Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea portugheză SOURE, districtul
COIMBRA și câteva trimiteri poștale ilustrate din vremuri diferite.
Biserica
Țesătoria
Râul Ancos
Biserica parohială
Râul Soure
Podul peste râul Arunca
Piața Miguel Bombarda
Parcul Dr. Oliveira Salazar
Capela Maica Domnului
Gara
Trimiteri poștale
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O CUGETARE PROPRIE
UN CAREU
DE DEFINIȚII REZOLVAT
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O EPIGRAMĂ PROPRIE
____________xxx___________
CÂTEVA
INSIGNE ROMÂNEȘTI
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
C.S. (clubul sportiv) Agronomia
C.S. (Clubul sportiv) Agronomia este un club sportiv bucureștean ce-și desfășoara
activitatea pe lângă U.S.A.M.V. (Universitatea de Științe
Agronomice și Medicină Veterinară)
din București. Clubul deține o frumoasă sală de sport unde se pot desfășura
jocuri de echipă din diverse discipline sportive dar și intreceri de atletism
pe distanțe scurte și medii. Competițiile sportive și evenimentele culturale sunt o
prezență constantă în viața studenților din campusul USAMV. Anual se desfășoară
o competiție cu mare tradiție în rândul studenților agronomi din toată țara
– Agronomiada,
care are loc, prin rotație, într-unul dintre cele cinci centre universitare cu
învățământ agronomic – București, Iași, Cluj, Timișoara și Craiova.
Bucegi
Munții Bucegi,
din inima Carpaților Meridionali, reprezintă o veritabilă bijuterie a naturii
în peisajul României. Pe o suprafață de aproximativ 300 de kilometri pătrați,
această regiune oferă o priveliște fascinantă în sălbăticia montană. De la
vârful lor emblematic, Omu, ce atinge culmea la peste 2.500 de metri, și până
la platourile stâncoase populate de Sfinxul și Babele, Bucegii te îmbie cu o
paletă de peisaje incredibile și trasee montane variate. Acești munți sunt
un adevărat paradis pentru cei ce caută conexiunea cu natura. Relieful lor,
modelat de mii de ani de acțiunea ghețarilor și a elementelor, dezvăluie o gamă
diversă de forme carstice: de la lapiezuri și doline până la chei și văi
pitorești. În adâncurile lor ascund peșteri și grote care atrag exploratorii
curioși. Fiecare pas pe aceste meleaguri este
însoțit de liniștea mănăstirii, de ciripitul păsărilor și de mirosul revigorant
al vegetației alpine. Munții Bucegi nu sunt doar un loc, sunt o experiență
intensă pentru cei ce își doresc să se avânte în inima naturii și să descopere
frumusețea sălbatică a acestor pământuri mărețe. Munții Bucegi se află în
partea estică a Carpaților Meridionali, ocupând o suprafață de aproximativ 300
de kilometri pătrați. Situați între Valea Prahovei la est și Culoarul
Bran-Rucăr și Valea Ialomiței la vest, acești munți impresionanți cad spre nord
către depresiunea Bârsei și spre sud până la Subcarpații de Curbură. Forma lor
amintește de o potcoavă deschisă spre sud, cu râul Ialomița izvorând din
centrul acesteia. Cel mai înalt punct al masivului este Vârful Omu, unde se
întâlnesc ramurile principale ale Bucegilor. Culmea principală a acestor munți
se găsește între Valea Prahovei și cea a Ialomiței, unde se pot observa forme
de relief variate și contrastante. Pe versantul prahovean, munții se ridică
abrupt și stâncoși, cu diferențe de nivel semnificative între 500 și 900 de
metri, în timp ce platoul Bucegilor oferă un peisaj de podiș înalt, cu
altitudini cuprinse între 1600 și 2400 de metri și o înclinare de la nord către
sud. În complexul montan Bucegi sunt incluse și alte formațiuni, cum ar fi
masivele Leaota și Piatra Craiului, împreună cu culoarele depresionare
Bran-Rucăr, Dragoslavele și Prahova. Denumirea „Bucegi” are o origine complexă
și fascinantă, fiind înrădăcinată adânc în istoria și cultura locală. Forma
arhaică „Bucegi” apare în documente istorice, cum ar fi actul ctitoricesc al
Mănăstirii Sinaia din 1695, unde se menționează construirea mănăstirii „la pustie
sub muntele Buceciul”. Acest toponim este încă folosit de bătrânii din Branul
de Sus. Lingviștii sugerează mai multe etimologii posibile. Una dintre ele
leagă numele de la antroponimul „Bucșa” sau de cuvântul „buceag”, care descrie
un covor de mușchi verde și moale sau un păduriș des și jos. Este posibil ca
tufele joase de jnepeni, numite buceag, să fi influențat denumirea
masivului. Alte teorii asociază numele cu
localități precum Bugeac din diverse județe sau cu Bugeacul istoric din
Basarabia, parte a regatului dacic al lui Burebista. Lingvistul Sextil Pușcariu
propune că numele „Buceci” se derivă de la un nume dacic autentic, „Buc” sau
„Bucur”, în mod similar cu alte toponime regionale ca „Măneciu” sau „Moeciu”.
Masivul Bucegi s-a format în cadrul orogenezei alpine, alături de întregul lanț
carpatic și sectorul Carpaților Meridionali. Acest proces geologic complex a
avut loc pe parcursul Neogenului și Cuaternarului, perioade în care Bucegii
s-au înălțat cu aproximativ 1000 de metri. Ridicarea masivului a fost
influențată de mișcările tectonice care au modelat relieful actual al
Carpaților. Structura geologică rezultată este caracterizată prin peisaje
spectaculoase, cu vârfuri impunătoare și formațiuni stâncoase impresionante.C.C.S.- Campionat fotbal copii
Istoria fotbalului românesc începe cu o menţiune
ambiguă. Se spune că la Arad, în anul 1888, “un grup de tineri bătea mingea”.
Sunt informații că pe teritoriile românești s-a jucat fotbal chiar și mai
demult. Marinarii englezi jucau fotbal în zona Dunării în anul 1865, cu 23 de
ani înainte ca tinerii arădeni să înceapă “să bată mingea”! Acest amănunt
reiese dintr-un document din arhivele marinei militare britanice. Este vorba
despre un raport al comandantului navei militare HMS “Cockatrice”, locotenentul
de marină Gillson, adresat amiralului Lord Paget, comandantul Flotei
mediteraneene din cadrul “Royal Navy”. Actul de naştere al fotbalului
românesc este datat 1888, fapt menţionat în toate cărţile de istorie şi
statistică din ţara noastră. În presa vremii s-a notat că în împrejurimile
Aradului, în zonele Ceala şi Pădurice, “se bătea mingea”. Peste doi ani,
tot la Arad, doctorul Iuliu Weiner (a studiat stomatologia la Londra) a adus în
ţară o minge şi regulile scrise pe o hârtie. La Arad, pe 15 august 1899,
pe terenul viran de lângă Uzina de Vagoane s-a desfăşurat primul meci susţinut
de jucătorii înscrişi la “Societatea de fotbal din Arad”. Tot la Arad, pe 25
octombrie a avut loc primul meci internaţional, între o formaţie locală şi
echipa Politehnicii din Budapesta, întâlnire câştigată de maghiari cu scorul de
10-0. ?! Sunt informații că pe teritoriile românești s-a jucat fotbal
chiar și mai demult. Marinarii englezi jucau fotbal în zona Dunării în anul
1865, cu 23 de ani înainte ca tinerii arădeni să înceapă “să bată mingea”!
Acest amănunt reiese dintr-un document din arhivele marinei militare britanice.
Este vorba despre un raport al comandantului navei militare HMS “Cockatrice”,
locotenentul de marină Gillson, adresat amiralului Lord Paget, comandantul
Flotei mediteraneene din cadrul “Royal Navy”. Actul de naştere al
fotbalului românesc este datat 1888, fapt menţionat în toate cărţile de istorie
şi statistică din ţara noastră. În presa vremii s-a notat că în împrejurimile
Aradului, în zonele Ceala şi Pădurice, “se bătea mingea”. Peste doi ani,
tot la Arad, doctorul Iuliu Weiner (a studiat stomatologia la Londra) a adus în
ţară o minge şi regulile scrise pe o hârtie. La Arad, pe 15 august 1899,
pe terenul viran de lângă Uzina de Vagoane s-a desfăşurat primul meci susţinut
de jucătorii înscrişi la “Societatea de fotbal din Arad”. Tot la Arad, pe 25
octombrie a avut loc primul meci internaţional, între o formaţie locală şi
echipa Politehnicii din Budapesta, întâlnire câştigată de maghiari cu scorul de
10-0. ?!C.T.A. (Cerc tehnico aplicativ, probabil infanterie)
Cercurile
tehnico aplicative (C.T.A.) erau
forme de pregătire specială în cadrul formațiunilor de pregătire militară a
tineretului pentru apărarea patriei (P.T.A.P.). Pentru a înțelege contextul
apariției formațiunilor PTAP să nu uităm că, urmare a creării NATO (1949), la
14 mai 1955, din inițiativa Uniunii Sovietice, apare al doilea bloc militar
(Pactul de la Varșovia, semnat de toate statele comuniste) în scopul apărării
colective împotriva unei agresiuni externe. Cu toate acestea, la data de 20
august 1968 o forță militară a Pactului de la Varșovia (formată din 23 divizii
sovietice și 6 din partea altor țări comuniste) invadează Cehoslovacia pentru a
înăbuși mișcarea reformatoare de acolo, împotriva URSS. E de reținut că
România nu a participat la această acțiune, supărând rău de tot “prietenul de la răsărit”. O invazie
asemănătoare celei din Cehoslovacia era iminentă și în România. La data de 15
noiembrie 1968 în România s-a adoptat Legea nr. 33 care a instituit pregătirea
tineretului pentru apărarea patriei. Conducerea acestei pregătiri a fost
încredințată UTC-ului, sprijinit de mai multe structuri administrative,
militare și civile. Toți băieții și fetele cu vârste incluse între 18 – 20 ani
erau incluși în formațiunile de PTAP. Pregătirea consta în pregătire militară
generală, cunoașterea armelor de nimicire în masă și a modului de protecție
împotriva lor, apărare locală antiaeriană, pregătire sanitară și de prim ajutor
precum și pregătire de specialitate, în cadrul cercurilor tehnico-aplicative de
pe lângă unitățile militare. Tinerii purtau pe timpul pregătirii o uniformă
albastră asemănătoare cu cea a gărzilor patriotice (dar care era kaki)
iar manualele după care se pregăteau erau asigurate de către Ministerul
Apărării Naționale. Adeseori se organizau tabere și concursuri pe tematici
specifice. Pentru
stimularea tinerilor participanți la pregătire se acordau diplome, medalii,
insigne și alte stimulente. Cu privire la ce reprezintă semnul grafic de pe
această insignă nu am nicio părere.
Insigna - C.S.D.R.
(Confederația Sindicatelor Democratice din România)
Confederația Sindicatelor Democratice din România (C.S.D.R.) s-a
înființat în anul 1994, prin desprinderea din CNSLR-Frăția iar primul său președinte a fost
Victor Ciorbea, Astăzi CSDR numără aproximativ 350000 membri. CSDR este
persoană juridică română de drept privat, a cărei activitate se desfășoară pe
tot teritoriul țării în conformitate cu prevederile Constituției și ale Legii
sindicatelor. Sediul central al CSDR este situat în municipiul București,
strada Walter Mărăcinenau, nr.1-3, sector 1. CSDR își întemeiază conceptele de
valori și strategia pe dreptate, echitate și justiție socială în evaluarea
reală a eficienței muncii și a consecințelor sociale ale acesteia. Politica
CSDR acționează în plan social prin atitudini non-violente, întemeiate pe
argumente, pe realități fără a exita atunci când este cazul în a impune forța
argumentelor în afirmarea corectă pentru salariați și societate a ordinii și
statului de drept, a respectului legii. CSDR își concepe în mod obiectiv scopul
activității de pe pozițiile democrației sindicale și solidarității sociale,
acționând pentru:- promovarea și apărare intereselor profesionale, economice, sociale și culturale ale membrilor săi
- realizarea unității de acțiune sindicală
- elaborarea unor proiecte de acte normative care privesc activitatea sindicală, socială, economică, profesională și culturală a membrilor săi
- negocierea contractului colectiv de muncă la nivel național
- eliminarea discriminării forței de muncă și asigurarea egalității de șanse și tratament a membrilor săi
- consacrarea legislativă a protecției sociale pentru beneficiarii ajutorului de șomaj și identificarea mijloacelor de recalificare a membrilor de sindicat disponibilizați, etc
Insigna - C.F.R.
Căile
Ferate Române (CFR) este compania națională de
transport feroviar a României. CFR administrează infrastructura,
transportul de călători și marfă pe calea ferată din țară. Rețeaua este
integrată semnificativ cu alte rețele feroviare europene, oferind servicii
paneuropene de transport de pasageri și marfă. CFR, ca instituție, a fost
fondată în anul 1880, după ce prima cale ferată pe teritoriul actual al
României a fost deschisă în anul 1854. Prima cale ferată din lume s-a inaugurat
în data de 15 septembrie 1850 în Anglia, între oraşele Liverpoool şi
Manchester. Pe actualul teritoriu românesc prima linie a fost deschisă
pe data de 20 august 1854 și făcea legătura între Oraviţa şi
Baziaş.Linia, având o lungime de 62,5 km, a fost folosită inițial doar pentru
transportul cărbunelui. De la 12 ianuarie 1855 linia a fost
administrată de Căile Ferate Austriece, Banatul fiind în acel timp parte a
imperiului austriac. După diverse îmbunătățiri tehnice la linie în
următoarele luni, relația Oravița - Baziaș a fost deschisă pentru traficul de
pasageri la data de 1 noiembrie 1856. Pe data de 1 septembrie 1865,
compania engleză John Trevor-Barkley a început construcția liniei ferate
Bucureşti - Giurgiu, date în folosinţă în dat de 26 august 1869. În
septembrie 1866 Parlamentul României a aprobat construcția unei linii
ferate de 915 km, de la Vârciorova (malul Dunării - judeţul Mehedinţi de
astăzi) până în oraşul moldovenesc Roman, trecând prin Piteşti,
Bucureşti, Buzău, Brăila, Galaţi, şi Tecuci. Costul construcției era la acel
timp de 270000 de franci de aur pe kilometru și construcția a fost încredințată
consorțiului german Strousberg. Linia a fost deschisă în mai multe faze - prima
parte, Piteşti - Roman a fost deschisă la 13 septembrie 1872, iar partea
Varciorova - Pitești pe 9 mai 1878. Compania națională CFR se compune din
opt Sucursale Regionale de Cale Ferată, cu sedii în București, Craiova,
Timișoara, Cluj, Brașov, Iași, Galați și Constanța. În cadrul programului de
restrucutrarea a Companiei naționale CFR se are în vedere o organizare nouă, pe
patru regionale, prin desființarea regionalelor CFR Galați, Constanța, Craiova
și Brașov. Sus am postat logo-ul C.F.R. precum și o modernă și puternică
locomotivă realizată de către economia românească.______________ooOoo____________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Acțiune Institutul de credit și economii
ECONOMUL - CLUJ - 1 ianuarie 1887
Detaliu vignetă de pe o felicitare japoneză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 18.07.2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu