luni, 13 octombrie 2008

O ZI CU SEMNIFICATIE MULTIPLA











8 octombrie
a fost pentru mine o zi cu semnificatie multipla.
***

In aceasta zi am serbat, in cel mai cald si mai dulce mediu familiar, al 78-lea an de viata al tatalui Misu. Petrecerea a avut loc in curtea casei de la Cindesti. Asta a fost initiativa scumpei mele cumnatele- Lorica (vezi poza)
Am beneficiat de lautari, bucate si bauturi alese precum si multa buna dispozitie. S-a cintat, s-a dansat, s-a ris dar au curs si lacrimi...lacrimi de emotie. Au lacrimat ochii sarbatoritului, pentru ca in urma cu aproximativ un an de zile a suferit o interventie chirurgicala riscanta, precum si ai musafirilor. Am lacrimat si eu, om la 55 de ani, dar m-am si bucurat, pentru ca inca mai sunt copil, si imi traieste tata. Tuturor le doresc sa fie fericiti si sa se simta copii, la multi ani!
***
La revenirea catre locuinta mea de la oras am avut surpriza sa constat ca masinuta mea (batrina Dacioara) incepe sa trepideze, acumulatorul nu mai primeste curent iar beculetul care indica temperatura apei din motor clipoceste amenintator si, cum niciodata nu am fost as in mecanica, incep sa ma alarmez dar tac pentru a nu mai da nevesticii ocazia sa ma cicaleasca. Sunt incordat dar totusi calc cu atentie acceleratia sperand sa ajung cu bine si la timp acasa. Am avut insa noroc, am ajuns acasa fara a fi blagoslovit cu inca vreo ocara din partea consoartei. A doua zi am gasit hiba: s-a rupt fulia arborelui cotit, am cumparat una noua iar mecanicul mi-a inlocuit-o cit ai zice "peste". Si astfel am depasit orice emotie, dupa ce mi-am usurat buzunarul cu aproape 100 de lei.
***
Seara a venit vestea cea dura, a incetat din viata marele savant George Emil Palade. In drumul spre descoperirile sale, pentru care este recunoscut pe plan mondial, savantul american de origine romana, distins cu cel mai prestigios premiu in domeniul stiintei, George Emil Palade, si-a petrecut o parte din copilarie si adolescenta pe meleaguri buzoiene, unde tatal sau venise sa predea ca profesor in orasul Buzau. Renumitul cercetator in materie de biologie celulara a fost elev eminent, luindu-si bacalaureatul la liceul "Bogdan Petriceicu Hasdeu" din oarsul meu, dupa care a plecat la Bucuresti pentru a studia medicina.
George Emil Palade s-a nascut la Iasi in anul 1912, noiembrie 12, fiind al doilea fiu din cei trei copii ai lui Emil Palade si a Constantei Palade Cantemir. In perioada 1930-1946 a urmat cursurile Facultatii de Medicina a Universitatii Bucuresti, obtinind calificarea de doctor in medicina dupa care a profesat doi ani ca medic clinician la spitalul Colentina.
Iata cum isi motiveaza marele savant decizia de a urma calea cercetarii medicale:"Hotarirea de a ma dedica cercetarii fundamentale a fost dictata de doua motive. Mai intii ma tulbura ideea ca exista o diferenta, aproape o prapastie, intre ceea ce stiam ca medic si sperantele, pe care bolnavii si le puneau in mine. Perspectiva de a deveni medic intr-un cabinet sau intr-un spital ma nemultumea. Suficienta, schematismul si plafonarea careia ii cadeau victime cei mai multi dintre colegi m-ar fi impins, fara indoiala, spre blazare, spre ratarea adevaratei mele chemari, care era incursiunea in necunoscut. Ma interesa sa patrund in profunzimea fenomenelor biologice, sa lucrez acolo unde bintuie indoielile, unde se naste stiinta".
Amintesc aici doar citeva dintre realizarile sale stiintifice:
  • a creat in anul 1952 fixatorul Palade pentru microscopia electronica (tetraoxid de osmiu 1% in tampon de veronal sodic).
  • a descifrat structura ultrafina a mitocondriei.
  • a pus in evidenta ribozomii, la nivelul carora se realizeaza biosinteza de proteine. In onoarea sa, ribozomii s-au numit pentru o vreme, in epoca, granulele lui Palade.
  • a pus la punct tehnica autocitoradiografiei.
Savantul are multe realizari impreuna cu alte echipe de medici si savanti de pe tot globul pamintesc.
Pentru activitatea sa stiintifica si pentru rezultatele obtinute de-a lungul timpului, George Emil Palade a fost in mai multe rinduri recompensat cu importante premii si totodata a devenit membru a mai multor recunoscute academii. Cu prilejul acordarii unei inalte distinctii, a fost numit: "exploratorul unei lumi noi, al carei principal cartograf ramine".
La 10 noiembrie 1974, in ziua comemorarii incetarii din viata a lui Alfred Nobel, lui George Emil Palade si altor doi cercetatori, li s-au decernat Premiul Nobel pentru Medicina, pentru descoperirile lor privind organizarea structurala si functionala a celulei.
Ca recunoastere a meritelor sale stiintifice incontestabile insusi presedintele american Ronald Reagan l-a distins cu Medalia pentru merite deosebite in domeniul stiintei.
Pentru toata munca sa, dedicata stiintei, si presedintele nostru, domnul Traian Basescu l-a decorat in anul 2007 cu cea mai inalta distinctie a Romaniei, Ordinul Steaua Romaniei in grad de Colan.
In semn de mare pretuire a faptului ca marele savant si-a petrecut adolescenta in Buzaul meu, Scoala generala de 10 clase din strada Spiru Haret (fosta nr.15) poarta cu demnitate numele "GEORGE EMIL PALADE". Terenul pe care este ridicata scoala a apartinut candva familiei Palade.
Somnul de veci al marelui savant sa fie linistit, iar cit mai multi dintre noi sa-i urmam idealurile.
***
Asa a decurs ziua mea de 8 octombrie, anul de gratie 2008.

După cum ţi-am promis, dragă cititorule, ataşez aici o altă încercare de pozie. Citeşte-o cu atenţie şi trimite-mi comentariul tău. Mulţumesc!



CREPUSCUL

Soarele
A vopsit cerul cu sânge.
Îmi plec urechea la sufletul tău
Şi-aud şi văd
Că tu depărtezi de mine.


Înţeleg
Că totuşi ceva te reţine,
Dar eşti învinsă
În faţa vieţii şi-a pasiunii.
Dă glas chemării
Şi uită-mă!

Eu voi rămâne
Ce-am fost
Dintotdeauna,
Crepuscul
În lupta cu valuri de sânge.

Până mâine, numai de bine!

Bancnota afisata e din China anului 1980 si are valoarea de 5 jiao




Niciun comentariu: