Mai jos am postat și alte fotografii în care se prezintă monumente
de cultură și arhitectură din localitatea spaniolă ALCANAR,
regiunea TARAGONA, comunitatea autonomă CATALONIA,
câteva trimiteri poștale și vederi generale, dar și alte locuri
frumoase de pe aceste meleaguri și un cupon de raționalizare
a bunurilor de larg consum de pe timpul războiului civil spaniol.
Biserica San Pedro
Buncăre pe plaja Estanyet
Biserica
Biblioteca
Hotelul Can Naudi
Mănăstirea Mare de Deu
Turnul
Hotelul Biaritz
Piața San Pedro și strada Trafalgar
Piscina hotelului Biaritz
Piscina hotelului Merida
Plaja
Portul
Campigul
Campingul Noya
Campingul Carlos III
Vederi generale
Trimiteri poștale
Arhitectură locală
Cupon de raționalizare a bunurilor de larg consum
pe timpul războiului civil spaniol - anul 1937
Valabil pentru o pâine
***
O PASTILĂ DE UMOR
O VORBĂ DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le
Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la
piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative
sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club,
etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de
identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare
grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de
nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive,
culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Insigna - Societatea culturală Ștefan cel Mare - 11.02.1990
Ștefan al III - lea, supranumit Ștefan cel
Mare a fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433 la
Borzeşti şi a decedat la data de 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel
Bun a avut mai mulţi fii şi nepoţi, iarŞtefan cel Mare este nepot de fiu
al lui Alexandru cel Bun. Însă, după obiceiul ca marii boieri să aleagă
succesorul la tron între fiii şi nepoţii fostului voievod, a fost uns Ştefan
domn, punându-se capăt unei perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel Mare nu
era nici măcar fiu legitim, ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu nelegitim, şi
prin urmare i-afost mai greu să acceadă la tron. Totuşi avea calităţi
excepţionale, nu numai de vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de organizare, şi,
spre fericirea Moldovei, în general a românimii, a avut o domnie lungă de 47 de
ani. Este cea mai lungă domnie înainte de cea a regelui Carol I în veacurile
noastre. Se urcă pe tron în 1457, deci la un an după Vlad Ţepeş în
Muntenia, şi domneşte până în 1504. Moşteneşte o ţară în plină organizare, dar
care din punct de vedere economic începea să se dezvolte mai cu seamă datorită
împrejurării că reprezenta o regiune de tranzit între Europa centrală, Polonia
şi porturile de la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea două porturi
importante, Chilia şi Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă de venituri,
prin vămi. Chilia - după cum am spus - fusese a domnilor munteni, în înţelegere
cu regii unguri. Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la munteni,
atrăgându-şi prin aceasta duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare este,
pentru mica lui ţară, un voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe urma
comerţului internaţional. Vom vedea şi tragedia care va decurge din pierderea,
în timpul domniei lui Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia şi Cetatea
Albă. Se tot spune că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu turcii. Nu e
chiar adevărat. S-a bătut împotriva tuturor celor care voiau să-i ştirbească
relativa independenţă. Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care, supărat că
Ştefan luase Chilia de la munteni şi unguri, a venit să-l silească să redevină
vasal al regelui Ungariei, îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l sileşte să
treacă îndărăt Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi împotriva
polonezilor. Dar, bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară au fost
luptele sale cu turcii, în special în anul 1475, când Moldova este invadată de
o mare armată otomană condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al
turcilor. Nu uitaţi că suntem sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al
II-lea care a cucerit Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care
o atinge Imperiul Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata
turcă la Vaslui. Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez
Dlugosz spune că este cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl
proclamă „Athleta Christi”, adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii,
furioşi din pricina acestei înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al
II-lea în fruntea lor. În plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din
actuala Ucraină să atace Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea
apăra împotriva năvalei tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie
părăsesc armata lui Ştefan cel Mare pentru a se duce să-şi apere
vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu mica lui armată formată aproape numai
din boieri, slujitorii lui, şi din câteva cete din oraşe. Este învins la
Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la nord, iar Mehmet al II-lea nu
reuşeşte să cucerească cele două puternice cetăţi, din care mai puteţi vedea şi
astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea Neamţului. După ce a pârjolit ţara,
pentru ca turcii să nu se mai poată aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod
al Moldovei, iar Mehmet al II-lea se retrage. După această aventură - ca
să zic aşa - Ştefan cel Mare îşi dă seama că trebuie să se înţeleagă cu turcii,
dar, din păcate, lucrurile se înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu, în anul
1484, o nouă campanie a lui Baiazid al II-lea are drept scop, de data aceasta,
cucerirea celor două porturi despre care am vorbit, Chilia şi Cetatea Albă. Şi
cele două cetăţi cad, probabil printr-o trădare a genovezilor care erau
înăuntru şi care şi-au dat seama că nu se mai putea lupta împotriva Imperiului
Otoman, nefiind suficient de bine ocrotiţi de un mic voievod creştin. Pierderea,
prin trădare, a Chiliei şi a Cetăţii Albe a reprezentat o catastrofă pentru
dezvoltarea ulterioară a Moldovei. Au început să sărăcească oraşele mari, şi
Moldova nu s-a mai putut dezvolta cum s-a dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu
târgoveţi bogaţi, cu comerţ de tranzit etc. Anul 1484 reprezintă un moment,
economic şi politic, crucial pentru dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel
Mare rămâne pe tron până la bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar
legenda Dumbrăvii Roşii povesteşte că, în urma luptelor, au murit atâţia
polonezi din şleahtă, încât se făcuse câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi
să are trăgând ei înşişi plugurile. Aceste întâmplări se pare că sunt
adevărate. Deci chiar pe vremea lui Ştefan cel Mare, domnul şi dregătorii din
sfatul lui îşi spun că nu sunt ajutaţi cu adevărat de regii creştini, turcul e
departe, promite ocrotire împotriva altor duşmani, nu vine să construiască
moschei la noi în ţară, ne lasă să fim autonomi, adică să avem regimul nostru,
cu boierimea noastră, cu bisericile noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul,
plătindu-i doar un tribut pe an. La început acest tribut a fost uşor, şi în
Muntenia şi în Moldova, dar foarte curând tributul a crescut, pe măsură ce
turcii, opriţi în fructuoasele lor cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani.
Aici începe nenorocirea celor două principate. Prima jumătate a veacului
al XVI-lea este într-adevăr perioada când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o
repeziciune uimitoare, întinderea maximă: în anii 1516-l517 otomanii au cucerit
Siria şi Egiptul, apoi Arabia, iar sub Soliman zis Magnificul (1520-l566)
turcii cuceriseră Ungaria, şi în Africa ajung până la graniţa Marocului. Cu
vremea însă, aceste cuceriri, exploatate cu nemiluita, nu mai sunt „rentabile”,
ci se transformă într-o povară. De aceea ţările române, cu pământul lor rodnic,
cu mari turme de oi şi cirezi de bovine, au devenit indispensabile vistieriei
împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării capitalei
Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică în fiecare
an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de biserici clădite
de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt ctitoria lui, însă
majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei epoci imediat
următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru Rareş.(Sursa -
Net - Horia Dumitru Oprea)
Societatea Potârnichea
Asociaţia Generală a Vânătorilor şi Pescarilor
Sportivi din România (AGVPS) este
persoană juridică de drept privat şi de utilitate publică, care reprezintă, în
plan intern, interesele a peste 150 de asociaţii afiliate, în care sunt
înscrişi peste 90% din vânătorii români şi peste 80% din pescarii cu domiciliul
sau rezidenţa în România, iar în plan extern, interesele tuturor vânătorilor şi
pescarilor sportivi din ţara noastră. Data de 5 iunie 1919 reprezintă
momentul constituirii „Uniunii Generale a Vânătorilor”, iar cea de 26 mai 1922,
data de naştere a „Uniunii Generale a Vânătorilor din România”. Această formă
de organizare a suferit mai multe transformări și convulsii până să ajungă la
formatul de astăzi. Au fost perioade când au existat și organizații paralele în
acest domeniu de activitate.
Campion RSR - 1967 (Republica Socialistă România)
Federația română de tir
După descoperirea utilizării
prafului de pușcă la armele de foc, începând cu secolul al XII- lea,
perfecționarea tehnicilor de mânuire a armelor a fost o preocupare primordială
în rândul militarilor și, implicit, a aristocrației momentului. Armele de foc
nu au fost folosite doar pe plan militar ci și în activitățile de agrement și
vânătoare. În acest fel, apare o preocupare permanentă pentru îmbunătățirea calităților
tehnice și de manevrabilitate ale armelor, fapt ce a dus la crearea unor
structuri organizatorice ce aveau ca rol formarea deprinderilor specifice
utilizării eficiente a acestora. La jumătatea secolului al XVII- lea, în anul
1640, la Lucerna în Elveția, se înființează prima Societate de Tir din
lume. Ulterior, numărul societăților, organizațiilor și al cluburilor de gen,
în care își desfășurau activitatea de pregătire majoritatea trăgătorilor,
începe să crească considerabil în toate regiunile din Europa. În anul 1741 sunt
organizate primele concursuri de tir organizate de către Regimentul Regal
de Infanterie în câmpia de nord a Aradului, pentru ofițerii regimentului. În
anul 1831 s-a constituit Asociația Cetățenescă de Tir din Municipiul Arad. În
ceea ce privește dezvoltarea sportivă a tirului, în afară de contribuția
laturii militare, un deosebit aport la această dezvoltarea a venit din partea
unor societăți de vânătoare, în cadrul cărora erau organizate cursuri de
pregătire a vânătorilor și care își desfășurau activitatea pe mai multe domenii
de vânătoare de la Arad, Săvârșin, Șiria, Șiman, Chișinău – Criș și Pecica. Pe
data de 5 mai 1862, ia ființă prima societate de tir, la nivel național,
denumită : "Societatea Română de arme și dare la semn" având sediul
stabilit la București, iar la numai un an de la înființarea ei,
"Societatea Română de arme și dare la semn" avea un număr de 120 de
membri și 5 membri de onoare. Pe data de 9 septembrie 1865, prin înaltul Decret
Domnesc nr.1147, publicat în Monitorul Oficial nr.200 din 11/23 septembrie,
sunt aprobate și recunoscute oficial statutele Societății Române de arme și
dare la semn. În urma acestui decret, Domnitorul Alexandru Ioan Cuza donează
societății din terenul Mânăstirii Radu – Vodă – teren trecut în patrimoniul
statului – o suprafață de 47514 mp , pentru a-l folosi drept poligon de tir cu
condiția ca acest teren să nu fie înstrăinat. Terenul donat s-a adăugat la cel
pe care societatea îl avea deja în folosință și care era poziționat în zona Clubului
Progresul. Prima participare a unor trăgători români la un concurs
internațional a fost în anul 1919 la Le Mans – Franța, unde românii au cucerit
locul doi. La acest concurs au participat trăgători de elită din toate țările
aliate în primul război mondial. În anul 1924, România participă la Jocurile
Olimpice de la Paris cu un lot de trăgători, unde Constantin Tomescu ocupă
locul 18.
Pe data de 7 februarie 1934
se înființează Federația Română de
Tir (F.R.T.), urmând ca doi ani mai târziu, F.R.T. să se afilieze
Uniunii Internaționale de Tir (U.I.T.). În data de 29 iunie 1946 Banca
Națională a României cumpără de la Societate, terenurile donate de către
domnitorul Alexandru Ioan Cuza și donează Societății de Dare la Semn 65 de
hectare din Pădurea Băneasa, ceea ce va deveni mai târziu poligonul Tunari, în
prezent Poligonul de Tir Sportiv "Iosif Sârbu". La Jocurile Olimpice
de la Helsinki (1952 - ediția a XII- a) au participat 69 de țări, România fiind
la a treia participare unde trăgătorul Iosif Sîrbu avea să deschidă drumul
medaliilor de aur olimpic pentru țara noastră. În anul 1955, România
organizează primul Campionat European de Tir la Poligonul Tunari. F.R.T. își
schimbă denumirea în Federația Română de Tir Sportiv (F.R.T.S.) în
anul 1999.
Insigna - Colegiul național Nicolae Bălcescu
Promoția 1969 - 30 ani
Nicolae Bălcescu a fost un istoric, scriitor şi revoluţionar român care s-a născut
la data de 29 iunie 1819 și a decedat la data de 29 noiembrie 1852 la Palermo -
Italia. S-a născut într-o familie de mici boieri, era fiul pitarului Barbu sin
Petre şi al „serdăresei” Zinca Petreasca-Bălcescu. Va lua numele de
familie al mamei sale, originară din Bălceşti-Vâlcea, în locul celui al
tatălui, Petrescu. După doi ani de închisoare pentru o acţiune conspirativă
înfiinţează împreună cu Ion Ghica şi Christian Tell organizaţia secretă Frăţia,
călătoreşte prin toate teritoriile locuite de români şi studiind istoria
acestora. Editează alături de August Treboniu Laurian o revistă de istorie
numită Magazin istoric pentru Dacia, apărută începând cu anul 1844.
În Franţa se va implica în revoluţia din februarie 1848, dar inspirat de
această revoluţie se întoarce la Bucureşti pentru a participa la revoluţia din
11 iunie, fiind timp de două zile ministru de externe şi secretar de stat al
guvernului provizoriu instaurat de revoluţionari. Va fi de partea liberalilor,
dorind împroprietărirea ţăranilor şi vot universal. Arestat la 13 septembrie
1848 de autorităţile otomane reuşeşte să evadeze, plecând în Transilvania
de unde este expulzat. În primele luni ale anului 1849, trece prin Trieste,
Atena şi ajunge la Constantinopol. Apoi, la Debreţin, se întâlneşte cu Lajos
Kossuth, conducătorul revoluţiei maghiare, încercând un aranjament
„pacificator” între revoluţionarii români transilvani şi cei maghiari. Kossuth
îi face lui Bălcescu o impresie bună şi este de acord cu „proiectul”
revoluţionarului român. La 2 iulie 1849 se găseşte la Pesta, unde este
semnat „proiectul de pacificare”, un acord româno-maghiar cu revoluţionarii
unguri. Avram Iancu şi revoluționarii săi se declară de acord să rămână neutri
faţă de acţiunile militare ale maghiarilor, aceştia însă nu îşi respectă
promisiunile şi se ajunge din nou la conflict. În acelaşi timp însă trupele
imperiale contrarevoluţionare habsburgice şi ruse intră în Transilvania şi
revoluţia maghiară condusă de Kossuth este înfrântă. Ca istoric, marea sa operă
a fost „Românii supt Mihai-Voievod Viteazul”, pe care a scris-o în exil,
începând cu 1849, rămasă în manuscris şi publicată de Alexandru I. Odobescu în
1861 – 1863. Se exilează la Paris unde încearcă să coaguleze forţele
revoluţionare europene aflate în exil, pentru întemeierea unei confederaţii
europene. Grav bolnav se stabileşte laPalermo, în Sicilia, la
hotelul „Alla Trinacria”. Moare de tuberculoză la vârsta de 33 de ani.
Poza lui Bălcescu aplicată aici este un portret din anul 1851 executat de către
pictorul Gheorghe Tătărăscu.
CCCF - Centrala construcții căi ferate 1879 - 1979
Un secol de la constituirea primei organizații
românești de construcții căi ferate
CCCF (Centrala de Construcții Căi Ferate) București este o companie de construcții
din România. Societatea de construcții CCCF București a fost creată
în cadrul administrației de stat în anul 1883, sub denumirea „Serviciul
lucrări noi” din cadrul Direcției Generale a Căilor Ferate Române.
În anul 1991 a devenit societate pe acțiuni cu capital de stat, iar
în 1995 a fost privatizată prin metoda MEBO. Profilul de activitate
cuprinde lucrări inginerești pentru cale ferată, drumuri, poduri, metrou,
aeroporturi, lucrări civile și industriale, administrative și edilitare.
Printre cele mai importante lucrări executate se numără modernizarea
aeroportului Otopeni, linia 41-metrou ușor, DN 1 Câmpina-Comarnic, podul de
cale ferată Giurgiu-Ruse.
Insigna - CCCF (Centrala construcții căi ferate)
Începând cu anul 1975, CCCF a participat la
construcția metroului din București. Societatea are filiale și sucursale la
Timișoara, Cluj, Brașov, Pitești, Deva și Fetești. Grupul CCCF are sucursale la
Deva pentru drumuri și poduri, la Blejoi pentru prefabricate și mai
deține 10 agenții în țară. Dacă în anul 2001 societatea avea 8600 angajați în
anul 2008 a mai rămas doar cu 3000. Cât privește cifra de afaceri a societății
aceasta a fost în anul 2000 de 100 milioane de dolari pentru ca în anul 2005 să
ajungă la 29 milioane de dolari.
___________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Sir Dawda Kairaba Jawara este un om politic și de stat gambian, care s-a născut la data de 16 mai 1924. În perioada anilor 1962 - 1972 și-a servit țara ca prim ministru al guvernului iar în perioada 1970 - 1994 a fost președintele statului Gambia.
Detaliu vignetă de pe o bancnotă americană
de dinaintea proclamării independenței SUA
Câteva vignete de pe acțiuni italienești
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 30.11.2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu