Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din orașul olandez ENSCHEDE, provincia
OVERIJSEEL, o obligațiune, un nodgeld, un jeton și o insignă locale.
Muzeul
Sinagoga
Stadionul
Cazinoul
Hotelul
Biserica Saint James
Biserica Grote
Arhitectură locală
Vedere generală
Obligațiune locală
Monedă locală
Jeton local
Nodgeld local (bancnotă locală de necesitate - 10 cenți)
Insignă locală
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O PASTILĂ DE UMOR
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
_________xxx_________
O PLACHETĂ, O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL CARAȘ-SEVERIN
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi (medaille)
şi spanioli (edala).
Centenarul Corului din Reșița 1872 - 1972
Reşiţa, oraşul
cunoscut prin industrie din 1771, nu a fost numai un oraş al uzinelor, ci şi un
oraş în care a existat o activitate culturală intensă. La o sută de ani de la
înfiinţarea uzinei, mai precis în 1872,
s-au pus bazele unui cor muncitoresc, care, sub bagheta dirijorului Iosif
Velceanu, s-a făcut cunoscut în Banat. Peste câţiva ani, în 1895, s-a
constituit Corul plugarilor din Reşiţa Română, sub denumirea „Reuniune de
Cântări, Lectură şi Muzică a Plugarilor din Reşiţa Română”, care avea drept
motto:
„Grija noastră să ne fie
Munca rodnică şi vie,
Înţelegere între fraţi,
Ani mulţi şi netulburaţi”.
Menţionăm faptul că din grupul de corişti făceau parte alături de plugari şi muncitori din uzină, chiar şi alte naţionalităţi, nu numai români. Corul plugarilor a fost condus mai ales de învăţători, care au pus în scenă şi piese de teatru, printre care îi amintim pe Ion Mărilă, Coriolan Cocora, Trandafir Lugojonel şi apoi Ion Iliasă. După anul 1905, dirijorul corului a fost învăţătorul german Adalbert Hehn, iar ocrotitorul şi organizatorul acestei reuniuni - învăţătorul Gheorghe Albu. După retragerea lui Adalbert Hehn, la pregătirea corului au urmat Avram Meda şi Ştefan Albu. Reuniunile muzical-corale şi teatrele prezentate în Reşiţa au fost completate, ulterior, şi cu acţiuni sociale de ajutorare. În anul 1907 conducerea corului a fost preluată de învăţătorul Ion Mărilă. Acesta a reprezentat, prin activitatea sa spectaculoasă, un moment foarte important în ascensiunea valorică şi conţinutul repertoriului. Cu referire la nivelul artistic şi la succesul repurtat de Corul plugarilor, presa vremii scria că „a secerat” apalauze furtunoase. Cântarea „Pe-al nostru steag e scris unire”, interpretată de toate formaţiile prezente la sărbătoarea steagului, a ridicat asistenţa în picioare, încheindu-se cu versurile lui Bolintineanu:
„Viitor de aur România are
Şi prevăd prin secoli a ei înălţare”.
În anul 1923, ziua de 19 august a însemnat pentru Corul plugarilor din Reşiţa Română o adevărată sărbătoare. La festivitatea organizată de „Asociaţia Corurilor şi Fanfarelor Române din Banat”, au participat mai multe formaţii corale din Reşiţa şi împrejurimi, evenimentul având ca scop declarat „cultivarea şi popularizarea muzicii vocale şi instrumentale”. În anul 1924, corul a participat la un concert public în oraşul Lugoj. Tot în acelaşi an, în cadrul concursului organizat la Timişoara, în zilele de 27 şi 28 septembrie, sub denumirea de „Serbarea cântecului românesc”, a interpretat cântecul „Junimea parisiană”, obţinând premiul II. Merită să menţionăm juriul concursului, compus din din D. Kiriac, Ion Vidu, profesorul şi folcloristul Aurel F. Petreanu din Lugoj şi scriitorul Lucian Costin din Caransebeş. La 20 februarie 1927 se înfiinţează „Asociaţia Culturală a Plugarilor Români din Reşiţa Română”, condusă de dr. Cornel Roşu. Din acest moment s-a pus problema construirii unei clădiri destinate activităţilor culturale. Astfel, între 1928 – 1930 a fost construit „Palatul Cultural”, proiectat de arhitectul Iosif Victor Vlad, profesor universitar la Politehnica Timişoara. Clădirea a fost construită din fondurile strânse de corul plugarilor şi muncitorilor din Reşiţa Română, clădire inaugurată în data de 29 iunie 1930. În perioada cuprinsă între 1930 – 1941, Corul plugarilor din Reşiţa Română a devenit mai independent. Separat de corul condus de Ion Mărilă, a avut pe lângă spectacolele corale din Reşiţa şi turnee pe valea Bistrei, Caransebeş, Oraviţa şi Grădinari. După cel de-al doilea război mondial, activitatea coristică a mai continuat câţiva ani, iar după aceea, aceasta a cunoscut o redimensionare, fiind preluată de Casa de Cultură a Sindicatelor din Reşiţa. În data de 8 februarie 2002, a fost înfiinţată „Asociaţia Culturală Reşiţa Română”, continuatoare a „Asociaţiei Culturale a Plugarilor Români din Reşiţa Română”, având ca principal scop dezvoltarea şi promovarea tradiţiilor culturale locale. Reuniunea de Cântări, Lectură şi Muzică Reşiţa Română a fost reînfiinţată, în anul 2007, cu scopul de a continua tradiţia corală, teatrală, muzicală şi de dansuri, cu participarea amatorilor.
Munca rodnică şi vie,
Înţelegere între fraţi,
Ani mulţi şi netulburaţi”.
Menţionăm faptul că din grupul de corişti făceau parte alături de plugari şi muncitori din uzină, chiar şi alte naţionalităţi, nu numai români. Corul plugarilor a fost condus mai ales de învăţători, care au pus în scenă şi piese de teatru, printre care îi amintim pe Ion Mărilă, Coriolan Cocora, Trandafir Lugojonel şi apoi Ion Iliasă. După anul 1905, dirijorul corului a fost învăţătorul german Adalbert Hehn, iar ocrotitorul şi organizatorul acestei reuniuni - învăţătorul Gheorghe Albu. După retragerea lui Adalbert Hehn, la pregătirea corului au urmat Avram Meda şi Ştefan Albu. Reuniunile muzical-corale şi teatrele prezentate în Reşiţa au fost completate, ulterior, şi cu acţiuni sociale de ajutorare. În anul 1907 conducerea corului a fost preluată de învăţătorul Ion Mărilă. Acesta a reprezentat, prin activitatea sa spectaculoasă, un moment foarte important în ascensiunea valorică şi conţinutul repertoriului. Cu referire la nivelul artistic şi la succesul repurtat de Corul plugarilor, presa vremii scria că „a secerat” apalauze furtunoase. Cântarea „Pe-al nostru steag e scris unire”, interpretată de toate formaţiile prezente la sărbătoarea steagului, a ridicat asistenţa în picioare, încheindu-se cu versurile lui Bolintineanu:
„Viitor de aur România are
Şi prevăd prin secoli a ei înălţare”.
În anul 1923, ziua de 19 august a însemnat pentru Corul plugarilor din Reşiţa Română o adevărată sărbătoare. La festivitatea organizată de „Asociaţia Corurilor şi Fanfarelor Române din Banat”, au participat mai multe formaţii corale din Reşiţa şi împrejurimi, evenimentul având ca scop declarat „cultivarea şi popularizarea muzicii vocale şi instrumentale”. În anul 1924, corul a participat la un concert public în oraşul Lugoj. Tot în acelaşi an, în cadrul concursului organizat la Timişoara, în zilele de 27 şi 28 septembrie, sub denumirea de „Serbarea cântecului românesc”, a interpretat cântecul „Junimea parisiană”, obţinând premiul II. Merită să menţionăm juriul concursului, compus din din D. Kiriac, Ion Vidu, profesorul şi folcloristul Aurel F. Petreanu din Lugoj şi scriitorul Lucian Costin din Caransebeş. La 20 februarie 1927 se înfiinţează „Asociaţia Culturală a Plugarilor Români din Reşiţa Română”, condusă de dr. Cornel Roşu. Din acest moment s-a pus problema construirii unei clădiri destinate activităţilor culturale. Astfel, între 1928 – 1930 a fost construit „Palatul Cultural”, proiectat de arhitectul Iosif Victor Vlad, profesor universitar la Politehnica Timişoara. Clădirea a fost construită din fondurile strânse de corul plugarilor şi muncitorilor din Reşiţa Română, clădire inaugurată în data de 29 iunie 1930. În perioada cuprinsă între 1930 – 1941, Corul plugarilor din Reşiţa Română a devenit mai independent. Separat de corul condus de Ion Mărilă, a avut pe lângă spectacolele corale din Reşiţa şi turnee pe valea Bistrei, Caransebeş, Oraviţa şi Grădinari. După cel de-al doilea război mondial, activitatea coristică a mai continuat câţiva ani, iar după aceea, aceasta a cunoscut o redimensionare, fiind preluată de Casa de Cultură a Sindicatelor din Reşiţa. În data de 8 februarie 2002, a fost înfiinţată „Asociaţia Culturală Reşiţa Română”, continuatoare a „Asociaţiei Culturale a Plugarilor Români din Reşiţa Română”, având ca principal scop dezvoltarea şi promovarea tradiţiilor culturale locale. Reuniunea de Cântări, Lectură şi Muzică Reşiţa Română a fost reînfiinţată, în anul 2007, cu scopul de a continua tradiţia corală, teatrală, muzicală şi de dansuri, cu participarea amatorilor.
Mehadia este o comună a județului Caraș Severin
care mai include și satele: Globurău, Plugova și Valea
Bolvașnița. Denumirea comunei
vine de la expresia latină "Ad Mediam" care înseamnă "la
jumătate". Mehadia a fost
centrul politic și administrativ al unui district românesc până în veacul al
XVI-lea, din care făcea parte și Localitățile învecinate precum Băile
Herculane. Prima atestare documentară a comunei parvine din anul 1323. Pe raza
comunei poate fi admirat Castrul Praetorium, o veche așezare civilă la 3 kilometri
nord de satul Mehadia, 80 de kilometri de
Caransebeș și 29 kilometri de Orșova. La recensământul din anul 2011 populația
comunei era de 4128 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul
2002), dintre care:
români – 93,18% iar restul –
necunoscută sau altă etnie. Componența
confesională a comunei Mehadia, astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 91,18%, baptiști – 1,3% și restul – nedeclarată sau altă etnie.
Statuia lui Hercules cu pielea leului de Nemeea pe umeri,
confectionata din fier de tun (poza de deasupra). Pe soclul statuii este
scris; "Herculi pro salute imperatorum severi et Antonini P II
Conservatori Augustorum Dominorum nostrorum CI Gallus C.V. legatus eorum PR.
PP. CUM SUIS" 198-211 e.n. Baile Herculane" ceea ce
înseamnă; “Lui Hercules cu omagii i s-a ridicat acest altar pentru
imparatii Severus Antonius Pius, C.I. Gallus, devotata augustilor nostri imparati,
trimisul acestora ca guvernator al Provinciei impreuna cu ai sai 198-211 e.n.
Baile Herculane." Statuia, turnată în bronz în anul 1847 de maeștrii
Ramelmayer și Glantz din Viena.
Cazinoul din
localitatea Băile Herculane este o bijuterie arhitectonică care îmbină în mod
armonios stilul baroc cu cel renascentist, azi monument istoric ajuns într-o
stare avansată de degradare, cumpărat de un om de afaceri local care a promis
că va investi sumele necesare pentru a aduce clădirea la stadiul la care a fost
altădată. Lângă scările cazinoului creşte un maiestuos arbore Sequoia Giganteea,
declarat monument al naturii. Clădirea cu
suprafața construită de 2760 metri pătrați este opera
arhitectului austriac Wilhelm von Doderer, Cazinoul cu coloane, aşa cum
era cunoscut, era frecventat în special de elita aristocraţiei imperiale de la
Viena.Edificiul a fost edificat la finele secolului al XIX-lea, dar
măreția i-a venit, însă, la începutul veacului trecut, până când comuniştii au
decis să şteargă orice urmă a Casei Imperiale de Habsburg şi l-au transformat
într-o banală cantină. Pe vremuri, cazinoul a fost prevăzut cu sală de
spectacole, restaurant şi un bazar cu 14 bolţi şi 12 ferestre. La etaj, se afla
Salonul de Argint, destinat jocului de ruletă. Intrarea
în salonul cazinoului se făcea de pe o terasă acoperită, iar printr-un coridor
se comunica şi cu actualele hoteluri Decebal şi Traian. În 1956,
Cazinoul a fost cuprins de flăcări şi doar picturile din Salonul de Argint,
care reprezintă figuri mitologice, au scăpat neatinse. Deşi în salon era pictat
portretul împăratului Franz Iosef, acesta nu a scăpat comuniştilor care l-au
acoperit cu decoraţiuni. Cazinoul aparţine celei de-a doua etape de
sistematizare a oraşului (1860-1875), numită şi etapa Franz Josef, deoarece
construcţiile au fost începute ca urmare a vizitei împăratului austro-ungar din
1852. Ca şi predecesorul său, Francisc I, a apreciat calităţile curative ale
izvoarelor termale. Porţiunea dintre Podul de Piatră de peste Cerna (1864), cu
coridor acoperit, şi cazinou se dezvoltase atunci prin constituirea nucleului
în jurul parcului, cu o compoziţie clasică, în stânga şi în dreapta axului
central al zonei. Cele două ramuri simetrice au fost susţinute de pavilioanele
Decebal (Pavilionul 2, din anul 1861) şi Traian (Pavilionul 1, din 1869).
Acestea funcţionau şi ca hoteluri. Intrarea în Salonul de Argint
(Casino-Salon sau/Kursalon) se făcea de pe o terasă acoperită cu o pânză
specială, aşa cum apare pe ilustratele vremii. Printr-un coridor acoperit, se comunica
cu cele două pavilioane. În urma incendiului din anul 1956, au cazut cele cinci
statui de pe frontispiciu. Inspiraţi de
frumuseţea locurilor şi de poveştile acestor meleaguri, mulţi poeţi şi
scriitori şi-au dedicat creaţiile acestei staţiuni, printre care Cristian
Andersen, Vasile Alecsandri, George Coşbuc, Al. Petofi, Liviu Rebreanu, Nicolae
Iorga, N. Xenopol, M. Sadoveanu, I. Minulescu, I. Slavici, Lucian Blaga şi
mulţi alţii. Clãdirea pe frontispiciul
cãreia stã scris “Saluti et laetitiae” adicã Sãnãtate şi bucurii, decoratã cu
frize sculptate, strãjuieşte şi astãzi liniştitã parcul central.
Prefectura Județului Caraș - Severin
21 decembrie - 1989 Aniversarea Revoluției 1993 - 21 decembrie
21 decembrie '89
Medalia de mai sus
s-a bătut de către Monetăria Statului la comanda Prefecturii Judeţului
Caraş-Severin. Medalia este realizată din bronz aurit, este rotundă, are diametrul
de 60 milimetri și cântărește 115 grame. În câmpul central al aversului medalia
este reprezentat un grup de tineri revoluţionari într-o secvenţă memorabilă din
zilele Revoluţiei din Decembrie 1989. Un tânăr, în picioare, ţine în ambele
mâini un drapel, desfăşurat spre stânga medaliei în formă de zig-zag. În faţa
sa, în stânga, se vede silueta unei tinere, în genunchi, care îngrijeşte un
tânăr rănit. Sub această imagine, pe faldul drapelului, stă scris cu litere
majuscule: “21 DECEMBRIE ‘89”. Pe reversul medaliei, se
află, scris cu litere majuscule, următorul text: „PREFECTURA JUDEŢULUI 21
DECEMBRIE 1989 ANIVERSAREA REVOLUŢIEI 1993 21 DECEMBRIE CARAŞ-SEVERIN” În
1989 majoritatea statelor din estul Europei aveau să se debaraseze de comunism
– în urma unor ample procese reformatoare în Ungaria şi Polonia, printr-o
,,revoluţie de catifea” în Cehoslovacia, prin înlăturarea paşnică de la
conducere a liderilor comunişti (lovituri de stat) în Bulgaria şi RDG sau
printr-o revoluţie sângeroasă în România. Revoluţia română din decembrie 1989 a
fost declanşată în vederea prăbuşirii regimului lui Nicolae Ceauşescu şi
înlocuirea lui cu un regim socialist reformat, după model gorbaciovist. Dar
iată o prezentare cronologică a evenimenteleor revoluției anticomuniste românești,
fără partipiuri politice, găsită pe net, autor Stela Vasilița, la
adresa: http://www.rador.ro/2014/12/12/revolutia-romana-din-decembrie-1989/.
Pe data de 14
decembrie 1989, la Iaşi, organizaţia clandestină „Frontul Popular Român”
încearcă să organizeze o adunare în Piaţa Unirii, pentru a protesta împotriva
regimului lui Nicolae Ceauşescu şi a condiţiilor grele de viaţă. Intervenţia
autorităţilor şi a forţelor de ordine, care au blocat zona şi au arestat
liderii, a făcut ca acţiunea să eşueze. Pe data de 15 decembrie, la Timişoara,
în Piaţa Maria, enoriaşi ai Bisericii Reformate protestează împotriva deciziei
de evacuare din locuinţă şi parohie a pastorului László Tökés. Spre miezul
nopţii, manifestanţii care protestau au fost împrăştiaţi de organele de
Securitate. La Timişoara, încă din 16 decembrie dimineaţa, enoriaşii lui Laszlo
Tökés revin în faţa locuinţei acestuia.
Curând
li se alătură tot mai mulţi locuitori ai Timişoarei. Demonstraţia capătă
accente împotriva regimului totalitar. Se scandează lozinci precum „Jos
Ceauşescu!”, „Libertate!”, „Dreptate!”, „Democraţie!”; se cântă „Deşteaptă-te
române”. Mulţimea se întoarce într-un număr şi mai mare în Piaţa Maria, unde au
loc ciocniri violente cu forţele de miliţie şi securitate şi numeroşi manifestanţi
sunt arestaţi. Protestatarii, în număr de câteva mii, se retrag în faţa
Catedralei Mitropolitane din Piaţa Operei. Protestul s-a extins, scandându-se
„Azi în Timişoara, mâine-n toată ţara!” La Bucureşti, generalul Iulian Vlad,
şeful DSS, îi convoacă pe toţi şefii de direcţii din subordine şi decide
trimiterea unei grupe informativ-operative la Timişoara. Din echipă fac parte
generalul Emil Macri – şeful Direcţiei a II-a (Contrainformaţii Economice),
col. Filip Teodorescu – adj. al Direcţiei a III-a (Contraspionaj), lt.-col Dan
Nicolici – şeful CID (Centrul de Informaţii şi Documentare), lt. col. Glăvan
Gheorghe – şef serviciu informativ în USLA etc. Pastorul László Tökés este
evacuat cu forţa din locuinţă pe data de 17 decembrie, ora 4.00. Dimineaţa
sosesc la Timişoara grupa operativă din DSS condusă de generalul Emil Macri.
Generalul Vasile Milea, ministrul apărării, ordonă, pentru descurajarea
manifestanţilor timişoreni, organizarea unei demonstraţii de forţă a unităţilor
MApN prin centrul oraşului. Patru coloane compuse din peste 550 militari
pornesc (ora 10:00) marşul prin oraş, cu drapel şi fanfară. Mii de demonstranţi
se îndreaptă spre centrul oraşului scandând lozinci anticeauşiste şi huiduind
forţele de intimidare. La ora 13:30 ministrul apărării naţionale ordonă ca
armata să intervină în forţă împotriva demonstranţilor timişoreni. Este atacat
şi devastat, de către manifestanţi, sediul Comitetului Judeţean al PCR.
Protestatarii au aruncat pe fereastră şi au dat foc documentelor partidului, broşurilor
de propagandă şi altor simboluri ale puterii comuniste. Este înălţat primul
drapel cu gaură la mijloc. La Bucureşti începe, la ora 16:30, şedinţa
Consiliului Politic Executiv al CC al PCR în vederea reprimării de către
forţele MApN şi MI a demonstranţilor de la Timişoara. La ora 16:38, soseşte la
Timişoara Comandamentul special instituit de Nicolae Ceauşescu şi coordonat de
Ion Coman – secretarul CC al PCR pe probleme militare – însoţit de o grupă
operativă formată din ofiţeri superiori din MApN şi MI. Grupa operativă este
condusă de general Ştefan Guşe, şeful Marelui Stat Major, din care mai fac
parte generalii Victor Athanasie Stănculescu, Mihai Chiţac, Florea Cârneanu,
Constantin Nuţă – şeful Inspectoratului General al Miliţiei, Gheorghe Diaconescu
– procuror general adjunct. În jurul orelor 17:00, împotriva demonstranţilor
sunt folosite tancuri cu apă şi gaze lacrimogene. Are loc o teleconferinţă cu
toţi primii secretari ai Comitetelor judeţene PCR, la care participă şi
comandanţii de garnizoane militare. Ceauşescu dă ordinul pentru deschiderea
focului împotriva demonstranţilor. La ora 18:00, generalul Ştefan Guşe, şeful
Marelui Stat Major şi prim-adjunct al ministrului apărării naţionale, preia
conducerea forţelor aparţinând MapN. Începe să se tragă în mulţime. Sunt
construite baricade. Acţiunile violente se extind: sunt atacate obiective
militare de către persoane care practic n-au nici o legătură cu manifestaţiile.
La ora 18:45 Generalul Vasile Milea transmite ordinul „Radu cel Frumos” pentru
judeţului Timiş, care presupunea „alarmă de luptă parţială”. Prin urmare, toate
efectivele militare primesc armament şi muniţie de război. Pe 18 decembrie,
Nicolae Ceauşescu îi convoacă la reşedinţa sa din strada Primăverii pe oamenii
cheie ai conducerii de stat (generalul Marin Neagoe, seful Direcţiei a V-a de
securitate şi gardă, generalul Vasile Milea, ministrul apărării, Tudor
Postelnicu, ministrul de interne şi generalul Iulian Vlad, şeful DSS) şi obţine
de la ei promisiunea că va fi deschis focul asupra demonstranţilor. Ceauşescu
pleacă apoi (ora 9:30) pentru o vizită oficială de prietenie de 3 zile în
Republica Islamică Iran (îi lasă la conducere pe Elena Ceauşescu, Emil Bobu şi
Manea Mănescu). La Timişoara s-a decretat legea martială, care interzice populaţiei
să circule în grupuri mai mari de două persoane. Sfidând interdicţiile, un grup
de 30 de tineri au înaintat spre Catedrala Ortodoxă, fluturând drapele
tricolore din care tăiaseră stema comunistă. Alţi 500 de manifestanţi li se
alătură, cântând “Deşteaptă-te române!”. S-a tras asupra lor, unii dintre ei au
murit, alţii au fost răniţi grav. Generalul Mihai Chiţac a ordonat (la ora
18:30) folosirea grenadelor cu substanţe toxice împotriva demonstranţilor din
faţa Catedralei din Timişoara. În faţa Spitalului Judeţean, grupul numeros de
cetăţeni care vrea să-şi recupereze morţii este împrăştiat cu grenade
lacrimogene (ora 19:15). La morga Spitalului Judeţean, la ora 23:00, sub
comanda colonelului Ghircoiaş, începe „Operaţiunea Trandafirul”, de sustragere
a cadavrelor (43) şi transportarea lor la Crematoriul Cenuşa de la Bucureşti
spre a fi incinerate. În 19 decembrie la Timişoara, marea majoritate a
întreprinderilor din oraş îşi încetează activitatea. Muncitorii din
întreprinderile “6 Martie”, “Elba”, “Solventul” şi “Azur” declanşează acţiuni
de protest. Un angajat de la Uzinele Mecanice din Timişoara porneşte sirena
aeriană. A fost semnalul pentru mii de timişoreni să iasă din nou în stradă.
Radu Bălan şi Ştefan Guşă au vizitat muncitorii din fabricile timişorene, dar
au eşuat în a-i determina să-şi continue munca. La presiunea muncitorilor,
generalul Guşă le promite că Armata nu va trage în ei. Manifestanţii scandează
„Armata e cu noi!”. Generalul Guşă ordonă trupelor să intre în cazărmi. Pe
străzile oraşului, militarii fraternizează cu revoluţionarii. În data de 20
decembrie la Timişoara, 100000 de protestatari au ocupat Piata Operei (astăzi
„Piata Victoriei”) şi au început să strige sloganuri anti-guvernamentale: „Noi
suntem poporul!”, „Armata e cu noi!”, „Nu vă fie frică, Ceauşescu pică!”. În
foaierul Operei din Timişoara are loc, la ora 13, constituirea Frontului
Democratic Român (FDR). În clădirea Consiliului Judeţean, un Comitet Cetăţenesc
redactează primele liste cu revendicări, printre care: destituirea lui
Ceauşescu, dizolvarea guvernului, eliberarea arestaţilor, redarea către familii
a trupurilor celor ucişi în zilele anterioare, informarea corectă asupra
evenimentelor de la Timişoara, alegeri libere. Revendicările sunt înaintate
primului-ministru Constantin Dăscălescu şi lui Emil Bobu, sosiţi la Timişoara
(ora 14.30) din ordinul Elenei Ceauşescu; Sub presiunea mulţimii, o parte a
revendicărilor sunt acceptate (au fost eliberaţi majoritatea deţinuţilor
arestaţi în zilele precedente), la celelalte se promite că va răspunde
Ceauşescu personal. Pe baza listelor de revendicări, seara este elaborată Proclamaţia
FDR, primul program al Revoluţiei Române. După-amiaza şi seara manifestaţiile
se extind şi în alte localităţi din judeţul Timiş: Lugoj, Jimbolia, Sânnicolaul
Mare, Deta. Reîntors din Iran Nicolae Ceauşescu ţine o teleconferinţă cu
prim-secretarii în care afirmă că situaţia din Timişoara se datorează
intervenţiei străine (SUA, URSS şi Ungariei). La ora 19:00 Nicolae Ceauşescu se
adresează populaţiei, prin intermediul Televiziunii, şi condamnă manifestaţiile
de la Timişoara. El aprobă decretul privind instituirea stării de necesitate pe
întreg teritoriul judeţului Timiş, care intră în vigoare de la ora 23:00.
Victor Stănculescu este numit de Ion Coman comandant militar al Garnizoanei
Timişoara. Aproape de miezul nopţii, Nicolae Ceauşescu convoacă la sediul CC al
PCR din Bucureşti pe reprezentanţii ambasadei URSS pentru a le cere retragerea
agenţilor sovietici din Timişoara. În noaptea de 20 spre 21 decembrie muncitori
din Craiova, Calafat, Băileşti şi Caracal au fost îmbrăcaţi în uniforme de
gărzi patriotice, înarmaţi cu bâte şi trimişi cu trenuri speciale spre
Timişoara spre a înăbuşi revolta. Ajunşi acolo şi înţelegând despre ce este
vorba, aceştia au fraternizat cu timişorenii. În ziua de 21 decembrie, la
Timişoara, la ora 9:00, din balconul Operei se citeşte Proclamaţia Frontului
Democrat Român. La Bucureşti, în Piaţa Republicii, la ora 12:00 începe mitingul
cerut de Ceauşescu cu scopul de a înfiera tulburările de la Timişoara şi de a
vorbi despre nevoia imperativă de a apăra ţara de atentatele cercurilor străine
la integritatea şi independenţa ei. La puţin timp după ce ia cuvântul,
Ceauşescu este huiduit din mulţime. Transmisia radio-tv este întreruptă.
Oamenii s-au regrupat în Piaţa Universităţii. Întreg centrul Bucureştiului, de
la Piaţa Unirii la Romană şi până la Piaţa Rosetti, a fost ocupat de
manifestanţi. În jurul orei 17:00 mureau primii oameni în apropierea Sălii
Dalles. În zona Hotelului Intercontinental se ridică o baricadă în faţa
Restaurantului Dunărea (ora 22:00).
Insigna - Drumeții veterani - Herculane 2009
Insignele ,,Drumeţii
Veterani – Herculane 2009” sunt confecționate de firma “Accesorii
Prod din Oradea” într-un tiraj de 100 exemplare în cinci variante de culoare,
din material compozit turnat emailat. Are forma ovală cu dimensiunile de 38 / 27 milimetri fiind prevăzută cu un sistem de prindere tip broșă.
Insigna - Drumeții veterani - Herculane 2009
Pe
insignă este reprodusă planta din flora spontană denumită Vinca
Herbacea frecvent întâlnită primăvara în zona montană. Vinca Herbacea,
denumire populară Saschiu, Brebenoc, Cununiță sau Merișor este o planta erbacee,
perena care creste in habitatele de stepa si este relativ rezistenta la seceta.
Are frunze lanceolate, persistent lucioase si flori cu o corola cu cinci lobi
de culoare albastru-violet. Înflorește în luna aprilie și face flori albastre.
Preferă locurile umbroase unde formează pâlcuri compacte.
Insigna - Drumeții veterani - Herculane 2009
Florile apar în
aprilie și mai, la subsuoara frunzelor, fiind dispuse pe codite lungi. Are
tulpini târâtoare de aproximativ un metru pe care se formează rădăcini
adventiva la nivelul nodurilor, iar frunzele sunt așezate pe tulpini aeriene de
20-25 centimetrii. Fructul este o foliolă. Este folosită ca plantă ornamentală
dar și ca plantă medicinală, utilizată pentru scăderea tensiunii. Se recoltează
partea aeriană, începând din aprilie până în octombrie, de când este în plină
înflorire, frunzele prea putin rămânând tinere. Uscarea se face cât mai curând,
în locuri ferite de lumina directă a soarelui, dar călduroase și bine aerisie,
întinzându-se într-un strat subțire și fiind întoarse la 2-3 zile.
Insigna - Conșilier Oravița
În
România, Consiliul Local este o
autoritate administrativă autonomă deliberativă, compusa din primar și
consilieri aleși în condițiile legii pe o perioadă de 4 ani. Consiliul Local se
întrunește lunar în ședințe ordinare și, ori de câte ori este nevoie, în
ședințe extraordinare. În intervalul dintre ședințe, Consiliul îsi desfășoară
activitatea prin comisiile de specialitate, care propun, prin rapoarte,
admiterea sau respingerea proiectelor de hotărâri sau a altor acte prezentate
consiliului.
Oravița (în maghiară Oravicabánya, mai demult Németoravica,
în germană Deutsch-Orawitz) este un
oraș în județul Caraș-Severin, Banat, România, format din localitățile
componente Ciclova Montană, Marila, Oravița (reședința), Agadici,
Brădișoru de Jos, Broșteni și Răchitova. Prima atestare documentară cu actualul
nume este din anul 1697 în Conscriptia lui Marsigli. Urme de locuire se
găsesc însă începând cu perioada neolitică, continuând cu perioada daco-romană,
când în zonă au existat exploatări miniere, și pe toată perioada evului mediu
fiind suficiente mărturii asupra unei așezări cu denumiri diferite. Orașul
Oravița s-a format prin unirea localităților Oravița Montană cu Oravița Română.
În perioada interbelică acest oraș a fost reședința județului Caraș. Sus am
postat stema actuală și o poză a Primăriei localității Oravița. La
recensământul din anul 2011 orașul număra 11382 locuitori, în scădere față de
recensământul anterior (anul 2002), dintre care: români – 84,45%, romi – 2,35 %
și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a orașului Oravița, astăzi se prezintă
aproximativ astfel: ortodocși – 78,59%, romano catolici – 3,57%, penticostali –
2,5%, baptiști – 1,96% iar restul – nedeclarată sau altă religie. Enumăr mai
jos câteva dintre premierele investiționale ce au avut loc aici:
- Clădirea teatrului a fost construită în stil baroc vienez în anii 1816 – 1817. La inaugurarea teatrului din Oravița au participat împăratul și împărăteasa Austriei, Francisc I și Carolina Augusta, care au fost găzduiți la Hotelul Imperial, între 7-10 octombrie 1817. Pe scena acestui teatru s-au perindat trupe din Austria, Germania, Ungaria, de la Teatrul Național din București. Aici au fost prezenți oameni de seamă ca M.Eminescu și G.Enescu. Azi, în clădirea teatrului se găsește Muzeul de istorie a teatrului și a orașului Oravița care cuprinde mai multe secții: istorie, geografie istorică, etnografie-folclor, arhiva documentară și biblioteca "Sim Sam. Moldovan-Ionel Bota" de carte și presă veche. În anul 1968, a luat ființă expoziția permanentă de istoria culturii care a fost reorganizată în anii 1973 și 1982. În cadrul acestei expoziții se găsesc tipărituri, manuscrise, afișe și documente, costume, recuzită, accesorii. Printre piesele de excepție, se remarcă lista originală de subscripție pentru construirea teatrului (1817), și afișele trupei G.A.Petculescu, prima trupă profesională din Ardeal și Banat.
- Calea ferată Oravița – Baziaș a fost prima cale ferată construită pe cuprinsul României, dată în funcțiune la data de 20 august 1854.
- Calea ferată Oravița – Anina este una din cele mai frumoase linii de cale ferată din Europa, doar ca nu este pusă deloc în valoare. A fost dată în folosință în anul 1863 și este cea mai veche linie ferată montană din România. O caracteristică a gării din Oravița, este aceea că are peronul la primul etaj.
- Primele baraje de greutate din Romania construite în perioada 1723 – 1733 pentru spălarea minereurilor pe pârâul Oravița, cunoscute sub numele de Lacul Mare și Lacul Mic.
- Cea mai veche farmacie montanistică, „La vulturul negru”, fondată în anul 1793 și atestată din 1796, conform o plăcii de la intrare, situată pe strada 1 Decembrie 1918 , la numărul 17.
in croată Ričica), este
capitala județului Caraș Severin din România, provincia Banat, care numără
aproximativ 84000 de locuitori. Istoric, localitatea este atestată din
secolul al XV-lea cu numele de Rechyoka și Rechycha. Cercetările
arheologice au descoperit în acest spațiu urme de locuire din perioada neolitică,
dacică și romană. Este menționată în 1673 cu numele Reszinitza, ai cărei
locuitori plăteau impozite către pașalâcul Timișoarei, iar în anii 1690 -
1700 izvoarele o amintesc ca depinzând de Districtul Bocșei împreună
cu alte localități din Valea Bârzavei. Conscripția din anul 1717 o
menționează cu numele Retziza, având 62 gospodării impuse de către stăpânirea
austriacă nou instaurată aici. Ea devine din 3 iulie 1771 locul de întemeiere a
celui mai vechi și important centru metalurgic de pe continentul european. Odată
cu nașterea uzinelor, se pun bazele Reșiței industriale. Sus am postat stemele
comunistă și actuală ale orașului Reșița, iar dedesubt pozele câtorva monumente
de cultură și arhitectură reșițene și câteva trimiteri poștale din vremuri
diferite.
Fabrica de alcool
Fabrica de amoniac
Fabrica de bandaje
Fabrica de locomotive
Fabrica de preparare a cărbunelui
Gara
Industria distileriei lemnelor
Intrarea în mină
Palatul comunal
Pod peste Bârzava
Sinagoga
Vila Direcțională
Vila Koch
Prefectura
Primăria
Catedrala ortodoxă
Universitatea "Eftimie Murgu"
Vedere
Caraș-Severin este un județ situat la limita
provinciilor Banat și Transilvania din România, care are ca reședință orașul industrial Reșița. Situat în partea de sud-vest a României,
județul Caraș-Severin are o suprafață de 8514 kilometri pătrați, 3,6%
din suprafața țării, ocupă locul al treilea, ca mărime între județele țării,
numără aproximativ 333000 de locuitori și cuprinde 2 municipii - Reșița și
Caransebeș, 6 orașe - Bocșa, Oravița, Moldova Nouă, Oțelu Roșu, Anina, Băile
Herculane și 69 de comune. Sus am postat harta, stemele interbelică Caraș și
Severin, comunistă și actuală ale județului Caraș - Severin, iar
dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din
județul Caraș-Severin, din vremuri diferite, precum și alte frumoase
locuri de vizitat pe aceste meleaguri, dar și câteva trimiteri poștale
ilustrate.
Cascada Coronini
Vedere - Sadova Veche
Vedere - Sasca Montană
Cabana Restaurantului Șușara - Sasca Montană
Viaductul La Schlucht - Anina
Casa de cultură - Anina
Grupul școlar minier - Anina
Peștera Comarnic - Anina
Gara - Baziaș
Portul - Baziaș
Vedere - Bocșa Montană
Vedere - Bozovici
Vedere - Brebu
Biserica ortodoxă română - Caransebeș
Școla normală, primară, gimnaziul de fete - Caransebeș
Statuia generalului Dragalina - Caransebeș
Vedere - Ciclova
Vedere - Colțan
Vedere - Kozla
Vedere - Dognecea
Fabrica de bere - Ciclova
Vedere - Grădinari
Hotelul Cerna - Băile Herculane
Hotelul Severin - Băile Herculane
Vila Miramonte - Băile Herculane
Vedere - Mărghitaș
Vedere - Mehadia
Piața centrală - Mehadia
Vedere - Moldova Nouă
Vedere - Moldova Veche
Vedere - Ocna de Fier
Liceul Dragalina - Oravița Montană
Sanatoriul CFR "Ilie Pintilie" - Oravița
Capela Coroanei - Orșova
Stânca Baba Gaia - Orșova
Vedere - Oțelul Roșu
Parcul - Poneasca
Gara - Teregova
Vedere - Drencova
Palatul Korongy - Caransebeș
_________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Explorator navigator italo-spaniol Cristofor Columb
a trăit între anii 1451 - 1506.
Detaliu vignetă de pe un nodgeld austriac
(bancnotă locală de necesitate)
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni olandeze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 31.03.2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu