Mai jos am postat și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din vremuri diferite din localitatea portugheză
LOURINHA, câteva vederi generale și o insignă locală.
Biserica San Antonio
Muzeul
Biserica
Plaja Areia Branca (Cazinoul)
Arhitectură locală
Vederi generale
Vedere aeriană
Trimitere poștală
Insignă locală
***
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
O PASTILĂ DE UMOR
__________xxx__________
CÂTEVA MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL PRAHOVA
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le
Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la
piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative
sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club,
etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de
identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare
grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de
nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive,
culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Insigna - Castelul Peleș
Castelul
Peleş a fost construit la iniţiativa primului Rege al României, Carol I, în
afara perimetrului comunei Podul Neagului, localitate cu o suprafaţă de 24 de
km în anul 1874, an în care, din iniţiativa suveranului, comuna primeşte numele
de Sinaia. Un an mai târziu, în centrul localităţii sunt construite primele
case boiereşti, iar în 1876 începe construirea căii ferate Ploieşti – Predeal,
care străbate şi Sinaia. Concomitent, între anii 1873 şi 1875 a fost edificată
fundaţia castelului Peleş. Ceremonia de punere a pietrei de temelie a
reşedinţei a avut loc într-un cadru festiv la 10/22 august 1875. Castelul s-a
construit pe un teren de 1000 de hectare numit Piatra Arsă sau moşia Sinaia,
achiziţionat de Regele Carol I de la Eforia Spitalelor în anul 1871.
Realizatorii importantei construcţii sunt arhitecţii: Wilhelm von Doderer
(1872–1876), profesor la Technische Hochschule din Viena şi Johannes Schultz
(1873, diriginte de şantier, asistentul lui Doderer, iar din 1876 până în 1883,
arhitect-şef), Émile André Lecomte du Noüy (1890 – 1892), Karel Liman (1896 –
1924); Jean Ernest, antreprenori, constructori şi proprietari de depozite de
materiale de construcţie. Statutul juridic al clădirii se prezintă astfel:
fostă reşedinţă regală (1883 – 1947), naţionalizată în 1948, muzeu din 1953 în
1975 şi din 1990 până azi, proprietate din anul 2007 a Maiestăţii Sale, Regele
Mihai I al României şi instituţie publică administrată de Statul român, sub
egida Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional. Castelul Peleş a
fost construit la iniţiativa Regelui Carol I, pentru a-i servi drept
reşedinţă de vară, investită cu funcţii politice, culturale şi simbolice. După
1914, castelul Peleş şi-a exersat în continuare funcţia de reprezentare şi de
muzeu, fără a mai fi însă locuit timp 6 luni pe an, aşa cum obişnuia suveranul
fondator. Până în 1947, devine spaţiu aulic pentru vizitele oficiale sau
găzduieşte ceremonii cu caracter militar. Cel mai important eveniment organizat
la Sinaia şi găzduit de castelul Peleş până la abdicarea Regelui Mihai, în
decembrie 1947, a fost legat de sărbătorirea semicentenarului castelului în
anul 1933 de către Regele Carol al II-lea (1930-1940). În perioada ianuarie –
martie 1948, castelul este închis din ordinul autorităţilor comuniste, iar bunurile
de patrimoniu sunt inventariate. Cea mai mare parte a colecţiilor de pictură,
mobilier, textile, piese de artă decorativă şi cărţi au fost transferate la
Muzeul de Artă din capitală. Din luna mai a aceluiaşi an, alte piese au intrat
în custodia diferitor instituţii de cultură din marile oraşe ale României,
Bucureşti, Braşov, Sibiu etc. Din anul 1953, castelul devine Muzeu Naţional,
deschis publicului larg, în timp ce celelalte imobile situate pe domeniul
Peleş, precum castelele Pelişor, reşedinţa particulară a celui de-al doilea
cuplu regal, Ferdinand I, Maria şi Foişor, fosta Casă de vânătoare a primului
Rege al României şi reşedinţă a regilor Carol al II-lea şi Mihai I vor deveni
case de creaţie şi odihnă pentru scriitorii, muzicologii şi artiştii plastici
agreaţi de regimul comunist. Două decenii mai târziu, în anul 1975, starea de
conservare tot mai critică a imobilului determină măsura închiderii acestuia şi
evacuarea unei părţi importante a patrimoniului muzeal în depozitele amenajate
într-un vechi conac boieresc al familiei Bibescu din Posada, localitate situată
la cca 20 de km sud de Sinaia. Între anii 1966 şi 1982, într-o fostă dependinţă
a castelului regal, situată în apropierea acestuia, a fost amenajat Muzeul de
Artă Decorativă (Ceramica), ce valorifica piese reprezentative din vechile
colecţii regale. Concomitent cu lucrările masive de restaurare, castelul
găzduieşte până în 1989, anul înlăturării regimului comunist în România, o
serie de vizite de şefi de stat. Din 1990, respectiv 1993 şi până azi,
castelele Peleş şi Pelişor sunt redeschise spre vizitare. În anul 2007, după
cinci ani de negocieri între Statul român şi Casa regală, se ajunge la un
acord, prin care castelul Peleş, castelul Pelişor, precum şi întregul domeniu
Peleş alcătuit din fostele dependinţe regale, au reintrat în proprietatea
Regelui Mihai I (1927-1930, 1940-1947), dar continuă să fie administrate de
statul român. Excepţie face castelul Foişor, clădire inaugurată în anul 1881.
Acordul cu Casa regală, expirat în anul 2009, în cazul castelului Pelişor şi în
2010, în cazul castelului Peleş, a fost din nou prelungit. În 1932,
Foişorul a căzut pradă unui incendiu devastator. A fost reconstruit un an mai
târziu în perioada Regelui Carol al II-lea (1930-1940). În anii 1970,
clădirii iniţiale i s-a adăugat o aripă nouă şi interioarele au suferit
modificări semnificative. După 1989, clădirea a devenit vilă de protocol a
preşedenţiei României, statut pe care continuă să îl păstreze. Elaborarea
planurilor iniţiale ale castelului Peleş i-au fost încredinţate arhitectului
Wilhelm von Doderer (1825-1900), profesor la Technische Hochschule din Viena.
Doderer a înaintat suveranului trei propuneri de proiecte arhitectonice,
inspirate din arhitectura castelelor renascentiste franceze de pe valea Loirei,
ca şi din stilul edificiilor vieneze de pe Ringstrasse. Proiectele sunt
respinse de către Carol I în 1876, iar conducerea lucrărilor este încredinţată
arhitectului german, Johannes Schultz, care elaborează planurile castelului în
prima sa fază de construcţie (1879 – 1883). Clădirea cu aspect de chalet
elveţian, compusă din două etaje propusă de Schultz, era decorată la exterior
în stil german, Fachwerk. La 1890, este construită pe locul terasei
acoperite de pe aripa de sud, Sala Maură, după proiecte atribuite arhitectului
francez, Émile André Lecomte de Noüy, discipolul celebrului arhitect
francez, Violet Le Duc. În anul 1894, la conducerea lucrărilor este
numit arhitectul ceh, Karel Liman (1860 ? – 1928). Sub coordonarea sa, între
1895-1897 sunt amenajate capela reginei Elisabeta de la etaj, apartamentele
principeselor de Wied şi Hohenzollern de pe latura de nord şi
mezaninul. În anul 1884 este instalată reţeaua electrică, castelul
dispunând de un grup electrogen propriu, iar la 1897 este construită centrala
electrică. Între anii 1903 – 1906, Liman proiectează Galeria de marmură,
Sala de concerte, Sala mică de muzică şi Baia reginei şi amenajează încăperi la
nivelul al II-lea, corespondentul primei Mansarde: camera doamnei Mavrogheni,
marea doamnă a Palatului şi apartamentele oaspeţilor din aripa de nord a
castelului. Între 1906-1914, se întreprind lucrările de amenajare a
teraselor exterioare. La 1906 este înălţat turnul central al castelului, unde
un an mai târziu a fost montat ceasul cu trei cadrane, creaţie a Fabricii de ceasuri de turn a
Curţii regale din Bavaria, Johann
Mannhardt. Totodată, sunt amenajate sala veche de muzică,
Sala Florentină şi Sala Coloanelor, pe locul primei camere de şah, iar
sufrageria regală este extinsă. La etaj, pe aripa de nord, este construit
apartamentul primului ministru. Între anii 1905 – 1906, sunt concepute
vastul apartament imperial, compus din salon mare, salon mic, dormitor, budoir,
baie şi camera valetului şi apartamentul principilor moştenitori, Ferdinand –
Maria. În anul 1906, au loc modificări ale sălii de teatru de la parter.
Tot acum, sala este adaptată proiecţiilor cinematografice, prin amenajarea
cabinei de proiecţie. Aparatura cinematografică a fost modernizată în
1939, de către Societatea Concordia din Bucureşti, la cererea expresă a regelui
Carol al II-lea. Între anii 1908 – 1911, este definitivată construcţia
sălilor de arme, ca şi decorarea sălii Florentine, după planurile arhitecţilor
Karel Liman şi Ferdinand de Tiersch, acesta din urmă, consilier al regelui
Ludovic al II-lea al Bavariei. Între anii 1907 şi 1911, este amenajat
holul de onoare pe locul celei de-a doua curţi interioare, principala sală de
recepţie a castelului. Holul este decorat în stilul renaşterii germane, cu
subtile accente baroce, de către Bernhard Ludwig din Viena, care colaborează
strâns cu arhitectul Liman. Modelul de inspiraţie al sălii îl constituie Sala
Fredenhagen a Palatului Camerei de Comerţ din Lübeck. În paralel, sunt
construite la Parter, Sala de şah şi Sala de biliard, în continuarea Sălii
maure. În sfârşit, între anii 1911-1914 este amenajată terasa cu
busturi de împăraţi romani, iar pe aripa de sud-est, este proiectată Sala
consiliilor de către arhitectul Liman şi decoratorul vienez, Bernhard Ludwig. Moartea
regelui Carol I la 27 septembrie 1914, marchează finalul vastului proiect
arhitectonic coordonat de suveran. Dintre furnizorii principali, pentru
prima etapă de construcţie, amintim casa Heymann din Hamburg şi atelierul
condus de August Bembé din Köln-Mainz. Dintre cei care au lucrat constant la
decorarea şi furnizarea de piese de artă decorativă pentru castel, din 1883
până în 1914, îi menţionăm pe Joseph Dollitschek, arhitect şi decorator din
Viena, Anton Pössenbacher din München, creator de decoraţiuni şi de piese de
mobilier şi L. Bernheimer, din acelaşi oraş, furnizor de decoraţiuni
interioare, mobilier, covoare orientale, Habie&Polako, din Viena, furnizori
de covoare gen Smyrna, atelierele Zettler din München, 1882, creatorii de
vitralii. Acestea au fost lucrate de patruzeci de artişti şi tehnicieni timp de
trei ani după schiţele color executate de profesorii E. Widmann si Julius
Juers. F. X. Barth. Celălalt autor de vitralii al castelului Peleş a fost A.
Zwölfer, titularul unui celebru atelier vienez, cu filiala la Bucureşti.
Colecţiile de artă decorativă s-au constituit prin cooptarea unor celebre firme
occidentale din epocă: Odiot, din Paris, Eduard Wollenweber, München şi Paul
Telge, din Berlin, creatori şi furnizori de produse de orfevrărie. Lor li s-au
alăturat Josef Resch, celebru magazin de bijuterii din Paris şi J.A Eysser,
fabricant faimos de mobilier din Nürenberg.
Alexandru Petriceicu Hașdeu 1811 - 1872
125 de ani de nemurire
Muzeul memorial B.P.Hașdeu - Câmpina
Editura Știința - Chișinău
Alexandru
Petriceicu-Hașdeu (Hâjdău) a fost un scriitor român din
Basarabia, tatăl lui Bogdan Petriceicu Hașdeu, care s-a născut la data de 30
noiembrie în localitatea Mișiurineț, azi Ucraina, și a decedat la data de 9
noiembrie 1872 în localitatea Cristinești, Ucraina. Înzestrat cu o memorie miraculoasă și condus de către tatăl
său, în vârstă de zece ani vorbea grecește și latinește. A intrat foarte tânăr
la Universitatea din Harcov, unde a urmat cursul de drept, studiind totodată
botanica cu atâta succes, încât a obținut prin concurs o medalie de aur pentru
o dizertație " despre viața
plantelor "; a trecut apoi la Universitatea din Lemberg în Galiția, de
acolo la Universitatea din Munchen în Bavaria, unde se aflau atunci profesorii
cei mai iluștri ai Germaniei, etc.; in fine s-a întors în Rusia, și voind a-și
face o carieră mai independentă, s-a apucat de avocatură, în care ajunse la o
celebritate atât de mare, încat clienții de pe la capetele cele mai depărtate
ale Rusiei veneau la Chișinău pentru a încredința procesele lor lui Alexandru
Hașdeu. Publică in diferite timpuri în felurite ziare rusești între 1830-1840
următoarele scrieri: 1) Idee despre filozofie ca știința vieții; 2) Cântece naționale
române cu note istorice; 3) Duca-Vodă, o nuvelă istorică; 4) Dabija-Vodă, idem;
5) Harcu, idem; 6) O judecată în Lardaria de Orhei, o legendă; 7) Moartea
cazacului Kunicki în Buceag, idem; 8) Despre Gregori Varsava Scovorada, unicul
filozof rusesc național, o dizertație filozofică; 9) Despre literații din
Basarabia etc. Afara de acestea, a
scris mai multe opere rămase în manuscris, precum: 1) Flora Basarabiei, " românește și latinește
", pe care a reținut-o în mod arbitrar și abuziv Societatea agronomică
de la Odessa; 2) "
Discursul despre antica glorie a Moldovei ", o scrisoare pentru care
autorul a fost foarte mult persecutat de către guvernul muscalesc, dar care-l
face nemuritor în ochii romanilor, fiind tradusă și publicată de către Costache
Stamati, apoi în " Foaie pentru
minte și inimă ", 3) "
Faptele cele mai mari ale românilor ", expuse într-o serie de sonete,
scrise cu multă eleganță (manuscrisul rusesc autograf se află la Biblioteca
Universității de la Iași). Societatea Academică Română de la București l-a ales
membru, dar guvernul muscalesc, persecutându-l sistematic, nu i-a permis a ieși
din Basarabia. A fost un poliglot
în toată puterea cuvântului; știind limbile clasice, germana, franceza, slavona
antică, polona, ruseasca, boema, italiana și spaniola. A fost însurat în
două rânduri, având doi băieți, din prima sa căsătorie, și o fiică, din a doua
căsătorie.
Insigna - Mihai Eminescu
160 de ani de la nașterea poetului Mihai Eminescu
Ce-ți doresc eu ție dulce Românie
1850 15 ianuarie 2010 Ploiești
Insignă realizată de numismatul Stelian Brânzei - Botoșani
Mihai
Eminescu (nume
real Mihail Eminovici) (născut 15 ianuarie 1850 la Ipoteşti, judeţul
Botoşani şi decedat la 15 iunie 1889 în Bucureşti) a fost un poet, prozator şi
jurnalist român, socotit de cititorii români şi de critica literară postumă
drept cea mai importantă voce poetică din literature română. Eminescu a fost
activ în societatea politico-literară Junimea, şi a lucrat ca redactor la
Timpul, ziarul oficial al Partidului Conservator. A publicat primul său poem la
vârsta de 16 ani, iar la 19 ani a plecat să studieze la viena. Manuscrisele
poetului Mihai Eminescu, 46 de volume, aproximativ 14000 de file, au fost
dăruite Academiei Române de Titu Maiorescu, în şedinta din 25 ianuarie 1902.
Eminescu a fost internat în data de 3 februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din
Bucureşti şi apoi a fost transportat la sanatoriul Caritas. În data de 15 iunie
1889, în jurul orei 4 dimineaţa, poetul a murit în sanatoriul doctorului Şuţu.
În 17 iunie a fost înmormântat la umbra unui tei din cimitirul Bellu –
Bucureşti. A fost ales post-mortem (28 octombrie 1948) membru al Academiei
Române.
Al XII-lea Campionat mondial de șah pe echipe
Sinaia - România 25 iulie - 9 august 1965
Șahul (de la cuvântul persan shah = rege)
este un joc de strategie între
doi jucători. Forma curentă a jocului a apărut în sudul Europei, în a
doua jumătate a secolului al 15-lea, după ce a evoluat de la un joc similar
mult mai vechi din India. În ziua de azi șahul este cel mai popular joc ce se
poate juca acasă, în cluburi, pe internet, prin corespondență sau în turnee.
Regulile oficiale ale jocului sunt întreținute de Federația Internațională de Șah
(FIDE). Jocul se desfășoară pe tabla de șah. Aceasta are o formă pătrată și
este împărțită în 8 linii și 8 coloane ce formează 64 de pătrate cu suprafețe
egale, numite câmpuri colorate alternativ în alb și negru.
La început fiecare jucător are 16 piese: 8 pioni, 2 turnuri (ture), 2 cai,2 nebuni, un rege și o regină. Unul
dintre jucători controlează piesele albe iar celălalt piesele negre. Jucătorii
mută pe rând, respectând anumite reguli; prima mutare (începutul partidei) revine jucătorului cu piese
albe. Scopul jocului este obținerea matului.
Acesta survine atunci când un rege este atacat și
nu poate evita capturarea. O victorie se consideră a fi un punct, existând
și situația de pat, atunci când punctul se împarte la cei doi jucători, când
partida se prelungește și nimeni nu poate bloca regele advers.
Expoziția republicană de marcofilie - Ploiești '79
Festivalul național Cântarea României - Ediția a II-al
Marcofilia este disciplină
care se ocupă cu colecționarea și studierea ștampilelor poștale. Se mai numește
și ștampilofilie.
Halele
Muzeul de istorie
Colegiul național Mihai Viteazu
Muzeul ceasului Nicolae Simache
Muzeul de artă
Palatul culturii
Colegiul național I.L.Caragiale
Strada Lipscani
Liceul Sfinții Petru și Pavel
Statuia vânătorilor
Prahova este un județ aflat în regiunea
istorică Muntenia din România. Este
cel mai populat județ din România (cu excepția capitalei București, oraș
aflat în vecinătatea sa, la sud) deși este doar al 33-lea din țară ca
suprafață. Județul se întinde pe o suprafață de 4716 kilometri pătrați, numără
aproximativ 830000 de locuitori și își are reședința în municipiul Ploiești. Ca
subunități administrative județul este compus din 2 municipii - Ploiești și
Câmpina, 12 orașe - Azuga, Băicoi, Boldești - Scăieni, Breaza, Bușteni,
Comarnic, Mizil, Plopeni, Sinaia, Slănic, Urlași, Văleni de Munte și 90 de
comune. Sus am postat harta, stemele interbelică, comunistă și actuală ale
județului Prahova precum și fotografiile câtorva clădiri reprezentative pentru cultura și arhitectura prahoveană, din vremuri diferite, precum și alte locuri de vizitat în acest județ.
Gara - Bușteni
Bulevardul Carol - Bușteni
Casa Hagi Prodan
Cazinoul - Sinaia
Piața nouă - Sinaia
Vila Bagdad - Slănic Prahova
Gura salinei - Slănic Moldova
Hotelul Palace - Bușteni
Casa Nicolae Iorga - Văleni de Munte
Gara - Văleni de Munte
Biserica domnească - Bușteni
Mănăstirea Suzana
Castelul Pelișor - Sinaia
Primăria Comarnic
Biserica și Monumentul din Azuga
Monumentul eroilor - Bușteni
Gara - Mizil
Castelul Foișor - Sinaia
Fabrica de hârtie - Bușteni
Castelul Cantacuzino - Bușteni
Cabana Caraiman - Bucegi
Cabana Cota 1400 - Sinaia
Cascada Urlătoarea
Cabana Valea Dorului
Crucea de pe Caraiman (Bucegi)
Cabana Piatra Arsă
Cascada Caraiman
Stațiunea Slănic Prahova
Cabana Gura Diham
Cramele Rotenberg
Mănăstirea Brebu
Mănăstirea și Peștera Ialomița
Clopotnița Mănăstirii Zamfira
Mănăstirea Zamfira
Băile Telega
Complexul turistic Susai
Castelul Iulia Hașdeu - Câmpina
Mănăstirea Sinaia |
___________ooOoo___________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
DIN INDUSTRIA BANCARĂ
Titlu de douăzeci acțiuni nominative 10000 lei 1912
Societatea anonimă pe acțiuni
Banca sindicatului agricol din Tecuci
Detaliu vignetă de pe o bancnotă americană
de dinaintea proclamării independenței SUA
Câteva ornamente decorative de pe
acțiuni italienești
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 29.10.2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu