1. Templul Lotus, denumirea
alternativă Casa de cult
Baha'i
de lângă New Delhi - India, satul
Bahapur, este unul dintre cele mai reprezentative 100 de monumente
arhitectonice ale lumii secolului al XX-lea, inclusă în catalogul "World
Architecture 1900-2000”. Edificiul este o izbândă
a gândirii arhitecților și constructorilor indieni. Templu este o casă de
închinare, descrisă ca fiind o icoană de mare frumusețe care depășește funcția
ei pură de a sluji ca spațiu congregațional, devenind un important simbol arhitectonic
al orașului. Clădirea este opera doctorului arhitect iranian Fariborz Sahba, stabilit
în Canada și distins cu premiul GlobArt Academy 2000. Casa de cult a fost
dedicată închinării publice în 1986 și a devenit una dintre cele mai vizitate
clădiri din lume, cu o medie de 3 milioane de vizitatori în fiecare an. În
primii câțiva ani de existență, Casa de Cult a câștigat numeroase premii
arhitecturale și de inginerie, inclusiv un "premiu special" de la
Instituția Inginerilor de Structuri din Regatul Unit în 1987; "Premiul de
Onoare de excelență în artă religioasă și arhitectură 1987" de la
Institutul American de Arhitecți; și un premiu în 1990 de la American Concrete
Institute, recunoscându-l ca fiind una dintre cele mai bune structuri de beton
din lume.
Realizarea
acestui templu a costat statul indian doar 10 milioane de dolari. Forma de
floare a clădirii a
transformatul edificiul într-o mare atracție a orașului. Templul Lotus este deschis tuturor, indiferent de religie
sau profesie. Clădirea este alcătuită din 27 petale "acoperite" cu
marmură, aranjate în grupuri de trei, pentru a forma nouă laturi, cu nouă
uși care se deschid spre o hală centrală cu o înălțime de puțin peste 40 de
metri, în care pot încăpea 2500 persoane. Podeaua casei de cult este construită
din marmură albă, de la Muntele Penteli – Grecia. Cu tot cu nouă lacuri și
grădini înconjurătoare, proprietatea Lotus Temple se întinde pe 105 hectare. Templul
Lotus este situat în apropiere de Piața Nehru și la 500 metri depărtare de
stația de metrou Kalkaji Mandir. Un sfert din necesarul de energie termică a
templului este furnizat de energia solară generată de panourile solare de pe
clădire.
2. Vitra Haus (Casa Vitra)
este parte componentă a Campusului Vitra din orașul Weil am Rhein – Germania, fiind situată
pe partea nordică a campusului, în apropierea Muzeului de design și a
Pavilionului de conferințe. Casa este opera arhitecților companiei elvețiene Herzog
& Meuron din Basel. Designul exterior al clădirii urmează tema casei atipice
propunând tema volumelor stivuite. Edificiul are cinci etaje, iar singura sa
funcție este de a prezenta colecția contemporană Vitra Home Collection. În
interior, mobilierul este amenajat într-o varietate de stiluri atât pentru cei
care trăiesc cât și pentru cei care lucrează aici. Datorită
proporțiilor și dimensiunilor spațiilor interioare - arhitecții folosesc
termenul "scară internă" iar showroom-urile vorbesc despre setări
rezidențiale familiare. Casele individuale, care au caracteristicile generale
ale unui spațiu de afișare, sunt concepute ca elemente abstracte. Cu doar
câteva excepții, doar capetele gablonului sunt glazurate, iar volumele
structurale par să fi fost modelate cu o presă de extrudare. Pătrunse într-un
total de cinci etaje și în unele locuri au răsuflat uluitor până la 49 de
picioare, cele douăsprezece case, ale căror plăci de podea intersectează galele
de bază, creează o asamblare tridimensională - o grămadă de case care, la prima
vedere oferă un aspect haotic. Vitra Haus poate fi comparat cu un mic orășel
construit pe verticală, ca intrare generală în Campus. O pardoseală din lemn
definește o zonă centrală deschisă, în jurul căreia sunt grupate cinci clădiri:
o zonă de conferințe, un spațiu de expunere pentru colecția de scaune a
Muzeului de design Vitra și un conglomerat care cuprinde Vitra Design Shop,
muzeul cu recepție și vestiar și o cafenea cu o terasă în aer liber pentru
utilizarea în timpul verii. Un lift ridică vizitatorii la cel de-al patrulea
etaj, unde începe turul circular. La ieșirea din ascensor, capătul nordic al
camerei oferă o priveliște spectaculoasă asupra dealului Tüllinger.
Capătul
opus - în cazul în care frontul de sticlă este încastrat pentru a crea o terasă
exterioară - se deschide spre o panoramă de la Basel cu facilitățile
industriale din sectorul farmaceutic. Pe măsură ce o descoperă pe calea prin
VitraHaus, orientarea direcțională a casei este greu arbitrară, dar este
determinată de opiniile peisajului înconjurător. Complexitatea spațiului
interior apare nu numai din intersecția unghiulară a caselor individuale, ci și
din integrarea unui al doilea concept geometric. Toate scările sunt integrate
în volume organice expansive, care înfruntă figurat prin diferite niveluri ale
clădirii ca un vierme, uneori dezvăluind relații vizuale fascinante între
diferitele case, alteori blocând vederea. Pereții interiori sunt finisați în
alb pentru a acorda prioritate ecranelor de mobilier. Cu dimensiuni maxime de
187 picioare în lungime, 177 picioare în lățime și 69,8 metri înălțime, Vitra Haus
se ridică deasupra celorlalte clădiri din campusul Vitra. Intenția deliberată
nu a fost aceea de a crea o clădire orizontală, tip comun pentru facilitățile
de producție, ci mai degrabă o structură orientată vertical, cu o amprentă
redusă, care oferă o imagine de ansamblu în mai multe sensuri: o imagine de
ansamblu a peisajului înconjurător și a premizelor fabricii, o prezentare
generală a colecției Home. Vitra Haus este o clădire plăcută și plină de surprize,
concentrându-se asupra produselor din interior, în timp ce se completează foarte
bine cu site-ul exterior și cu peisajul dincolo. În exterior, există tavane; În
interior, dispune de tot (și ceva mai mult) de care are nevoie o casă. Poate de
aceea sentimentul când te duci la Vitra Haus este doar să fii în mai multe case
în același timp. În cele 12 case combinate și distribuite în cinci etaje, medii
comune caselor care ar putea fi din Brazilia sau Japonia reușesc, dar cu un
picior în realitate și altul în fantezie. O sufragerie duce la o zonă de luat
masa, care duce la o cameră de zi, care duce la un colț de lectură. O mulțime
de mobilier și accesorii, amenajate milimetric, formează medii. În cele mai
diferite formate și culori, există canapele, fotolii, mese, scaune, bănci,
bufete etc. De pe tavan atârnă cele mai diferite modele de corpuri de iluminat,
de la cea mai simplă la cea mai complexă. Pe pereți și pe mobilier,
fotografiile și accesoriile celor mai diverse dau farmec spațiilor casnice, dar
acest lucru ar face și frumos în locuri comerciale, cum ar fi restaurante și
baruri. Covoarele, perdelele și jaluzelele completează lucrarea, îmbrăcând
toate dulapurile. Piesele clasice se combină cu noutăți, îmbunătățind astfel starea
de spirit a privitorului.
3. Clădirea Vodafone din orașul portughez Porto este rezultatul
unui concurs organizat de această companie de telecomunicații. Conceptul de
proiect a venit direct din motto-ul companiei; "Viața Vodafone, Viața în
mișcare". Întreaga clădire încearcă vrea să fie credincioasă acestui
slogan, din exterior spre interior, prin funcționarea spațiilor și a
relațiilor. Designul exterior oferă linii și ancadramente aidoma unor avioane
înclinate în unghiuri diferite pentru a genera acel sentiment de mișcare și
dinamism.În interiorul său, însă, proiectul rămâne fidel imaginii sale în
străinătate, generând spații deschise mari care pot fi ușor împărțite și
redistribuite, atribuind diferite utilizări de fiecare dată, după cum este
necesar. În interior sunt pereți verticali, plați în contradicție cu geometria
exterioară.
Urmând conceptul de dinamism, fluiditate și mișcare, iluminatul se
realizează cu ajutorul unor corpuri de iluminat de forme robuste, stil bară,
aplicate pe tavane. În spațiile publice astfel de bare urmează unei geometrii
unghiulare și rupte care continuă să ajungă la geometria liniilor care
alcătuiesc fațada. Cu toate acestea, în zonele de birouri s-au folosit separări
între panourile modulare ale tavanului fals pentru a genera bare rectilinii
ușoare care să ajute la transformarea practică a unui spațiu modular continuu
din punct de vedere fizic în care se pot realiza diferite aplicații. Clădirea
este formată dintr-un total de 8 niveluri, din care 3 subterane (din care 2
patru spații parcare autovehicule și unul pentru dotări tehnice, echipamente și
chiar zone de servit masa). Structura este elementul central al clădirii deoarece
generează fațadele și imaginea specifică a clădirii.
xxx
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O PASTILĂ DE UMOR
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
__________xxx__________
CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL PRAHOVA
Ferdinand I - (Regele românilor) Sinaia 1920
Medalia
de mai sus omagiază personalitatea regelui României – Ferdinand I. Medalia are o singură față, este confecționată din argint, de
formă rotundă, cu toartă de prindere, diametrul de 26 milimetri și este opera
gravorului Mihail Kara. În câmpul medaliei este redat chipul regelui Ferdinand
I, orientat stânga, în partea stângă un spic orientat cu vârful în jos iar în
dreapta inscripția: “REGELE ROMÂNILOR, SINAIA - 1920”
Sinaia este un oraș
situat în județul Prahova, România, pe valea
Pahovei, la poalele Munților Bucegi, cunoscut mai ales datorită
importanței sale turistice. Orașul este situat la circa 60 kilometri
nord-vest de Ploiești și la 50 kilometri
sud de Brașov. Altitudinea medie a
orașului este de 880 de metri, orașul numărând aproximativ 10500 de locuitori.
În secolul al XVII-lea această zonă era nelocuită. Primii locuitori care
s-au stabilit în pădurea virgină de aici au fost călugării mănăstirii Sinaia, ctitorită între anii 1690-1695 de
către Marele Spătar Mihail Cantacuzino, precum și niște scutelnici care se ocupau cu paza
mănăstirii și cultivarea moșiilor acesteia. Orașul a luat numele mănăstirii,
iar mănăstirea a fost denumită astfel după călătoria spătarului în Palestina și Peninsula Sinai. Sus am postat
stema orașului și o poză cu clădirea Primăriei - Sinaia.
Insigna - Muzeul ceasului Ploiești 1990
Ceas de buzunar Elveția
Muzeul Ceasului “Nicolae I. Simache” din Ploiești este unicul muzeu de acest fel din România, care cuprinde o bogată colecție de ceasuri făurite de
meșteri vestiți din Europa, cele mai multe fiind adevărate opere de artă.
Organizat din inițiativa profesorului N.I. Simache, ca secție a Muzeului de
Istorie, el datează din 1963. A fost instalat mai întâi într-o sală din Palatul
Culturii, până când, prin achiziții, a căpătat un patrimoniu atât de bogat
încât a avut nevoie de un local propriu. I s-a pus atunci la dispoziție Casa
Luca Elefterescu, care a fost adaptată noului scop; lucrările de amenajare sau terminat
în anul 1971 și muzeul s-a deschis în ianuarie 1972. În prezent, muzeul are o
colecție de aproape 1000 de piese (numai în parte expuse), printre care: cadran
solar, pendul construit din lemn în 1634, ceas pus în mișcare printr-o cădere
de apă (Londra, 1654), primul ceas de buzunar („oul de Nürnberg”), orologii de
turn, o piesă din 1693 (realizare a ceasornicarului Ralf Gout), ceasul de mână
construit în același an de Courvoisier (cu efigia lui Ludovic al XIV-lea),
piese realizate de meșterii londonezi Georg Prior, Edward Prior, Th. Whit,
George Clarke, Markwich, Markham, Jo Wightmann, Van Laure, de ceasornicari
francezi (Benjamin Balber, George Charle, Meuron), austrieci (Philipp Ia-cob,
Beyr) sau elvețieni (Pres Vaucher, A. Hess). Pot fi văzute ceasuri cu mecanisme
muzicale care cântă Marseilleza, Deșteaptă-te române!, valsurile lui Strauss.
Sunt prezentate prezentate ceasuri care au aparținut unor mari personalități
române, (Constantin Brâncoveanu, Al. I. Cuza, Mihail Kogălniceanu, Cezar
Bolliac, Păstorel Teodoreanu, Nicolae Iorga, Bogdan Petriceicu Hașdeu, I. L.
Caragiale, Duiliu Zamfirescu, etc.), ceasuri distractive (al morarului,
fierarului, frizerului, motanului etc.), ceasuri cu diverse indicații în afara
orelor, ca și alte obiecte legate de temă. Sus am postat logo-ul și o poză cu
sediul Muzeului ceasului - Ploiești.
Insigna - Expo fotbal Ploiești - 1983
Manifestarea numismatică culturală și sportivă “EXPO FOTBAL” s-a
permanentizat la Ploiești prin inițiativa și strădania inimosului localnic Manu
Nicolae. Acesta era un mare pasionat de sport, în special fotbal, și
medalistică, în special insignografie. Și astfel din 26 iunie 1982, în orașul aurului
negru românesc – Ploiești, au loc anual întâlniri și expoziții ale iubitorilor
de fotbal și de insigne sub genericul EXPO FOTBAL PLOIEȘTI.
Insigna turistică - Bușteni
Bușteni este un oraș din județul Prahova, care mai include
localitatea Poiana Țapului, fiind situat la 135 km depărtare de București.
Altitudinea medie a orașului Bușteni este de 850 m. Este una din cele mai
populare stațiuni de munte, oferind panorame spectaculoase, o mulțime de
oportunități și activități de vacanță, de la schi la excursii montane. La recensământul
din anul 2011 orașul număra 8894 locuitori, în scădere față de recensământul
anterior (anul 2002), dintre care: români – 94,33% și restul – necunoscută sau
altă etnie. Structura confesională a populației orașului astăzi se prezintă
aproximativ astfel: ortodocși – 93,22% și restul – nedeclarată sau altă
religie. Practic nu există un document care să ateste cu siguranță începuturile
localității. Sursele vremii amintesc doar că pe la sfârșitul veacului al
XVII-lea „nici vorbă nu era de vreun sat”. Cel mai important an este 1782, când
domnitorul Mihai Șuțu
înființează, cu 24 de familii de scutelnici ai Mănăstirii Sinaia, primul cătun - Izvorul, care va fi la originea apariției viitoarelor așezări de mai târziu. Pe la 1790 se spune că locul unde Valea Cerbului se varsă în râul Prahova, se numea „La Bușteni”, terenul nefiind locuit, dar aglomerat cu buștenii cărați de ape, de aici și numele viitoarel localități – Bușteni. Enumăr mai jos câteva atracții turistice ale acestei localități; Crucea de pe Caraiman, Casa-muzeu Cezar Petrescu, Castelul Cantacuzino, Biserica Domnească și Mănăstirea Caraiman. E de notorietate faptul că localitatea are un mare potențial turistic, atât iarna cât și vara.
înființează, cu 24 de familii de scutelnici ai Mănăstirii Sinaia, primul cătun - Izvorul, care va fi la originea apariției viitoarelor așezări de mai târziu. Pe la 1790 se spune că locul unde Valea Cerbului se varsă în râul Prahova, se numea „La Bușteni”, terenul nefiind locuit, dar aglomerat cu buștenii cărați de ape, de aici și numele viitoarel localități – Bușteni. Enumăr mai jos câteva atracții turistice ale acestei localități; Crucea de pe Caraiman, Casa-muzeu Cezar Petrescu, Castelul Cantacuzino, Biserica Domnească și Mănăstirea Caraiman. E de notorietate faptul că localitatea are un mare potențial turistic, atât iarna cât și vara.
Capra neagră (Rupicapra rupicapra) este un
animal care face parte din familia Bovidae, subfamilia Caprinae. Ea este
răspândită în regiunile muntoase din Europa şi Asia Mică. Animalul are o
înălțime între 110 si 130 centimetri, are o coadă scurtă (maximum 8 centimetri), având
înălțimea la greabăn de 75 centimetri, cântărind între 30 și 50 de kilograme. Are un corp
relativ scund, picioare musculoase cu copită despicată, un gât relativ lung
terminat cu un cap scurt prevăzut la ambele sexe cu două coarne inelate și
încovoiate spre îndărăt. In spatele coarnelor se găsesc două glande care
secretă în perioada de împerechere un lichid cleios cu miros neplăcut. In
timpul verii capra neagră are o culoare spălăcită brun-roșcată, partea
inferioară a corpului fiind alb gălbui, având pe spate o dungă neagră. Iarna
culoarea caprei este brun închis, brun negricios, fiind alb pe abdomen și
picioare, capul fiind de culoare albă-gălbuie, pe creștet având o dungă de
culoare închisă.
Insigna - Bucegi
Planta este înaltă de 5 – 20 centimetri și are inflorescența compusă din capitule, înconjurate de numeroase bractee lungi, alb - argintii, lânos - păroase. Inflorescența este îmbrăcată cu frunze păroase, unele mai mari, altele mai mici și care iau forma unei steluțe.Aceasta este formată până la zece inflorescențe cu numeroase și minuscule flori, încadrate de 5-15 bactee albe, dispuse radiar, ce dau întregului ansamblu înfățișarea unei flori. Planta este acoperită cu peri catifelați, argintii, ce îi conferă o eleganță deosebită. Perioada de înflorire este iulie - august. Crește în munți calcaroși, în pajiști de pe versanți abrupți și însoriți sau pe stânci.
Catedrala ortodoxă Sfântul Ioan Botezătorul
Halele
Muzeul de istorie
Primăria (Centru)
Colegiul național Mihai Viteazul
Monumentul vânătorilor
Muzeul Ion Luca Caragiale
Muzeul de artă
Palatul culturii
Fabrica Vega
Baia municipală
Calea Câmpinei
Bulevardul Independenței
Centrul
Gara de Sud
Hotelul Berbec
Liceul Petru și Pavel
Statuia Libertății
Strada Franceză
Strada Golești
Strada Lipscani
Palatul Administrativ
Prahova este
un județ aflat în regiunea istorică Muntenia din România. Este cel mai
populat județ din România (cu excepția capitalei București, oraș aflat în vecinătatea sa, la sud) deși este doar al
33-lea din țară ca suprafață. Județul se întinde pe o suprafață de 4716 km.p.,
numără aproximativ 830000 de locuitori și își are reședința în municipiul Ploiești.
Ca subunități administrative județul este compus din 2 municipii - Ploiești și
Câmpina, 12 orașe - Azuga, Băicoi, Boldești - Scăeni, Breaza, Bușteni,
Comarnic, Mizil, Plopeni, Sinaia, Slănic, Urlași, Văleni de Munte și 90 de
comune. Sus am postat harta, stemele interbelică, comunistă și actuală ale
județului Prahova precum, iar mai jos fotografiile câtorva monumente de cultură și arhitectură din aces județ, din vremuri diferite, dar și câteva splendide locuri de
vizitat în acest județ.
Biserica - Azuga
Câmpul străjerilor - Breaza
Casa de cultură - Breaza
Școala domnească - Bușteni
Stânca Omul - Bușteni
Tunelul - Bușteni
Mănăstirea - Brebu
Podul Orățiilor - Comarnic
Mănăstirea - Cheia
Mănăstirea - Suzana
Biserica Adormirea Maicii Domnului - Mizil
Vila Gh.Dumitrescu - Câmpina
Vila Provinceanu - Câmpina
Munții Jepi spre Bușteni
"Meceiul" sau "Biserica Turcească" sub Omul
Vedere - Poiana Țapului
Gara - Posada
Schitul - Crasna
Castelul Peleș - Sinaia
Castelul Pelișor - Sinaia
Valea Ialomiței - Sinaia
Valea Rea - Sinaia
Vedere - Slănic Prahova
Stâncile de sare - Slănic Prahova
Oficiul Poștal - Telega
Penitenciarul Doftana - Telega
Podul peste Cricov - Urlați
Schela Scoruș - Urlați
Biserica Sfântul Nicolae - Vălenii de Munte
Casa Nicolae Iorga - Vălenii de Munte
__________ooOoo__________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Cristofor Columb, explorator navigator italo-spaniol,
descoperitorul Americii, a trăit între anii (1451-1506)
Detaliu vignetă de pe o acțiune franceză
Două vignete de pe bilete spaniole de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 08.12.2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu