VASILE BLAGA - PDL:
"Statul nu cheltuiește
bani pe gratis"
ION ILIESCU - PSD:
"Monopolul privat
e mai al dracului
decât monopolul de stat"
GIGI BECALI - PNG:
Becali e un brand.
Eu la Avicola Iași
pot să fac pui Gigi Becali
dacă vreau"
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
________xxx________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL PRAHOVA
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Medalie de merit - Lui L.Rosenberg
din partea Societății Concordia - Ploiești
Produsul de mai sus este o medalie masonică de merit cu
toartă conferită în anul 1879 domnului
L.(Lasar) Rosenberg de către Societatea Concordia din orașul Ploiești. Medalia
este confecționată din bronz cântărind 9,04 grame, încadrându-se într-un cerc
cu diametrul de 34 milimetri și poate fi admirată în colecțiile Muzeului
Național de Istorie a României. Pe avers este redată o cunună de laur, în
interior un leu șezând pe treptele templului, între două coloane încărcate cu
câte un pentaclu (toate acestea reprezentând simboluri masonice). Pe revers, pe
șapte rânduri orizontale este incizată cu litere cursive următoarea inscripție:
“Inf=Ari=El= / pentru / merit și labore / L =
Rosenberg / Oferit de = Concor / No 9 Ploieșci / 1879 ”. Vorbind etimologic, Francmasoneria
este o asociaţie a zidarilor (masoni) liberi (adjectivul ,,franc” desemna în
Evul Mediu francez pe cineva scutit de dările feudale). Cuvântul franc-mason,
încetăţenit la noi prin secolul al XVIII-lea de un cleric, vine prin filiera
franceză; sensul termenului fiind identic şi în celelalte limbi europene:
freemason în engleză, Freimaurer în germană şi liberi muratori în italiană.
Situaţia privilegiată a acestei asociaţii a constructorilor medievali – căreia
putem să-i spunem : breaslă - vine din faptul că membrii ei erau constructorii
bisericilor şi catedralelor. Toate domurile şi catedralele artei gotice au fost
ridicate de francmasoni între secolele X -XVII, aceasta fiind principala
îndeletnicire a Francmasoneriei. Francmasoneria a fost, ca orice breaslă
medievală, o societate secretă. Membrii ei aveau: parole, semne, vestimentaţie
specială şi un alfabet secret. Exista de asemenea un ritual simbolic, un
simbolism al obiectelor (mai ales al uneltelor de zidărie) şi un mit
fundamental – mitul despre uciderea lui Hiram, arhitectul templului lui
Solomon, care a fost ucis de trei calfe cu uneltele lor: rigla, cleştele
(compasul) şi ciocanul de lemn (maiul), devenite apoi simboluri în
Francmasonerie. De asemenea locurile în care a fost lovit Hiram au căpătat şi
ele o valoare simbolică pentru masoni: gâtul – sediul vieţii materiale, inima –
sediul sufletului şi fruntea sediul inteligenţei. În continuare voi enumera
simbolurile masonice întâlnite pe insigne şi anume: ECHERUL şi COMPASUL, sunt
simboluri de bază ale masoneriei, necesare pentru ridicarea unor edificii
stabile şi drepte. Ele constituie alături de Biblie (simbolul Cărţii Sacre),
cele trei Mari Lumini ale Masoneriei. Echerul este simbolul rectitudinii morale
în conduită, ale cinstei şi onestităţii iar compasul, simbolul patimilor
(lăcomie, mânie, judecată nedreaptă, intoleranţă, egoism), al cunoaşterii şi
priceperii. Fără compas nu se poate alcătui un echer, iar fără un echer nu se
poate construi un Templu. FIRUL CU PLUMB PENTRU NIVEL, este elementul
echilibrului interior şi sugerează ideea ascensiunii stabile, liniare, trasând
o linie verticală infinită care conduce la perfecţiune. Semnifică capacitatea
de a construi un sistem de referinţă. CIOCANUL şi DALTA, semnifică necesitatea
de a uni acţiunea cu gândul. Ciocanul reprezintă forţa voinţei iar dalta
discernământul, inteligenţa şi fineţea. Combinarea celor două determină
perfecţionarea treptată a operei. RIGLA, este emblema perfecţiunii şi a
ordinii, este din timpuri străvechi instrumentul de comparaţie a mărimii de
măsurare a armoniei proporţiilor. Este şi simbolul celor 24 de ore ale zilei,
dintre care o parte trebuie dedicate gândului, una lucrului, una odihnei şi un
celor care au nevoie de ajutor. MISTRIA, simbolizează binefacerea, precum şi
dorinţa de al ajuta pe cel care are nevoie, exprimă bunătatea, caritatea dar şi
voinţa fiinţei umane. DELTA, numită şi triunghiul lui Solomon. Are forma unui
triunghi echilateral şi este reprezentarea geometrică a lui trei (principiul
triplicităţii). În tradiţia creştină semnifică trinitatea iar în mai multe
filozofii divinitatea ca perfecţiune. În Templu, Delta are în centru fie litera
G, căreia i se dau mai multe interpretări (Dumnezeu – God, Cunoaştere – Gnosi,
Geometrie, Geneza), fie tetragrama ebraică, fie schema pitagorică, fie ochiul
divin – simbol al principiului creator, fie soarele – principiul luminos al
vieţii. OCHIUL ATOTVĂZĂTOR, simbol al Divinităţii şi, prin analogie, al
atributelor cele mai importante pentru om: iubirea, ştiinţa, dreptatea, şi
mila. Una dintre cele mai importante reprezentări ale Ochiului Atotvăzător se
găseşte pe bancnota de un dolar. Ea reproduce Marele Sigiliu al Statelor Unite.
SOARELE şi LUNA, reprezintă alternanţa şi echilibrul între zi şi noapte între
alb şi negru, între activitate şi repaos, dialectica contrariilor. Soarele
simbolizează Masculinul, fiind de aceea simbolul Originii, al Începutului, al
raţiunii care luminează tenebrele şi iluminează spiritele. Luna simbolizează
Femininul, obscurul, intuiţia, caracterul schimbător al formelor. ZODIACUL,
după etinomul grecesc, ,,cerc cu figuri animale” , era, conform definiţiei
platonice, ,,imaginea cerului”. În masonerie zodiacul este folosit ca sistem
simbolic şi nu are caracter divin sau astrologic, ci înfăţişează o viziune
cosmologică a universului. ACACIA (SALCÂMUL), este cel mai important dintre
simbolurile vegetale ale masoneriei simbolizând principiul nemuririi gradului
de Maestru. Salcâmul este simbolul speranţei şi al existenţei sufletului
dincolo de moartea fizică şi conservarea energiei indestructibile a vieţii.
COLOANELE, simbolizează dualitatea. Prima coloană simbolizează elementul
feminin, aerul, suflul ce alimentează viaţa, sensibilitate, înţelepciune iar a
doua elementul masculin, focul, căldura vitală devoratoare, activitatea, suflu
alchimiştilor. Din duplicitatea celor două se naşte dihotomia între vertical şi
orizontal, între valorile terestre şi cele ale aerului, căutarea contrariilor
şi principiilor complementare. Coloanele mai înseamnă perpendicularitate,
stabilitate, echilibru, joc controlat al dinamicii între urcuş şi coborâşi.
MOZAICUL, pavimentul cu dale albe şi negre este simbolul binarului, al
opoziţiei între o entitate şi alta, între spirit şi materie, între adevăr şi
fals, între bine şi rău, între frumos şi urât, sugerând în acelaşi timp şi
dinamica compoziţiei între contrarii. LITERA ,,G”, simbol al geometriei şi unul
dintre simbolurile lui Dumnezeu (God în limba engleză). Este asociat adesea cu
echerul şi compasul alcătuind simbolul Masoneriei. Marea Lojă Națională
din România (M.L.N.R.) a fost înființată în anul 1993 sub
patronajul Marelui Orient al Italiei și la inițiativa unor cercuri
masonice americane. La momentul înființări, mai exista încă o organizație
masonică în România având același nume, înființată pe filieră franceză, care
însă în anul 1996 a fost redenumită în Marea Lojă Națională Unită din
România (MLNUR) iar în 2010 în Marea Lojă Națională Română 1880 (MLNR
1880). În anul 2001, o parte a MLNUR, s-a unit cu MLNR, dorind să unifice masoneria
regulară recunoscută. Pe 24 ianuarie 2008, două mari organizații masonice,
Marea Lojă Națională din România și Marea Lojă a României au fuzionat devenind
MLNR, aceasta editând revista Atelierul Masonic. Temuta, admirata sau
dezavuata, Francmasoneria a jucat si continua sa aiba un rol
important in multiple planuri ale Romaniei. Sub semnul echerului si compasului
de sub ochiul unic, s-au desfasurat evenimente majore ale
neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o considerabila cota in
perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie de masoni. Sintagma
este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati apartineau unor
societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi, Brasov, Chisinau,
Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in lojile pariziene, ii
gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri, Cuza, Negruzzi si I.C.
Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12 din 19 prim-ministri au
fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii. Acum,
Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine, in
perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru Alexandru
Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de Traian
Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii sai
masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean, Ioan
Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa
Romana este de cu totul alta parere. Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937,
la concluziile Mitropolitului Nicolae al Ardealului, ramasa si astazi in
vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte urmatoarea sinteza: "Este
o organizatie mondiala secreta, in care evreii au un rol insemnat, avand un rit
cvasi-religios, luptand impotriva conceptiei crestine, impotriva principiului
monarhic si national, pentru a realiza o republica internationala, laica.
Este un ferment de stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste
Francmasoneria ca doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru
oculta". Cuvintele „francmason“, „francmasonerie“ sunt forma
românească a cuvintelor englez free mason, francez francmaçon şi
german Freimaurer care înseamnă „zidar,constructor liber“ şi
reprezintă o moştenire a uneia din rădăcinile francmasoneriei: breasla
zidarilor care construiau biserici, bazilicile şi catedralele în Evul
mediu. Potrivit dicţionarului enciclopedic „The New Encyclopedia
Britannica“, francmasoneria este cea mai vastă societate secretă din lume,
răspândindu-se mai cu seamă datorită întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului
ritanic (mai corect spus ar fi însă: „societate discretă“). Însă
francmasoneria a funcţionat în secret doar atunci şi acolo unde a fost
interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o asociaţie secretă, deşi prezintă
asemănări cu Şcolile de Mistere din Antichitate. Însă, potrivit definiţiei
date de masonii înşişi, masoneria este: „o asociaţie de oameni liberi şi de
bune moravuri care conlucrează pentru binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea
morală şi intelectuală a membrilor săi.“ Despre Masonerie există două
puncte de vedere: primul, pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație
fraternă, ai căror membri sunt uniți de idealuri comune morale şi
metafizice; în cele mai multe dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă.
Câtă vreme masoneria tinde spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu
orice credinţă sau convingere sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al
doilea, anti-masonic, prezintă această organizație într-o lumină diabolică,
socotind-o o pseudoreligie, cu o organizare ermetică, antisocială, complotistă
si satanista. Lojele masonice sunt forme de organizare ale masonilor de
oriunde.
Carol I domn și primul rege al României 1866 - 1906
În amintirea manevrelor regale române
Ploiești - septembrie 1906
Carol I – domnitor și primul rege al României (20 aprilie 1839 Sigmaringen – 10 octombrie 1914 Sinaia) - este omul de la care a pornit totul: familia
regală, statul modern, țara independentă și suverană. Rând pe rând, an de an,
sub domnia acestui rege european, România a dobândit instituţii, modernitate şi
statornicie. După refuzul contelui Philippe de Flandra, fratele Regelui Leopold
al II-lea al Belgiei, de a primi Tronul României opţiunea românilor de a-și
alege principe străin s-a îndreptat spre Principele Carol de Sigmaringen.
Brătianu îl anunţa pe principe, la Sigmaringen, că fusese ales Domnitor al
Principatelor Unite, cu drepturi ereditare, prin plebiscitul desfăşurat între
2/14 şi 8/20 aprilie 1866. În favoarea lui Carol fuseseră exprimate 685969 de
voturi, iar împotrivă doar 2248. Coincidenţa făcea ca 20 aprilie să fie ziua de
naştere a Principelui Carol, care devenea Domnitor al Principatelor Române
Unite chiar în ziua în care aniversa 27 de ani. Plebiscitul este recunoscut de
către Marile Puteri după o jumătate de an, la 24 octombrie 1866. La 28 aprilie
1866, proaspăt aleasa Adunare Constituantă a votat aproape unanim aducerea
Principelui Carol pe Tronul ţării: 109 voturi pentru şi 6
abţineri. Domnitorul Carol ajunge în ţara sa de adopţie după o călătorie
aventuroasă, de la Sigmaringen până la Turnu-Severin. Vaporul în care Suveranul
călătorea, alături de Brătianu, a trecut de Porţile de Fier la 8 mai 1866, iar
la ora patru după-amiaza Carol I a văzut drapelul românesc fluturând la
Turnu-Severin. Principele Suveran a intrat în capitala ţării la 10 mai 1866, a primit
cheile oraşului Bucureşti, a depus jurământul de credinţă în faţa Adunării
Constituante şi a fost proclamat Domnitor al Principatelor Române. Elita
politică din Principatele Române împlinea, astfel, vechea dorinţă a aducerii pe
Tronul ţării a unui principe străin, capabil să unească definitiv Moldova şi
Ţara Românească, să stingă pentru totdeauna rivalităţile dintre familiile
domnitoare pământene, să stabilizeze ţara, să o modernizeze şi să îi confere
prestigiu internaţional. Domnitorul Alexandru Ioan I însuşi era convins de
necesitatea înlocuirii sale cu un principe străin. La 10 mai 1866, Carol I
rostea următorul legământ: “Ales de către naţiune Domn al
românilor, mi-am părăsit fără a sta la îndoială, și patria, şi familia, pentru
a răspunde la chemarea acestui popor care mi-a încredinţat destinele sale.
Punând piciorul pe acest pământ sacru, eu am devenit român. Acceptarea
plebiscitului îmi impune, o ştiu, mari datorii. Sper că îmi va fi dat să le duc
până la capăt. Vă aduc o inimă credincioasă, cugetări drepte, o voinţă tare de
a face binele, un devotament fără margini către noua mea patrie şi acel
neînvins respect către lege, pe care l-am cules în exemplul alor mei. Cetăţean
astăzi, mâine, de va fi nevoie, soldat, eu voi împărtăși cu voi soarta cea bună
ca şi pe cea rea.”Prin simpla sa prezenţă,
prin demnitatea apartenenţei la una dintre cele mai ilustre familii ale
Europei, dar şi graţie curajului personal, Principele Suveran Carol a
zdruncinat definitiv ultimele rămăşiţe simbolice ale vasalităţii faţă de
Imperiul Otoman. Vizita sa la Constantinopol, în octombrie 1866, în cursul
căreia s-a comportat faţă de Sultan ca un şef de stat, şi nu ca un vasal, a
confirmat procesul ireversibil de ruptură faţă de Poartă. Aceeaşi demnitate o
va arăta Carol şi aliatului rus din Războiul de Independenţă. Atunci când Țarul
Alexandru al II-lea ameninţă, în 1878, după încheierea războiului, cu
dezarmarea armatei române, în cazul în care România s-ar fi opus anexării
sudului Basarabiei de către ruşi, Carol I îi răspunde că trupele române vor
putea fi nimicite, dar nu dezarmate. În timpul lungii sale domnii, Regele Carol
I a pus bazele României ca stat modern pe harta Europei. În anul 1875, bugetul
ţării ajungea la cifra de 100 de milioane de lei, dublul celui din 1866, iar în
1903, la 218 milioane. Între anii 1865 şi 1874, suprafaţa arată a crescut cu o
treime. În 1890, producţia de cereale a ţării a fost de 3 700 000 de tone; în
anul 1903, aceasta ajungea la 5 500 000 de tone. Între anii 1880 şi 1914,
România a exportat 80 de milioane de tone de cereale, situându-se printre cele
mai importante ţări exportatoare de cereale din lume (a doua din Europa, după
Rusia, şi chiar pe primul loc la exportul de porumb, înaintea Statelor
Unite)13. Numărul întreprinderilor industriale mai mari a crescut, între 1866
şi 1877, de la 39 la 17314. România avea şi importante zăcăminte de petrol care
o plasau, în jurul anului 1900, printre primele trei ţări producătoare de ţiţei
din lume, după Statele Unite şi Rusia. Leul românesc era o monedă puternică,
echivalentă cu francul francez şi care putea fi utilizată ca valută forte peste
tot în Europa. Populaţia a crescut, iar procesul de industrializare şi
urbanizare a fost constant.În ciuda tuturor frământărilor politice, uneori
violente, a demagogiei, corupţiei şi lipsei de măsură a unora dintre
politicieni, Carol I a reuşit să consolideze sistemul de partide şi să impună
alternanţa la Guvernare a celor două mari partide structurate după model
occidental şi conduse de bărbaţi politici de mare anvergură: Partidul Naţional
Liberal (reprezentat prin I.C. Brătianu, Dumitru C. Brătianu, C.A. Rosetti,
Mihail Kogălniceanu, Nicolae Kretzulescu, Dimitrie A. Sturdza, Ion Bălăceanu,
Ion Ghica, Vasile Boerescu, Ion Câmpineanu, Nicolae Fleva, Spiru Haret, V.A.
Urechia, Emil Costinescu, Nicolae Ionescu, Vasile Lascăr)15 şi Partidul
Conservator (cu lideri ca Manolache Costache Epureanu, Petre P. Carp, Lascăr
Catargiu, Petre Mavrogheni, Gheorghe Gr. Cantacuzino, Titu Maiorescu, Alexandru
Marghiloman, Take Ionescu, Alexandru Lahovary, Nicolae Filipescu, generalul
Manu). Prosperitatea şi stabilitatea au adus o dezvoltare fără precedent a
culturii, artelor şi ştiinţei. În timpul domniei lui Carol I, scriitori ca
Eminescu, Caragiale, Creangă, Alecsandri, Ion Ghica, Odobescu, Slavici,
Macedonski, Barbu Ştefănescu-Delavrancea, Duiliu Zamfirescu, George Coşbuc,
Octavian Goga, Şt.O. Iosif, I.Al. Brătescu-Voineşti, Al. Vlahuţă modelează
limba literară; B.P. Hasdeu, A.D. Xenopol, Mihail Kogălniceanu, Constantin
Erbiceanu, Dimitrie Onciul, Ion Bogdan, Vasile Pârvan, Constantin Giurescu,
Nicolae Iorga scriu istoria naţională; de filologie se ocupă Ovid Densuşianu,
Sextil Puşcariu, Ion Bianu; Simion Mehedinţi creează şcoala de geografie; Titu
Maiorescu, Constantin Rădulescu-Motru şi Vasile Conta disciplinează gândirea şi
ridică nivelul cultural al societăţii; se afirmă compozitorul George Enescu,
pictorii Nicolae Grigorescu, Theodor Aman, Gheorghe Tattarescu, Ion Andreescu,
Ştefan Luchian, sculptorul Karl Storck, actorii Matei Millo, Aristide
Demetriade, fotograful Carol Popp de Szathmáry; ştiinţele beneficiază de nume
ca Spiru Haret, P.S. Aurelian, Anghel Saligny, Carol Davila, Grigore Antipa.
Apar societăţi culturale, se publică reviste. În această perioadă funcţionează
„Junimea“, vârful efervescenţei intelectuale şi al schimbului liber de idei,
care editează revista „Convorbiri literare”. O enumerare ca aceasta nu ar putea
să acopere niciodată diversitatea şi dinamismul acestei elite a spiritului
românesc. Pionierat şi consolidare, geniu şi meticulozitate, dispute şi dialog
sunt câteva dintre trăsăturile elitei românești din acea vreme, vie şi plină de
resurse. România şi-a consolidat statutul de putere regională şi de „arbitru
balcanic“ prin participarea victorioasă la cel de-al doilea război balcanic,
încheiat la 28 iulie/10 august 1913 cu semnarea Tratatului de la Bucureşti,
prin care România obţinea Cadrilaterul. Regele Carol I a primit bastoane de
mareşal atât de la Împăratul Germaniei, cât şi de la ţarul Nicolae al II-lea al
Rusiei, care l-a şi vizitat în România, în 1914, şi care avea să sfârşească
tragic, împreună cu familia, sub gloanţele bolşevicilor. Carol este descris, în
literatura vremii ca un bărbat mai degrabă mic de statură, dar de o mare
demnitate. A impus respect într-o lume plină de incertitudini şi a făcut din
micul său regat un stat respectat şi stabil. A fost un suveran distant, sever
şi măsurat, bucurându-se de o autoritate excepţională. A avut vocaţie de lider
şi a condus România în momente politice şi istorice dificile, pe care le-a
traversat plin de curaj. Întemeietorul Regatului român a murit la Sinaia, în
ziua de 27 septembrie 1914, la ora cinci şi treizeci de minute dimineaţa. Avea
şaptezeci şi cinci de ani, dintre care domnise patruzeci şi opt. Carol I a fost
înmormântat la Curtea de Argeş, locul ales de el ca necropolă a familiei regale
a României. Să ne amintim împreună câteva date din timpul domniei regelui
Carol I:- A
domnit 48 de ani (cea mai lungă domnie din istoria noastră).
- Numai
venirea pe tronul vacant a unui principe dintr-o prestigioasă dinastie
europeană a salvat fragila construcţie instituţională începută la 1859 de
oameni de stat patrioţi.
- În
timpul domniei lui, România obţine independenţa faţă de Imperiul Otoman,
devenind astfel un stat suveran.
- La
data de 29 iunie / 11 iulie 1866: Adunarea Constituantă adoptă prima
Constituţie a ţării, una dintre cele mai avansate ale timpului.
- În
anul 1867 se introduce sistemul monetar naţional, în anul 1870 fiind bătute în
țară primele monede de aur, argint și aramă, odată cu înființarea Monetăriei
Statului.
- În
anul 1867 Principatele Unite au pavilion separat la Expoziţia Universală
de la Paris.
- La
data de 15 septembrie 1867, Carol I devine membru de onoare al Societății
Academice Române, instituită prin Decret Domnesc în 1867, devenită Academia
Română, la 30 martie/12 aprilie 1879. Protector şi preşedinte de onoare al
Academiei Române între 1879 şi 1914, regele a lăsat acesteia, prin testament,
suma de 600 000 de lei.
- În
anul 1867, ia fiinţă şcoala Normală „Carol I“, finanţată din caseta personală a
Domnitorului.
- La
data de 11 mai 1868 este înfiinţată Societatea Filarmonică Română.
- La
data de 31 octombrie 1869 se inaugurează oficial linia de cale ferată
Bucureşti-Giurgiu, respectiv prima gară a Bucureştilor, Gara Filaret. În 1906,
reţeaua de căi ferate a României avea să ajungă la 3180 km.
- În
timpul domniei Regelui Carol I se inaugurează Palatul Universității din
București (14 decembrie 1869), Palatul Universității din Iași (21 noiembrie
1897) și Teatrul Național din Iași (1 decembrie 1896).
- La
data de 25 septembrie 1872 se inaugurează Gara de Nord din Bucureşti (numită,
până în anul 1888, „Gara Târgoviştii“).
- Anul
1872 marchează începutul funcţionării Şcolii Militare de Infanterie şi
Cavalerie din Bucureşti şi al Şcolii fiilor de militari din Iaşi.
- La
data de 26 decembrie 1872 este introdus în Bucureşti tramvaiul cu cai.
- La
data de 15 decembrie 1875 îşi începe activitatea Banca de Bucureşti (cu capital
francez). La data de 4 iulie 1876 este fondată Societatea Naţională de Cruce
Roşie a României.
- În
anul 1879 a fost dată în folosinţă prima linie de cale ferată care a legat
Transilvania de Bucureşti, prin inaugurarea liniei Ploieşti – Predeal şi
joncţiunea cu calea ferată Braşov – Predeal.
- La
data de 17/29 aprilie 1880 se înfiinţează Banca Naţională a României, a 16-a
bancă centrală din lume.
- Între
anii 1880–1883 este amenajat cursul Dâmboviţei.
- În
anul 1882 este introdus iluminatul electric la București.
- La
data de 1 decembrie 1882 se deschide Bursa din București, în clădirea Camerei
de Comerț din strada Doamnei. În Monitorul Oficial al României din luna
decembrie a anului 1882 au fost publicate cotațiile bursiere ale primelor
companii românesti tranzacționate.
- La
data de 25 septembrie 1883 are loc inaugurarea Castelului Peleş din Sinaia,
leagănul Dinastiei române, ridicat de Regele Carol I cu bani provenind din
caseta personală.
- În
anul 1884 este introdusă, în Bucureşti, prima linie telefonică.
- La
data de 1/13 mai 1885 este recunoscută autocefalia Bisericii Ortodoxe Române de
către Patriarhatul Ecumenic de la Constantinopol.
- În
anul 1885 se deschide Grădina Botanică la Cotroceni.
- La
data de 23 aprilie 1887, Catedrala mitropolitană Iași este sfințită, în
prezența Familiei Regale a României.
- În
anul 1888 este inaugurat Ateneul Român.
- La
data de 14 martie 1895 se inaugurează, în Bucureşti, Fundaţiunea Universitară
„Regele Carol I“, actuala Bibliotecă Centrală Universitară „Regele Carol I“.
- În
septembrie 1895 a fost inaugurat Podul Carol I de la Cernavodă, construit la
inițiativa regelui. La data aceea, podul peste Dunăre era cel mai lung pod din
Europa continentală.
- La
data de 8 iunie 1897 se aşază piatra fundamentală a Palatului „Casei de
Depuneri, Consemnaţiuni şi Economie“, în prezenţa Regelui Carol I şi a Reginei
Elisabeta. Palatul este inaugurat în anul 1900, prima şedinţă a Consiliului de
Administraţie în noul sediu având loc la 15 iunie.
- În
1901 este inaugurat Palatul Poştelor din Bucureşti (actualul Muzeu Naţional de
Istorie a României).
- La
data 27 ianuarie 1903 este fondată, la Bucureşti, „Confederaţia Patronală UGIR
(Uniunea Generală a Industriaşilor din România)“, ce îşi propunea dezvoltarea
economică şi modernizarea societăţii româneşti.
- În
anul 1904, România ocupă locul al patrulea în Europa, în raport cu numărul
populaţiei (după Elveţia, Germania şi Suedia), la numărul de telegrame trimise
(peste 2 milioane şi jumătate).
- La
data de 6 iunie 1906 are loc inaugurarea Expoziţiei Naţionale Române din
Bucureşti.
- În anul 1906, sub domnia
lui Carol I se construiesc 40 de spitale rurale, dintre care unele sunt în
funcţiune şi astăzi.
- În
1908 se înfiinţează „Observatorul Astronomic“ cu planetariu („Observatorul
Popular“).
- La
data de 1 decembrie 1912 a fost întemeiată ,,Federaţiunea Societăţilor Sportive
din România” (F.S.S.R.), care cuprindea douăsprezece comisii (atletism, fotbal,
rugby, scrimă, ciclism, tir, canotaj, tenis, natație, gimnastică, oină,
sporturi de iarnă). Primul președinte al federațiunii a fost Principele
moștenitor Ferdinand.
Manevrele regale s-au desfasurat in perioada 26-29 septembrie 1906 in zona Albesti-Ploiesti-Predeal. Comandamentul era la Ploiesti in zona stadionului de azi, iar aplicatiile au avut loc intre Strejnic si Darmanesti. In cele patru zile ale manevrelor, M.S. Carol I a stat in Ploiesti, dormind in una din camerele oficiale ale Liceului nou. Seara, pe 28 septembrie, orasul era feeric iluminat; se trageau focuri de artificii în gradina publica si la monumental vanatorilor. Pe strazile centrale si mai ales pe bulevard domnea mare animatie. La ora 8 a avut loc banchetul oferit de Suveran ofiterilor generali care au luat parte la manevre. La banchet au mai luat parte atasatii militari straini si persoanele oficiale din oras si judet. Banchetul a fost aranjat în trei sali din etajul de sus al liceului. La masa de onoare a luat loc Suveranul, avand in dreapta pe ducele de Connaugt, in stanga pe primul-ministru, iar în fata pe principele Ferdinand, pe generalul Manu si pe ministrul Gradisteanu. La sampanie, M.S Regele a ridicat primul toast in onoarea armatei, judetului si a felicitat oraşul Ploiesti, care a ridicat un falnic monument fiilor sai care au luptat vitejeste pe campul de razboi reinviind bravura strabună. Apoi Suveranul a adus elogii judetului Prahova, care a stiut sa puna în valoare bogatiile solului sau devenind astfel una din provinciile importante ale tarii. Inchina apoi pentru corpul 3 de armata care cu prilejul manevrelor a dat dovezi de o excelenta organizatie. Toastul regal a fost primit cu urale entuziaste. Muzica a cantat imnul regal. Generalul Wartiade, comandantul corpului 3, a raspuns multumind Suveranului asigurandu-l de devotamentul armatei, care se simte fericita ori de cate ori vine în contact cu viteazul comandant, care a condus-o la glorie. La orele 9 a avut loc o mare manifestatie populara. S-a făcut o retragere cu torte în fata cartierului regal. Manifestatia a avut un caracter grandios: cortegiul, compus din mii de persoane, de muzica regimentului 7 si de fanfara liceului, ajungand în fata liceului, s-a oprit izbucnind in furtunoese urale. Suveranul şi A. S. R. principele Ferdinand au iesit in balcon si au fost aclamati cu entuziasm. La orele regele 10 s-a retras împreună cu printul Ferdinand. A doua zi la orele 12 dimineata a avut loc pe Bulevard revista şi defilarea Corpului III de armata care a efectuat manevrele. La aceeaşi ora, Majestatea Sa Regina Elisabeta a sosit în trasura la tribuna regala de unde a asistat la defilarea trupelor. Reunirea românilor
1 Decembrie 1918 - Centenar - 2018 - 1 Decembrie
Ziua dreptului internațional umanitar
A.R.D.U. - Filiala Prahova (Asociația Română de Drept Umanitar)
Centrul pilot de drept internațional
umanitar (CDIU) a luat ființă prin ordinul Ministrului Apărării Naționale la
data de 29 octombrie 1993, în municipiul Ploiești, iar sediul acestuia s-a
inaugurat pe data de 6 decembrie a aceluiași an. Data
de 14 Mai a fost declarată Ziua dreptului internaţional umanitar, prin Legea
nr. 177/2013, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 349,
din 13 iunie 2013, intrând în vigoare în 16 iunie 2013. Dreptul internaţional
umanitar, cunoscut şi sub denumirea de dreptul războiului sau dreptul
conflictelor armate, reprezintă un ansamblu de reguli care, din considerente de
ordin umanitar, caută să limiteze efectele unui conflict armat, să protejeze
acele persoane care nu participă sau care nu mai participă la ostilităţi şi să
restricţioneze mijloacele şi metodele de război. Aplicarea întocmai de către
părţile beligerante a normelor de drept internaţional umanitar în timpul
conflictului armat internaţional şi intern are ca scop protejarea celei mai
importante valori a umanităţii - fiinţa umană. Ca urmare a tratatelor şi
convenţiilor internaţionale pe care România le-a ratificat în domeniul
dreptului internaţional, pe plan intern au fost depuse eforturi privind
gestionarea problemelor de drept internaţional umanitar. Acest fapt s-a
concretizat prin constituirea Comisiei Naţionale de Drept Internaţional
Umanitar (CNDIU) care, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 420 din 2006,
cu modificările şi completările ulterioare, este un organ consultativ al
Guvernului, fără personalitate juridică şi are ca scop îndeplinirea
obligaţiilor ce îi revin României în baza tratatelor internaţionale din
domeniul dreptului umanitar. Ministerul Apărării Naţionale face parte din
Comisia Naţională de Drept Internaţional Umanitar (CNDIU), alături de
Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor
Internelor, Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Ministerul Sănătăţii,
Ministerul Culturii şi Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, iar
Secretariatul permanent al CNDIU este asigurat de Centrul de Drept
Internaţional Umanitar din Universitatea Naţională de Apărare „Carol I”. Comisia
Naţională de Drept Internaţional Umanitar a avut un rol esenţial în elaborarea
şi promovarea proiectului legislativ de marcare a zilei de 14 mai la nivel
naţional ca „Zi a dreptului internaţional umanitar”, care reprezintă un reper
simbolic şi istoric pentru România, fiind ziua în care ţara noastră şi-a
exprimat ataşamentul faţă de valorile dreptului internaţional umanitar, prin
ratificarea în anul 1954 a Convenţiilor de la Geneva din 12 august 1949. În
urma ratificării Convenţiilor de la Geneva din 12 august 1949 şi a
Protocoalelor I şi II Adiţionale la acestea, din anul 1977 statul român şi-a
asumat obligaţia de a face cunoscute prevederile documentelor internaţionale
care alcătuiesc dreptul internaţional umanitar (DIU). Obligaţia de a difuza şi
de a asigura cunoaşterea principiilor şi normelor de drept internaţional
umanitar este reglementată în tratate şi convenţii internaţionale și reprezintă
una din responsabilităţile esenţiale ale unui stat încă din timp de pace. Difuzarea
dreptului internaţional umanitar constituie o obligaţie a statelor de a asigura
cunoaşterea acestuia de către forţele armate, fapt ce a determinat ca la
nivelul Ministerului Apărării Naţionale să se înfiinţeze în anul 1993, Centrul
de Drept Internaţional Umanitar, structură care face parte din Universitatea
Naţională de Apărare „Carol I” şi care are printre obiectivele sale principale
instruirea personalului Armatei României pe linia dreptului internaţional
umanitar şi diseminarea acestuia şi a domeniilor conexe.
La
1 decembrie 1918 Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia, constituită din 1228
delegaţi şi sprijinită de peste 100000 de persoane adunate la eveniment din
toate colţurile Ardealului şi Banatului, a adoptat o rezoluţie care
consfinţeşte unirea tuturor românilor din Transilvania şi întreg Banatul cu
România. Ziua de 1 decembrie 1918 marchează bilanţul luptei pentru
întregirea statală, care vine să încununeze precedentele acţiuni ale fraţilor
din Basarabia 27 martie 1918 şi Bucovina 28 noiembrie 1918. Poporul
român a valorificat conjunctura internaţională creată în urma primului război
mondial şi a ştiut să se afirme în contextul mişcării de eliberare a popoarelor
şi al victoriei principiului naţionalităţilor în Europa. Rezoluţia votată de Marea Adunare Naţională proclama: deplina
libertate naţională pentru toate popoarele conlocuitoare, egala îndreptăţire şi
deplina libertate autonomă confesională, înfăptuirea desăvârşită a unui regim
curat democratic, desăvârşita libertate de presă, asociere şi întrunire, libera
propagandă a tuturor gândurilor omeneşti, reforma agrară radicală precum și
aceleaşi drepturi şi avantaje muncitorilor români ca şi muncitorilor din
statele europene dezvoltate. Legea Unirii a fost ratificată prin decretul lege
nr. 3631 din 11 decembrie 1918 de către regele Ferdinand I şi votată în
unanimitate de Adunarea Deputaţilor în şedinţa din 29 decembrie 1919.
Palatul culturii Ploiești
Palatul Culturii din municipiul Ploiești,
aflat în buricul orașului, mai precis în Strada
Erou Călin Cătălin, nr.1 este o lucrare monumentală începută înaintea
primului război mondial, lucrările fiind întrerupte în timpul războiului și,
ulterior reluate și finalizate la începutul anilor ’30. Acest edificiu
este, poate, cea mai frumoasă, mai impunătoare clădire și mai plină de
rezonanțe culturale, artistice și științifice ale orașului aurului negru. Palatul Culturii a fost ridicat pe baza documentației
arhitecților Ernest Doneaud, arhitect român, de origine
franceză, și Toma T. Socolescu, spre a servi ca Palat al
Justiției. Aceasta a fost destinația inițială. Lucrarile au început în anul 1906, dar au fost întrerupte foarte curând,
din cauza evenimentelor care nu mai lăsau în bugetul Ministerului de Justiție
decât sume prea mici. Lucrările au reînceput în forță în 1924 când Ernest
Doneaud nu mai era de mult timp aici, dar Toma T. Socolescu care-l asistase în
lucrarea lui, acum ridicat la rangul de arhitect, cunoștea bine proiectele și
chiar avea aprobarea autorului pentru unele modificări. Lucrarea a progresat în
ritm alert și, în linii mari, prin 1930, la începutul crizei, era terminată. În
anii următori, cu toată austeritatea, s-au găsit banii necesari pentru
finisaje, instalații și mobilier. La subsol clădirea a fost prevazută cu niște
tuneluri pentru adăpostirea personalului judecătoreasc în caz de pericol.
Edificiul a fost inaugurat la 26 noiembrie 1933.
Cel care a tăiat panglica și a rostit cuvântarea inaugurală a fost regele
Carol al II-lea al României. La inaugurare, Carol al II-lea a spus: «Inaugurând
astăzi acest frumos locaș, care este o podoabă a municipiului Ploiești, sunt
fericit că în el se vor adăposti aceia cari au chemarea de a împărți dreptatea…».
Clădirea, care a funcționat inițial ca Palat al Justiției, a devenit
ulterior Palatul Culturii. Are subsol, parter, etajul 1 mai înalt și etajul 2
mai scund, intrarea principală pe partea sudică aflându-se la nivelul primului
etaj, fiind flancată de coloane masive. Holul de la intrare este enorm;
interiorul luminat prin plafon, se înalță pe două nivele, având în componența
sa și Sala „Pașilor Pierduți” sau Sala Coloanelor și Săli de ședință – Sala
Marii Uniri. După 1951 clădirea a fost atribuită Complexului Cultural Ploieștean.
Afectată grav de cutremurul din 1977, ca de altfel întregul oraș Ploiești,
construcția a fost renovată parțial, adăpostind în prezent Biblioteca Județeană
Nicolae Iorga, Muzeul Județean de Științele Naturii Prahova cu secțiile Muzeul
Omului și Acvariul și Centrul Județean de Cultură Prahova. Este o clădire masivă, monumentală, cu un mare corp
central și două aripi principale, care îl întretaie aproape de capete. Are un
demisol, un parter și un etaj foarte înalt și un altul ceva mai scund. Palatul
Culturii este construit în stil neoclasic francez, palatul impresionând prin
unitate de stil, prin simetrie și echilibru, ca și prin varietatea cu care sunt
tratate cele patru registre ale fațadei. Deosebit de reușită este intrarea
principală, aflată la nivelul primului etaj, pe partea sudică a corpului
central. Accesul este permis de un povârniș carosabil cu două variante și de
treptele largi ale unei scări monumentale; o puternică colonadă încadrează cele
trei uși masive. În interior, parterul și primul etaj cuprindeau câteva mari
săli de ședințe, unele dintre ele cu lambriuri de lemn și cu plafoane casetate.
Astazi, cladirea este etichetata cu celebra bulina rosie, însă de câțiva avi au
început lucrări de renovare care astăzi cam tărăgănează. Se constată că cel cel
putin la nivelul acoperisului, solutiile (provizorii) nu prea se asemana cu
originalul interbelic. Ce va ieși în final vom vedea.Stema localității Blejoi
Prin Hotărârea de Guvern nr. 450 din anul
2021, publicată în Monitorul Oficial, a fost aprobată stema comunei prahovene
Blejoi. Potrivit documentului, stema comunei prahovene se compune dintr-un scut
triunghiular cu marginile rotunjite, cu un câmp albastru tăiat de un brâu
undat, întrerupt la mijloc. În partea superioară se află o pană de aur, iar în
partea inferioară o liră de aur. Scutul este timbrat de o coroană murală de
argint cu un singur turn crenelat, cu precizarea că în hotărârea menționată au
fost detaliate și semnificațiile fiecărui element în parte ce compune stema
comunei. Astfel, brâul undat din argint face trimitere la râul Teleajen, care
traversează comuna, iar faptul că este întrerupt trimite la podul peste
Teleajen. Pana de aur face referire la scriitori, respectiv la Radu Tudoran –
pseudonimul literar al lui Nicolae Bogza – frate al scriitorului Geo Bogza,
ambii fii ai comunei. Lira de aur face trimitere la compozitorul Constantin
Dimitrescu, autorul cunoscutei compoziții ”Dans țărănesc”, iar coroana murală
cu un singur turn crenelat semnifică faptul că localitatea are rangul de
comună. Blejoi (în trecut, Strâmbeni-Blejoi) este o comună
din județul Prahova, care include și satele: Ploieștiori și Țânțăreni, fiind situată la nord și
nord-est de Ploiești, pe malul drept al râului Teleajen. Comuna este
străbătută de comunicațiile rutiere: DN1B (Ploiești – Buzău) și DN1A (București – Poliești –
Brașov). La recensământul din anul 2011 comuna număra 8575 locuitori, în
creștere față de recensământul anterior (anul 2002 – 7922 locuitori) dintre
care: români
– 94,83%, romi – 1,7% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a comunei prahovene Blejoi astăzi se
prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 92,09%, creștini după evanghelie –
3,25% și restul – nedeclarată sau altă religie. După reforma administrativă din 1950, satele comunei au fost
arondate orașului regional Ploiești, reședința regiunii Prahova și apoi a
regiunii Ploiești. După reintroducerea județelor în 1968, comuna Ploieștiori
s-a desființat, satele Țânțăreni și Ploieștiori revenind comunei Blejoi. Comuna
Blejoi a avut o vreme statut de comună suburbană a municipiului Ploiești.
La Blejoi s-au născut și au trăit o vreme:- Geo Bogza (1908 - 1993), academician, autor, poet, jurnalist,
scriitor, publicist
- Radu Tudoran (1910 - 1992), prozator
Obiectivele turistice ale comunei sunt:- Biserica de lemn “Sfântul Nicolae” și “Adormirea Maicii Domnului” (secolul al XVIII-lea),
monument istoric de arhitectură de interes național.
- Vila Constantin Comăneanu, datată 1909
- ruinele Bisericii “Sfântul Visarion” (secolele al XVII-lea–al XVIII-lea)
Municipiul Ploiești este unul
dintre marile orașe ale României și reședință a județului Prahova,
fiind situat la 60 de kilometri depărtare de București. Municipiul
Ploiești se găsește în apropierea regiunii viticole Dealul Mare-Valea
Călugărească și are acces direct la Valea Prahovei, cea mai importantă
zonă de turism alpin din România. Ploieștiul este un important nod de
transport, situându-se pe drumurile care leagă capitala București de
provinciile istorice Transilvania și Moldova. este supranumit „capitala aurului
negru”, orașul fiind vechi centru al industriei petroliere, având patru
rafinării și alte industrii legate de această ramură (construcții de mașini,
echipamente electrice, întreținere). Prezența unor ploieșteni pe piețele unor
orașe din Ardeal denotă faptul că
localitatea avea un nume și o bază economică ce-i permiteau să intre în relații
comerciale cu centre de peste munți. Numele mai apare într-un hrisov din anul
1567, semnat de către domnitorul Țării Românești, Petru cel Tânăr, prin care se întărea o vânzare a
"cinci răzoare" de vie între un anume Avruț din Ploiești și logofătul
Coresi din Bărcănești. Sus am postat stemele interbelică, comunistă și actuală
ale orașului Ploieșți precum și fotografiile câtorva monumente de cultură și
arhitectură ploieșteană, din vremuri diferite.
Vedere din cartierul "Vest"
Tribunalul
Stadionul
Spitalul
Palatul Societății "Cooperativa"
Palatul Băilor Municipale
Muzeul I.L.Caragiale
Librăria Centrală
Casa de cultură a sindicatelor
Calea Câmpinei
Prahova este un
județ aflat în regiunea istorică Muntenia din România.Este cel mai populat
județ din România (cu excepția capitalei București, oraș aflat în
vecinătatea sa, la sud) deși este doar al 33-lea din țară ca suprafață. Județul
se întinde pe o suprafață de 4716 kilometri pătrați, numără aproximativ 830000
de locuitori și își are reședința în municipiul Ploiești. Ca subunități
administrative județul este compus din 2 municipii - Ploiești și Câmpina, 12
orașe - Azuga, Băicoi, Boldești - Scăieni, Breaza, Bușteni, Comarnic, Mizil,
Plopeni, Sinaia, Slănic, Urlași, Văleni de Munte și 90 de comune. Sus am
postat harta, stemele interbelică, comunistă și actuală ale județului Prahova
precum, iar mai jos fotografiile câtorva monumente de cultură și arhitectură
din județul Prahova, din vremuri diferite.Fabrica de sticlărie - Azuga
Vederi - Mâneciu Ungureni
Vederi - comuna Zănoaga
Baia Baciu - Slănic Moldova
Casa Peștera - Sinaia
Podul Orățiilor - Comarnic
Muzeul memorial "N.Grigorescu" - Câmpina
Fabrica de hârtie - Bușteni
Casa de cultură - Breaza
Fabrica de rafinare petrol - Băicoi
____________ooOoo____________
UN TICHET VALORIC
DE RESTAURANT
Tichet restaurant Predeal - 5 lei
Oficiul județean de turism Brașov
Detaliu vignetă de pe o felicitare britanică
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 05.09.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu