Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea olandeză KERKRADE, provincia
LIMBURG din vremuri diferite, câteva trimiteri poștale ilustrate,
un jeton, o insignă și o medalie locale.
Biserica
Castelul Erenstein
Parcul
Mănăstirea Rolduc
Piața
Capela Maria
Sala de sport Roda
Strada Hoofd
Vila Hermersdorf
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Jeton local
Insignă locală
Medalie locală
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
O MEDALIE,
O PLACHETĂ ȘI CÂTEVA
INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară, care, de
obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau inscripţii şi
se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în
semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte
din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Revoluția condusă de Tudor Vladimirescu 1821
Istoria României
Revoluţia
de la 1821 condusă de Tudor Vladimirescu a fost unul dintre
evenimentele care au marcat începutul procesului de renaştere naţională a
României. Revoluţia a avut cauze naţionale, economice şi sociale şi, deşi a
fost în cele din urmă înfrântă, a adus în atenţia cancelariilor marilor puteri
europene situaţia din Principatele Dunărene şi a determimat Imperiul Otoman să
pună capăt domniilor fanariote. Revoluţia română de la 1821 s-a integrat în
mişcarile generale sociale şi naţionale care au zdruncinat continentul european
de la vest la est, dar şi dincolo de Oceanul Atlantic, în America Latină, la
graniţa dintre secolele al XVIII-lea şi al XIX-lea. În Ţările Române, puterea
suzerană – Imperiul Otoman – impusese la începutul secolului al XVIII-lea
înlocuirea domniilor pămantene cu cele ale fanarioţilor. Revoluţia română de la
1821 nu a fost o izbucnire spontană, generată de anumiţi factori conjucturali,
ci a fost expresia nemulţumirilor acumulate la nivelul tuturor structurilor şi
claselor sociale de-a lungul secolelor al XVIII-lea şi începutul secolului al
XIX-lea, generate de grava criză economică şi politică în care se aflau Ţările
Române. Toate clasele şi păturile sociale româneşti – cu excepţia unei
minorităţi boiereşti – erau interesate de schimbarea, în primul rând, a
regimului fanariot, care nu era decât o formă deghizată de ingerinţă a
otomanilor în treburile interne ale Munteniei şi Moldovei. Epoca fanariotă a
fost caracterizată de la început prin politici fiscale excesive, dictate atât
de nevoile otomane, cât şi de ambiţiile domnitorilor, care fiind conştienţi de
statul lor fragil, căutau să-şi plătească creditorii cât mai repede, după care
încercau să se îmbogăţească cât încă se mai aflau la putere. Pentru a satisface
nevoile crescânde ale Porţii şi pentru a-şi asigura beneficii personale,
domnitorii fanarioţi au iniţiat politici dure de taxare a populaţiei. Efectele
dezastruoase ale domniilor unora dintre fanarioţi au fost în contrast cu
realizările şi proiectele altora, ca în cazul domniilor lui Constantin Mavrocordat
(care a abolit iobăgia în 1746 în Muntenia şi în 1749 în Moldova) sau a lui
Alexandru Ipsilanti (care a încercat să reformeze legislaţia şi să introducă
salarizarea funcţionarilor publici, într-un efort de stopare a folosirii din
fondurile publice a unor sume exagerate pentru întreţinerea administratorilor –
greci sau păteni – în condiţiile în care, în acea perioadă, se ajunsese să fie
mai profitabil să deţii o funcţie oarecare decât să ai moşii). Introducerea
codului de legi relativ modern ale lui Ipsilanti, Pravilniceasca Condică, a
fost primită cu rezistenţă îndârjită de boieri. La începutul secolului al
XIX-lea, datorită exploarării şi jafului, condiţiile de viaţă deveniseră extrem
de precare, locuitorii de la sate fiind „reduşi la ultima extremitate a celei
mai spăitătoare mizerii”. Corupţia era generalizată şi fără limite, „toate
dregătoriile, de la prima până la cea din urmă” erau „cumpărate cu bani”.
Cumpărarea domniilor costa enorm. De exemplu, Mihail Şuţu a plătit 3 milioane
de piaştri, iar domnul Ioan Gheorghe Caragea, care plătise 8000 de pungi cu
galbeni pentru ocuparea tronului, a vândut 4762 de titluri boiereşti, pentru
care a obţinut aproximativ 20 de milioane de piaştri. În visteria domnului
intrau diferitele taxe indirecte, precum cele ale vămilor sau ale ocnelor de
sare. Visteria statului era alimentată în principal dintr-un impozit personal
achitat de către toţi bărbaţii ţării de peste 16 ani, dar era permisă scutirea
boierimii şi clerului. Abuzurile administraţiei locale făceau ca până la jumate
din populaţia ţării plătitoare de impozite să fie scutită de contribuţie.
Restul contribuabililor erau siliţi să plătească prin intermediul celor mai
brutale metode. Singura soluţie care se putea întrevedea nu era decât
înlocuirea prin forţă a factorilor care generau criza economico-politică şi
naţională. În epocă, consulii puterilor străine prezenţi în Muntenia şi Moldova
trimiteau rapoarte îngrijorătoare despre criza din Principate, dar şi despre
starea de spirit foarte tensionată de aici. Consulul Franţei afirma într-o notă
din 1816 ca „poporul aşteaptă cele mai mari binefaceri de la o revoluţie pe
care o crede apropiată şi pe care o aşteaptă”, iar consulul britanic adăuga şi
el într-un raport că „nu există pe lume un popor mai asuprit de un guvern
despotic şi mai strivit de biruri şi de angarale decât ţăranii din Moldova şi
Muntenia”.
Tudor Vladimirescu (sau Theodor, aşa cum s-a
iscălit întotdeauna) s-a născut în satul Vladimir din Gorj, pe la 1780, (data
naşterii încă este subiect de controversă istorică), într-o familie de ţărani
liberi, cu o bună stare materială. A devenit unul dintre reprezentanţii tinerei
burghezii aflate în plină ascensiune: a fost arendaşul mai multor moşii, vătaf
de plai (subprefect) de Mehedinţi şi a practicat negustoria. A participat la
războiul ruso-turc din 1806 – 1812 în fruntea unui corp de panduri olteni,
fiind decorat cu ordinul „Sfântul Vladimir” clasa a III-a şi înălţat la gradul
de locotenent. A călătorit mult în ţară şi în străinătate, a învăţat câteva
limbi străine şi a legat o strânsă prietenie cu intelectuali ardeleni (Gheorge
Lazăr devenindu-i sfetnic apropiat), prin intermediul cărora a avut acces la
lucrările unora dintre corifeii Şcolii Ardelene. A dat dovadă de reale
aptitudini de comandant şi organizator militar, fiind cel care a pus bazele
noilor unităţi de panduri, care trebuiau să devină nucleul „Adunării norodului”
– oastea revoluţiei de la 1821. Ţelurile revoluţiei de la 1821 au fost
consemnate în diferite acte, începând cu Proclamaţia de la Padeş şi Scrisoarea
către Poartă „Cererile norodului românesc” din 23 ianuarie/4 februarie 1821,
continuând cu Proclamaţiile din 16/28 martie, 20 martie/1 aprilie, al doilea
„arzmagzar” către Poartă din 27 martie/8 aprilie şi alte scrisori şi declaraţii
ale lui Vladimirescu. Din toate documentele reiese că se urmărea realizarea în
etape succesive a unor măsuri care să asigure instituirea unei noi ordini
sociale şi politice şi să asigure accesul ţării la un statut de mai largă
independenţă. Dacă în ceea ce priveşte înlăturarea domnior fanarioţi consensul
tuturor claselor şi păturilor sociale era asigurat, în ceea ce priveşte alte
prevederi ale programului său Tudor Vladimirescu se putea aştepta la opoziţia
marilor boieri. Pentru a avea un mijloc de luptă cu marii boieri, dar şi pentru
a asigura forţa militară necesară apărării ţării, el s-a grăbit să asigure
reorganizarea armatei naţionale. Tudor a luat legătura cu şefii mişcării
antifanariote dar şi cu elementele mişcării Eteria, care plănuia o amplă
mişcare împotriva Imperiului Otoman. S-a aşteptat momentul potrivit pentru
declanşarea mişcării revoluţionare romaneşti. Acesta a fost considerat ca fiind
începutul anului 1821, după moartea domnitorului fanariot Alexandru Şuţu (15/27
ianuarie). După ce s-a aflat în strânsă legătură, încă din decembrie 1820, cu
boierii din „partida naţională”, în frunte cu Grigore Ghica şi Barbu Văcărescu,
pe 15/27 ianuarie 1821 s-a încheiat un act de colaborare prin care Tudor era
desemnat să ridice „norodul la arme [...] pentru obştescul folos”. Pregătirile
politice au fost însoţite de cele de ordin militar.
Încă din 1815, Tudor îşi
făcuse cunoscute planurile de creare a unei armate naţionale cu care, „[...]
numai cu pandurii ţării, făr’ de niciun ostaş străin, voi face de a nu se mişca
o iarbă din pămantul ţării” prin care el respingea practic orice pretenţie
viitoare a Porţii de asigurare a siguranţei graniţelor principatului.
Recrutările pentru viitoarea armată naţională începuseră cu mult timp înainte
de izbucnirea revoluţiei. De recrutări s-au ocupat căpitanii de panduri bine
cunoscuţi în satele olteneşti, tot ei ocupându-se şi de crearea unor depozite
de arme şi muniţie. Oastea revoluţiei de la 1821 a fost una de factură
ţărănească, recrutată din rândurile ţăranilor liberi, implicaţi nu doar în
agricultură dar şi în negustorie, iar mulţi dintre ei şi în activităţile
militare, care reveneau în alte ţări grănicerilor. Zona din nordul Olteniei a
asigurat cele mai multe efective ale pandurilor şi a jucat rolul de nucleu al
armatei. În armata pandurilor au mai fost recrutaţi şi mici boiernaşi, de
origine rurală şi proaspăt intraţi în rândul privilegiaţilor. Efectivele oastei
pandurilor au crescut până la aproximativ 20000 de oameni. Această creştere
rapidă a fost sesizată de reprezentanţii marilor puteri la Bucureşti sau
Istambul. Dotarea oastei a fost la început precară, prin Proclamaţia de la
Padeş oamenii fiind îndemnaţi să vină cu propriile arme sau „cu furci de fier
şi cu lănci”. Dotarea armatei a fost completată după preluarea armamentului şi
muniţiei din tabăra contrarevoluţionară de la Coţofeni, sau prin preluarea
armelor predate de trupele stăpânirii trecute de bunăvoie de partea pandurilor.
În afara taberei fortificate de la Ţânţăreni şi a mănăstirilor olteneşti
fortificate, un rol important pentru armata revoluţionară l-a jucat tabăra
fortificată de la Cotroceni. La Cotroceni s-au concentrat majoritatea trupelor
revoluţionare, aici fiind construită o tabără militară fortificată, prevăzută
cu şanţuri de apărare şi redute pentru tunuri. în Bucureşti s-a amenajat un
sistem defensiv bazat pe mănăstirile Mihai Vodă, Radu Vodă, Antim şi Mănăstirea
Mitropoliei, situate în general pe înălţimi uşor de apărat. Transformarea
mănăstirilor din zona subcarpatică în tabere fortificate încerca să suplinească
lipsa de cetăţi a Munteniei. În vederea organizării rezistenţei pe termen lung,
mănăstirile fortificate ale Olteniei (Tismana, Cozia, Strehaia, Motru,
Bistriţa, Polovraci şi Crasna), au fost preschimbate în depozite întărite, unde
se aflau mari cantităţi de alimente, arme şi muniţie. Tudor declara că
„ostirile de peste Olt [...] le-am umplut cu zaherele şi cu panduri; acolo mă
pot ţine doi sau trei ani, luptând pentru drepturile ţării până le voi căpăta”.
Duminică 23 ianuarie/4 februarie 1821, la Padeş, în prezenţa a aproximativ 100
de plăieşi şi a colaboratorilor săi apropiaţi, Tudor Vladimirescu a lansat
chemarea la luptă „către tot norodul omenesc”, care a devenit cunoscută în
istorie ca Proclamaţia de la Padeş. Prin această declaraţie, poporul era
mobilizat la luptă împotriva răului din ţară, pentru statornicia unui nou regim
politic în ţară. Era o declaraţie patetică, în stare să „mişte conştiinţele şi
să îndemne pe oameni la luptă”, o veritabilă „declaraţie de război” împotriva
fanarioţiilor. Proclamaţia a avut un efect imediat, locuitorii satelor
răzpunzând cu miile, după ce au fost anunţaţi de ştafetele călare. Pe 21
martie/2 aprilie 1821, oastea revoluţionară în frunte cu Tudor Vladimirescu a
intrat triumfal în Bucureşti pe Podul Calicilor (Calea Rahovei), primită de o
mulţime entuziastă. Tudor va rămâne stăpân pe capitală 15/27 mai, guvernând
ţara ca un adevărat domnitor, numit cu drag şi respect Domnul Tudor.
Stabilindu-şi cartierul general în casele brâncoveneşti de lângă Mitropolie, preluând
în scurtă vreme controlul principalelor puncte obiective întărinte din oraş,
evitând în acelaşi timp orice conflict cu omul Eteriei din oraş, Tudor
Valdimirescu s-a străduit să colaboreze cu boierii Divanului ţării. Trativele
s-au încheiat rapid pe 23 martie/4 aprilie, prin semnarea „cărţii de adeverire”
dată de boieri lui Tudor. Se instituia un regim politic nou, în cadrul căruia
acţiona o dualitate a puterii: pe de-o parte Tudor, reprezentând „Adunarea
norodului”, transformată în organizaţie politico-militară, deţinea conducerea
şi iniţiativa în mai multe domenii printre care politica externă, iar, pe de
altă parte, autoritatea reprezentată de „vremelnicească ocârmuire” , cu
atribuţii politice şi administrative. Colaborarea celor două puteri a fost definită
în linii generale prin „jurământul lui Tudor” din aceiaşi zi 23 martie/4
aprilie. Din primul moment, Tudor Vladimirescu a trebuit să acţioneze într-un
context internaţional şi intern extrem de complicat. Dezavuarea oficială a
mişcărilor revoluţionare româneşti şi greceşti de către ţarul Rusiei a avut
grave urmări asupra regimului de la Bucureşti, iar acţiunile Eteriei, ale cărei
trupe, odată intrate pe pământ românesc, uitaseră imediat de planul iniţial de
trecere imediată la sud de Dunăre şi se înstăpâniseră aici, compurtându-se ca o
armată de ocupaţie, dedându-se la jafuri şi abuzuri, provocând neîncetat
forţele otomane de la frontieră, puneau ţara în faţa primejdiei unui atac al
forţelor Porţii. În asemenea condiţii, Tudor Vladimirescu a iniţiat discuţii cu
conducerea mişcării eteriste, iar concomitent, prin intermediul boierilor
Divanului, a iniţiat tratative cu reprezentanţii otomanilor – paşalele din
Silistra, Vidin şi Brăila – dar şi cu principalele puteri interesate în zonă.
După ce Alexandru Ipsilanti a evitat mai multă vreme să accepte o întâlnire cu
Vladimirescu, la sfârşitul lunii martie cei doi conducători s-au întâlnit la
marginea Bucureştiului. Tudor a respins şi de această dată cererea eteriştilor
de unire a celor două mişcări, practic de subordonarea a armatei pandurilor
comandamentului armatei revoluţionare greceşti. Tudor a protestat faţă de
intrarea eteriştilor în Bucureşti, susţinând că rezolvarea problemelor interne
ţine exclusiv de competenţa pandurilor, iar sprijinul extern trebuind să se
limiteze doar la intervenţii diplomatice. Întânirea dintre cei doi conducători
s-a încheiat cu o înţelegere fragilă, în aşteptarea unei medieri internaţionale
şi a părăsirii teritoriului naţional de eterişti. Ipsilanti s-a retras la
Târgovişte iar oamenii săi au ocupat judeţele din nord. Vladimirescu a întărit
tabăra de la Cotroceni. În condiţiile în care o parte a boierilor înspăimântaţi
încercau să fugă din Capitală iar Eteria se înstăpânise în nordul Munteniei,
Tudor a pus sub pază pe unii dintre membrii Divanului care intenţionau să se
refugieze la Târgovişte sau în Transilvania. În colaborare cu boierii rămaşi în
Bucureşti şi cu clerul din Capitală, Tudor a continuat negocierile. Rezultatele
negocierilor au fost nesadisfăcătoare, paşalele cerând în primul rând
dezarmarea armatei pandurilor şi reprimarea eteriştilor. Cum Tudor nu a
acceptat condiţiile turcilor, iar oastea Porţii se pregătea de ofensivă, Tudor
Vladimirescu a luat singura decizie corectă din punct de vedere militar:
retragera în zona întărită a Olteniei şi organizarea unei rezistenţe de durată.
La începutul lunii mai 18000 de soldaţi otomani au intrat în Moldova pe la
Brăila, iar alţi 15000 de militari turci au traversat Dunărea pe la Calafat,
Giurgiu şi Olteniţa în Muntenia. În concepţia lui Vladimirescu, durata mare a
rezistenţei româneşti ar fi putut atrage atenţia puterilor occidentale, care ar
fi putut interveni la rândul lor pe lângă Poartă pentru acceptarea
revendicărilor românilor. Pe 1527 mai, oastea revoluţionară de sub comanda lui
Tudor a început retragerea pe direcţia Bucureşti – Piteşti – Râmnicu Vâlcea.
Pe
18/30 mai oastea revoluţionară ajunsese în apropiere de Goleşti. Eteriştii,
deşi ar fi dorit să oprească retragerea lui Tudor către bazele de rezistenţă
din Oltenia , nu se sinţeau în stare să reuşească acest lucru, pe de-o parte
datorită tăriei forţelor de sub comanda liderului român, pe de alta datorită
ameninţării exercitate de garnizoanele pandurilor aflate pe malul drept al
Oltului, gata să iasă în întâmpinarea comandantaului lor. Ce nu au reuşit cu
forţa armelor, eteriştii au reuşit prin trădare şi complot. Tudor Vladimirescu
a fost capturat de oamenii lui Ipsilanti pe 21 mai/2 iunie, iar, o săptămână
mai târziu, în noaptea de 27-28 mai/9-10 iunie conducătorul pandurilor a fost
asasinat, trupul fiindu-i aruncat într-o fântână. Asasinarea lui Tudor
Vladimirescu a lipsit revoluţia de conducerea unitară de până în acel moment,
iar „Adunarea norodului” a început să se dezorganizeze încet. Destrămarea
armatei pandurilor nu s-a petrecut imediat, aceştia luptând separat sau în
alianţă cu eteriştii cu otomanii până spre sfârşitul lunii iunie.
Insigna pionierească - Tot înainte
După
vârsta de 7 ani, copiii înscrişi în sistemul de învăţământ deveneau pionieri,
scopul organizaţiei fiind: educarea noii generaţii în spirit comunist.
Organizaţia ”Pionierii României” a luat naştere la sfârşitul celui de-Al Doilea
Război Mondial. În 1947, pionierii au fost încadraţi în UAER - Uniunea
Asociaţiilor de Elevi din Romania. Doi ani mai târziu, pe 30 aprilie 1949, în cadrul
unei şedinţe festive la care a participat toată conducerea PCR, s-a decis
înfiinţarea primelor detaşamente de pionieri, luând naştere astfel Organizaţia
Naţională a Pionierilor. De la înfiinţare şi până în 1966, organizaţia
pionierească era subordonata Uniunii Tineretului Comunist. Pionierii lui
Ceauşescu participau la ”activităţi obsteşti” precum creşterea viermilor de
mătase sau creşterea iepurilor. Prima conferinţă naţională a Organizaţiei
Naţionale a Pionierilor a avut loc în 1966. Atunci s-au aprobat primele
regulamente pioniereşti precum ”Statutul unitatilor şi detaşamentelor de
pionieri din Republica Socialistă România şi Regulamentul Consiliilor
Organizaţiei Pionierilor din Republica Socialistă România”. În Statutul
Organizaţiei Pionierilor din Republica Socialistă România organizaţia
pionierească se prezenta drept ”o organizaţie revoluţionară de masă a
copiilor”: "Organizaţia Pionierilor educă şcolarii în spiritul
patriotismului socialist, al dragostei şi devotamentului nemărginit faţă de
poporul nostru, faţă de Republica Socialistă România, faţă de Partidul Comunist
Român, ajută pe toţi copiii să cunoască tradiţiile şi trecutul glorios de luptă
ale poporului şi ale clasei muncitoare pentru eliberare naţională şi socială,
să îndrăgească frumuseţile şi bogăţiile ţării, le cultivă mândria patriotică
pentru realizările obţinute în construcţia socialismului”. Numărul elevilor
înregimentaţi în organizaţia pionierească a crescut în fiecare an. Statisticile
oficiale arată că, în 1984, în România existau 2.690.000 de pionieri. Pionier
devenea, odată intrat în sistemul de învăţământ, orice elev care trecea în
clasa a doua. Foştii şomi ai patriei transformaţi în pionieri primeau botezul
cu surle şi trâmbiţe în ceremonii festiviste din care nu lipseau cântecele şi
poeziile dedicate conducătorului iubit. În cadrul ceremoniei, elevilor le era
înmânată de colegii mai mari din clasa a IV-a cravata roşie de pionier.
Ceremonia implica şi depunerea jurământului.
Insigna pionierească sportivă - Tot înainte
La 8 ani, elevii jurau cu mâna pe
steagul RSR: "Eu, (numele si prenumele), intrând în rândurile
Organizaţiei Pionierilor, mă angajez să-mi iubesc patria, să învăţ bine, să fiu
harnic şi disciplinat, să cinstesc cravata roşie cu tricolor. Pionierii erau
ierarhizaţi în funcţie de rezultatele la învăţătură şi disciplină. Cei buni
erau făcuţi ”comandanţi” şi primeau şnururi colorate în funcţie de grad: şnur
roşu pentru comandatul de grupă, şnur galben pentru comandat de detaşament ceea
ce însemna comandat de clasă, şnur albastru pentru comandat de unitate, adică cel
care conducea toată şcoală. Uniforma de pionier pe care elevii o îmbrăcau la
toate ceremoniile festive cuprindea nu doar cravată, ci şi o serie de accesorii
precum inelul de plastic pentru cravată, curea, pe a cărei cataramă se regăsea
stema ţării, trese şi semne matricole. Pionierii aveau nu doar jurământ, ci şi
legământ şi deviză aşa cum prevedea Statutul unităţilor şi detaşamentelor de
pionieri din Republica Socialistă România. “Voi învăţa şi voi munci pentru
a deveni fiu de nădejde al patriei mele – Republica Socialistă România; voi fi
credincios poporului şi Partidului Comunist Român; voi respecta neabătut
îndatoririle pioniereşti”, era legământul pe care îl rosteau în cadrul
ceremoniilor elevii intraţi în rândurile organizaţiilor. ”Propăşirea societăţii
socialiste”, ”înflorirea României socialiste” şi ”cauza partidului” erau
termeni familiari copiilor de 8 ani, în timpul regimului ceauşist.
“Pentru gloria poporului şi înflorirea Romaniei socialiste, pentru cauza
partidului - inainte! Tot înainte”, suna deviza pionierilor români. Aproape în
toate reşedinţele de judeţ şi oraşele mari s-au constituit începând cu 1949
case ale pionierilor. Acestea erau locurile în care se desfăşurau ceremoniile
de primire în rândurile organizaţiei, dar şi alte evenimente festive.
Organizaţia Pionierilor acorda atât distincţii individuale, cât şi colective
elevilor fruntaşi la învăţătură. Meritele erau recunoscute prin trese, insigne
sau titluri precum „Pionier de frunte”, „Pionier fruntaş în munca patriotică”.
Unităţile şcolare cu merite deosebite primeau distincţii colective care constau
în diplome precum „Unitate fruntaşă” sau „Detaşament fruntaş”. Anul 1989 a
marcat aniversarea a 40 de ani de la crearea Organizaţiei Pionierilor. A fost
anul în care comuniştii au dorit intensificarea activităţii ”de educare şi
formare a copiilor în spiritul valorilor şi normelor moral-politice specifice
omului nou al societăţii noastre socialiste, gata oricând să slujească cu
devotament patria, partidul şi poporul, cauza socialismului şi comunismului pe
pământul scump al patriei”. Cu prilejul anului aniversar la nivelul
organizaţiei s-au luat în 1989 o serie de măsuri: ”La nivelul tuturor
detaşamentelor şi unităţilor de pionieri vor fi intensificate acţiunile
politico-educative pentru cunoaşterea temeinică, aprofundată de toţi elevii, a
politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru, a măreţelor
realizări obţinute prin muncă eroică de poporul nostru, sub conducerea
înţeleaptă a PCR, în anii socialismului, şi, cu deosebire, în perioada
inaugurată de istoricul Congres al IX-lea al partidului, perioadă pe care
întreaga noastră naţiune, într-o deplină unitate de gând şi faptă o numeşte cu
dragoste, profund respect, aleasă preţuire şi vibrantă mândrie patriotică Epoca
Nicolae Ceauşescu”. Organizaţia s-a desfiinţat în anul căderii
comunismului. SURSA – NET: http://historia.ro/sectiune/general/organizatiile-de-pionieri-botezul-comunist-pe-2275850.html Ziua Veteranilor de Război din România - 29 aprilie
A.N.V.R. (Asociația națională a veteranilor de război) functioneaza
pe baza Legii 49/1991; 44 si 68/1994; 303/2007 si 205/2008 si are personalitate
juridica pe baza Hotarârii Judecatoresti nr.392/20.02.1990. Asociatia are
filiale în toate judetele tarii si în sectoarele Capitalei, este membra a Federatiei
Mondiale a Vechilor Combatanti (F.M.A.C.) cu sediul la Paris si participa la
toate activitatile acesteia, iar la structurile sale au aderat: Asociatia
Cavalerilor Ordinului "Mihai Viteazul", Asociatia Invalizilor de
Razboi, Asociatia "Traditia Cavaleriei", Liga Navala Româna,
Asociatia Cavalerilor Ordinului "Virtutea Aeronautica", Uniunea
Veteranilor de Razboi, Veteranii de razboi din Ministerul de Interne
s.a. Active în plan local, filialele judetene ale A.N.V.R., în colaborare
cu organele locale si societatea "Cultul Eroilor", au renovat si
ridicat un numar semnificativ de monumente dedicate ostasilor cazuti la datorie
în razboaiele purtate de tara pentru libertate si unitate
nationala. A.N.V.R. prin Comisia de memorialistica, a publicat 11 volume
de memorii sub titlul "Veteranii pe drumul onoarei si jertfei", care
s-au bucurat de aprecierea opiniei publice. Bucurându-se de atentia si
asistenta Ministerului Apararii Nationale, A.N.V.R. a avut înca de la
înfiintare un reprezentant al ministerului pe lânga asociatie, apoi s-a
constituit Sectia asistenta pentru veterani de razboi, pentru ca la data de
astazi sa fiinteze Directia Calitatea Vietii Personalului, cu activitate
distincta si în domeniul veteranilor de razboi. În
anul 1995 Guvernul a legiferat sarbatorirea în fiecare an, la Ziua Înaltarii
Domnului Nostru Iisus Hristos, a "Zilei Eroilor", iar prin Hotarârea
de Guvern nr. 1222 din 10 octombrie 2007, s-a instituit Ziua Veteranului de
Razboi, care se sarbatoreste în fiecare an, la data de 29 aprilie. Cu aproape
20 de ani în urma A.N.V.R. însuma circa 900000 de membri: veterani, invalizi,
vaduve de razboi si vaduve de veterani, iar la data prezentei nominalizari - 24
iulie 2012 - mai sunt aproximativ 45000 de veterani de razboi şi 150000 de
vaduve de veterani. De la înfiintare si pâna la zi, presedintele
asociatiei este generalul de armata în retragere Marin Badea Dragnea, luptator
în cel de-al doilea razboi mondial, în ambele fronturi, invalid de razboi,
reales în unanimitate la toate cele cinci Conferinte Nationale. De la strămoşii noştri romani am moştenit, printre
altele, şi cuvântul ”veteran”, adică ostaş roman care după 25 de ani de
serviciu militar era declarat cetăţean roman şi era împroprietărit. Pe
teritoriul Daciei Romane aceşti veterani au avut o contribuţie determinantă în
procesul etnogenezei poporului român.
În cursul întregii istorii medievale, voievozii români au
cinstit vitejia ostaşilor eroi prin împroprietărire şi chiar ridicarea în
ranguri boiereşti. La un sfert de veac de la mobilizarea oştirii pentru
războiul de independenţă, în care s-au sacrificat zece mii de ostaşi din cei
58700 care au constituit Armata de Operaţii, regele Carol I, la solicitarea
supravieţuitorilor, a promulgat Înaltul Decret prin care s-a creat, în
conformitate cu Convenţia Statelor Europene de la Geneva, titlul de ”veteran de
război”. La articolul 2, Înaltul Decret Regal din 29 aprilie 1902, prevedea: ”
Pentru ca fiecărui ostaş veteran să i se asigure liniştea şi ocupaţiunea pentru
restul de viaţă, i se va pune la dispoziţie cele necesare în acest scop, ca
stimulent pentru generaţiile viitoare”. Se instituie onorantul titlu de
”VETERAN DE RĂZBOI”. Regele Ferdinand I a mobilizat în 1916, la intrarea
României în războiul sfânt de reîntregire, 11% din populaţia ţării, mai exact
883601 militari, iar biruinţa finală, care s-a încununat în România Mare, a
fost plătită cu jertfa a peste 335000 morţi şi dispăruţi, a 75491 invalizi şi a
650000 morţi din rândul populaţiei civile. În vâltoarea luptelor primului
război mondial, Ferdinand I cel Leal, a desenat personal şi apoi a instituit,
cea mai înaltă distincţie militară de război, Ordinul ”Mihai Viteazul”,
răsplătind eroismul ofiţerilor în lupte, iar ostaşilor din tranşee le-a promis
pământ, iar prin reforma agrară din 1921, un milion şi jumătate de familii au
primit câte patru hectare din trupul ţării. Veteranii de război îşi strâng
rândurile şi se organizează, la fel ca şi cei decoraţi cu ordinul ”Mihai
Viteazul”, iar pentru cinstirea şi ridicarea de monumente, sub înaltul patronaj
al reginei Maria, ia fiinţă Societatea ”Cultul Eroilor”. Veteranii de război
şi-au adus o contribuţie semnificativă, de-a lungul anilor, la cinstirea
memoriei celor căzuţi pe câmpurile de bătălii. În cei trei ani, zece luni şi
douăzeci de zile cât a însumat participarea armatei României în cel de-al
doilea război mondial, ţara a pierdut 794562 militari din care 92620 morţi,
33966 răniţi şi 367966 dispăruţi pe cele două fronturi. La aceştia se adaugă
miile de prizonieri care au pierit în gulagul sovietic. La 4 iunie 1945 s-a
semnat Decretul – Lege nr. 440 privind acordarea calităţii de ”veteran”
foştilor luptători în războaiele din anii 1913, 1916-1919 şi 1941-1945, dar de
unele drepturi se bucurau doar cei ce luptaseră în vest, nominalizaţi ca ”antifascişti”,
dispărând din peisajul societăţii româneşti ”veteranii de război”. Reforma
agrară prin care participanţii la cel de-al doilea război mondial au fost
împroprietăriţi cu 1,1 hectare este anulată prin cooperativizarea agriculturii
româneşti.
A 135-a aniversare a înființării
trupelor de geniu
Conform DEX, Geniul este o armă (specialitate militară) care se ocupă cu executarea unor lucrări de fortificaţii, drumuri,
şanţuri, locaşe în teren pentru personal şi tehnică militară, cu construirea de
poduri, diguri, baraje, puţuri pentru alimentare cu apă precum şi efectivele
umane care fac parte din aceasta specialitate. Geniştii sunt trupe auxiliare
foarte utile pentru realizarea succesului în luptă. Necesitățile impuse de dezvoltarea şi modernizarea
organismului militar românesc, conjugate cu cele ale economiei naţionale, l-au
determinat pe domnitorul Alexandru Ioan Cuza, pe ceilalţi factori de decizie
militară să pună bazele unor arme noi.În acest context ia fiinţa arma
Geniului prin crearea în anul 1859 în Moldova a primei subunităţi
române de geniu, Batalionul 1 Geniu, prin abrobarea data la 31 mai 1859 de
domnitorul Alexandru Ioan Cuza pe Raportul Consiliului de Ministrii nr. 1902.
Un an mai târziu, corpul de geniu instituit prin ordonanţa din 31 mai 1859, va
spori prin înfiinţarea unui al doilea batalion în Tara Româneasca, care
împreuna cu cel din Moldova vor constitui întâiul regiment de geniu. Primele
batalioane de geniu ale ostirii române aveau un efectiv de 1000 de oameni
fiecare, împărţiţi în patru companii. Comandant al acestor subunităti a fost
numit căpitanul, ulterior maiorul, Panait Donici, care s-a numărat printre
organizatorii trupelor de geniu din ţara noastră.
Mărturie de botez - Născut în anul 1899
Mărturiile de botez (în special cele vechi) sunt
piese metalice de forma unor monede, medalii, sau jetoane care se conferă copilului și nașilor săi de botez, însemn de respect și amintire. Adeseori
acestea sunt confecționate din argint și au forme diferite (în general rotunde,
dar si ovale sau chiar poligonale). Mai întotdeauna pe aceste piese este
consemnat numele copilului botezat, al nașilor săi de botez, dar și data
nașterii și botezului copilului. Adeseori pe mărturiile de botez se gravează și
unele imagini (chipul unui bebeluș dezbrăcat, un preot care scufundă bebelușul
în scăldătoare sau un porumbel (reprezentând sfântul duh) care se coboară
asupra scăldătorii în care este scufundat (botezat) copilul.
____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitoarea germană Bettina von Armin,
a trăit între anii 1785-1859
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
MOUSAIOS - 30.08.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu