geneza), fie
tetragrama ebraică, fie schema pitagorică, fie ochiul divin – simbol al
principiului creator, fie soarele – principiul luminos al vieţii. OCHIUL
ATOTVĂZĂTOR, simbol al Divinităţii şi, prin analogie, al atributelor cele mai
importante pentru om: iubirea, ştiinţa, dreptatea, şi mila. Una dintre cele mai
importante reprezentări ale Ochiului Atotvăzător se găseşte pe bancnota de un
dolar. Ea reproduce Marele Sigiliu al Statelor Unite. SOARELE şi LUNA,
reprezintă alternanţa şi echilibrul între zi şi noapte între alb şi negru, între
activitate şi repaos, dialectica contrariilor. Soarele simbolizează Masculinul,
fiind de aceea simbolul Originii, al Începutului, al raţiunii care luminează
tenebrele şi iluminează spiritele. Luna simbolizează Femininul, obscurul,
intuiţia, caracterul schimbător al formelor. ZODIACUL, după etinomul grecesc,
,,cerc cu figuri animale” , era, conform definiţiei platonice, ,,imaginea
cerului”. În masonerie zodiacul este folosit ca sistem simbolic şi nu are
caracter divin sau astrologic, ci înfăţişează o viziune cosmologică a
universului. ACACIA (SALCÂMUL), este cel mai important dintre simbolurile
vegetale ale masoneriei simbolizând principiul nemuririi gradului de Maestru.
Salcâmul este simbolul speranţei şi al existenţei sufletului dincolo de moartea
fizică şi conservarea energiei indestructibile a vieţii. COLOANELE,
simbolizează dualitatea. Prima coloană simbolizează elementul feminin, aerul,
suflul ce alimentează viaţa, sensibilitate, înţelepciune iar a doua elementul
masculin, focul, căldura vitală devoratoare, activitatea, suflu alchimiştilor.
Din duplicitatea celor două se naşte dihotomia între vertical şi orizontal,
între valorile terestre şi cele ale aerului, căutarea contrariilor şi
principiilor complementare. Coloanele mai înseamnă perpendicularitate,
stabilitate, echilibru, joc controlat al dinamicii între urcuş şi coborâşi.
MOZAICUL, pavimentul cu dale albe şi negre este simbolul binarului, al
opoziţiei între o entitate şi alta, între spirit şi materie, între adevăr şi
fals, între bine şi rău, între frumos şi urât, sugerând în acelaşi timp şi
dinamica compoziţiei între contrarii. LITERA ,,G”, simbol al geometriei şi unul
dintre simbolurile lui Dumnezeu (God în limba engleză). Este asociat adesea cu
echerul şi compasul alcătuind simbolul Masoneriei. Marea Lojă Națională
din România (M.L.N.R.) a fost înființată în anul 1993 sub
patronajul Marelui Orient al Italiei și la inițiativa unor cercuri
masonice americane. La momentul înființări, mai exista încă o organizație
masonică în România având același nume, înființată pe filieră franceză, care
însă în anul 1996 a fost redenumită în Marea Lojă Națională Unită din
România (MLNUR) iar în 2010 în Marea Lojă Națională Română 1880 (MLNR
1880). În anul 2001, o parte a MLNUR, s-a unit cu MLNR, dorind să unifice masoneria
regulară recunoscută. Pe 24 ianuarie 2008, două mari organizații masonice,
Marea Lojă Națională din România și Marea Lojă a României au fuzionat devenind
MLNR, aceasta editând revista Atelierul Masonic. Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii.
Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine,
in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar atunci
şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o asociaţie
secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.

1 Mai 1967
În
anul 1889 Congresul Internaționalei Socialiste a decretat ziua de 1
Mai ca Ziua Internațională a Muncii, în memoria victimelor
grevei generale din Chicago, ziua fiind comemorată prin manifestații
muncitorești. Cu timpul, data de 1 mai a devenit sărbătoarea muncii în
majoritatea țărilor lumii, diversele manifestări căpătând amploare pe măsură ce
autoritățile au convenit cu sindicatele ca această zi să fie Reducerea normei
orare zilnice de lucru stă la originea semnificației zilei de 1 mai, de sărbătoare
internațională a lucrătorilor. În anul 1872, circa 100 de mii de lucrători din
New York, majoritatea din industria construcțiilor, au demonstrat, cerând
reducerea timpului de lucru la 8 ore. Data de 1 mai apare, pentru prima dată,
în legătură cu întrunirea, din anul 1886, a Federației Sindicatelor din Statele
Unite și Canadei (precursoarea Federației Americane a Muncii). George
Edmonston, fondatorul Uniunii Dulgherilor și Tâmplarilor a inițiat introducerea
unei rezoluții care stipula ca: „8 ore să constituie ziua legală de muncă de
la, și după 1 mai 1886”, sugerându-se organizațiilor muncitorești respectarea
acesteia. La data de 1 mai 1886, sute de mii de manifestanți au protestat pe
tot teritoriul Statelor Unite, însă cea mai mare demonstrație a avut loc la
Chicago, unde au mers 90 de mii de demonstranți, din care aproximativ 40 de mii
se aflau în grevă. Rezultatul: circa 35 de mii de muncitori au câștigat dreptul
la ziua de muncă de 8 ore, fără reducerea salariului. Dar, ziua de 1 mai a
devenit cunoscută pe întreg mapamondul în urma unor incidente violente, care au
avut loc trei zile mai târziu, în Piața Haymerket din Chicago.
Numărul greviștilor se ridicase la peste 65000. 
În timpul unei demonstrații, o
coloană de muncitori a plecat să se alăture unui protest al angajaților de la
întreprinderea de prelucrare a lemnului „McCormick”. Poliția a intervenit, 4
protestatari au fost împușcați și mulți alții au fost răniți. În seara aceleași
zile, a fost organizată o nouă demonstrație în Piața Haymarket. Din mulțime, o
bombă a fost aruncată spre coloana de polițiști. Au fost răniți 66 de
polițiști, dintre care 7 au decedat ulterior. Poliția a ripostat cu focuri de
armă, rănind două sute de oameni, din care câțiva mortal. În urma acestor
evenimente, 8 lideri anarhiști, care aparțineau unei mișcări muncitorești
promotoare a tacticilor militante, violente, au fost judecați. Muncitorii din
Anglia, Olanda, Rusia, Italia, Franța și Spania au adunat fonduri pentru plata
apărării. În urma procesului, 7 dintre aceștia au fost condamnați la moarte
(doi având ulterior pedeapsa comutată la închisoare pe viață) și unul la 15 ani
închisoare. Șapte ani mai târziu, o nouă investigație i-a găsit nevinovați
pe cei 8. În anul 1888, la întrunirea Federației Americane a Muncii s-a stabilit
ca ziua de 1 mai 1890 să fie data pentru susținerea, prin manifestații și
greve, a zilei de muncă de 8 ore. Dar, în anul 1889, social–democrații afiliați
la așa–numita Internațională a ll–a, au stabilit, la Paris, ca ziua de 1 mai să
fie o zi internațională a muncitorilor. La 1 mai 1890, au avut loc demonstrații
în SUA, în majoritatea țărilor europene, în Chile, Peru și Cuba. După aceasta,
1 mai a devenit un eveniment anual. Până în 1904, Internaționala a ll-a a
chemat toți sindicaliștii și socialiștii să demonstreze energic, pentru
„stabilirea prin lege a zilei de muncă de 8 ore, cererile de clasă ale
proletariatului și pentru pace universală”. 1
mai a devenit, în aproape toată lumea, Ziua Internațională a Muncii. Există și
excepții, de exemplu Australia, Elveția și SUA, unde 1 mai nu este o sărbătoare
oficială. În majoritatea țărilor vest europene, ziua de 1 mai este zi liberă.
În țările comuniste, ziua de 1 mai a fost transformată într-o sărbătoare de
stat însoțită de defilări propagandistice. Regimurile comuniste încercau să
instrumenteze politic o veche tradiție a mișcării muncitorești
internaționale. În România, după evenimentele din decembrie 1989, timp de
mai mulți ani, ziua de 1 mai nu a mai fost sărbătorită prin festivități decât
la inițiativa unor reprezentanți ai unor partide precum P.S.M. și P.R.M..
În România această zi a fost sărbătorită pentru prima dată de către
mișcarea socialistă în anul 1890. În perioada comunistă, de 1 mai autoritățile
organizau manifestații uriașe pe marile bulevarde. Coloane de oameni, în ținute
festive, scandau lozinci și purtau pancarte uriașe. După defilare cu mic, cu
mare, muncitorii din toate sectoarele de producție se îndreptau cu avânt, de la
primele ore ale dimineții, spre locul de desfășurare a serbărilor câmpenești
organizate în lungul și-n latul țării. Își întindeau păturile pe iarbă, mâncau
mititei, beau bere și ascultau rapsozii veniți să le răsplătească efortul de
peste an. După 1990, importanța propagandistică a zilei a fost
minimalizată, dar oamenii se bucură de acest eveniment, sărbătorindu-l în aer
liber, la iarbă verde, la mare ori la munte. În ultimii ani Poșta Română nu a
mai emis nici o marcă poștală cu ocazia zilei de 1 Mai și nici nu există
speranțe să mai scoată. Astăzi doar amintirile țin loc de parade festive în
sufletul oamenilor. Locurile de muncă au început să dispară, muncitorii
fericiți s-au împuținat, mulți dintre ei lucrând “afară”. În Romania,
sărbătoarea de 1 Mai continuă, dar fără obiectul muncii.

Insignă aviația civilă - 2 milioane km zbor

Piesa medalistică
de mai sus este o insignă (să-i spunem) de merit ce s-a acordat în regimul
comunist piloților din aviația civilă. Pentru
piloții civili măiestria și experiența de pilotaj se măsura în kilometri de
zbor. La realizarea unui număr de kilometri de zbor (de obicei milioane)
pilotul era recompensat cu astfel de insigne. Era un motiv de mândrie pentru
orice pilot civil să obțină insigne cu un număr cât mai mare de kilometri. Se
cunosc insigne de la 1 milion până la 9 milioane kilometri de zbor. Se poate
deduce că la primirea unei astfel de insigne pilotul primea o indemnizație
bănească, încasată o singură, dată sau o majorare a salariului lunar. Insignele
sunt confecționate din metal brut și
strident colorate abundând de insemne comuniste (cununile de
stejar, eșarfele tricolore și
folosirea doar a culorilor drapelului național (roșu, galben și albastru)
pentru vopsirea insignelor. Partidul comunist unic folosea diverse căi și
mijloace pentru a-i face pe cetățeni să lucreze mai bine și mai mult în scopul
realizării obiectivului principal –
crearea omului nou, constructor conștient și devotat al societății socialiste
multilateral dezvoltate.
__________ooOoo__________
BON DE PARTICIPAȚIE
Asociațiunea pentru exploatarea minelor de petrol
de la Berca - Pâclele, județul Buzău - 40 bonuri a 25 lei
Detaliu vignetă de pe o felicitare engleză
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 13.03.2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu