Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea spaniolă ALORA, provincia
MALAGA, regiunea ANDALUSIA și câteva trimiteri poștale
ilustrate și o monedă provizorie locală de carton.
Castelul
Ruinele Babastro
Arhitectură locală
Vedere generală
Trimiteri poștale
Monedă locală provizorie de carton
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
"NORMATIV OLIMPIC" -
O CARICATURĂ DE
MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
UN CAREU DE DEFINIȚII
REZOLVAT
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL CONSTANȚA
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.

A XXXI-a ediție a Raliului Federației Internaționale de Motociclism
6 - 8 iulie 1975 Neptun - România
F.R.M. (Federația Română de Motociclism)
Piesa
de mai sus este o medalie realizată cu ocazia
Raliului international de motociclism din anul 1975 care a avut și o etapă cu
sosirea în stațiunea Neptun de pe Litoralul românesc. Era ediția a XXXI a
acestui raliu organizat de Federația Internațională de Motociclism în
colaborare firească cu Federația Română de Motociclism. În cadrul a participat
pentru prima dată și renumitul model american de motocicletă – Honda Gold Wing.

Redau mai jos impresiile unui motociclist român (Tiberiu Troia) care a asistat
la trecerea caravanei prin București: “Bineînţeles că la noi, în România, nu se ştia
nimic, probabil nu era cunoscută nici măcar apariţia motocicletei, într-o
perioadă în care Internetul mai avea de aşteptat vreo 15 ani până la apariţie,
iar revistele moto erau foarte greu de găsit. Cu toate astea, dacă în primul an
de la lansare nu cred că România a fost vizitată de vreun Gold Wing, în 1976,
după numai un an, o adevărată armată de Gold Wing au invadat şoselele
româneşti, aliniindu-se cu zecile pe litoral, într-o ţară în care majoritatea
privitorilor nu ştiau cum să le numească. ... Într-o zi, privind Bucureştiul de
la etajele 5-6, unde munceam cu drag şi spor, am început să vedem motociclete
străine trecând pe stradă. La început câteva, mai apoi cu zecile. Astfel de
spectacol este rar chiar şi azi, dar în 1976 echivala cu o invazie
extraterestră, era şocant.Fiind vreo trei motociclişti în echipă, bineînţeles
că am coborât pe stradă şi am oprit unul dintre echipajele care treceau.
Am aflat cu surprindere că se desfăşura Raliul Internaţional FIM, cu sosirea pe
litoralul românesc, la Neptun. Nu se anunţase la TV, în ziare nici atât, vestea
oricum nu se adresa românilor, ci celorlalţi, motocicliştilor din
lumea întreagă. Nu a durat mult până am
luat hotărârea să ne băgăm picioarele în ea de practică de vară, să ne urcăm pe
CZ-urile noastre de 175 cc şi să plecăm la mare, cu corturile la spate, ca să
vedem motociclete. Ce am găsit acolo a întrecut orice imaginaţie şi aşteptare,
pentru că veniseră nu mai puţin de 2200 de motociclete de peste tot. Erau chiar
vreo două motoare din Japonia, mai multe din SUA, campioni fiind cei veniţi din
Germania, vreo 600 de echipaje.Motocicletele erau parcate pe stânga şi pe
dreapta şoselei de legătură dintre şoseaua Constanţa-Mangalia cu Neptun. Chiar
şi azi sunt impresionante peste 2000 de motociclete, dar, în 1976, nu-ţi găseai
cuvintele ca să poţi descrie ce se întâmpla acolo”.

Federația Română
de Motociclism
se mândrește cu o istorie bogată. În 2017 ea a sărbătorit 90 de ani de
existență. Prima atestare ca persoană juridică autorizată este datată în 1927,
la acel moment ea purtând numele: Societatea Sportivă
Moto-Club-Român. Moto-Clubul avea secțiuni la Timișoara, Oradea, Brașov,
Sibiu și Cernăuți. Președinte de onoare al Moto-Clubului-Româna era A.S.R.
Principele Nicolae (fiul regelui Ferdinand). În 1934, în România, s-a înființat
prima federație de motociclism din lume prin asocierea cluburilor din diferite
orașe românești. Până la acel moment țările care erau parte la Federația
Internațională aveau fiecare un singur club național. România a fost astfel
prima țară care a propus să fie reprezentată de o federație de cluburi
naționale, exemplul ei fiind urmat curând de multe alte federații. Nu
întâmplător România se poate mândri cu o istorie a motociclismului sportiv
ce aproape se confundă cu istoria mondială a motociclismului. Totul în strânsă
legătură cu locul primordial deținut de România în ceea ce privește exploatarea
petrolului. România a fost prima țară din lume cu producție de petrol
înregistrată oficial, aici a fost construită prima sondă petrolieră comercială,
primul oraș luminat cu petrol lampant (Bucureștiul) și prima țară exportatoare
de benzină la începutul secolului al XX-lea.
Toate acestea au favorizat apariția și înmulțirea rapidă a numărului de
motociclete, la un nivel comparativ cu țările din occident. Primele curse de
motociclete sunt atestate pe teritoriul României încă din 1923, pasionații de
motociclism fiind în acei ani în special marii iubitori de hipism și în general
cei care iubeau caii.

Neptun este o localitate componentă a municipiului Mangalia,
județul Constanța și totodată una dintre cele șase stațiuni de pe litoralul
românesc situate în arealul Comorova. Stațiunease află in
extremitatea sud-estică a României, într-o zonă cu o vegetație relativ bogată,
pădurea Comorova, pe țărmul Mării Negre, la 10 km nord de orașul Mangalia și la
38 kilometri de Constanța, pe șosea. Punctul forte al stațiunii îl reprezinta
plaja, La Steaguri, considerată de unii turiști ca fiind cea mai bine amenajată
plajă de pe litoral, având nisip fin și intrare în mare lină cu fund nisipos. Aici
se pot trata boli reumatice degenerative, inflamatorii și diartritice, stări
posttraumatice, boli ale sistemului nervos periferic, boli dermatologice,
tulburări respiratorii și de alta natură. Factorii de cură naturală sunt clima marină bogată în aerosoli
salini și radiații solare, apa de mare clorată, sulfatată, sodică, magneziană
și hipotonică (grad de mineralizare: 15,5 gr.), izvoarele de ape sulfuroase
mezotermale (22-27 grade Celsius), și nămolul
sapropelic extras
din Lacul Techirghiol. Căile de acces în stațiune sunt: pe șosea - Pe DN39
(E 87), în apropiere de Mangalia se face la stânga pe drumul de acces care duce
direct către stațiune; pe calea ferată - situată pe linia Constanța-Mangalia,
Neptun și Olimp au gară comună: halta Comorova (Neptun).
Cupa Europei - Constanța 1965 - Conducător

Atletismul apare in Romania la sfarsitul secolului XIX, la initiativa
studentilor care studiau in tarile occidentale. In timpul vacantelor, acestia
promovau atletismul organizand competitii de alergari, sarituri si
aruncari. Primul concurs organizat de atletism are loc
in 1882 la Bucuresti, cu participarea elevilor de la liceele Sf. Sava
si Matei Basarab. Treptat, creste interesul pentru activitatea sportiva, in
general, si atletism, in particular. Se organizeaza curse care atrag un numar
mare de concurenti, se contureaza o literatura de specialitate si sunt
organizate competitii pe criterii de varsta. Mai mult, cu prilejul serbarilor
scolare sunt introduse intreceri la alergari si sarituri la mai multe licee din
diverse orase. In 1912, se infiinteaza Comisia de atletism,
alergari pe jos si concursuri, parte din Federatia Romana a Societatilor
Sportive. Acea comisie este de fapt precursoarea Federatiei Romane de Atletism
(FRA), a 19-a federatie pe lista mondiala, care in 1923 se afiliaza la
IAAF. Primele Campionate Nationale ale Romaniei sunt organizate
in 1914, la 16 probe, si se adreseaza doar barbatilor. Un an mai tarziu,
in 1915, se inaugureaza la Bucuresti primul teren de atletism, pe locul care
devine ulterior Stadionul Tineretului. Abia din 1922, femeile vor
avea propriile competitii, iar trei ani mai tarziu vor fi organizate primele
Campionate Nationale feminine, precum si primele Campionate pentru
juniori. In 1928, la Jocurile Olimpice de la Amsterdam, o delegatie a
Romaniei formata din 10 atleti si 2 atlete participa pentru prima data la o
astfel de competitie, iar in acelasi an debuteaza Campionatele Universitare din
Romania. In 1930, la Atena, atletii romani se claseaza pe locul al
doilea, la prima editie oficiala a Jocurilor Balcanice, iar in 1934, la
editia inaugurala a Campionatelor Europene, participa 4 atleti
romani. In 1937, FRA organizeaza, pentru prima data in Romania, Jocurile
Balcanice, iar in 1948 debuteaza seria Campionatelor Internationale
ale Romaniei, nelipsite din Calendarele Anuale ale FRA. Incepand cu
anul 1952, atletii romani participa cu regularitate la toate marile
competitii mondiale si europene si scriu, cu fiecare medalie, istoria
atletismului romanesc. Sus am postat poza atletei Anca Sălăgean care a obținut o medalie la această competiție.
Universitatea Ovidius 50 ani - 1961 - 2011
Universitatea Ovidius este cea mai mare universitate europeană la țărmul
Mării Negre (mai mult de 15000 de studenti). Situată în Constanța, orașul
cel mai mare din Dobrogea și din întreg Sud-Estul României, universitatea se
află într-o regiune în plin avânt economic, ce reprezintă o punte culturală
între Occident și Orient, o poartă estică a Uniunii Europene. Această
universitate este o instituție de învățământ superior publică fondată în 1961,
devenită în 1990 o universitate multidisciplinară, cu programe de studii de
licență, masterat și doctorat de calitate, recunoscută de instituții de
acreditare naționale și internaționale cu grad de încredere ridicat. Universitatea poartă numele poetului roman Publius
Ovidius Naso, care a trăit ultima parte a
vieții la Tomis, colonia grecească premergătoare orașului Constanța. Patronul
spiritual al universității a lăsat o moștenire culturală întregii umanități,
transmițând generațiilor ce vin, prin miturile antice din Metamorfoze, un mesaj despre pasiune și dăruire, despre puterea
dragostei, despre creație, evoluție și transformare. Deasupra am postat
statuia lui Ovidiu din Constanța. 
Publius Ovidius Naso (născut la data de 20 martie anul 43 Î.Hr. la Sulmo,
azi Sulmona, provincia Aquila, Italia și decedat în anul 17 sau 18 D.Hr. la
Tomis, azi Constanța, România) a fost un poet roman, cunoscut în română
sub numele de Ovidiu. Datorită perfecțiunii formale a stilului, umorului
fin și fanteziei creatoare a devenit unul dintre clasicii literaturii latine,
alături de Horațiu și Virgiliu. Opera sa conține poeme de iubire (Amores,
Epistulae Heroidum, Ars amandi, Remedia amores) și poeme mitologice
(Phaenomena, Metamorfoze, Fasti, Medeea).
Fotbal club - Viitorul Constanța - 2009

F.C.Viitorul Constanța (din 2021 FCV Farul Constanța, cunoscut
sub numele de Farul Constanța, sau pe scurt Farul, este
un club de fotbal profesionist din Constanța, care evoluează în prezent
în SuperLiga României. Clubul a fost fondat de către Gheorghe Hagi în
2009 sub numele de Viitorul Constanța, odată cu Academia de
Fotbal Gheorghe Hagi, echipa făcându-se repede cunoscută prin promovarea de
tinere talente ce provin din academia proprie, primind chiar și porecla
de Puștii lui Hagi. Cu fostul internațional român în
calitate de antrenor, Viitorul Constanța a avut primul succes major în sezonul
2016 2017, atunci când a devenit prima echipă din regiunea
Dobrogei care a câștigat titlul național. Doi ani mai târziu, a câștigat
și Cupa și apoi Supercupa României. Pe 21 iunie 2021, Viitorul s-a unit cu
mai vechiul club constănțean Farul, clubul de primă divizie, FC Viitorul,
preluând, așadar, brandul Farul și schimbându-și numele în FCV Farul
Constanța. Clubul își dispută
meciurile de acasă pe Stadionul Central – Academia Gheorghe Hagi din orațul
Ovidiu, în apropierea municipiului Constanța.

Cele mai bune performanțe
interne ale clubului constănțean sunt:
- câștigarea Super Ligii României:
2016/2017 și 2022/2023
- câștigarea Cupei României: 2018/2019
- câștigarea Super Cupei României: 2019
- finalistă în Super Cupa României:
2017; 2023
Rezultate meritorii în cupele
europene:- Europa League 2016 /2017 – turul III
- Liga Campionilor 2017/2018 – turul III
- Europa League 2017/2018 – play-off
- Europa League 2018/2019 – turul II
- Europa League 2019 / 2020 – turul I
- Liga Campionilor 2023/2024 – turul I
- UEFA Conference League 2023 /2024 – play-off
Ronin Warriors Cup - K1 - România
Piesa
de mai sus este o medalie specială realizată de compania privată orădeană
Medals Alex Sztankovits pentru a fi conferită participanților și/sau
câștigătorilor competiției de arte marțiale Ronin Warriors Cup ce a avut loc în comuna Tuzla din județul
Constanța.

A III-a ediție a competiției Cupa
Ronin Warriors a avut loc în sala de sport din comuna Tuzla, la ea participând 270
de sportivi din toată țara, reprezentând 17 cluburi. Tuzla este o comună din județul Constanța compusă doar din
localitatea de reședință. Satul însuși nu este pe țărm ci la câteva sute de
metri în interior, dar din ce în ce mai multe construcții îi întind raza spre
mare. Localitatea are aproximativ 6700 locuitori din care: români - 89%, turci
– 2,53%, tătari – 4,38% și restul – alte etnii. Componența
confesională a comunei Tuzla este următoarea: ortodocși – 86,32%, musulmani –
8,76% și restul – altă religie sau necunoscută.

Artele marțiale reprezintă un sistem complex de tehnici de luptă, cu sau fără arme însușit la nivel individual. Se poate spune despre „artele marțiale” că au existat de-a lungul întregii istorii a omenirii. Artele marțiale, în accepțiunea actuală, au în general origine orientală și presupun căutarea de către practicanți a unui sens mai adânc decât simpla pregătire pentru o confruntare fizică. Aceste țeluri se constituie într-un evantai larg, de la aspirații religioase până la simpla menținere a unei sănătăți perfecte. Din cauza scopurilor urmărite de fiecare tip de artă marțială, acestea nu sunt în esență sporturi, însă spiritul de competiție prezent în unele dintre ele și pregătirea fizică pe care o presupun au dus la includerea unora (sau a formelor fizice de manifestare a lor) în această categorie. În realitate, practicarea artelor marțiale înseamnă, în principal, dezvoltarea unei conștiințe superioare, în armonie cu mediul înconjurător, și autocontrol realizat prin exerciții fizice și mentale, cunoștințe extinse de: medicină, filozofie orientală, tehnologia materialelor (pentru folosirea armelor), psihologie, etc. În funcție de: principiile strategice folosite, rolul acordat forței, vitezei și inițiativei, artele marțiale se împart în două mari ramuri (școli): stilul extern și stilul intern.

Insigna tuistică - Eforie

Eforie este un oraș în județul
Constanța, format din localitățile Eforie Nord și Eforie Sud (reședința).
Orașul a fost fondat în anul 1966 prin unificarea administrativă a
actualelor localități componente.La recensământul din anul 2011 orașul număra 9473 locuitori, în creștere față
de recensământul anterior (anul 2002 – 9465 locuitori) dintre care: români – 80,61%,
romi – 3,25%, turci – 2,2%, tătari – 3,55% și restul – necunoscută sau altă
etnie. Componența confesională a orașului
constănțean Eforie astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 81,24%,
musulmani – 6,53% și restul – nedeclarată sau altă religie. Istoria localității a început în anul 1893, an în care
Societatea de binefacere «Eforia Spitalelor Civile din Bucureşti» a
cumpărat de la «Ministerul Agriculturii şi Domeniilor» un teren de 100
hectare situat pe marginea Lacului Techirghiol, în partea de nord-est
(aproximativ zona ocupată azi de hotelul Europa). Pe
locul cumpărat, societatea de binefacere a construit în anul 1900 «Spitalul
Marin». Acesta a fost de altfel primul sanatoriu de acest gen de la Marea
Neagră. În perioada următoare în zonă au început să fie construite primele
vile, sanatorii şi baze de tratament din Eforie, iar mai tărziu au apărut şi
primele hoteluri. În anul 1930 s-a construit hotelul «Grand», iar
în anii 1936-1937 s-s anexat acestuia o bază de tratament balnear. În cele ce urmează vom putea “vedea” imaginea din
anul 1931 a noii staţiuni Eforie-plajă surprinsă de ochiul
critic al unui reporter al revistei “Ilustraţiunea Română”: “Pe
locul unde acum câţiva ani se întindeau nesfârşitele bălării pudrate de praful
calcaros al drumului dobrogean, între Agigea şi Sanatoriul Eforiei
Spitalelor Civile, se ridică astăzi, cocheta şi pretenţioasa nouă staţiune
Eforie-plajă. Un parc de vile ultramodern, un hotel grandios şi “european"
în larga accepţie a cuvântului, o faleză pietruită în dale, o pergolă
elegantă legând hotelul de plajă. Cazinoul
Riegler, Cazinoul Hotelului, Sanatoriul Dr. Antoniu şi construcţiile taberei O.
N. E. F. reprezintă primele aşezări a noii staţiuni. S'au ridicat, ce e drept,
printr'un efort lăudabil al câtorva oameni care s'au devotat ideii noii
staţiuni şi printr’un sacrificiu bănesc care nu poate rămâne nerăsplătit
într’un apropiat viitor. Şi'n timp ce, gospodarii Movilei (notă: vechiul
nume al staţiunii) nu s'au învrednicit în doisprezece ani să pietruiască o
singură stradă sau să realizeze o singură îmbunătăţire la care mândra noastră
staţiune avea tot dreptul, Eforie-plajă ne-a dat cel mai frumos exemplu pe cere
ni-l putea da o staţiune balneoclimaterică românească. Este în această minunată realizare o
satisfacţie pentru toti acei care jinduiau la staţiunile străine, atractive
prin confortul şi spiritul lor occidental. Evident, realizările de până acum
sunt începuturile viitoarei staţiuni - pe cât se pare o staţiune
“mondernă", cu serioase şi îndreptăţite pretenţii. La mijloace şi la
concepţii noi, pe de-a-ntregul occidentale, diametral opuse tembelismului
oriental caracteristic acestor meleaguri - trebuie să corespundă oameni noi,
sau cel puţin oameni care au putut cunoaşte tehnica de organizare şi de
exploatare a altor staţiuni străine care şi-au asigurat de multă vreme o
binemeritată faimă. Conducătorii noilor aşezăminte trebuie să găsească mijlocul
de a creea sau importa asemenea oameni care au darul de a atrage clientela - nu
s'o indispună, s'o respingă, s'o brutalizeze sau s'o terorizeze cum se întâmplă
de obicei…Sub acest raport nici Eforie-plajă nu se poate felicita. Ea are
totuşi scuza unui început realizat vertiginos, scăpând această importantă şi
poate decisivă latură. Un exemplu: în cel mai confortabil loc, la hotel,
unde excelează un spirit cu totul occidental, celor mai bune intenţii li se
opune pensiunea unui restaurator care, oricare i-ar fi motivele, n'a izbutit să
mulţumească. Eforie-plajă nu trebuie să repete greşelile altor staţiuni. Ar fi
păcat de investiţiunile însemnate, de frumuseţile care se pun atât de
inteligent în valoare, de munca atâtor oameni care se ostenesc să realizeze o
operă de merit şi de gust. O staţiune nouă este un nou isvor de bogăţie şi încă
un mijloc de a impiedica exodul vilegiaturiştilor în alte ţări. De aceia
străduinţele tuturor trebuie să-i asigure, de la inceput, o bună şi sigură
desvoltare.” (Extras din
articolul “Eforie-plajă” (nesemnat) publicat în numărul din 19 august 1931 al săptămânalului “Ilustraţiunea Română”.)
Municipiul Constanța este situat pe coasta Mării Negre, în partea de sud-est a României, în regiunea istorică Dobrogea, reședință a judeţului cu acelaşi nume şi cel mai mare oraș al regiunii de dezvoltare Sud-Est. Alături de oraşul Cluj Napoca, Constanța este orașul cu cel mai ridicat standard de viață din România. Conform recensământului din anul 2011, Constanța avea 254693 locuitori. Constanța este orașul cel mai vechi atestat de pe teritoriul României. Prima atestare documentară datează din anul 657 Î.E.N., când pe locul actualei peninsule (și chiar sub apele de azi, în dreptul Cazinoului) s-a format o colonie greacă, numită Tomis. Deasupra am postat drapelul, stemele interbelică, comunistă şi actuală ale oraşului, precum şi pozele câtorva clădiri inconfundabile din Constanţa.
Banca Marmorosch
Banca românească
Biserica greacă
Catedrala ortodoxă
Grand Hotel
Biserica nouă
Muzeul de arheologie
Hotel restaurant Majestic - Mamaia
Cazinoul
Piața Gării
Județul Constanța este județul cel mai urbanizat din România, populația care locuiește în orașe numărând puţin peste 500000 de locuitori din totalul de aproximativ 760000 de locuitori. Județul este situat în extremitatea SE a României, are o suprafaţă de 7071 km.p., iar capitala judeţului este oraşul cu acelaşi nume, Constanţa. Ca subunităţi administrative judeţul are 3 municipii - Constanța, Medgidia și Mangalia, 9 oraşe - Băneasa, Eforie, Cernavodă, Hârșova, Murfatlar, Năvodari, Negru Vodă, Techirghiol, Ovidiu şi 58 de comune. Deasupra am postat harta, stemele interbelică, comunistă şi actuală ale judeţului, iar dedesubt pozele câtorva clădiri reprezentative ale judeţului Constanţa.
Vederi - Aurora
Vederi - Agigea
Catedrala - Hârșova
Casa de cultură - Mangalia
Vederi - Costinești
Fabrica de ciment - Cernavodă
Vederi - Techirghiol
Vederi - Adamclisi
_________ooOoo_________
BON RURAL
Cinci mii lei 1924 dobândă 5% anual
Două detalii vignetă de pe felicitări românești
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 14.03.2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu