În data de 7 mai 2018 Romfilatelia a pus in circulație o
emisiune filatelică intitulată „Medaliile şi decoraţiile
Războiului de Întregire. Emisiunea este alcătuită din patru
timbre, care ilustrează cele mai importante distincții conferite combatanților
din Războiul pentru Întregire: Ordinul
național Steaua României, pe timbrul cu valoarea nominală de 2,90 lei, Ordinul național Coroana României,
pe timbrul cu valoarea nominală de 3,00 lei, Medalia Virtute Militară,
pe timbrul cu valoarea nominală de 4,50 lei și Medalia Crucea Comemorativă a Războiului
1916-1918, pe
timbrul cu valoarea nominală de 16,00 lei.
Cavalerii Ordinului national Steaua României sunt asimilati gradelor
militare și beneficiază de onoruri militare, astfel:
- gradul de Cavaler al ordinului este asimilat gradului de capitan;
- gradul de Ofiter al ordinului este asimilat gradului de colonel;
- gradul de Mare ofiter al ordinului este asimilat gradului de general de divizie, general de divizie aeriana sau viceamiral;
- gradul de Mare cruce al ordinului este asimilat gradului de general de corp de armata, general comandor de aviatie sau viceamiral comandor;
- gradul de Colan al ordinului este asimilat gradului de general de armata, general inspector de aviatie sau amiral.
Ordinul
național Coroana României a fost instituit de Regele Carol I prin
Decretul Regal nr. 1244 din 10 mai 1881, cu prilejul proclamării Regatului
României, pentru a recompensa serviciile aduse Statului. Ordinul serviciile deosebite
aduse statului și se conferea atât militarilor, cât și civililor. Versiunea
pentru militari, avea pe revers două spade. Varianta din anul 1932 este
identică cu versiunea din 1881, cu deosebirea că între brațele crucii, în loc de
nomograma regală apare coroana regală.Varianta din 1938 a fost destinată doar militarilor, fiind
prevăzută suplimentar cu spade. Pentru merite deosebite distincția era
suspendată de o coroană. Ordinul a avut
cinci clase: Cavaler, Ofițer, Comandor, Mare Ofițer și Mare Cruce.
Pe avers ordinul
conține o cruce de Malta, cu dimensiunea de 40 milimetri, smălțuită roșu,
cu marginile de metal. În centru are un medalion rotund din același smalț roșu
si cu o bordură albă. Medalionul poartă pe avers coroana regală de argint și pe
bordură inscripția „Prin noi înșine – 14 martie 1881”. Între brațele crucii se
află cifra regelui Carol I, din metal. Mai jos admiri și alte modele ale acestui ordin. În total au
existat 29 de variante ale ordinului. Inspirându-se după modelul ordinului de război german
Crucea de Fier, mareșalul Antonescu
va hotărî ca la primele trei grade ale ordinelor
Steaua României și Coroana României, cu spade să se poată acorda – pentru
fapte de vitejie deosebite, citate prin ordin de zi – și o „frunză de
stejar”, care se atașa pe panglică.
Decorația a fost scoasă din uz în anul
1947 și reintrodusă de către
regele Mihai în anul 2011.
Medalia
Virtute Militară este cea mai
importantă medalie acordată în perioada Primului Război
Mondial. În anul 1864 domnitorul Alexandru Ioan a bătut două medalii,
"Virtutea Militară" și "Devotament și Curagiu". După cum o
arată și numele, prima era destinată militarilor; cea de-a doua, creată după
însemnatele inundații din primăvara acelui an, urma să răsplătească faptele
celor care, cu riscul propriei vieți, au salvat oameni și bunuri în timpul unor
catastrofe naturale. Deoarece aceste două medalii nu au fost instituite legal
nici nu au putut fi conferite oficial. Venit dintr-o țară cu puternice tradiții
în domeniul decorațiilor, Carol
I al României,
deși constrâns prin firmanul de numire să nu instituie nici un fel de
distincții, prin tratative diplomatice, a reușit ca Marele vizir să
accepte ca domnitorul să poată institui decorații minore și, ca urmare, în anul
1872, se instituie Medalia "Virtutea Militară" (decr. nr. 987) și
Semnul Onorific pentru XVIII și XXV de ani petrecuți în armată (decr.1057). Medalia
"Virtutea Militară" este o reluare a distincției create de Cuza; ea
avea două clase ("de aur" și "de argint"), clasa a II-a
acordându-se și sergenților reangajați, pentru 12 ani de serviciu. Prin Legea
nr. 459 din 9 iulie 2002 s-a reînființat Ordinul și Medalia Virtutea Militară.
Aceste distincții diferă de la pace la război dar și între diverse categorii de
personal, existând deci mai multe variante.
Medalia Crucea Comemorativă a Războiului 1916-1918 s-a instituit prin Decretul Regal nr. 1744
din 8 iulie 1918, care a fost conferită tuturor
participanților la primul război
mondial. Crucea comemorativă este confecționată din fier de culoare negră de 40
mm înălțime și lățime. Extremitatea brațelor este de formă rombică cu latura
externă de 10 mm și cea internă de 7 mm. În centrul crucii se află un cerc cu
diametrul de 13 mm. Marginea externă a crucii și a cercului, de 1,3 mm, sunt în
relief având culoarea bronzului. Panglica este din moar de 30 mm și este formată din 4 dungi
albastru închis și 3 dungi verzi, care alternează în mod egal. Pe avers, în medalionul
central, este înscrisă litera regală FF cu coroana deasupra, iar pe revers anii
războiului „1916-1918”. Ulterior,
o nouă versiune a distincției a fost realizată având inscripționați pe revers
anii 1916-1919 pentru participanții la luptele de eliberare
completă a Transilvaniei și la cele din războiul româno-ungar.
Pentru militarii care au
participat la lupte, crucea comemorativă se conferă cu barete metalice pe care
sunt înscrise localitățile sau zonele în care au avut loc luptele la care
titularii au participat. Decretul
de instituire precizează 11 barete: Ardeal, Cerna, Jiu, Carpați, Oituz,
București, Turtucaia, Dobrogea, Mărăști, Mărășești, Tg. Ocna. Ulterior au fost
instituite noi barete: Dunărea, 1918 și 1919 (Decretul
Regal 4690 din 6 noiembrie 1919), Siberia pentru Corpul voluntarilor români din Siberia, Italia pentru ofițerii
și gradele inferioare din
Legiunea voluntarilor români din Italia. Pentru a menține vie
amintirea momentelor importante din istoria recentă a României și a favoriza
legăturile între generații, prin Decretul Regal No. 3870 din 27 octombrie 1939 regele Carol al
II-lea autoriza, după decesul persoanei decorate cu Crucea Comemorativă a
Războiului 1916-1918, portul acestei distincției de către cel mai mare fiu dacă
acesta era ofițer activ sau în rezervă. În acest caz o baretă orizontală cu
inscripția TRADIȚIE era fixată pe panglică, bareta fiind
acordată printr-un brevet specific pe numele descendentului.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O PASTILĂ DE UMOR
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
_________xxx_________
CÂTEVA INSIGNE
ȘI MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Set 2 insigne - CEC 130 ani * 1864 - 1994
(Casa de economii și consemnațiuni)
Ca
instituție, C.E.C.-ul (Casa de economii și consemnațiuni) a fost înființat în anul 1864
printr-o lege semnată de către domnitorul Alexandru
Ioan Cuza. Primul sediu a fost modest, în
trei camere mai mici din sediul Ministerului de Finanțe al vremii În anul 1875 s-a început construirea unei clădiri proprii. Pe
terenul respectiv, existase biserica Sf. Ioan cel Mare, înzestrată și cu un han
care degradându-se în timp, au fost demolate în anul 1875, iar între anii 1897
- 1900 s-a ridicat sediul actual, Palatul CEC.- poza de mai sus.
Set 2 insigne - CEC 130 ani * 1864 - 1994
(Casa de economii și consemnațiuni)
În regimul comunist exista o singură instituție de economisire a banilor,
aceasta fiind Casa de Economii și Consemnațiuni, prescurtat C.E.C..
Încă de pe băncile școlii copii erau îndrumați să economisească, din puținul
lor, pe formularul Foaie de economii CEC. CEC-ul a promovat mai multe
instrumente de economisire pe formularul Libret de economii
CEC.Uneori se acordau dobânzi un pic mai avantajoase și câștiguri în bani
sau alte bunuri (apartamente, mașini etc) ori se organizau tombole cu câștiguri
pentru a atrage populația spre activitatea de economisire. În programele de
radio, televiziune ori jurnalele cinematografelor deseori se prezentau reclame
publicitare pentru economisire la CEC. Pe coperțile caietelor, pe cutiile cu
chibrituri ori pe alt suport material se prezentau interesante reclame grafice
pentru activitatea de economisire a banilor prin CEC.
Sus am postat un
exemplar Foaie de economie CEC, mai multe instrumente de economisire pe Librete
de economii CEC și câteva reclame grafice pentru activitatea de economisire la
CEC.
Casa
de Depuneri, denumiri
alternative Casa de Economii și
Consemnațiuni (C.E.C.), denumire actuală C.E.C. Bank, ca instituție a fost înființată în anul 1864 printr-o
lege inițiată de către Alexandru Ioan Cuza. La început a funcționat în diverse
imobile, după care în anul 1875 s-a început construirea unui sediu propriu. Pe
locul în care se află azi CEC-ul se găsea atunci mănăstirea și hanul Sfântul Ioan cel Mare care a fost demolată pentru a
face loc primei construcții. CEC-ul se dezvoltă rapid astfel încât vechiul
sediu devine neîncăpător, astfel se hotărăște demolarea vechiului sediu și pe
același loc s-a început constructia actualului sediu, după planurile
arhitectului francez Paul Gottereau. Începutul lucrărilor a fost marcat
printr-o ceremonie care a avut loc la data de 8 iunie 1897 printre participanți
numărându-se familia regală, membri ai guvernului, membri din consiliul de
administratie CEC și arhitectul Paul Gottereau. Constructia a fost terminata în
anul 1900 și de atunci CEC-ul a functionat în această clădire fără a se face
alte modificări notabile. Palatul Casei de
Depuneri, Consemnațiuni și Economie (cunoscut
îndeobște ca Palatul C.E.C., după denumirea
ulterioară a instituției), este o clădire din București, situată în Calea
Victoriei, față în față cu Palatul Poștelor, construit în aceeași perioadă. Clădirea adăpostește în prezent
obiecte din evoluția de-a lungul timpului a instituției al
cărui nume îl poartă: diverse documente ale unor tranzacții din trecut, produse
bancare, seifuri și pușculițe foarte vechi, materiale de promovare CEC sau medalii
și insigne. Palatul, construit în stil eclectic, se termină cu o cupolă
de sticlă și metal. Intrarea este încununată de un fronton în semicerc
sprijinit de câte o pereche de coloane de stil compozit. Cele patru volume de
colț, decorate cu frontoane și steme, sunt acoperite de cupole în stil
renascentist. În afară de iluminatul natural cupolele au avut și alt rol,
ajutând în acustica specială a holului central, acolo unde au existat ghișeele.
Sunetul se propaga pe verticală, nu pe orizontală, ceea ce se discuta la ghișee
între clienți și funcționari nu putea fi auzit de alte persoane. În hol puteau
încăpea 400 de clienți.Ghișeele au funcționat aproape o sută de ani, din mai
1900 până în noiembrie 1999. O cupolă mult mai mare acoperă holul central al
edificiului, în care funcționează diferite ghișee ale instituției. Candelabrele
mari din holul central au fost aduse de la Viena și au mecanisme cu scripeți
pentru înlocuirea becurilor arse. Încălzirea centrală a fost realizată de firma
franțuzească Koerting & Freres, dar aceasta a fost demontată în primul
război mondial și luată de armata germană ca pradă de război. La acea vremea
banca era dotată cu una dintre cele mai performante centrale telefonice. Cea
mai frumoasă și elegantă încăpere a palatului este Sala de Consiliu, care își
menține și azi destinația. Are o înălțime de 8 metri și este decorată cu
lambriuri de nuc și cireș sculptat și panouri de mătase verde cu motive vegetale
în țesătură. Pictura din tavan “Fortuna distribuind binefacerile ei românilor după independență” a fost
realizată de Mihail Simonidi, pictor român de origine greacă, născut la Brăila
și stabilit la Paris. Pictura realizată pe pânză maruflată, adică pânză care se
lipește pe zid, a câștigat medalia de argint la Expoziția Universală de la
Paris din anul 1900. Decorația judicioasă a fațadelor, echilibrul volumelor
care îl compun fac din acest palat un interesant monument de arhitectură a
orașului. Palatul CEC a rămas intact după cutremurele din noiembrie 1940,
martie 1977, bombardamentele sovietice din anul 1941 dar și cel anglo-americane
din anul 1944.
Insigna - Balcaniada aeronautică - România 1979
Aeronautica este știința
fabricației și conducerii aparatelor de zbor. România are o bogată tradiție în
fabricația și conducerea aparatelor de zbor. Ca să susținem această afirmație
este suficient să amintim doar câteva nume: Traian Vuia, Aurel Vlaicu, Henri
Coandă, George Baștan, Smaranda Brăiescu sau Dumitru Prunariu.
Periodic s-au desfășurat și se desfășoară competiții de zbor cu aparate de zbor
cu motor sau fără motor, parașutism, deltaplanism, planorism, etc. Competițiile
la care participă doar sportivi din țările balcanice se numesc balcaniade.
Câteva dintre țările participante la balcaniade enumăr: România,
Bulgaria, Grecia, Albania, țările fostei Iugoslavii și uneori Turcia, Italia
sau Republica Moldova.
Insigna - ACT-RO
(Asociația cercetașilor tradiționali din România)
Asociația cercetașilor tradiționali din România (ACT-RO) este
o organizatie mixta, formată din
baieti si fete, grupati pe categorii de varsta: pui de lup, cutezatori și
calauze. Structura de baza este Patrula, formata din 6 cercetasi/cercetase,
condusa de un Sef de Patrula. In cadrul patrulei are loc atat progresul
individual, cat si progresul in echipa al cercetasului. 2-3 patrule formeaza o
Grupa. O Unitate este formata din 2-4 Grupe si liderii adulti care coordoneaza
si conduc Patrulele si Grupele. Unitatea este condusa de un Comandant de
Unitate. Unitatile, Grupele si Patrulele au asociate denumiri inspirate de
istoria nationala (ex: nume de domnitori, eroi nationali), traditia cercetasiei
(ex: nume de fosti cercetasi si comandanti) sau din cadrul natural (ex: nume de
animale, alte elemente naturale). Asociatia incurajeaza
activ formarea unor grupuri de initiativa, nuclee ale unor viitoare unitati cu
organizare proprie. ACT-RO se adresează copiilor și tinerilor din cele trei cicluri scolare, in care fiecare grupa de
varsta are o denumire specifica, un nivel de provocari si
o poveste la care se raporteaza, denumita si cadru simbolic:- Puii de lup (7-10 ani) din “Cartea Junglei” ies din barlogul familiei si al scolii si pornesc in cautare de experiente noi, ca si prietenii.
- Cutezătorii (11-14 ani) din “Doi ani de vacanță” invata sa se descurce in situatii neprevazute si sa descopere aventura, impreuna cu grupul din care fac parte
- Călăuzele (15-18 ani) din “Cireșarii” sunt la varsta la care isi descopera personalitatea, alaturi de prieteni de nadejde, dar si sfatuiti de lideri cu experienta. Capata incredere ca vor sti sa aleaga mai departe cele mai bune poteci, pentru ei, dar si pentru fratii lor mai mici ca varsta.
Aeroclubul regal al României
participanților la Raliul aerian internațional
8 iunie 1931 - București
6 iunie 1930 Rechemat de poporul său
Carol II a coborât în acest loc
Aeroclubul regal al României
În anul 1920, din iniţiativa prinţului George Valentin Bibescu este fondat Aeroclubul Regal al României (ARR),
care din 13 aprilie 1923 devine persoană juridică. Vicepreşedinte executiv este
ales G.V. Bibescu, iar secretar general comandorul aviator Andrei Popovici. ARR
se afiliază la Federaţia Aeronautică Internaţională (FAI), candidatura acestuia
fiind votata în unanimitate la Conferinţa FAI din 8-12 august 1923 de la
Göteborg. În anul 1936 ARR se transforma în Federaţia Aeronautica Regală a
României (FARR), care, în 10 septembrie 1940 devine Federaţia Aeronautica
Româna (FAR), care a activat până în 28 ianuarie 1941. În octombrie 1942
atribuţiile acesteia au fost preluate de Tineretul Aeronautic Român până în
februarie 1945 când organizaţiile aeronautice şi aerocluburile sportive au fost
desfiinţate. În 20 octombrie 1947 patrimoniul aviaţiei sportive este preluat de
Organizatia Sportului Popular (OSP) iar activitatea sportivă este subordonatã
Aviaţiei Civile. În anul 1950 activitatea este coordonată de Comisia Centrală a
Aviatiei Sportive (CCAS), iar în 1953 de Asociaţia Voluntară pentru Sprijinirea
Apărării Ţării, în subordinea Ministerului Apărării Naţionale. Aceasta devine
în 1954 Asociaţia Voluntară pentru Sprijinirea Apărării Patriei (AVSAP) în
cadrul căreia în anul 1954 se constituie Aeroclubul Central. În anul 1960 AVSAP
se desfiinţează, aviaţia sportivă trecând în subordinea Uniuneii pentru Cultură
Fizica şi Sport (UCFS), transformată în Consiliul Naţional pentru Cultură
Fizică şi Sport (CNFS). Aeroclubul Central al R.P.R. devine Federaţia Română de
Aviaţie, iar şcolile de pilotaj devin aerocluburi. La 1 noiembrie 1972
Aeroclubul Central devine Aeroclubul Central Român, subordonat Departamentului
Aviaţiei Civile. In anul 1991 prin Hotararea de Guvern nr.567 din 16 august
1991, Aeroclubul Central al Romaniei isi schimba denumirea, devenind Aeroclubul
Romaniei, acesta pastrand in patrimoniu toate aerocluburile teritoriale,
infrastructura si materialul volant al acestora. Inca din anul 1990 se
inregistreaza o puternica deschidere a acestuia pentru actiunile
propagandistice, pilotii si parasutistii profesionisti si sportivi participand
la numeroase mitinguri in toata tara, precum si la o serie de actiuni
internationale: campionate europene si mondiale, mitinguri si demonstratii
internationale in Franta, Elvetia, Cehoslovacia, Ungaria, Germania, Bulgaria,
China si altele. Aeroclubul Romaniei impreuna cu Federatia Aeronautica Romana
organizeaza si participa la al doilea Campionat European de Parasutism
desfasurat intre 1 - 9 august 1993 la Timisoara. Se inregistreaza o larga
deschidere si liberalizare a serviciilor Aeroclubului Romaniei pentru zborul cu
motor, zborul fara motor, parasutism si activitatile cu aparate ultra usoare.
Aerocluburile teritoriale, cu functionare in localitatile: Bucuresti, Ploiesti,
Pitesti, Brasov, Iasi, Suceava, Deva, Sibiu, Targu Mures, Cluj Napoca, Baia
Mare, Satu Mare, Oradea, Arad si Craiova sunt renovate, materialul volant fiind
mentinut in stare perfecta de functionare. Aeroclubul României este afiliat la Federatia Aeronautica Romana si Federatia Romana
de Modelism pentru sporturile aeronautice, la Ministerul Sporturilor: Zbor cu
motor, Planorism, Parasutism, Zbor aeronave ultrausoare, Zbor cu balonul si
Aeromodelism. În data de 6 iunie 1930, Carol al II-lea a revenit în ţară
după un exil de 5 ani. La ora 22:10, acesta a aterizat pe aeroportul Băneasa,
după o călătorie plină de peripeţii. De aici, fostul prinţ moştenitor, cu o
înfăţişare greu de recunoscut, cu o eşarfă înfăşurată peste faţă şi cu o cască
de pilot, s-a îndreptat spre cazărmile regimentelor 2 şi 9 Vânători de munte. A
fost întâmpinat cu entuziasm de ofiţeri, în frunte cu vechii lui colaboratori.
Un detaşament de soldaţi avea să însoţească convoiul de maşini care l-a condus
pe Carol spre Cotroceni. Vestea
întoarcerii lui Carol a cauzat o euforie în care a fost antrenată întreaga
ţară, peste care dăinuia acum o atmosferă de sărbătoare. Nu
puţini dintre politicieni s-au temut că revenirea Prinţului avea să ducă la un
război civil, însă realitatea a fost alta:Carol a fost întâmpinat ca un
mântuitor. Căldura
cu care a fost primit l-a luat prin surprindere chiar şi pe Carol. Regina Maria
nota în jurnalul ei:„Oamenii înnebuniseră complet, se îmbrăţişau pe stradă,
plângeau unii în braţele altora”. Lumea
venea rânduri-râdnuri în faţa palatului de la Cotroceni şi a celui de pe Calea
Victoriei, unde fanfarele cântau de dimineaţa până seara. Circulaţia în centrul
Bucureştiului era imposibilă. Singurii
care păreau a fi nemulţumiţi de ceea ce se întâmpla erau liberalii. Vintilă
Brătianu declara:„ Nu stăm de vorbă cu ex-prinţul Carol şi nu ne învoim la nici
un fel de restauraţie”, iar Gh. Duca spunea că:„Sfatul ce dau partidului nostru
este o intransigenţă absolută. Totuşi noi vom învinge.” Din
nefericire pentru liberali, în fruntea partidului nu se mai afla Ionel
Brătianu, care murise în 1927, cel care s-a opus cu dârzenie venirii lui Carol
şi care avea întreaga putere la acea vreme. Lider era acum Vintilă Brătianu
care suferea de arterioscleroză şi care nu mai avea decât şase luni de trăit. La
8 iunie 1930, Parlamentul l-a proclamat Rege pe Carol cu cvasi unanimitate: 495
la 1. Liberalii nu au fost prezenţi la vot. Înainte de acest lucru, Parlamentul
abrogase legile prin care se recunoştea renunţarea lui Carol la tron şi
înfiinţarea Regenţei. De asemenea, Mihai fusese retrogradat de la statutul de
rege, la cel de Moştenitor al Tronului, fiindu-i acordat şi titlul de Mare
Voievod de Alba Iulia. În
drumul său către Parlament, Carol a fost primit cu ovaţii de mulţime, iar când
a intrat în sala de şedinţe, a fost aplaudat frenetic timp de 15 minute.
Apele Române
Administrația națională "Apele Române"
Concernul republican "Apele Moldovei"
Nodul hidroenergetic Stânca - Costești
România - Moldova - 25 ani * 1978 - 2003
Centrala
hidroelectrică de la Stânca-Costești este o centrală hidroelectrică, pe râul Prut, construită în dreptul
localităților Stânca (Ștefănești) jud. Botoșani, România și Costești din
Republica Moldova.
Amplasamentul
lucrărilor se află la 576 kilometri de la vărsare, într-o zonă în care lățimea
albiei majore de circa 3 – 4 kilometri este redusă la circa 400 metri prin
recifuri calcaroase care practic constituie un baraj natural. Geologia
sectorului în care este situat lacul de acumulare este destul de uniformă,
formată din depuneri de prafuri argiloase cu nisipuri și pietrișuri sub care se
găsesc argile și calcare sarmatice. Grindul recifal din amplasamentul uvrajelor
principale este constituit din calcare cochilifere, relativ dure. Nodul hidrotehnic
are ca folosințe principale combaterea inundațiilor unui râu capricios,
irigațiile, alimentările cu apă, hidroenergia și piscicultura. Lacul de acumulare
cu un volum total de 1400 milioane metri cubi, al doilea din țară după Porțile
de Fier I, are prevăzut un volum de combatere a inundațiilor de 550 milioane
metri cubi, care permite atenuarea viiturii. Irigațiile sunt asigurate pe o
suprafață de 140000 ha, câte 70000 ha de fiecare parte. Alimentarea cu apă se
asigură prin debite de 10 – 16 metri cubi / secundă pentru riveranii din aval. Energia se
exploatează prin 2 centrale cu câte un agregat de 15 MW, la debitul de 2 x 65
metri cubi / secundă, cu o energie medie anuală de 2 x 65 GWh. Nodul hidrotehnic
Stînca-Costești este constituit din principalele obiecte: frontul de retenție:
barajul principal, deversorul de ape mari, baraje de închidere a
versanților calcaroși, barajul de închidere a unei foste cariere de calcar de
pe malul stâng, consolidarea umărului mal drept; nodul de presiune: canalul de
aducțiune, priza de apă, galeriile de aducțiune a CHE și golirile de fund
pentru devierea apelor și evacuarea debitelor mari, centralele hidroelectrice
cu bazine de liniștire și deznisipatoare, lacul de compensare, stăvilarul lacului
de compensare; lucrările de protecție,
etanșare, drenaj și consolidare a frontului de retenție și consolidări
de mal, lucrări anexe, amenajări. Frontul de retenție cu
o înălțime maxima de 47 metri și o lungime de 740 metri, barajul principal este
realizat cu pământuri din lunca Prutului: partea centrală din nisip argilos,
prismele amonte și aval din balast, iar ecranul înclinat, fundat pe
stânca, din argile prăfoase. Ecranul înclinat are la bază o galerie de
injecții. S-a ales soluția cu ecran înclinat, care prezintă avantajul unei mai
bune și mai economice etanșări a fundației, precum și a executării independente
a corpului central din nisipuri argiloase și a zonelor laterale din balast.
Corpul barajului include batardoul amonte. Protectia taluzului amonte s-a
executat din dale de beton armat turnate pe loc. Nodul de presiune constă într-un
canal de aducțiune care a fost folosit pe perioada execuției lucrărilor și care
duce la priza de apă de 37 metri lungime, 34,5 metri lațime și 48,5 metri înălțime; este de
tip turn de beton armat monolit parțial inclusă în baraj și fundată pe calcar. Este
prevazută cu 6 deschideri, 2 pentru centrale și 4 pentru evacuarea debitelor de
viitură și goliri de fund. Parțial au fost folosite și pentru devierea apelor
în timpul execuției lucrărilor. Galeriile de alimentare a centralelor și golirile
de fund sunt unite într-un bloc monolit și sunt fundate pe calcar. Clădirea
centralelor hidroelectrice este amplasată la piciorul barajului, fundată pe
calcar. În cladirea comună pentru cele două centrale, desparțite de graniță
sunt amplasate două turbine Kaplan cu ax vertical cu palete reglabile de Ø=3,6
metri, instalate în camere spirale din beton armat. Legătura CHE cu lacul de
compensare se realizează printr-un bazin de liniștire, combinat cu
disipatoarele golirilor de fund dispuse în galerii de beton, un canal de
evacuare și o rizberma din dale articulate de beton armat. Barajul Stânca-Costești formează
lacul de acumulare cu același nume care are o suprafață de 59 kilometri pătrați. La
construcția barajului Stânca-Costești, partea română a fost nevoită să strămute
șapte sate, iar cea sovietică, adică Republica Moldova, 11 sate. Barajul a fost
dat în folosință pe 1 august 1978. Zona „Lacul Stânca - Costești” (2950 hectare) a fost
declarată rezervație naturală.
_________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Împăratul incaș Pachacutec, a trăit între anii 1418 - 1471
și a condus între anii 1438 - 1471
Detaliu vignetă de pe o bancnotă fantezie din Katanga
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni italienești
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 11.01.2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu