100
șilingi 1981
SOMALIA
Este o republică africană,
situată în cornul Africii,
sudul extrem al continentului,
fiind condusă de un președinte și
care și-a câștigat independența
la data de 1 iulie 1960 față de
Marea Britanie și Italia.
Acest stat are capitala la
Mogadiscio,
nu are o deviză națională unanim
acceptată
și folosește moneda “șiling”.
Statul numără aproximativ 10,112
milioane de locuitori
și se întinde pe 637657 kilometri
pătrați.
Stema
oficială adoptată în anul 1956:
Stema
Somaliei – colonie britanică:
Stema Somaliei – colonie italiană:
Steagul
oficial adoptat la 1 iunie 1960:
Monumentul Dhagaxtuur, situat în orașul capitală Mogadiscio,
reprezintă un simbol puternic al rezistenței și
mândriei culturale pentru
poporul somalez.
Monumentul onorează somalezii care aruncau cu pietre și care
au fost uciși în lupta pentru independență împotriva forțelor britanice. În jurul statuii sunt străzi animate,
pline de vânzători și artizani locali, oferind o mostră din cultura și
ospitalitatea somaleză. Zona din jurul statuii este ideală și pentru pasionații
de fotografie, cu imagini uimitoare care surprind esența orașului Mogadiscio.
Este un monument impunător vizibil de la mare distanță, aș putea zice o emblemă
a capitalei somaleze.
Insignă
Marcă poștală
Monedă
Medalie
Obligațiune
Acțiune
Deasupra am prezentat câteva piese de numismatică,
medalistică și filatelie iar mai jos trei dintre
cele mai reprezentative
monumente arhitectonice somaleze.
Universitatea națională somaleză
Monumentul Sayyidka
Moscheea Ali Jimale
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
COCOFLIC
PENTRU MINȚI JUCĂUȘE
UN CAREU
DE DEFINIȚII REZOLVAT
O EPIGRAMĂ PROPRIE
UN DIALOG EPIGRAMATIC
____________xxx____________
O MEDALIE
CÂTEVA INSIGNE ȘI PLACHETE
DIN MUNICIPIUL BUCUREȘTI
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ
al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau
inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de
orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).

90 de ani de viață și 55 de ani slujire arhierească
Prea Fericitul Părinte TEOCTIST
Mitropolitul Munteniei și Dobrogei
Locțiitor al Cezareei Capadociei și
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române
Biserica Ortodoxă Română
1885 - 120 de ani de autocefalie - 2005
1925 - 80 de ani de patriarhat - 2005

Teoctist Arăpaşu, pe numele de mirean Toader Arăpașu (născut la 7 februarie 1915 în comuna Tocileni,
judeţul Botoşani şi decedat la 30 iulie 2007 în Bucureşti) a fost Patriarh al
Bisericii Ortodoxe Române între anii 1986 - 2007. Ca patriarh s-a
remarcat prin sprijinul pe care l-a acordat teologiei românești. A avut o
permanentă activitate pentru unitatea ortodoxă, ca și în domeniul
ecumenismului. A obținut situarea Bisericii Ortodoxe Române la un nivel mai
înalt în relațiile cu celelalte culte decât în trecut. Deși a fost nevoit să
accepte demolarea a 7 biserici ortodoxe, monumente istorice ale Bucureștiului,
a ridicat în schimb, în aceeași perioadă, peste 100 de biserici în țară.După revoluție a
fost acuzat de obediență față de
autoritățile comuniste, fapt care a culminat cu aprobarea demolării a 7
biserici istorice din București. A adresat numeroase telegrame de
felicitare dictatorului Nicolae Ceaușescu, căruia i-a făcut cadou vechi
tipărituri și obiecte de patrimoniu. Înțelegând
contestațiile de ordin politic a cerut în scris retragerea din slujirea sa, în
semn de pocăință, stabilindu-se la Mănăstirea Sinaia. Primind cereri din toată
țara din partea credincioșilor, a clerului de la parohii și mânăstiri, pentru
revenirea Patriarhului, precum și a unor scrisori din partea Patriarhilor
Bisericilor Ortodoxe locale, Sfântul Sinod în ședința sa din aprilie a hotărât
chemarea Patriarhului la locul său prin revocarea deciziei de acceptare a
demisiei patriarhului Teoctist. Dând ascultare Sfântului Sinod, Patriarhul
Teoctist și-a reluat slujirea sa pentru care a fost ales în noiembrie 1986.A
obținut importante recunoașteri din partea majorității Bisericilor ortodoxe
locale, ca și din partea altor culte religioase. În perioada 7-9 mai 1999, la
invitația Patriarhului Teoctist, s-a desfășurat vizita istorică în România a
Sanctității Sale Papa Ioan Paul al II-lea (prima vizită a unui Papă într-o țară
majoritar ortodoxă). Sus am postat o vedere cu clădirea Patriarhiei române și
logo-ul acesteia. Teoctist a promovat învățământul religios
după 1989, înființând noi seminarii teologice, școli medii de cântăreți
bisericești, de pregătire a asistenților sociali, băieți și fete, de
restauratori de monumente istorice și a organizat obținerea de burse în
străinătate pentru studenții dornici de studiu. În învățământul general de
toate gradele și profilurile a fost introdus învățământul religios. Ca și
inițiativele de mai sus, împreună cu Sfântul Sinod a înființat eparhii noi, a
reactivat mitropoliile și episcopiile desființate de dictatura comunistă, a
întreprins demersurile pentru canonizarea unor sfinți români, a reorganizat
Biserica Română de peste hotare prin organizarea unor noi episcopii și alegerea
unui număr corespunzător de ierarhi dintre tinerii teologi cu studii în țară și
în străinătate și dintre cei care s-au distins prin cunoașterea vieții
bisericești și monahale. A publicat peste
17 de volume de predici, cuvântări și meditații, cu titlul general "Pe
treptele slujirii creștine" și un volum cu titlul "Slujind Altarul
străbun", care cuprind peste 7000 de pagini, cu aproximativ 1500 titluri.
A inițiat o bogată și fructuoasă activitate culturală și științifică, promovând
permanent acțiuni care au contribuit la creșterea prestigiului Bisericii. În
timpul acestei perioade, schimbul de reviste și cărți de specialitate cu cele
similare din străinătate a sporit, organizându-se, totodată, Simpozioane și
Colocvii cu teme de actualitate și de interes pentru viața Bisericii. Sus
am postat o poză a Prea-fericitului și o trimitere poștală ilustrată cu
Patriarhia română și logo-ul acesteia.

Mitropolia, denumiri actualizate
Patriarhia sau Catedrala Patriarhală este o biserică ortodoxă și monument istoric, situată
în București, pe Dealul Patriarhiei. Edificiul este ctitorit de voievodul Constantin
Șerban și soția acestuia Bălașa, între anii 1654 – 1658. Biserica, purtând
hramul Sfinții Împărați Constantin și Elena, a fost sfințită de Mihnea al
III-lea în anul 1658, iar la scurt timp a fost transformată în
Mitropolie. După primul război mondial (anul 1925) Mitropolia a fost
transformată în Patriarhie. Nu s-au păstrat date despre meșterul care a
coordonat construirea edificiului, singurele nume păstrate fiind cele ale
dregătorilor care au supravegheat ridicarea bisericii: logăfătul Radu Dudescu
și Gheorghe Sufariu. Biserica a fost restaurată de mai multe ori, între anii
1792 - 1799, 1834 - 1839, 1850, 1886 și 1932 - 1935, motiv pentru care în
prezent construcția nu mai păstrează forma originală, de-a lungul timpului
aducându-i-se diverse completări și ajustări. Dimensiunile interioare ale
bisericii sunt:
lungimea – 28 metri și lățimea –
14,6 metri (la pronaos). Biserica adăpostește moaștele Sfântului Dimitrie
Basarabov (Sf. Dimitrie cel Nou), așezate într-o raclă de argint,
aduse din Bulgaria, la data de 13 iulie 1774. În prezent, catedrala
este integrată în „Ansamblul patriarhal”, compus din: Catedrala Patriarhală
„Sf. Împărați Constantin și Elena, Turnul clopotniță, Palatul Patriarhal
(fostul sediu al Camerei Deputaților), Paraclisul și Reședința patriarhală (toate fiind declarate monumente istorice).

TAROM - 25 de ani de la primul zbor București - Copenhaga 1969 - 1994

S.C.Transporturile
Aeriene Române S.A. (TAROM) este principala
companie aeriană românească cu o îndelungată tradiție în domeniu. TAROM
își are originile în anul 1920. Acela a fost anul în care s-a
creat Compania Franco-Română Pentru Navigație Aeriană. În 1926 şi-a
schimbat numele liniei în Compania Internațională De Navigație
Aeriană, iar în 1930 Liniile Aeriene Române Exploatate de Stat (LARES). La 8 august
1945 LARES se desființează, patrimoniul său fiind preluat de nou
înființată societate TARS (Societatea de Transporturi Aeriene
Româno-Sovietice). Compania era în subordinea atât a guvernului român, cât
și a celui sovietic. Începând cu data de 1 februarie 1946 au fost
înființate zboruri interne de la aeroportul Băneasa – București. În data
de 18 septembrie 1954 compania a devenit TAROM (Transporturile
Aeriene Române). În decurs de 6 ani compania a reușit să se conecteze la principalele
capitale europene. Încă 6 ani au trebuit până la primul
zbor transatlantic. După 1970, TAROM a achiziționat ți introdus în
circulație avioane produse în SUA și Europa de Vest, printre care BAC 1-11
și Being 707. În anii 1980 a produs sub licență britanică cateva aeronave
Rombac. Începând cu 1990 România a achiziționat aeronave Airbus A310, din care
unul s-a prăbușit la Balotești. Încă înainte de aderarea României la UE, pentru
TAROM s-a pus problema aderării la o alianță, pentru a-și putea minimiza
costurile. Sus am postat logo-ul Companiei TAROM.

Ateneul Român este o sală de
concerte din Bucureşti, clădire situată pe Calea Victoriei, în Piața
George Enescu (partea nordică a Pieței Palatului). Tot aici se află şi sediul
Filarmonicii George Enescu. Edificiu-simbol al culturii nationale, Ateneul
Roman, construit in inima Bucurestilor in perioada anilor 1886-1889, a devenit
exponentul arhitectonic si spiritual nu doar al unui oras, al unei Capitale, ci
al unei natiuni. Aici au conferentiat marile personalitati si savanti ai
Romaniei, aici au concertat toti consacratii si tinerii artisti profesionisti
ai tarii, aici au urcat pe podium multe formatii si solisti de nivel mondial,
aici s-au lansat “in prima auditie“ capodopere ale literaturii muzicale
autohtone, aici s-au organizat primele expozitii ample, retrospective de
pictura si sculptura ale maestrilor artei plastice nationale, aici s-au
perindat regi si regine, oameni politici si oaspeti de seama de peste hotare
spre a participa la evenimente de importanta nationala si universala intr-un
cuvant, la Ateneul Roman s-au petrecut momente de anvergura istorica ce s-au
inscris in cartea de aur a poporului nostru. Putini stiu astazi ca Palatul
Ateneului Roman s-a cladit cu banii dintr-o subscriptie publica, in urma organizarii
unei loterii nationale (500.000 de bilete in valoare de un leu), apelul adresat
cetatenilor de naturalistul Constantin Esarcu (1836-1898), fondatorul
Societatii Ateneul Roman, sunand ca o chemare populara, printr-un slogan de-a
dreptul comic si banal: "Dati un leu pentru Ateneu!". Ideea apelului
s-a transformat surprinzator intr-o lectie de unitate, de trezire a constiintei
nationale. Conceputa de arhitectul francez Albert Galleron, dupa cercetarile
stiintifice si indicatiile lui Alexandru Odobescu, revizuite si completate de
un manunchi de specialisti romani (Al. Orascu, Ion Mincu, Ion Socolescu,
Grigore Cerkez, Cucu Starostescu), cladirea de forma circulara s-a datorat
valorificarii fundatiilor deja existente din Gradina Episcopiei ce urmau sa
serveasca ridicarii unui circ. Inspirat din vechile temple grecesti, edificiul
surprinde la prima vedere printr-o colonada istorica ce sustine un fronton
triunghiular. La parter, impresionantul hol din marmura inglobeaza cele 12
coloane dorice de sustinere a salii de concerte. Patru scari monumentale in
spirala de tip baroc din marmura de Carrara, desfasurate cu balcoane la etajul
intermediar, fac legatura cu sala si anexele (birouri, sali de repetitii,
cabine pentru solisti si dirijor etc.). Dispuse sub forma vechilor amfiteatre
greco-romane, cele aproape 1.000 de locuri (trei zone de parter si doua randuri
circulare cu 52 de loji, la mijloc cu o loja centrala) ofera o vizibilitate
perfecta din orice colt si o auditie impecabila. Perfectiunea sunetului se
datoreaza imensei cupole (bogat decorata) care "absoarbe" fondul
instrumental si vocal de pe podium, spre a-l distribui prin reverberatie catre
auditori, cu intreaga gama de armonice pana la cele mai fine culori timbrale si
nuante. Se pare ca acustica exceptionala a cavitatii sonore, proprii Ateneului
Roman, aplasat sala printre cele mai reusite constructii de acest gen nu doar
din Europa, ci din intreaga lume. Fresca, evocand istoria poporului roman in 25
de episoade, realizata timp de cinci ani de catre pictorul Costin Petrescu,
orga instalata in 1939 in urma ajutorului material al lui George Enescu,
numeroasele imbunatatiri tehnice produse dupa cutremurele de pamant si
bombardamentul din 1944, de la sfarsitul celui de al doilea razboi mondial, dar
mai ales modificarile din 1966-1967 (introducerea aerului conditionat,
refacerea tavanului, schimbarea fotoliilor, redistribuirea lojilor, largirea
avanscenelor etc.) au transformat Ateneul Roman intr-un complex arhitectural
singular in centrul Capitalei. De peste o jumatate de veac, a devenit sediul
Filarmonicii "George Enescu", iar din 1958 "Cartierul
general" al Festivalurilor Internationale "George
Enescu". Templu al artei si culturii romanesti, Ateneul Roman ramane,
la cei 120 de ani, nu doar o cladire de patrimoniu universal, reprezentativa ca
arhitectura pentru Romania si Balcani (cu trimitere la antichitatea greceasca),
ci si un simbol de traditie spirituala a unui popor. Iar daca fundatia
circulara initiala, nicicand nu a fost visata de fondatori, arhitecti si constructori
ca forma ideala pentru un monument arhitectonic (au existat glasuri in epoca ce
au criticat solutia tehnica insolita), iata ca timpul a harazit urmasilor
culturii vechii Dacii sa devina o scena turnanta nu doar a istoriei, ci si a
artei in contextul Europei. "Calare" pe trei secole (fundatia
ecvestra s-a dovedit bazaltica), Ateneul Roman si-a deschis larg portile unor
spirite universale luminate, ce si-au dat intalnire la Bucuresti, spre a se
infrati cu autohtonii meleagurilor de la gurile Dunarii. Desi ctitorii au visat
ca toate artele surori sa-si afle locul sub cupola acestui for cultural, totusi
se pare ca putini si-au dat seama ca acustica naturala exceptionala a salii
ofera doar muzicii un climat de afirmare plenara, singulara, devenind casa parinteasca
pentru marile personalitati si talente ale lumii. A concerta pe podiumul
Ateneului Roman din Bucuresti echivaleaza astazi in arta lirica cu aparitia pe
scena Teatrului Scala din Milano. Templul din inima Capitalei, zidit in urma cu
120 de ani, s-a transformat in "cartea de vizita" nepieritoare a
Romaniei contemporane. (autorul acestei prezentări - muzicolog Viorel Cosma)
Mica Sirenă (în daneză Den lille Havfrue) este o statuie din
bronz realizată de Edvard Eriksen, care înfățișează o sirenă care devine om.
Sculptura este expusă pe o stâncă lângă apă, pe promenada Langelinie din
Copenhaga. Statuia are 1,25 metri înălțime și cântărește 175 de kilograme.
Statuia reprezintă personajul unui basm din creația autorului danez Hans
Christian Andersen, și totodată o atracție turistică majoră de la dezvelirea sa
în 1913. Statuia a fost comandată în 1909 de Carl Jacobsen, fiul fondatorului
Carlsberg, care fusese fascinat de un personaj de balet la Teatrul Regal din
Copenhaga. El a rugat-o pe balerina Ellen Price să fie model pentru executarea
statuii. Capul statuii a fost modelat după Price, dar, deoarece balerina nu a
fost de acord să o modeleze nud, soția sculptorului, Eline Eriksen, a fost
folosită pentru corp. Statuia a fost adeseori vandalizată de activiști politici.
Teatrul

Opera Națională din
București, denumire veche Teatrul de
operă și balet al R.P.R. (Republica Populară Română) este monument istoric și una din cele patru Opere
naționale din
România, fiind cel mai mare teatru liric al țării, situat pe bulevardul Mihai
Kogălniceanu la numerle 70-72. Denumirea de „Opera Română” fusese utilizată cu
mult timp înaintea existenței unei clădiri special destinate teatrului
liric din capitala României. Compozitorul, dirijorul, cântărețul și profesorul
român George Stephănescu a fost cel care a luptat mereu pentru
fondarea acestei instituții artistice, pe care a întemeiat-o sub denumirea de Compania
Opera Română. Trupa lirică bucureșteană s-a lansat sub nume propriu la data
de 8 mai 1885, prezentând progresiv un repertoriu din ce în ce mai bogat și mai
ales. Spectacole de operetă și operă comică mai fuseseră organizate în acea
perioadă, facilitate de apariția în 1877 a Legii teatrelor, care stipulau
existența unei secții de operă în cadrul Teatrului Național. Aceste spectacole,
în limba română, apăreau sub egida Teatrului și pe afișele acestuia. La început
repertoriul consta mai ales din opere italiene și franceze de mare
popularitate, dar și opere comice din creația națională, în care au apărut pe
scena bucureșteană primele mari voci românești. Deși existența unei trupe
artistice românești de teatru liric, sub numele de Compania
Opera Română, s-a făcut cunoscută încă din anul 1885,
înființarea Operei Române ca instituție independentă și finanțată de la buget
s-a realizat abia în anul 1921. Premiera absolută s-a făcut cu opera Lohengrin sub
bagheta lui George
Enescu. Autoritățile au oscilat apoi între perioade în care au
finanțat Opera direct sau altele în care au încredințat-o prin antrepriză unor
particulari. Actuala clădire a Operei Române, cu o capacitate de 952 locuri, a
fost ridicată în 1953, după planurile arhitectului Octav Doicescu, sub
denumirea de Teatrul
de Operă și Balet în
vederea a două două ample manifestări internaționale: al treilea Congres
Mondial al Tineretului (25-30 iulie) și al patrulea Festival Mondial al
Tineretului și Studenților (2-14 august), dar a fost inaugurată abia la 9
ianuarie 1954, cu spectacolul Dama de Pică, operă de Piotr Ilici
Ceaikovski. Fațada clădirii, modificată față de ideea inițială a
arhitectului, are un portic cu 3 arcade monumentale, împodobite cu statuile a
patru muze, și trei uși de acces, care permit intrarea în holul fastuos înălțat
pe două nivele. Sala de spectacole are forma de potcoavă, având lățimea de 24
metri, adâncimea de 20 metri și înălțimea de 30 de metri. Edificiul este realizat în stil clasic, are
o sală cu o capacitate de 2200 de locuri şi trei nivele de loji
şi balcoane, precum şi elegantele holuri şi saloanele de recepţie, iar
la ultimul etaj, este amenajat un preţios muzeu al operei, datorat
regretatului scriitor şi muzeograf George Ionaşcu. În parcul din fața
clădirii se află statuia marelui muzician George Enescu, opera lui Ion Jalea și
bustul compozitorului Gheorghe Stephănescu (1843 – 1925), fondatorul Operei
Române. Pe fațada clădirii, în locul a două arcade mai mici, care le încadrau
inițial pe cele trei mari, au fost montate două basoreliefuri, unul care
înfățișează o scenă de operă (sculptori Zoe Băicoianu și Boris Caragea), iar
celălalt, zborul unor balerini (sculptor Ion Vlad). În sala de spectacole se
găsește un candelabru cu
100 de brațe de cristal aurit. Ocazional se țin spectacole și în Foaierul
Galben, care are o capacitate de maxim 200 locuri. Opera Națională București a
adoptat un însemn heraldic, creat de heraldistul Tudor-Radu Tiron, și un logo
în latină:
ARS GRATIA ARTIS care
înseamnă artă
pentru artă sau,
cuvânt cu cuvânt, arta
este recompensa artei.

Arcul de Triumf București
10 denar - Dacia - argint pur

Arcul de Triumf este un monument istoric bucureștean, din sectorul 1, ce comemorează
participarea României în primul război mondial și este situat la interescția șoselei Kiseleff cu bulevardele: Constantin
Prezan, Alexandru Averescu și Alexandru Constantinescu. Monumentul, proiectat de Petre Antonescu, a
fost construit în perioada 1921-1922, renovat în perioada 1935-1936, și din nou
renovat începând din 2014. Machetele au fost executate de artiști plastici, iar
pentru cioplirea marmurei de Rușchița, pe lângă sculptorii autohtoni, s-a
apelat și la un număr de zece sculptori din Italia. Printre artiștii care au
lucrat la finisaj se numără Constantin Baraschi, Alexandru Călinescu, Mac
Constantinescu, Ion Jalea, Dimitrie Paciurea și Costin Petrescu. Populația, și
cu precădere numeroasele asociații și societăți ale foștilor combatanți din
primul război mondial, a contribuit cu peste 7 milioane de lei la edificarea
Arcului de Triumf, răspunzând cu promptitudine subscripțiilor lansate în cursul
anului 1935 de Ministerul Apărării Naționale. Odată adunate sumele necesare,
anul 1936 a fost consacrat integral definitivării monumentului, care a fost
construit din granit de Deva, în stil clasic, după modelul marelui Arc de
Triumf din Paris. Forma sa este aceea a unui paralelipiped, având o temelie de
25 × 11,5 m și o înălțime de 27 m. Stâlpii, pe care se sprijină monumentul au scări interioare,
care duc spre terasa acestuia. Ceremonia inaugurării a avut loc la 1 decembrie
1936, când se împlineau 18 ani de la Unirea Transilvaniei cu România. Momentul
a fost marcat de participarea regelui Carol al II-lea, a mamei sale, regina Maria, a prințului
moștenitor Mihai, a membrilor guvernului României și a numeroși invitați de
onoare din țară și din străinătate. După venirea la putere a
comuniștilor în România, Arcul de Triumf a fost „mutilat” prin scoaterea de
pe părțile laterale a celor două texte ale proclamațiilor regelui Ferdinand
către țară, cu ocazia intrării României în războiul de întregire și cu prilejul
încoronării de la Alba Iulia din 1922. De asemenea, au fost scoase de pe
frontispiciul de pe fațada sudică monumentului efigiile regelui Ferdinand
Întregitorul, și ale reginei Maria. Pe Arcul de Triumf pot fi observate câteva
elemente arhitecturale cu semnificație istorică, dar și câteva inscripții
sugestive cu semnificație istorică. Arcul de
Triumf adăpostește un mic muzeu, care poate fi vizitat doar cu anumite ocazii
speciale. Vizitatorii pot vedea patru expoziții: Marele Război al
Reîntregirii Neamului (fotografie și film), Heraldica Marilor
Familii Boierești (efigii din bronz, fotografii), Arcul de
Triumf în Imagini (fotografii, machete), Marea Unire de la
1918 ( unde se găsesc și coroanele și sceptrul regal reproduse;
fotografii) și pot urca pe terasa superioară. În perioada ianuarie 2014 - 28
noiembrie 2016 s-au executat lucrări de consolidare și renovare a arcului de
triumf. Cu această ocazie, pe părțile laterale au fost refăcute cele două
texte ale proclamațiilor regelui Ferdinand către țară, cu ocazia intrării
României în războiul de întregire și cu prilejul încoronării de la Alba Iulia
din 1922.

A.S.E. (Academia de Științe Economice - București) -
Facultatea de Planificare 25 ani 1955 - 1980

Academia de Studii Economice din
București (A.S.E.) este
o instituție publică de învățământ superior din București, fondată în anul
1913. Este cea mai importantă instituție de învățământ superior cu profil
economic din România și este situată în Piața Romană. În anul 2011 instituția a fost
clasificată în categoria universităților de vârf din România, respectiv cea de
„Universități de cercetare avansată și educație”. Academia de Studii Economice
din București a luat ființă în baza unei legi care a fost promulgată de regele
Carol I, prin Decretul Regal nr. 2.978 din 6 aprilie 1913, publicat în
Monitorul Oficial al României din data
de 13 aprilie 1913, sub denumirea de "Academia
de Înalte Studii Comerciale și Industriale" (A.S.I.C.I.). Actuala
denumire datează din anul 1967, de-a lungul anilor instituția a pregătit zeci
de generații de economiști, contribuind la afirmarea și dezvoltarea
învățământului, științei și culturii economice din România. Academia de Studii
Economice din București este atașată tradiției gândirii libere, libertății
academice, recunoașterii drepturilor și libertăților fundamentale ale omului și
principiului supremației legii. „Artizanul” înfiinţării Academiei Comerciale, cum era numită
instituţia pe scurt, a fost Ministrul Industriei – Nicolae Xenopol (primul
ambasador al României în Japonia şi frate al istoricului A. D. Xenopol). În
cinstea acestuia în toamna anului 2013 a fost dezvelit un bust în faţa ASE,
autor Ioan Ladea. Până în anul 1926 A.S.I.C.I. şi-a desfăşurat activitatea
într-un spaţiu închiriat dintr-o clădire ce se afla pe locul actualei parcări
din faţa Restaurantului Cina, vis-a-vis de B.C.U. Bucureşti (Biblioteca
Centrală Universitară - Fundaţiunea Universitară Carol I). Datorită creşterii
numărului de studenţi şi a spaţiului impropriu de desfăşurare a cursurilor se
ia hotărârea de a se ridica un local propriu. Rectorul Stanislas Cihoski,
cumpără primele terenuri din Piaţa Romană (fostă Lascăr Catargiu – statuia
acestui om de stat aflată iniţial în mijlocul Pieţii a fost reamplasată la
ieşire de pe str. Povernei, vis-a-vis de Hotel Minerva). Lucrările efectiv se
desfăşoară între anii 1924-1926; este remarcabilă rapiditatea cu care s-a
ridicat acest Palat; banii cheltuiţi atunci, dacă îi transformăm în moneda
actuală, ar fi vorba despre aproximativ 26 milioane Euro. Pe plăcuţa de monument
istoric sunt scrise următoarele: Edificiu în stil neoclasic, cu un volum de
colţ de secţiune circulară terminat cu o cupolă, care marchează intersecţia
dintre cele două corpuri. Faţadele sunt tratate monumental, efectul fiind
sporit de utilizarea coloanelor colosale. Arhitecţii ce au lucrat la proiectare
sunt: Grigore Cerkez, Edmond van Saanen-Algi (olandez după tată) şi Arghir
Culina. Cel care a făcut întreaga muncă este de fapt Van Saanen-Algi, lucru
recunoscut într-o scrisoare şi de bătrânul profesor Cerkez (fapt dovedit de
Nicolae Şt. Noica în ultima sa lucrare din 2014 referitoare la Palatul
A.I.S.C.I.). Terminarea lucrărilor în anul 1926 a adus în faţa bucureştenilor
un imobil ce oferea condiţii de mediu şi studiu avansate pentru acele vremuri.
Instalaţia de încălzire şi ventilaţie era cea mai modernă din ţară (existau 5
grupuri independente pe păcură pentru căldură şi 3 grupuri independente pentru
ventilaţia cu aer). Instalaţia de apă avea trei reţele; existau 2 rezervoare
mari în turnul amfiteatrelor; exista instalaţie de canalizare. Instalaţiile
electrice beneficiau şi de o baterie de acumulatori în cazul întreruperii
alimentării din reţeaua oraşului. De asemenea, exista o instalaţie de telefonie
automată (Ericson), o instalaţie de sonerie (pentru clase şi chemarea oamenilor
de serviciu) şi un sistem de ceasornice electrice (au fost montate 30 de
ceasuri electrice). La inaugurarea din 15 noiembrie 1926 în Holul de Onoare a
Palatului a fost montată o placă, existentă şi azi. Pe placă dăinuie cuvintele:
Acest palat s-a ridicat sub augusta domnie a Regelui Ferdinand I rector fiind
Dl. Prof. Dr. I. N. Angelescu. Arhitecţi diriginţi: Profesor Gr. Cerkez şi E.
Van Saanen-Algi. Arhitect control: A. Culina, 1924-1926. Conform ziarelor
vremii la solemnitatea inaugurării Aula Magna a fost neîncăpătoare. Au
participat patriarhul Miron Cristea, mitropoliţii Moldovei şi Ardealului,
miniştrii, generali, ambasadorii SUA, Italia şi Anglia, ataşaţi comerciali,
reprezentanţii Palatului Regal, directori ai Băncii Naţionale, profesori,
arhitecţi, ziarişti etc. Meniul servit cu această
ocazie e interesant: Aperitive, Şalău a la russe, Sos mayoneză, Vol-au-veant cu
ciuperci, Mazăre franceză în unt, Piept de Curcan, Salate de seson, Pepene,
Îngheţate, Asortiment de fructe, Cafe, Vin Drăgăşani vechi, Champagne Rhein,
Ape Minerale (document reprodus din cartea dlui Nicolae Şt. Noica). În
continuarea Palatului A.I.S.C.I. iniţial, pe actuala str. Căderea Bastiliei,
s-au ridicat încă două corpuri de clădire: unul în 1935 (numit „Clădirea
Bibliotecii”), altul în 1940. Între 2005-2009 au avut loc lucrări de
restaurare, consolidare şi modernizare a Palatului şi a celorlalte corpuri de
clădire. Chiar şi Aula Magna a fost restaurată (în 2002 şi 2008); totul a
căpătat strălucire şi au fost puse în valoare elemente decorative importante.
Cine are o clipă de zăbavă poate păşi în interiorul Palatului A.S.E. şi
parcurge culoarele şi scările vechi de 100 de ani. Sunt superbe scările
monumentale ce urcă şerpuind până la etajul 2. Luminatorul central, din sticlă
colorată, aruncă lumini şi umbre pe mozaicul şi marmura aşternută la picioare.
Un mozaic rozetă cu 6 raze străjuieşte podeaua chiar după uşile rotative de la
intrare. Altul sub formă de romb, reprezentând sigla AISCI încadrată de doi
şerpi, se află chiar în faţa scărilor monumentale. Deasupra intrării în Aula
Magna o placă mare de marmură aminteşte destinaţia acestei săli: AULA. Această
Aulă a Academiei Comerciale ascunde o capodoperă a picturii româneşti. Este
vorba despre pictura murală intitulată Istoria comerţului românesc (ori Istoria
negoţului românesc) executată de Cecilia Cuţescu-Storck. Pictura în ulei, ce
are 100 metri pătrați, a fost inaugurată în anul 1933, cu ocazia sărbătoririi a
20 de ani de la înfiinţarea A.I.S.C.I.. Pictura murală prezintă, în spirală, de
sus în jos, istoria comerţului românesc începând din cele mai vechi timpuri,
până în anii interbelici. Multiplele elemente decorative (se remarcă medalionul
A.I.S.C.I. înconjurat de cornurile abundenţei) fac din această Aulă festivă un
punct central al Palatului. Luminatorul central e o adevărată operă de
feronerie şi sticlă colorată. În nişele din Aulă sunt două busturi ale lui
Virgil Madgearu şi Ion N. Angelescu, executate în marmură albă de Adrian Pîrvu.
Holul central şi scara monumentală sunt impresionante. Începând de la parter şi
până la etajul 2 pe pereţi se desfăşoară Galeria Rectorilor, o salbă de
portrete ale tuturor rectorilor ce i-a avut A.S.E.-ul de-a lungul existenţei
sale, realizate de Nicolae Aurel Alexi. De altfel, A.S.E.-ul deţine mai multe
opere de artă (pictură, sculptură, mozaic), puţin ştiute. În Pinacoteca A.S.E.
se găsesc tablouri de Henri Catargi, Margareta Sterian, Costin Petrescu, Ion
Musceleanu, Eugen Crăciun, şi mai actualii Ion Sălişteanu, Dan-Cristian
Popescu, Gheo-Vlad Boţan, Valentin Tănase. Întâlnim şi mozaicuri de Zoe
Băicoianu (clădirea Cibernetică) şi Constantin Berdilă (clădirea Eminescu),
precum şi sculpturi în lemn de Radu Aftenie (la intrarea din str. Căderea
Bastiliei).De câţiva ani, începând cu mandatul de rector al regretatului
profesor Ion Gh. Roşca, holurile din faţa Bibliotecii A.S.E. (etajul 1 şi 2)
găzduiesc periodic expoziţii de artă. Sălile de lectură ale Bibliotecii
adăpostesc de asemenea opere de artă. În sala de lectură Victor Slăvescu se
află controversatele fresce ale lui Sabin Bălaşa, realizate în anul 2006 şi
intitulate Feerie şi Geneză. Pe alte holuri se află tablouri ale diverşilor
profesori ai Academiei Comerciale, precum şi diplome internaţionale obţinute de
aceştia. Întâlnim în interior un alt bust al lui Nicolae Xenopol (realizat de
acelaşi Ioan Ladea) şi un bust în ciment al lui Nicolae Iorga realizat de
sculptorul Iosif Constantin. În anul 2013, la centenar, a fost inaugurat şi un
mic muzeu al A.S.E., aflat în Palat la etajul 2. Se poate vizita gratuit, de
luni până joi între orele 09-16.00, iar vineri de la 09-14.00. Conţine cărţi
vechi din Biblioteca A.S.E., diverse documente privind istoria A.S.E.,
documente despre Nicolae Xenopol, despre profesorii celebri ai Academiei,
diverse reproduceri foto, medalii şi distincţii.

Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă,
Bucureștiul adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii
prognozează că, în următorii cinci ani, totalul va depăși patru
milioane. Prima mențiune a localității apare în anul
1459. În anul 1862 devine capitala României. De atunci suferă
schimbări continue, fiind centrul scenei artistice, culturale și
mas-media. Între cele două războaie mondiale, arhitectura elegantă și
elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul Paris”. În prezent, capitala are
același nivel administrativ ca și un județ și este împărțită în șase
sectoare. Deasupra am postat drapelul, stemele interbelică, comunistă și
actuală ale orașului precum și câteva locuri frumoase ale Bucureștiului de acum
sau altădată și chiar unele trimiteri poștale ilustrate.

Strada Carol
Strada Polonă
Palatul telegrafo-poștal
Piața Zlătari
Piața Sfântu Gheorghe
Piața Sărindar
Expoziția generală București - 1906
Pavilionul Marmorosch Blank
Expoziția Generală Română 1906 - Biserica Cuțitul de Argint
Palatul Societății de asigurări STEAUA ROMÂNIEI
Piața Rosetti, nr.4
Parcul Carol I
Muzeul național al țăranului român Dimitrie Gusti
Casă de moișnean - comuna Chiojd, județul Buzău
Grădina Cișmigiu - Bufetul Monte Carlo
Ministerul de Război
Ministerul de Externe
Hala de Pește de la Halele Centrale
Biserica Sfinților
Biserica Sfântul Ștefan
Aeroportul Băneasa
Banca Marmorosch Blank & Co - sediul 5, Strada Lipscani 8
Banca Chrissoveloni
_________ooOoo_________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Acțiune nominativă în valoarea de 100 lei - 1936
Societatea anonimă pentru fabricarea pâinii TRAIUL - Craiova
Detaliu vignetă de pe o felicitare japoneză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
%20-%20Copy%20-%20Copy%20-%20Copy.png)
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 21.07.2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu