Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură, din vremuri diferite, din localitatea austriacă
BIBERBACH, bundeslandul AUSTRIA INFERIOARĂ, dar și
câteva trimiteri poștale ilustrate și vederi generale.
Biserica - exterior
Biserica - interior
Hanul
Monumentul
Primăria
Hotelul
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Vederi generale
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O PASTILĂ DE UMOR
O VORBĂ DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
__________xxx__________
O PLACHETĂ,
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi (medaille)
şi spanioli (edala).
Set medalisitic - Monetăria Statului - 145 de ani de existență
Monetăria Statului, locul unde se bate și de unde își
începe îndelungata călătorie prima moneda, este una dintre cele mai vechi instituții
ale statului nostru. Fiind înființată în anul 1870, la trei ani după
întemeierea Sistemului Monetar Național, aceasta și-a desfășurat activitatea
într-un sediu situat în apropierea Palatul Victoria, până în anul 1902. La data de 24 februarie 1870, în prezența
Regelui Carol I se inaugurează edificiul primei Monetării din România.
Monitorul Oficial din România din 25 februarie / 9 martie 1870 inserează textul
prin care evenimentul este prezentat ca fiind “inaugurarea Oțelului de Monetă” (cu sensul palat sau hotel de monedă).
Setul de 3 medalii prezintă metaforic istoria baterii primelor monede ale
României, ilustrând prima monedă din aur cu valoarea de 20 de lei, emisă de
Monetăria Statului în anul 1870. Detaliile modelate descriu etapele realizării
unei monede sau medalii începând de la creator machetist, pantograf, gravor,
presă, în timp ce trecutul, prezentul și viitorul sunt sugerate în grafica
stilizată a medaliilor aniversare.
Monitorul
Oficial al României publică pe data de 26 februarie 1870 o “deciziune a Ministerului de Finanțe” prin care se
indică începerea baterii monedelor de 20 lei noi (54 lei vechi) și de un leu
nou (54 de parale), purtând pe o parte efigia domnitorului Carol I și pe alta
valoarea și anul baterii scrise în mijlocul unei ghirlande cu frunze. Din
motive neelucidate, deși Monetăria, înființată în anul 1870, își dovedește cu
prisosință utilitatea, apreciată și după cantitatea de monede bătute (circa 50
de milioane de monede din aur, argint și bronz), în anul 1885 execuția
monedelor în România încetează. După 5 ani, în 1890, se execută în țară o
ultimă emisiune de monede din aur (196000 de monede cu valoarea nominală de 20
lei). Astăzi, pe locul vechii Monetării se află clădirea Muzeului Național al
Țăranului Român, doar strada unde se află clădirea, Strada Monetăriei,
amintește contemporaneității de faptul că acolo au fost bătute primele monede
din România. Clădirea primei Monetării a fost demolată în anul 1912, după ce a
găzduit o vreme Școala de Belle Arte.
Constatându-se
necesitatea baterii monedei metalice în țară, în anul 1935 se inaugurează noul
sediu, situat în Dealul Filaret, locul unde funcționează și astăzi Monetăria
Statului. C.I.Băicoianu a fost unul dintre cei care au susținut reînființarea
Monetăriei Statului, alături de C.I.Brătianu, Grigore Dumitrescu, Mitiță
Constantinescu, Constantin I.C.Brătianu, Constantin Argetoianu, Gheorghe
Tătărescu. Partizanii reînființării Monetăriei Statului au întocmit planurile
de construcție și, în baza autorizației Primăriei Capitalei, din 16 martie
1935, la data de 25 mai 1935 au început lucrările propriu-zise. După cinci
decenii de la baterea ultimelor monede românești în țară, se inaugurează, în
prezența regelui Carol al II-lea, în data de 16 decembrie 1935, noul sediu al
Monetăriei Statului. La data de 20 decembrie a aceluiași an, se legitimează
organizarea Monetăriei ca o administrație comercială cu personalitate juridică
și gestiune autonomă. Capitalul inițial a fost constituit din suma investită în
construcțiile și instalațiile Monetăriei și dintr-un fond de rulment de 10000
lei. Monetăria Statului deținea în anul 1935 monopolul fabricării monedei
naționale, însă obiectul de activitate, era completat de realizarea
decorațiilor, medaliilor, plachetelor și insignelor metalice – naționale sau
străine – baterea monedelor pentru alte state, precum și alte lucrări ce puteau
fi realizate cu ajutorul înzestrării tehnice de care dispunea instituția la
acel moment.
În perioada următoare se promulgă alt act normativ care
lărgește obiectul de activitate al Monetăriei, acordându-se acesteia drepturi
exclusive suplimentare;
dreptul de a fabrica pentru toate autoritățile publice ștampilele
și sigiliile necesare, dreptul de a aproviziona piața internă cu argint și
dreptul de a fabrica pentru autorități și particulari medalii, plachete și
insigne. În anul 1943 Monetăria Statului obține exclusivitatea fabricării
decorațiilor românești, activitate desfășurată până în prezent, la solicitarea
Administrației Prezidențiale. Prin Decretul nr. 123/1948 Monetăria Națională se
comasează cu Fabrica de Timbre, funcționând împreună până în anul 1953 sub
numele Monetăria și Fabrica de Timbre.
Prin Hotărârea Consiliului de Miniștri nr. 2838 / 1953, sectorul poligrafic se
desprinde de Monetărie, stabilindu-se denumirea valabilă și azi – Monetăria
Statului – cu următorul profil de fabricație: monede metalice, ștampile,
sigilii, mașini de înregistrat, poansoane pentru marcare, decorații,
medalii, plachete, insigne, obiecte metalice cu lucrări de gravură și obiecte
din metale prețioase. În anul 1957 Monetăria Statului trece din subordinea
Ministerului de Finanțe în cea a Băncii Naționale a Românie. Începe să se
organizeze schimburi de experiență în vederea specializării și perfecționării
profesionale a personalului. Ingineri, gravori, machetatori, graficieni sunt
trimiși la specializare în diferite țări europene. În urma colaborării cu
Ministerul Apărării Naționale s-a trecut la producerea unor accesorii pentru
uniformele și echipamentele militare.
Până prin anii ’90 s-au produs: paftale pentru centuri, benzi pentru
cartușe,
lame pentru cartușe, nasturi pentru uniforme, embleme coifură, semne armă, etc.
De asemenea activitatea Monetăriei s-a extins și la fabricarea unor accesorii pentru uniformele și echipamentele militare ale
Ministerului de Interne.
Pe
lângă producția monetară se asimilează în fabricație noi produse necesare în industria
poligrafică, a tutunului, a lemnului, a pielăriei, constructoare de mașini
(cuțite din oțel placat și cuzineți pentru Întreprinderea “Steagul Roșu”
Brașov, embleme auto pentru Dacia-Pitești și ARO
Câmpulung) precum și bijuterii din metale comune sau prețioase.
Insigna - Societatea carpatină ardelenă a turiștilor
Societatea carpatină ardelenă a turiștilor a fost înființată
în toamna anului 1880, la Sibiu, sub denumirea germană: Siebenbürgischer Karpathenverein (S.K.V.).
(Karpathen scris in grafia germană de până în sec. XX cu litera "h"
si ulterior fără - Karpatenverein). Ședința de întemeiere a societății a avut loc în ziua de duminică 28 noiembrie
1880, în clădirea primăriei sibiene, unde au fost prezenți o bună parte dintre
cei aproape cinci sute de membri fondatori ai S.K.V. (480 bărbați și 18 femei),
majoritatea fiind deținută de sași, alături de care s-au aflat și
intelectuali români ardeleni. Inițiativa i-a aparținut lui Carl Wolff,
redactor șef la Siebenburgisch-Deitsches Tageblatt. Între membrii
fondatori s-a numărat și Albert Amlacher. Societatea avea secții regionale și
în orașele: Orăștie, Brașov, Bistrița, Cernăuți, Lupeni,
Năsăud, Mediaș, Reghin, Petroșani, Sighișoara și Timișoara. Cartea
de membru dădea dreptul posesorului ei de a călători la clasa II-a sau a III-a,
cu toate trenurile de persoane, excepție cele expres, pe toate liniile C.F.R.,
plătind 50% din taxele tarifare întregi, numai dacă făcea parte dintr-un grup
de cel puțin 5 persoane având fiecare o astfel de legitimație. Urmând
exemplul asociațiilor de turism înființate în cea de-a doua jumătate a
secolului al XIX-lea, în statele Europei Centrale și de Vest, asociația și-a
propus, încă de la început, construirea de cabane și refugii turistice în toate
masivele muntoase ce mărgineau Transilvania.
Activitatea asociației
s-a orientat spre muntii Făgărașului, Cibinului, Sebeșului, lărgindu-se treptat
și spre Piatra Craiului, Bucegi, Parâng, Căliman și Rodna.
Una dintre principalele realizări ale S.K.V. a
fost întemeierea, în anul 1894, a stațiunii Păltiniș (în germană Hohe
Rinne) din Munții Cindrel. De-a
lungul existenței sale neîntrerupte, de peste șase decenii (1880-1944). S.K.V.
a construit un mare număr de cabane, dintre care cele mai importante au fost:
Negoiu, Bâlea-Lac și Bâlea-Cascadă, Podragu, Urlea, Barcaciu, Suni, Prejba,
Negovanu, Surianu, Parâng, Piatra Craiului, Mălăiești, Omu și Postăvaru. În
anul 1920, S.K.V. număra 4456 de membri cotizanți, care au contribuit la
dezvoltarea turismului montan prin organizarea de excursii, școli de călăuze,
posturi de prim-ajutor, case de adăpost, amenajarea căilor de acces și marcarea
potecilor, totalizând circa 700 kilometri. Asociația a editat broșuri,
hărti, cărți poștale ilustrate și un anuar - "Jahrbuch des
Siebenbürgischen Karpathenvereins", în care s-au publicat descrieri de
excursii, fotografii inedite ale asociației. După o funcționare neîntreruptă de
64 de ani, în anul 1945, S.K.V. a fost scos în afara legii iar cabanele sale au
fost naționalizate și exploatate ulterior de ONT (Oficiul Național de Turism).
În anul 1996 din inițiativa unor foști membri SKV din Sibiu și Brașov,
societatea s-a reînființat și are același obiect de activitate.
Medalia - M.C.R. (Moto clubul român)
Moto Clubul Român (M.C.R.) s-a înființat la
data de 15 martie 1923 sub conducerea colonelului Theodor Saulescu și președinția de onoare a A.S.R.
Principele Nicolae. Diametrul părții rotunde a insignei este de 92 de
milimetri. În original literele majuscule de pe insignă erau vopsite în
culorile drapelului național, înconjurate de un cerc de culoare albă.
Motocrosul este o disciplina sportivă constând în curse de motociclism care se desfășoară pe teren accidentat și în
care plecările se dau de obicei în grup, pe clase, sau după capacitatea
cilindrică a motocicletei. Cursele de motocros se desfășoară pe trasee
neliniare special amenajate, de pământ, cu diferite umflături sau gropi și bine udate pentru a evita
producerea prafului și a proteja concurenții în cazul unor accidente.
Alergătorul de motocros combină viteza cu abilitățile în conducere pentru a
ajunge primul la sosire. Cursele de motocros solicită toate capacitățile fizice
și psihice ale concurentului. În
anul 1952 s-a înființat Federația internațională de motociclism, ca
organ suprem mondial responsabil cu organizarea și dezvoltarea acestui sport,
foarte spectaculos iubit de publicul larg. Prima ediție a Campionatului mondial
de motocros a avut loc în anul 1957. După capacitatea
cilindrică motociclete sunt diferențiate pe patru categorii; 80, 125, 250 și 500 centimetri cubi. Federaţia română de
motociclism
(F.R.M.) este forul naţional sportiv românesc care doreşte să
revigoreze un sport vechi românesc care în perioada regimului comunist a
cunoscut o perioadă neagră şi care a început să devină ceea ce a fost, abia
după Revoluţia din Decembrie 1989. Cine deţinea o motocicletă în regimul
comunist era desigur un privilegiat al soartei. F.R.M. este responsabilă de
organizarea calendarului sportiv în motociclismul românesc. Ralyurile de
motociclism se
organizează pe mai multe clase în funcție de capacitatea cilindrică a motorului
(125, 250 sau 500 centimetri cubi). Ele se organizează pe diferite categorii de
drumuri. Motociclismul este o disciplină sportivă ce atrage în mod special
tinerii dar și foarte mulți spectatori pe marginile traseului de concurs.
Insigna - Asociația națională Cultul eroilor "Regina Maria" - România
Centenarul Marii Uniri de la Alba Iulia 1918 - 1 decembrie - 2018
Jertfele
românilor, de-a lungul existenței lor, sunt uriașe. Aproape că nu
există palmă de pământ care să nu fi fost apărată prin jertfă de sânge. Prin
moartea lor, eroii ne-au apărat ființa, limba, cultura și glia străbună. Iată
de ce merită să-i cunoaștem și să-i venerăm. Instituția care și-a asumat nobila
misiune de cinstire a memoriei și faptelor eroilor a fost Societatea
Mormintelor Eroilor Căzuți în Război. Înființată la data de 12 septembrie 1919
prin Înaltul Decret Lege nr.4106 semnat de către Regele Ferdinand, acest
organism era chemat ”să vorbească viitorimii despre jertfele și izbânzile
noastre, despre frumusețea virtuților ostășești și despre nezdruncinata tărie a
sufletului românesc”. Societatea a funcționat sub înaltul patronaj al
Reginei Maria, ca președinte de onoare, și al I.P.S. Mitropolitului Primat
Miron Cristea, ca președinte executiv. În anul 1927 aceasta și-a schimbat
numele în Societatea “Cultul Eroilor”, iar în anul 1940 a devenit
Așezământul Național “Regina Maria” pentru Cultul Eroilor.
După abdicarea
Regelui Mihai I și proclamarea Republicii, prin decretul nr.48 din 29 mai 1948
acesta a fost desființat, patrimoniul și atribuțiunile fiind transferate
Ministerului Apărării Naționale. Hegemonia U.R.S.S. adusă de cel de-al doilea
război mondial a condus la împânzirea teritoriului țării cu monumente dedicate
ostașilor sovietici “eliberatori”, în detrimentul eroilor români. Abia în
anul 1975, în condițiile emancipării de sub tutela Uniunii Sovietice, când s-a
elaborat Decretul Lege al Consiliului de Stat nr.117, având ca obiect
reglementarea operelor comemorative de război, începe să se manifeste, destul
de modest, cultul față de eroii neamului. După decembrie 1989, la inițiativa
unui grup de ofițeri, s-a înființat Comitetul național pentru restaurarea și îngrijirea
monumentelor și cimitirelor eroilor (C.N.R.I.M.C.E.). Prin Sentința civilă
nr.664 din 19 noiembrie 1991, asociația a dobândit personalitate juridică, iar
în baza ordinului ministrului apărării naționale, Nicolae Spiroiu, a primit
acordul de a funcționa sub patronajul M.Ap.N. și un sediul al comitetului de
conducere, în palatul Cercului militar național din București. Prin Hotărârea
Sfântului Sinod al BOR, nr.3036 din 19 - 20 iunie 1992 asociația a intrat sub
oblăduirea Patriarhiei Bisericii Ortodoxe Române. La Conferința națională din
28 august 1997, C.N.R.I.M.C.E. a revenit la denumirea Asociația
Națională “Cultul Eroilor”, asumându-și misiunea de a prelua
obiectivele“Așezământului Național “Regina Maria” pentru Cultul Eroilor”.
Placheta - Maria - Regina tuturor românilor
Majestatea Sa Maria, Regină a României, Principesă a Romaniei, Principesă
de Edinburg și de Saxa Coburg și Gotha, născută Marie Alexandra
Victoria, din Casa de Saxa – Coburg și Gotha (născută la data de 29
octombrie 1875 în localitatea Eastwell Park, ducatul Kent din Anglia şi
decedată la data de 18 iulie 1938 în Sinaia), a fost mare prinesă a Marii
Britanii şi Irlandei, consoarta regelui Ferdinand şi regină a României. A fost
nepoata reginei Victoria a Marii Britanii.Este mama regelui Carol al II-lea al
României. Viitoarea regină Maria a
României s-a născut pe 3 octombrie 1875, fiind fiica ducelui de Edinburgh,
Alfred, al doilea fiu al reginei Victoria (devenit după 1893 duce de
Saxa-Coburg-Gotha), şi a marii ducese ruse Maria Alexandrovna. Maria,
principesă de Edinburgh, s-a căsătorit cu Ferdinand, principele moştenitor al
coroanei României, în decembrie 1892. A avut şase copii: Carol (1893 - 1953),
Elisabeta (1894 - 1961), Mărioara (1899 - 1961), Nicolae (1903 - 1978), Ileana
(1908 - 1991) şi Mircea (1913 - 1916).
Personalitate puternică, femeie
foarte frumoasă, extrem de iubită de armată, se pare că Maria a îndrăgit cu
adevărat România. În al doilea război balcanic a îngrijit în lagărul de
holerici de la Zimnicea bolnavii întorşi din Bulgaria. Se pare că a avut
un rol important în luarea deciziei României din 1916 de a intra în război
alături de Antantă. Regina Maria a încetat din viaţă pe 18 iulie 1938,
inima ei fiind depusă la Balcic iar trupul în gropniţa domnească de la Curtea
de Argeş. „Înainte de a fi condusă de la Palatul Cotroceni pe ultimul ei drum,
regina a fost salutată de militari cu baionetele înfipte în pământ şi cu patul
armei în sus, gest unic pe care Armata nu l-a oferit niciodată unui alt om.”
TESTAMENTUL REGINEI MARIA
Ţării mele şi Poporului meu,
Când veţi ceti aceste slove, Poporul
meu,
eu voi fi trecut pragul Tăcerii
veşnice,
care rămâne pentru noi o mare
taină.
Şi totuşi, din marea dragoste ce
ţi-am purtat-o,
aş dori ca vocea mea să te mai
ajungă încă odată,
chiar de dincolo de liniştea
mormântului.
Abia împlinisem 17 ani,
când am venit la tine; eram tânără şi neştiutoare, însă foarte mândră de ţara
mea de baştină, şi am îmbrăţişat o nouă naţionalitate m-am străduit să devin o
bună Româncă. La început n-a fost uşor. Eram străină, într-o ţară străină,
singură între străini. Dar prea puţini sunt aceia cari se reculeg să cugete cât
de greu este calea, pe care o Principesă străină trebuie s-o parcurgă ca să
devie una cu noua ţară în care a fost chemată. Am devenit a voastră prin
bucurie şi prin durere. Privind înapoi e greu de spus ce a fost mai mare:
bucuria ori durerea? – cred că bucuria a fost mai mare, dar mai lungă a fost
durerea. Nimeni nu e judecat pe drept cât trăieşte: abia după moarte este
pomenit sau dat uitării. Poate de mine vă veţi aminti deoarece v-am iubit cu
toată puterea inimei mele şi dragostea mea a fost puternică, plină de avânt:
mai târziu a devenit răbdătoare, foarte răbdătoare. Mi-a fost dat să
trăiesc cu tine, Poporul meu, vremuri de restrişte şi vremuri de mari
îndepliniri. Pentru un timp mi-a fost dat să-ţi fiu călăuză, să-ţi fiu
inspiratoare, să fiu aceia care a păstrat flacăra vie, aceia care a devenit
centrul de îndârjire în zilele cele mai negre.
Aceasta ţi-o pot spune astăzi căci nu mai sunt în viaţă. În acele zile mi-ai dat un nume ce mi-a fost drag; m-ai numit “Mama tuturor” şi aş vrea să rămân în amintirea ta aceia care putea totdeauna să fie găsită în clipele de durere sau pericol. A venit mai târziu o vreme când m-aţi negat, dar aceasta este soarta mamelor, am primit aceasta, şi v-am iubit mai departe, cu toate că nu vă puteam ajuta aşa de mult ca în zilele când credeaţi în mine. Dar aceasta e uitată. Atât timp am fost în mijlocul tău, încât mi se pare, abia cu putinţă că trebuie să te părăsesc; totuşi, orice om ajunge la capătul drumului său. Eu am ajuns la capătul drumului meu. Dar înainte de a tăcea pentru veşnicie vreau să-mi ridic, pentru ultima dată, mâinile pentru o binecuvântare. Te binecuvântez, iubită Românie, ţara bucuriilor şi durerilor mele, frumoasă ţară, care ai trăit în inima mea şi ale cărei cărări le-am cunoscut toate. Frumoasă ţară pe care am văzut-o întregită, a cărei soartă mi-a fost îngăduit să o văd împlinită. Fii tu veşnic îmbelşugată, fii tu mare şi plină de cinste, să stai veşnic falnică printre naţiuni, să fii cinstită, iubită şi pricepută. Am credinţa că v-am priceput: n-am judecat, am iubit…
Aceasta ţi-o pot spune astăzi căci nu mai sunt în viaţă. În acele zile mi-ai dat un nume ce mi-a fost drag; m-ai numit “Mama tuturor” şi aş vrea să rămân în amintirea ta aceia care putea totdeauna să fie găsită în clipele de durere sau pericol. A venit mai târziu o vreme când m-aţi negat, dar aceasta este soarta mamelor, am primit aceasta, şi v-am iubit mai departe, cu toate că nu vă puteam ajuta aşa de mult ca în zilele când credeaţi în mine. Dar aceasta e uitată. Atât timp am fost în mijlocul tău, încât mi se pare, abia cu putinţă că trebuie să te părăsesc; totuşi, orice om ajunge la capătul drumului său. Eu am ajuns la capătul drumului meu. Dar înainte de a tăcea pentru veşnicie vreau să-mi ridic, pentru ultima dată, mâinile pentru o binecuvântare. Te binecuvântez, iubită Românie, ţara bucuriilor şi durerilor mele, frumoasă ţară, care ai trăit în inima mea şi ale cărei cărări le-am cunoscut toate. Frumoasă ţară pe care am văzut-o întregită, a cărei soartă mi-a fost îngăduit să o văd împlinită. Fii tu veşnic îmbelşugată, fii tu mare şi plină de cinste, să stai veşnic falnică printre naţiuni, să fii cinstită, iubită şi pricepută. Am credinţa că v-am priceput: n-am judecat, am iubit…
_________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Căpitan James Cook, explorator navigator britanic,
a trăit între anii 1728 - 1779
Detaliu vignetă de pe un notgeld austriac
(bancnotă locală de necesitate)
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni germane
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 14.10.2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu