Cargoul Teiuș a fost construit în Șantierul Naval Drobeta Turnu Severin
și livrat companiei Navrom Constanța în iunie 1978, în cadrul căreia a navigat
până în anul 1994 când a fost închiriat companiei Ritz Rom Marine, patronate de
grecul Nikolas Sissanis. În decembrie 1996 cargoul este arestat în Dakar –
Senegal în contul unor litigii de marfă de pe alt cargou românesc. În anul 1997
numele cargoului este schimbat în Tudor. În anul 2000 cargoul Tudor a fost
vândut unor indieni care după vreo șapte ani l-au tractat în India unde
probabil l-au dezmembrat. Câteva dintre caracteristicile navei au fost:
1. lungime – 88,62 metri
2. lățime – 12,8 metri
3.
pescaj
– 5,3 metri
4.
viteza maximă – 12,7 Nd
(1 nod = 1,852 km/oră)
5.
putea lua la bord maxim
42 de containere, iar pe punte putea încărca maxim 200 tone cherestea.
xxx
Amenajarea Porţile de Fier I este
cea mai mare hidrocentrală de pe Dunăre cu o puterea instalată totală de 2235
de MW, aproape cât trei reactoare ale centralei de la Cernavodă, aceasta
capacitate fiind operată în mod de egal de partea română şi de partea sârbă.
Numai această hidrocentrală mamut reprezintă aproape un sfert din puterea
instalată totală a Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie din
România. Timp de patru ani de zile, în perioada 1956-1960 a fost realizat
studiul tehnico-economic pentru această investiţie uriaşă. În septembrie 1964
au început lucrările iar pe 16 mai 1972 hidrocentrala a fost pusă în
funcţiune. Centrala Porțile de Fier I este amplasată la 15 km amonte de
orașul Drobeta Turnu Severin. Navigația pe Dunăre este asigurată prin
ecluze realizate pe ambele maluri şi în ambele sensuri. Sistemul Porțile
de Fier I este una din cele mai mari construcții hidrotehnice din Europa, lacul
său de acumulare cu un volum de peste 2200 milioane mc se întinde de la baraj
până la confluența cu râul Tisa, în ţara vecină, Ungaria. Lacul cuprinde
în principal zona Defileului Dunării, cel mai mare defileu din Europa,
cuprins între localitațile Baziaş şi Orşova. Constructia Sistemului Portile de Fier
I a inceput la data de 7 septembrie 1964, odata cu inaugurarea oficiala a
santierului. Obiectivul este simetric fata de axa Dunarii si este compus din
doua centrale hidroelectrice cu cate sase hidroegregate cu turbine Kaplan de
mare capacitate, doua ecluze cu dimensiuni de 310 m x 34 m (cate una pentru
fiecare parte) si un baraj deversor cu 14 campuri deversoare (cate 7 pentru
fiecare parte). Primul obiectiv pus in functiune pe partea romana a fost
ecluza, la data de 14 august 1969. Agregatele din centrala au fost puse in functiune
primul in data de 14 august 1970, iar ultimul in decembrie 1971. Inaugurarea
oficiala a obiectivului s-a facut la data de 16 mai 1972. Prin dimensiunile si
puterea lor instalata agregatele din centrale au fost cele mai mari de acest
tip din lume. La fel, prin dimensiunile sasurilor si prin cadere, ecluzele de
la Portile de Fier I se inscriu in lista celor mai mari constructii de acest
gen din lume.
xxxx
XXX
Liceul Traian din municipiul
Drobeta Turnu Severin, denumire actuală Colegiul
Național Traian este o prestigioasă instituție de învățământ liceal din
oraș, ce a fost înfiintat la data de 1 septembrie 1883 prin transformarea Școlii
normale din localitate. În clasa I gimnazială erau 70 de elevi și doi profesori
entuziaști: director și profesor de matematică Mihail N. Hergot și Ștefan Bodiu
– profesor de științe umaniste. În anul 1890 s-a pus piatra de temelie a
clădirii liceului în prezența primului ministru G. Manu. Proiectul a fost
realizat de către celebrul arhitect mehedințean Alexandru Săvulescu și era
menit a arăta latinitatea și unitatea noastră. Pe frontonul clădirii sunt
busturile poetului latin Ovidius, ale lui Vasile Alecsandri și Ion Heliade
Rădulescu, iar deasupra – două personaje feminine, întruchipări alegorice ale
Moldovei și Munteniei, ținând coroana învingătorului român. Locul era bine
ales, într-o zonă istorică, pe malul Dunării, în antica Drobeta, lângă piciorul
Podului lui Traian, în inima Olteniei lui Mihai Viteazu și a lui Tudor
Vladimirescu. Prima denumire a școlii, în anul 1891, a fost Liceul Neagoe
Basarab, după numele pieței în care a funcționat gimnaziul real (actuala Piață
Mircea), dar în anul 1892, după finalizarea construcției, la cererea
locuitorilor orașului care doreau să lege istoria acestei instituții de învățământ
de străvechea istorie dunăreană, vie încă prin vestigiile podului construit în
timpul împăratului Traian, a devenit Liceul Traian. În anul 1894 directorul
Theodor Costescu a introdus pentru prima dată într-o școală de stat uniforma de
elev. Acesta a transformat liceul într-un model național prin constituirea unui
corp profesoral de elită, dotarea cu laboratoare moderne, bibliotecă, internat
și grădină botanică. În anul 1897 s-a înființat Societatea corala “Doina” care
l-a avut ca dirijor pe Ștefan Paulian. Tot în acest an s-a înfințat și biblioteca
liceului care cinci ani mai târziu însuma 5000 volume. Profesorii și elevii liceului,
în anul 1919, au decis plantarea Stejarului Unirii, din respect și prețuire
pentru cei care și-au dat viața pentru țară. În anul 1933 s-a scris Imnul
Liceului Traian – autor poetul Gherghinescu Vania, fost elev al liceului. Patru
ani mai târziu, sub conducerea profesorului Al. Bărcăcilă a început construcția
aripii din partea de Sud Vest. În anul 1950, din respect și admirație pentru
“Luceafaărul poeziei românești” a fost expus în partea de nord a parcului
botanic al liceului, bustul lui Mihai Eminescu. În anul 1953 s-a finalizat
amenajarea cabinetelor de fizică, chimie, geografie, biologie, acesta din urma
fiind dotat cu specii rare de nevertebrate primite din Germania. Redau mai jos
alte câteva repere calendaristice din evoluția acestei școli:
·
1899
– s-a amenajat Grădina botanică a liceului
·
1897
– regele României – Carol I a vizitat școala
·
1922
– s-a demarat construirea internatului școlii – actualul Muzeu al Regiunii
Porților de Fier
·
1972
– în Parcul botanic al liceului s-a instalat grupul statuar Teodor Costescu și
elevul, dăltuit în marmură de Rușchița de sculptorii M.Onofrei și Carol
Umberto.
·
1978
– s-a amenajat Observatorul școlar
·
2003
– s-a inaugurat în partea de vest, corpul nou al clădirii liceului, construit
cu fonduri de la Banca Mondială
Împăratul Traian, nume complet, Marcus Ulpius Nerva Traianus(născut la data de 18 septembrie 53 în localitatea Italica Santiponce şi decedat la dat de 9 august 117 în localitatea Selinus Cilicia), împărat roman între anii 98 – 117, a fost al doilea dintre cei aşa-zişi cinci împăraţi buni ai Imperiului roman (Dinastia Antoninilor) şi unul dintre cei mai importanţi ai acestuia. În timpul domniei sale, imperiul a ajuns la întinderea teritorială maximă. Titlul său complet era IMPERATOR • CAESAR • DIVI • NERVAE • FILIVS • MARCVS • VLPIVS • NERVA • TRAIANVS • OPTIMVS • AVGVSTVS • FORTISSIMVS • PRINCEPS • GERMANICVS • DACICVS • PARTHICVS • MAXIMVS.
XXX
Meva Drobeta Turnu Severin este o companie producătoare de vagoane de marfă din România. Istoria companiei începe în anul 1882, prin înființarea Atelierului de reparații vagoane și locomotive la Turnu Severin. Între anii 1960 – 1968 a funcționat împreună cu Șantierul Naval din localitate, formând prin fuziunea cu acesta, unitatea Uzinele Mecanice. În anul anul 1991 a fost transformată în societate pe acțiuni, pentru ca în anul 1999 să fie achiziționată de Trinity Industriels și în anul 2002 de Internațional Railway Sistems. În acel moment, cifra de afaceri a MEVA se ridica la aproximativ 12 milioane euro. În anul 2008 cifra de afaceri a companiei s-a ridicat la suma de 89,4 milioane euro, profitul net fiind de 1,8 milioane euro.
CS Turnu Severin, pe scurt CS Severin (inițial Gaz Metan CFR Craiova), a fost un club de fotbal din municipiul Drobeta Turnul Severin. Clubul a luat naștere la Craiova în anul 2007 sub numele Gaz Metan CFR Craiova prin fuziunea grupărilor Gaz Metan Podari și CFR Craiova. Găzarii promovaseră cu un an în urmă în liga a treia, în timp ce feroviarii tocmai câștigaseră barajul de promovare în cel de-al treilea eșalon. După ce s-au finalizat discuțiile și s-au semnat actele, noul club Gaz Metan CFR Craiova, denumire ulterioară Gaz Metan Severin și-a stabilit obiectivul: promovarea în Liga a II-a, obiectiv ce s-a realizat abia în anul 2009. Cu o nouă conducere tehnică, Gaz Metan CFR Craiova face o figură frumoasă pe a doua scenă fotbalistică a țării, reușind să rămână neînvinsă zece jocuri la rând, la mijlocul campionatului.
În
sezonul 2009-2010 a avut cel mai bun parcurs în Cupa României,
fiind însă eliminată de CFR Cluj în optimile de finală. În sezonul
2011-2012 aceasta și-a schimbat denumirea în Gaz Metan Severin, aceasta
mutându-se de la Craiova pe stadionul Municipal din
Turnu-Severin. Echipa are un parcurs bun în campionat reușind să termine
sezonul pe locul 3. Profitând de faptul că FC Politehnica Timișoara nu primește
licența, echipa reușește să promoveze pentru prima dată în Liga I. În
sezonul 2012-2013 odată cu promovarea în Liga I echipa își schimbă
denumirea în CS Turnu Severin însă nu reușește să evite retrogradarea
întorcându-se după numai un singur an în Liga a II-a. La scurt timp după
retrogradare, echipa a fost dizolvată, lăsând Drobeta-Turnu Severin, fără un
club de fotbal pentru a doua oară în ultimii doi ani.
xxx
Județul Mehedinți este situat în sud-vestul României, regiunea
Oltenia-Banat. Reședința județului este municipiul Drobeta -Turnu Severin.
Există două posibile origini ale cuvântului Mehedinți: una latină, ce ar
deriva din anticul "mediam", colonie romană de lângă localitatea "Mehadia"
(Caraș-Severin) sau maghiară: "méhészkedés" - stupărit ("méhek"
însemnând albină). Imaginea albinelor în heraldica ținutului
regiunii Mehedințiului pare să confirme cea de-a doua origine etimologică.
Conform istoricului Bogdan Petriceicu Hașdeu, în a sa Istorie Critică a
Românilor, numele de Mehedinți vine de la Mehedinski, un termen slav
desemnând teritoriul din jurul orașului Mehadia, oraș aflat pe teritoriul
județului vecin Caraș Severin, la granița cu Mehedințiul. Ca subunități
administrative județul are în compunere 2 municipii – Drobeta Turnu Severin și
Orșova, 3 orașe – Strehaia, Vânju Mare și Baia de Aramă precum și 60 de comune.
Sus am postat stema și harta județului și mai jos pozele câtorva monumente de
cultură și arhitectură din acest județ, din vremuri diferite, dar și câteva
frumoase locuri de vizitat.
ÎN LIMBA MAGHIARĂ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu