Mai jos admiri și alte poze reprezentând monumente de cultură și
arhitectură din localitatea belgiană BOIS DE LESSNIES, comuna
LESSNIES, provincia HAINAUT, regiune VALONIA, din
vremuri diferite.
Monumentul eroilor și deportaților
O intrare în localitate
Memorialul eroilor
Castelul Estriverie
Biserica
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Vedere generală
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
________xxx________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL SATU MARE
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Insigna - Satu Mare (Catedrala romano-catolică)
Catedrala romano-catolică din Satu
Mare, cu hramul "Înălțarea
Domnului", este biserica catedrală a Episcopiei Romano Catolice de Satu
Mare, situată în Piața Libertății, la nr.24. Monumentul a fost edificat între
anii 1830 – 1837 în stil clasicist de către arhitectul Jozsef Hild și este în
prezent monument istoric. Lăcașul de cult a fost întemeiat sub împăratul
Francisc I al Austriei și rege al Ungariei, la data de 23 martie 1804, iar Papa
Pius la VII-lea a consfințit-o prin bula de recunoaștere din 9 august în
același an. Pe amplasamentul catedralei
romano-catolice a existat o biserică parohială barocă, construită în perioada
1768-1798. Reconstruirea şi extinderea bisericii parohiale a devenit necesară
în 1804, datorită înfiinţării noii episcopii de Satu Mare. Lucrările de
transformare au început pe vremea primului episcop, baronul István Fischer, cu lărgirea corului.
În perioada episcopului Péter
Klobusiczky s-a anexat câte o sacristie la peretele nordic,
respectiv sudic al corului extins, deasupra cărora s-a construit câte un
oratoriu. Catedrala nouă în stil neoclasicist, înglobând şi corul baroc s-a
realizat în timpul episcopului János
Hám. În ciuda faptului că nu s-au păstrat documente concrete referitoare
la edificarea catedralei, unii specialişti consideră că este vorba de opera
arhitectului József Hild, datorită analogiei cu catedrala sa din Eger
(Ungaria), având un spaţiu central acoperit cu o cupolă, respectiv faţada
principală cu colonadă şi două turnuri. În decursul secolului al XX-lea catedrala
a fost renovată în repetate rânduri. Spaţiul interior a fost reabilitat şi
repictat în 1904 cu ocazia centenarului înfiinţării episcopiei de Satu Mare.
Avariile suferite în cursul celui de-al doilea război mondial au fost reparate
până în anul 1961. La începutul anilor optzeci, faţadele catedralei au fost
retencuite, iar în anii nouăzeci s-au efectuat reparaţii interioare. Catedrala romano-catolică, amplasată pe latura estică a
Pieţei Libertăţii în vecinătatea palatului episcopal din str. 1 Decembrie 1918
este cea mai importantă clădire a centrului oraşului Satu Mare. Biserica
tip bazilică, orientată est-vest are trei nave şi un cor alungit spre est, cu
închidere semicirculară. La peretele nordic, respectiv sudic al corului s-a
anexat câte o sacristie cu oratoriu la etaj. Traveea centrală a navei
principale constituită din trei travee este acoperită cu o cupolă grandioasă pe
pandantivi şi tambur, susţinută de stâlpi adosaţi îngemănaţi. Sub cele două
turnuri vestice se află câte o capelă de plan pătrat, iar deasupra spaţiului
intrării cuprins între turnuri este amplasată tribuna orgii. Aspectul
exterior al catedralei este determinată de faţada principală cu efect
monumental. În partea centrală a faţadei principale se află un portic de mari
dimensiuni, cu şase coloane, antablament şi timpan triunghiular, proeminent
faţadei. De o parte şi alta a porticului se ridică turnurile paralelipipedice.
Peste ultimul nivel al turnurilor sunt terase delimitate cu balustradă din
grilaj metalic decorativ, din care se ridică câte un corp cilindric acoperit cu
cupolă învelită cu tablă. Volumetria greoaie a faţadei principale este
înviorată de prezenţa unor relifuri şi statui. Timpanul, care încheie colonada
cu capiteluri corintice este decorat cu figura alegorică a Credinţei, reprezentată
ca femeie între nori, ţinând în mâini o cruce şi un potir. Aticul din spatele
timpanului este încoronat de trei statui: în poziţie centrală este figura Mântuitorului, pe partea
dreaptă Sfântul Petru, iar pe partea stângă Sfântul Apostol Pavel. La parterul
turnurilor, în nişele cu închidere semicirculară sunt amplasate statuile
sfinţilor regi maghiari: Sfântul
Ştefan şi Sfântul
Ladislau. Faţadele laterale sunt alcătuite din volume masive, pereţii
cupolei şi a navelor laterale sunt penetrate de ferestre semicirculare şi
ritmate de lesene dispuse echidistant. Faţadele sacristiilor cuprind câte o
intrare secundară dreptunghiulară, marcate de câte un portic format din pereche
de coloane, antablament şi timpan triunghiular. Spaţiul interior al bisericii
este înzestrat cu o pictură decorativă şi fresce cu reprezentări ale unor scene
biblice. Pe partea superioară a corului se află pictura profesorului de desen
sătmărean Károly Majoros de
la sfârşitul secolului al XIX-lea, cu scena Înălţării Domnului.
Cupola a fost
decorată în 1836 de către János
Riedler; pictura centrală îl reprezintă pe Isus în templu la vârsta de
12 ani, iar în pandantivi sunt figurile celor patru evanghelişti. Pictura
murală a cupolei a fost restaurată în 1904 de Tamás Scheuchl, când grupul de
preoţi şi învăţaţi din jurul copilului Isus a fost completat cu portretele
episcopilor János Hám şi Gyula
Meszlényi. Traveea de boltă aflată deasupra tribunei este decorată cu reprezentarea Patrona Hungariae, în care apare
figura încoronată a Fecioarei
Maria tronând peste nori, ţinând în dreapta Pruncul Isus, iar în stânga un
sceptru. Personajele principale sunt înconjurate de îngeri purtând potir,
cădelniţă sau rugându-se. Un înger întinde macheta catedralei spre a fi
ocrotită de Maica Domnului. Conform inscripţiei din mâna îngerului, pictura s-a
realizat în 1904 cu ocazia centenarului înfiinţării episcopiei de Satu
Mare. Tamás Scheuchl, a
înconjurat compoziţia cu patru medalioane, cu reprezentare unor sfinte ale
casei regale Arpadiene (Margareta, Elisabeta,
Gizella, Kunigunda). Sunt de remarcat picturile deasupra intrărilor în
sacristii, respectiv cele din apropierea capelelor vestice, pictate de Gyula Tóth. Aceste picturi reprezintă
scenele Bunavestire, Naşterea lui Isus, Refugiul în Egipt şi Sfânta Familie. Parte
importantă a spaţiului interior al catedralei este corul alungit. Pictura
altarului principal a fost realizat în 1837 de către un membru al familiei de
pictori Pesky (Peschky) din
Pesta, şi reprezintă scena Înălţarării Domnului. Construcţia din marmură a
altarului principal are caracter neoclasicist, şi se compune din coloane,
cornişe şi sculpturi (dintre care cele mai însemnate sunt cele laterale
reprezentându-l pe Sfântul Petru
şi Sfântul Pavel), iar sub baldachinul susţinut de coloane îngemănate cu
capiteluri corintice se află tabernacolul cu uşă aurită, decorată cu un
medalion central în tehnică de smalţ cu reprezentarea lui Hristos Întronat,
flacat de figura sfinţilor apostoli Petru şi Pavel. Lângă peretele sudic şi
nordic al corului se găseşte câte o strană canonică, confecţionată din lemn de
cireş. Spătarul acestora este articulat de colonete îngemănate cu capiteluri
corintice, susţinând o cornişă, deasupra cărora sunt picturi de formă ovală,
încadrate de urne şi vrejuri şerpuinde. Sunt decorate în mod asemănător şi
confesionalele amplasate în navele laterale. În navă, de partea nordică a
arcului de triumf este ataşat amvonul catedralei, cu parapetul decorat cu
relieful cu scena care apare şi în cupolă, Isus în templu la vârsta de 12 ani.
Picturile altarelor navelor laterale îl reprezintă pe Sântul Ioan din Nepomuk,
respectiv Sfântul Alois. Pe laturile spaţiului central se află câte un altar
baroc târziu cu reprezentările Sfânta Cruce şi Pieta.
La parterul turnurilor
vestice s-au amenajat capele. Capela de sub turnul sudic datează din 1837, şi
este dedicată Fecioarei Maria de
Lourdes. Cea de sub turnul nordic este mult mai recentă, inaugurată
în 1960 pentru cinstirea Sfântului
Anton de Padova. Deasupra acestor capele şi a intrării principale
se întinde galeria orgii. Orga este confecţionată de firma Rieger din Budapesta
în baza proiectului preotului sătmărean Jenő Haller și a fost sfinţită în anul 1916.În parcul din
jurul bisericii au fost amplasate două statui: în 1960 s-a ridicat în
vecinătatea corului statuia Isus, care s-a prăbuşit de pe aticul faţadei
principale în cursul unei vijeliei din 1852, iar în 1999 s-a inaugurat în faţa
catedralei bustul episcopului János Hám, opera sculptorului Pál Lakatos. Catedrala
este cel mai important exemplu al neoclasicismului din Partium, prin
monumentalitatea sa marcând într-un mod decisiv caracterul pieţei centrale a
oraşului. În decursul celor peste 200 de ani de istorie au luat
ființă multe instituții bisericești noi în dieceză: parohii, școli, cămine
pentru studenți și bătrâni, congregații și tagme de călugări și-au început
binecuvântata muncă.
Biserica ortodoxă Certeze 1817 - 2017
200 ani de atestare documentară
S-a
dus vestea în toată țara și nu numai că în localitatea Certeze din
județul Satu Mare sunt oameni foarte gospodari. Comuna își are originile în
adâncă vechime temporală. Se știe că pe la 1700 – 1750 ar fi avut loc o
sistematizare aproape impusă care a însemnat dărâmare micilor și răzlețelor
case bătrânești, alocare altor parcele de teren (1-2 hectare) în vederea
ridicării de noi locuințe. În urma acestei sistematizări, pe la 1836 satul
Certeze avea 38 de familii ortodoxe de români, satul Moișeni – 23 de familii de
români iar satul Huta-Certeze doar 17.
Concomitent cu sistematizarea a început ridicarea unei biserici durabile
pentru comunitate în centrul comunei pe un hectar de teren. Fundația noii
biserici s-a făcut în anul 1817 materialele fiind donate de către credincioși. Biserica poartă hramul Sfinților Arhamgheli Mihai și Gavriil.
Mulți
credincioși cu suflet mare au contribuit cu
muncă voluntară dar și cu bani pentru a lăsa urmașilor o biserică
frumoasa, impunătoare. Varul a fost adus din părțile Chioarului - Șomcuța Mare
– iar nisipul necesar s-a adus cu cărușele de la Someș - Șeini, respectiv Tisa
– Ticeu. Clădirea s-a ridicat între anii 1817 – 1824. Grinzile pentru acoperiș
sunt de frasin iar legăturile tavanului bisericii și a bolții sunt din fier.
Începând cu anul 1824 a aînceput să se slujească în biserica nouă, acoperită cu
șindrilă și văruită alb simplu pe interior. Într-un hrisov al vremii (18
octombrie 1848) s-a consemnat că biserica nouă din Certeze a costat 1871
florini și 34 creițari. Pe atunci banul se cheltuia cu mare chibzuială. Pe la
anul 1856 a început pictarea bisericii, mai întâi patru tablouri pe bolțile
bisericii, un tablou în sfântul altar, 2 tablouri în naos și unul în tinda bisericii.
Pictura a fost executată de Dunler Imre, artist cunoscut al vremii. Se mai
cunoaște că Oberbauer Iosif și Novatset Laurențiu au pictat pe pânză icoana
Preasfintei Treimi, pe cea a lui Isus și Isus rugându-se, din sfântul altar,
pentru suma de 1375 florini. Turnul
bisericii a fost zidit în anul 1888 fiind echipat cu două clopote mari aduse de
la Sopron. De reținut că aceste clopote au fost rechiziționate de autoritățile
austro-ungare în timpul primului război mondial. Iconostasul bisericii s-a
montat abia în luna septembrie a anului 1893. În anul 1917 biserica a fost
încercată de un incendiu, stins destul de repede de către localnici, ce a
provocat daune minore altarului și iconostasului. Biserica a fost echipată cu
clopote noi (unul de la Cugir – anul 1925 și altul de la București – anul 1951.
În perioada 1987 – 2016 aici a slujit preotul Viorel Boloș iar din 11
septembrie 2016 aici păstorește părintele profesor universitar dr. Adrian Gh.
Paul. Sub conducerea acestor preoți biserica a suportat noi lucrari de
reabilitare-modernizare.
În anul 1997 s-a refăcut în tehnică fresco pictura
bisercii de către Dorin Pleșa-Popescu, după care s-a făcut o resfințire în data
de 21 august 1997. A urmat împrospătarea iconostasului, dotarea cu mobilier,
noi haine preoțești, cărți, icoane și alte obiecte de cult, executate la
comandă în Grecia. S-a introdus încălzire centrală, s-au schimbat ușile cu
unele mai mari, sculptate, s-a pavat curtea, etc. Prin contribuția enoriașilor
biserica a fost echipată cu un sistem electric de acționare a clopotelor și un
ceas electronic montat pe turla bisercii, vizibil de la mare depărtare.
Acoperișul a fost și el refăcut, astăzi biserica fiind acoperită cu tablă de
aluminiu în “solzi de pește”.
Monumentul ostașilor români - Carei - România
Ministerul Apărării Naționale
Monumentul
ostașului român este un monument istoric amplasat în centrul municipiului
Carei, el fiind opera sculptorului Vida Gheza și a arhitectului Anton
Dâmboianu. Monumentul a fost inaugurat în anul 1964, în prezența ministrului
Forțelor Armate de atunci, Leontin Sălăjan. Complexul monumental este realizat
din piatră albă și are dimensiuni impresionante: deschiderea frontală de 18
metri, adâncimea de 5 metri și înălțimea de 12 metri. Acest ansamblul
monumental comemorativ se compune din cinci elemente cu semnificații simbolice:
un cap de țăran, care inspiră demnitate și statornicie (simbolul răscoalelor
țărănești), o poartă cu incrustații asemănătoare celor care împodobesc porțile
maramureșene (“poarta jertfelor”), o femeie plantând o floare (simbolul
reînnoirii), chipul unui ostaș care impresionează prin masivitatea și
trăsăturile sale aspre și un obelisc asemănător turlelor bisericilor
maramureșene (simbolul flăcării veșnice). Pe acest obelisc este înscris
următorul text: "Glorie ostașilor armatei române, căzuți în luptele pentru
eliberarea patriei".
Ministerul
Apararii Nationale este organul de specialitate al administratiei publice
centrale, in subordinea Guvernului, prin care este condusa activitatea in
domeniul apararii nationale, potrivit prevederilor legii si strategiei de
securitate nationala, pentru garantarea suveranitatii, independentei si
unitatii statului, integritatii teritoriale a tarii si democratiei
constitutionale. Ministerul Apararii Nationale raspunde in fata
Parlamentului, a Guvernului si a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii pentru
modul de aplicare a prevederilor Constitutiei, a celorlalte acte normative in
vigoare, a hotarârilor Guvernului si ale Consiliului Suprem de Aparare a Tarii,
precum si ale tratatelor internationale la care România este parte, in domeniul
sau de activitate. Sediul ministerului este situat în București, pe strada
Izvor, la numerele 3 - 5.
Expoziția de produse manufacturiere - Satu Mare - 1882
Medalia
de mai sus a fost bătută în amintirea Expoziției de produse manufacturiere
organizată la Satu Mare în anul 1882. Aversul medaliei, în interiorul unui
cerc perlat, prezintă două scuturi suprapuse, despărțite de o panglică. Scutul
de sus aflat într-un cartuș ornamental, este încărcat cu stema Ungariei și
timbrat cu coroana Sfântului Ștefan, iar cel de jos, mărginit de un aranjament
circular din flori de laur, este încărcat cu stema orașului Satu Mare și
insemnul gravorului: “KNOP ES STEINER BUDAPEST”. Pe circumferința
reversului este aplicată circular inscripția: ”A SZATMAR-NEMETI SZ. KIR. VAROSI
KEZMU-ES HAZI-IPAR KIALLITAS”, ceea ce se traduce: ”Expoziție
de industrie casnică și manufactură din orașul liber regesc Satu Mare”. În câmp, între o ramură de laur și una de stejar,
legate la partea inferioară cu o panglică, este
aplicată inscripția pe două rânduri: “ERDEM MERIT 1882”, tradus: “Medalie de merit - 1882”.
Matrița - A.S. (Asociația sportivă) Someșul
Insigna
de mai sus a fost executată la comanda Asociației Sportive Someșul din Satu Mare.
Făcând
o căutare generală și amănunțită pe net am descoperit două fanioane din vremuri
diferite ale acestei asociații și faptul că în cadrul acesteia există și un
club de fotbal care poartă echipament de joc alb-albastru. Sediul central al
acestei asociații sportive este situat pe Strada Ecaterina Teodoroiu, la nr. 5.
Insigna - A.S. (Asociația sportivă) Flacăra - Satu Mare
Insigna
de mai sus a fost executată la comanda Asociației Sportive Flacăra din Satu Mare.
Făcând o căutare generală și amănunțită pe net nu am găsit niciun fel de
informații despre această asociație sportivă sau vreo eventuală întreprindere
(societate comercială) săt-măreană, Flacăra, care ar putea susține această
asociație sportivă.
Hotelul Dacia
Catedrala greco-catolică
Centrul militar județean
Palatul administrativ
Hotelul Astoria
Baia cu aburi
Banca austro-ungară
Banca Românească - Piața I.C.Brătianu
Casa albă
Cazarma
Fabrica de vagoane Unio
Gara
Gimnaziul reformat
Hotelul Victoria
Internatul CFR
Internatul Corpului didactic
Internatul episcopal
Liceul Mihai Eminescu
Palatul Justiției
Palatul Poștei și Telegrafului
Școala de băieți
Școala publică
Teatrul de Nord
Turnul pompierilor
Satu Mare este un județ în nord-vestul României, care are
reședința în orașul cu același nume. Județul Satu Mare, străbătut de râul
Someș și locuit din timpuri imemorabile de geto-daci, este un leagăn al
culturii și civilizației românești. Săpăturile arheologice din Țara Oașului, de
la Ardud, Medieșu-Aurit, Homord sau Sanislău au scos la lumină relicve
atestând viața umană în această regiune începând încă din Paleolitic. Un punct
de reper al istoriei acestei regiuni este reprezentat de daci, care au trăit
aici aproape 1000 ani creând o remarcabilă civilizație. Drept model se poate
lua așezarea Medieșu-Aurit, unde se găsesc rămășițele a 13 cuptoare de
olărit, reprezentând cel mai mare tezaur arheologic de acest fel din țară.
Județul are suprfața de 4418 km.p. și numără aproximativ 330000 de locuitori. Ca
subunități administrative județul se compune din 2 municipii; Satu Mare și
Carei, 4 orașe; Tășnad, Negrești Oas, Livada și Ardud, precum și 56 de
comune. Sus am postat harta, stemele interbelică, comunistă și actuală ale
județului, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură, dar
și câteva trimiteri poștale ilustrate din județul Satu Mare, dar din perioade
diferite de timp.
Mănăstirea - Bixad
Castelul Lonyai - Medieșu Aurit
Biserica ortodoxă - Turț
Cetatea - Ardud
Vedere
Vedere - Negrești
Vedere - Andrid
Vedere - Primăria - Apa
Castelul grofului Karoly - Carei
Templul catolic - Carei
Vedere - Căuaș
Primăria - Halmeu
Biserica romano catolică - Foieni
Vedere - Micula
Biserica romano catolica - Moftinu Mare
Spitalul - Negrești
Vedere - Sanislău
Vedere - Târna Mare
Vedere - Tășnad
Vedere - Tiream
Vedere - Viile Satu Mare
Vederi
_________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Revoluționară poloneză, Emilia Plater,
a trăit între anii 1806 - 1831
Detaliu vignetă de pe bancnotă fantezie românească
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni olandeze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 28.12.2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu