- Sala ,,Lukácsovits
Magda’’ se află la etajul castelului și cuprinde o serie de creații de pictură
și grafică ale artistei, respectiv un autoportret al acesteia.
- Sala ,,Ştefan Ruha’’
aduce în prim plan fotografii care surprind momente din viața artistului,
distincții, premii, afișe ale unor concerte celebre, viori din colecția
personală, precum și o machetă a statuii acestuia.
- Sala „Rudolf Fátyol”
se găsește la etajul castelului și este amenajată în memoria marelui violonist
careian, discipol al lui Ștefan Ruha István. Rudolf Fátyol a fost cel mai
longeviv manager al Filarmonicii „Dinu Lipatti” din Satu Mare, un instrumentist
de excepție și a obținut titlul de cetățean de onoare al Municipiului Carei și
a fost decorat cu „Meritul Cultural în Grad de Cavaler”.
Castelul din Carei se
poate vizita de marți până duminică, între orele 09:00- 17:00 (ultimul
vizitator poate intra la 16:30), iar intrarea costă 20 de lei pentru adulți și 10 lei pentru
tinerii peste 18 ani și pentru pensionari.
2. Loteria națională
a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează farurile
spaniole.
Aici se prezintă un bilet de loterie
din data de 19 mai 2007 prin care se popularizează Farul Santa
Catalina.
Acest far este situat pe
strada Santa Catalina, nr. 65, localitatea Lekeitio (7250 locuitori), mai exact
Capul Antzoriz, provincia Vizkaia, comunitatea Țara Bascilor și este
gestionat de autoritatea portuară Bilbao. Acest far are un statut special în
sensul că este un centru de învățare a tehnicilor de navigație, oferind
cursanților posibilitatea de a experimenta senzația marinarilor care,
rătăciți pe mare, văd lumina farului, care îi conduce spre casă. Prin mijloacele tehnologice ale farului
vizitatorul poate învăța elementele fundamentale ale navigației din cele mai
vechi timpuri, le poate pune în practică într-o excursie virtuală cu
barca de la Elantxobe la Lekeitio, învață
semnalele maritime într-un atelier și poate vedea un apus de soare minunat de
la terasa farului. Cursurile au loc în perioada iulie – august, de miercuri
până duminică, dimineața 11:30 -13:00,
după-amiaza 16:30 - 18:00, durata vizitei – 50 minute. Se admit maxim 19
persoane la o vizită plătind 6 E (adultul) și 4,5 E (pensionarul și copilul mai
mare de 3 ani, copii sub trei ani nu au voie să participe). Semnalele optice
ale farului sunt vizibile de la 31 kilometri depărtare (17 mile marine). Farul
a fost construit în anul 1862, are înălțimea suportului de 13 metri și
înălțimea focală de 46 metri. În vecinătatea farului sunt situate Peșterile Antzoriz.
3. Banca centrală a
statului insular din Asia de Sud Est – Indonezia procedează la înlocuirea bancnotelor destinate
circulației. Se încearcă realizarea unor bancnote cu un design mai atrăgător și
cu mai multe elemente de siguranță împotriva contrafacerilor.
Eu vă prezint aici
bancnota de 20000 de rupii din anul 2022. Principalele reprezentări grafice de
pe bancnotă sunt:
- avers – chipul Dr.
Gerungan Saul Samuel Jacob Ratulangi
- revers – o femeie în costum tradițional
Dr. Gerungan Saul Samuel Jacob Ratulangi a fost
un profesor, jurnalist, politician și erou național care s-a născut la
data de 5 noiembrie 1890 într-o familie de oameni înstăriți, tatăl său fiind
profesor, și a decedat la data de 30 iunie 1949. El a făcut parte din
comitetul care a ratificat constituția Indoneziei și a fost primul guvernator
al provinciei Sulawesi. În școală a fost foarte silitor. Și-a
continuat studiile în Europa (Olanda și Elveția) fiind membru activ în diverse
asociații ce susțineau cauza națională indoneziană scriind și numeroase
articole. Întors în țara sa a activat multă vreme ca profesor de liceu. El a
făcut, de asemenea, parte dintr-un grup de lideri bisericești și naționaliști
care doreau o denominație bisericească liberă și separată de instituția
oficială a bisericii din Indiile de Est olandeze. Pentru viziunea și acțiunile
sale a cunoscut chiar și ororile închisorilor.
4. Loteria națională
a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează automobilele
lumii.
Aici se prezintă un bilet de loterie
din data de 20 martie 2003 care prezintă automobilul Delaunay Belleville 28 HP 1908.
Automobiles
Delaunay-Belleville a
fost un producător francez de automobile de lux din Saint-Denis,
Franța, la nord de Paris. La începutul secolului al XX-lea, acestea erau
printre cele mai prestigioase mașini produse în lume și poate cea mai dorită
marcă franceză. Julien Belleville a fost un producător de cazane marine din
jurul anului 1850. Louis Dalunay s-a alăturat companiei în anul 1867 și
s-a căsătorit cu fiica lui Belleville. Și-a schimbat numele în Delaunay-Belleville
și i-a succedat socrului său la conducerea companiei. SA des Automobiles
Delaunay-Belleville a fost înființată în 1903 de Louis Delaunay și Marius Barbarou. Familia lui Barbarou deținea compania de
fabricare a cazanelor Belleville din Saint-Denis, cu influențe de design
de cazane inspirate de companie. Prima mașină a fost expusă la Salonul de
la Paris din 1904 și a fost apreciată enorm. Delaunay-Belleville a fost o marc[
de prestigiu și unul dintre liderii lumii, de la început, iar până în 1906.
Unele exemplare dintre aceste mașini au avut proprietari regi sau împărați ai
lumii:
- împăratul Nicolae
al II-lea al Rusiei
- regele George I al Greciei
- regele Alfonso al XIII-lea al
Greciei
Până
la sfârșitul anilor 1920, Delaunay-Belleville și-a pierdut prestigiul și s-a
convertit la producția de camioane și vehicule militare. Brandul francez Delaunay Belleville (1904-1948)
a concurat în primele decenii ale secolului al XX-lea cu cele mai bune companii
de automobile ale vremii, precum Rolls-Royce, Hispano Suiza, Isotta Fraschini
etc. În special, firma cu sediul în
Saint Denis-Seine și-a dobândit o înaltă reputație ca producător de automobile
prestigioase și de calitate, care a fost susținută de faptul că a fost aleasă
ca marcă preferată de mai multe case regale și, mai ales, de țarul Rusiei,
Nicolae. II. În afară de țar, alți proprietari de seamă ai firmei au fost
regii Greciei și Spaniei și președintele Poincaré al Franței. Este un simbol al
vehiculelor care au circulat pe drumurile Europei la începutul secolului al
XX-lea. O operă de artă care este expusă în prezent la Salamanca spre
deliciul tuturor pasionaților de istorie și automobile și de care se pot bucura
în ultima sa lună de expoziție în orașul Charra, alături de un Mercedes
Simplex, carosat de 'Rothschild et Fils', din anul 1903, prima serie de
vehicule proiectate de Paul Daimler (fiul lui Gottlieb Daimler). O altă
piesă unică și protagonistă a expoziției este un Delahaye din anul 1899, care
este probabil cel mai vechi vehicul propulsat de un motor cu ardere internă
care se păstrează în Spania, în stare de funcționare. Câteva dintre caracterisiticile tehnice ale
acestui tip de automobil sunt:
- motor - 6 cilindri în linie, dispus frontal,
longitudinal
- cilindree - 5900 cc
- alezaj - 98 mm / 3,86 in
- cursa - 122 mm / 4,8 in
- suspensie față - axă rigidă cu arcuri lamelare
semi-eliptice
- suspensie spate - axă cu arcuri transversale
- transmisie - 4 viteze cu schimbare de cadran și ambreiaj
conic din piele
5. Banca centrală a
statului din Asia de Sud Vest – Iran procedează la înlocuirea bancnotelor destinate
circulației. Se încearcă realizarea unor bancnote cu un design mai atrăgător și
cu mai multe elemente de siguranță împotriva contrafacerilor.
Eu vă prezint aici
bancnota de 2000000 de riali din anul 2023. Principalele reprezentări grafice
de pe bancnotă sunt:
- avers – barajul
hidroelectric Karun III
- revers – un
ornament decorativ și un text în limba persană
Barajul hidroelectric Karun III este situat pe râul Karun, în
provincia iraniană Khuzestan. A fost construit pentru a ajuta la
satisfacerea cererilor de energie ale Iranului, precum și pentru a asigura
controlul sezonier al inundațiilor. Barajul are cele mai mari fante de
descărcare și inundații sezoniere din Iran. Barajul este realizat din beton
tip arc dublu. Designul barajului în arc este ideal pentru
această locație care are un defileu stâncos și îngust în spatele rezervorului
de apă. Mai mult decât atât, datorită formei sale arcuite, forța apei din
rezervor apasă în jos asupra barajului, ceea ce întărește fundația
barajului. Alte caracteristici tehnice ale barajului sunt:
- anul inaugurării
– 2005
- înălțimea
barajului - 205 m (673 ft) de la fundație și 185 m (607 ft) înălțime de albia
râului.
- lățimea
fundației - 29,5 m (97 ft).
- capacitate
deversor – 15000 metri cubi / secundă
- capacitate
totală – 2970 milioane metri cubi
- suprafața - 48
kilometri pătrați
- capacitate
instalată – 2280 MW
- turbine – 8 x
285 MW de tip Francis
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN SPECIALIST
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
CÂTEVA MEDALII ȘI
INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Alexandru Ioan Cuza 1820 - 1873
Cele mai mari personalități ale poporului
Alexandru Ioan Cuza (sau Alexandru Ioan I; născut la data de 20 martie
1820 la Huşi şi decedat la data de 15 mai 1873 la Heidelberg, Germania) a fost
primul domnitor al Principatelor Unite ale Moldovei şi Valahiei, precum şi al
statului naţional România. Cuza a participat activ la mişcarea revoluţionară de
la 1848 din Moldova şi la lupta pentru unirea Principatelor. La 5 ianuarie
1859, Cuza a fost ales domn al Moldovei, iar la 24 ianuarie 1859 şi al
Munteniei (Valahiei), înfăptuindu-se astfel unirea celor doua ţări române. Devenit
domnitor, Cuza a dus o susţinută activitate politică şi diplomatică pentru
recunoaşterea unirii de către puterea suzerană şi puterile garante şi apoi
pentru desăvîrşirea unirii Principatelor Române pe calea înfăptuirii unităţii
constituţionale şi administrative, care s-a realizat în ianuarie 1862, cînd
Moldova şi Valahia au format un stat unitar, adoptînd oficial, în 1862, numele
de România, cu capitala la Bucureşti, cu o singură adunare şi un singur
guvern. Născut în Bîrlad, Moldova, Cuza a aparţinut clasei tradiţionale de
boieri moldoveni, fiind fiul ispravnicului Ioan Cuza (care a fost de asemenea
un proprietar de pămînt în judeţul Fălciu, Moldova) şi al Sultanei (sau
Soltana), membră a familiei Cozadini de origini fanariote. Alexandru primeşte o
educaţie europeană, devenind ofiţer în armata moldovenească şi ajungînd la
rangul de colonel. S-a căsătorit cu Elena Rosetti în 1844. În anul 1848,
Moldova şi Muntenia au fost cuprinse şi ele de febra revoluţiilor europene.
Revolta moldovenilor a fost suprimată repede, dar în Muntenia revoluţionarii au
preluat puterea şi au guvernat în timpul verii. Tînărul Cuza a jucat un rol
suficient de important pentru a i se evidenţia înclinaţiile liberale, avute în
timpul episodului moldovenesc, astfel că este transportat ca prizonier la
Viena, de unde a fost eliberat cu ajutor britanic. Revenind în Moldova în
timpul domniei Prinţului Grigore Alexandru Ghica, a devenit ministru de război
al Moldovei, în 1858, şi a reprezentat Galaţiul în divanul ad-hoc de la Iaşi.
Cuza a fost un proeminent politician şi a susţinut cu tărie uniunea Moldovei şi
Valahiei. A fost nominalizat în ambele ţări de către Partida Naţională, care
milita pentru unire, în defavoarea unui prinţ străin. Profitînd de o
ambiguitate în textul Tratatului de la Paris, este ales domn al Moldovei pe 17
ianuarie 1859 (5 ianuarie după calendarul iulian) şi în Muntenia pe 5 februarie
1859 (24 ianuarie după calendarul iulian). Unirea Principatelor Moldovei
şi Valahiei a avut loc la jumătatea secolului al XIX-lea şi reprezintă
unificarea vechilor provincii româneşti. Unirea este strîns legată de
personalitatea lui Alexandru Ioan Cuza şi de alegerea sa ca domnitor al ambelor
principate la 5 ianuarie 1859 în Moldova şi la 24 ianuarie 1859 în Muntenia.
Totuşi, unirea a fost un proces complex, bazat pe puternica apropiere culturală
şi economică între cele două ţări. Procesul a început în 1848, odată cu
realizarea uniunii vamale între Moldova şi Muntenia, în timpul domniilor lui
Mihail Sturdza, respectiv Gheorghe Bibescu. Deznodămîntul războiului Crimeii a
dus la un context european favorabil realizării unirii. Votul popular favorabil
unirii în ambele ţări, rezultat în urma unor Adunări ad-hoc în 1857 a dus la
Convenţia de la Paris din 1858, o înţelegere între Marile Puteri prin care se
accepta o uniune mai mult formală între cele două ţări, cu guverne diferite şi
cu unele instituţii comune. La începutul anului următor, liderul unionist
moldovean Alexandru Ioan Cuza a fost ales ca domnitor al Moldovei şi Valahiei,
aducîndu-le într-o uniune personală. În 1861, cu ajutorul unioniştilor din cele
două ţări, Cuza a unificat Parlamentul şi Guvernul, realizînd unirea politică.
După înlăturarea sa de la putere în 1866, unirea a fost consolidată prin
aducerea pe tron a principelui Carol de Hohenzollern-Sigmaringen, iar
constituţia adoptată în acel an a denumit noul stat România. Domnia lui Cuza
Vodă a fost caracterizată de o nerăbdătoare dorinţă de a ajunge din urmă
Occidentul, dar efortul domnului şi al sprijinitorilor săi întîmpină rezistenţa
forţelor conservatoare şi a inerţiilor colective. Mai grav, el stă sub semnul
provizoratului, căci domnia lui Cuza este percepută ca pasageră; ţara a vrut un
domn străin, l-a acceptat însă pe cel autohton, dar n-a renunţat la vechea
doleanţă; în aşteptarea contextului prielnic, ea îngăduie un
provizorat. După Convenţia de la Paris din 1858, marile puteri au lăsat
guvernul fiecărui principat în grija unei comisii provizorii, formate din trei
caimacani (locţiitori ai sultanului în teritoriu), pînă la alegerea
domnitorilor. Principala atribuţie a comisiilor era aceea de a supraveghea
alegerea noilor adunări elective. Campania electorală din Moldova a dus la
alegerea unei adunări favorabile unirii. Unioniştii moldoveni au putut impune
cu uşurinţă candidatura la domnie a colonelului Alexandru Ioan Cuza, care a
fost ales domn cu unanimitate de voturi la 5/17 ianuarie 1859. Ideea alegerii
domnului moldovean şi la Bucureşti a fost oficial sugerată muntenilor de către
delegaţia Moldovei, care mergea spre Constantinopol pentru a anunţa rezultatul
alegerii de la Iaşi. În Valahia, adunarea a fost dominată de conservatori, care
erau însă scindaţi. Neputîndu-se pune de acord asupra unui candidat propriu,
conservatorii munteni au sfîrşit prin a se ralia candidatului Partidei
Naţionale care a fost ales la 24 ianuarie/5 februarie 1859, domn al Valahiei.
Astfel, românii au realizat de facto unirea, punînd la 24 ianuarie 1859, bazele
statului naţional modern român. Sprijinul lui Napoleon al III-lea a fost
decisiv pentru dezarmarea opoziţiei Turciei şi a Austriei faţă de dubla
alegere, astfel că la 1/13 aprilie 1859 Conferinţa de la Paris a puterilor
garante dădea recunoaşterea oficiala a faptului împlinit de la 24 ianuarie
1859. Conform deciziei Convenţiei de la Paris, la 15 mai 1859 este
înfiinţată Comisia Centrală la Focşani, ce avea ca scop redactarea primului
proiect de Constituţie din istoria modernă a României şi realizarea altor
proiecte de unificare legislativă a Principatelor. Proiectul de Constituţie nu
a fost aprobat însă de domnitorul Cuza, Comisia Centrală din Focşani fiind
desfiinţată în februarie 1862. După realizarea unirii, domnitorul
Alexandru Ioan Cuza şi colaboratorul său cel mai apropiat, Mihail Kogălniceanu
(ministru, apoi prim-ministru al României), iniţiază importante reforme
interne: secularizarea averilor mînăstireşti (1863), reforma agrară (1864),
reforma învăţămîntului (1864) ş.a., care au fixat un cadru modern de dezvoltare
al ţării. Întîmpinînd rezistenţă din partea guvernului şi a Adunării Legiuitoare,
alcătuite din reprezentanţi ai boierimii şi ai marii burghezii, precum şi a
bisericii, în înfăptuirea unor reforme, Cuza formează, în 1863, un guvern sub
conducerea lui Mihail Kogălniceanu, care realizează secularizarea averilor
mănăstireşti (decembrie 1863) şi dizolvă Adunarea Legiuitoare (2 mai 1864). În
acelaşi an, Cuza supune aprobării poporului, prin plebiscit, o nouă constituţie
şi o nouă lege electorală, menită să asigure parlamentului o bază mai largă, şi
decretează (14 august 1864) legea rurală concepută de Kogălniceanu. În timpul
domniei lui Cuza a fost conceput codul civil şi cel penal, legea pentru
obligativitatea învăţămîntului primar şi au fost înfiinţate primele
universităţi din ţară, respectiv cea de la Iaşi (1860), care azi îi poartă
numele, şi cea de la Bucureşti (1864). Tot în această perioadă a fost
organizată şi armata naţională. Legea secularizării averilor mănăstireşti
a fost dată de Domnitorul Alexandru Ioan Cuza cu scopul de a lua toate
proprietăţile şi averile anumitor Biserici şi mănăstiri şi a le trece în
proprietatea statului, pentru „a spori avuţia ţării ”. Tot în
timpul lui Cuza unele mănăstiri şi schituri au fost desfiinţate total sau
transformate în biserici de mir. Domnitorul Ioan Cuza a instituit un impozit de
10% asupra veniturilor nete ale mănăstirilor, bisericilor, anumitor seminarii,
centre de asistenţă socială etc. În faţa acestor măsuri aspre, mitropolitul
Sofronie Miclescu al Moldovei a făcut mai multe proteste, ceea ce a dus mai
apoi la înlăturarea sa din scaun, această stare provocînd, mai tîrziu, însăşi
căderea guvernului Kogălniceanu. Legea secularizării a fost adoptată în 1863
şi, pe lîngă cele enumerate mai sus, poate fi menţionată şi confiscarea
anumitor averi pe care le aveau unele mănăstiri din Sfîntul Munte Athos şi pe
care le-au primit cu mult timp înainte de la alţi domnitori (Ştefan cel Mare,
Mihai Viteazul etc,) pentru ca monahii din Sfîntul Munte să se roage pentru
bunăstarea domniilor lor. Reforma fiscală a fost materializată prin
instituirea impozitului personal şi a contribuţiei pentru drumuri, generalizată
asupra tuturor bărbaţilor majori, printr-o nouă lege a patentelor, prin
instituirea impozitului funciar şi alte măsuri care au făcut ca la sfîrşitul
anului 1861, în preajma deplinei lor unificări administrativ-politice,
Principatele Unite Române să fie dotate cu un sistem fiscal modern. Ar putea fi
adăugată, pe plan cultural, „importanta iniţiativă a guvernului moldovean al
lui Mihail Kogălniceanu, care a instituit, în toamna anului 1860, prima
universitate a ţării, cea ieşeană.” Dezbaterile înverşunate care au
avut loc în vara anului 1862 în privinţa proiectului de reformă agrară propus
de conservatori şi adoptat de majoritate, dar nesancţionat de domnitor, au
dovedit că maleabilitatea de care dădeau dovadă o bună parte dintre
conservatori, în privinţa adoptării unui program general de reforme, nu
concorda cu acceptarea de către ei a unei reforme agrare în sensul programelor
revoluţionare de la 1848. De aceea, în anii imediat următori unificării
administrative, nu s-a putut trece brusc la reforma agrară, ci s-a continuat,
pentru o perioadă de timp, să se adopte reforme pe linia organizării moderne a
statului, deoarece acestea nu întîmpinau opoziţia conservatorilor, încă stăpîni
pe majoritatea mandatelor din adunare datorită sistemului electoral restrictiv.
Reorganizarea departamentelor, legile pentru construirea căilor ferate,
constituirea Consiliului superior al instrucţiunii publice, un regulament de
navigaţie, organizarea corpului inginerilor civili, reorganizarea Şcolii de
silvicultură şi o serie de măsuri premergătoare unei secularizări a averilor
mănăstireşti au reprezentat, în această perioadă, concretizările planului de
reforme. Din momentul în care conducerea guvernului a fost preluată de
Mihail Kogălniceanu, aducerea din nou în dezbatere a reformei agrare a dus la
izbucnirea unui violent conflict între guvern şi majoritatea adunării. A urmat
dizolvarea adunării, pe calea loviturii de stat. Aceasta din urmă a sporit
puterea domnitorului Cuza, şi totodată a înlăturat monopolul politic al
conservatorilor asupra majorităţii în adunare. Sancţiunea poporului prin
plebiscit şi recunoaşterea noii stări de lucruri de către puterea suzerană şi
puterile garante au creat posibilitatea decretării Legii rurale în sensul
programului paşoptist, desfiinţîndu-se relaţiile feudale în agricultură şi
procedîndu-se la o împroprietărire a ţărănimii clăcaşe. Prin Legea rurală
din 14/26 august 1864, peste 400000 de familii de ţărani au fost
împroprietărite cu loturi de teren agricol, iar aproape alţi 60000 de săteni au
primit locuri de casă şi de grădină. Reforma agrară din 1864, a cărei aplicare
s-a încheiat în linii mari în 1865, a satisfăcut în parte dorinţa de pămînt a
ţăranilor, a desfiinţat servituţile şi relaţiile feudale, dînd un impuls
însemnat dezvoltării capitalismului. Ea a reprezentat unul din cele mai
însemnate evenimente ale istoriei României din secolul al XIX–lea. În timpul
guvernului condus de Mihail Kogălniceanu, s-a trecut la etapa hotărîtoare a înfăptuirii
reformelor. Astfel, primul demers făcut, într-o direcţie în care guvernul ştia
că nu avea să întîmpine opoziţie pe plan intern, a fost acela al secularizării.
La 13/25 decembrie 1863, la propunerea guvernului, adunarea a votat
secularizarea averilor mănăstireşti cu 93 de voturi contra 3. Era o măsură de
însemnătate majoră, datorită căreia era recuperat peste un sfert din teritoriul
naţional. Apoi au fost elaborate şi promulgate Legea contabilităţii, Legea
consiliilor judeţene, Codul Penal şi Legea instrucţiunii publice, precum şi
crearea Consiliului de Stat. Tot acum se înfiinţează Şcoala Naţională de Arte
Frumoase, la Bucureşti, la conducerea căreia este desemnat Theodor Aman şi este
inaugurată, în premieră, o Şcoală de Medicină Veterinară.Analizînd suita de evenimente, unele cu caracter
realmente revoluţionar, se poate spune că sub domnia lui Alexandru Ioan Cuza au
fost puse bazele statului unitar român modern. Practic, nu există domeniu de
activitate economică, social-politică, culturală, administrativă sau militară
din ţară, în care Cuza să nu fi adus îmbunătăţiri şi înnoiri organizatorice pe
baza noilor cerinţe ale epocii moderne. Cuza începe să fie suspectat de
liberalii radicali, care ulterior au făcut cartel cu conservatorii, că ar intenţiona
să instituie un regim personal; acest fapt a slăbit poziţiile domnitorului şi a
animat activitatea monstruoasei coaliţii, hotărîtă să-l înlăture. Complotiştii
au reuşit să-şi realizeze planurile atrăgînd de partea lor o fracţiune a
armatei (colonelul C. Haralambie, maiorul D. Lecca ş.a.), şi l-au constrîns pe
domnitor să abdice în noaptea de 10/22–11/23 februarie 1866. La aceasta a
contribuit însuşi Al. I. Cuza, care nu numai că nu a luat măsuri în privinţa
factorilor reacţionari, ci, într-un discurs, se arăta dispus să renunţe la tron
în favoarea unui principe străin (fapt susţinut şi de o scrisoare adresată unui
diplomat străin). A fost instituită o locotenenţă domnească alcătuită din
Lascăr Catargiu, Nicolae Golescu şi colonelul Nicolae Haralambie din partea
armatei. Conducerea guvernului a revenit lui Ion Ghica; apoi Senatul şi Comisia
au proclamat ca domnitor pe Filip de Flandra, din casa domnitoare belgiană, dar
acesta nu a acceptat coroana. Provizoratul locotenenţei domneşti a luat sfîrşit
abia după ce Carol de Hohenzollern-Sigmaringen a acceptat să devină principe al
României, la 10 mai 1866. Această abdicare silită putea avea consecinţe
grave pentru România, pentru că:
- după înlăturarea lui Cuza, satele au
fost înspăimîntate că reforma agrară nu va mai avea loc.
- la 3 aprilie 1866 la Iaşi o demonstraţie
a Mişcării Separatiste care a cerut anularea unirii Moldovei cu Valahia,
- Poarta Otomană a mobilizat armata la
Dunăre pentru a interveni în România, unirea fiind recunoscută doar pe timpul
domniei lui Cuza.
Restul vieţii sale şi-a petrecut-o în
exil, locuind majoritatea timpului la Paris, Viena şi Wiesbaden. A fost
înmormîntat iniţial la Biserica Domnească de lîngă Palatul domnesc de la
Ruginoasa, conform dorinţei sale, iar după cel de-al doilea război mondial,
osemintele sale au fost mutate la Biserica Trei Ierarhi din Iaşi.
Asociaţia
Generală a Vânătorilor şi Pescarilor Sportivi din România (A.G.V.P.S.) este
persoană juridică de drept privat şi de utilitate publică, care reprezintă, în
plan intern, interesele a peste 150 de asociaţii afiliate, în care sunt
înscrişi peste 90% din vânătorii români şi peste 80% din pescarii cu domiciliul
sau rezidenţa în România, iar în plan extern, interesele tuturor vânătorilor şi
pescarilor sportivi din ţara noastră. Data de 5 iunie 1919 reprezintă
momentul constituirii „Uniunii Generale a Vânătorilor”, iar cea de 26 mai 1922,
data de naştere a „Uniunii Generale a Vânătorilor din România”. Această formă
de organizare a suferit mai multe transformări și convulsii până să ajungă la
formatul de astăzi. Au fost perioade când au existat și organizații paralele în
acest domeniu de activitate. Sus am postat logo-ul Asociației generale a
vânătorilor și pescarilor sportivi din România.
Cerbul Carpatin, denumirea științifică - Cervus elaphus, este
un mamifer ierbivor, trǎieşte aproximativ treizeci de ani şi face parte din
familia cervidae şi categoria rumegătoare, fiind cel mai mare reprezentant al
copitatelor. Este un animal sîlbatic, timid, sfios care este vânat pentru
carne, coarne şi piele. Cerbul carpatin este animalul cu înfǎţişarea mândrǎ,
elegantǎ dar puternicǎ. Cerbul mascul este de talie mare, greutatea lui
variazǎ între 150-300 kilograme, pe când greutatea cuitei este de numai 80-150
kilograme. Deşi cerbul are o greutate mare aleargǎ în trap cu gâtul lungit sau
în galop cu capul pe spate, astfel cǎ poate alerga mai iute decât calul.
Pieptul cerbului este lat, puternic, cu umeri rǎsǎriţi, gâtul mare niţel îndoit
şi turtit lateral. Capul cerbului este lung cu ochi blânzi şi pǎtrunzǎtori, iar
picioarele subţiri şi uşoare. Coarnele sunt mai mult sau mai puţin ramificate ,
cu o lungime de 2 metri, cu crengi, vârfurile lor fiind albe, strǎlucitoare
asemǎnǎtoare fildeşului, cântǎrind 16 kilograme, iar la cerbul adult coarnele
pot avea şi şapte ramificaţii. Greutatea coarnelor nu-l împiedicǎ la fuga prin
pǎdure, ele nu sunt numai podoaba bǎrbǎteascǎ dar sunt şi o armǎ de apǎrare.
Cornele se schimbǎ anual la masculi începând din luna februarie,la cei
mai bǎtrâni, iar în luna aprilie la cei tineri. Aşa cum se ştie coarnele cu mai
multe ramificaţii sunt vestite şi reprezintǎ decoraţia muzeelor. Cerbul
carpatin coabiteazǎ în cârduri, aceste cârduri se formeazǎ dupǎ boncǎnit, adicǎ
dupǎ împerechere, cârdurile de masculi sunt conduşi de un cerb tânǎr, iar cele
de ciute merg separat şi sunt conduse de ciuta cea mai bǎtrânǎ. În
cârdurile ciutelor se aflǎ viţeii şi cerbii de doi ani. Ciutele nasc dupǎ
patruzeci de sǎptǎmâni de sarcinǎ la mijlocul verii câte unu sau doi
viţei. La viţei primul rând de coarne sunt ca nişte suliţe lungi de
douǎzeci-patruzeci centrimetri fǎrǎ rozete, care cad în luna mai a anului
urmǎtor, adicǎ la vârsta de doi ani. Cerbii mai vârstnici sau cei mai Cerbii
mai vârstnici sau cei mai puternici trǎiesc solitari. Cerbul trǎieşte în
interiorul arcului carpatic, în zone bine împǎdurite dar cu multǎ linişte şi
bǎlţi de apǎ pentru scǎldat. Hrana este formatǎ din muguri sau lǎstare tinere,
scoarţǎ de copac, copaci tineri, sau frunze verzi acoperite de zǎpadǎ, ceea ce
face sǎ deterioreze mult pǎdurea.Cel mai mare duşman al cerbului este omul care
prin vânat a reuşit sǎ rǎreascǎ specia sau chiar sǎ-o stârpeascǎ, dar sǎ nu
iutǎm şi de duşmanii de temut ca lupul, râsul şi ursul. În Germania cerbul a
dispǎrut, iar în Scoţia şi Irlanda mai trǎiesc câteva exemplare. La noi în ţarǎ
mai trǎiesc aproximativ treizeci şi şapte mii de exemplare de cerbi. Coarnele
unui cerb din munţi Carpaţi cu o greutate de treizeci şi trei de kilograme şi
patruzeci şi patru ramuri au fost arǎtate de lordul Powercourt Societǎţii
Zoologice din Londra.
Set insigne - Stema României
Stema României, adoptată de cele două Camere ale
Parlamentului, reunite în sesiunea din 10 septembrie 1992, constă
într-un vultur sau o acvilă pe un scut, având aripile deschise; în cioc
ține o cruce, pe cap coroana de oțel a României, iar în gheare o sabie și
un sceptru. Între aripile protectoare se află un scut împărțit
în cinci părți cuprinzând stemele celor 5 regiuni istorice:
- Stema
Țării Românești, cu capul conturnat, având în cioc o cruce, la dreapta un
soare, la stânga o lună crai nou. Prima versiune este atestată pe un
document din 20 ianuarie 1368 emis de domnul Vladislav I.
- Stema
Olteniei. În 1872 pe emblema Principatelor Unite a fost introdus separat, în
afara vulturul Munteniei și bourului moldovenesc și
simbolul Olteniei, pe un fond roșu, un leu încoronat ieșea dintr-o coroana
antică și o stea, totul din aur. Din 1921 ea a căpătat forma de azi, în
cartierul al treilea, pe fond roșu, un leu ieșind dintr-un pod (podul de la
Drobeta, ambele de aur).
- Stema
Moldovei în varianta de pe stema României, capului de bour îi este
asociată, pe lângă luna crai-nou și roza, o stea în
locul soarelui atestat pe hrisovul din 30 martie 1392,
dat de domnul Roman I.
- Stema
Transilvaniei, scut împărțit în două câmpuri: în câmpul superior era o jumătate
de acvilă, cu zborul desfăcut, ieșind din linia de demarcație, iar în
câmpul inferior, turnuri de cetate, ultimele amintind de numele german al
Transilvaniei, Siebenburger („Șapte cetăți”), nume atestat din
anul 1296. Stema Transilvaniei este atestată din secolul al XVI-lea.
- Banatul,
Crișana și Maramureșul nu au avut steme, dar pe data de 23 iunie 1921 a fost stabilit
ca stema Olteniei să fie atribuită și Banatului, iar stema Transilvaniei să fie
atribuită și Crișanei și Maramureșului.
- Stema
Dobrogei constă din doi delfini afrontați, pe fond de azur, dispuși
cu capul în jos. Simbolul a fost introdus pe stemă în 1872, și reprezenta
inițial „Ținuturile Mării”, întrucât la acea dată România nu deținea și nu
revendica Dobrogea, având însă ieșire la Marea Neagră prin fâșia
Cahul-Bolgrad-Ismail. După 1878, când România a schimbat acest teritoriu
cu Dobrogea de Nord, însemnul heraldic se referă la aceasta din urmă.
La
baza stemei actuale stă stema României interbelice, care a fost proiectată în
anul 1921 de heraldistul clujean Jozsef Sevestyen, la cererea
regelui Ferdinand al României. Stemei actuale îi lipsește, față de
stema interbelică, scutul mic, argintiu-negru din interior (simbolul heraldic
al Casei de Hohenzollern). Crucea de deasupra coroanei nu era o cruce
simplă, ci era crucea decorației “Trecerea Dunării”.
Un proiect de lege, care pune Coroana de Oțel, simbolul suveranității (independenței)
României, pe capul acvilei din stemă (unde nu a fost niciodată), a fost adoptat
de camerele Parlamentului în prima jumătate a lui 2016. Legea a fost
promulgată la 11 iulie 2016 de către președintele Klaus
Iohannis. Deși proiectul a fost bine primit de public, ca un prim pas spre
îndelung-așteptata recuperare a simbolurilor heraldice românești normale, care
au semnificație istorică, el a primit și critici pentru că nu reașează Coroana
de Oțel în locul ei firesc, deasupra scutului albastru: în Stema Regală,
Coroana de Oțel timbra scutul mare, având o dimensiune generoasă, iar acvila
romană purta pe cap o coroană de aur mică (numită „coroană regală de aur” în
Legea din 1921), de forma celei din decorația “Trecerea Dunării”.
Medalii câștigători - 4 V Rally Raid 2020
4 V Rally
Raid® – România este una dintre cele mai apreciate competiții din
Campionatul Român de Rally Raid. Câștigător în 2022 al titlului „ cel mai bun organizator club” pe
rangul oferit de Federații Române , FRAS (Federația română de automobilism sportiv) și FRM (Federația română de
motociclism), 4 V Rally Raid® este competiția în care
poți găsi un amestec de emoții, o experiență unică în România mistică, un loc
în care poți va crea o legătură de nedespărțit odată ce ați intervenit. Cu o
participare atât la nivel național, cât și internațional, competiția a fost un
real succes încă de la prima ediție, principalele obiective ale organizatorilor
fiind siguranța participanților, frumusețea traseului și imbunatatirea
permanenta. Competiția se desfășoară în România, de obicei 2 – 6 zile, pe
distanțe lungi care acoperă între 400 km și 1.500 km . Echipele
trebuie să parcurgă în jur de 300 km pe zi, ordinea de plecare fiind cea a
rezultatelor prologului și conform regulamentului special al
competițiilor. Navigarea se va face conform unui road-book intocmit,
verificat si aprobat de organizator. Terenul este variat și poate include văi,
munți, plaje, traversări de râuri, drumuri agricole sau offroad. Traseul
combină tronsoane care conțin elemente dificile de navigație cu tronsoane de
viteză, testând atât abilitățile de pilotaj și navigație, cât și rezistența
mașinii. Competiția se desfășoară
pe trei grupe de concurenți:
- PROFI – se adresează piloților profesioniști
licențiați. Vehiculele care participă la acest grup trebuie să fie echipate
în conformitate cu regulamentul FRAS – FRM – FIA privind siguranța și
condițiile de participare. De asemenea, abilitățile și pregătirea
piloților și navigatorilor trebuie să fie ridicate în acest grup. Grupa
Profi este cea care începe prima, pe trasee speciale care au un grad de
dificultate mai mare.
- PROMO – se adresează celor care au participat deja la
competiții de rally raid dar starea tehnică a vehiculelor sau abilitățile de
conducere nu ating standardul cerut de grupul Profi. Pe această grupă
competiția se desfășoară în regim de regulament fiind o viteză maximă impusă
care se stabilește de către organizator în funcție de variabilele terenului,
condițiile meteorologice etc. Traseul pentru grupa promoțională este mai scurt
și mai ușor în comparație cu cel pt. grupul profesional.
- DISCOVERY –
se adresează începătorilor care nu sunt încă piloți atestați, celor care intră
în contact pentru prima dată cu acest gen de competiție, celor care doresc să
simtă pentru prima dată adrenalina unei curse de rally raid! Acest grup
are rolul de inițiator în acest frumos sport, într-un mediu organizat,
supravegheat, sub îndrumarea și asistența directă a personalului de
specialitate. În această grupă poate fi inclus orice vehicul de teren,
ssv, moto, quad, cu condiția să fie într-o stare tehnică adecvată: anvelope
adecvate, fără defecte tehnice, adecvate circulației pe diverse terenuri.
Unele competiții se
adresează strict doar șoferilor profesioniști care au mașini cu pașaport tehnic
internațional valabil.
Asociația Generală a Inginerilor din România
A.G.I.R. - 100 ani 1918 - 2018
LABOR OMNIA VINCIT IMPROBUS A.G.I.R.
(Prin muncă se realizează și imposibilul)
Primele incercari, in Romania, de organizare a
asociatiilor tehnico-ingineresti sunt consemnate in cea de a doua jumatate a
secolului al XIX-lea, când s-a infiintat "Societatea de Ingineri
si Arhitecti" (1876). Cea dintai asociatie profesionala durabila a
inginerilor a fost Societatea Politehnica, constituita in 1881, in prezenta
Regelui Carol I, cu ocazia inaugurarii caii ferate Buzau-Marasesti, prima cale
ferata din romania proiectata si executata de ingineri romani. Asociatia Generala a Inginerilor din Romania
(A.G.I.R.) a fost infiintata la Iasi,
in anul 1918, anul Marii Uniri, avand ca scop "organizarea si sporirea
cunostintelor si puterii de munca a inginerilor(...), pentru a aduce cel mai
mare folos in opera de refacere a tarii (...), solidaritatea si sustinerea
intereselor profesionale ale acestora". Cele doua asociatii si-au
desfasurat activitatea in paralel pana in 1949, cand au fuzionat sub denumirea
de Asociatia Stiintifica a Tehnicienilor. Sus am postat logo-ul A.G.I.R.. Aceasta
din urma a purtat, consecutiv, mai multe nume: Asociatia Stiintifica a
Inginerilor si Tehnicienilor intre anii 1951-1962 si Consiliul National al
Inginerilor si Tehnicienilor pana in decembrie 1989.
Prin Hotararea
judecatoreasca 4/P.J. 1990 a reaparut pe scena societatii civile romanesti
Asociatia Generala a Inginerilor din Romania, continuatoarea de drept a
organizatiilor ingineresti care au functionat in Romania pana la acea
data. În decursul timpului, asociațiile inginerești
au fost sprijinite de personalități ca Spiru Haret, Ion I.C.Brătianu, Vintilă
C.Brătianu, Constantin F.Robescu, Traian Lalescu, Gheorghe Țițeica, Nicolae
Zane, George Nestor și alții. Astăzi A.G.I.R. scoate: Ziarul Univers ingineresc, bilunar de informare, Buletinul A.G.I.R., apare trimestrial conținând lucrări
prezentate de la diferite manifestări științifice și Anuarul A.G.I.R., cuprinzând materiale despre
evenimentele legate de AGIR.
Recunoașterea activității în domeniul
ingineresc se face de către A.G.I.R. prin: Premiul AGIR, instituit
în anul 1995. decernat anual în data de 14 septembrie, de „ziua inginerului”,
premiu care se acordă pentru lucrări deosebite, proiecte, realizări sau tratate
de înalt nivel tehnico-științific, Medalia Premiul de excelență care
se acordă personalităților care au contribuit substanțial la dezvoltarea
asociației și Medalia AGIR, care se acordă
persoanelor cu activitate deosebită în asociație sau/și în domeniul
ingineresc.
___________ooOoo__________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu