Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea poloneză GRYFOW SLASKY, denumire
germană GEIFFENBERG IN SCHLESIEN, județul
LWOWEK, voievodatul SILEZIA INFERIOARĂ din vremuri
diferite, câteva trimiteri poștale ilustrate și o monedă locală.
Biserica Sfântu Hedwig
Altarul Bisericii Sfântul Hedwig
Piața
Partea de vest a Pieței
Hotel Zur Burg
Gara
Casa de pe Strada Rynek - 4
Casa de pe Strada Rynek - 5
Casa de pe Strada Rynek - 12
Casa de pe Strada Rynek - 13
Primăria
Fântâna orașului
Pod peste râul Kwisa
Strada Gării
Strada Hirschberger
Sanatoriul
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Vedere generală
Monedă locală
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL NEAMȚ
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
M.L.N.R. - R.L.Moldova nr.294 Or. Târgu Neamț
(Marea Lojă Națională Română)
(Loja Română Moldova nr.294 Ordinul Tîrgu Neamț)
Produsul de mai sus
este o medalie de lojă, emisă la comanda Lojii
masonice Moldova din orașul Târgu Neamț, județul Neamț. Medalia este
confecționată din metal comun, are forma rotundă și pe ambele fețe, periferic
circular, sunt trasate două cercuri liniare continue, între care este aplicată
inscripția: “*MLNR* R.L.MOLDOVA NR.294 OR. TÎRGU NEAMȚ”
însemnând “Marea Lojă Națională Română – Loja română nr. 294 orașul Târgu Neamț.”
Pe fundalul unei fețe este redat un soare radiind peste care sunt aplicate un
echer și un compas având litera G între brațele lor – toate simboluri masonice
iar pe fundalul celeilalte – stema vechii provincii Moldova.
Vorbind etimologic, Francmasoneria
este o asociaţie a zidarilor (masoni) liberi (adjectivul ,,franc” desemna în
Evul Mediu francez pe cineva scutit de dările feudale). Cuvântul franc-mason,
încetăţenit la noi prin secolul al XVIII-lea de un cleric, vine prin filiera
franceză; sensul termenului fiind identic şi în celelalte limbi europene:
freemason în engleză, Freimaurer în germană şi liberi muratori în italiană.
Situaţia privilegiată a acestei asociaţii a constructorilor medievali – căreia
putem să-i spunem : breaslă - vine din faptul că membrii ei erau constructorii
bisericilor şi catedralelor. Toate domurile şi catedralele artei gotice au fost
ridicate de francmasoni între secolele X -XVII, aceasta fiind principala
îndeletnicire a Francmasoneriei. Francmasoneria a fost, ca orice breaslă medievală,
o societate secretă. Membrii ei aveau: parole, semne, vestimentaţie specială şi
un alfabet secret. Exista de asemenea un ritual simbolic, un simbolism al
obiectelor (mai ales al uneltelor de zidărie) şi un mit fundamental – mitul
despre uciderea lui Hiram, arhitectul templului lui Solomon, care a fost ucis
de trei calfe cu uneltele lor: rigla, cleştele (compasul) şi ciocanul de lemn
(maiul), devenite apoi simboluri în Francmasonerie. De asemenea locurile în
care a fost lovit Hiram au căpătat şi ele o valoare simbolică pentru masoni:
gâtul – sediul vieţii materiale, inima – sediul sufletului şi fruntea sediul
inteligenţei. În continuare voi enumera simbolurile masonice întâlnite pe
insigne şi anume: ECHERUL şi COMPASUL, sunt simboluri de bază ale masoneriei,
necesare pentru ridicarea unor edificii stabile şi drepte. Ele constituie
alături de Biblie (simbolul Cărţii Sacre), cele trei Mari Lumini ale
Masoneriei. Echerul este simbolul rectitudinii morale în conduită, ale cinstei
şi onestităţii iar compasul, simbolul patimilor (lăcomie, mânie, judecată
nedreaptă, intoleranţă, egoism), al cunoaşterii şi priceperii. Fără compas nu
se poate alcătui un echer, iar fără un echer nu se poate construi un Templu.
FIRUL CU PLUMB PENTRU NIVEL, este elementul echilibrului interior şi sugerează
ideea ascensiunii stabile, liniare, trasând o linie verticală infinită care
conduce la perfecţiune. Semnifică capacitatea de a construi un sistem de
referinţă. CIOCANUL şi DALTA, semnifică necesitatea de a uni acţiunea cu gândul.
Ciocanul reprezintă forţa voinţei iar dalta discernământul, inteligenţa şi
fineţea. Combinarea celor două determină perfecţionarea treptată a operei.
RIGLA, este emblema perfecţiunii şi a ordinii, este din timpuri străvechi
instrumentul de comparaţie a mărimii de măsurare a armoniei proporţiilor. Este
şi simbolul celor 24 de ore ale zilei, dintre care o parte trebuie dedicate
gândului, una lucrului, una odihnei şi un celor care au nevoie de ajutor.
MISTRIA, simbolizează binefacerea, precum şi dorinţa de al ajuta pe cel care
are nevoie, exprimă bunătatea, caritatea dar şi voinţa fiinţei umane. DELTA,
numită şi triunghiul lui Solomon. Are forma unui triunghi echilateral şi este
reprezentarea geometrică a lui trei (principiul triplicităţii). În tradiţia
creştină semnifică trinitatea iar în mai multe filozofii divinitatea ca
perfecţiune. În Templu, Delta are în centru fie litera G, căreia i se dau mai
multe interpretări (Dumnezeu – God, Cunoaştere – Gnosi, Geometrie, Geneza), fie
tetragrama ebraică, fie schema pitagorică, fie ochiul divin – simbol al
principiului creator, fie soarele – principiul luminos al vieţii. OCHIUL
ATOTVĂZĂTOR, simbol al Divinităţii şi, prin analogie, al atributelor cele mai
importante pentru om: iubirea, ştiinţa, dreptatea, şi mila. Una dintre cele mai
importante reprezentări ale Ochiului Atotvăzător se găseşte pe bancnota de un
dolar. Ea reproduce Marele Sigiliu al Statelor Unite. SOARELE şi LUNA,
reprezintă alternanţa şi echilibrul între zi şi noapte între alb şi negru,
între activitate şi repaos, dialectica contrariilor. Soarele simbolizează
Masculinul, fiind de aceea simbolul Originii, al Începutului, al raţiunii care
luminează tenebrele şi iluminează spiritele. Luna simbolizează Femininul,
obscurul, intuiţia, caracterul schimbător al formelor. ZODIACUL, după etinomul
grecesc, ,,cerc cu figuri animale” , era, conform definiţiei platonice,
,,imaginea cerului”. În masonerie zodiacul este folosit ca sistem simbolic şi
nu are caracter divin sau astrologic, ci înfăţişează o viziune cosmologică a
universului. ACACIA (SALCÂMUL), este cel mai important dintre simbolurile
vegetale ale masoneriei simbolizând principiul nemuririi gradului de Maestru.
Salcâmul este simbolul speranţei şi al existenţei sufletului dincolo de moartea
fizică şi conservarea energiei indestructibile a vieţii. COLOANELE,
simbolizează dualitatea. Prima coloană simbolizează elementul feminin, aerul,
suflul ce alimentează viaţa, sensibilitate, înţelepciune iar a doua elementul
masculin, focul, căldura vitală devoratoare, activitatea, suflu alchimiştilor.
Din duplicitatea celor două se naşte dihotomia între vertical şi orizontal,
între valorile terestre şi cele ale aerului, căutarea contrariilor şi
principiilor complementare. Coloanele mai înseamnă perpendicularitate,
stabilitate, echilibru, joc controlat al dinamicii între urcuş şi coborâşi.
MOZAICUL, pavimentul cu dale albe şi negre este simbolul binarului, al
opoziţiei între o entitate şi alta, între spirit şi materie, între adevăr şi
fals, între bine şi rău, între frumos şi urât, sugerând în acelaşi timp şi
dinamica compoziţiei între contrarii. LITERA ,,G”, simbol al geometriei şi unul
dintre simbolurile lui Dumnezeu (God în limba engleză). Este asociat adesea cu
echerul şi compasul alcătuind simbolul Masoneriei. Marea Lojă Națională
din România (M.L.N.R.) a fost înființată în anul 1993 sub
patronajul Marelui Orient al Italiei și la inițiativa unor cercuri
masonice americane. La momentul înființări, mai exista încă o organizație
masonică în România având același nume, înființată pe filieră franceză, care
însă în anul 1996 a fost redenumită în Marea Lojă Națională Unită din
România (MLNUR) iar în 2010 în Marea Lojă Națională Română 1880 (MLNR
1880). În anul 2001, o parte a MLNUR, s-a unit cu MLNR, dorind să unifice masoneria
regulară recunoscută. Pe 24 ianuarie 2008, două mari organizații masonice,
Marea Lojă Națională din România și Marea Lojă a României au fuzionat devenind
MLNR, aceasta editând revista Atelierul Masonic. Temuta, admirata sau
dezavuata, Francmasoneria a jucat si continua sa aiba un rol
important in multiple planuri ale Romaniei. Sub semnul echerului si compasului
de sub ochiul unic, s-au desfasurat evenimente majore ale
neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o considerabila cota in
perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie de masoni. Sintagma
este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati apartineau unor
societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi, Brasov, Chisinau,
Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in lojile pariziene, ii
gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri, Cuza, Negruzzi si I.C.
Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12 din 19 prim-ministri au
fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii. Acum, Francmasoneria
romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine, in perioada Romaniei
Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru Alexandru Vaida-Voievod,
incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de Traian Vuia, Mihai Serban
s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii sai masoni, premierii
britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau, acceptul unor
importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia. Numele
altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult, in
primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa
Romana este de cu totul alta parere. Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937,
la concluziile Mitropolitului Nicolae al Ardealului, ramasa si astazi in
vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte urmatoarea sinteza: "Este
o organizatie mondiala secreta, in care evreii au un rol insemnat, avand un rit
cvasi-religios, luptand impotriva conceptiei crestine, impotriva principiului
monarhic si national, pentru a realiza o republica internationala, laica.
Este un ferment de stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste
Francmasoneria ca doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru
oculta". Cuvintele „francmason“, „francmasonerie“ sunt forma
românească a cuvintelor englez free mason, francez francmaçon şi
german Freimaurer care înseamnă „zidar,constructor liber“ şi
reprezintă o moştenire a uneia din rădăcinile francmasoneriei: breasla
zidarilor care construiau biserici, bazilicile şi catedralele în Evul
mediu. Potrivit dicţionarului enciclopedic „The New Encyclopedia
Britannica“, francmasoneria este cea mai vastă societate secretă din lume,
răspândindu-se mai cu seamă datorită întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului
ritanic (mai corect spus ar fi însă: „societate discretă“). Însă
francmasoneria a funcţionat în secret doar atunci şi acolo unde a fost
interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o asociaţie secretă, deşi prezintă
asemănări cu Şcolile de Mistere din Antichitate. Însă, potrivit definiţiei
date de masonii înşişi, masoneria este: „o asociaţie de oameni liberi şi de
bune moravuri care conlucrează pentru binele şi progresul societăţii prin
perfecţionarea morală şi intelectuală a membrilor săi.“ Despre Masonerie
există două puncte de vedere: primul, pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o
organizație fraternă, ai căror membri sunt uniți de idealuri comune morale
şi metafizice; în cele mai multe dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă
supremă. Câtă vreme masoneria tinde spre perfecţionarea omului, este
compatibilă cu orice credinţă sau convingere sinceră şi nu ar trebui să apară
probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă această organizație într-o lumină
diabolică, socotind-o o pseudo religie, cu o organizare ermetică, antisocială,
complotistă si satanista. Lojele masonice sunt forme de organizare ale
masonilor de oriunde.
Stema
principatului Moldovei este reprezentată, în mod tradițional, prin
capul de bour, privit frontal, simbolizând puterea, cu soarele simbolizând
luminăția bunei domnii, plasat între coarnele bourului, cu un trandafir
heraldic în stânga simbolizând credința, și în dreapta luna, în faza
de crai nou simbolizând renașterea. Fondul este cinabru (cum se spune
roșu în heraldică) simbolizând vitejia. Această stemă constituie elementul de
bază al sigiliului Moldovei, al steagului Moldovei și al monedelor
moldovenești.
Târgu Neamț, în limba
maghiară - Németvásár, în limba latină -Ante Castrum Nempch,
este un oraș din județul Neamț, care include și satele: Blebea, Humulești și Humuleștii Noi.
Localitatea este renumită pentru Cetatea Neamțului, pentru casa unde a crescut
poeta Veronica Micle și – de asemenea – prin satul (astăzi
cartierul) Humulești, leagănul copilăriei povestitorului Ion Creangă. În
plus, orașul este centrul unui areal din nordul județului Neamț în care se
găsesc aproximativ 20 de mănăstiri ortodoxe, unele de o importantă valoare
artistică și culturală, precum Văratec, Agapia sau Secu. Orașul este situat în nordul județului Neamț, în vestul
regiunii istorice Moldova și în nord-estul României. Zona orașului Târgu Neamț
este bogată în ape subterane de stratificație și în straturi acvifere freatice.
În zona Băilor Oglinzi, stațiune situată în vecinatatea orașului Târgu
Neamț, apele de stratificație apar la suprafață sub forma izvoarelor minerale.
Calitatea acestor izvoare minerale a făcut ca aceste izvoare să fie folosite
din cele mai vechi timpuri până în prezent. În perioada interbelică aici
funcționa una din cele mai apreciate stațiuni balneare, fiind frecventată de
familia regală și de către turiștii străini. Cel de-al Doilea Război Mondial a
adus distrugerea acestei stațiuni în proporție de 90%, și chiar dacă între timp
stațiunea a mai fost refăcută, ea nu a mai beneficiat de dotările din perioada
interbelică, devenind o stațiune de interes local. Orașul Târgu Neamț
beneficiază de o pânză freatică bogată, cu debite cuprinse între 13,60 l/s și
21,00 l/s, având astfel o cantitate semnificativă de apă potabilă de foarte
bună calitate, cu gust plăcut și nepoluată. La recensământul din anul 2011
orașul număra 18695 locuitori, în scădere față de recensământul anterior( anul
2002 – 20496 locuitori), dintre care: români - 93,29%, romi
– 1,76% și restul – necunoscută sau altă etnie.
Componența confesională a orașului nemțean Târgu Neamț astăzi se prezintă
aproximativ astfel: ortodocși – 93,32% și restul – nedeclarată sau altă religie. Din punct de vedere al vestigiilor arheologice, în arealul
orașului Târgu Neamț a existat una din cele mai vechi așezări locuite din
zona Moldovei, ele datând din neolitic și epoca bronzului. Cele mai vechi
dovezi de locuire s-au găsit în zona Băilor Oglinzi (zona izvoarelor
sărate), Pometea, Lunca și Târpești. În anul 1847, atunci când s-au început
săpăturile pentru Spitalul Orășenesc, s-au descoperit, de asemenea, urmele unei
posibile cetăți dacice. În epoca feudală exista în această zonă o așezare
stabilă și evoluată, care, datorită situării sale la intersecție de drumuri
comerciale de mare importanță, și-a câștigat repede statutul de târg. Acest
statut a fost câștigat mai ales după secolul al XII-lea, după venirea și
stabilirea aici a mai multor sași din zona Flandrei, atunci când s-a
adoptat pentru așezarea deja existentă odelul de organizare a orașelor
transilvănene, iar ocupațiile locuitorilor s-au extins și la meșteșugurile
practicate de sași. Din punct de vedere al dovezilor scrise, Târgu Neamț este
unul din cele mai vechi orașe din Moldova, fiind atestat documentar la
sfârșitul anilor 1300 (Letopisețul Novgorodului - cunoscut și ca „Lista rusă de
orașe”, datat între 1387-1392), din timpul domniei lui Petru Vodă, când
s-a construit Cetatea Neamțului. Datorită dezvoltării economice, Târgu Neamț a
devenit și capitală de ținut, având în perioada secolelor al XV-lea – al
XVI-lea o situație foarte bună, mai ales ca ținutul arondat aparținea
domnitorilor, iar Cetatea Neamțului era loc de adăpost pentru
familiile domnești, atunci când era nevoie. În secolul al XVII-lea a urmat o
perioadă de decădere a orașului, datorată îndeosebi războaielor dese și drept
urmare a atacării la fel de dese a cetății, respectiv orașului. O revenire a orașului se va observa odată cu
venirea evreilor și îndeosebi a transilvănenilor în secolul al XIX-lea.
Transilvăneni au venit mai ales din zona Sibiului și mai apoi
a Făgărașului, iar principala lor ocupație era oieritul. Primii dintre ei
s-au așezat sub cetate, formând mahalaua Țuțuieni (adică a oierilor), iar cei
veniți mai târziu s-au stabilit în Blebea sau Humulești. Aceștia au adus odată
cu ei și meșteșugurile aferente creșterii oilor și ovinelor, cum ar fi
producția de produse lactate, producția de țesături de lână, de in, ș.a.. O
dovadă a noii dezvoltări a orașului este că la mijlocul sec. al XIX-lea, Mihail
Kogălniceanu fonda în Târgu Neamț prima
fabrică integrată de lână din Moldova, cu un proces tehnologic avansat, cu
utilaje aduse din Germania. O altă dovadă a dezvoltării, îndeosebi a celei
sociale, o reprezintă faptul că la 16 octombrie 1852 domnitorul
Grigore Ghica, mitropolitul Moldovei și starețul Mânăstirii Neamț, în prezența
unei mulțimi apreciabile de oameni ai locului, inaugurau spitalul (care există
și astăzi), spițeria și școala domnească (unde a învățat și Ion Creangă -
actualul Muzeu de Istorie). După cel de-al Doilea Război Mondial, în perioada
comunistă, Târgu Neamț a fost un oraș care nu a prezentat un interes deosebit
pentru autoritățile comuniste, în ceea ce privește dezvoltarea economică, ceea
ce a făcut ca orașul să nu mai ajungă la situația înfloritoare din perioada
interbelică și antebelică. Totuși, între 1950 și 1968, Târgu Neamț a fost
reședința raionului cu același nume din cadrul regiunii Bacău. În anul
1968, el a revenit la județul Neamț, reînființat. Mai jos prezint
principalele atracții turistice ale orașului:
- Cetatea
Neamț (secolele al XIV-lea–al XVII-lea), monument de arhitectură;
- Muzeul
– casă memorială “Ion Creangă” din localitatea Humulești, clasificat ca
monument memorial sau funerar.
- În
rest, alte paisprezece obiective din oraș sunt incluse în lista monumentelor
istorice de interes local.
- Centrul
istoric (mijlocul secolului al XIX-lea–începutul secolului al XX-lea);
- Casa
din Strada Mărășești,
nr.103 (secolul al XIX-lea);
- Clubul
Elevilor (secolul al XIX-lea);
- Biserica
Sfântu Gheorghe (1808);
- Spitalul
(1852);
- Școala
domnească (1852), astăzi muzeu de istorie și etnografie;
- Poșta
veche (secolul al XIX-lea);
- Pretura (sfârșitul
secolului al XIX-lea), astăzi bibliotecă orășenească;
- actualul sediu
al fundației Omenia (circa 1900);
- Casa
Cristescu (circa 1900);
- Casa
din Strada Ștefan cel Mare, nr. 88 (sfârșitul secolului al XIX-lea);
- Gimnaziul
Regina Maria (1918), astăzi club sportiv – toate de mai sus sunt monumente de
arhitectură.
- Monumentul
eroilor vânători de munte din primul război mondial (ridicat în 1939)
este clasificat ca monument de for public,
- Muzeul
–casa memorială Veronica Micle, este clasificat ca monument memorial sau
funerar.
Orașul
este traversat de șoseaua națională DN15C, care leagă Piatra
Neamț de Fălticeni. Gara Târgu Neamț este capăt de linie pentru o
cale ferată secundară, simplă și electrificată, care o leagă de orașul
Pașcani și de acolo este legătură spre București sau Suceava.Orașul, aflat în
apropierea mai multor mânăstiri, are o viață spirituală bogată. În Târgu Neamț
își are sediul o protoierie ortodoxă aparținând de Arhiepiscopia Iașilor.
În oraș există 13 biserici ortodoxe, din care una pe stil vechi.
Insigna turistică - Bicaz
Bicaz este un oraș în județul Neamț, Moldova,
România, care are o populație de aproximativ 6500 de locuitori. În afara
localității de reședință, el mai cuprinde localitățile Capșa, Dodeni, Izvorul
Muntelui, Izvorul Alb, Potoci și Secu. Orașul se situează în vestul județului,
la poalele Munților Ceahlău, pe malurile Bistriței, acolo unde se află
barajul ce formează lacul Izvorul Muntelui. Bicazul este străbătut de șoseaua
națională DN 15 (Piatra Neamț - Toplița). La Bicaz, din acest drum se ramifică
șoseaua națională DN 12C, care urcă pe valea râului Bicaz, trece prin cheile
Bicazului și duce la Gheorgheni. Localitatea Bicaz a fost menționată pentru prima
dată în istorie în hrisovul din 12 august 1611 emis de către Constantin Movilă Voievod ca sat închinat Mănăstirii Bisericani. De-a lungul timpului datorită
activităților ce se bazau pe creșterea animalelor și prelucrarea lemnului
Bicazului i-a sporit populația devenind comună. După secularizarea averilor
mănăstirești când moșia mănăstirii Bisericani a trecut în proprietatea
statului, în 1884 se va constitui în zona Bicaz, un Domeniu Regal cu o
suprafață de aproximativ 13000 ha. În acest context Bicazul devine un important
centru forestier cu 1800 locuitori cu mai multe gatere acționate hidraulic și o
fabrică de cherestea. Înființarea șantierului ce urma să contruiasc Barajul,
canalul de aducțiune și Fabrica de ciment a accelerat dezvoltarea comunei
Bicaz, ca de altfel întreaga zonă. Numărul locuitorilor veniți din întreaga
țară a crescut în fiecare an după1950 ajungându-se în anul 1959 cu un an
înainte de terminarea barajului la un numr de 12134 de persoane. Au fost
construite blocuri de locuințe în cartierele Merceni și Dodeni, o bibliotecă,
clădirea Clubului Cimentitișlor, spitalul și liceul din cartierul Ciungi.
Îndeplinind funcțiile și calitățile unui oraș, schimbarea de statut
administrativ a localității Bicaz de la comună la oraș, a fost hotărâtă prin
Decretul nr. 299 din 27 august 1960. La
recensământul din anul 2011 orașul număra 6543 locuitori, în scădere față de
recensământul anterior (anul 2002 – 8428 locuitori) dintre care: români – 91,57%, romi –
3,01% și restul – necunoscută sau altă
etnie. Componența confesională a orașului nemțean Bicaz astăzi se prezintă
aproximativ astfel: ortodocși –
92,25% și restul – nedeclarată sau altă
religie. Principalele atracții
turistice ale orașului sunt:
- Muzeul de istorie și etnografie, găzduit de clădirea fostului
Teatru, construită în 1909 după planurile arhitectului Carol Zane
- Barajul Bicaz
- Lacul Izvorul Muntelui
- Portul Bicaz
Jetonul - Societatea în comandită 1896
"Emil Costinescu" - Tarcău - 5 Lei
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Piesa de mai sus a fost realizată în
anul 1896. la comanda Societății în
comandită “Emil Costinescu” din localitatea Tarcău, județul Neamț. Piesa
este confecționată din zinc, are forma rotundă cu diametrul de 18,8 milimetri.
În centrul aversului pe două rânduri orizontale este aplicată inscripția: “EMIL
COSTINESCU”, sub ea distingându-se un ornament decorativ simplu, de forma
linie, punct, linie (- . -). În cadrul unei benzi circulare periferice,
mărginită de cercuri perlate continui, este aplicată inscripția: “TARCĂU –
SOCIETATE ÎN COMANDITĂ 1896”. Pe revers, în interiorul unui cerc perlat
exterior este marcată valoarea jetonului – 5 LEI.Este
foarte probabil că Emil Costinescu este politicianul liberal ieșean Emil
Costinescu (1844 - 1921), de mai multe ori deputat şi ministru de finanţe,
director al Băncii Naţionale a României, primar al Bucureştiului și mare
industriaş. De la numele acestuia provine denumirea satului şi staţiunii
Costineşti de pe litoralului românesc al Mării Negre.
Tarcău, în limba maghiară – Tarkő, este o
comună din județul Neamț, care include și satele: Ardeluța, Brateș, Cazaci,
Schitu Tarcău și Straja, fiind situată în sud-vestul județului, la limita
cu județul Bacău, în zona munților Tarcăului, pe
malurile răului Bistrița. Comuna este străbătută de șoseaua națională
DN15, care leagă Piatra Neamț de Toplița. Prin comună trece
și calea ferată Bacău-Bicaz, care este deservită de halta de mișcare
Tarcău Neamț. La recensământul din anul 2011 comuna număra 3062 locuitori, în
scădere față de recensământul anterior (anul 2002 – 3560 locuitori), dintre
care: români – 98,17% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională
a comunei nemțene Tarcău astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși –
97,51% și restul – nedeclarată sau altă religie. Principalele atracții
turistice ale comunei sunt:
- Mănăstirea Sihăstria TarcăuluiMuzeul de artă Iulia Hălăucescu –
Tarcău
- Mănăstirea Daniil Sihastrul - Tărcuța
- Monumentul Eroilor – Tarcău
- Repezișurile Ianuș - Cazaci
- Cascadele Frasin, goșmanu și Răchitiș
- Cele 3 cascade de pe rîul Bolovăniș și defileul acestuia
- Cheile Aței
- Defileul Tărcuței
Set 2 insigne - Consiliul județean Neamț
Consiliu județean (CJ) este autoritatea
administrației publice locale din România, constituită la nivel județean,
pentru coordonarea activității consiliilor comunale și orășenești, în vederea
realizării serviciilor publice de interes județean. Consiliul județean este
compus din consilieri aleși
prin vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat, în condițiile
stabilite de Legea privind alegerile locale. Printre atribuțiile consiliului
județean se regăsesc stabilirea impozitelor și taxelor județene, elaborarea
programelor de dezvoltare economico-socială și de administrare a teritoriului.
Șeful unui consiliu județean are nevoie de aprobarea consilierilor pentru a
iniția negocieri pentru contractarea de împrumuturi și emisiuni de titluri de
valoare în numele județului. Instituțiile consiliului județean și a prefectului au
fost înființate în anul 1864.
Stema județului Neamț a fost aprobată prin Hotărârea de
Guvern nr. 1431/2007, publicată în Monitorul Oficial, partea I, nr. 849 din 11
decembrie 2007. Ea se compune dintr-un scut triunghiular cu marginile rotunjite,
antic, de culoare roşie, având pe mijloc un pal vertical îngustat, din aur. În
partea dreaptă se află o capră neagră, sărind peste o stâncă de argint umbrită.
În partea stângă se află trei spice de grâu în fascie, de aur. Semnificaţiile
elementelor însumate este următoarea:
- Elementele din partea
dreaptă (capra şi stânca) reprezintă simbolic şi heraldic vechea stemă a
judeţului Neamţ, cu bogăţia cinegetică şi a subsolului din zonă.
- Elementele din partea
stângă (spicele) reprezintă simbolic şi heraldic vechea stemă a judeţului
Roman, cu bogăţia pământului şi una dintre ocupaţiile de bază ale locuitorilor
din această zonă.
Cupa "Ștefan cel Mare" Ediția a VII-a
2023 Piatra Neamț - România
Cupa “Ștefan cel Mare” din Piatra
Neamț este o competiție
de Ju Jitsu ce are loc anual în acest oraș de vreo 11 ani. Competiția propriu-zisă
se desfășoară în stilul Ju Jitsu Tradițional Japonez și cuprinde următoarele
probe:
- Kumite
- (luptă)
- Kata
- (exercițiu de luptă imaginar cu unul sau mai mulți adversari)
- Kobudu
- (exercițiu de luptă cu arma tradiționale japoneze)
- Autoapărare
-(tehnici reale de luptă între doi sportivi).
Prezint mai
jos câteva informații generale despre sportul Jujutsu. Jujutsu, de
asemenea jujitsu, jiu-jitsu sau jiu jitsu (
arta supleței) este o artă marțială japoneză. Tehnicile utilizate in
Jujutsu conțin în principal proiectări ale adversarului la podea, imobilizări,
strangulări, și, un mare număr de tehnici articulare. Varietatea mare de
tehnici și folosirea eficientă a biomecanicii corpului în acestea, fac din
Jujutsu o metodă de autoapărare foarte eficientă. Creat în Japonia, jiu-jitsu este
un sistem de luptă de apărare fără a folosi arme sau vreun alt obiect, ci numai
mijloace corporale, care are ca scop trântirea adversarului la pământ și
imobilizarea lui. Pentru aceasta unul din luptători folosește împotriva
celuilalt apucări, lovituri, torsionări și întinderi ale ligamentelor, care îi
provoacă dureri de o intensitate excesivă și insuportabilă. În traducere
directă din limba japoneză, jiu-jitsu înseamnă „arta
supleței”. Originea acestei „arte“ se pierde în negura vremurilor și este
legată de o legendă. Se spune că un medic a constatat că în timpul unei
furtuni, crengile groase ale copacilor se rupeau din cauza forței vântului, pe
când ramurile subțiri se îndoiau, cedau acestei forțe și datorită elasticității
lor reveneau la forma inițială. De aici s-a cristalizat principiul unei lupte
la baza căreia să nu stea forța brută ci elasticitatea. Piatra Neamț, în germană Kreuzburg an der Bistritz, în trecut, Piatra, este municipiul de reședință a județului Neamț,
Moldova, România. Situat pe valea Bistriței, în nord-estul României, orașul avea la nivelul
anului 2011 o populație de 85055 de locuitori. Primele mențiuni scrise
despre Piatra Neamț se întâlnesc în Cronica rusească (cca.1387-1392) sub
numele de Kamena (Piatra) - în Lista orașelor valahe de la
Dunare. Orașul primește statutul de târg domnesc doar în anul 1453. Cu
timpul, târgul Piatra capătă o mai mare importanță, aceasta și datorită
constituirii aici (estimată a fi între 1468 - 1475) a unei Curți Domnești. Sus
am postat stema actuală a municipiului Piatra Neamț și mai jos câteva frumoase
monumente de cultură și arhitectură ale orașului, dar și câteva trimiteri
poștale ilustrate, din vremuri diferite.
Strada Bistriței
Piața cu Statuia lui Mihai Kogălniceanu
Muzeul de arheologie și Turnul lui Ștefan cel Mare
Biserica Sfântul Ioan (Mărăței)
Biserica Sfinții Trei Ierarhi
Fabrica de celuloză
Biserica lui Ștefan cel Mare
Banca Petrodava
Liceul Petru Rareș
Casa Dimitrie C. Corbu
Județul Neamț este situat în provincia istorică românească Moldova,
România, la limita dintre Carpații Orientali și Podișul Moldovei. Este cunoscut
mai ales pentru frumusețea Masivului Ceahlău și a peisajului în general.
Suprafața județului este de 5890 kilometri pătrați iar populația sa numără
aproximativ 453000 de locuitori. Principalele cursuri de apă sunt: Siret,
Bistrița, Bistricioara, Bicaz, Cracău și Tarcău, iar principalele lacuri sunt:
Izvoru Muntelui, Pângărați, Vaduri și Bâtca Doamnei (lacuri de interes
hidroenergetic). Ca unități administrative județul Neamț este compus din 2
municipii – Piatra Neamț și Roman, 3 orașe – Târgu Neamț, Bicaz și Roznov
precum și 78 de comune. Sus am postat stema actuală și harta județului Neamț și
mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest județ, dar
și alte frumoase locuri de vizitat în acest județ, din vremuri diferite.
Hotelul nou - Bălțătești
Mănăstirea - Horăița
Mănăstirea Secu
Biserica - Doljești (Buruienești)
Episcopia - Roman
Mănăstirea - Durău
Vederi - Băile Oglinzi (Târgu Neamț)
Școala Ion Creangă - Humulești
Sanatoriul - Bisericani
Cabana Durău - Masivul Ceahlău
_______________ooOoo_______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Matematician, fizician și astronom german
Carl Friedrich Gauss a trăit între anii 1777 - 1855
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 02.09.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu