Mai jos am postat și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea franceză ANDOUILLE,
departamentul MAYENNE, regiunea PAYS DE LOIRE, din
vremuri diferite, câteva vederi generale și o medalie.
Biblioteca
Colegiul
Castelul Marigny
Biserica
Grădinița
Hotelul Au pigeon blanc
Școala
Hotelul
Parcul
Podul
Strada Podului
Strada Principală
Arhitectură locală
Vederi aeriene
Medalie locală
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
_________xxx__________
PLĂCUȚE ALE FIRMELOR
BUCUREȘTENE DE ASIGURARE,
DIN PERIOADA INTERBELICĂ
Mi-am propus ca în acest
articol să prezint câteva plăcuțe ale firmelor bucureștene de asigurare a bunurilor
imobile, din Bucureștiul perioadei interbelice. Se știe că aceste societăți
aplicau plăcuțe metalice pe toate clădirile asigurate, poate și pentru a-și
face reclamă, sau poate pentru a asigura municipalitatea că unele clădiri sunt
asigurate. Unele dintre aceste plăcuțe pot fi admirate și astăzi pe unele
clădiri – monumente istorice, adesea ele fiind salvate de un strat gros de var
ce a fost aplicat peste ele. Este de înțeles că aceste plăcuțe prezintă interes
major pentru colecționarul medalist sau numismat. În anul 1744 s-a fondat prima
societate de asigurări din România - Casa de incendiu - la Braşov. După
încheierea Tratatului de la Adrianopol (1829), comercianţii români obţin
dreptul de a desfăşura activităţi de comerţ pe Dunăre. Acest lucru a
reprezentat o oportunitate considerabilă pentru societăţile private de
asigurări care s-au dezvoltat pe segmentul poliţelor de asigurare de transport.
Prima societate românească de
asigurări a luat ființă printr-un Înalt Decret Domnesc în anul 1871, ea s-a
numit DACIA, ulterior DACIA - ROMÂNIA și la vremea respectivă
avea un capital social de 3 milioane de lei. Plăcuța ovală, curațată și “reabilitată” a fost găsită într-o zona neașteptată: pe strada Tudor Vianu, care face legătura între Calea Floreasca și Calea Dorobanților. De data aceasta cu tot pavilionul regal reprezentat pe el, artefactul a fost montat inițial de societatea “Dacia”. Este cu atât mai admirabil gestul proprietarilor acestui imobil de a păstra și evidenția un vestigiu important. Este incredibil câte astfel de plăcuțe au supraviețuit regimului comunist. Bănuiesc că o metodă de a le ascunde au fost zugrăvelile.
Anul 1906 marchează
diversificarea societăţilor de asigurări, prin înfiinţarea companiei AGRICOLA,
specializată pe asigurările agricole, care avea rolul de a susţine dezvoltarea
segmentului agrar din acea perioadă.
În Piața Națiunile
Unite putem admira frumoasele blocuri Agricola (bloc din dreapta) și Adriatica
(blocul din stânga), ridicate în anii ’20 pe cheiul Dâmboviței de două
importante societăți de asigurări: Agricola-Fonciera și Adriatica-Trieste.
Blocul Agricola – Fonciera a fost construit în anul
1926 după planurile arhitectului Paul Smărăndescu.
Pe strada Enăchiță Văcărescu,
o plăcuta ruginită și acoperită de tencuială așteaptă să fie descoperită: AGRICOLA
– SOCIETATE DE ASIGURĂRI BUCURESTI scrie pe marginile ovalului, În timp ce
în centru se regăsește, roasă, stema medie a Regatului României.
Tot pe strada Enăchiță Văcărescu,
pe zidul altei case, se observă o placuță
de asigurare, ceva mai descifrabilă decât prima. Este emisă de Societatea
de asigurări “NAȚIONALA” în BUCUREȘTI. Judecând după forma stemei regale medii,
plăcuța datează dinainte Marii Uniri, când
și stema țării a suferit modificări, pentru a îngloba provinciile alipite în anul
1918. Același tip de plăcuță, dar exemplare mai deteriorate, se găsesc pe case din strada Polonă și bulevardul Mărășești. Tot de la “Naționala”, însă datând din anii ’20-’30, o plăcuță mai simplă și relativ intactă, poate fi zărită pe peretele unei vile din zona Cotroceni, strada Dr. Louis Pasteur.
ARO (Asigurarea Românească) este
poate firma interbelică de asigurări cu cel mai notoriu sediu: cel de
pe bulevardul Take Ionescu colț cu str. D. A. Sturdza (actuala
intersecție bd. Magheru cu str. Pictor Verona).
Blocul ARO,
cunoscut bucureştenilor datorită cinematografului „Patria” (fost „ARO”), aflat
la parterul său, este situat pe Bulevardul Magheru la nr.12-14. Proiectul a
fost fructul unei colaborări ce a durat zece ani între societatea „Asigurarea
Românească” şi arhitectul Horia Creangă. În urma acestei colaborări au fost
construite şi Hotel Aro Braşov şi Palatul ARO (Calea Victoriei nr. 91-93). În
vederea realizării acestui proiect, „Asigurarea Românească” a organizat un
concurs de proiecte în urma căruia a fost desemnată câştigătoare echipa compusă
din arhitecţii Horia Creangă (nepot al cunoscutului scriitor Ion Creangă), Lucia
Dumbrăveanu (soţia acestuia) şi Ionel Creangă (fratele său). Execuţia clădirii
a fost realizată în etape - o primă etapă a avut loc între anii 1929-1931.
Arhitectura clădirii, de o modernitate revoluţionară la vremea respectivă, a
generat reacţii nu în totalitate pozitive. În anul 1934 este începuta execuţia
sălii de cinema la al cărei proiect este cooptat şi arhitectul Haralamb (Bubi)
Georgescu. În data de 16 ianuarie 1935 este inaugurat Cinematograful ARO
(actualmente Patria), dotat cu instalaţie electrică şi de aer condiţionat. În
perioada ce va urma sala de cinematograf a blocului ARO nu va fi folosită
exclusiv pentru proiecţii de filme. Astfel este interesant de ştiut că în data
de 9 decembrie 1937 în sala ARO are loc concertul extraordinar al Filarmonicii
susţinut de George Enescu şi Pablo Casals cu George Enescu la pupitru”. Nu este
un eveniment singular, în noiembrie 1938 un nou concert sustinut de Pablo
Casals şi avându-l pe George Enescu ca dirijor va fi găzduit în aceiași sală.
Scena cinematografului va fi martora întregii zbateri prin care a trecut
societatea acelei vremi. Aici au avut loc probabil spectacole muzicale atât de
uzuale în acea perioadă şi menite să stimuleze soldaţii ce se întorceau de pe
front într-o perioadă altfel extrem de cenuşie. Cinematograful Aro va fi
martorul unui moment cheie în istoria dramatică a acelor ani. În data de 11
februarie conferinţa generalui Nicolae Rădescu are loc în această sală. Este
unul din ultimele gesturi disperate prin care generalul Rădescu se opune acaparării
puterii de către forţa comunistă. La scurt timp (şi ca o consecinţa indirecta a
acestui discurs) generalul îşi va da demisia iar guvernul Petru Groza va prelua
puterea. Şi zilele de liberatate ale cinematografului Aro se apropie de sfârşit
odată cu scufundarea ţării într-un regim ce avea să îngheţe viitorul cale de
aproape jumătate de secol. Cântecul de lebădă putem considera că a fost ultima
reprezentaţie din 14 mai 1946 - când venit la Bucureşti pentru a-l
întâlni pe George Enescu, fostul sau profesor, Yehudi Menuhin prezintă la sala
Cinematografului Aro (actualul Patria) Concertul pentru pian şi orechestră de
Brahms. Este acompaniat de Filarmonică, dirijată de George Enescu. De la
sfârşitul anului 1948 cinematograful va fi redenumit „Patria”. Acelaşi lucru se
va întâmpla şi cu restul cinematografelor din Bucuresti, toate redenumite sub
noul regim. În anii care au urmat accesul filmelor străine (din spaţiul de
dincolo de Cortina de Fier) a fost blocat – la cinematograf vor rula aproape
exclusiv filme producţie românească, tributare ideologic regimului politic
instaurat. Excepţia o vor face doar filme venite din cadrul spaţiului sovietic
(sau de influenţă sovietică). Şi astăzi, după căderea regimului comunist,
cinematograful păstrează în continuare numele de „Patria”. Blocul a fost inclus
în lista monumentelor istorice, dar se află într-un avansat stadiu de
degradare, fiind încadrat în clasa I risc seisimic (care prezintă pericol public).
Mândrindu-se cu noul și
modernul sediu, ARO l-a reprezentat și pe plăcuțele date asiguraților,
cum este cazul celei de pe peretele unui imobil din strada Grigore
Alexandrescu, dar și a unei vile moderniste din Bariera Vergului, de pe
fosta Cale a Vergului (actual bd. Basarabia, fost Muncii). Deasupra admiri o chitanță de plată a asigurării la această societate.
Societatea de Asigurări
“Generala” era un alt jucător important pe piața asigurărilor din perioada
interbelică. Și-a ridicat un sediu existent și astăzi în Piața Academiei,
vis-a-vis de Universitate și asociat deseori cu mai vechea statuie a lui Mihai
Viteazu. Societatea de asigurări „Generala” a fost înfiinţată în anul 1897 la Brăila, de către cercurile comerciale din Brăila şi Galați, cu concursul Băncii Marmorosch Blank. Fondatorii urmăreau asigurarea transporturilor maritime şi în special cele legate de exportul de cereale. Primul său preşedinte a fost Alexandru Marghiloman. Pentru a putea obţine recunoaşterea internaţională a poliţelor, fondatorii au apelat la societatea italiană „Assicurazioni Generali” din Trieste, care a reasigurat societatea şi a subscris la capitalul ei. Mai târziu, societatea şi-a mutat sediul la București şi a extins operaţiunile la toate domeniile de asigurare. De la asigurări maritime, a ajuns să se specializeze pe ramura "viaţă". În momentul în care a izbucnit primul război mondial, „Generala” avea o situaţie financiară puternică şi un fond de garanţie de circa 40 milioane lei aur. Acest lucru a ajutat-o ca după terminarea războiului să se extindă în noile teritorii unite cu ţara şi să participe la naţionalizarea mai multor intreprinderi din vechea monarhie austro-ungară. De la 49 milioane de lei în anul 1908, Generala a ajuns la garanţii de 607 milioane în 1937, fără să fie afectată prea mult de marea criză economică din perioada 1932 – 1934. Asigurările de viaţă la nivelul anului 1937 erau de peste 1,6 miliarde lei. Societatea practica asigurări pentru incendii, grindină, furturi prin spargere, geamuri, automobile, jaf, asigurări de viaţă, asigurări colective. Generala a fost desfiinţată în anul 1948. prin adoptarea Legii naționalizării.Mai jos admiri o acțiune a acestei societăți de asigurare.
Sobră și elegantă,
această clădire reflectă tendințele urbanistice care au schimbat fața
Bucureștiului la sfârșitul secolului XIX și începutul secolului XX. Alături de Palatul Creditului Industrial (despre care voi vorbi altă
dată) închide zona statuilor din fața Universității București.
Palatul Societăţii de Asigurări
"Generala" este opera
arhitectului Oscar Maugsch, a fost construit pe locul vechii grădini a
Palatului Suțu (actual Muzeul al Bucureștilor) și fiind finalizat în 1906,
fiind situat pe Bulevardul Elisabeta, nr.5. Și ca o mică
amintire a vremurilor: în perioada celui de-al doilea război mondial, la
diferitele manifestații care aveau loc în fața Universității, între coloanele
Palatul Societăţii de Asigurări "Generala" erau atârnate drapele
României și, uneori, și portretele Mareșalului și ale Regelui.
O plăcuță emisă de “Generala”
dupa proclamarea Regatului (1881), scoasă de sub tencuială după 1990,
ruginită, însa foarte lizibilă, afișează denumirea societății și stema României
Mici, forma mare. Plăcuța cu pricina aparține unei case din strada
Gramont, la poalele dealului Filaret. O altă variantă de plăcuță “Generala”, doar cu scris, arată ca în fotografia de mai sus. Același model, mai ruginit și/sau mai acoperit, se găsește și în alte zone de oraș, cum ar fi în vechea mahala Dudești, pe strada Aristide Pascal.
O plăcuță din a doua jumătate a anilor ’30 poate fi admirată într-una din parcelările cu blocuri moderniste de pe partea dreaptă a bulevardului Pache Protopopescu, nu cu mult după Piața Iancului, mai precis, intrarea Serg. Ion Tancu. Plăcuța aparține Societății de Asigurări “Steaua Romaniei”.
Societatea de Asigurări “Victoria” avea și ea un imobil asigurat în strada I. L. Caragiale, imediat după intersecția cu str. Maria Rosetti, pe stângă.
Vestigiul de mai sus este emis de UNIREA – Societate Generală de Asigurare Mutuală. Judecând după stema României figurată în centru, plăcuța este din vremea Regatului României, spre finele secolului al XIX-lea.
Mai jos admiri și alte modele de plăcuțe companii asigurare, descoperite pe pereții unor vechi clădiri ploieștene;
Prevederea - asigurări
Asigurat la Britania
Asigurarea românească
În 1942 apare prima instituţie de stat specializată în reglementarea asigurărilor - Regia Autonomă a Asigurărilor de Stat - care practica toate tipurile de asigurări, deţinând monopolul în ceea ce privea asigurarea bunurilor de stat.
După 1948 toate societăţile de asigurări au trecut în proprietatea statului, sub denumirea Sovrom-Asigurare.
În anul 1952 aceasta se transformă în Administraţia Asigurărilor de Stat (A.D.A.S.), singura societate de asigurări până în 1990. Deasupra admiri un certificat, o poliță și o chitanță emise de către ADAS.
Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă,
Bucureștiul adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii
prognozează că, în următorii cinci ani, totalul va depăși patru
milioane. Prima mențiune a localității apare în anul
1459. În anul 1862 devine capitala României. De atunci suferă
schimbări continue, fiind centrul scenei artistice, culturale și
mas-media. Între cele două războaie mondiale, arhitectura elegantă și
elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul Paris”. În prezent, capitala are
același nivel administrativ ca și un județ și este împărțită în șase
sectoare. Deasupra am postat drapelul, stemele interbelică, comunistă și
actuală ale orașului precum și pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură, de acum
sau altă dată, din municipiul București.
Arhivele statului
Azilul Domnița Bălașa
Calea Victoriei, hotelul High Life și hotelul Splendid
Biserica Radu Vodă
Biserica Stavropoleus
Biserica Sfinții Voievozi
Biserica română unită Sfântul Vasile
Biserica Sfântul Nicolae Vlădica
Muzeul Toma Stelian
Casa anticarilor
Casa Lahovary
Aleea Carmen Sylva
Fântâna Miorița
Biserica Zlătari
Palatul Cotroceni
Biserica greacă
Arcul de triumf
Arsenalul
Băile Eforiei și Fântâna Sărindar
Banca națională
Biserica Bucur
Biserica Colței
Biserica Domnița Bălașa
Biserica luterană
Biserica rusă
Biserica Sfântul Gheorghe
Casa Scânteii
Cercul militar
Fântâna Cantacuzino
Fântâna Zodiac
Foișorul de foc
Fundația universitară Carol I
Gara de Nord
Gara Filaret
Hala centrală
Hipodromul Băneasa
Hotelul Athenee Palace
Hotelul Bristol
Hotelul Bulevard
Hotelul Continental
Hotelul de France și Berăria Vârful cu dor
Hotelul Imperial și Cafeneaua Kubler
Hotelul Palace
Hotelul Ambasador
Hotelul Lido
Palatul funcționarilor publici
Banca Marmorosch, sediul 2 Lipscani
Liceul Lazăr
Ministerul lucrărilor publice
Ministerul de interne
Ministerul de finanțe
Ministerul domenii
Mitropolia
Muzeul militar
Muzeul zoologic
Palatul arhiepiscopal catolic
Palatul camerei de comerț
Palatul Cantacuzino
Palatul doamnei Crețulescu
Palatul Dunărea
Palatul justiției
Palatul Liga culturală
Palatul poștelor
Palatul regal
Palatul societății Unirea germanilor
Palatul studenților în medicină și Tinerimea română
Palatul telefoanelor
Școala de ofițeri
Spitalul brâncovenesc
Statuia lui Lascăr Catargiu
Statuia lui Mihai Viteazu
Statuia lui I.C. Brătianu
Teatrul de vară 23 August
Teatrul național
Universitatea
Vama poștei
Vila Minovici
Sediul Comitetului Central
al Uniunii Tineretului Comunist
Casa dotațiunii oastei
_____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Elisabeta
a II-a, nume real și
complet Elizabeth Alexandra Mary, este suverana Regatului Unit al Marii
Britanii și Irlandei de Nord și a încă 15 state, membre Commonwealth, născută
în anul 1926, conduce din anul 1952. Cele 15 state, membre Commonwealth
sunt Canada, Australia, Noua Zeelandă, Jamaica, Barbados, Bahamas, Grenada,
Papua Noua Guinee, Insulele Solomon, Tuvalu, Sfânta Lucia, Sfântul Vincent și
Grenadine, Antigua și Barbuda, Belize și Sfântul Kitts și Nevis.
Detaliu vignetă de pe o bancnotă fantezie din Slovacia
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni germane
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 12.02.2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu