1. Bancnota suvenir de 0 Euro, cu reprezentarea Arcului
de Triumf din municipiul București este realizată în una din imprimeriile
acreditate de către Banca Centrală Europeană, având caracteristici de
securitate similare bancnotelor reale și un design unic, atrăgător, asemănător,
dar nu confundabil cu acestea. Proiectul de promovarea a obiectivelor turistice
și marilor conducători, renumiți în întreaga lume este o inițiativă, marcă
înregistrată apărută în Franța în anul 2015. De-a lungul timpului, pe aceste bancnote
suvenir au apărut celebrele obiective precum: Sagrada Familia (Barcelona,
Spania), Domul din Köln (Germania), Castelele de pe Valea Loarei, Poarta
Brandenburg (Berlin, Germania), Arcul de Triumf (Paris, Franța). În România,
mai sunt și alte obiective care apar pe celebrele bancnote: Cetatea de scaun a
Sucevei, Palatul Culturii din Iași, Cetatea Alba Carolina, Masivul Bucegi,
Castelul Carei, etc
Aici prezint bancnota
suvenir de 0 euro – ce reprezintă un grandios monument de cultură și
arhitectură din București – Arcul de Triumf. Dacă pe revers sunt prezentate
importante monumente europene de cultură și arhitectură (Sagrada Familia –
Spania, Colosseumul – Italia, Poarta Brandenmburg – Germania și Turnul Eiffel -
Paris) pe avers este prezentat Arcul de Triumf din București. Această
bancnotă e fost emisă într-un tiraj de 11000 de exemplare.
Arcul de Triumf este un
monument reprezentativ al capitalei, situat pe Şoseau Kiselef, în sectorul 1,
la intersecția cu bulevardele Constantin Prezan, Alexandru Averescu și
Alexandru Constantinescu. A fost construit în amintirea Marii Uniri, în anul
1922. Restaurarea monumentului a avut loc în perioada anilor 1935–1936, sub
conducerea arhitectului buzoian Petre Antonescu și încă odată în anul
2014. El
comemorează victoria României în primul
război mondial. Monumentul este de formă paralelipipedică, are o singură
deschidere, înălțimea de 27 de metri, pe o temelie cu dimensiunile de 25 x 11,5
metri. În anul 1922, în contextul încoronării regelui Ferdinand I și a reginei Maria ca suverani ai României
Mari, comisia pentru organizarea serbărilor încoronării a apelat la serviciile
arhitectului Petre Antonescu ridicarea unui impunător Arc de Triumf în zona nordică a capitalei, pe șoseaua
Kiseleff. Din cauza timpului scurt însă, doar scheletul construcției a fost
turnat în beton armat, minunatele basoreliefuri exterioare fiind realizate din ipsos, ceea ce a determinat – odată
încheiate serbările încoronării (în 16 octombrie 1922, când s-a organizat un
spectacol, evocând lupta poporului român pentru unitate statală, la festivități
participând reprezentanți din peste 20 de state europene, din Statele Unite ale
Americii și Japonia, fapt ce a semnificat o largă recunoaștere internațională a
noii realități naționale statale) – o degradare progresivă, cauzată de
intemperii, a aspectului exterior al Arcului de Triumf, acesta ajungând la
începutul anilor 1930 un „monument incomod” pentru imaginea „Micului Paris”
interbelic. De-abia în 1932, în urma unui articol al lui Mihai Mora intitulat
sugestiv „O datorie imperioasă”, situația deplorabilă a Arcului de Triumf
revine în atenția opiniei publice, decizându-se nu demolarea monumentului
construit în 1922, așa cum ceruseră unele personalități, ci înlocuirea
basoreliefurilor din stuc de pe
acesta cu unele definitive, din piatră sau marmură de Rușchița. De data aceasta, autorul,
același Petre Antonescu, a dat edificiului o notă mult mai sobră în ceea ce
privește finisajul exterior, cerând artiștilor pe care i-a cooptat la lucrări
să se încadreze în această nouă manieră de lucru. Printre artiștii care au
lucrat la finisaj se numără Constantin Baraschi, Alexandru Călinescu, Mac
Constantinescu, Ion Jalea, Dimitrie Paciurea și Costin Petrescu, toți nume
cunoscute în perioada interbelică. Pe fațada sudică, sculptorii Mac
Constantinescu și Constantin Baraschi au dăltuit fiecare câte o reprezentare
simbolică a Victoriei.
Amplasate identic pe fațada de nord se găsesc alegoriile Bărbăție de Ion Jalea și Credință de Constantin Baraschi, precum și
alte două Victorii create de Cornel Medrea și Dimitrie
Onofrei. Pe corpul monumentului sunt aplicate şi unele înscrisuri interesante
pentru istoria naţională, precum și chipurile chipurile regelui Ferdinand si reginei Maria.Populația, și cu precădere numeroasele
asociații și societăți ale foștilor combatanți din primul război mondial, a
contribuit cu peste 7 milioane de lei la edificarea Arcului de Triumf,
răspunzând cu promptitudine subscripțiilor lansate în cursul anului 1935 de
Ministerul Apărării Naționale. Odată adunate sumele necesare, anul 1936 a fost
consacrat integral definitivării monumentului, care a fost construit din granit
de Deva, în stil clasic, după modelul marelui Arc de Triumf de la Paris. Arhitectul Victor G.Stănescu a fost însărcinat cu controlul tehnic
și administrativ al lucrărilor, care au început în aprilie 1935 și au durat un
an și jumătate. Ceremonia inaugurării a avut loc la 1 decembrie 1936, când se
împlineau 18 ani de la Unirea Transilvaniei cu România. Momentul a fost marcat
de participarea regelui Carol al II-lea, a mamei sale, regina Maria, a prințului moștenitor Mihai, a membrilor guvernului României și a
numeroși invitați de onoare din țară și din străinătate.După venirea la putere
a comuniștilor în România,
Arcul de Triumf a fost „mutilat” prin scoaterea de pe părțile laterale a celor
două texte ale proclamațiilor regelui Ferdinand către țară, cu ocazia intrării
României în războiul de întregire și cu prilejul încoronării de la Alba Iulia
din 1922. De asemenea, au fost scoase de pe frontispiciul de pe fațada sudică
monumentului efigiile regelui Ferdinand Întregitorul, și ale reginei Maria,
realizate de sculptorul Alexandru Călinescu, și au fost distruse, fiind
substituite de două mari flori de piatră. După 1989, florile de piatră au fost
date jos, și au fost montate două medalioane din bronz, ce înfățișează
chipurile regelui Ferdinand și al reginei Maria, înlocuindu-le pe cele
originale, și inscripțiile de pe panourile laterale nefiind refăcute. Astăzi,
Arcul de Triumf reprezintă unul din simbolurile binecunoscute ale capitalei
României. Cu toate acestea, fostul primar al Bucureștiului, Sorin Oprescu a declarat că
Primăria nu deține actul de proprietate pentru Arcul de Triumf. Arcul de Triumf
adăpostește un mic muzeu, care poate fi vizitat doar cu anumite ocazii
speciale. Vizitatorii pot vedea patru expoziții: Marele Război al Reîntregirii
Neamului (fotografie și
film), Heraldica Marilor
Familii Boierești (efigii din
bronz, fotografii), Arcul de
Triumf în Imagini (fotografii,
machete), Marea Unire de la
1918 ( unde se găsesc și
coroanele și sceptrul regal reproduse 1:1, fotografii) și pot urca pe terasa
superioară.Conform unei expertize tehnice, încă din 1980 erau înregistrate
grave degradări ale construcției care impuneau executarea unor lucrări de
reparații capitale. Degradările structurale se referă la macerarea unor zone de
zidărie, din cauza umezelii excesive provocate de infiltrațiile de apă și
favorizate de lipsa totală de ventilație, precum și la fisurarea rampelor de
scară și a unor zidării, consecințe ale cutremurelor din 1940 și 1977.În
perioada ianuarie 2014 - 28 noiembrie 2016 s-au executat lucrări de consolidare
și renovare a arcului de triumf. Cu
această ocazie, pe părțile laterale au fost refăcute cele două texte ale
proclamațiilor regelui Ferdinand către țară, cu ocazia intrării României în
războiul de întregire și cu prilejul încoronării de la Alba Iulia din 1922.
2. În anul 2024 Banca Națională a statului sud american Argentina a pus în circulație pentru prima dată o interesantă bancnotă cu valoarea de 20000 pesos.
2. În anul 2024 Banca Națională a statului sud american Argentina a pus în circulație pentru prima dată o interesantă bancnotă cu valoarea de 20000 pesos.
Pe aversul acesteia este reprezentat chipul lui Juan Bautista Alberdi –
importantă personalitate argentiniană, iar pe revers este reprezentată casa din
localitatea Tucuman, în care s-a născut acest personaj.
Juan
Bautista Alberdi a
fost un prozator, jurist, diplomat și om politic
argentinian care s-a născut la data de 29 august 1810 la Tucuman - Argentina și
a decedat la data de 19 iunie 1884 la Neuilly-sur-Seine – Franța. Opera sa a
influiențat elaborarea Constituției de la 1853. Scrierile sale literare aparțin
în special satirei sociale și dintre ele enumăr:
- Predică în pustiu – 1838
- Crima de război – 1870
- Pelerinajul luminii zilei – 1878
- Scrisori quillotaneze - 1853
Casa
natală a lui Juan Bautista Alberdi era situată în localitatea natală – Tucuman,
pe fosta stradă Cabildo, azi 25 Mai, vis a vis de Piața Independenței, astăzi
din păcate demolată. Casa se învecina la sud cu Pedro Cayetano Rodriguez iar la
nord cu Lorenzo Dominguez. După moartea proprietarilor casa a fost închiriată pentru diverse afaceri. În 1916, aici a funcționat
barul „Centenario”. La sfârșitul anilor 1920 și începutul secolului al XX-lea,
a găzduit un alt bar foarte popular, „Tokio”. Apoi, timp de aproape trei
decenii, pe același loc a fost înființat magazinul de mobilă „Zaffaroni”.
3. Bancnotele locale de promovare – Sanislău. Comuna Sanislău nu este un reper
turistic care să atragă autocare cu vizitatori, însă pentru localnici este un
colț de rai cu care se mândresc. Și un astfel de localnic, Ovidiu Gavril Oprea,
numismat pasionat, a luat decizia de a aduce satul său în atenția lumii,
lansând o serie de 3 bancnote fantezie care pun lumina reflectorului pe cel mai
important monument al satului, biserica ortodoxă „Sfinţii Arhangheli Mihail şi
Gavril” , finalizat în anul 1910.
Cele 3 bancnote cu cupiurile de 100, 200 și
500, sunt tipărite pe hârtie cu filigran și au elemente vizibile în lumina UV.
Fiecare bilet poartă una din culorile drapelului național.
Aversul este comun,
cu orientare orizontală, prezentând o imagine a Bisericii Ortodoxe „Sfinţii
Arhangheli Mihail şi Gavril”, din laterală (imaginea principală), respectiv una
din față (imaginea secundară), cu câte un citat din Biblie în zona centrală sus
a biletului. Reversul este diferit, cu orientare modernă verticală, biletele de
100 și 200 având imaginea unor icoane din biserică iar biletul de 500 având o
imagine cu interiorul bisericii. Deasupra imaginilor, apar citate din Psalmi,
diferite pe fiecare bilet.
Comuna Sanislău este aşezată în
nord-vestul României, în extremitatea sud-vestică a judeţului Satu Mare, la o
distanţă de 55 km. de municipiul Satu Mare şi la o distanţă de 17 km. de
municipiul Carei. Comuna este formată din 3 (trei) sate aparţinătoare,
respectiv: Sanislău, reşedinţa comunei şi satele Horea şi Marna Nouă. Prima atestare documentară a comunei Sanislău
datează din anul 1347 sub denumirea de Zanyslaw, după moşia cu acelaşi nume sau
chiar după voievodul românilor Stanislav, menţionat în secolul al XIV-lea în
comitatul Satu Mare. In anul 1476 apare pentru prima dată denumirea de Sanislo,
iar în anul 1772 Szaniszlo.
Biserica Ortodoxă „Sfinţii
Arhangheli Mihail şi Gavril” din Sanislău a fost ridicată în anul 1910, fiind
încadrată în rândul monumentelor istorice, iar în anul 2010 şi-a sărbătorit
Jubileul 100 ani. Biserica Romano-catolică din Sanislău a fost construită între
anii 1816-1824, căpătând aspectul actual în anul 1925. Biserica reformată din Sanislău
datează din secolul al XV-lea, iar ca urmare a deteriorării aceasta a fost
renovată în anul 2013.
4. Loteria națională
a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează farurile spaniole.
Aici se prezintă un bilet de loterie
din data de 27 octombrie 2007 prin care se popularizează Farul Punta
Negra (Murcia).
Farul Punta Negra, cunoscut și sub numele Farul Aguilas este situat la 30 de metri deasupra nivelului mării pe un promontoriu stâncos la poalele Castelului San Juan din frumosul oraș Águilas, provincia Murcia, undeva în Golful Levante din Águilas, un frumos oraș din Murcia. Farul Punta Negra este în funcțiune din 1973. El a fost construit pe locul unui far mai vechi construit în în anul 1860, denumit Farul alb. Actualul far are o înalțime de 30,9 metri și o rază de acțiune de 24 kilometri, fiind prevăzut cu sisitem electric de iluminare.
Farul Punta Negra, cunoscut și sub numele Farul Aguilas este situat la 30 de metri deasupra nivelului mării pe un promontoriu stâncos la poalele Castelului San Juan din frumosul oraș Águilas, provincia Murcia, undeva în Golful Levante din Águilas, un frumos oraș din Murcia. Farul Punta Negra este în funcțiune din 1973. El a fost construit pe locul unui far mai vechi construit în în anul 1860, denumit Farul alb. Actualul far are o înalțime de 30,9 metri și o rază de acțiune de 24 kilometri, fiind prevăzut cu sisitem electric de iluminare.
5. Creițarul cu filet de la monetăria din Baia Mare. Unul dintre aspectele interesante
ale bătutului de monede din timpul Revoluției de la 1848-1849 a fost utilizarea
așa-numiților „creițari cu filet”.
Aceste monede, bătute în timpul revoluției,
au fost ulterior modificate: cele două fețe ale lor puteau fi desfăcute prin
înșurubare, iar interiorul era gol. Sunt cunoscute astfel de monede cu valori
de un creițar, trei creițari și șase creițari. Unele teorii susțin că aceste
monede au fost create special pentru a ascunde mesaje secrete în compartimentul
din mijloc. De aici și denumirile populare de „ban spion” sau „ban curier”.
Alte ipoteze sugerează că transformarea lor s-a produs mai târziu, în perioada
represiunii de după înfrângerea revoluției, și că acestea erau folosite pentru
a păstra mici relicve legate de evenimentele din 1848-1849. Această din urmă
ipoteză este susținută și de un creițar de trei unități aflat în colecția
Muzeului Național al Ungariei. La exterior, moneda arată exact ca oricare alta
bătută în timpul revoluției. Pe avers are o inscripție în limba maghiară
(„MAGYAR KIRÁLYI VÁLTÓ PÉNZ”), stema Ungariei încoronată și valoarea nominală
„3–K”. Pe revers se află inscripția „HÁROM KRAJCZÁR”, anul emiterii (1849) și
marca monetăriei („N.B.” – Nagybánya, adică Baia Mare). Doar observatorii
atenți pot remarca tăietura fină de pe marginea monedei. Odată desfăcută,
aceasta își dezvăluie adevăratele secrete: pe suprafețele interioare sunt
atașate două portrete minuscule – unul reprezentând un tânăr cu păr castaniu,
iar celălalt un bărbat mai în vârstă, purtând o pălărie cu pană. Este vorba
despre Petőfi Sándor și Bem József.
Sándor Petőfi a
fost un poet romantic maghiar, provenit dintr-o familie de origine sârbă,
erou al Revoluției de la 1848 din Ungaria și Transilvania, care a trăit între
anii 1823 – 1849. Bem Josef, nume real și complet - Józef Zachariasz Bem a
fost un general polonez, comandantul armatei revoluționare maghiare în timpul Revoluției
de la 1948, care a trăit între anii 1795 – 1850.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
CACOFLIC
PENTRU MINȚI JUCĂUȘE
UN CAREU
DE DEFINIȚII REZOLVAT
O EPIGRAMĂ PROPRIE
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________ooOoo____________
O PLACHETĂ,
O MEDALIE ȘI CÂTEVA
INSIGNE ROMÂNEȘTI
Regina Maria - Mărțișor 1 martie 1902
Majestatea Sa
Maria, Regină a României, Principesă a Romaniei, Principesă de Edinburg și
de Saxa Coburg și Gotha, născută Marie Alexandra Victoria, din Casa de
Saxa – Coburg și Gotha (născută la data de 29 octombrie 1875 în localitatea
Eastwell Park, ducatul Kent din Anglia şi decedată la data de 18 iulie 1938 în
Sinaia), a fost mare prinesă a Marii Britanii şi Irlandei, consoarta regelui
Ferdinand şi regină a României. A fost nepoata reginei Victoria a Marii
Britanii.Este mama regelui Carol al II-lea al României.
Viitoarea regină Maria a României s-a născut pe 3 octombrie 1875,
fiind fiica ducelui de Edinburgh, Alfred, al doilea fiu al
reginei Victoria (devenit după 1893 duce de Saxa-Coburg-Gotha), şi a
marii ducese ruse Maria Alexandrovna. Maria, principesă de Edinburgh, s-a
căsătorit cu Ferdinand, principele moştenitor al coroanei României, în
decembrie 1892. A avut şase copii: Carol (1893 - 1953), Elisabeta (1894 -
1961), Mărioara (1899 - 1961), Nicolae (1903 - 1978), Ileana (1908 - 1991) şi
Mircea (1913 - 1916). Personalitate puternică, femeie foarte frumoasă,
extrem de iubită de armată, se pare că Maria a îndrăgit cu adevărat România. În
al doilea război balcanic a îngrijit în lagărul de holerici de la Zimnicea
bolnavii întorşi din Bulgaria. Se pare că a avut un rol important în
luarea deciziei României din 1916 de a intra în război alături de Antantă.
Regina Maria a încetat din viaţă pe 18 iulie 1938, inima ei fiind depusă
la Balcic iar trupul în gropniţa domnească de la Curtea de Argeş. „Înainte de a
fi condusă de la Palatul Cotroceni pe ultimul ei drum, regina a fost salutată
de militari cu baionetele înfipte în pământ şi cu patul armei în sus, gest unic
pe care Armata nu l-a oferit niciodată unui alt om.” TESTAMENTUL REGINEI MARIA
Ţării mele şi Poporului meu,
Când veţi ceti aceste slove, Poporul
meu,
eu voi fi trecut pragul Tăcerii
veşnice,
care rămâne pentru noi o mare
taină.
Şi totuşi, din marea dragoste ce
ţi-am purtat-o,
aş dori ca vocea mea să te mai
ajungă încă odată,
chiar de dincolo de liniştea
mormântului.
Abia împlinisem 17 ani, când am
venit la tine; eram tânără şi neştiutoare, însă foarte mândră de ţara mea de
baştină, şi am îmbrăţişat o nouă naţionalitate m-am străduit să devin o bună
Româncă. La început n-a fost uşor. Eram străină, într-o ţară străină, singură
între străini. Dar prea puţini sunt aceia cari se reculeg să cugete cât de greu
este calea, pe care o Principesă străină trebuie s-o parcurgă ca să devie una
cu noua ţară în care a fost chemată. Am devenit a voastră prin bucurie şi prin
durere. Privind înapoi e greu de spus ce a fost mai mare: bucuria ori durerea?
– cred că bucuria a fost mai mare, dar mai lungă a fost durerea. Nimeni nu
e judecat pe drept cât trăieşte: abia după moarte este pomenit sau dat uitării.
Poate de mine vă veţi aminti deoarece v-am iubit cu toată puterea inimei mele
şi dragostea mea a fost puternică, plină de avânt: mai târziu a devenit
răbdătoare, foarte răbdătoare. Mi-a fost dat să trăiesc cu tine, Poporul
meu, vremuri de restrişte şi vremuri de mari îndepliniri. Pentru un timp mi-a
fost dat să-ţi fiu călăuză, să-ţi fiu inspiratoare, să fiu aceia care a păstrat
flacăra vie, aceia care a devenit centrul de îndârjire în zilele cele mai
negre. Aceasta ţi-o pot spune astăzi căci nu mai sunt în viaţă. În acele
zile mi-ai dat un nume ce mi-a fost drag; m-ai numit “Mama tuturor” şi aş vrea
să rămân în amintirea ta aceia care putea totdeauna să fie găsită în clipele de
durere sau pericol. A venit mai târziu o vreme când m-aţi negat, dar aceasta
este soarta mamelor, am primit aceasta, şi v-am iubit mai departe, cu toate că
nu vă puteam ajuta aşa de mult ca în zilele când credeaţi în mine. Dar aceasta
e uitată. Atât timp am fost în mijlocul tău, încât mi se pare, abia cu
putinţă că trebuie să te părăsesc; totuşi, orice om ajunge la capătul drumului
său. Eu am ajuns la capătul drumului meu. Dar înainte de a tăcea pentru
veşnicie vreau să-mi ridic, pentru ultima dată, mâinile pentru o
binecuvântare. Te binecuvântez, iubită Românie, ţara bucuriilor şi durerilor
mele, frumoasă ţară, care ai trăit în inima mea şi ale cărei cărări le-am
cunoscut toate. Frumoasă ţară pe care am văzut-o întregită, a cărei soartă mi-a
fost îngăduit să o văd împlinită. Fii tu veşnic îmbelşugată, fii tu mare şi
plină de cinste, să stai veşnic falnică printre naţiuni, să fii cinstită,
iubită şi pricepută. Am credinţa că v-am priceput: n-am judecat, am
iubit… Niciodată nu mi-au plăcut formele şi formulele, nu prea luam uneori
seamă la cuvintele ce le rosteam. Am iubit adevărul şi am visat să trăiesc în
lumina soarelui, însă fiecare trăieşte cum poate nu cum ar dori. Dar când îţi
vei aminti de mine, Poporul meu, gândeşte-te ca la una care a îndrăgit viaţa şi
frumuseţea, care a fost prea cinstită ca să fie cu băgare de seamă, prea miloasă
să fie învingătoare, prea iubitoare ca să judece. N-am nici o avuţie să vă
las, ceiace cu atâta mărinimie mi-aţi dăruit am cheltuit între voi: am
înfrumuseţat acele locuri unde mi-a fost dat să trăiesc. Dacă toate cele
frumoase iţi vor aminti de mine atunci voi fi îndeplin răsplătită de dragostea
ce ţi-am dăruit-o, fiindcă frumosul mi-a fost un crez. Am redeşteptat la o
viaţă nouă micul castel părăsit de la Bran, dar Tenha-Juva ( Balcicul ) a fost
locul cel înfăptuit, acolo mi-a fost dat să fac din vis adevăr, şi fiindcă
aceasta a însemnat pentru mine mai mult decât aşi putea tălmăci vreodată, am
cerut fiului meu Regele Carol II ca inima mea să fie adusă şi aşezată la Stella
Maris, biserica ce am cladit-o la marginea mării. Cu trupul voi odihni la
Curtea de Argeş lângă iubitul meu soţ Regele Ferdinand, dar doresc ca inima mea
să fie aşezată sub lespezile bisericii ce am clădit-o. În decursul unei lungi
vieţi atâţia au venit la inima mea încât moartă chiar, aşi dori să mai poată
veni la ea dealungul potecii cu crini ce mi-a fost mândria şi bucuria. Vreau să
odihnesc acolo în mijlocul frumuseţilor făurite de mine, în mijlocul florilor
ce le-am sădit. Şi cum acolo se găseşte inima mea eu nu vreau să fie un loc de
jale ci dinpotrivă de pace şi de farmec cum a fost când eram în viaţă.
Încredinţez copiii mei, inimei Poporului meu, fiind muritori pot greşi, dar
inimile lor calde aşa cum a fost a mea: iubiţii şi fiţi folositori unul altuia
căci aşa trebuie să fie. Şi acum vă zic rămas bun pe veci: de acum înainte
nu vă voi putea trimite nici un semn: dar mai presus de toate aminteşte-ţi,
Poporul meu, că te-am iubit şi că te binecuvântez cu ultima mea suflare.
Necunoscând vremea ce-mi este hărăzită pe pământ hotărăsc prin acest testament
ultimele mele voinţe. Binecuvântez Ţara, pe copiii şi nepoţiii mei. Rog pe
copii mei să nu uite niciodată că încrederea în Dumnezeu este o călăuză în
fericire şi mângâere în suferinţă. Îi rog să fie uniţi, să susţie Ţara şi să se
susţie între ei. Îi mai rog să se supuie fără discordii ultimelor mele
voinţe. Iubirea mea de Mamă pentru ei, este aceiaşi şi dacă dispun de
partea disponibilă numai în favoarea unuia din ei, este numai pentru că este
mai lipsit de nevoile vieţii. Aş fi vrut să pot lăsa mai multe iubitei mele
Ţări în semn de dragoste necurmată ce i-am purtat şi pe care o las izvor
nesecat moştenitorilor mei. Dorinţa mea fierbinte ar fi fost să înalţ o
biserică mică pe fostul front de la Oneşti şi să înfiinţez un cămin cu numele
meu pentru studentele de la Universitatea din Iaşi, ca amintire a zilelor grele
petrecute acolo în timpul marelui războiu pentru întregirea
neamului. Resimt o vie întristare că modesta mea avere, datorată
generozităţii iubitului meu soţ Regele Ferdinand, şi redusă încă prin
greutăţile din ultimul timp nu-mi îngăduie să fac binele ce aş dori. Iert
pe cei cari m-au făcut să sufăr. Rog pe cei cărora involuntar le-aş fi greşit
să mă ierte căci nu am voit să fac rău nimănui. ( … ) Acest testament a fost făcut, scris, datat şi semnat cu mâna mea la Tenka – Juvah, Balcic, astăzi Joi 29 iunie 1933. - MARIA, REGINA ROMÂNIEI
Fabrica de timbre - străbuni în tipar de la 1872
Fabrica de Timbre
este o tipografie cu vechi tradiţii, înfiinţată în anul 1872 și situată pe Strada Fabrica de Chibrituri, la nr.28, în municipiul
București. În prezent, aici sunt tipărite produse cu regim special, respectiv:
timbre, efecte poştale, acţiuni, certificate bancare, cecuri, diplome, bilete
destinate acţiunilor sportive şi culturale etc. Cu diverse ocazii – cum a fost
în anul 2022, anul în care Fabrica de Timbre a sărbătorit 150 de ani de
existență continuă, iar Poșta Română 160 de ani de la înființare – sunt scoase
pe piață diverse produse pentru colecționari, cum ar fi insigne, emisiuni
filatelice etc O astfel de insigna, realizata din metal, este pusa acum in
vanzare pentru colectionari. Mult mai frumoasa in realitate, insigna are
dimensiunile de 1,3 x 1,9 centimetri. Istoria Fabricii de Timbre incepe la 29
februarie 1872, cand a fost adoptata Legea timbrului si a inregistrarii, prin
intermediul careia se reglementa folosirea timbrelor fiscale in Romania.
Ministerul de Finante, care dorea imprimarea in tara a timbrelor necesare
Directiei Generale a Postelor, poarta discutii cu autoritatile franceze care
tipareau marcile postale romanesti cu efigia Regelui Carol I, dar si primele timbre
fiscale autohtone. La scurt timp, pe parcursul aceluiasi an, se infiinteaza in
cadrul Ministerului Finantelor Serviciul de Confectionare, Conservare si
Distributie a Timbrelor - Fabrica de Timbre. La acea vreme, fabrica era dotata
cu 4 prese tipografice de mana aduse de la Viena. De-abia la patru ani de la
infiintarea Fabricii de Timbre atelierul a inceput sa imprime si marci postale
cu ajutorul cliseelor galvanice aduse de la Paris, care au fost folosite de
francezi la gravarea timbrelor cu Regele Carol I. Primele lucrari realizate la
Fabrica de Timbre au fost in anul 1872 colile incrustate si politele. Din 1875,
tipografia imprima timbre fiscale in doua culori: chenarul, textul si stema
tarii in negru, iar fondul de siguranta in culori diferite, caracteristice
fiecarei valori, iar un an mai tarziu, uzuale. Din 1873, Fabrica de Timbre a
executat si carti postale deschise, pentru interiorul tarii, iar din 1879 si
externe. Din 1890, apar mandatele postale interne, apoi externe. Activitatea
Fabricii de Timbre s-a extins și au apărut timbrele pentru Camerele de Comerț (1882), timbrele statistice (1919), timbrele de monopol precum cele pentru
tutun sau timbrele consulare (1921), timbrele de raport și asistenta sociala
(1915).
Senator - Senatul României
Piesa
de mai sus este insigna ce s-a conferit senatorilor români democratic aleși după Revoluția din Decembrie 1989. Ea este confecționată
din alamă, prin procedeul baterii. O parte din câmpurile insignei sunt colorate
cu email cald. Insigna este ovală, având dimensiunile de 29,5 x 16,5 mm. În
centrul insignei, regăsim tricolorul țării, simplu, fără stemă. Acesta este
confecționat din email cald, de nuanțe foarte apropiate cu a insignei Deputat
al Marii Adunări Naționale, utilizată până în 1989. Tricolorul este înconjurat
de o bandă albă de email cald, pe care sunt înscrise funcția și instituția,
respectiv: SENATOR – SENATUL ROMANIEI. În partea inferioară sunt reprezentate
două ramuri de lauri. Sistemul de prindere este format dintr-o agrafă închisă,
prinsă de corpul insignei printr-o plăcuță ștanțată MS (MonetariaStatului). Pe
corpul insignei este marcată o serie.
Senatul este camera superioară a Parlamentului bicameral al
României. Are 136 de locuri, iar membrii sunt aleși prin vot popular direct,
folosind reprezentarea proporțională pe liste de partid în 43 de circumscripții
electorale, cu mandate de 4 ani. Istoria
parlamentară a României începe în mai 1831 în Țara Românească unde a fost
promulgată o constituție numită Regulamentul Organic impusă de Imperiul
Rus. Statutul Dezvoltător al Convenției de la Paris din 19 august 1858 a introdus
un parlament bicameral, cu o cameră superioară numită Corpul Ponderator,
redenumită ulterior Senat. În septembrie 1940, după abdicarea
regelui
Carol, Statul Național Legionar a suspendat parlamentul, dar a durat
mai puțin de cinci luni. A fost urmat de dictatura militară a lui Ion
Antonescu, iar parlamentul a rămas suspendat. Revoluția
Română din 1989 a deschis calea pentru restaurarea democrației reprezentative
pluraliste. Conform noii Constituții post-comuniste din 1991, aprobată prin
referundum național, România a revenit la sistemul parlamentar bicameral,în
care Senatul este o cameră aleasă. Membrii acestei instituții democratice se
numesc senatori.
Colanul Marelui Mestru Mason (ornament decorativ)
Piesa de mai sus reprezintă un Ornament decorativ
masonic – Colanul Marelui Maestru, ce se prezintă sub forma unei eșarfe
împreunată la partea inferioară pe care sunt aplicate suprapus două importante
simboluri masonice (soarele și ochiul). Vorbind etimologic,
Francmasoneria este o asociaţie a zidarilor (masoni) liberi (adjectivul
,,franc” desemna în Evul Mediu francez pe cineva scutit de dările feudale).
Cuvântul franc-mason, încetăţenit la noi prin secolul al XVIII-lea de un
cleric, vine prin filiera franceză; sensul termenului fiind identic şi în
celelalte limbi europene: freemason în engleză, Freimaurer în germană şi liberi
muratori în italiană. Situaţia privilegiată a acestei asociaţii a
constructorilor medievali – căreia putem să-i spunem : breaslă - vine din
faptul că membrii ei erau constructorii bisericilor şi catedralelor. Toate
domurile şi catedralele artei gotice au fost ridicate de francmasoni între
secolele X -XVII, aceasta fiind principala îndeletnicire a Francmasoneriei.
Francmasoneria a fost, ca orice breaslă medievală, o societate secretă. Membrii
ei aveau: parole, semne, vestimentaţie specială şi un alfabet secret. Exista de
asemenea un ritual simbolic, un simbolism al obiectelor (mai ales al uneltelor
de zidărie) şi un mit fundamental – mitul despre uciderea lui Hiram, arhitectul
templului lui Solomon, care a fost ucis de trei calfe cu uneltele lor: rigla,
cleştele (compasul) şi ciocanul de lemn (maiul), devenite apoi simboluri în
Francmasonerie. De asemenea locurile în care a fost lovit Hiram au căpătat şi
ele o valoare simbolică pentru masoni: gâtul – sediul vieţii materiale, inima –
sediul sufletului şi fruntea sediul inteligenţei. În continuare voi enumera
simbolurile masonice întâlnite pe insigne şi anume: ECHERUL şi COMPASUL, sunt
simboluri de bază ale masoneriei, necesare pentru ridicarea unor edificii
stabile şi drepte. Ele constituie alături de Biblie (simbolul Cărţii Sacre),
cele trei Mari Lumini ale Masoneriei. Echerul este simbolul rectitudinii morale
în conduită, ale cinstei şi onestităţii iar compasul, simbolul patimilor
(lăcomie, mânie, judecată nedreaptă, intoleranţă, egoism), al cunoaşterii şi
priceperii. Fără compas nu se poate alcătui un echer, iar fără un echer nu se
poate construi un Templu. FIRUL CU PLUMB PENTRU NIVEL, este elementul
echilibrului interior şi sugerează ideea ascensiunii stabile, liniare, trasând
o linie verticală infinită care conduce la perfecţiune. Semnifică capacitatea
de a construi un sistem de referinţă. CIOCANUL şi DALTA, semnifică necesitatea
de a uni acţiunea cu gândul. Ciocanul reprezintă forţa voinţei iar dalta
discernământul, inteligenţa şi fineţea. Combinarea celor două determină
perfecţionarea treptată a operei. RIGLA, este emblema perfecţiunii şi a
ordinii, este din timpuri străvechi instrumentul de comparaţie a mărimii de
măsurare a armoniei proporţiilor. Este şi simbolul celor 24 de ore ale zilei,
dintre care o parte trebuie dedicate gândului, una lucrului, una odihnei şi un
celor care au nevoie de ajutor. MISTRIA, simbolizează binefacerea, precum şi
dorinţa de al ajuta pe cel care are nevoie, exprimă bunătatea, caritatea dar şi
voinţa fiinţei umane. DELTA, numită şi triunghiul lui Solomon. Are forma unui
triunghi echilateral şi este reprezentarea geometrică a lui trei (principiul
triplicităţii). În tradiţia creştină semnifică trinitatea iar în mai multe
filozofii divinitatea ca perfecţiune. În Templu, Delta are în centru fie litera
G, căreia i se dau mai multe interpretări (Dumnezeu – God, Cunoaştere – Gnosi,
Geometrie, Geneza), fie tetragrama ebraică, fie schema pitagorică, fie ochiul
divin – simbol al principiului creator, fie soarele – principiul luminos al
vieţii. OCHIUL ATOTVĂZĂTOR, simbol al Divinităţii şi, prin analogie, al
atributelor cele mai importante pentru om: iubirea, ştiinţa, dreptatea, şi
mila. Una dintre cele mai importante reprezentări ale Ochiului Atotvăzător se
găseşte pe bancnota de un dolar. Ea reproduce Marele Sigiliu al Statelor Unite.
SOARELE şi LUNA, reprezintă alternanţa şi echilibrul între zi şi noapte între
alb şi negru, între activitate şi repaos, dialectica contrariilor. Soarele
simbolizează Masculinul, fiind de aceea simbolul Originii, al Începutului, al
raţiunii care luminează tenebrele şi iluminează spiritele. Luna simbolizează
Femininul, obscurul, intuiţia, caracterul schimbător al formelor. ZODIACUL,
după etinomul grecesc, ,,cerc cu figuri animale” , era, conform definiţiei
platonice, ,,imaginea cerului”. În masonerie zodiacul este folosit ca sistem
simbolic şi nu are caracter divin sau astrologic, ci înfăţişează o viziune
cosmologică a universului. ACACIA (SALCÂMUL), este cel mai important dintre
simbolurile vegetale ale masoneriei simbolizând principiul nemuririi gradului
de Maestru. Salcâmul este simbolul speranţei şi al existenţei sufletului dincolo
de moartea fizică şi conservarea energiei indestructibile a vieţii. COLOANELE,
simbolizează dualitatea. Prima coloană simbolizează elementul feminin, aerul,
suflul ce alimentează viaţa, sensibilitate, înţelepciune iar a doua elementul
masculin, focul, căldura vitală devoratoare, activitatea, suflu alchimiştilor.
Din duplicitatea celor două se naşte dihotomia între vertical şi orizontal,
între valorile terestre şi cele ale aerului, căutarea contrariilor şi
principiilor complementare. Coloanele mai înseamnă perpendicularitate,
stabilitate, echilibru, joc controlat al dinamicii între urcuş şi coborâşi.
MOZAICUL, pavimentul cu dale albe şi negre este simbolul binarului, al
opoziţiei între o entitate şi alta, între spirit şi materie, între adevăr şi
fals, între bine şi rău, între frumos şi urât, sugerând în acelaşi timp şi
dinamica compoziţiei între contrarii. LITERA ,,G”, simbol al geometriei şi unul
dintre simbolurile lui Dumnezeu (God în limba engleză). Este asociat adesea cu
echerul şi compasul alcătuind simbolul Masoneriei. Marea Lojă Națională
din România (M.L.N.R.) a fost înființată în anul 1993 sub
patronajul Marelui Orient al Italiei și la inițiativa unor cercuri
masonice americane. La momentul înființări, mai exista încă o organizație
masonică în România având același nume, înființată pe filieră franceză, care
însă în anul 1996 a fost redenumită în Marea Lojă Națională Unită din
România (MLNUR) iar în 2010 în Marea Lojă Națională Română 1880 (MLNR
1880). În anul 2001, o parte a MLNUR, s-a unit cu MLNR, dorind să unifice
masoneria regulară recunoscută. Pe 24 ianuarie 2008, două mari organizații
masonice, Marea Lojă Națională din România și Marea Lojă a României au fuzionat
devenind MLNR, aceasta editând revista Atelierul Masonic.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei. Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi, Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri, Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12 din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau, acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia. Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult, in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman, Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean, Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe, Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere. Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele „francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici, bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul, pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei. Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi, Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri, Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12 din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau, acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia. Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult, in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman, Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean, Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe, Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere. Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele „francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici, bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul, pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
Colegiul medicilor
Colegiul
Medicilor din România, înființat prin Legea Sanitară din 1930, este
organizația profesională a corpului medical, care are sarcina să controleze
practica medicală și să vegheze la păstrarea prestigiului corpului medical,
luând măsurile necesare pentru preîntâmpinarea sau sancționarea abaterilor săvârșite
prin actele medicale profesionale și deontologie medicală. Regulamentul de
organizare și funcționare a Colegiului Medicilor a fost publicat pe 1 octombrie
1931. În 1938, Preşedinţia Consiliului de Miniștri a aprobat insigna corpului
medical, cât şi purtarea acesteia. Astăzi Colegiul Medicilor din România (CMR) este o organizație profesională din România reînființată în anul 1995. Este o instituție de interes public, neguvernamentală, apolitică și fără scop patrimonial. Obiectul principal de activitate al CMR este controlul și supravegherea exercitării profesiei de medic, aplicarea legilor și regulamentelor care organizează și reglementează exercițiul profesiei, reprezentarea intereselor profesiei de medic și păstrarea prestigiului acestei profesiuni în cadrul vieții sociale. Ca organizație profesionala, CMR apără demnitatea și promovează drepturile și interesele membrilor săi în toate sferele de activitate, apără onoarea, libertatea și independența profesională a medicului în exercitarea profesiei.
Arhanghelul Mihail este o entitate divină
creștină cu misiunea de Comandant al îngerilor (din greacă: arche – comandant suprem și anghelos – al îngerilor.) După creștinarea Imperiului Roman,
Arhanghelul Mihail a fost considerat patron al Sfântului Imperiu Roman iar apoi patron al Germaniei. Reprezentarea de pe
insignă și din poza de mai sus sunt realizate după pictura lui Guido Reni,
realizată în anul 1635 la Biserica Santa Maria della Concezione din Roma.
___________ooOoo__________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Acțiune 250 lei 14 octombrie 1928
Societatea anonimă BANCA ÎNVĂȚĂTORILOR - Cluj
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 25.07.2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu