ANTONIE IORGOVAN – P.S.D.:
“Eu am fost de când mă știu.“
ELENA UDREA – P.D.L.:
“Frumusețea ține de șansa
de a te fi născut așa.“
ION ILIESCU – P.S.D.:
“Pentru mine, un partid creștin?
Ei, pe dracu’!“
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
UN MADRIGAL PROPRIU
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
__________xxx__________
O INSIGNĂ, O PLACHETĂ
ȘI CÂTEVA MEDALII
DIN JUDEȚUL TELEORMAN
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi (medaille)
şi spanioli (edala).
90 de ani de la Marea Unire 1918 - 1 decembrie - 2008
Ei au murit pentru țară - 19196 - 1919 Pentru patrie
Secția numismatică Alexandria
Monumentul eroilor neamului - Mausoleul Mateiaș
La 1
decembrie 1918 Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia, constituită din 1228
delegaţi şi sprijinită de peste 100000 de persoane adunate la eveniment din
toate colţurile Ardealului şi Banatului, a adoptat o rezoluţie care
consfinţeşte unirea tuturor românilor din Transilvania şi întreg Banatul cu
România. Ziua de 1 decembrie 1918 marchează bilanţul luptei pentru
întregirea statală, care vine să încununeze precedentele acţiuni ale fraţilor
din Basarabia 27 martie 1918 şi Bucovina 28 noiembrie 1918. Poporul
român a valorificat conjunctura internaţională creată în urma primului război
mondial şi a ştiut să se afirme în contextul mişcării de eliberare a popoarelor
şi al victoriei principiului naţionalităţilor în Europa.
Medalia
,,Mausoleul Mateiaş” evocă monumentul ridicat între anii 1928-1935, de către
constructorul De Nicolo, după proiectul arhitectului Dumitru Ionescu-Berechet.
Impozantul mausoleu este compus din două corpuri, primul, orizontal,
adăposteşte osuarul, pe pereţii căruia sunt montate plăci de marmură având
încrustate numele unor mari militari căzuţi la datorie, al doilea, vertical, are
forma unui turn cu foişor, spre care duce o scară în spirală. În mausoleu sunt
depuse, în 31 de cripte, osemintele a peste 2300 de militari români care şi-au
jertfit viaţa pentru ţară. Medaliile au pe avers înscrisul circular
,,MONUMENTELE EROILOR NEAMULUI”, în partea superioară, între două rozete, iar
în partea de jos denumirea medaliilor. Pe revers este înscris pe două rânduri:
,,90 DE ANI DE LA MAREA UNIRE “ ,,1918 – 1 DECEMBRIE-2008” (la exterior) şi
,,EI AU MURIT PENTRU ŢARĂ “- ,,SECŢIA NUMISMATICĂ ALEXANDRIA” (la interior). În
centru, între două ghirlande cu frunze de lauri, se află o cască militară, o
sabie, o cruce şi frunze de lauri. Medaliile au diametrul de 60 mm şi greutatea
de 40 grame, fiind protejate într-o casetă. Medaliile au fost gravate de
Maximilian Fetiţa şi au fost bătute într-un număr de 100 exemplare. Emisiunea
medalistică s-a bucurat de binemeritate aprecieri şi laude la adresa
iniţiatorului şi realizatorului ei, fiind o dovadă în plus că Secţia Alexandria
a Societăţii Numismatice Române ocupă în continuare un loc însemnat în
numismatica naţională. Mausoleul
Eroilor din comuna Valea Mare-Pravăț, județul Argeș,
cunoscut și sub numele
de Mausoleul de la Mateiaș, este un monument dedicat eroilor din Războiul
de întregire națională din anii 1916 - 1918. Este situat pe drumul European
E574 (DN73), la 11 kilometri de Câmpulung spre Brașov, pe Dealul Mateiaș. La construcție a fost utilizat în
principal calcar de Albești. Clădirea este compusă din două corpuri: unul
orizontal, osuarul, care în 31 de cripte adăpostește osemintele a peste 2300 de
militari români și unul vertical, de forma unui turn cu foișor, spre care duce
o scară în spirală. În perioada 1980-1984 Mausoleul eroilor a fost extins prin
construirea unei terase pentru parade și ceremoniale, a unor impozante scări
de acces, a unui basorelief
cu dimensiunile de 16 x 3,5 metri, executat de către sculptorul Adrian Radu din
Câmpulung, precum și a unei cupe în care arde o flacără veșnică în amintirea
eroilor căzuți la Mateiaș.
Placheta - Regina Elisabeta a României 1843 - 1916
Recunoștință veșnică 1916 - 2016
100 de ani de la trecerea în eternitate
Mănăstirea curtea de Argeș
S.N.R. Secția Alexandria (Societatea numismatică română)
Plachetă realizată la inițiativa și cu sprijinul:
P.S. Galaction Stângă, Victor Andreescu, Teodor Nicolae Săceanu
Gravor - Constantin Dumitrescu (Monetăria statului)
Mănăstirea
Curtea de Argeș este o mănăstire din România situată în oraşul cu același
nume din județul Argeș. Ansamblul cuprinde biserica episcopală, unul dintre
cele mai apreciate monumente de arhitectură din Țara Românească. Mănăstirea a fost construită de către domnitorul Neagoe Basarab (1512 - 1517) pe
locul vechii mitropolii de la 1359. Pictura interioară, realizată de
zugravul Dobromir, a fost terminată în anul 1526, în timpul domniei lui
Radu de la Afumaţi. Fragmente ale picturii originale sunt păstrate la
Muzeul Naţional de Artă din Bucureşti. Reparată de câteva ori, biserica a
fost restaurată între anii 1875 - 1886 de către arhitectul francez Andre
Lecompte du Nouy, discipol al lui Eugene Viollet le Duc, care i-a
adus şi unele modificări care au diminuat uşor, după părerea specialiştilor,
valoarea istorică a monumentului. Considerată drept una dintre minunile arhitecturale ale României,
mănăstirea poartă, dincolo de cunoscuta legendă a Meşterului Manole, o serie de
adevăruri istorice prea puţin cunoscute. “Pe Argeş în gios, / Pe un mal frumos,
/ Negru-Vodă trece / Cu tovarăşi zece: / Nouă meşteri mari,/ Calfe şi zidari /
Şi Manoli - zece, / Care-i şi întrece...” Cine nu ştie frumoasa baladă a
meşterului Manole?! Dar câţi dintre noi ştiu adevărul din spatele legendei şi
cum îşi leagă Manole numele de edificiul ridicat pe locul fostei Catedrale
Mitopolitane. “În ziua de Adormirea Maicii Domnului, în anul 1439, pe locul
actualei Mănăstiri, era sfinţită Catedrala Mitropolitană, în prezenţa
ctitorului ei, Vlad Dracul, domnul Ţării Româneşti. Din nefericire, în anii
1444 şi 1446 au avut loc două cutremure care au afectat grav această catedrală,
magnitudinea celui din 1446 fiind estimată de specialişti la 7,5 grade pe scara
Richter. Vlad Dracul nu a apucat să refacă catedrala, fiind asasinat împreună
cu fiul sau Mircea, în 1447, de către boierii Dăneşti sprijiniţi de Iancu de
Hunedoara.”, explică directorul Muzeului Curtea de Argeş. Construcția Mănăstirii Curtea de Argeş a început în 1514, din dorinţa lui Neagoe Basarab de
a zămisli aici un lăcaş de o frumuseţe fără seamăn. Contribuţia legendarului meşter Manole la
ridicarea construcţiei nu e doar folclor. “În tinereţe, Neagoe Basarab a fost
la studii în Italia şi la Constantinopol. La Constantinopol, sultanul Baiazid
al II-lea îi încredinţează administrarea construcţiei unei moschei, sarcină de
care el s-a achitat strălucit. Constructorul-şef al moscheii este Manoli din
Niaesia, care apare, astfel, alăturat de Neagoe Basarab. Se pare că Manoli era
armean, astfel explicându-se anumite elemente de arhitectură armeană şi
georgiana din construcţia Mănăstirii”, explică directorul Muzeului Curtea de
Argeş. Din dorinţa lui Neagoe Basarab, la construirea monumentului s-a
folosit, pe lângă calcar de Albeşti, şi marmură adusă tocmai din arhipeleagul
grecesc. Iar realizarea acestui lucru n-a fost tocmai simplă, mai cu seamă că
insulele se aflau sub control otoman, iar sultanul interzicea folosirea
marmurei în biserici, tocmai pentru a nu permite lăcaşelor creştine să se se
ridice la nivelul moscheelor. “Neagoe i-a scris sultanului Selim să-i
aprobe importul de marmură, minţindu-l cu privire la destinaţia marmurei.
Angrenat în campanile din Orient, sultanul a aprobat importul, deşi mai târziu
a aflat destinaţia reală a marmurei greceşti”. Un lucru greu de acceptat şi
încă destul de puţin cunoscut a fost evidenţiat de marele istoric, arheolog,
epigrafist şi folclorist român din secolul XIX, Grigore G. Tocilescu, care a
spus că a identificat pe cărămida cheii de boltă, scris cu caractere osmane,
numele lui Allah (Grigore G. Tocilescu- Biserica Episcopală a Mănăstirii Curtea
de Argeş restaurată în zilele M.S. Regelui Carol I şi sfinţită din nou în ziua
de 12 septembrie 1886). “Din nefericire, nu avem imagini cu această
cărămidă şi, mai ales, nu ştim ce s-a întâmplat cu ea după reconstruire” mai
spune directorul muzeului. În luna decembrie a anului 1610, când oraşul Curtea
de Argeş era cucerit de trupele tânărului principe transilvan Gabriel Bathory
(de 21 de ani), mănăstirea a fost de-a dreptul devalizată. “În cele
aproximativ două luni de ocupare a oraşului, Mănăstirea şi bisericile au fost
cumplit jefuite, acoperişul Mănăstirii (din plumb) fiind topit pentru
necesităţile oştirii, ceea ce a dus la degradarea monumentului”. Edificiul a
fost refăcut ulterior de Matei Basarab şi Şerban Cantacuzino. Înaintea
celebrei fântâni din apropierea mănăstirii, lângă sfântul lăcaş susura un izvor
care astăzi nu mai este şi despre care prea puţină lume ştie. “Izvorul lui
Manole, aflat iniţial în curtea Mânăstrii, a secat, însă din iniţiativa
învăţatului episcop al Argeşului, P.S.Iosif, se construieşte, peste drum de
Mănăstire, o nouă fântână, cunoscută azi sub numele de Fântâna lui
Manole”. Arhitectura lăcaşului
suferă, în decursul timpului, câteva modificări. Francezul Emile Andre Lecomte
de Nouy îşi pune amprenta pe transformarea sa într-o construcţie regală. “După
ce M.S. Regele Carol (pe atunci Principe) vizitează întreagă ţară călare, alege
Podul lui Neag ca loc de trăit, iar Curtea de Argeş drept loc de murit. În
acest scop va ridica, în prima locaţie, Castelul Peleş, în timp ce la Curtea de
Argeş decide reconstruirea Mănăstirii Argeşului după metoda lui Eugène Emmanuel
Viollet-le-Duc. Acesta îl refuză pe rege din motive de vârstă şi sănătate, dar
îl recomandă pe Emile Andre Lecomte de Nouy, discipolul sau. Acesta va
reconstrui Mănăstirea încercând să o transforme dintr-o construcţie princiară, într-una
regală, văzându-se foarte bine această idee la reconstrucţia modestului
aghiazmatar gândit de Neagoe (semn al smereniei şi umilinţei sale pe care un
occidental nu putea să o înţeleagă)”. Totodată, are loc şi o schimbare a
arhitecturii turlelor, mai scunde şi cu circumferinţă mai mare. Şi tocmai
datorită acestui aspect au putut să reziste la cutremurele ce au urmat. La
fel de puţin se cunoaşte faptul că în cursul reconstrucţiei, pereţii Mănăstirii
au fost demolaţi până aproape de bază. “Fresca ce era nedeteriorată a fost
scoasă de arhitectul francez, noua frescă a Mănăstirii fiind realizată de un
grup de artişti din care făcea parte şi fratele sau. Bucăți ale frescei
vechi se păstrează și azi în muzeele României. În curtea Mănăstirii Argeşului a
existat un paraclis - singurul edificiu ridicat de domnitorii fanarioţi în
Curtea de Argeş - care avea o pictură deosebit de valoroasă. Din păcate, acesta
a fost demolat de Lecomte de Nouy, pentru a face loc parcului destinat familiei
regale. “În parcul creat au fost plantate specii rare, găsindu-se şi azi
un arbore-lalea (Liliondendron tulipifera).
În apropierae Mănăstirii, spre răsărit, avea să se construiască, din
ordinul lui Carol, o frumoasă Reşedinţa Regală, ridicată dintr-o cărămidă
specială. “Datorită calităţilor sale deosebite, cărămida respectivă era
folosită, la vremea aceea, la zidirea forturilor Bucureştiului. În epoca
respectivă, presa l-a atacat dur pe M.S. Regele Carol, acuzându-l de deturnarea
materialelor (cărămizii)”. Reşedinţa Regală ridicată de rege a funcţionat până
la abolirea monarhiei, ca instituţie în subordinea Casei Regale a
României.“Această reşedinţă a fost un motiv de fricţiuni între familia regală
şi ierarhii de la Argeş, care revendicau aripa de nord a construcţiei. Casa
Regală n-a acceptat însă acest lucru şi, mai mult, în 1939 M.S. Regele Carol al
II-lea decide închiderea pentru cult a mânăstirii. Lăcaşul urma să aibă numai
rolul de necropolă regală. Episcopiei i-a fost dat terenul de la intrarea în
curte în scopul construirii unei noi biserici episcopale. (sursa Net –
Adevărul.ro – Cristina Stancu). Ajungand Domn al Tarii Romanesti, Neagoe
Basarab, scrie el insusi intr-una din pisaniile sale care se afla pe fatada de
apus a bisericii, ca, gasind acea straveche biserica (adica vechea Catedrala a
Mitropoliei de la Arges) daramata si neintarita, i s-au "deschis ochii
inimii" si a hotarat aceasta biserica din temelie a o zidi si a o inalta
si a o intari. Astfel această informație s-a strecurat in miscatoarea legenda
populara a Mănăstirii Argeșului, în care se spune: "Un zid parasit.. Si
neispravit.. La loc de grindis.. La verde-alunis.. Cainii cum il vad.. La el se
raped.. Si latra-a pustiu.. Si urla-a mortiu." Prin urmare, Neagoe Basarab
(1512-1521), dornic de a-si dovedi autoritatea, credinta si patriotismul, dar
si avutia, hotara zidirea acestei marete manastiri, menita sa intreaca in
frumusete tot ce se facuse pana atunci. Manastirea Curtea de Arges, prin
maretia, perfectiunea proportiilor cat si prin bogatia decoratiei acesteia a
gasit un puternic ecou in sufletul cantaretilor populari care i-au invaluit
obarsia in umbra legendei. Asa cum glasuieste balada populara culeasa de
Alecsandri, zidirea Manastirii Curtea de Arges s-ar datora "Mesterului
Manole", care impreuna cu "noua mesteri mari, calfe si zidari"
au lucrat cu multa truda si cu pretul unor mari sacrificii la ctitoria
voievodului Neagoe Basarab. Acele ruine, aflandu-le Neagoe Basarab, cu ajutorul
unui ciobanas, "din fluier doinas", ar fi hotarat: "Iata zidul
meu! Aici aleg eu.. Loc de minastire.. Si de pomenire" si de indata ar fi
indemnat pe mesterii ce-l insoteau, zicandu-le: "Curand va siliti.. Lucrul
de-l porniti.. Ca sa-mi ridicati.. Aici sa-mi durati.. Manastire 'nalta.. Cum
n-a mai fost alta" ceea ce acestia pana la urma, cu pretul vietii lor,
chiar au si facut. Manastirea Curtea de Arges nu este insa o legenda: ea este
expresia sentimentelor celor mai sincere ale poporului roman despre jertfa lui,
pe care a pus-o si la baza acestei manastiri, dupa cum a pus-o si la baza
tuturor marilor opere de constructie din tara noastra, in trecut si
prezent. Manastirea din Curtea de Arges nu este numai un simplu locas de
inchinare, ci este un simbol al jertfei poporului roman. Zidirea manastirii a durat trei ani
(1515-1517). Domnul Neagoe, care avea bune cunostinte despre arhitectura
bisericeasca, a dat si ideea planului bisericii si sfaturi si indemnuri
mesterilor, in fruntea carora se distinge legendarul Manole. Manastirea a fost
sfintita la data de 14 - 15 august 1517. La aceasta slujba, dupa descrierea
facuta de Gavriil Protul de la Muntele Athos, a fost prezent insusi Neagoe
Basarab. Au mai fost de față la sfințire Teolipt – Patriarhul
Constantinopolului, insotit de mare sobor, toti arhimandritii si egumenul
manastirilor de la Muntele Athossi tot "clerosul" din Tara
Romaneasca, in frunte cu Mitropolitul Macarie si mult popor venit din aproape
toate colturile tarii. "Pentru intaia data un patriarh din
Constantinopol, se afla pe pamantul romanesc; el fiind însoțit de episcopii de
Sares, de Sarde, de Midia si de Melenic. Prezenta patriarhului de
Constantinopol, a altor ierarhi, preoti si calugari de peste hotare, alaturi de
mitropolitul tarii si de clerici romani, la sfintirea Manastirii Argesului, a
fost prilej si chip de afirmare a unitatii Ortodoxiei, cum nu se mai vazuse
inca. Manastirea Curtea de Arges, asa cum a iesit din mana mesterilor lui
Neagoe Basarab, apartine, in ceea ce priveste linia ei arhitectonica, stilului
bizantin, in timp ce elementele decorative ce-i impodobesc exteriorul,
dezvaluie influente ale artei armene, persane, georgiene si arabe. Cu toate
acestea, aici totul alcatuieste o perfecta si armonioasa unitate. Mai tarziu au
venit insa peste aceasta manastire multe necazuri si primejdii. In iarna anului
(1610-1611), Gabriel Bathory cu oastea lui, au jefuit din biserica si din
morminte tot ce era pretios, luand si acoperisul de plumb si cositoral
bisericii, si lasind-o expusa la stricaciuni. Razboaiele dintre rusi si turci
de la 1769-1774 si 1787-1791 au adus Manastirii Curtea de Arges alte jefuiri si
stricaciuni. Un cutremur la 29 octombrie 1802, apoi un foc, un alt cutremur la
28 ianuarie 1838, alte incendii in ianuarie 1866, la 23 aprilie 1867 si la 2
decembrie acelasi an, au adus manastirii noi deteriorari si pagube mari.
Manastirea Curtea de Arges, alaturi de oraselul de langa, intre timp, au
dobandit cinstea de resedinta episcopala, la anul 1793 luand fiinta aici
Episcopia Argeșului, care a functionat pana in 1949, cand s-a unit cu Episcopia
Ramnicului Valcea. La Manastirea Curtea de Arges, a functionat, cu mici
intreruperi, timp de peste 100 de ani, Seminarul teologic "Neagoe
Voda", continuat apoi de Seminarul Teologic Special pentru Transilvania
pana in anul 1977. Daca privim din orice parte biserica Manastirii Argesului,
ea ne apare ca un ansamblu unitar si armonios, un joc de linii, de inflorituri
ingenioase in piatra, de lumini si umbre rasfrante care-i dau spontaneitate,
suplete si eleganta. Aici își odihnesc somnul de veci voievozii Neagoe Basarab
și Radu de la Afumați dar și cuplurile regale Carol I – Elisabeta și Ferdinand
– Maria. In capela-paraclis din centrul palatului se pastreaza moastele Sfintei
Mucenite Filoteia. Istoria Manastirii Curtea de Arges reprezinta o parte
importanta din insasi istoria Bisericii Ortodoxe Romane, care in mod continuu,
de-a lungul veacurilor, s-a identificat cu sufletul si viata poporului roman.
Manastirea Curtea de Arges, alaturi de Biserica strabuna a poporului nostru, a
indeplinit si un rol patriotic: acela de a mobiliza constiinta poporului si a
tarii in fata pericolului. Sursa – Net -
Arhim.dr. Chesarie Gheorghescu
Biserica catedrală Sfântul Alexandru
din orașul Alexandria, județul Teleorman
Medalia de mai sus a fost bătută în amintirea Inaugurării Catedralei Sfântul Alexandru din municipiul Turnu Măgurele,
județul Teleorman, ce a avut loc în anul 1898. Medalia s-a realizat în trei
variante de metal compoziție (aur, argint și bronz aurit), este rotundă cu
diametrul de 60 milimetri fiind opera gravorului Carniol. Variantele de argint
și bronz aurit s-au realizat și în format mai mic (diametrul 32 milimetri). În
câmpul central al aversului medaliilor
este reprezentată Catedrala Sfântul Alexandru, dedesupt stema județului
Teleorman (trei oi) și circular pe margine inscripția: “BISERICA
CATEDRALĂ SF.
ALEXANDRU DIN ORAȘUL ALEXANDRIA JUD. TELEORMAN”. Pe revers, pe cincisprezece
rânduri, ultimul în arc, s-a aplicat inscripția: “ZIDITĂ / ÎN ANUL 1835 / RECLĂDITĂ ÎN 1869 /
TERMINATĂ ÎN 1898 / ÎN ZILELE / M.S. REGELUI CAROL I / FIIND / MITROPOLIT
PRIMAT JOSIF GHEORGHIAN / PREȘEDINTE AL CONSIL. DE MINIȘTRI / DIMITRIE A.
STRUDZA / MINISTRU AL CULTELOR / SPIRU C. HARET / PRIMAR AL ORAȘULUI /
ALEXANDRIA / DIMITRIE P. ANGHELESCU”.
In anul 1836, la
doi ani de la infiintarea orasului de catre domnitorul Tarii Romanesti,
Alexandru Dimitrie Ghica (1834-1842), locuitorii si-au ridicat o biserica din
lemn cu hramul "Sfantul Alexandru”, care in scurt timp a devenit
neincapatoare. De aceea, dupa un efort sustinut, epitropia orasului a reusit sa
construiasca, intre anii 1869-1898 actuala Catedrala, tarnosita de Mitropolitul
Iosif Gheorghian la data de 6 decembrie 1898. Catedrala impresioneaza prin
sobrietatea ei arhitecturala, dar si prin impunatoarea sa marime: 42 de metri
lungime, 26 de metri latime, inaltimea ei maxima de la turla cea mare fiind de
45 metri. Catedrala Sfântul Alexandru din
municipiul Alexandria se prezinta sub forma de cruce in interior si nava in
exterior, avand la intrare o frumoasa tinda strajuita de coloane lucrate in
stil corintian. Deasupra pronaosului sunt doua turle, unde se afla clopotele si
ceasurile. Elementele decorative specifice Catedralei Sfantul Alexandru sunt:
pictura murala si catapeteasma (in stil neogotic, inalta de 10 metri), executate
de echipa de pictori Constantin Artachino, Constantin Pascali si celebrul
Stefan Luchian, in anul 1898, in stil bizantin, in tehnica ulei. In acelasi an
a fost pusa pardoseala din marmura mozaicata. La catapeteasma s-a adaugat
ulterior icoana Sf. Spiridon (donata de breasla cismarilor) si icoana Sf.
Filofteia (donata de Asociaţia tinerelor fete). Policandrul mare, policandrul
mic si sfesnicele împaratesti, au fost lucrate in bronz aurit de casa Weidekamp
Kettling A.C. din Viena, prin reprezentanta Hans-Herzog din Bucuresti. Sfantul
locas a suferit reparatii importante in urma cutremurelor din 1940 si 1977. In
anul 1994, cu acazia implinirii a 160 de ani de la fondarea oarasului,
catedrala Sf. Alexandru a devenit necropola domneasca, prin aducerea si asezarea
in pronaos, a osemintelor si sarcofagului domnitorului Alexandru Dimitri Ghica.
Osemintele au fost aduse de la Biserica "Ghica-Tei" din Bucuresti iar
sarcofagul, de la Muzeul Militar National din Bucuresti. In anul 1996, prin
infiintarea Episcopiei Alexandriei si Teleormanului, cu resedinta la
Alexandria, biserica Sf. Alexandru a devenit Catedrala Episcopala.
Preasfintitul Parinte Episcop Galaction Stanga, primul episcop al Alexandriei
si Teleormanului, arhipastoreste de la 1 septembrie 1996. Catedrala detine
cateva carti rare si vechi, intre care: "Evanghelie" (Sibiu, 1806, cu
note manuscrise), "Evanghelie" (Sibiu,1810), "Octoih"
(Sibiu,1811), "Apostol" (1814), "Tipicon" (1816),
"Antologhion" (1827 si 1831, publicat de Macarie Ieromonahul),
"Cazanie" (Buzau,1831), "Mineele anului" (Neamt,1831),
"Molitfelnic" (Buzau,1832), "Liturghier" (Bucuresti, 1833), "Penticostarion" (Iasi,1834), "Ceaslov" (Iasi,1835),
"Evanghelie" (Buzau,1837), "Agheasmatar" (Buzau,1845),
"Priveghiu" (Bucuresti,1848), "Ceaslov" (Bucuresti 1854),
"Octoih" (Bucuresti,1856), "Psaltire" (Bucuresti, 1856),
"Liturghier" (Bucuresti, 1862),
"Evanghelie" (1864, imbracata in argint si catifea).
Municipalitatea orașului Turnu Măgurele cu județeni
Medalia de mai
sus s-a bătut ca omagiu adus de
locuitorii orașului Turnu Măgurele lui Costache Negri. Este o medalie
premiu rară, rotundă cuu diametrul de 54 milimetri, confecționată din bronz,
argint și mai rar aur, cu greutatea de 70,35 grame, gravor fiind vienezul
Wilhelm Anton Pittner. Pe avers se prezintă legenda: “MUNICIPALITATEA ORAȘULUI TURNU MĂGURELE CU JUDEȚENI”, o stea cu cinci colțuri în
partea de jos, și în centru stema județului și orașului Turnu Măgurele (berbec
și oi la pășune) . Pe revers, pe treisprezece rânduri este aplicată legenda:
“SEMN / DE RECUNOȘTINȚĂ / DOMNULUI C. NEGRI / PENTRU
CONCURSUL CE A / DAT SUB MARIA SA DOMNITORUL / ALEXANDRU ION I. / CA AGENT AL
PRINCIPATELOR-UNITE / ROMÂNE LA CONSTANTINOPOLE / ÎN GLORIOSUL FAPTU ALU / SECULARIZARII MONAS- / TIRILOR PĂMENTENE /
DISE ÎNCHINATE / 1864 ”.
Turnu Măgurele este un municipiu în județul Teleorman, situat în sudul țării
aproape de confluența râului Olt cu Dunărea. Clima
în zona municipiului Turnu Măgurele este temperat-continentală, specifică pentru
Câmpia Română și se caracterizează printr-un potențial caloric ridicat,
amplitudini mari ale temperaturii aerului, cantități reduse de precipitații și
adeseori în regim torențial vara, precum și frecvente perioade de secetă. Prima
atestare documentară a localității parvine din anul 1837. În perioada 1393
– 1394 la confluența Oltului cu Dunărea a ridicat o durabilă cetate însuși
Mircea cel Bătrân. Numele Turnu Măgurele a fost hotărât de domnitorul Alexandru
Ghica, spre a se deosebi de alte localități cu nume apropiate: Turnu Severin
sau Turnu Roșu. Planul orașului
a fost elaborat de inginerul german Karl Zohl, sub forma a două cercuri aproape
tangente interior, cu trei bulevarde lungi formate unul pe diametrul comun al
celor două cercuri și două din ele pe două coarde tangente exterior la cercul
mic, străzile pornind ca niște raze, sub formă de semicercuri interioare
cercului mare, stabilind astfel străzile, piețele, locurile pentru
construcțiile proprii și suprafața locurilor de casă. Turnu Măgurele are
în componența administrativă și cele două cartiere vechi ale așezării, Măgurele
și Odaia, precum și noul cartier, Taberei (cunoscut popular sub denumirea
de „Catanga.”La
recensământul populației din anul 2011 municipiul număra 24772 locuitori, în
scădere față de recensământul anterior (anul 2002) dintre care: români – 85,68%, romi –
2,77% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența
confesională a municipiului Turnu Măgurele, astăzi se prezintă aproximativ
astfel: ortodocși – 87,69% și restul – nedeclarată sau altă
religie. La sud de oraș la o depărtare de vreo 4 kilometri se pot admira
ruinele Cetății Turnu ce a jucat un rol de seamă în sistemul defensiv al Țării
Românești, mai ales în vremea domniei lui Mircea cel Bătrân, în cadrul
conflictelor cu Imperiul Otoman, de la sud de Dunăre. Astăzi, portul orașului aflat
la 5 kilometri depărtare este al patrulea port fluvial al României în ceea
ce privește capacitatea de tranzit. La Turnu Măgurele există și un punct de
trecere a frontierei între România și Bulgaria, operațional din luna aprilie
2010, trecerea către portul Nicopole, de pe malul bulgăresc făcându-se cu
bacul. Municipiul are două monumente ale eroilor din Războiul de Independență,
o statuie a lui Mircea cel Bătrân și un
bust al generalului David Praporgescu.
Alexandria - Schimb de experiență I.E.M. - I.P.T.E.
I.E.M. și I.P.T.E. a fost
două moderne întreprinderi ale regimului comunist, din orașul Alexandria. Se
pare că ambele întreperinderi performau în domenii de vârf ale industriei și
tehnologiei românești, precum energetica, electrotehnica sau chiar electronica.
Dacă nu am informații despre IEM Alexandria despre IPTE Alexandriu știu precis
că a existat între anii 1971 – 1990, fiind preluată apoi de SC Electrotel SA și
mai apoi (1997) cumpărată de o firmă din Germania, astăzi fiind membră a Grupului
de firme Moeller. Azi Electrotel, fosta IPTE, produce
o gama diversa de produse constând în sisteme și echipamente complexe de
automatizare și distribuție de joasă și medie tensiune. Alexandria este un municipiu și reședința județului Teleorman, Muntenia, România. Orașul este așezat în sudul Câmpiei Române, pe partea dreaptă a râului Vedea, la 88 km distanță de capitala României - București. Întemeiat în anul 1834, după planurile urbanistice elaborate de inginerul austriac Otto von Moritz (cel ce lucrase planurile orașelor Brăila și Giurgiu și avea să execute, mai târziu, planul viitorului oraș Turnu Severin), orașul și-a luat numele domnitorului de atunci al Țării Românești, Alexandru Dimitrie Ghica (1834 - 1842) ale cărui oseminte se găsesc depuse astăzi într-un monumental sarcofag din incinta Catedralei Episcopale "Sfântul Alexandru" din municipiu. Sus am postat stema actuală a municipiului, iar mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din municipiul Alexandria, din vremuri diferite.
Biserica Sfinții Apostoli
Bulevardul Gheorghe Manu
Restaurantul han Alexandria
Statuia lui Cuza Vodă
Gara
Direcția județeană a finanțelor publice
Strada Principele Nicolae
Hotelul Parc
Pavilionul din Grădina Publică
Podul peste Vedea
Prefectura
Centrul bancar
Primăria
Cimitirul eroilor
Cinema Patria
Moara Brătescu
Teleorman este un județ din România, provincia istorică Muntenia, cu reședința în
orașul Alexandria. Județul se întinde pe 5790 kilometri pătrați și numără
aproximativ 360000 de locuitori. Din punct de vedere administrativ-teritorial
județul este compus din 3 municipii (Alexandria, Roșiorii de Vede și Turnu
Măgurele), 2 orașe (Zimnicea și Videle) precum și 92 de comune. Sus am postat
stema actuală și harta județului Teleorman, iar mai jos pozele câtorva
monumente de cultură și arhitectură din acest județ, din timpuri diferite, alte
frumoase locuri de vizitat pe aceste meleaguri dar și câteva trimiteri poștale
ilustrate din acest județ, din vremuri diferite.
Vedere - Roșiorii de Vede
Strada Basarabilor - Roșiorii de Vede
Calea Dunării spre centru - Roșiorii de Vede
Biserica Sfântul Haralambie - Turnu Măgurele
Biserica Sfântul Nicolae - Țigănești
Gara de nord - Roșiorii de Vede
Gara - Turnu Măgurele
Primăria - Roșiorii de Vede
Primăria - Zimnicea
Primăria - Videle
Banca Națională - Turnu Măgurele
Sfatul popular raional - Turnu Măgurele
Gimnaziul - Turnu Măgurele
Strada Independenței - Turnu Măgurele
Palatul administrativ - Turnu Măgurele
Parcul din Grădina Publică - Turnu Măgurele
Poliția portului - Turnu Măgurele
Școala de băieți nr. 1 - Turnu Măgurele
Cazarma Regimentului 4 Călărași - Turnu Măgurele
Monumentul eroilor - Turnul Măgurele
Tribunalul - Turnu Măgurele
Cetatea Turris - Turnu Măgurele
Monumentul independenței - Turnu Măgurele
_________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Luptător peruan pentru independența națională
Tupac Amaru II, a trăit între anii 1738 - 1781
Detaliu vignetă de pe o acțiune portugheză
Câteva vignete de pe acțiuni italienești
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 05.01.2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu