Turnul Vesone
Turnul catedralei Sf. Front
Catedrala Sfântul Front
Strada Bordeaux
Strada Tailefer
Turnul Mataguerre
Muzeul de artă și arheologie
Avenue Domenial
Piața Primăriei
Biserica Sfântul Etienne
Arcade peste râul Noelle
Arenele
Casa patiserului
Strada Angouleme
Magazinul femeilor franceze
Piața domenială
Poarta normandă
Marile magazine Monoprix
Piața Plumancy
Podul de cale ferată
Monedă locală
Jeton local
Medalie locală
xxx
___________xxx__________
Teoctist Arăpaşu, pe numele de mirean Toader Arăpașu (născut la 7 februarie 1915 în comuna Tocileni,
judeţul Botoşani şi decedat la 30 iulie 2007 în Bucureşti) a fost Patriarh al
Bisericii Ortodoxe Române între anii 1986 - 2007. Ca patriarh s-a
remarcat prin sprijinul pe care l-a acordat teologiei românești. A avut o
permanentă activitate pentru unitatea ortodoxă, ca și în domeniul
ecumenismului. A obținut situarea Bisericii Ortodoxe Române la un nivel mai
înalt în relațiile cu celelalte culte decât în trecut. Deși a fost nevoit să
accepte demolarea a 7 biserici ortodoxe, monumente istorice ale Bucureștiului,
a ridicat în schimb, în aceeași perioadă, peste 100 de biserici în țară.După revoluție a
fost acuzat de obediență față de
autoritățile comuniste, fapt care a culminat cu aprobarea demolării a 7
biserici istorice din București. A adresat numeroase telegrame de
felicitare dictatorului Nicolae Ceaușescu, căruia i-a făcut cadou vechi
tipărituri și obiecte de patrimoniu. Înțelegând
contestațiile de ordin politic a cerut în scris retragerea din slujirea sa, în
semn de pocăință, stabilindu-se la Mănăstirea Sinaia. Primind cereri din toată
țara din partea credincioșilor, a clerului de la parohii și mânăstiri, pentru
revenirea Patriarhului, precum și a unor scrisori din partea Patriarhilor
Bisericilor Ortodoxe locale, Sfântul Sinod în ședința sa din aprilie a hotărât
chemarea Patriarhului la locul său prin revocarea deciziei de acceptare a
demisiei patriarhului Teoctist. Dând ascultare Sfântului Sinod, Patriarhul
Teoctist și-a reluat slujirea sa pentru care a fost ales în noiembrie 1986.A
obținut importante recunoașteri din partea majorității Bisericilor ortodoxe
locale, ca și din partea altor culte religioase. În perioada 7-9 mai 1999, la
invitația Patriarhului Teoctist, s-a desfășurat vizita istorică în România a
Sanctității Sale Papa Ioan Paul al II-lea (prima vizită a unui Papă într-o țară
majoritar ortodoxă). Sus am postat o vedere cu clădirea Patriarhiei române și
logo-ul acesteia. Teoctist a promovat învățământul religios
după 1989, înființând noi seminarii teologice, școli medii de cântăreți
bisericești, de pregătire a asistenților sociali, băieți și fete, de
restauratori de monumente istorice și a organizat obținerea de burse în
străinătate pentru studenții dornici de studiu. În învățământul general de
toate gradele și profilurile a fost introdus învățământul religios. Ca și
inițiativele de mai sus, împreună cu Sfântul Sinod a înființat eparhii noi, a
reactivat mitropoliile și episcopiile desființate de dictatura comunistă, a
întreprins demersurile pentru canonizarea unor sfinți români, a reorganizat
Biserica Română de peste hotare prin organizarea unor noi episcopii și alegerea
unui număr corespunzător de ierarhi dintre tinerii teologi cu studii în țară și
în străinătate și dintre cei care s-au distins prin cunoașterea vieții
bisericești și monahale. A publicat peste
17 de volume de predici, cuvântări și meditații, cu titlul general "Pe
treptele slujirii creștine" și un volum cu titlul "Slujind Altarul
străbun", care cuprind peste 7000 de pagini, cu aproximativ 1500 titluri.
A inițiat o bogată și fructuoasă activitate culturală și științifică, promovând
permanent acțiuni care au contribuit la creșterea prestigiului Bisericii. În
timpul acestei perioade, schimbul de reviste și cărți de specialitate cu cele
similare din străinătate a sporit, organizându-se, totodată, Simpozioane și
Colocvii cu teme de actualitate și de interes pentru viața Bisericii. Sus
am postat o poză a Prea-fericitului și o trimitere poștală ilustrată cu
Patriarhia română și logo-ul acesteia.
XXX
Mitropolia, denumiri actualizate
Patriarhia sau Catedrala Patriarhală este o biserică ortodoxă și monument istoric, situată
în București, pe Dealul Patriarhiei. Edificiul este ctitorit de voievodul Constantin
Șerban și soția acestuia Bălașa, între anii 1654 – 1658. Biserica, purtând
hramul Sfinții Împărați Constantin și Elena, a fost sfințită de Mihnea al
III-lea în anul 1658, iar la scurt timp a fost transformată în
Mitropolie. După primul război mondial (anul 1925) Mitropolia a fost
transformată în Patriarhie. Nu s-au păstrat date despre meșterul care a
coordonat construirea edificiului, singurele nume păstrate fiind cele ale
dregătorilor care au supravegheat ridicarea bisericii: logăfătul Radu Dudescu
și Gheorghe Sufariu. Biserica a fost restaurată de mai multe ori, între anii
1792 - 1799, 1834 - 1839, 1850, 1886 și 1932 - 1935, motiv pentru care în
prezent construcția nu mai păstrează forma originală, de-a lungul timpului
aducându-i-se diverse completări și ajustări. Dimensiunile interioare ale
bisericii sunt:
lungimea – 28 metri și lățimea –
14,6 metri (la pronaos). Biserica adăpostește moaștele Sfântului Dimitrie
Basarabov (Sf. Dimitrie cel Nou), așezate într-o raclă de argint,
aduse din Bulgaria, la data de 13 iulie 1774. În prezent, catedrala
este integrată în „Ansamblul patriarhal”, compus din: Catedrala Patriarhală
„Sf. Împărați Constantin și Elena, Turnul clopotniță, Palatul Patriarhal
(fostul sediu al Camerei Deputaților), Paraclisul și Reședința patriarhală (toate fiind declarate monumente istorice).
Set 2 medalii - Vechiul Teatru Național București
Vechiul Teatru
Național din municipiul București
era situat pe Calea Victoriei, unde astăzi se află Hotelul Novotelși, și a fost
construit între anii 1848 – 1852. Edificiul era o clădire solidă: avea temelii
de zidărie şi beton, şi o structură de rezistenţă din cărămidă, care susţinea
planşeele de lemn. Zidurile portante, exterioare erau groase de 1 – 1,2 metri
iar cel interioare de 0,6 – 0,9 metri. O asemenea structură era flexibilă,
rezistând bine la cutremure, lucru dovedit de clădirile bucureştene datând de
la sfârşitul secolului al XIX-lea, care, cu mici remedieri, au dăinuit până
astăzi. Clădirea avea aproape 100 de ani la 10 noiembrie 1940, când un cutremur
puternic a devastat orașul Bucureşti ceea ce a făcut ca strucutra sa de
rezistență să se șubrezească. La exact 6 luni după cutremur (8 aprilie 1941),
Guvernul a acordat Teatrului un credit special pentru consolidarea clădirii.
Teatrul a fost reparat, zidurile scenei au fost integral refăcute din beton
armat şi fisurile din celelalte ziduri au fost consolidate. La 24 august 1944,
aviaţia germană bombardează orașul, făcând ravagii printre populaţia civilă şi
distrugând total sau parţial unele clădiri. Pe Teatrul Naţional cad bombe incendiare.
Focul distruge planşeele de lemn, căpriorii acoperişului şi tot ce era în
interior, dar nu deteriorează în mod grav zidurile puternice ale clădirii.
Eliberarea patriei nu fusese desăvârşită de către glorioasa armată sovietică,
deci lucrurile se desfăşurau încă în parametrii normalităţii, deşi mai era
război. Astfel că, la cererea conducerii teatrului, inginerul Emil Prager, unul
dintre cei mai respectaţi specialişti în construcţii ai vremii, efectuează
imediat o expertiză. La 20 septembrie 1944, el îi înştiinţează pe cei în drept
că teatrul poate fi reconsolidat, iar costul lucrărilor nu va fi exagerat. Un
studiu amănunţit al situaţiei este comandat de Ministerul Cultelor şi Artelor
unui alt specialist, prof. ing. Victor Popescu, care, la 4 septembrie 1945,
comunică Ministerului că edificiul teatrului este valoros, că poate fi fie
folosit în cadrul unei reconstrucţii, fie refăcut, cu unele modificări. Un
concurs a adus soluţii pentru restaurarea teatrului, iar Ministerul Cultelor şi
Artelor l-a numit pe prof. arhitect Haralambie Georgescu conducător al
proiectului. A venit anul 1947 şi, odată cu el, cadoul pe care puterile aliate
l-au făcut românilor: recunoaşterea guvernului Petru Groza, adică recunoaşterea
oficială a trecerii României sub dominaţia sovietică. Din acel moment, talpa
biruitoare a comunismului în devenire a început să strivească valorile
tradiţionale româneşti. Frumosul edificiu cu arhitectură vieneză, ale cărui
ziduri ocrotiseră creşterea teatrului românesc, nu avea nici o şansă. Degeaba a
demonstrat inginerul Prager că teatrul poate fi reparat cu o cheltuială relativ
modestă. Degeaba i s-au alăturat ingineri de valoare ai momentului, Ion Vardala
şi Dumitru Stan, degeaba au protestat scriitori, actori, specialişti în artă,
degeaba au urlat ziarele. Nevinovatul teatru a fost condamnat şi sentinţa a
fost neîntârziat executată, cu târnăcoapele.
Locul a rămas viran timp de aprape 60 de ani. În cele din urmă, mănosul teren
din Calea Victoriei a primit o întrebuinţare demnă de vremurile noastre dominate
de ideea banului: s-a construit aici un hotel, denumit Novotel. Noua clădire (2005) arată Căii Victoriei un
obraz de sticlă împodobit cu un portic care îl imită pe cel al defunctului
Teatru Naţional. Alăturarea de stiluri ţi se poate părea fie o comedie, fie
chiar o adevărată dramă. Sursa – NET - http://www.bucurestiivechisinoi.ro/2011/10/executia-vechiului-teatru-national/
Vechiul
Teatrul Național bucureștean a reprezentat prima mare institutie de cultura de
la noi, adapostita intr-o cladire remarcabila. Intemeierea Teatrului National
bucurestean se datoreaza dorintei domnitorului Gheorghe Bibescu de luminare a
poporului. El a hotarat in anul 1843 infiintarea unei comisii care sa se ocupe
cu "alegerea locului si cu studierea felului cum s-ar putea ajunge, cu
sprijinul Carmuirii, la ridicarea in Bucuresti a unui edificiu destinat
teatrului." Comisia alcatuita din maiorul I. E. Florescu, arhitectul
Alexandru Orascu, Iancu Filipescu si Constantin Pencovici il angajeaza in 1847
pe arhitectul vienez Heft Josef sa faca planul teatrului si sa supravegheze
realizarea constructiei, sa procure materialele si sa angajeze mesteri. Intervin
insa evenimentele revolutionare din iunie 1848 care conduc la abdicarea lui Gh.
Bibescu si intreruperea lucrarilor. Aceasta stagnare a avut si un efect benefic
caci la reluarea lor in 1850, Costache Caragiale intervine pentru schimbarea
planurilor, solicitand marirea capacitatii salii de la 500 de locuri, cat
fusese gandita initial, la 1000. Lucrarile de constructii vor fi finalizate in
anul 1852, inaugurarea teatrului avand loc la 31 decembrie 1852. Grija pentru
pastrarea cladirii Teatrului National apare inca din anul 1852, cand se
elaboreaza "Memorandumul privind intretinerea si conservarea Teatrului
National". In anul 1875, cand directorul Teatrului National era Alexandru
Odobescu, s-au executat primele lucrari de restaurare. Ministru al Cultelor si
Instructiunii Publice era atunci Titu Maiorescu. Din adresa 663/16 ianuarie
1876 a directorului teatrului catre minister reiese ca lucrarile au fost
executate de arhitectul Paul Gottereau. Langa cladirea-simbol a Teatrului
National, pe locul unde fusese gradina-terasa Otetelesanu, Societatea Americana
de Telefoane pentru Romania cere autorizatie pentru ridicarea unei cladiri
gigant și o realizează, este vorba de Palatul Telefoanelor – o adevărată oroare
arhitectonică – autor arhitectul Van SaunenAlgi. Cele două piese prezentate mai sus sunt confecționate din bronz și argint, sunt
rotunde cu diametrul de 5 centimetri și sunt operele gravorului francez Henri
Huguenin. Aceste piese celebrează 75 de ani de la construirea teatrului și
semicentenarul existenței Societății Dramatice bucureștene.
Insigna Arcul de Triumf
Arcul de Triumf este un monument istoric bucureștean, din sectorul 1, ce comemorează
participarea României în primul război mondial și este situat la interescția șoselei Kiseleff cu bulevardele: Constantin
Prezan, Alexandru Averescu și Alexandru Constantinescu. Monumentul, proiectat de Petre Antonescu, a
fost construit în perioada 1921-1922, renovat în perioada 1935-1936, și din nou
renovat începând din 2014. Machetele au fost executate de artiști plastici, iar
pentru cioplirea marmurei de Rușchița, pe lângă sculptorii autohtoni, s-a
apelat și la un număr de zece sculptori din Italia. Printre artiștii care au
lucrat la finisaj se numără Constantin Baraschi, Alexandru Călinescu, Mac
Constantinescu, Ion Jalea, Dimitrie Paciurea și Costin Petrescu. Populația, și
cu precădere numeroasele asociații și societăți ale foștilor combatanți din
primul război mondial, a contribuit cu peste 7 milioane de lei la edificarea
Arcului de Triumf, răspunzând cu promptitudine subscripțiilor lansate în cursul
anului 1935 de Ministerul Apărării Naționale. Odată adunate sumele necesare,
anul 1936 a fost consacrat integral definitivării monumentului, care a fost
construit din granit de Deva, în stil clasic, după modelul marelui Arc de
Triumf din Paris. Forma sa este aceea a unui paralelipiped, având o temelie de
25 × 11,5m și o înălțime de 27m. Monumentul are o înălțime de 11m, o lățime de
9,5m și o boltă. Stâlpii, pe care se sprijină monumentul au scări interioare,
care duc spre terasa acestuia. Ceremonia inaugurării a avut loc la 1 decembrie
1936, când se împlineau 18 ani de la Unirea Transilvaniei cu România. Momentul
a fost marcat de participarea regelui Carol al II-lea, a mamei sale, regina Maria, a prințului
moștenitor Mihai, a membrilor guvernului României și a numeroși invitați de
onoare din țară și din străinătate. După venirea la putere a
comuniștilo în România, Arcul de Triumf a fost „mutilat” prin scoaterea de
pe părțile laterale a celor două texte ale proclamațiilor regelui Ferdinand
către țară, cu ocazia intrării României în războiul de întregire și cu prilejul
încoronării de la Alba Iulia din 1922. De asemenea, au fost scoase de pe
frontispiciul de pe fațada sudică monumentului efigiile regelui Ferdinand
Întregitorul, și ale reginei Maria. Pe Arcul de Triumf pot fi observate câteva
elemente arhitecturale cu semnificație istorică, dar și câteva inscripții
sugestive cu semnificație istorică. Arcul de
Triumf adăpostește un mic muzeu, care poate fi vizitat doar cu anumite ocazii
speciale. Vizitatorii pot vedea patru expoziții: Marele Război al
Reîntregirii Neamului (fotografie și film), Heraldica Marilor
Familii Boierești (efigii din bronz, fotografii), Arcul de
Triumf în Imagini (fotografii, machete), Marea Unire de la
1918 ( unde se găsesc și coroanele și sceptrul regal reproduse;
fotografii) și pot urca pe terasa superioară. În perioada ianuarie 2014 - 28
noiembrie 2016 s-au executat lucrări de consolidare și renovare a arcului de
triumf. Cu această ocazie, pe părțile laterale au fost refăcute cele două
texte ale proclamațiilor regelui Ferdinand către țară, cu ocazia intrării
României în războiul de întregire și cu prilejul încoronării de la Alba Iulia
din 1922.
TAROM București - Calcutta
S.C.Transporturile
Aeriene Române S.A. (TAROM) este principala
companie aeriană românească cu o îndelungată tradiție în domeniu. TAROM
își are originile în anul 1920. Acela a fost anul în care s-a
creat Compania Franco-Română Pentru Navigație Aeriană. În 1926 şi-a
schimbat numele liniei în Compania Internațională De Navigație
Aeriană, iar în 1930 Liniile Aeriene Române Exploatate de Stat (LARES). La 8 august
1945 LARES se desființează, patrimoniul său fiind preluat de nou înființată
societate TARS (Societatea de Transporturi Aeriene
Româno-Sovietice). Compania era în subordinea atât a guvernului român, cât
și a celui sovietic. Începând cu data de 1 februarie 1946 au fost
înființate zboruri interne de la aeroportul Băneasa – București. În data
de 18 septembrie 1954 compania a devenit TAROM (Transporturile
Aeriene Române). În decurs de 6 ani compania a reușit să se conecteze la
principalele capitale europene. Încă 6 ani au trebuit până la primul
zbor transatlantic. După 1970, TAROM a achiziționat ți introdus în
circulație avioane produse în SUA și Europa de Vest, printre care BAC 1-11
și Being 707. În anii 1980 a produs sub licență britanică câteva aeronave
Rombac. Începând cu 1990 România a achiziționat aeronave Airbus A310, din care
unul s-a prăbușit la Balotești. Încă înainte de aderarea României la UE, pentru
TAROM s-a pus problema aderării la o alianță, pentru a-și putea minimiza
costurile. Sus am postat logo-ul Companiei TAROM.
Insignă aniversară 30 ani
Academia de Studii Economice București
Academia de Studii Economice din
București (A.S.E.) este
o instituție publică de învățământ superior din București, fondată în anul
1913. Este cea mai importantă instituție de învățământ superior cu profil
economic din România și este situată în Piața Romană. În anul 2011 instituția a fost
clasificată în categoria universităților de vârf din România, respectiv cea de
„Universități de cercetare avansată și educație”. Academia de Studii Economice
din București a luat ființă în baza unei legi care a fost promulgată de regele Carol
I, prin Decretul Regal nr. 2.978 din 6 aprilie 1913, publicat în Monitorul
Oficial al României din data de 13
aprilie 1913, sub denumirea de "Academia
de Înalte Studii Comerciale și Industriale" (A.S.I.C.I.). Actuala
denumire datează din anul 1967, de-a lungul anilor instituția a pregătit zeci
de generații de economiști, contribuind la afirmarea și dezvoltarea
învățământului, științei și culturii economice din România. Academia de Studii
Economice din București este atașată tradiției gândirii libere, libertății
academice, recunoașterii drepturilor și libertăților fundamentale ale omului și
principiului supremației legii. „Artizanul” înfiinţării Academiei Comerciale, cum era numită
instituţia pe scurt, a fost Ministrul Industriei – Nicolae Xenopol (primul
ambasador al României în Japonia şi frate al istoricului A. D. Xenopol). În
cinstea acestuia în toamna anului 2013 a fost dezvelit un bust în faţa ASE,
autor Ioan Ladea. Până în anul 1926 A.S.I.C.I. şi-a desfăşurat activitatea
într-un spaţiu închiriat dintr-o clădire ce se afla pe locul actualei parcări
din faţa Restaurantului Cina, vis-a-vis de B.C.U. Bucureşti (Biblioteca
Centrală Universitară - Fundaţiunea Universitară Carol I). Datorită creşterii
numărului de studenţi şi a spaţiului impropriu de desfăşurare a cursurilor se
ia hotărârea de a se ridica un local propriu. Rectorul Stanislas Cihoski,
cumpără primele terenuri din Piaţa Romană (fostă Lascăr Catargiu – statuia
acestui om de stat aflată iniţial în mijlocul Pieţii a fost reamplasată la
ieşire de pe str. Povernei, vis-a-vis de Hotel Minerva). Lucrările efectiv se
desfăşoară între anii 1924-1926; este remarcabilă rapiditatea cu care s-a
ridicat acest Palat; banii cheltuiţi atunci, dacă îi transformăm în moneda
actuală, ar fi vorba despre aproximativ 26 milioane Euro. Pe plăcuţa de
monument istoric sunt scrise următoarele: Edificiu în stil neoclasic, cu un
volum de colţ de secţiune circulară terminat cu o cupolă, care marchează
intersecţia dintre cele două corpuri. Faţadele sunt tratate monumental, efectul
fiind sporit de utilizarea coloanelor colosale. Arhitecţii ce au lucrat la
proiectare sunt: Grigore Cerkez, Edmond van Saanen-Algi (olandez după tată) şi
Arghir Culina. Cel care a făcut întreaga muncă este de fapt Van Saanen-Algi,
lucru recunoscut într-o scrisoare şi de bătrânul profesor Cerkez (fapt dovedit
de Nicolae Şt. Noica în ultima sa lucrare din 2014 referitoare la Palatul
A.I.S.C.I.). Terminarea lucrărilor în anul 1926 a adus în faţa bucureştenilor
un imobil ce oferea condiţii de mediu şi studiu avansate pentru acele vremuri.
Instalaţia de încălzire şi ventilaţie era cea mai modernă din ţară (existau 5
grupuri independente pe păcură pentru căldură şi 3 grupuri independente pentru
ventilaţia cu aer). Instalaţia de apă avea trei reţele; existau 2 rezervoare
mari în turnul amfiteatrelor; exista instalaţie de canalizare. Instalaţiile
electrice beneficiau şi de o baterie de acumulatori în cazul întreruperii
alimentării din reţeaua oraşului. De asemenea, exista o instalaţie de telefonie
automată (Ericson), o instalaţie de sonerie (pentru clase şi chemarea oamenilor
de serviciu) şi un sistem de ceasornice electrice (au fost montate 30 de
ceasuri electrice). La inaugurarea din 15 noiembrie 1926 în Holul de Onoare a
Palatului a fost montată o placă, existentă şi azi. Pe placă dăinuie cuvintele:
Acest palat s-a ridicat sub augusta domnie a Regelui Ferdinand I rector fiind
Dl. Prof. Dr. I. N. Angelescu. Arhitecţi diriginţi: Profesor Gr. Cerkez şi E.
Van Saanen-Algi. Arhitect control: A. Culina, 1924-1926. Conform ziarelor
vremii la solemnitatea inaugurării Aula Magna a fost neîncăpătoare. Au
participat patriarhul Miron Cristea, mitropoliţii Moldovei şi Ardealului,
miniştrii, generali, ambasadorii SUA, Italia şi Anglia, ataşaţi comerciali,
reprezentanţii Palatului Regal, directori ai Băncii Naţionale, profesori,
arhitecţi, ziarişti etc.
Meniul servit cu această
ocazie e interesant: Aperitive, Şalău a la russe, Sos mayoneză, Vol-au-veant cu
ciuperci, Mazăre franceză în unt, Piept de Curcan, Salate de seson, Pepene,
Îngheţate, Asortiment de fructe, Cafe, Vin Drăgăşani vechi, Champagne Rhein,
Ape Minerale (document reprodus din cartea dlui Nicolae Şt. Noica). În
continuarea Palatului A.I.S.C.I. iniţial, pe actuala str. Căderea Bastiliei,
s-au ridicat încă două corpuri de clădire: unul în 1935 (numit „Clădirea
Bibliotecii”), altul în 1940. Între 2005-2009 au avut loc lucrări de
restaurare, consolidare şi modernizare a Palatului şi a celorlalte corpuri de
clădire. Chiar şi Aula Magna a fost restaurată (în 2002 şi 2008); totul a
căpătat strălucire şi au fost puse în valoare elemente decorative importante.
Cine are o clipă de zăbavă poate păşi în interiorul Palatului A.S.E. şi
parcurge culoarele şi scările vechi de 100 de ani. Sunt superbe scările
monumentale ce urcă şerpuind până la etajul 2. Luminatorul central, din sticlă
colorată, aruncă lumini şi umbre pe mozaicul şi marmura aşternută la picioare.
Un mozaic rozetă cu 6 raze străjuieşte podeaua chiar după uşile rotative de la
intrare. Altul sub formă de romb, reprezentând sigla AISCI încadrată de doi
şerpi, se află chiar în faţa scărilor monumentale. Deasupra intrării în Aula
Magna o placă mare de marmură aminteşte destinaţia acestei săli: AULA. Această
Aulă a Academiei Comerciale ascunde o capodoperă a picturii româneşti. Este
vorba despre pictura murală intitulată Istoria comerţului românesc (ori Istoria
negoţului românesc) executată de Cecilia Cuţescu-Storck. Pictura în ulei, ce
are 100 metri pătrați, a fost inaugurată în anul 1933, cu ocazia sărbătoririi a
20 de ani de la înfiinţarea A.I.S.C.I.. Pictura murală prezintă, în spirală, de
sus în jos, istoria comerţului românesc începând din cele mai vechi timpuri,
până în anii interbelici. Multiplele elemente decorative (se remarcă medalionul
A.I.S.C.I. înconjurat de cornurile abundenţei) fac din această Aulă festivă un
punct central al Palatului. Luminatorul central e o adevărată operă de
feronerie şi sticlă colorată. În nişele din Aulă sunt două busturi ale lui
Virgil Madgearu şi Ion N. Angelescu, executate în marmură albă de Adrian Pîrvu.
Holul central şi scara monumentală sunt impresionante. Începând de la parter şi
până la etajul 2 pe pereţi se desfăşoară Galeria Rectorilor, o salbă de
portrete ale tuturor rectorilor ce i-a avut A.S.E.-ul de-a lungul existenţei sale,
realizate de Nicolae Aurel Alexi. De altfel, A.S.E.-ul deţine mai multe opere
de artă (pictură, sculptură, mozaic), puţin ştiute. În Pinacoteca A.S.E. se
găsesc tablouri de Henri Catargi, Margareta Sterian, Costin Petrescu, Ion
Musceleanu, Eugen Crăciun, şi mai actualii Ion Sălişteanu, Dan-Cristian
Popescu, Gheo-Vlad Boţan, Valentin Tănase. Întâlnim şi mozaicuri de Zoe
Băicoianu (clădirea Cibernetică) şi Constantin Berdilă (clădirea Eminescu),
precum şi sculpturi în lemn de Radu Aftenie (la intrarea din str. Căderea
Bastiliei).De câţiva ani, începând cu mandatul de rector al regretatului
profesor Ion Gh. Roşca, holurile din faţa Bibliotecii A.S.E. (etajul 1 şi 2)
găzduiesc periodic expoziţii de artă. Sălile de lectură ale Bibliotecii
adăpostesc de asemenea opere de artă. În sala de lectură Victor Slăvescu se
află controversatele fresce ale lui Sabin Bălaşa, realizate în anul 2006 şi
intitulate Feerie şi Geneză. Pe alte holuri se află tablouri ale diverşilor
profesori ai Academiei Comerciale, precum şi diplome internaţionale obţinute de
aceştia. Întâlnim în interior un alt bust al lui Nicolae Xenopol (realizat de
acelaşi Ioan Ladea) şi un bust în ciment al lui Nicolae Iorga realizat de
sculptorul Iosif Constantin. În anul 2013, la centenar, a fost inaugurat şi un
mic muzeu al A.S.E., aflat în Palat la etajul 2. Se poate vizita gratuit, de
luni până joi între orele 09-16.00, iar vineri de la 09-14.00. Conţine cărţi
vechi din Biblioteca A.S.E., diverse documente privind istoria A.S.E.,
documente despre Nicolae Xenopol, despre profesorii celebri ai Academiei,
diverse reproduceri foto, medalii şi distincţii.
Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă,
Bucureștiul adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii prognozează
că, în următorii cinci ani, totalul va depăși patru milioane. Prima
mențiune a localității apare în anul 1459. În anul 1862 devine
capitala României. De atunci suferă schimbări continue, fiind centrul scenei
artistice, culturale și mas-media. Între cele două războaie mondiale,
arhitectura elegantă și elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul Paris”. În
prezent, capitala are același nivel administrativ ca și un județ și este
împărțită în șase sectoare. Deasupra am postat drapelul, stemele interbelică,
comunistă și actuală ale orașului precum și câteva locuri frumoase ale
Bucureștiului de acum sau altădată și chiar unele trimiteri poștale ilustrate.
Biserica Bucur
Biserica Boteanu
Catedrala patriarhală
Vama Poștei
Ateneul Popular Dichiu
Banca Berkovitz
Vechiul Teatru Național
Biserica Albă
Aleea Carmen Sylva
Stabilimentele Citroen
Biserica Sfântul Elefterie
Biserica Sfântu Dumitru - Colentina
Biserica Stavropoleus și Șoseaua Kiseleff
Turnul Colței
Biserica Colței
Calea Victoriei
Muzeul național al țăranului român Dimitrie Gusti
Gospodărie autentică din comuna Tilișca, jud. Sibiu
Cheiul Dâmboviței
Expoziția generală română 1906 - Castelul Vlad Țepeș
Cartierul Floreasca
Palatul regal
Vila Lupeasca - Cartier Băneasa
____________ooOoo___________
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 02.07.2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu