1. Moneda euro
franceză de colecție de mai jos celebrează regiunea franceză – Guiana.
În câmpul
aversului, în interiorul unui cerc periferic liniar continuu, sunt reprezentate
trei hexagoane suprapuse dar poziționate diferit, iar în centrul acestora este marcată
valoarea monedei “EURO 10”. Sub valoare este reprezentată o ramură de
stejar cu vârful spre dreapta, iar deasupra se prezintă o ramură de laur
având vârful orientat tot spre dreapta. Cele două ramuri sunt înconjurate
de inscripția circulară: ”LIBERTE – EGALITE – FRATERNITE” – (Libertate,
Egalitate, Fraternitate – deviza națională unanim acceptată a statului
francez) și “2010” (anul emiterii monedei). Anul este încadrat
de două ornamente decorative abia vizibile ce reprezintă nomogramele gravorului
care a proiectat moneda și ale monetăriei franceze unde s-a realizat această
monedă. În câmpul central al reversului, în interiorul unui cerc periferic
liniar continuu, se prezintă harta regiunii și câteva detalii de pe stema
regiunii. Periferic circular în partea de jos și stânga este marcată
inscripția: “GUYANE” (denumirea regiunii în limba franceză). În partea din dreapta jos sunt aplicate literele majuscule R și F, reprezentând inițialele
numelui statului – Republique Francaise. Principalele caracteristici
tehnice ale monedei sunt următoarele:
- seria – regiuni
franceze
- anul emiterii –
2010
- valoarea – 10 euro
- forma – rotundă
- diametrul – 29
milimetri
- greutatea – 10
grame
- material compoziție
– argint
- titlul – 90%
- calitatea – UNC
- tiraj – 50000 exemplare
Guyana
Franceză (în franceză
- La Guyane, în română – Guiana) este un departament de peste mări al Franței, situat în nordul Americii de
Sud. Este parte integrantă a Republicii Franceză și deci a Uniunii Europene. Guyana
Franceză poate fi separată în două regiuni geografice: în nord o fâșie de
coastă unde locuiește majoritatea populației și o pădure tropicală foarte densă
și aproape inaccesibilă în partea centrală și de sud, cu înălțimi ce cresc
gradual către frontiera cu Brazilia. În largul coastelor se găsesc o serie de
insule, două arhipelaguri fiind mai importante: Îles de Rémire și Îles
du Salut. O problemă cronică este afluxul de emigranți ilegali și de
căutători de aur dinspre Brazilia și Surinam. Granița cu Surinam-ul este
formată de râul Maroni care curge prin pădurea tropicală și este dificil de
patrulat de către Jandarmeria Franceză. Mineritul ilegal de aur generează
poluare, în special cu mercur și este de asemenea cauza alcoolismului ridicat
și a numărului mare de cazuri de boli transmisibile pe cale sexuală. Guyana
este locul în care a fost dezvoltat începând cu 1965 centrul spațial de la
Kourou (1700 angajați), actualmente principala bază de lansare a programului
spațial european. Regiunea este condusă de un consiliu regional format din 34
de membri. Reprezentantul guvernului francez este prefectul, având reședința în
orașul Cayenne. Regiunea Guiana are 3 reprezentanți în parlamentul Franței (2
deputați și un senator). Guiana este subdivizată administrativ asemenea
celorlalte departamente în 2 arondismente, 19 cantoane și 22 de comune. Conform
estimărilor, populația Guyanei Franceze era de 199500 persoane în iulie 2006,
înregistrând o puternică creștere față de recensământul din 1999 când se
înregistrau 157.000 persoane. Populația este tânără, în 1999 43,3 % din
populație având sub 20 ani. Atractivitatea regiunii se datorează rezervelor de
aur, a unui sistem de sănătate performant, a unui sistem educațional avansat și
de salarii mult mai atractive decât cele oferite în regiune. Datorită numărului
mare de imigranți este greu de cunoscut populația exactă, iar datorită
sistemului francez, care nu ține cont de etnie la efectuarea recensămintelor,
datele despre compoziția etnică sunt doar aproximative. Se estimează la peste
80 numărul naționalităților diferite ale indivizilor ce locuiesc în Guyana. Guyana
Franceză este puternic dependentă de subvențiile venite din partea Franței.
Principala industrie este pescuitul (cu aproximativ trei sferturi din
exporturi), mineritul în principal după aur și industria forestieră.
2. Moneda euro
franceză de colecție de mai jos celebrează regiunea franceză – Haute-Normandie. În câmpul
aversului, în interiorul unui cerc periferic liniar continuu, sunt reprezentate
trei hexagoane suprapuse dar poziționate diferit, iar în centrul acestora este
marcată valoarea monedei “EURO 10”. Sub valoare este reprezentată o
ramură de stejar cu vârful spre dreapta, iar deasupra se prezintă o
ramură de laur având vârful orientat tot spre dreapta. Cele două ramuri sunt înconjurate
de inscripția circulară: ”LIBERTE – EGALITE – FRATERNITE” – (Libertate,
Egalitate, Fraternitate – deviza națională unanim acceptată a statului
francez) și “2010” (anul emiterii monedei). Anul este încadrat
de două ornamente decorative abia vizibile ce reprezintă nomogramele gravorului
care a proiectat moneda și ale monetăriei franceze unde s-a realizat această
monedă. În câmpul central al reversului, în interiorul unui cerc periferic
liniar continuu, se prezintă harta regiunii și câteva detalii de pe stema regiunii.
Periferic circular în partea de jos și stânga este marcată inscripția: “HUATE-NORMANDIE”
(denumirea regiunii în limba franceză). În partea din dreapta
jos sunt aplicate literele majuscule
R și F, reprezentând inițialele numelui statului – Republique
Francaise. Principalele caracteristici tehnice ale monedei sunt
următoarele:
- seria – regiuni
franceze
- anul emiterii –
2010
- valoarea – 10 euro
- forma – rotundă
- diametrul – 29
milimetri
- greutatea – 10
grame
- material compoziție
– argint
- titlul – 90%
- calitatea – UNC
- tiraj – 50000
exemplare
Normandia Superioară (în limba franceză -
Haute-Normandie)
a fost una dintre cele 26 regiuni ale Franței de. până
la reforma administrativ-teritorială din 2014. Capitala regiunii era
orașul Rouen, iar regiunea cuprindea 2 departamente. La 1 ianuarie
2016 Normandia Superioară a fost reunită cu Normandia Inferoară, în cadrul
regiunii Normandia. Regiunea a fost creată în anul 1956 prin formarea
a doua regiuni în zona ocupată tradițional de Normandia, o
veche provincie și fost ducat cu o istorie ce se întinde până în secolul al X-lea, astfel
că istoria celor două regiuni are foarte puține momente separate. În timpul
Imperiului Roman, regiunea era divizată între mai multe orașe stat foarte
prospere. Ulterior regiunea a fost cucerită de către franci în secolul
V, iar după cucerirea de către normanzi în secolul IX regiunea a
căpătat un rol din ce în ce mai important în Istoria Europei. Cucerirea Angliei
din 1066 de către Wiliam Cuceritorul a reprezentat începutul unui
lung conflict dintre Anglia și Franța pentru controlul Normandiei, care în
următoarele secole a trecut în repetate rânduri din posesia unui regat în a
celuilalt. În cele din urmă, Franța a recâștigat definitiv regiunea între 1436
și 1450, iar din 1468 a devenit domeniu regal. În timpul reformei noile idei
religioase au găsit un suport puternic în regiune și aceasta a fost afectată
de Războiul religiilor dintre Catolici și protestanți
din secolul XVI. După Debarcarea din Normandia, în timpul celui de-al
doilea război mondial au avut loc numeroase lupte pe teritoriul regiunii
până la data de 12 septembrie 1944, zi ce marchează eliberarea ultimului
oraș din Normandia Superioară – Le Havre. Regiunea este puternic marcată
de fluviul Sena care
are cursul inferior pe teritoriul ei. Aceasta formează o vale largă și la
vărsarea în Marea Mânecii formează un estuar. În rest, relieful este valonat, fără
înălțimi foarte mari. Regiunea
este foarte dezvoltată din punct de vedere economic, realizând 60% din
producția franceză de lubrifianți, 50% din productia franceză de materiale
plastice și 30% din producția franceză de automobile. De asemenea este a 4-a
regiune în ceea ce privește comerțul exterior și a 6-a în ceea ce privește
cercetarea. Portul din Le Havre este al doilea port francez după Marsilia în ceea ce
privește volumul de mărfuri dar primul în ceea ce privește numărul de
containere și al 9-lea din Europa.
3. Moneda euro
franceză de colecție de mai jos celebrează regiunea franceză – Île de France.În câmpul
aversului, în interiorul unui cerc periferic liniar continuu, sunt reprezentate
trei hexagoane suprapuse dar poziționate diferit, iar în centrul acestora este
marcată valoarea monedei “EURO 10”. Sub valoare este reprezentată o
ramură de stejar cu vârful spre dreapta, iar deasupra se prezintă o
ramură de laur având vârful orientat tot spre dreapta. Cele două ramuri
sunt înconjurate de inscripția circulară: ”LIBERTE – EGALITE – FRATERNITE”
– (Libertate, Egalitate, Fraternitate – deviza națională unanim acceptată a
statului francez) și “2010” (anul emiterii monedei). Anul
este încadrat de două ornamente decorative abia vizibile ce reprezintă
nomogramele gravorului care a proiectat moneda și ale monetăriei franceze unde
s-a realizat această monedă. În câmpul central al reversului, în
interiorul unui cerc periferic liniar continuu, se prezintă harta regiunii și
câteva detalii de pe stema regiunii. Periferic circular în partea de jos și stânga
este marcată inscripția: “ÎLE DE FRANCE” (denumirea regiunii în limba
franceză). Deasupra cuvântului France
sunt aplicate literele majuscule
R și F, reprezentând inițialele numelui statului – Republique
Francaise. Principalele caracteristici tehnice ale monedei sunt
următoarele:
- seria – regiuni
franceze
- anul emiterii –
2010
- valoarea – 10 euro
- forma – rotundă
- diametrul – 29
milimetri
- greutatea – 10
grame
- material compoziție
– argint
- titlul – 90%
- calitatea – UNC
- tiraj – 100000
exemplare
Île-de-France este una
dintre cele 18 de regiuni ale Franței cu capitala la Paris. Regiunea cuprinde 8
departamente ce reprezintă, în mare parte, regiunea metropolitană a
Franței. A fost creată în anul 1976 când a înlocuit Districtul
Regiunii Pariziene, creat în 1961. Île-de-France este cea mai populată
regiune a Franței, având mai mulți locuitori decât țări europene ca Belgia,
Grecia sau Suedia. Regiunea este puternic populată încă de pe vremea Imperiului
Roman, când exista orașul galic și ulterior roman Lutetia. În Evul
Mediu, regele franc Clovis I și-a stabilit aici capitala și Parisul a
crescut treptat devenind unul dintre cele mai importante orașe din lume. Odată
cu dezvoltarea orașului, regiunea din jurul său a fost constituită într-un
domeniu regal cunoscut sub denumirea de Provincia Île de France. În
anul 1982, odată cu celelalte regiuni, Île de France a fost transformată în
colectivitate teritorială cu o putere executivă extinsă și condusă de un
consiliu ales în mod direct. Relieful regiunii este relativ plat, marcat de
râul Sena, cu o altitudine medie de 33 m, variind între 217 m maxim și 11 m
minim. În ciuda puternicei urbanizări, 45% din suprafață este folosită pentru
agricultură iar 23% din suprafață este ocupată de păduri. Regiunea este unul
dintre motoarele economiei mondiale. Cu un PIB de peste 427,2
miliarde de euro în 2003 s-a clasat
deasupra unor țări importante ca Brazilia sau Rusia. Dacă ar fi
fost o țară separată, s-ar fi clasat pe locul 15 în clasamentul Băncii Mondiale
din acel an. Cu toate că din punct de vedere al populației este doar a 20-a
metropolă a lumii, din punct de vedere al PIB-ului este a 5-a după Tokyo,
New York, Los Angeles și
Osaka-Kobe-Kyoto, la egalitate cu Londra. Cu toate că a suferit o
puternică dezindustrializare, regiunea rămâne totuși cea mai importantă regiune
industrială a Franței cu peste 650.000 angajați. De asemenea, un mare număr de
companii și corporații franceze și internaționale își au sediul în regiune. Nu
este de ignorat nici turismul, Parisul fiind cel mai vizitat oraș din lume, în
turism fiind angrenată aproape 3% din populație (însă turismul nu contribuie
decât cu 1% la PIB-ul regiunii, contrar ideii răspândite ca Parisul ar trăi din
turism). Cele mai dinamice activități economice în Regiunea Pariziană sunt
serviciile (telecom și IT, media, finanțe, transport și logistică) dar și
industria luxului (parfumerie fină, bijuterii, textile de lux). O parte
semnificativă din populație lucrează în servicii publice ca funcționari.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
O MEDALIE ȘI CÂTEVA
INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
A.C.R. - 111 ani (Automobil Clubul Român)
Mai jos
prezint câteva file din istoria veche a Automobil Clubului Roman (A.C.R.), fost Automobil
Clubul Regal Roman (A.C.R.R.) 1904 – 2014:
- 5 aprilie 1904. În salonul de onoare al
Hotelului Boulevard din Bucureşti (clădire existentă şi în prezent), un grup de
automobilişti, constituiţi în Adunarea Generală, a hotarât şi a semnat actul de
înfiinţare a primei asociaţii a automobiliştilor din ţara noastră: Automobil
Club Român. Automobil Club Român se înscrie, astfel, în primele 10 cluburi
centenare din Europa şi în primele 14 cluburi centenare din întreaga lume.
- Septembrie 1904. Are loc prima cursă de automobile din România
organizată de ACR pe traseul Bucureşti – Giurgiu – Bucureşti (120 km). România
a fost printre primele 6 ţări din lume care au organizat concursuri auto, după
Franţa, SUA, Germania, Italia şi Austria.
- 8 decembrie 1905. ACR a fost primit ca
membru al Asociaţiei Internaţionale a Automobil Cluburilor Recunoscute de la
Paris, devenită ulterior Federaţia Internaţională a Automobilului
(FIA).
- 1914. Automobil Club Român
îşi schimbă statutul în Automobil Club Regal Român (ACRR), iar timp de 33 de
ani Regii României au deţinut funcţia de preşedinţi de onoare ai ACRR.
- 15 ianuarie 1921. Adunarea Generală a ACRR introduce un nou capitol în
Statut (capitolul 6) privind autorizarea cluburilor regionale. Primul club
regional a fost înfiinţat la 8 septembrie 1921, la Cluj. Printre membrii lui de
onoare s-a numărat Octavian Goga.
- 1925. ACRR s-a afiliat la Consiliul Central
al Turismului Internaţional, cu sediul la Paris.
- 1926. Alexandru Berlescu realizează, în
premieră, înconjurul României pe un Oldsmobile, parcurgând 2447 km în 50 de
ore. Are loc, de asemenea, în România, prima cursă Bucureşti – Paris şi
retur, fără oprire, performanţă realizată de Henry Manu, însoţit de N.
Constantinescu, pe o maşină Buick.
- 1927. Este înfiinţat Automobil Club Regional
Moldova de Sus, Cernăuţi, potrivit Statutului ACRR.
- 1929. Automobil Club Regal Român devine membru
fondator al Cercului de sporturi Băneasa (Country Club), cu denumirea actuală
de Clubul Diplomatic Bucureşti.
- 1936. Petre Cristea şi Ion Zamfirescu
(însoţiţi de Gogu Constantinescu) câştigă Raliul Monte Carlo, pe un Ford V8,
performanţă considerată ca fiind cea mai mare victorie a automobilismului
românesc.
- 1 ianuarie 1948. Automobil Club Regal
Român primeşte denumirea de Automobil Clubul Republicii Populare Române
(ACRPR), cu sediul în B-dul 6 Martie nr. 5, fiind unicul club naţional
recunoscut oficial.
- 1953. Este organizată Competiţia
automobilistică Marele premiu al RPR şi Circuitul CFR pe parcelarea Floreasca
din Bucureşti.
- 1958. Urmare a transformărilor politice din
România, desfiinţarea Regatului, la iniţiativa unui grup de automobilişti,
ACRPR a fost reorganizat într-o nouă concepţie, sub denumirea de Asociaţia
Automobiliştilor din România (AAR).
- 1964. Are loc prima ediţie a
Raliului Dunării – Castrol care avea startul la Viena şi sosirea la
Braşov.
- 1967. Are loc prima ediţie a
Raliului României. Un comitet de iniţiativă a depus diligenţele necesare
pentru transformarea AAR în Automobil Clubul Român. La împlinirea a 63 de ani
de existenţă, asociaţia automobiliştilor din România revenea, astfel, la numele
ei iniţial – Automobil Clubul Român.
- 18 octombrie 1967. ACR se mută în noul său sediu situat în Str.
Nikos Beloiannis nr. 27, astăzi Str. Take Ionescu nr. 27.
- 17 mai 1974. Se înfiinţează Federaţia Română de
Automobilism şi Karting (ACR – FRAK).
92 Î.Hr. - 44 Î.Hr. Regatul lui Burebista
30 denar Dacia - 1/10 oze fine gold
Începutul stăpânirii regelui Burebista (ortografiat
şi Buerebista) se situează în anul 70 Î.E.N.. Istoricul Strabon a scris
„Buerebista, getul, luînd conducerea poporului său, a ridicat pe oamenii
aceştia înrăiţi de nesfîrşitele războaie şi i-a îndreptat prin abstinenţă şi
sobrietate şi ascultare de porunci, aşa încît, în câţiva ani, a întemeiat o
mare stăpînire şi a supus geţilor aproape pe toţi vecinii; ba era de mare
primejdie şi pentru romani, pentru că trecea Dunărea fără să-i pese de nimeni
şi prăda Tracia pînă în Macedonia şi în Iliria, iar pe celţii cei ce se
amestecaseră cu tracii şi cu ilirii i-a pustiit cu totul şi pe boii care
ascultau de regele Critasiros precum şi pe teurisci i-a şters de pe faţa
pământului”. Burebista a fost considerat de contemporanii săi „cel dintîi şi
cel mai mare dintre regii din Tracia”. El a stăpînit „toate ţinuturile de
dincolo şi de dincoace de Dunăre”, după cum ne informează o inscripţie în
greceşte găsită în oraşul Dionysopolis (azi Balcic, în Bulgaria). În timpul domniei
sale statul dac a ajuns în culmea puterii, fiind temut chiar şi de romani.
Burebista a purtat numeroase războaie, toate victorioase. Statul său s-a întins
de la Marea Neagră şi râul Bug până în Boemia de azi şi de la munţii Haemus -
Balcani până în Carpaţii Păduroşi. În anul 44 Î.E.N. Burebista a fost asasinat
iar statul a fost împărţit conspiratori. Există părerea că unul dintre aceştia
a fost Koson care ar fi bătut celebrele monede de aur care au preluat numele
său.Insigna - Alpinist
Prima formă organizată de alpinism, pe teritoriul actualei
Romanii este Siebenburgischer Alpenverein in Kronstadt (Clubul Alpin al
Transilvaniei din Brasov) apare in Transilvania, pe fondul influentelor
austriece, in mai 1873. Dupa cativa ani (in 1881), acesta a fuzionat cu nou infiintata
Siebenburgischer Karpaten Verein – S.K.V (Societatea Carpatina Ardeleana) si
devine sectia Brasov a SKV. Contributia Societatii Carpatine Ardelene
(infiintata in noiembrie 1880 la Sibiu) la dezvoltarea alpinismului in
Transilvania este covarsitoare, iar prin numarul de sectii infiintate pe tot
teritoriul Romaniei, s-a transformat in una din cele mai puternice asociatii
din tara. Această asociatie a construit 59 de adaposturi si a realizat mai
multe drumuri turistice: poteca de la cascada Serbota pana la cabana Negoiu si
mai sus, poteca pe Bucsoiu Mare (Deubel), poteca din abruptul Craiului numit
astazi "La lanturi” dar care mai poarta inca denumirea de “drumul Deubel”
etc. La 1 martie 1884 S.K.V-ul a infiintat un corp de ghizi selectand localnicii
doritori, iar sectiunea Sibiu s-a ocupat de instruirea lor. In 1925, SKV-ul
infiinteaza si un corp de salvare montana “Alpine Rettungstelle”. Tot membrii
SKV-ului sunt cei care au realizat o serie de ascensiuni mai dificile in
premiera, ca de exemplu Creasta Arpaselului din Fagarasi in octombrie 1912 sau
Custura Saratii in 1921. În vechiul Regat, prima asociatie de alpinism este
Societatea Carpatina “Sinaia” infiintata in februarie 1893. Aceasta organizatie
a construit mai multe pavilioane in Bucegi (Varful cu Dor, Furnica, Piscul
Cainelui, pestera Ialomitei, saua Caraimanului iar in 1900 a construit
pavilionul de la vf. Omu care a fost refacut in 1912. Începând cu aceasta
asociatie, in vechiul Regat s-au infiintat si alte asociatii de alpinism:
Societatea Turistilor Romani (STR), Turing Clubul Romaniei (TCR) din care s-a
rupt apoi ADMIR etc. Primele ascensiuni de iarna facute de alpinistii romani
s-au facut incepand cu a doua jumatate secolului XIX. In 1857 liceenii Eduard
Gusbeth si Eduard Copony au urcat pe vf. Postavaru in luna noiembrie. A doua
ascensiune a acestui varf a avut loc abia in 1870, iar prima tura de schi in
martie 1895. In Bucegi, A. Berger si Kuhlbrand au urcat la vf. Omu fara schiuri
sau rachete, condusi de un ghid, in aprilie 1884. Activitatea fratilor Titeica
in abruptul prahovean, din perioada interbelica, este covarsitoare. Ei
realizeaza de altfel si prima harta a abruptului. In perioada interbelica
miscarea alpina ia avant, mai ales in Bucegi, care devin principalul motor al
alpinismului tehnic. Rute de alpinism din ce in ce mai dificile au fost
realizate de catre un grup de membri ai asociatiei ADMIR numit „Gruparea
Alpina”. Dintre acestia amintesc doar pe Nicu Comanescu, cel care se pare ca a
batut primele pitoane in Bucegi si Nae Dimitriu. Cativa ani mai tarziu (1934),
„gruparea alpina” se desprinde de ADMIR si infiinteaza Clubul Alpin Roman
(CAR), organizatie care a contribuit decisiv la aparitia si dezvoltarea
catararii in Romania. Momentul nașteri oficiale a alpinismului tehnic – al cățărării
românești - se considera octombrie 1935, cand Niculae Baticu, Dan Popescu si
Ion Trandafir realizeaza "Furcile", primul traseu de perete din
Bucegi, de gradul 4. Bucegii si mai ales Costila devin principala zona de
catarare din Romania.
Intalnita in Romania pe stancile aproape inaccesibile omului
din Muntii Vrancei, Muntii Bucegi, Muntii Fagarasului, Muntii Maramuresului,
Rodna, Obcinele Bucovinei, Masivul Ceahlau, Retezat, Godeanu, Floarea de colt este o planta
deosebit de rara. Din acest motiv ea a fost declarata monument al naturii si
este ocrotita prin lege inca din 1931. Floarea de colt este protejata in
rezervatii naturale cum ar fi cele din Piatra Craiului, Muntii Bucegi, Ciucas,
judetul Alba etc. Leontopodium alpinum (dupa denumirea sa stiintifica),
este o planta perena, de o frumusete aparte si totodata cea mai rara din
intreaga flora montana. Tulpina este dreapta si poate ajunge pana la 20 - 30 cm
inaltime. Aceasta este imbracata in partea de jos cu frunze catifelate, de
dimensiuni diferite asezate de jur imprejurul tulpinei, in forma de cerc.
Numeroasele si micutele flori, compuse din petale de un alb imaculat sunt
dispuse in asa fel incat lasa impresia unei singure flori de forma unei
stelute. Intalnita de cele mai multe ori pe culmile stancoase si tot mai rar pe
platourile montane, floarea de colt are radacina fixata in putinul pamant ramas
intre scobiturile sapate in stancile calcaroase. Intreaga planta este acoperita
de peri catifelati de culoare argintie, ce protejeaza frunzele si florile de
vant. La noi in tara, floarea de colt poate fi vazuta inflorita in lunile iulie
si august. Se pare ca floarea de colt provine din tinuturile Asiei, acolo
crescand la fel de deasa ca si iarba. In diferite locuri din lume unde mai
poate fi intalnita, floarea de colt poate atinge inaltimea de pana la 80 cm.
Numita in popor si floarea reginei, floarea
doamnei, steluta sau albumita,
floarea de colt are in traditia romaneasca o semnificatie aparte, ea fiind un
simbol al dragostei. Se spune ca, pentru a-si dovedi dragostea si curajul,
tinerii colindau zonele stancoase ale muntilor pentru a culege flori de colt si
a le oferi iubitelor. In limbajul florilor ea inseamna puritate si curatenie.
Viola tricolor –
Panseluța, trei frati pătați, este o floare sălbatică de origine
europeană, care crește în toate anotimpurile. Panseluța este o plantă de
dimensiuni mici, care are o tulpină de cel mult 15 cm în înălțime, cu flori
care au un diametru de aproximativ 1,5 cm. Crește pe pajiști și în regiuni pustii,
mai ales pe pământ acid sau neutru. De regulă crește în locuri parțial umbroase
și înflorește din aprilie până în septembrie. Florile pot fi purpurii,
albastre, galbene sau albe.
Amintiri din copilărie - Martie 2021
La Concursul „Amintiri din Copilărie” sunt bineveniți toți copiii de la
toate grupele de grădiniță și din toate clasele primare. Concursul are profil
interdisciplinar, fiind format din subiecte de Limba Română, Matematică și Științe. Pentru clasele PRE-IV,
subiectele au format tip grilă, iar pentru grupele de grădiniță, subiectele
sunt concepute sub forma unor jocuri educative, cu multiple metode de
rezolvare: încercuire, unire, bifare, colorare. Toate cerințele sunt conforme
cu programa școlară în curs și testează cunoștințele copiilor într-un mod
educativ și isteț, pregătindu-i pentru Evaluările Naționale. Concursul scoate și o revistă recomandată de profesori și
apreciată de părinți și copii. Revista se numește Amintiri din Copilărie și urmărește conceptul de „edutainment”, îmbinând educația cu
distracția. În paginile ei copiii vor regăsi articole, benzi desenate, limba
engleză, matematică distractivă, jocuri de perspicacitate, proiecte STEM,
ilustrații pline de farmec, totul într-un număr super-distractiv. Conținutul
revistei este original, toate materialele fiind elaborate de specialiști în
educație, psihologi și graficieni români. Prin acest concurs se dorește
încurajarea celor mici să pășească entuziaști în lumea cunoașterii și
dezvoltarea unui mediu educațional lipsit de prejudecăți și discriminare. Toți
participanții la concurs vor primi, super
Medalia pentru Istețime „Amintiri din Copilărie” și diplome „Amintiri din Copilărie”.
Jeton - Bun pentru cantina Moldova - 1 leu
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Piesa de mai
sus este un jeton de cantină având marcată valoarea de 1 leu. El a fost emis
pentru Cantina Moldova, dar nu se
știe exact unde a existat această cantină (probabil un oraș moldovean sau poate
chiar municipiul Iași.) Este un jeton frumos realizat care în afară de
înscrisuri, periferic prezintă un cerc perlat continuu, iar în interiorul
câmpului, pe ambele fețe câteva ornamente decorative din care două sub formă de
stea. Aceste jetoane se ofereau probabil contra cost personalului care servea
masa permanent la cantină și în momentul când li se servea masa li se reținea
acest jeton în scop de garanție pentru veselă. După servirea mesei persoana
preda toată vesela la locul de debarasare, reprimindu-și jetonul. Astfel sporea
grija pentru vesela cantinei, nu se mai spărgeau farfurii sau pahare.
Alergare pe potecă
“Alergare
pe potecă” este o competiție de alergare obișnuită, care se desfășoară în diverse orașe ale țării, în teren variat, cu
urcusuri și coborâșuri de diferite grade de dificultate, într-un mediu natural
pitoresc, încărcat de vegetatie. Proba este destinată atât celor care
sunt la început în alergarea pe potecă dar și celor care pun accentul mai
degrabă pe viteză, decât pe distanța alergată. Suprafața de alergare va fi
compusă din poteci, drumuri de pământ, drumuri pietruite și asfalt. Competiția
este destinată atât băieților cât și fetelor pe diferite categorii de vârstă
(3 - 5 ani, 6 -10 ani, 11- 14 ani și 15 – 19 anii) fiind supervizată de
tehnicieni sportivi și personal medical adecvat. Tuturor participanților li se
oferă materiale promoționale și medalii de participare iar câștigătorilor de la
fiecare categorie - medalii și premii în obiecte și bani.
_____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Medic neurolog portughez
Antonio Caetano de Ebreu Freire Egas Moniz,
a trăit între anii 1874 - 1955
Detaliu vignetă de pe o felicitare britanică
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 05.09.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu