Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea maghiară CSORNA, județul GYOR -
MASON - SOPRON, și câteva trimiteri poștale ilustrate din
vremuri diferite.
Strada principală
Mănăstirea
Spitalul Margit
Monumentul victimelor din 1919
Piața Martirilor
Muzeul
Gara
Parcul național
Biblioteca
Monumentul Honvedul
Piața Sfântul Istvan
Școala
Trimiteri poștale
Arhitectură locală
XXX
O PASTILĂ DE UMOR
O CUGETARE PROPRIE
UN CAREU
DE DEFINIȚII REZOLVAT
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O EPIGRAMĂ PROPRIE
___________XXX___________
O PLACHETĂ,
CÂTEVA MEDALII ȚI INSIGNE
DIN JUDEȚUL NEAMȚ
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ
al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau
inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de
orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).

Liceul Ștefan cel Mare - Târgu Neamț
30 ani * 1955 - 1985

Începuturile
Colegiului „Naţional Ştefan cel Mare”
se regăsesc în istoria secolului al XIX-lea când, în Târgu Neamţ, se face din
ce în ce mai simţită nevoia de şcoli publice. În Tg. Neamţ, începuturile
educaţiei sunt legate de prima biserică construită în perimetrul oraşului.
Aceasta activitate este atestată documentar de certificatul emis de voievodul
Grigore Alexandru Vodă, în 1756. Astfel, la 16 octombrie 1852, în cadrul unei
mari solemnităţi, în prezenţa domnitorului Alexandru Ghica-Voievod, se inaugura
„Şcoala Primară Nr.1 de băieţi” – Şcoala Domnească numită astfel în onoarea
domnitorului care a inaugurat-o. Deficitară rămânea posibilitatea de a urma
cursurile unei şcoli pentru fetele din Tg. Neamţ. Această nevoie se transformă
într-un memoriu al locuitorilor urbei, adresat caimacamului Teodor Balş, în
care se cerea înfiinţarea unei şcoli de fete. Caimacamul aprobă cererea, dând
următoarea rezoluţie: „Departamentul bisericesc se va înţelege cu Doamna
Ecaterina Balş, patroana şcolilor de fete, în ce priveşte înfiinţarea şcolii.
Localul se va lua de la Mânăstirea Neamţului, iar profesoara va fi plătitâ ca
şi la celelalte şcoli de judeţe.” (V.A. Urechea, Istoria Şcolilor; vol. I-VIII,
Bucureşti, 1892). Gheorghe Asachi, şeful Departamentului Instrucţiunii Publice,
a propus ca localul acestei şcoli să fie dat de Mânăstirea Neamţului, aceasta
fiind obligată saccepte aceast lucru prin hrisovul nr. 40 al Caimăcămiei, numai
cu întreţinerea seminarului şi a şcolii primare de băieţi din Tg. Neamţ. Abia
dupa doi ani, în 1856, s-a rezolvat problema spaţiului şi şcoala de fete s-a
putut înfiinţa sub îndrumarea institutoarei Sofia Cocea, în casa lui Mihail
Kogălniceanu, de pe Uliţa Mare, pusă la dispoziţie de Consiliul Orăşenesc.
Astăzi, pe locul „Şcolii de fete” se află gimnaziul Colegiului Naţional „Ştefan
cel Mare”, care, până în anul 2003, a fiinţat ca şcoală autonomă, numită Şcoala
„Mihail Kogălniceanu”, în cinstea marii personalităţi care şi-a ales loc de
casă în urbea noastră. În 1864 se înfiinţează şi Şcoala Nr. 4, care în 1918 se
transformă în Şcoala Medie „Regina Maria”. Reforma învăţământului din 1948
transformă această şcoala medie în liceu de 3 ani şi, în acelaşi timp, liceul
devine un liceu mixt. După statisticile anuale, la 15 septembrie 1951, a
început cursurile prima serie de elevi, formată din 52 de elevi, care au
absolvit în anul 1954. În toată această perioadă, titulatura instituţiei s-a
schimbat în Şcoala Medie Mixtă, iar în noiembrie 1961 această îşi ia numele de
Liceul Industrial „Ştefan cel Mare”. Din acest aşezământ de educaţie au
absolvit pâna în prezent 65 de promoţii de elevi.
Din
septembrie 1990 până în octombrie 2003, liceul funcţionează sub denumirea
de Liceul Teoretic „Ştefan cel Mare”, având
clase cu profil real, respectiv umanist, ale căror specializări şi
subspecializări sunt din cele mai diverse: matematică-informatică, ştiinţe ale
naturii, ştiinţe sociale, filologie. Transformarea Liceului Teoretic în Colegiu
Naţional s-a produs în octombrie 2003, prin fuziunea Şcolii „Mihail
Kogălniceanu” cu liceul, cele două instituţii devenind una singură cu un trecut
istoric comun: actualul Colegiu Național ”Ștefan cel Mare”. Unitatea
noastră școlară cuprinde, în anul școlar 2020-2021, trei niveluri de
învățământ, primar (9 clase), gimmnazial (6 clase) și liceal (36 clase), iar
nivelul liceal propune o ofertă educațională generoasă, menită să asigure
absolvenților un traseu educațional orientat către performanță, astfel încât un
procent de aproximativ 10% din numărul elevilor au obținut în anii școlari
precedent premii și mențiuni la etapele județene și naționale. De asemenea, o
altă prioritate a actului educațional din Colegiul Național ”Stefan cel Mare”
este și integrarea în învățământul superior, astfel încât un procent de
aproximativ 80% din numărul absolvenților promoțiilor ultimilor ani sunt în prezent
studenți ai universităților din țară și străinătate. Prioritatea maximă este
calitatea demersului educațional-curricular, adică desfășurarea orelor de curs
în condiții optime, la cele mai înalte standarde de performanță, concretizate
în procentul de 95% promovabilitate la examenul de Bacalaureat. De asemenea, de
o atenție sporită se bucură și activitățile de educație non-formală, prin
proiecte educaționale diverse, propuse în special de elevi, prin Consiliul
elevilor. Este de apreciat interesul elevilor pentru cultură, teatru, științe
și sport, interes dovedit în numeroase activități extrașcolare, în cadrul
cărora s-a demonstrat că la CNSM există o uriașă resursă de energie, de idei și
de interese dintre cele mai variate, toate încununate cu rezultate remarcabile:
tradiția Balului Bobocilor,
un adevărat spectacol al talentelor autentice, la manifestările dedicate Zilei Naționale, la Proiectul dedicat
Crăciunului, ”Suflet pentru suflet”,
la Balul de Dragobete, la implicarea
în organizarea Târgului de ofertă educațională,
la Ziua Școlii, Simpozionul Anual „Pe
urmele lui Ștefan cel Mare” și Proiectul Educativ „Identitate și spiritualitate
românească”, la activitățile sportive, respectiv Memorialul ”Gheorghe Cobrea”, la publicarea revistelor
colegiului. Se remarcă în mod special redacțiile unor reviste unde lucrează
într-un mod aproape profesionist un număr mare de elevi, îndrumați de profesori
dedicați, reviste de o calitate exemplară, demne de menționat: Foaia literară, Psyche, Socrate, Provocări științifice, și
nu în ultimul rând, revista Culmea Pleșului.
Un
loc important între activitățile extrașcolare ale ultimilor ani l-au avut
manifestările dedicate aniversării Centenarului Marii Uniri. În decembrie 2017
am inițiat, împreună cu Consiliul elevilor, Proiectul ”Start pentru Centenar”,
unde elevii s-au implicat cu toții într-un mod absolut impresionant, sub
îndrumarea tuturor cadrelor didactice. Proiectul
”Start pentru Centenar” a continuat cu parteneriatele școlare cu trei
instituții din Republica Moldova, derulate sub genericul ”Să se cunoască
frații!”, cu prilejul cărora 100 de elevi din școlile partenere s-au cunoscut,
s-au vizitat și au legat prietenii. Fiecare întâlnire dintre elevii celor patru
școli implicate, respectiv Liceul ”Alexei Mateevici” din orașul Dondușeni,
Liceul Teoretic ”Ștefan Holban” din Cărpineni, Liceul de Inventică și
Creativitate ,,Prometeu” din Chișinău și colegiul nostru, indiferent pe ce
parte a Prutului s-au petrecut ele, au fost adevărate sărbători de suflet ale
unor tineri care și-au recunoscut originea și identitatea națională comună.
Pentru realizarea acestui obiectiv, remarcabilă este contribuția părinților și
implicarea lordirectă, precum și profesorilor coordonatori. Proiectul dedicat
Centenarului s-a finalizat cu inaugurarea Muzeului Colegiului Național ”Ștefan
cel Mare” la data de 1 decembrie 2018. Muzeul s-a înființat la ințiativa
membrilor catedrei de istorie și cu sprijinul întregului colectiv de profesori
ai colegiului, cu intenția de a reconstrui parțial istoria Colegiului Național
”Ștefan cel Mare” integrată în istoria orașului Târgu-Neamț. În acest scop,
muzeul va adăposti documente de arhivă, cărți vechi, instrumente de scris,
obiecte etnografice locale, ceramică, obiecte de uz casnic, costume populare,
donate de Muzeul de Istorie și Etnografie Târgu-Neamț, de Asociația
”Nemțeanca”, prin suportul regretatei doamne a portului popular nemțean, precum
și de elevii și personalul școlii. Expozițiile prezentate vor fi schimbate
anual, prin grija profesorilor de istorie din colegiul nostru. Muzeul este un
spațiu deschis, accesibil elevilor și profesorilor, în special pentru orele de
istorie, ceea îl va face să devină un loc de descoperire a trecutului și de
înțelegere a perpetuării valorilor identitare ale școlii noastre și ale
comunității.

Ștefan al III-lea, supranumit Ștefan
cel Mare a fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433
la Borzeşti şi a decedat la 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel Bun a
avut mai mulţi fii şi nepoţi, iarŞtefan cel Mare este
nepot de fiu al lui Alexandru cel Bun. Însă, după obiceiul ca marii boieri să
aleagă succesorul la tron între fiii şi nepoţii fostului voievod, a fost uns
Ştefan domn, punându-se capăt unei perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel
Mare nu era nici măcar fiu legitim, ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu
nelegitim, şi prin urmare i-afost mai greu să acceadă la tron. Totuşi avea
calităţi excepţionale, nu numai de vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de
organizare, şi, spre fericirea Moldovei, în general a românimii, a avut o
domnie lungă de 47 de ani. Este cea mai lungă domnie înainte de cea a regelui
Carol I în veacurile noastre. Se urcă pe tron în 1457, deci la un an după
Vlad Ţepeş în Muntenia, şi domneşte până în 1504. Moşteneşte o ţară în plină organizare,
dar care din punct de vedere economic începea să se dezvolte mai cu seamă
datorită împrejurării că reprezenta o regiune de tranzit între Europa centrală,
Polonia şi porturile de la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea două
porturi importante, Chilia şi Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă de
venituri, prin vămi. Chilia - după cum am spus - fusese a domnilor munteni, în
înţelegere cu regii unguri. Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la
munteni, atrăgându-şi prin aceasta duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare
este, pentru mica lui ţară, un voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe
urma comerţului internaţional. Vom vedea şi tragedia care va decurge din
pierderea, în timpul domniei lui Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia
şi Cetatea Albă. Se tot spune că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu
turcii. Nu e chiar adevărat. S-a bătut împotriva tuturor celor care voiau să-i
ştirbească relativa independenţă. Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care,
supărat că Ştefan luase Chilia de la munteni şi unguri, a venit să-l silească
să redevină vasal al regelui Ungariei, îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l
sileşte să treacă îndărăt Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi
împotriva polonezilor. Dar, bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară
au fost luptele sale cu turcii, în special în 1475, când Moldova este invadată
de o mare armată otomană condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al
turcilor. Nu uitaţi că suntem sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al
II-lea care a cucerit Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care
o atinge Imperiul Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata
turcă la Vaslui. Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez
Dlugosz spune că este cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl
proclamă „Athleta Christi”, adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii,
furioşi din pricina acestei înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al
II-lea în fruntea lor. În plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din
actuala Ucraină să atace Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea
apăra împotriva năvalei tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie
părăsesc armata lui Ştefan cel Mare pentru a se duce să-şi apere
vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu mica lui armată formată aproape numai
din boieri, slujitorii lui, şi din câteva cete din oraşe. Este învins la
Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la nord, iar Mehmet al II-lea nu
reuşeşte să cucerească cele două puternice cetăţi, din care mai puteţi vedea şi
astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea Neamţului. După ce a pârjolit ţara,
pentru ca turcii să nu se mai poată aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod
al Moldovei, iar Mehmet al II-lea se retrage. După această aventură — ca
să zic aşa —, Ştefan cel Mare îşi dă seama că trebuie să se înţeleagă cu
turcii, dar, din păcate, lucrurile se înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu,
în 1484, o nouă campanie a lui Baiazid al II-lea are drept scop, de data
aceasta, cucerirea celor două porturi despre care am vorbit, Chilia şi Cetatea
Albă. Şi cele două cetăţi cad, probabil printr-o trădare a genovezilor care
erau înăuntru şi care şi-au dat seama că nu se mai putea lupta împotriva
Imperiului Otoman, nefiind suficient de bine ocrotiţi de un mic voievod
creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei şi a Cetăţii Albe a
reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a Moldovei. Au început
să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut dezvolta cum s-a
dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu comerţ de tranzit
etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic, crucial pentru
dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron până la
bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii povesteşte
că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se făcuse
câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi plugurile.
Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea lui Ştefan
cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt ajutaţi cu
adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire împotriva altor
duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne lasă să fim
autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu bisericile
noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un tribut pe an. La
început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în Moldova, dar foarte
curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în fructuoasele lor
cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe nenorocirea celor două
principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea este într-adevăr perioada
când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune uimitoare, întinderea maximă:
în anii 1516-l517 otomanii au cucerit Siria şi Egiptul, apoi Arabia, iar sub
Soliman zis Magnificul (1520-l566) turcii cuceriseră Ungaria, şi în Africa
ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea însă, aceste cuceriri, exploatate cu
nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se transformă într-o povară. De aceea
ţările române, cu pământul lor rodnic, cu mari turme de oi şi cirezi de bovine,
au devenit indispensabile vistieriei împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării
capitalei Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică
în fiecare an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de
biserici clădite de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt
ctitoria lui, însă majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei
epoci imediat următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru
Rareş.
(Sursa - Net - Horia Dumitru Oprea)
Petro Tub
Arcelor Mittal
Tubular Products Roman (fostă Petrotub și mai demult – Întreprinderea
de țevi) este o compania românească specializată
în producția de țevi fără sudură din oțel. Compania fost preluată la sfârșitul
anului 2003 de colosul siderurgic Mittal Steel, care mai deține în România
fostele combinate Sidex Galați, Siderurgica Hunedoara, Tepro Iași și
altele. Istoria companiei a început în anul 1951 prin
înființarea Combinatului Siderurgic Roman, (în
suprafață de 64200 metri pătrați), fiind proiectat să aibă o capacitate de
300000 de tone de ţevi, pe an. Anul acesta (2025) s-au împlinit 68 de ani de la
laminarea primei țevi la Roman. Dacă în anul
1989 întreprinderea avea 10000 de angajați în anul 2010 mai număra doar 1200. CABELA - Epitropia comunității izraelite Piatra Neamț - 3 lei
Jetoanele
sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca
dimensiune monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de
muzică, pentru procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces
într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare,
sau numele unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele
sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Produsul de
mai sus este un jeton emis de Epitropia comunității izraelite din municipiul
Piatra Neamț, fiind inscripționat cu valoarea 3 lei. Această piesa este
confecționată din alamă, este rotundă și are diametrul de 21,5 milimetri. Se
crede că această valoare ar reprezenta o taxă (cabelă) achitată periodic de
către această comunitate pentru rezolvarea unor probleme generale stringente și
ele au fost emise în preajma primului război mondial când gabela în comunitatea
israelită din Piatra Neamţ ajunge la câţiva lei pe kilogramul de carne cuşer. Hahamii
autorizaţi şi supravegheaţi de conducerea comunităţii evreieşti, sacrificau
după un anumit ritual animalele permise consumului, şi preparau la abator carne
cuşeră (curată). Pentru acest serviciu se percepea o taxă, numită gabelă, care
era plătită de proprietarul evreu al animalului şi în schimbul căreia primea un
bon valoric sau astfel de jetoane valorice care dovedeau achitarea taxei.
Astfel, carnea animalului sacrificat devenea cusher/cuşăr/cuşer şi putea fi
consumată conform tradiţiei mozaice. Cei care stabileau valoarea taxei gabela
(în general, pe kilogramul de carne) erau evreii din conducerea Epitropiei
comunităţii. Organele statului, ca de exemplu, Ministerul Cultelor în 1929
(Gidó 2014 173), sau primăria localităţii (Tîlvar 2012 62), autorizau comunitatea
să perceapă taxa gabela de la proprii membri. Banii adunaţi din această taxă
erau utilizaţi în folosul întregii comunităţii, „cu ea se întreţine pe rabini,
hahami, aşezămintele comunităţii şi se ajută pe cei nevoiaşi. În limba ebraică
veche haham înseamnă „om deștept,
înțelept”. În timpul domniilor fanariote, reprezentantul comunității evreilor
avea titlul de haham-bașă. În urma cercetărilor, vechimea prezenței
evreilor în Piatra Neamț este atestată de existenţa primei tombole funerare din
oraș, (anii 1676-1677). Comunitatea
evreiască era organizată într-o breaslă condusă de un staroste. Acesta se afla
la rândul lui sub autoritatea marelui staroste şi marelui rabin de la Iaşi.
Comunitatea era administrată de un comitet: Epitropia Comunităţii Istraelite
din Piatra-Neamţ. O creștere importantă a numărului de locuitori evrei din
Piatra Neamț, ca de altfel din întreaga Moldovă a avut loc în timpl epocii
fanariote datorită migrației evreilor polonezi. Însă această perioadă de
prosperitate şi de evoluţie a comunității evreieşti din oraș a fost întreruptă
de o serie de evenimente cu caracter social, dar și natural. Spre exemplu, în
1847 a avut loc în centrul oraşului, acolo unde erau construite dughenile
evreilor un incendiu ce a avut urmări devastatoare. După 1860 o a doua creștere
numerică evreilor din Piatra Neamț va fi determinată de migrația masivă a
acestora din Rusia și Autro-Ungaria. Cei mai importanţi comercianţi locali din
a doua jumătate a secolul XIX erau evreii ce se ocupau cu moşii în arendă, păduri
şi fabrici de spirt. O altă ocupaţie de-a evreilor era cea de a comercializa
băuturi, meserie extrem de profitabilă. O statistică din 1899 arăta că 82% din
firmele comerciale din Piatra Neamț aparţineau proprietarilor evrei. Cei mai
importanţi comercianţi locali din a doua jumătate a secolul XIX erau evreii ce
se ocupau cu moşii în arendă, păduri şi fabrici de spirt. Evreii se ocupau cu
aproape toate meşteşugurile şi comerţul existent la acea vreme, deţinând cele
mai ridicate ponderi ale populaţiei ocupate. Numărul foarte mare şi puterea
economică a evreilor nemţeni este relevată şi prin prezenţa în 1909 a 23 de
sinagogi şi 18 case de rugăciune în judeţ. În Piatra Neamț și în prezent
păstrându-se una dintre cele mai mari sinagogi din Moldova. Comunitatea de evei
era atât de bine organizată în Piatra Neamţ, încât organizaseră numeroase
societăţi cu caracter economic, social sau cultural. Începând din anii ’40,
evreii au fost supuşi fenomenului de segregare de iure, ca urmare a unor legi
emise de stat în contextul politicii naţionale. În 1938 au fost luat o serie de
măsuri antisemite: izgonirea unor evrei din ţară. Regresul numeric pe care l-a
înregistrat această populație după 1990, odată cu dezvoltarea liberii
circulații, se datorează și migrației intense în exteriorul țării, în special
spre noul stat Palestina. Tot ce a mai rămas în prezent din vasta comunitate
evreiască este un grup de nici 100 de locuitori şi câteva monumente specifice
religiei şi culturii evreieşti.

F.C. Ceahlăul Piatra Neamț (Fotbal Club) - 1919
Asociația
Club Sportiv Municipal Ceahlăul Piatra Neamț, cunoscut sub numele de Ceahlăul
Piatra Neamț, sau Ceahlăul, denumiri vechi – Progresul și Avântul Piatra Neamț, este
un club de fotbal profesionist care evoluează în prezent în Liga a
II-a. Clubul a fost fondat în anul 1919 de către un grup de elevi și
profesori de la Liceul „Petru Rareș” sub numele de Asociația Sportivă
Ceahlăul. Și-a făcut debutul în prima divizie în sezonul 1993-1994.
Acesta a fost desființat în mai 2016 din
cauza datoriilor și a fost reînființat pe data de 22 iulie 2016 ca CSM Ceahlăul
Piatra Neamț. Până în 1926 Ceahlăul a avut o activitate importantă la nivel
regional și în campionatul Moldovei, pe care l-a și câștigat în 1926. În 1927
jucătorii, majoritatea studenți, au mers la facultate și pentru club a urmat o
perioadă de declin,însă clubul își continua activitatea până în sezonul
1937–38. A urmat războiul și perioada de după,
pentru ca în sezonul 1960–1961, echipă să promoveze în Divizia B. În vara
anului 1961, odată cu promovarea, clubul și-a schimbat din nou numele, înapoi
în Ceahlăul Piatra Neamț jucând vreo 30 de ani în Divizia B. Sub
bagheta lui Ion Nunweiller echipa de sub Pietricica, în sezonul 1993 – 1994 a
promovat în Divizia A. Sezonul 1995–96 este un reper important în istoria
clubului din județul Neamț, clubul jucând pentru prima dată într-o Competiție
Europeană, mai exact în Cupa UEFA Intertoto 1995, unde au avut rezultate
remarcabile, câștigând o grupă compusă de: FC Groningen, Beveren, Boby Brno și
Etar Veliko Târnovo. În 1999, Ceahlăul se pregătea pentru o nouă participare în
Cupă Intertoto UEFA. Un nou curs bun în cupa Intertoto pentru
”galben-negrii”,care a eliminat două echipe: Ekranas și Jedinstvo Bihac.
În turul al treilea, Ceahlăul a avut parte de o dublă istorică, jocuri pentru
care toată Moldova și-a mobilizat forțele, împotriva titratei echipe italiene
Juventus. Această dublă avea să rămână un reper important în istoria clubului,
cu atât mai mult cu cât Ceahlăul a dat un răspuns bun, 1–1 la Piatra Neamț ( a
marcat Scânteie în minutul 28 și Alessio Tacchinardi în minutul 58 ). În
Italia, pe stadionul Dino Manuzzi din Cesena, Ceahlăul au obținut un 0–0
neașteptat, dar nu suficient pentru a se califica, din cauza regulii golului în
deplasare. În Divizia A Ceahlăul a terminat pe locul 4, cea mai bună
performanță din întreaga sa istorie, sezonul 1999-2000 fiind de fapt perioada
de vârf a clubului. În anul 2000 clubul a zvâcnit iar în Cupa UEFA Intertoto,
devenind o echipă tradițională a acestei competiții, învingând pe Narva Trans
Estonia și Mallorca Spania dar capotând în fața redutabilului club austriac
Austria Viena. În ciuda performanțelor sale notabile, Ceahlăul a fost și o
echipă foarte controversată în această perioadă, mai ales datorită
președintelui său, Gheorghe Ștefan, persoana de care se leagă cele mai înalte
performanțe ale fotbalului din Piatra Neamț. Ștefan, care este supranumit „Pinalti”,
pentru că cerea mereu penalty ( cu accentul său inconfundabil moldovenesc ) și
comenta aproape mereu evoluția arbitrului. Au urmat evoluții modeste și urâte
scandaluri ce s-au încheiat cu dizolvarea clubului în primăvara anului 2016. Pe
22 iulie 2016 a fost anunțat în presă că vechiul club din Piatra Neamț va fi
reînființat ca CSM Ceahlăul Piatra Neamț , fondatorii noii
entități fiind: Mihai Bătrânu și Cătălin Roca, proprietari ai
Societăților Moldocor și Ro Com Central, doi vechi
sponsori ai echipa. În aprilie 2021, în urma eforturilor făcute de noul
finanțator al echipei, CSM
Ceahlăul Piatra Neamț a obținut palmaresul, culorile și siglele vechiului FC Ceahlăul Piatra Neamț și are evoluții
apreciate în Liga a II-a a Campionatului Național. 
Semimaratonul Curtea Domnească 2024 Piatra Neamț
Asociația Sport - Natură
Direcția Județeană pentru Sport și Tineret Neamț
Piesa de mai sus este o medalie aparte realizată de
către compania privată orădeană Medals Alex Sztankovits pentru a fi conferită
partipanților la Semimaratonul Curtea Domnească desfășurat la Piatra Neamț
în anul 2024.
Conform Dex Semimaratonul este o probă
atletică de alergări pe o distanță de 21,0975 km, adică jumătate din distanța
specifică maratonului.
Curtea
Domnească din Piatra Neamț este un ansamblu de monumente istorice aflat
pe teritoriul municipiului. Ansamblul este format din următoarele monumente:
- Biserica
domnească “Nașterea Sf. Ioan Botezătorul” ridicată între 1497-1498,
inițial ca paraclis al fostei Curți Domnești. Are plan dreptunghiular, cu
abside laterale bine mascate de rezalituri, fațadele impresionează prin
decorația originară în ceramică policromă, iar ancadramentele vădesc influența
goticului.
- Turn
clopotniță
- Ruine
beci, azi muzeu
- Ruine
zid de incintă
- Muzeul
Curții Domnești
În
centrul istoric al municipiului Piatra Neamț, alături de Biserica Domnească
„Sfântul Ioan Domnesc” nume alternativ “Sfântul Ioan Botezătorul”, tronează un
turn semeț, ridicat în anul 1499, la un an după
biserică. I se spune Turnul lui Ștefan cel Mare (se presupune că a fost înalțat
de marele domnitor), sau Turnul Sfântul Ion (că de fapt este turnul clopotniță
al Bisercii Sfântul Ioan Botezătorul, ctitorită de același Ștefan cel Mare). Pe
la jumătatea secolului al XIX-lea se face supraînălţarea turnului, peste
ultimul nivel medieval creându-se o încăpere pentru "păzitorii de
foc". Mecanismul primului ceas de mari dimensiuni, al Turnului Clopotniţă
a fost adus de la Viena în anul 1861. De-a lungul timpului mecanismul ceasului
a fost schimbat de mai multe ori, iar cel existent a fost montat în anul 1920,
prin contribuţia unor negustori din zonă. La partea inferioară turnul se
prezintă ca o prismă înaltă, cu latura de 5,80 m, de secţiune pătrată până la
înălţimea de 7 m (deasupra catului al II-lea), şi care prin ieşirea muchiilor
devine octogonală, cu laturile neegale, muchiile prismei pătrate prelungindu-se
pe teşituri, pe o înălţime de câţiva metri, cu câte un contrafort, ca la toate
turnurile de acest fel - care au servit şi ca loc de refugiu şi apărare
împotriva atacurilor vrăjmaşilor. Încăperea de la nivelul solului, boltită cu
un semicilindru, este izolată. Turnul lui Stefan cel Mare are o inaltime de 20
de metri. Initial, turnul avea inaltimea de 19 metri, insa in secolul al
XIX-lea acestuia i s-a mai adaugat un etaj mic. Construcţia este executată din
piatră brută străbătută cu câteva brâie de cărămidă. Muchiile prismei şi
contraforţii sunt realizați din piatră făţuită. Pe feţele netede ale blocurilor
de pe colţuri se mai păstrează pe alocuri discurile mici de teracotă smălţuită
şi colorată care astupă găurile lăsate de cleştii cu care au fost ridicate
pietrele pe schelă, îmbogăţind totodată decorul
faţadei. Camera clopotelor reţine atenţia prin urmele arcelor de susţinere şi
pandantivii de colţ, ceea ce ne duce cu gândul la o boltă semisferică. Astăzi
în camera clopotelor se găsesc 4 clopote: cel mare, din secolul al XVII-lea, cu
o sonoritate unică, altul din secolul al XIX-lea, iar celelalte două sunt
turnate în anul 1979, la Târgu Neamţ, de către meşterul Damian. Decoraţiunile
sunt realizate de firidele existente în partea superioară şi de brâurile de
cărămidă aparentă care înconjoară turnul la limitele ferestrelor mari şi sub fereastra
mică de la primul cat. Pe la jumătatea veacului al XIX-lea se face
supraînălţarea turnului, peste ultimul nivel medieval creindu-se o încăpere
pentru "păzitorii de foc". Primul ceas din turn se pare că a fost
adus de la Viena şi montat în anul 1861. Pe de altă parte se spune că în ocniţa
din peretele de est a turnului a existat o tăbliţă care cuprindea date despre
construcţia foişorului şi aşezarea ceasului public. Pe tăbliţă apărea
următoarea însemnare "Ceasul din
acest turn a fost donat de Vasile Miteanu, în memoria moşului său Nicolae
Gridov în anul 1890". Unele surse indică faptul că orologiul din
Turnul lui Ştefan cel Mare a fost fabricat într-un atelier din Viena, în anul
1888. Mecanismul ceasului a fost schimbat, se pare, de mai multe ori de-a
lungul timpului. Cel existent în momentul de faţă în turn, şi care nu mai este
cel original, a fost montat în anul 1920, prin contribuţia unor negustori din
Neamţ, şi a fost o comandă specială pentru Piatra-Neamţ. Ceasul a funcţionat
continuu până la al doilea război mondial. A fost reparat prin anii '60 şi a
funcţionat până în anul 1975. Prin 1980 a fost din nou reparat şi a mai
funcţionat până în 1989, după care acesta s-a oprit. A fost reparat şi repus în
funcţiune în anul 2006. Accesul la primul cat al turnului se facea printr-o
scara mobilă (azi, inlocuita cu una metalica), iar de aici, mai sus, pana la
camera clopotelor, pe o scara interioara fixa. Turnul este administrat de
Complexul Muzeal Judetean. Potrivit autoritatilor locale, turnul va intra in
circuitul turistic al orasului, turistii interesati putand vizita interiorul
clopotnitei si micul muzeu cu obiecte de arta medievala, organizat in camerele
de la nivelele intermediare. Vizitatorii vor avea acces si in balconul din
partea superioara a turnului, unde vor putea vedea mecanismul ceasului si al
clopotelor. 
Restaurantele Terasa și Buhuși - Piatra Neamț
Piesa de mai sus este o medalie veche aparte
realizată în
scop publicitar pentru a face cunoscute localuri de alimentația publică din
municipiul Piatra Neamț. Deși am căutat insistent pe internet, nu am găsit
niciun fel de informații despre Restaurantele Terasă sau Buhuși din municipiul
Piatra Neamț, dar am dedus că au fost cândva niște restaurante căutate. 
Piatra Neamț (în germană Kreuzburg an der Bistritz,
în trecut, Piatra) este municipiul de reședință a județului Neamț,
Moldova, România. Situat pe valea Bistriței, în nord-estul României, orașul
avea la nivelul anului 2011 o populație de 85055 de locuitori. Primele
mențiuni scrise despre Piatra Neamț se întâlnesc în Cronica rusească
(cca.1387-1392) sub numele de Kamena (Piatra) - în Lista orașelor valahe
de la Dunăre. Orașul primește statutul de târg domnesc doar în anul 1453.
Cu timpul, târgul Piatra capătă o mai mare importanță, aceasta și datorită
constituirii aici (estimată a fi între 1468 - 1475) a unei Curți Domnești. Sus
am postat stema actuală a municipiului Piatra Neamț și mai jos câteva frumoase
monumente de cultură și arhitectură ale orașului, dar și câteva trimiteri
poștale ilustrate.
Turnul lui Ștefan cel Mare
Casa Corbu
Fabrica de celuloză
Muzeul de arheologie
Biserica Trei Ierarhi
Gara
Cazarma Regimentului 15
Banca Petrodava
Catedrala Sfântul Ioan
Județul
Neamț este situat în provincia istorică românească Moldova, România, la
limita dintre Carpații Orientali și Podișul Moldovei. Este cunoscut mai ales
pentru frumusețea Masivului Ceahlău și a peisajului în general. Suprafața
județului este de 5890 kilometri pătrați iar populația sa numără aproximativ
453000 de locuitori. Principalele cursuri de apă sunt: Siret, Bistrița,
Bistricioara, Bicaz, Cracău și Tarcău, iar principalele lacuri sunt: Izvoru
Muntelui, Pângărați, Vaduri și Bâtca Doamnei (lacuri de interes
hidroenergetic). Ca unități administrative județul Neamț este compus din 2
municipii – Piatra Neamț și Roman, 3 orașe – Târgu Neamț, Bicaz și Roznov
precum și 78 de comune. Sus am postat stema actuală și harta județului Neamț
iar mai jos câteva frumoase locuri de vizitat în acest județ.
Mănăstirea - Agapia
Catedrala episcopală - Roman
Băile - Băltățești
Monumentul eroilor independenței - Bicaz
Biserica Precista Mare - Roman
Mănăstirea - Războieni
Mănăstirea - Horăicioara
Schitul Pokrovu
Teatrul - Bicaz
Mănăstirea Durău
Biserica localității Doljești - Buruienești
__________ooOoo__________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Acțiune Institutul de credit și economii
"ARIEȘANA"- Turda, județul Cluj
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 19.07.2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu