Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea franceză ARVILLE,
arondată comunei COUETRON-AU-PERCHE, departamentul
SEINE ET MARNE, regiunea ILE DE FRANCE.
Biserica Maica Domnului
Arhitectură locală
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
___________xxx___________
O INSIGNĂ ȘI CÂTEVA
MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
2004 - Anul Ștefan cel Mare
Muzeul Militar Național
Putna - 2004
Cu ocazia împlinirii a 500 de ani de la moartea
marelui domnitor moldovean Ștefan cel Mare, Muzeul Militar Național a
declarat anul 2004 drept Anul Ștefan cel Mare, ocazie cu care s-au organizat
multe și diverse activități de elogiere a domnitorului.
Muzeul
Militar Național din București
a fost înființat în data de 18 decembrie 1923 prin Înaltul Decret nr. 6064,
semnat de regele Ferdinand I al României. Premergător constituirii acestui
muzeu a fost înființat în anul 1893 un muzeu al artileriei. Clădirea care apare
în vechile cărți poștale este fostul Palat al Artelor, edificiu construit pe
dealul Trocadero (Dealul Filaretului) pentru Expozițiunea
Generală București 1906, în locul în care se află în
prezent Parcul Carol I. Palatul, cu o suprafață de 2413 metri pătrați, a
fost proiectat de arhitecții Victor Ștefănescu și Ștefan
Burcuș și apoi, realizat de inginerul Robert Effingham Grant, directorul
general al Societății Române de Construcții și Lucrări Publice. Lucrările de
construcție a Expoziției au demarat la 15 mai 1905, iar fundațiile pentru
Palatul Artelor au fost așezate la 16 august 1905. Palatul Artelor
adăpostea „Muzeul trecutului nostru”,
destinat a conserva „tot ce privește neamul românesc, de la constituirea sa și
până în prezent” (1906). În anul 1919, Ministerul Agriculturii și Domeniilor a
cedat Ministerului de Război clădirea Palatului Artelor din Parcul Carol,
împreună cu alte două clădiri din apropiere, pentru a adăposti expozițiile și
patrimoniul viitorului muzeu militar. În anul 1923, în fața Palatului Artelor
(Muzeul Militar) a fost amplasat Mormântul Ostașului Necunoscut, ce avea
să devină locul național de pelerinaj și de reculegere în memoria celor 225000
de români care s-au jertfit pentru întregirea Neamului. Tot în scop memorial,
în holul de onoare circular al muzeului a fost așezat grupul statuar „Pe aici nu se trece”, înfățișându-i pe
Regele Ferdinand I al României și zeița Nike, zeița victoriei din mitologia
greacă, operă realizată în anul 1924 de sculptorul Ioan Iordănescu, iar pe
pereți, au fost gravate numele ofițerilor morți în război. Activitatea muzeului
a fost temporar suspendată în urma puternicului incendiu din vara anului 1938 și
a încetat definitv după cutremurul din anul 1940.Palatul a fost demolat în anul
1943, pentru ca în locul său să se amenajeze un complex memorial. În prezent,
pe locul ocupat odinioară de Palatul Artelor este amplasat Mausoleul din Parcul
Carol. La 9 mai 1957, muzeul a fost redeschis sub titulatura de Muzeul Militar Central, întâi în imobilul din
Bulevardul Nicolae Bălcescu nr. 5-7, apoi a fost mutat în clădirea fostei Școli
de infanterie și cavalerie din strada Izvor nr. 137. În perioada
1975-1987, director al muzeului a fost istoricul militar general-maior
Constantin Antip. În timpul directoratului său, în 1985, instituția s-a mutat
în actualul sediu din strada Mircea Vulcănescu nr. 125-127. Clădirea a fost în
trecut cazarma Regimentului de infanterie IV Ilfov nr. 21 și, ulterior, sediul
Comandamentului trupelor de grăniceri. Din 1990 instituția a revenit la
titulatura de Muzeul Militar Național.
În sălile sale, muzeul găzduiește o Expoziție
de Istorie Străveche, Colecția de arme albe și arme de foc,
Colecția de Machete (fortificații și tehnică militară), o bibliotecă cu carte
și reviste pe teme militare. În curtea muzeului sunt expuse piese de
artilerie și diverse tipuri de tehnică militară de infanterie și
de aviație. La intrarea în curte se află Monumentul Eroilor
Regimentului 21 Infanterie, operă a sculptorului Spiridon Georgescu. Muzeul
Militar Național are filiale locale și în alte trei orașe ale României: Oradea
(1971), Constanța (1985) și Bacău (1997).
Ștefan
al III - lea, supranumit Ștefan
cel Mare a fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433
la Borzeşti şi a decedat la 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel Bun a
avut mai mulţi fii şi nepoţi, iar Ştefan cel Mare este
nepot de fiu al lui Alexandru cel Bun. Însă, după obiceiul ca marii boieri să
aleagă succesorul la tron între fiii şi nepoţii fostului voievod, a fost uns
Ştefan domn, punându-se capăt unei perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel
Mare nu era nici măcar fiu legitim, ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu
nelegitim, şi prin urmare i-a fost mai greu să acceadă la tron. Totuşi avea
calităţi excepţionale, nu numai de vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de
organizare, şi, spre fericirea Moldovei, în general a românimii, a avut o
domnie lungă de 47 de ani. Este cea mai lungă domnie înainte de cea a regelui
Carol I în veacurile noastre. Se urcă pe tron în 1457, deci la un an după
Vlad Ţepeş în Muntenia, şi domneşte până în 1504. Moşteneşte o ţară în plină organizare,
dar care din punct de vedere economic începea să se dezvolte mai cu seamă
datorită împrejurării că reprezenta o regiune de tranzit între Europa centrală,
Polonia şi porturile de la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea două
porturi importante, Chilia şi Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă de
venituri, prin vămi. Chilia - după cum am spus - fusese a domnilor munteni, în
înţelegere cu regii unguri. Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la
munteni, atrăgându-şi prin aceasta duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare
este, pentru mica lui ţară, un voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe
urma comerţului internaţional. Vom vedea şi tragedia care va decurge din
pierderea, în timpul domniei lui Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia
şi Cetatea Albă. Se tot spune că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu
turcii. Nu e chiar adevărat. S-a bătut împotriva tuturor celor care voiau să-i
ştirbească relativa independenţă. Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care,
supărat că Ştefan luase Chilia de la munteni şi unguri, a venit să-l silească
să redevină vasal al regelui Ungariei, îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l
sileşte să treacă îndărăt Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi
împotriva polonezilor. Dar, bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară
au fost luptele sale cu turcii, în special în 1475, când Moldova este invadată
de o mare armată otomană condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al
turcilor. Nu uitaţi că suntem sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al
II-lea care a cucerit Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care
o atinge Imperiul Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata
turcă la Vaslui. Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez
Dlugosz spune că este cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl
proclamă „Athleta Christi”, adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii,
furioşi din pricina acestei înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al
II-lea în fruntea lor. În plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din
actuala Ucraină să atace Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea
apăra împotriva năvalei tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie
părăsesc armata lui Ştefan cel Mare pentru a se duce să-şi apere
vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu mica lui armată formată aproape numai
din boieri, slujitorii lui, şi din câteva cete din oraşe. Este învins la
Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la nord, iar Mehmet al II-lea nu
reuşeşte să cucerească cele două puternice cetăţi, din care mai puteţi vedea şi
astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea Neamţului. După ce a pârjolit ţara,
pentru ca turcii să nu se mai poată aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod
al Moldovei, iar Mehmet al II-lea se retrage. După această aventură — ca
să zic aşa —, Ştefan cel Mare îşi dă seama că trebuie să se înţeleagă cu
turcii, dar, din păcate, lucrurile se înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu,
în 1484, o nouă campanie a lui Baiazid al II-lea are drept scop, de data
aceasta, cucerirea celor două porturi despre care am vorbit, Chilia şi Cetatea
Albă. Şi cele două cetăţi cad, probabil printr-o trădare a genovezilor care
erau înăuntru şi care şi-au dat seama că nu se mai putea lupta împotriva
Imperiului Otoman, nefiind suficient de bine ocrotiţi de un mic voievod
creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei şi a Cetăţii Albe a
reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a Moldovei. Au început
să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut dezvolta cum s-a
dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu comerţ de tranzit
etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic, crucial pentru
dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron până la
bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii povesteşte
că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se făcuse
câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi plugurile.
Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea lui Ştefan
cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt ajutaţi cu
adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire împotriva altor
duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne lasă să fim
autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu bisericile
noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un tribut pe an. La
început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în Moldova, dar foarte
curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în fructuoasele lor
cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe nenorocirea celor două
principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea este într-adevăr perioada
când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune uimitoare, întinderea maximă:
în anii 1516 - 1517 otomanii au cucerit Siria şi Egiptul, apoi Arabia, iar sub
Soliman zis Magnificul (1520 - 1566) turcii cuceriseră Ungaria, şi în Africa
ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea însă, aceste cuceriri, exploatate cu
nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se transformă într-o povară. De aceea
ţările române, cu pământul lor rodnic, cu mari turme de oi şi cirezi de bovine,
au devenit indispensabile vistieriei împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării
capitalei Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică
în fiecare an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de
biserici clădite de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt
ctitoria lui, însă majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei
epoci imediat următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru
Rareş.(Sursa - Net - Horia Dumitru Oprea)
Mănăstirea
Putna, asezata la 72 de kilometri de Cetatea de Scaun a Sucevei,
este prima si cea mai importanta ctitorie a lui Stefan cel Mare, si strajuieste,
de peste cinci veacuri, tinutul legendar al Bucovinei. Manastirea a fost
ridicata de Stefan cel Mare pentru biruinta obtinuta in batalia de la Chilia,
din 25 ianuarie 1465, la indemnul si cu staruinta sihastrului Daniil. Lucrarile
de constructie ale manastirii au fost terminate in 1469, dar sfintirea ei a
avut loc la data de 3 septembrie 1470. Ridicarea zidurilor de imprejmuire ale
incintei si a turnurilor aferente lor a fost terminata dupa un deceniu de la
sfintire, in 1481. Dupa 3
ani insa, manastirea a
fost lovita de un puternic incediu care a afectat in mod grav constructia.
Stefan cel Mare nu s-a lasat insa si desi avea pe cap bataliile cu Baiazid al
II-lea, a refacut manastirea la fel de frumoasa cum fusese si inainte. In anul 1504 Stefan cel Mare a fost inmormantat in
incinta manastirii, dupa 47 de ani de domnie. In
1536 manastirea a fost
cuprinsa de un nou incediu, in care au ars casele domnesti, amandoua trapezele,
bucataria, spitalul si camara cu toate alimentele din interior. Dupa doua
decenii cladirile afectate de incediu au fost refacute, constructia casei
domnesti fiind chiar amplificata. In urmatorul secol Putna a cunoscut o stare
de inflorire. Monumentul a fost din nou devastat in anul 1653 de un incendiu
pus de ostile conduse de Timus Hmelnitki, amestecat in luptele pentru tronul
Moldovei dintre socrul sau Vasile Lupu si viitorul domn Gheorghe Stefan. Totusi
aceasta informatie nu este foarte sigura si unele cercetari au aratat ca in
acea perioada au avut loc alunecari de teren grave care au afectat fundatii
bisericii, motiv pentru care a trebuit demolata. Vasile Lupu a inceput
reconstructia manastirii, lucrari care au fost continuate de urmatorul
domnitor, Gheorghe Stefan si finalizate de abia in 1662 de catre Eustatie
Dabija, domnul de atunci al Moldovei. Lucrarile realizate in aceasta perioada
nu au avut in vedere doar biserica, ci intregul complex manastiresc,
constituind un moment important in istoria ansamblului monumental al Putnei. Intre anii 1854 si 1856, zidurile fostei case domnesti au fost
demolate pana la nivelul solului iar in locul lor au fost construite un corp de
cladiri care exista si in prezent. In aceeasi perioada zona de nord a fost
largita si s-a construit un zid de 23 de metri, langa care s-au construit un
nou corp de chilii. In partea de nord-vest s-a ridicat o masiva cladire cu
parter si etaj destinata staretiei. In anul 1859 au fost facute modificari la
forma acoperisului iar in anul 1882, pe locul turnului-clopotnita din lemn s-a
construit un turn inalt din zidarie, in care s-au instalat clopotele. In
urmatoarea perioada au mai urmat lucrari incheiate in 1902, prilej cu care a
fost refacut acoperisul bisericii dupa forma vechilor acoperisuri ale
monumentelor moldovenesti.
Tot cu ocazia trecerii a 500 de ani de la moartea domnitorului Ștefan cel Mare și Sfânt, Banca Națională a României a emis o monedă comemorativă din aur cu valoarea de 500 de lei (poza de mai sus).
Insigna - A.R.L.U.S.
(Asociaţia Română pentru strângerea Legăturilor cu Uniunea Sovietică)
A.R.L.U.S. este
prescurtarea de la Asociaţia Română pentru strângerea Legăturilor cu
Uniunea Sovietică, o asociaţie al cărei scop declarat era cunoaşterea
reciprocă şi promovarea legăturilor de prietenie dintre România şi URSS.
Iniţiativa de înfiinţare a acestei asociaţii a aparţinut unui grup de
intelectuali "de stânga", care se aflau în vizită în casa
profesorului Constantin I Parhon, în seara zilei de 20 octombrie 1944, devenită
apoi "Ziua Prieteniei româno-sovietice". Din această asociaţie au
făcut parte Traian Săvulescu, Dina Cocea şi multi alti intelectuali. Mihail
Sadoveanu a fost chiar preşedinte iar Lascăr Catargiu, vicepresedinte al ARLUS.
Deasupra am postat o fotografie cu sediul ARLUS din București, strada Batiște,
nr.14, astăzi sediul ARCUB.
În pozele de
deasupra îţi prezint un carnet de membru al ARLUS precum şi câteva timbre ale
epocii care promovau asociaţia ARLUS.
Centenarul Unirii 1918 -2018 Montreal - Canada
Medalia
Centenarului este menită să omagieze acei români-canadieni care prin
activitățile lor contribuie la buna reputație a comunității, se remarcă în
societatea canadiană și promovează cultura română. Medalia a fost creată de
artistul grafician Iulian Gherștoagă. Ea este rotundă, de culoare aurie, fiind
prevăzută cu o panglică roșie. Medalia înfățișează logoul Centenarului specific
Montrealului, cu conturul României Mari, frunza de arțar și inscripția
„Centenarul Unirii 1918-2018, Montréal, Canada”.
La 1 decembrie 1918 Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia,
constituită din 1228 delegaţi şi sprijinită de peste 100000 de persoane adunate
la eveniment din toate colţurile Ardealului şi Banatului, a adoptat o rezoluţie
care consfinţeşte unirea tuturor românilor din Transilvania şi întreg Banatul
cu România. Ziua de 1 decembrie 1918 marchează bilanţul luptei pentru
întregirea statală, care vine să încununeze precedentele acţiuni ale fraţilor
din Basarabia 27 martie 1918 şi Bucovina 28 noiembrie 1918. Poporul
român a valorificat conjunctura internaţională creată în urma primului război
mondial şi a ştiut să se afirme în contextul mişcării de eliberare a popoarelor
şi al victoriei principiului naţionalităţilor în Europa.
Rezoluţia
votată de Marea Adunare Naţională proclama: deplina libertate naţională pentru
toate popoarele conlocuitoare, egala îndreptăţire şi deplina libertate autonomă
confesională, înfăptuirea desăvârşită a unui regim curat democratic,
desăvârşita libertate de presă, asociere şi întrunire, libera propagandă a
tuturor gândurilor omeneşti, reforma agrară radicală precum și aceleaşi
drepturi şi avantaje muncitorilor români ca şi muncitorilor din statele
europene dezvoltate. Legea Unirii a fost ratificată prin decretul lege nr. 3631
din 11 decembrie 1918 de către regele Ferdinand I şi votată în unanimitate de
Adunarea Deputaţilor în şedinţa din 29 decembrie 1919.
Ziua Marinei române - Nava școală Mircea
Medalia de mai sus s-a bătut cu ocazia sărbătoririi Zilei Marinei Române în anul 2019. Pe avers este reprezentat zeul
Neptun călare pe un delfin și
inscripția ZIUA MARINEI ROMÂNE, pe marginea din stânga a medaliei, iar pe
revers se prezintă bricul Mircea și o timonă împreună cu inscripția NAVA ȘCOALĂ
MIRCEA, circular pe marginea superioară a monedei.Caracteristicile tehnice ale medaliei sunt: metal compoziție – trimetal, forma -
rotundă, diametrul – 50 milimetri, tiraj
- 300 exemplare și prețul unitar de achiziție cu TVA inclus – 75 lei.
Ziua Marinei a
fost oficializată ca onomastică a marinarilor militari români la data de 15
august 1902, de Sfânta Marie Mare, patroana Marinei Române. Serbarea oficială a
avut loc pe crucişătorul Elisabeta, primul crucişător al marinei române, unde au
fost prezenți toți ofițerii Diviziei de Mare și la care a luat parte și
Ministrul de Război, Dimitrie A. Sturdza. De atunci, anual, în data de 15 august, în toate porturile maritime și dunărene
ale României au loc frumoase serbări marinărești, concursuri, parade și defilări, cu oameni și
nave, cu participarea marinarilor civili și militari români. În ultimii ani la
aceste serbări participă și marinari ai unor armate străine.
Nava școală “Mircea” este o navă barc clasa A, construită din metal, dotat
atât cu pânze cât şi cu un motor Diesel naval, ce a fost lansată la apă în data de 22 septembrie 1938 la ora 15 şi 48 de minute
şi se mai află în funcţiune şi astăzi. Pe această navă s-au calit navigatorii nostrii si-au invatat aspra
scoala a marii, ducand cu mandrie in tarile straine falnicul tricolor
romanesc. La 3 iulie 1939, MIRCEA a plecat in primul sau mars de instructie in Marea Mediterana
unde a făcut escale in porturile Palermo, Toulon, Palma, Gibraltar, Alger si
Alexandria. Ultima escala a marsului ce
cuprindea vizite in Siria, Cipru si Insulele Grecesti, a fost anulata o data cu
atacul german asupra Poloniei. Astfel, pe data de 3 septembrie 1939, MIRCEA, intra in portul Constanta si
acosteaza in dana militara. Declansarea celui de-al doilea razboi mondial
avea sa insemne pentru nava-scoala MIRCEA,
inceputul unei lungi perioade, de peste 25 de ani, in care nu a mai executat
marsuri de practica de lunga durata si reprezentare a Marinei Militare si a
Romaniei in afara Marii Negre. Conducerea Marinei Militare a decis pentru
siguranta, ca MIRCEA sa fie dus, la 19 februarie 1941, la Braila, pe bratul
Arapu. Aici a stationat pana in vara anului 1944, continuand insa sa fie
utilizat ca nava-scoala. La inceputul lunii septembrie 1944, nava scoala MIRCEA, impreuna cu alte nave romanesti au fost preluate de
sovietici sub forma de captura si incadrate in flota proprie din Marea
Neagra. In urma repetatelor interventii ale autoritatilor romane,
oficialitatile sovietice au decis ca nava-scoala sa fie retrocedata Romaniei.
Astfel, doi ani mai tarziu, la 27 mai 1946, s-a desfasurat in portul Constanta
festivitatea de preluare a navei-scoala MIRCEA de la echipajul sovietic si reincadrarea ei in
Marina Romana. La ceremonialul retrocedarii au participat din partea
Romaniei, Regele Mihai I, membri ai guvernului, reprezentanti ai armatei si
Marinei Militare, ofiteri superiori sovietici precum si un numeros
public. Peste 70 de ani in care promotii de
marinari romani si-au facut ucenicia pe MIRCEA, s-au identificat mandri cu nava
scoala, facand ca marina romaneasca sa aiba distinctie printre celelalte tipuri
de arme. La bordul navei s-au pregatit marinari destoinici, profesionisti
pe drumul fara pulbere, infruntand capriciile marii. Echipajul dar si cadetii
ce s-au instruit pe MIRCEA au
privit de fiecare data cu emotie si mandrie steagul scump al patriei fluturand
in inalturi. Nimeni nu se indoieste ca MIRCEA este un real ambasador al Fortelor Navale si
poporului roman in lume. MIRCEA nu
este doar o scoala a cunostintelor marinaresti, ci si un bastion al
calirii caracterelor, al increderii si solidaritatii celor ce l-au servit timp
de 80 de ani. “Servesc marina, servesc patria”, este gandul unanim al echipajului, al cadetilor ce
deprind practic tainele marinaresti. Departe de tara, de casa si de cei dragi,
toti au gasit in MIRCEA marea
familie, la bine si la greu, actionand cu solidaritate si profund atasament.
Asa au putut, de fiecare data sa depasesca momentele de teama, nerabdare,
incertitudini. S-a demonstrat cu prisosinta ca in cei peste 80 de ani de
existenta MIRCEA este o adevarata scoala a curajului,
profesiei si barbatiei.
Jetonul - 10 - F. Czell & sohne
Jetoanele
sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca
dimensiune monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de
muzică, pentru procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces
într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare,
sau numele unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele
sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată.
În
fiecare jeton stă ascunsă o întreagă istorie a unei persoane, a unei familii ,
a unui monument ori clădire sau a unei unități economice care a influiențat
destinele unor persoane sau comunități locale într-o anume perioadă de timp.
Trebuie doar să descoperi ce se află în spatele acestor mici bucăți de metal și
atunci cu siguranță vei rămâne fascinat de aceste autentice izvoare istorice.
Jetoanele pe care le prezint aici amintesc de concernul Friedrich Czell & Sohne, înființat la mijlocul secolului al
XIX-lea, de unul dintre cei mai întreprinzători și mai bogați brașoveni, foarte
cunoscut în epocă și datorită produselor sale alcoolice (bere, vin, lichior)
apreciate de populație dar și pentru rolul jucat de familia acestuia în viața
socială și economică a regiunii din jurul Brașovului și nu numai, timp de
aproape 100 de ani.
Firma Friedrich Czell & Sohne ajunsese să dețină la
sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea monopolul
băuturilor alcoolice și în special al Berii în Țara Bârsei. Jetoanele au aversul
identic. Într-un cerc perlat la exterior este aplicată inscripția circulară
începînd din dreptul orei 7 și terminată în dreptul orei 5 – “F.CZELL &
SOHNE”. În dreptul orei 6 este aplicată o stea cu șase raze. În
centrul reversului perlat este aplicată valoarea nominală a jetonului. Până în
prezent se cunosc 5 valori nominale: 2, 10, 20, 100 și
200, toate jetoanele fiind rotunde cu diametrul de 22 milimetri. Jetonul cu
valoarea de 2 este confecționat din cupru,
cel de 10 – din zinc și celelalte – din alamă.
În
România berea a devenit populară pe la sfârșitul secolului al XIX-lea și
începutul secolului al XX-lea. În anul 1908 existau în vechiul regat 18 fabrici
de bere care produceau aproximativ 180000 hectolitri de bere. Tot cam în acest
timp în Transilvania funcționau 31 fabrici de bere. Istoria firmei Czell începe
în Transilvania. Friedrich Thomas Czell, un comerciant sas brașovean, născut la
data 19 septembrie 1816, ca fiu al unui producător de țesături de lână, a
început să facă avere din comerțul cu vinuri, ulterior exportând produse
textile aduse din Cehia. În anul 1855 ia ființă concernul “Friedrich Czell
& Sohne” (Friedrich Czell și fii) care avea
ca obiect de activitate exportul de lână în Anglia. Mai târziu fondatorul
firmei s-a orientat spre producerea și comercializarea spirtului, în acest sens
construind o fabrică în localitatea Cristian. Pentru a obține materia primă
pentru distileria sa F. Czell a depus eforturi pentru introducerea culturii
cartofului în zona Brașovului. Pe lângă spirt fabrica furniza și borhot pentru
creșterea porcilor. Afacerea mergea bine astfel că afaceristul s-a extins
înființând ferme de vite, o rafinărie de alcool și o fabrică de chibrituri. În
anul 1874 cumpără și o mină de cărbuni necesară pentru producerea de
combustibil necesar întreprinderilor sale.
În anul 1889 Czell construiește Fabrica de zahăr de la Bod iar în anul 1892
achiziționează Fabrica de spirt Dârste și construiește tot aici o nouă fabrică
de bere (capacitate de producție – 14000 hectolitri și 40 de angajați). Familia
Czell a schimbat fața Brașovului, construind palate, vile și amenajând lacul
Noua. Iarna tăiau blocuri de gheață depozitându-le în grote brașovene pentru
păstrarea la rece a berii. În anul 1905 frații Czell achiziționează Fabrica de
bere Luther din București ducând o politică agresivă de acaparare a tuturor
clienților bucureșteni. În anul 1908 concernul Czell deținea fabrici de bere la
Brașov, Miercurea Ciuc, Timișoara, Sighișoara, Cluj și București, fabrici de
spirt la Cristian, Dârste și Sibiu, fabrici de postav precum și întinse
suprafețe de vii. Pe bună dreptate frații Czell erau considerați stăpânii
industriei românești de bere. La începuturi berea era livrată în butoaie de
stejar cu capacități de 50, 100 și 200 de litri prin depozitul fabricii din
Dârste sau cel de pe Strada Lungă. Pentru clienții îndepărtați livrarea se
făcea pe calea ferata, la Dârste existând linie CF. Jetoanele cu valoarea 50,
100 sau 200 fac trimitere la capacitățile butoaielor de bere. Jetoanele erau
folosite ca modalitate de evidență a numărului de butoaie livrate. Clienții
plăteau o garanție diferențiată pentru butoaiele livrate. Butoaiele trebuiau
returnate ulterior, goale și în bune condițiuni împreună cu jetoanele, în
schimbul lor clienții își primeau înapoi garanția financiară. În privința
jetoanelor cu valorile 2, 10 și 20 se pare că au avut rol similar dar se referă
la volumul ambalajelor în care se livra lichiorul produs la Cristian.
La
schimbarea regimului politici de la noi concernul mai deținea doar 2 fabrici de
bere la Brașov și Timișoara și câteva terenuri agricole. A urmat naționalizarea
prin care statul a luat tot, fabrica din Brașov denumindu-se astăzi Aurora, iar
cea din Timișoara – Timișoreana (Extras dintr-un document semnat – Dorel
Bălăiță).
______________ooOoo______________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Marcelino Menendez Pelayo,
om pol critic si istoric literar spaniol,
a trăit între anii 1856 - 1912
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane de raționalizare
a bunurilor de larg consum din timpul războiului civil spaniol
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 23.09.2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu