1. Mai
jos admiri o veche carte poștală dar și o poză recentă reprezentând Mormântul eroului Iorgu Cosma, de la
Mănăstirea Cernica.
Eroul de la Rahova, Griviţa şi Plevna, Gherasim (Iorgu)
Cosma, s-a născut în comuna Ruşevăţul, judeţul Buzău, în anul 1847, din părinţi
binecredincioşi şi cinstitori de Dumnezeu, Iorgu Dimitrie şi Ioana Cosma, care
se ocupau de cultivarea pământului (ţărani plugari). A fost recrutat în armată
în anul 1870 în Batalionul II de Vânători, din ţinutul Prahovei. După ce şi-a
îndeplinit stagiul militar, a avut mai întâi slujba de picher în
localitatea Câmpul, judeţul Buzău, unde s-a şi căsătorit. După un
an, a fost încadrat ca brigadier la pădurile statului din plaiul
Slănic, fiind numit în anii următori subcomisar în oraşul Buzău şi apoi
activând ca medic-chirurg la spitalul judeţean din aceeaşi localitate.
Declanşându-se războiul cu turcii, în anul 1877, s-a înrolat sub drapel în
batalionul de vânători. Când a plecat de-acasă, menţiona gazetarul P. Macri de
la ziarul Universuldin 12/18 mai 1902, a strâns în braţele sale
pe bătrâna mamă care plângea şi i-a zis: Mă duc, mă duc, mamă, să-mi
fac datoria către ţară, să lupt pentru neam şi lege. De-o fi să mor, să nu mă
plângi, că acei care cad în bătălie apărând moşia strămoşească şi pe fraţii lor
se duc în Ceruri.A luptat în Bulgaria, unde la întâiul atac de la Griviţa
n-au supravieţuit decât el şi alţi patru soldaţi, toţi ceilalţi fiind omorâţi
de focurile năprasnice venite din partea inamicului. Curajul nu l-a
părăsit însă pe acest erou, întrucât, venind şi alte trupe în ajutor, a mers
victorios în toate luptele, atât la Rahova şi Griviţa, cât şi la Plevna, unde
s-a pus capăt războiului. Având credinţa puternică că Dumnezeu îl va ajuta să
biruiască vrăjmaşii, cu devotamentul arătat faţă de Tron şi Ţară, Gherasim
(Iorgu) Cosma a fost, deşi în zilele noastre este puţin cunoscut, unul dintre
eroii neamului nostru. Rănit în acele lupte crâncene, a fost decorat pentru
curajul său cu Steaua Română, Virtutea Militarăşi Crucea
Trecerii Dunării, iar din partea armatei ruse a primit decoraţia „Sfântul
Gheorghe“ şi alte două distincţii de merit. În anul 1878, după
terminarea războiului, s-a reîntors în satul său, unde s-a ocupat de gospodăria
casei, iar la scurt timp soţia sa a trecut la cele veşnice. Evenimentele din
ultima parte a vieţii l-au apropiat mai mult de Dumnezeu, astfel că în anul
1884 a intrat în cinul monahal la Mănăstirea Ciolanu, primind
numele Gherasim, unde a slujit până la sfârşitul vieţii, ca monah autentic,
Biserica Mântuitorului Hristos, din starea smerită a unui ascultător de
rând.
În mănăstire era cel mai evlavios şi râvnitor dintre călugări,
astfel că, la miezul nopţii, când suna clopotul pentru Utrenie, se afla
întotdeauna aproape de uşa bisericii, aşteptând slujba Miezonopticii.
Gherasim (Iorgu) Cosma păstra la gât o cruciuliţă mică, dăruită de mama sa în
vremea copilăriei. Această cruce a purtat-o şi în timpul războiului,
mărturisind adeseori prietenilor şi apoi fraţilor monahi că a crezut în puterea
ei şi astfel a biruit în crâncenele lupte de la Rahova, Griviţa şi Plevna, unde
numeroasele tunuri turceşti au vărsat lave de foc asupra
armatei creştine, din care făcea şi el parte. La împlinirea a 25 de ani de la
terminarea Războiului de independenţă, fiind monah la Mănăstirea Ciolanu,
a cerut voie stareţului mănăstirii în care vieţuia să meargă la Bucureşti.
Ştiindu-l sărac, stareţul şi-a închipuit că pe drum, de nevoie pentru hrană şi
adăpost, va cerşi, motiv pentru care nu i-a îngăduit să plece. Gândindu-se că
la Bucureşti va întâlni confraţii de arme şi fiind însufleţit de patriotismul
şi amintirea strălucitelor victorii petrecute cu un sfert de veac înainte, a
plecat de la Ciolanu pe jos, până în gara Buzău.
Acolo, arătându-şi decoraţiile, a cerut şefului de staţie un bilet de călătorie
gratuit până la Bucureşti. Răspunsul acestuia la solicitarea monahului a
fost: N-am această împuternicire, dar fă o petiţie directorului
general al CFR. A scris-o, şi-n scurtă vreme a primit răspuns
negativ. Surprins, a plecat pe jos (mai era vreme), ajungând chiar pe 10 mai,
în ziua defilării. La 10 mai 1902, a luat parte alături de alţi veterani la
defilarea prilejuită de jubileul a 25 de ani de la proclamarea Independenţei
Statului Român. Fiind obosit din cauza distanţei parcurse pe jos de la Buzău la
Bucureşti şi grav afectat de ploaia întâmplată în timpul călătoriei, în ziua de
11 mai a anului 1902 a trecut la Domnul, în timp ce se afla internat (de
urgenţă) la Ospiciul comunal de pe Cheiul Dâmboviţei. Trupul
său a fost ridicat de către filantropul Luigi Cazzavilan, directorul fondator
al ziarului Universul, şi înmormântat la Mănăstirea Cernica. Zece ani mai
târziu, prin bunăvoinţa aceleiaşi persoane, i s-a ridicat un monument
comemorativ care străjuieşte şi astăzi mormântul pe care stă scris: Eroului Iorgu Cosma - Plevna, Vidin,
Smârdan, Nicopoli, Griviţa, Rahova.
2. Aerodromul de la Chitila, cu care şi-a început activitatea
firma „Cerchez Co”, era, după cum spuneau ziarele vremii, cel mai modern
aerodrom din sud-vestul Europei.
Avea hangare, tribune şi ateliere pentru
construcţii şi reparaţii de avioane. Construcţia de
avioane în România, este contemporană cu cea pe plan mondial, primii paşi în
realizarea unei unităţi organizate se fac la 20 noiembrie 1909. La această dată
este înregistrată la Ministerul Industriei şi Comerţului Societatea
"CERCHEZ & CO", cu sediul la Chitila lângă Bucureşti, azi în
județul Ilfov, aceasta va fi pentru România: prima fabrică de avioane, primul
aerodrom şi prima şcoală de pilotaj, totul la iniţiativa avocatului Mihail
Cerchez. Inaugurarea complexului a avut loc în data de 11 iunie 1910. Mihail
Cerchez, de fel din Bârlad, era membru al Baroului de avocați din Brăila. După ce a
vizitat mai multe ţări, între care şi Franţa, s-a reîntors în ţară cu un gând
pe care l-a pus în practică. Şi-a convins prietenii şi cunoscuţii şi la 20 noiembrie
1909 a pus bazele unei societăţi particulare cu un capital de 200000 lei „având
drept scop exploatarea locomoţiunei aeriene sub toate formele”. România devenea
astfel a doua ţară din lume care fabrica avioane în serie.
Primii elevi ai
şcolii care s-a deschis în primăvara anului 1911 pe aerodromul de la Chitila au
fost: maiorul Macri Ioan, căpitanul Fotache Ionescu, locotenetul Stelian
Boiangiu şi sublocotenenţii Gheorghe Negrescu, Ştefan Protopopescu şi Nicolae
Druţu, toţi de la geniu. Mai era înscris şi un civil, Paly Vacas. Dintre
aceştia doar doi au reuşit să obţină brevet: Ştefan Protopopescu la 9 iulie şi
Gheorghe Negrescu cu opt zile mai târziu. Ştefan Protopopescu este pilotul
român care a deținut brevetul de zbor nr. 1, el născându-se în anul 1886, în
Turnu-Severin. După terminarea liceului în oraşul natal a urmat Şcoala pentru
ofiţeri de geniu. Devenind pilot militar a început să se antreneze cu
perseverenţă, în toamna aceluiaşi an participând la marile manevre militare
care au avut loc în zona Roman-Paşcani, făcând observaţii din aer asupra
mişcării trupelor. Însuși Aurel Vlaicu a
executat câteva zboruri aici, pe locul
vechiului aerodrom acum existând un complex comercial, o unitate militară și în
rest... maidan!
3. Dobroești este comună din
județul Ilfov din care mai face parte și localitatea Fundeni. Comuna se află pe
malul stâng al râului Colentina, foarte
aproape de București, la circa 9 kilometri de centrul orașului.
Prin satul
Fundeni trece calea ferată București Obor–Constanța, intersecția ei cu linia ce
duce la gara București-Nord aflându-se la marginea comunei, la limita cu
orașul Pantelimon și cu sectorul 2 al capitalei; la acea
intersecție se găsește stația Pantelimon Sud, care deservește comuna. Nu este
traversată de nicio șosea națională sau județeană, dar rețeaua ei de străzi
este integrată cu cea a Bucureștiului, accesul acolo făcându-se prin șoseaua
Fundeni, șoseaua Dobroești și strada Ion Vlad, care fac legătura cu cartierele
Colentina și Pantelimon din sectorul 2 al Bucureștiului. La recensământul din
anul 2011 comuna număra 9325 locuitori, în creștere față de recensământul
anterior, (anul 2002) dintre care: români – 89,25%, chinezi – 2,25% și restul –
necunoscută sau altă etnie.
Componența confesională a comunei Dobroești, astăzi
se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 89,4% și restul –
nedeclarată sau altp religie. În comuna Dobroești se află monumentul de
arhitectură de interes național – Biserica Fundenii Doamnei, cu hramul „Sfântul
Eftimie”, datând din 1699, aflată în satul Fundeni.
4. Pantelimon este un oraș din
județul Ilfov, situat pe malul stâng al râului Colentina, cu statut de oraș-satelit
al Capitalei.
Orașul a purtat în trecut și denumirile de Obilești și Florești înainte
de a-și stabili denumirea actuală, după numele unei mănăstiri care a deținut o
parte din moaștele Sfântului Pantelimon. O parte din vechiul sat a fost inclusă
în municipiul București, dar restul, devenit oraș, a continuat să se extindă
către est. Locuit în majoritate de români, cu o mică minoritate de romi, orașul
este integrat din punct de vedere economic cu Bucureștiul, în el funcționând
însă și unele companii locale, active mai ales în industria alimentară.
Economia orașului este una în strânsă legătură cu cea a
orașului București. Deși are titulatura de oraș doar din 2005, în 2007
primăria estima că gradul de ocupare al forței de muncă în agricultură nu era
mai mare de 2%, în timp ce 36,2% din forța de muncă activa în industrie și
44,9% în domeniul comerțului. Aici sunt două mari fabrici de pâine dar și de
bere care deservesc capitala dar și alte zone ale țării. Principalul monument
istoric și punct de atracție turistică îl constituie Mănăstirea
Cernica, din sud-estul orașului. Despre localitate se știe că a fost
înființată în secolul al XVII-lea, când aici s-au așezat câțiva oameni care au
amenajat „Fântâna Babei Ana”.
Domnitorul Grigore Ghica al II-lea a construit
apoi în apropiere de sat o mănăstire cu spital pentru îngrijirea
bolnavilor; clădiri ale acestei mănăstiri există astăzi pe insula Sfântul
Pantelimon de pe lacul Pantelimon și au funcționat ca hotel și restaurant,
acestea fiind închise pentru renovare de mai mulți ani. În anul 1750,
domnitorul a primit din Grecia brațul drept al Sfântului Pantelimon, pe care
l-a adus mănăstirii, denumită Sfântul Pantelimon. De la mănăstire, satul și-a
luat noul nume.
La recensământul din anul 2011 orașul număra 25596 locuitori,
în creștere față de recensământul anterior (anul 2002), dintre care; români – 85,06%, romi – 5,02% și
restul necunoscută sau altă etnie. Astăzi structura confesională a populației
orașului se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 88,54% și restul nedeclarată sau altă
religie.
La
mijlocul secolului al XVIII-lea, Ţările Române erau teatru de război pentru
armatele celor trei imperii: ţarist, otoman şi austriac, care se confruntau
periodic pentru supremaţia în Balcani. Inevitabil, războaiele aduceau victime
umane, boli şi neajunsuri. În aceste condiţii, pe la 1748, la marginea
Capitalei dinspre răsărit, în localitatea Pantelimon, domnitorul Grigore al
II-lea Ghica ridica o mănăstire cu hramul "Sf. Pantelimon", care să-i
fie loc de îngropăciune, spital pentru ciumaţi şi azil pentru cei săraci. Locul
ales era pe o înălţime ce domina un lac şi unde fuseseră cantonate trupele
austriece de sub conducerea prinţului de Coburg. Biserica din Pantelimon a fost construită pe un bot de deal, la cea mai mare
răspantie a satului, biserica ocupând o poziție înaltă ce reflecta prestigiul
de care se bucura în comunitate. Biserica a fost construită la început din
lemn. Ea este la fel de veche ca și satul și a fost construită la mijlocul
secolului al XVIII-lea. Vechea biserică avea hramul Sfântul Ierarh Nicolae și
în ea slujeau preoții Voicu și Nae. Din cauza distrugerilor provocate de incendiul
din anul 1880, biserica veche din lemn a fost dărâmată și prin contribuție
publică a fost construită o altă biserică din caramidă. Aceasta a rezistat până
la cutremurul din anul 1940, ocazie cu care a fost serios avariată, în urma
stricăciunilor biserica având nevoie de importante lucrări de refacere.
Reconstrucția s-a făcut după planurile arhitectului N. Berechet. La aceste
lucrări comuna a contribuit cu suma de 800000 lei . Construcția noii biserici,
păstrând același hram – Sfântul Ierarh Nicolae, mai târziu i s-a adăugat și cel
al Sfântului Pantelimon, a început în data de 27 iulie 1880, de Sfântul
Pantelimon, și s-a terminat în data de 29 mai 1883, de praznicul Sfinților
împărați Constantin și Elena, când a fost sfințită. Pe temelia vechii biserici
de lemn, s-a clădit noua biserică din cărămidă, în formă de cruce, cu două
turle, după modelul bisericilor construite în a doua jumatate a secolului al
XIX-lea. Pisania așezată cu această ocazie ne oferă date importante legate de
construcția bisericii. “Această sfânt[ și dumnezeiască biserică cu patronul Sf.
Ierarh Nicolae, făcătorul de minuni, fiind veche și de pârghii de lemn,
ajungând în desăvârșita formă, locuitorii acestei comune rugând pe D. I.
Lazarescu locuitor și proprietar în această comună Pantelimon, aceasta prin
ajutorul și stăruința ce a depus, s-a și început reclădirea în ziua de Sf.
Pantelimon anul 1880 iulie 27, pe lângă care s-au mai asociat și alți
binevoitori creștini, contribuind și locuitorii acestei comune s-a săvârșit și
s-a înfrumusețat așa precum se vede; s-au mai adăugat alte două hramuri:
Sf. Ioan Botezătorul și Sf. Ștefan, la anul 1883 mai 29 în zilele MS Carol I -
Regele României și IPS Mitropolit Primat Calinic”. De-a lungul timpului fundaia
bisericii a necesitat consolidări repetate din cauza terenului alunecos și
nisipos. Reparații succesive au fost efectuate în anii 1903 și 1937. Cutremurul
din anul 1940 a afectat grav structura de rezistență a bisericii și a provocat
crăpături în ziduri. În anul 1942 au avut loc lucrări de restaurare generală.
Au fost legați pereții cu o centură de beton, s-a adăugat pridvorul actual, au
fost înlocuite ramele ferestrelor din lemn cu unele din fier, s-au refăcut
turlele iar biserica a fost acoperită cu tablă nouă, s-a construit un trotuar de
beton împrejurul bisericii, s-a nivelat curtea și s-au amenajat trepte de la
poartă până la intrarea în biserică. În anii 1958-1959 au avut loc alte lucrări
de reparație a bisericii. Din anul 1960 biserica adăpostește racla cu moaștele
Sf. Pantelimon, strămutate de la biserica fostei mănăstiri Pantelimon din
curtea spitalului de pe insulă. La data 6 decembrie 1965 biserica a fost
resfințită. Cu această ocazie la hramurile bisericii s-a adaugat și hramul Sf.
Pantelimon. Ca urmare a daunelor provocate de cutremurul din anul 1977 a fost
nevoie de noi lucrări de reparații. Au fost construite o noua clopotniță din
zid în locul celei vechi de lemn și o nouă capelă în cimitir. În anul 1984,
după terminarea reparațiilor, biserica a fost din nou sfințită.
Expusă în permanență cutremurelor și instabilității terenului, în anul 1994 au
început noi lucrări generale de consolidare a fundațiilor și a zidurilor. În
anul 2009 a fost refăcut în totalitate acoperișul și tencuiala exterioară iar
în anul 2012 au fost înlocuite clopotele. În timpul lucrărilor au fost refăcute
turlele și acoperișul și s-a pictat din nou biserica de pictorii Marcel
Codrescu și Dan Gogu. La data de 6 septembrie 1998 biserica refacută a fost
resfințită de Prea Fericitul Parinte Patriarh Teoctist. Biserica păstrează
racla cu sfintele moaște ale SF.M.Mc.Pantelimon (un singur braț) aduse de
domnitorul Țării Românești Grigorie Ghica al II-lea în anul 1750.
5. Ștefăneștii de Sus este un sat al comunei Ștefăneștii de
Jos, situat în partea de est a județului Ilfov. În anul 2002 acest sat număra
1281 de locuitori. Așezat pe malul stâng al bălții Pasărea, satul Ștefăneștii
de Sus și-a luat numele de la un oarecare Ștefan, căpetenie de haiduci, care
erau numeroși în vremea domniilor fanariote. Pe teritoriul acestui sat se
întindeau, odinioară, ca și pe întreg teritoriul comunei Ștefăneștii de
Jos, codrii Vlăsiei. Întemeiat după anul 1812, s-a format prin contopirea
nucleului deja existent aici cu un număr de refugiați basarabeni. Ștefăneștii de Jos, în trecut Ștefănești-Lipovățul sau Ștefănești,
este o comună din
județul Ilfov, situată la 15 kilometri depărtare de București, care mai include
și satele Crețuleasca și Ștefăneștii de Sus. Populatia comunei este mixtă, formata astăzi din romi și români.
Romii de aici sunt urmași robilor țigani de pe moșiile mănăstirilor din județul
Ilfov, cei mai mulți provenind de la Mănăstirea Pasărea, iar românii de aici
sunt parte localnici, parte români refugiați din Basarabia. La
recensământul din anul 2011 comuna număra 5775 de locuitori, în creștere față
de recensământul anterior (anul 2002), dintre care: români – 65,54%, romi -15,53%, turci – 2,07%,
chinezi – 1,24% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența
etnică a comunei Ștefăneștii de Jos, astăzi se prezintă aproximativ astfel:
ortodocși – 80,64%, musulmani –
2,68% și restul – nedeclarată sau altă religie. Enumăr mai jos câteva dintre
atracțiile turistice ale acestei comune: Bisericile din Crețuleasca și Ștefăneștii de
Sus și siturile Crețuleasca și Ștefănești.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Ordinul Unirii
Domnitorul
Alexandru Ioan Cuza a încercat din primii ani ai domniei, să impună Imperiului
Otoman acceptarea dreptului de a institui decoraţii. În dorinţa de a pune în
aplicare o strategie menită să ducă treptat la câştigarea deplinei autonomii a
ţării, principele Cuza considera că nu exista nici un text de tratat în care să
fie menţionată expres interdicţia de a institui un sistem de recompense şi se
baza, în general, pe tactica de a pune puterea suzerană în faţa faptului
împlinit. Încă din 1859, Alexandru Ioan Cuza se gândea să instituie un
Ordin Naţional românesc, după modelul Legiunii de Onoare din Franţa. Ministrul
României la Paris, Vasile Alecsandri, profitând de bunele relaţii pe care le
avea la Curtea Franţei, a cerut permisiunea împăratului Napoleon al III-lea, ca
oficialii francezi să poată fi recompensaţi şi să poată purta viitorul Ordin
românesc. Propunerea a fost acceptată de împărat care, pe moment, nu a realizat
că, potrivit normelor de drept internaţional, Principatele nu puteau institui un
sistem onorific, deoarece se aflau sub suzeranitate turcească. Revenind în
ţară, Alecsandri a propus crearea „Ordinului Jerbei de Aur”, care urma să-i
recompenseze pe românii şi pe străinii care aduseseră servicii Principatelor
Unite. Ordinul urma să aibă atât componenta civilă, cât şi militară, pe avers
trebuind să fie înscrisă deviza "ONORE
PATRIA", iar pe revers legenda "IN UNA OMNIA". O variantă a Ordinului Unirii
Panglica
urma să fie confecționată din moar bleu, brodată cu galben.
Comisia
Centrală a schimbat numele Ordinului în «Ordinul Crucea Unirii» sau pe scurt «Ordinul Unirii», acesta fiind împărţit
în cinci clase, alcătuite din 1.000 de membri (750 Cavaleri, 150 Ofiţeri, 60
Comandori, 28 Mari Ofiţeri şi 12 Mari Cruci). Gradele de Mare Ofiţer şi de Mare
Cruce aveau şi placă, purtată pe partea dreaptă a pieptului. Întâmpinând
opoziţia categorică a Imperiului Otoman, ca şi a Imperiului Austriac – care
vedeau în această întreprindere un semn clar de afirmare a suveranităţii –
pentru a nu pune în pericol dubla alegere a lui Cuza, proiectul nu a fost pus
în aplicare atunci, fiind amânat. În colecția Muzeului Național de Istorie al
României (MNIR) pot fi admirate diverse modele ale acestui ordin. O primă
reprezentare a noului Ordin se poate vedea pe proiectul de stemă a Principatelor
desenat de pictorul Carol Popp de Szathmary, în anul 1863. În anul 1864,
domnitorul i-a cerut reprezentantului României la Paris, Vasile Alecsandri, să
ia legătura cu o cunoscută casă de bijuterii, în vederea confecţionării
decoraţiilor. Casa Krétly din Paris a prezentat un model care a fost imediat
acceptat de domnitor şi, pe baza acordului său, s-a efectuat o comandă pentru
cele 1000 de exemplare ale Ordinului. Modelul propus de Casa Krétly era o
cruce repetată, emailată albastru – formă care, la acea dată, aproape că nu era
utilizată în faleristică. Pe avers între două coroane de lauri erau marcate cifrele
5 şi 24 - datele dublei alegeri a lui Alexandru Ioan Cuza ca domnitor în cele
două Principate Române, iar pe bordură deviza “GENERE ET CORDE FRATRES” (“FRAŢI
PRIN ORIGINI ŞI SIMŢIRI”). Pe revres era reprezentata cifra (nomograma)
domnitorului în ligatură “AI 1”. Panglica era confecționată din moar
albastru bordată cu tricolorul ţării. Decoraţia urma să aibă trei clase –
Cavaler, Ofiţer, Comandor. Se pare că Ordinul a fost lucrat şi în ţară de alte
două Case de gravură, româneşti, Casa Resch şi Casa Fain. Neputând institui şi
acorda Ordinul din cauza statutului ţării de stat vasal al Imperiului Otoman,
Cuza l-a acordat, cu titlu personal, doar câtorva apropiaţi. Acest Ordin a fost
folosit ca model pentru prima distincție oficială acordată de statul român,
Ordinul național “Steaua României”, instituit pe data de 10 mai 1877. În
colecțiile MNIR poate fi admirat și proiectul Ordinului Unirii, model II, care
a aparţinut pictorului Carol Popp de Szathmari.
Insigna - Minitehnicus - Cutezătorii 1972
Minitehnicus a fost și este un
concurs prin care se doreşte dezvoltarea deprinderilor practice, a îndemânării
și a creativităţii elevilor. Pentru început el s-a organizat sub egida Revistei
pionierești Cutezătorii. Concursul se adresează elevilor cu aptitudini si îndemânare
pentru crearea/modernizarea de jucării şi realizarea acestora în timpul
orelor desfăşurate în cadrul cercurilor din palate şi cluburi ale elevilor.
Concursul pune accent tocmai pe acest obiectiv, propunându-şi să
trezească interesul elevilor de a cunoaşte prin descoperire experimentală
legile naturii. Experimentul este un mod de abordare a cunoaşterii ştiinţifice
foarte atractiv pentru elevi, mai ales atunci când aceştia au posibilitatea de
a fi implicaţi direct în efectuarea lui. Manifestarea are ca scop promovarea
comunicării între elevii din şcoli, cluburi, din zone şi judeţe diferite;
realizarea de experimente cu obiecte de uz curent, întâlnite de ei în viaţa
cotidiană; dezvoltarea imaginaţiei şi creativităţii elevilor. Concursul are
următoarele scopuri; descoperirea elevilor pasionaţi de tehnică, de
electronică, dezvoltarea inventivităţii elevilor, realizarea unui schimb de
experienţă între scolile generale şi cluburile elevilor precum și stimularea
lucrului în echipă și formarea de deprinderi practice.
Acest concurs a dus la publicarea unei reviste cu caracter
mai tehnic, denumită chiar Minitehnicus, puiul revistei
Cutezătorii. Încă de pe atunci se vorbea despre poluare, exista o preocupare
pentru informatică, automobilism, se realizau Expedițiile Cutezătorii, etc.
Revista Minitehnicus beneficia de colaborarea cu nume cunoscute ale științei și
culturii precum; poetul Petre Ghelmez, fizicianul Șerban Țițeica sau dramaturgul Radu F. Alexandru.
Cutezătorii a fost o revistă
săptămânală pentru copii și adolescenți, apărută începând cu luna septembrie a
anului 1967 în perioada regimului comunist. Ea a fost editată de către
Consiliul National al Organizațiilor de Pionieri din România. Revista Cutezătorii a
fost relansată pe piață la sfârșitul anului 2006 de către Editura LVS
Crepuscul din Ploiești, este acreditată BRAT și are ca obiectiv
crearea unui produs cultural în peisajul publicațiilor pentru copiii din
România. A surprins publicul prin denumirea sa care face trimitere directă spre
nume de referință din istoria publicațiilor de gen, fapt care a atras rapid
atenția părinților. Revista Cutezătorii se adresează copiilor
și adolescenților cu vârste cuprinse între 8 și 15 ani, având ca principale
teme: Cultura, Spiritualitatea, Știința, Arta, iar acestora le sunt dedicate
rubrici interactive, din care informația, jocul și concursurile sunt nelipsite
și egal reprezentate. Revista se bucură de implicarea și participarea unor
personalități marcante din domeniul educației și culturii. Fiind inițiatoarea unor
proiecte media de avangardă: tabere tematice (jurnalism, ecologie, fotografie),
concursuri (ecologice, culturale), revista Cutezătorii a reușit să mobilizeze
într-un obiectiv comun reprezentanți din medii diferite precum unități de
învățământ (preșcolare, școlare, universitare), instituții guvernamentale
(Ministerul Educatiei, Cercetării și Inovării, Agenția Națională pentru Sport),
cluburi sportive, administrații locale, organizații nonguvernamentale
(ecologice și culturale), organizații media, agenți economici. Revista
Cutezătorii organiza multe concursuri, cel mai iubit de băieți fiind concursul
Minitehnicus, legat de carturi și aparatură tehnică.
Federația Română de Haltere - 75 ani * 1930 - 2005
Federatia Romana de Haltere a fost fondata la 23 noiembrie 1930, la Oradea. Ea este persoană juridică
de drept privat, de utilitate publica, autonoma, neguvernamentala, apolitica si
fara scop lucrativ. F.R.H. isi desfasoara activitatea sub autoritatea
Agentiei Nationale pentru Sport. Este afiliata la Federatia Internationala de
Haltere din anul 1950 si la Federatia Europeana de Haltere din anul 1970. Sus am postat logo-ul Federaţiei Române de Haltere.
Haltere este un sport în
care oamenii ridică greutăți mari care sunt formate din discuri de
diferite greutăți puse pe capetele unei bări. Bara olimpică standard goală
(fără discuri montate) are greutatea de 20 de kg. Este un sport olimpic, dar
poate fi practicat și de amatori. Există două stiluri: 'smuls' și 'aruncat'.
În trecut mai exista un stil, împinsul, care însă a fost scos dintre
stiluri. În România, în perioada anilor 1965-1969, s-au pus bazele
culturismului din punct de vedere teoretic și practic, organizatoric și
competițional, anul 1966 marcând începutul unei noi etape în viața
culturismului, când se organizează sub egida Federației Române de Haltere,
primul campionat național la Craiova pentru juniori și la Cluj-Napoca pentru
seniori, atunci pe categorii de înălțime. La 24 martie 1970, Biroul Consiliului
Național pentru Educație Fizică și Sport a hotărât ca Federația Română de
Haltere să-și schimbe denumirea în Federația
Română de Haltere și Culturism (F.R.H.C.), pe care a menținut-o până în 1989. Anul 1990 marchează trecerea la cea
de a doua etapă în care visul culturiștilor din România se realizează: crearea
la 11 ianuarie 1990 a Federației Române de Culturism.
Insigna - Cupa U.T.C. 1988 patinaj
(Uniunea Tineretului Comunist)
Uniunea
Tineretului Comunist (cunoscută
și prin acronim U.T.C.) a fost organizația de tineret şi
rezerva de militanţi a Partidului Comunist Român. Sus am aplicat stema Uniunii
Tineretului Comunist din România, iar mai jos carnetul de membru și drapelul
U.T.C.. În
timpul Republicii Populare Române, organizaţia s-a numit Uniunea
Tineretului Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost întemeiată în anul
1922. În anul 1967 număra 2250000 de membri, adică 11,78% din
populația României. Prin Uniunea Tineretului Comunist s-a urmărit
înregimentarea tineretului din fabrici, universități, școli, unități militare,
în vederea transformării acestuia într-un susținător fidel al regimului
dictatorial. Tineretul era supus unei educații în spiritul marxist-leninist și
unui învățământ politic. Se încerca chiar anularea gândirii individuale a
tinerilor. Aceștia luau cunoștință numai despre realizările mult exagerate ale
partidului. Ideologii comunişti împărtăşeau
credinţa că orice ființă umană poate fi transformată radical în urma unui
intens proces de manipulare prin propaganda de masă. Această credinţă a
comuniștilor era întărită de supoziţii sumbre despre natura umană şi a
societăţii. Exista siguranța că, pe scară largă, la nivel social, utilizând
instrumente coercitive şi de control, omul poate fi schimbat, supus,
subordonat, mai ales tineretul în formare. Marxism-leninismul
amesteca fascinaţia faţă de mulţime cu teama şi neîncrederea faţă de aceasta.
Acest lucru se observă foarte bine în atitudinea faţă de tineri. Din cauza
legăturilor slabe cu vechiul regim, aceștia apăreau ca ipostazierea perfectă a
„omului nou” şi ca masă de manevră ideală. Totuși, erau trataţi cu infinită
suspiciune. Reţeaua de organizaţii comuniste s-a întins cu precădere spre
categoriile de populaţie de care regimul îşi lega interesele. Totodată, acestea
erau suspectate ideologic: tinerii, ţăranii, intelectualii, soldaţii şi
muncitorii. După spusele lui Lenin, pentru regimul comunist, aceste organizaţii
aveau menirea de a funcţiona pe post de „curele de transmisie” între Partidul
Comunist şi popor. Stalin a adoptat aceleaşi idei. El considera că, din rândul
organizaţiilor de masă, trebuie să facă parte: asociaţiile fără partid ale
femeilor, organele de presă, uniunile de tineret, sindicatele, cooperativele,
organizaţiile de fabrică şi uzină. Uniunea Tineretului Comunist din România a fost
constituită după modelul sovietic. Prin această organizaţie se reuşea
îndoctrinarea masivă a tinerilor, precum şi implicarea acestora în activităţile
regimului. Se urmărea ca, după terminarea studiilor, tineretul să servească
partidului. Uniunea Tineretului Comunist din România a fost constituită după
modelul sovietic. Prin această organizaţie se reuşea îndoctrinarea masivă a
tinerilor, precum şi implicarea acestora în activităţile regimului. Se urmărea
ca, după terminarea studiilor, tineretul să servească partidului. Uniunea
Tineretului Comunist a fost o organizație de tineri creată de către Partidul
Comunist din România. Prin aceasta se urmărea înregimentarea tineretului român,
din fabrici, universități, școli, unități militare, în vederea transformării acestuia
într-un susținător fidel al regimului dictatorial. În cadrul UTC, tineretul
român era supus unei educații în spiritul marxist-leninist și unui învățământ
politic. Se încerca chiar anularea gândirii individuale a tinerilor. Aceștia
luau cunoștință numai despre realizările mult exagerate ale partidului. În mai toate scrierile din perioada comunistă, cu
privire la Uniunea Tineretului Comunist, se evidenția importanța pe care
aceasta o juca în rândul tuturor tinerilor. UTC se afla sub conducerea Partidului
Comunist Român. Conducerea comunistă aprecia UTC ca fiind acea organizație care
reușește mereu să-și găsească loc în fruntea luptei maselor de tineri. Aceștia,
alături de întregul popor, au acţionat pentru afirmarea năzuinţelor de unitate
şi independenţă naţională, de progres social şi prosperitate economică a
patriei.
Patinajul
viteză este
un sport de iarnă, care constă în curse pe diferite distanțe pe o
pistă acoperită cu gheață. Pista are forma ovală iar patinatorii ating viteze de
peste 60 km/h. Prima competiție oficială de patinaj viteză a avut loc la Oslo
în anul 1863. Patinatorii patineaza în perechi, fiind cronometrați separat.
Perechile sunt stabilite în funcție de rezultatele obținute de-a lungul
sezonului sau de tragerea la sorți de dinaintea concursului. Fiecărei perechi
îi este permis un singur start furat. Va fi descalificat participantul care va
fura a doua oară startul.
La
fiecare tură patinatorul trebuie să schimbe culoarul pe care participă într-o
zonă special amenajată pentru acest lucru, astfel dacă patinatorul vine pe cel
interior trebuie să treacă pe exterior, iar dacă patinatorul vine de pe cel
exterior intră pe cel interior. În probele de urmărire nu este necesară
schimbarea culoarului, cursa se desfășoară pe culoarul interior. Dacă
patinatorii au ajuns în același moment pe linia de schimbare a culoarului, cel
de pe interior va trebui să îi dea prioritate celui venit de pe exterior, în
caz contrar, patinatorul de pe culoarul interior va fi descalificat. Cu
excepția probelor de 500 m, care au 2 manșe, celelalte probe se desfășoară
într-o singură manșă. În această disciplină sportivă se practica 12 probe
olimpice de urmărire și pe distanțe variate.
Intercosmos - 14.V.1981 - Soiuz 40
Intercosmos ("ИнтерКосмос"
Interkosmos) a fost un program de explorare spațială a Uniunii Sovietice,
pentru a permite membrilor forțelor armate ale statelor membre ale Pactului de
la Varșovia să participe în misiuni de explorare spațială, cu sau fără
echipaj. Programul de colaborare spațială s-a desfășurat în perioada anilor
1967 – 1994. Primul zbor în cadrul acestui program a avut loc în data de 28
noiembrie 1970 fără echipaj, iar în data de 2 martie 1978 – cu echipaj uman, cu
naveta Interkosmos 26, în data de 2 martie 1994. Lansările de echipaje se
făceau de la cosmodromul Baikonur. Toți membrii programului din URSS au
primit medalia Erou al Uniunii Sovietice sau Ordinul Lenin. În acest
program de colaborare spațială au fost incluse și alte state nemembre ale
Pactului de la Varșovia: Afganistan, Cuba, Mongolia, Vietnam, India, Siria,
Regatul Unit, Franța și Austria. Așa-numitele
zboruri spațiale comune cu echipaj au permis la 14 cosmonauți non-sovietici
să participe la zboruri spațiale Soyuz între anii 1978 și 1988.
__________ooOoo__________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Teolog german Thomas Muntzer,
a trăit între anii 1489 - 1525
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu