Mai jos admiri și alte poze reprezentând monumnte de cultură
și arhitectură din localitatea italiană BIELLA, provincia
BIELLA, regiunea PIEMONT, din vremuri diferite, vechi
trimiteri poștale ilustrate, insigne, jeton, medalie, monedă locale.
Baptisteriu
Parohia San Giovanni
Capela de pe muntele sacru Oropa
Mănăstirea "Muntele sacru Oropa"
Catedrala
Funicularul
Vederi generale
Set 2 insigne locale
Medalie locală
Monedă locală
Jeton local
xxx
UN DUEL EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
O PASTILĂ DE UMOR
__________xxx__________
O MEDALIE, O PLACHETĂ
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL BIHOR
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi (medaille)
şi spanioli (edala).
Emanuil Gojdu 21.02.1802 - 03.02.1870 Oradea
Omagiul orădenilor la bicentenarul nașterii 1802 - 2002
Emanuil Gojdu (Emanoil) a fost un
avocat de succes și patriot ardelean de origine aromână, care s-a născut la data de 9 februarie
1802 la Oradea și a decedat la data de 3 februarie 1870 la Pesta, în Ungaria.
El a fost un luptător neobosit pentru drepturile românilor din Transilvania și Ungaria.Casa în care s-a născut mai poate fi
văzută și astăzi în Oradea, lângă Bisercia cu Lună.
Studiile
preuniversitare le-a făcut la liceul romano-catolic al călugărilor
premonstratensi din Oradea (în prezent Colegiul Național Mihai
Eminescu. Studiile universitare le-a făcut la Academia de Drept din Oradea
(1820-1821), la Academia de Drept din Pojon (Bratislava 1821-1822),
iar mai apoi la Budapesta (1822-1824). În anul 1824 s-a stabilit la
Budapesta ca avocat și politician. Emanuil Gojdu era mândru de originea sa de
român ortodox. Casa lui din Budapesta a fost cunoscută ca fiind o casă
românească, în care obișnuia să țină întruniri cu deputații români. Cu aceștia
și sub președinția lui, s-a discutat și un proiect de lege "pentru egala
îndreptățire a naționalităților". "Ca
fiu credincios al Bisericii mele, laud dumnezeirea, căci m-a făcut român;
iubirea ce am către Națiunea mea mă îmboldește a stărui în fapta, ca încă și
după moarte să erump de sub gliile mormîntului, spre a putea fi pururea în
sînul Națiunii". Prin testamentul făcut la Budapesta în data de 4
noiembrie 1869, Emanuil Gojdu și-a lăsat averea "acelei părți a națiunii
române din Ungaria și Transilvania care aparține la confesiunea orientală
ortodoxă", pentru acordarea de burse studenților și pentru ajutorul
preoților. În acest sens a fost constituită o fundație. Acestă fundație a
funcționat între anii 1870 – 1917, acordând foarte multe burse studenților
români, dintre care se remarcă: Traian Vuia, Octvaian Goga, Constantin
Daicoviciu, Victor Babeș și alții. După anul 1945 Fundația Gojdu a fost naționalizată
de regimul comunist din Ungaria. Una dintre puținele clădiri care au rămas
statului român este aceea a Colegiului Național Emanoil Gojdu din Oradea. În
2005 primul ministru român – Tăriceanu - și ministrul român de externe – Răzvan
Ungureanu - au semnat cu guvernul maghiar un acord care prevedea
înființarea - conform legislației ungare - a
unei fundații publice româno-ungare „Gojdu”. Aceasta ar fi urmat să
fie susținută anual financiar de cele două guverne - având ca bază patrimoniul
lăsat moștenire de Emanoil Gojdu. Scopurile fundației - constituite pe
principiile cooperării - ar fi fost selectarea de bursieri români sau maghiari,
sprijinirea funcționării muzeului și a bibliotecii „Emanoil Gojdu”,
precum și susținerea de manifestări expoziționale, conferințe și programe
științifice. Proiectul acestei cooperări culturale a căzut nefiind agreat de
către Parlament și nici de Președinția României.
Clădirea Primăriei Oradea este emblema arhitectonică a municpiului de pe Crișul
Repede. În urmă cu un secol ochiul ager al pompierului de serviciu, supraveghea
orașul de incendii sau alte pericole ce puteau să apară. Turnul cu ceas, o
mândrețe de construcție, înaltă de 50 de metri a pierit în flăcări împreună cu
acoperișul Primăriei în anul 1944 în luptele de eliberare a orașului. Ulterior,
acoperișul și turnul și-au recăpătat strălucirea de odinioară prin restaurare.
Compoziţia arthitecturală se concentrează în jurul a trei curţi interioare,
clădirea desfășurându-se pe o suprafaţă de 5508 metri pătrați. Faţada
principală şi cea dinspre Criş sunt cele mai spectaculoase ca şi traseu vizual,
clădirea şi apa punându-se reciproc în valoare. Rimanóczy Kalman jr. a
fost un arhitect cu o viziune complexă. A practicat o arhitectură de
reprezentare exprimată stilistic printr-un eclectism cu dominantă neoclasică.
Primăria primeşte un aer impozant datorită rezalitului central, ce concentrează
efectele decorative cu cel mai mare impact vizual. Cele trei registre au ca şi
elemente cheie trei ferestre monumentale încheiate pe traseu semicircular
asemeni unor simbolice arcuri de triumf, ferestre ce marchează marea Sală de
şedinţe, în fapt Sala de Onoare. Monumentalitatea acestor ferestre este
subliniată de coloane angajate cu capitel compozit. Efectul de eleganţă
monumentală este amplificat de coloanele duble ce flanchează rezalitul central.
Un important efect spaţial îl constituie amplificarea rezalitului la nivelul
parterului printr-un pasaj carosabil, elegant şi funcţional deopotrivă. Nivelul
al treilea atinge maximum de efect plastic prin prezenţa celor patru figuri
alegorice şi a grupului statuar ce încununează maiestuos întrega compoziţie
arhitecturală. Urcarea treptelor
Turnului Primăriei este o veritabilă probă sportivă dar care și recompensează
ochiul privitorului: episoade triste și victorioase cu soldați români, luptând sau
odihnindu-se, imagini cu Oradea secolului al XIX-lea , din perioada interbelică
și bine înțeles din timpul comunismului. La etajul trei al turnului se
poate admira mecanismul ceasului și stemele orașului din perioada imperiului
Austro-Ungar și până în prezent. Orologiul
turnului cântă la ore fixe „Marşul lui Iancu" şi a fost construit la
începutul secolului XX, în anul 1904 de către un lăcătuş ceasornicar pe nume
Mezey Dezső. În prezent ceasul din Turnul Primăriei este îngrijit de Nagy Csaba
Sándor. Datorită lui, modul de funcţionare a ceasului s-a schimbat din
1992. Dacă până în 1992 inerţia greutăţii acţiona ceasul şi pendulul,
acum pendulul este acţionat electronic, ducând mişcările prin axe şi roţi
dinţate până la arătătoarele cadranelor. Orologiul este alcătuit din patru
părţi - cadrane, situate în partea superioară pe fiecare latură a obiectivului.
Cadranul din faţă, cel care priveşte spre Criş, a fost confecţionat din sticlă
groasă, numită sticlă de lapte şi era iluminat din spate. După război, în 1944,
cadranul din faţă a fost schimbat, sticla fiind înlocuită cu tablă, la fel s-a
procedat şi pentru celelalte cadrane. Orologiul a supravieţuit celor două
războaie mondiale, iar acoperişul şi zidul turnului au supravieţuit celor două
incendii, primul în 1917, iar la doilea în 1944. Cadranul ceasului păstrează şi
azi urme de gloanţe din timpul războiului din 1944. La ultimul etaj al turnului sunt montate
niște plăcuțe pe care sunt inscripționate distanțe și săgeți către capitale din
Europa și de pe toate continentele – de la câțiva kilometri până la 15000 de kilometri.
Placheta - (Palatul Primăriei Oradea)
Palatul Primăriei din Oradea este una dintre cele mai reprezentative clădiri ale oraşului Oradea,
care determină totodată silueta caracteristică a zonei centrale, fiind situat
în Piața Unirii, la nr.1 și dominând spaţiul urban din vecinătatea râului Crişul
Repede. Pe acest amplasament a existat până în 1901 o clădire cu o istorie
complexă: primul palat episcopal baroc al oraşului, ridicat de episcopul Csáky Miklós în jurul anului
1742. După anul 1776 edificiul cu o faţadă relativ modestă, cu un singur nivel
şi dispus în jurul unei curţi interioare, a găzduit gimnaziul superior catolic,
apoi între anii 1780-1874 academia orădeană, între anii 1874-1896 Arhigimnaziul
de stat, în sfârşit în mod provizoriu şi palatul justiţiei. În anul 1895 au
demarat pregătirile în Consiliul Local în ideea de a face loc unui nou edificiu
iar în 1896 a fost organizat un concurs de arhitectură pentru Noua primărie a
urbei. Premiul întâi al concursului a fost câştigat în egală măsură de
arhitectul Rimanóczy Kálmán jr. şi
de alţi doi concurenţi, primului fiind încredinţată sarcina de a realiza o
sinteză a celor trei proiecte. După elaborarea acesteia lucrările de execuţie
au fost licitate şi câştigate de acelaşi arhitect în calitate de antreprenor
general. Executantul acestui măreț proiect a fost Sztarill Ferenc. Lucrările de construcţie au început pe 26 februarie 1902 şi
au fost terminate în octombrie 1903, fiind efectuate aproape exclusiv de firme
locale. Şedinţa solemnă de inaugurare a clădirii a avut loc pe 10 ianuarie 1904,
pe când șa
conducerea orașului se afla Rimler Karoly, primarul cu cea mai lungă perioadă
aflat în funcție din istoria orașului. Clădirea a fost construită în stil eclectic, cu faţadele ce
întrunesc o serie de elemente preponderent neorenascentiste. Faţadele ansamblului
se dezvoltă de-alungul a două străzi şi a pieţei centrale, compoziţional fiind
dominate de rezalitul cu acoperiş în mansardă şi de turnul de pe latura dinspre
Criş. Aripile clădirii se structurează în jurul a două curţi, simetria
planimetrică a jumătăţii dinspre piaţă fiind dezechilibrată de dezvoltarea
aripii nordice, care se frânge într-un unghi obtuz, urmărind parcelarea veche,
până la casa parohială romano-catolică. Clădirea are un regim de înălţime
S+P+2, cu excepţia rezalitului, care găzduieşte sala festivă ce se dezvoltă pe
înălţimea a două etaje, iar deasupra ei se află spaţiul podului, luminat de
ferestre. Dominarea sălii festive în configuraţia spaţială interioară se
proiectează şi pe faţada principală, acolo unde deasupra celor trei arcade
semicirculare ce delimitează un vestibul deschis, cele trei ferestre mari ocupă
aproape toată suprafaţa dintre coloanele angajate, ce susţin antablamentul.
Parterul clădirii este prevăzut cu bosaje, ce accentuează orizontalitatea, iar
în antiteză, elementele de ritmare ale celor două etaje, pilaştri cu capiteluri
corintice susţin verticalitatea. Registrul de mijloc cu ferestrele mari ale
sălii festive este flancat de două rezalite mai mici, delimitate de perechi de
coloane cu capiteluri ionice şi cu câte un balcon la nivelul etajului întâi.
Ferestrele parterului sunt simple, dreptunghiulare, fiind marcate la partea
superioară de desenul bosajelor, ce sugerează pseudoarce de descărcare.
Ferestrele etajului întâi sunt încoronate de sprâncene arcuite şi cornişe
drepte, în timp ce la etajul secund întâlnim ferestre simple sau duble, cu
terminaţii semicirculare. Rezalitul faţadei principale este încoronat cu
un atic complex, format dintr-o balustradă, elemente de tip edicula şi
sculpturi alegorice: o acvilă flancată de personaje simbolizând comerţul şi
industria, iar în rândul inferior alegoriile ştiinţei, artei, justiţiei şi
agriculturii. Turnul, înalt de 50 metri a servit o vreme ca punct de observaţie
a incendiilor. Din holul principal accesul la etajul întâi se face în axul
clădirii, printr-o scară monumentală cu trei rampe. Pictura murală a casei
scării a fost realizată de Ferenc
Udvardy. Sala festivă are pereţii bogat decoraţi cu pilaştri, lesene,
frize şi elemente tectonice cu caracter renascentist, fiind prevăzută şi cu un
balcon în consolă arcuită, ce se dezvoltă pe latura vestică. În mijlocul bolţii
se ridică o cupolă eliptică, şi ea bogat decorată. Sala a fost folosită nu doar
pentru şedinţele Consiliului Local ci a găzduit şi numeroase festivităţi.
Insigna turistică - Vadul Crișului
Vadu
Crișului, în limba
maghiară Rév este o comună din județul Bihor
care include și satele: Birtin, Tomnatic și Topa de Criș. Comuna Vadu Crișului este situată în
partea de nord-vest a României, în estul județului Bihor, la o distanță de 50 kilometri
de Oradea și 100 kilometri de Cluj, pe drumul european E60. La
recensământul din anul 2011 comuna număra 4009 locuitori, în scădere față de
recensământul anterior (anul 2002), dintre care: români – 68,67%, maghiari –
18,73%, romi – 9,2% și restul –
necunoscută sau altă etnie. Structura confesională actuală a populației comunei
se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 65,22%, reformați – 16,38%, baptiști – 7,58%, penticostali –
4,96%, greco catolici – 1,59% și restul – nedeclarată sau altp religie. Enumăr
mai jos câteva din atracțiile turistice ale acestei comune: Biserica de zid
„Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil” din satul Vadu Crișului,
construită în anul 1790, Monumentul comemorativ al celor morți cu ocazia
construirii căii ferate Oradea - Cluj, construit în anul 1870, amplasat în
curtea bisericii ortodoxe din satul Topa de Criș, Turnul de la „Portus
Crisy” („Vama sării” sau „Casa zmăului”) din satul Vadu Crișului,
construit în secolul al XIII-lea, Defileul Crișului Repede (rezervație
naturală) și Peștera Zichy (monument al naturii).
Peștera
de la Vadu Crișului, nume alternativ Peștera Zichy este una din cele mai cunoscute și
studiate peșteri din România. Ea este situată în defileul Șuncuiuș - Vadu
Crișului, la o depărtare de 50 metri de albia râului Crișu Repede și a fost
descoperită la data de 10 noiembrie 1903, de către Czaran Gyula și
colaboratorii săi Karl Handt și Veress Istvan, are lungimea de 1510 metri și
este dispusă la altitudinea de 305 metri. Descoperirea s-a făcut prin
dinamitarea versantului ca urmare a unor bănuieli că deasupra cascadei Vadu
Crișului ce poate fi văzută de pe calea ferată s-ar afla o peșteră de mari
dimensiuni. Contele Odon Zichy pe a carui proprietate se află peștera a dispus
amenajarea sa cu podețe și scări de lemn astfel încât în 1905 a fost deschisă
spre vizitare fiind considerată la aceea vreme cea mai frumoasa peșteră din
Europa.
Prin peșteră curge o apă care la 40 metri de intrare formează o cascadă
de aproximativ 6 metri. Stalactite și stalagmite pot fi observate pe toată
lungimea peșterii, unele formațiuni au denumirea de Mormântul lui
Mahomed, Vulturul Alb, Adam și Eva, Barba lui Mahomed chiar și Albă
ca Zăpada și cei Șapte Pitici. Peștera nu poate fi vizitată în totalitate,
o parte fiind rezervată cercetărilor speologice. Peștera adapostește cea mai
bogată faună cavernicolă din România. Aici sunt specii de melci, viermi,
insecte si crustacee. Peștera fiind atât de mare și cu galerii multe este bine
populată de liliacul cu botul in formă de potcoavă. Originea apei este Izvorul
Bătrânului care dupa un traseu scurt se pierde în pachetul de calcare. În anul
1905 a fost deschisǎ pentru vizitare, fiind consideratǎ la acea vreme cea
mai frumoasǎ peșterǎ din Europa. Din 1955 este declaratǎ monument al
naturii.
Insigna 54
(Centrul 54 Comunicații Rețele Militare Naționale de Comunicații)
Centrul 54 Comunicații R.M.N.C.
este o unitate militară de transmisiuni, a Armatei Române, dislocate în
municipiul Oradea, județul Bihor. Unitatea a fost înființată în data de 1
octombrie 1952 sub numele Batalionul 377 Transmisiuni conform Ordinului
ministrului forţelor armate nr. 0159806/52 prin transformarea Companiei 377
Transmisiuni din Divizia 95 Infanterie. La data de 23 februarie 1959 unitatea
primește numele Batalionul 54 Transmisiuni din structura Diviziei 95 Infanterie. Prin
ordinului şefului Statului Major General nr. G.2/0008 din 03.08.2000,
Batalionul 54 Transmisiuni a trecut din subordinea Statului Major al Forţelor
Terestre, în subordinea Comandamentului Transmisiunilor, iar în data de 1 iulie
2002 unitatea este denumită Centrul 54 Transmisiuni de Sprijin, conform
Ordinului Statului Major General nr. S/B.5/2168/2002. Din
data de 1 ianurie 2007 unitatea poartă nume actual - Centrul 54
Comunicaţii R.M.N.C. (Rețele militare
naționale de comunicații).
Insigna - Olimpia Oradea
Olimpia
Oradea se pare că a fost un
club de rugby. Alte informații despre clubul Olimpia Oradea nu s-au găsit. Rugby, scris și rugbi este un sport cu mingea,
originar din Anglia. Numele jocului provine de la orașul englez omonim, locul
unde s-au formalizat prima dată regulile acestui sport. Mingea cu care se joacă
rugby-ul este de formă ovală, motiv pentru care sportul mai este uneori numit
„sportul cu balonul oval”. Cele două variante principale sunt rugby în 15 sau
rugby în 8 jucători.Rugby se joacă pe un teren
dreptunghiular având dimensiunile de 144×70 metri maximum, de cele mai multe
ori acoperit cu gazon. „Butul” (poarta), sub formă de H, este constituit din
doi stâlpi paraleli de 3,4 metri în înălțime, la o distanță de 5,6 metri,
cu o bară transversală aflată la 3 metri de sol. Un meci durează 80 de
minute, în două reprize de 40 de minute și o pauză de 15 minute. Obiectivul
jocului este de a câștiga puncte prin: purtarea și culcarea mingii în terenul
de țintă advers (eseu); trimiterea mingii
cu piciorul printre buturile adverse; eseu: 5 puncte; transformarea eseului: 2 puncte drop-gol (lovitură de
picior căzută): 3 puncte; lovitura de
pedeapsă: 3 puncte. Mingea se poate pasa numai înapoi cu mâna, sau și înainte,
dacă este lovită cu piciorul. Echipa adversă poate să recupereze mingea
printr-un placaj. De obicei asta înseamnă că unul sau mai mulți jucători din
echipa opusă prind pe jucătorul aflat în posesia mingii și îl blochează la
pământ.
Oradea, mai
demult Oradea Mare,
(în maghiară Nagyvárad, în
germană Großwardein, în latină Magnovaradinum,
în slovacă Vel'ký Varadín, în
turcă Varat, în italiană Gran Varadino) este reședința și cel
mai mare municipiu al judeţului Bihor, situat în vestul României, pe
râul Crişul Repede, în imediata apropiere a graniței cu Ungaria.
Oraşul este menţionat pentru prima dată la 1113, având în prezent o populaţie
de aproximativ 206000 de locuitori. Sus am postat steagul si stema actuală a
municipiului Oradea precum și pozele câtorva monumente de cultură și
arhitectură orădene din vremuri diferite.
Bustul regelui Ferdinand
Cazinoul ofițerilor - Școala specială de jandarmi
Casa Poynar
Catedrala și Palatul episcopal
Cazarma
Direcția financiară
Facultatea de medicină
Gimnaziul
Camera de Comerț
Hotelul Rimanoczy
Hotelul Transilvania
Statuia Reginei Maria
Monumentul Maria din Piața Szecheny
Palatul Apolo
Palatul Bibornok
Palatul de justiție
Palatul Episcopiei
Palatul Vulturul Negru
Parcul Carol
Piața Regina Maria
Piața Sf. Laszlo
Piața și Monumentul Szecheny
Pod peste Criș
Poșta
Școala
Sinagoga
Monumentul Szacsvay Imre
Monumentul Sfântului Laszlo
Teatrul
Teatrul și Hotelul
Zarda
Județul
Bihor este situat în
provincia istorică Crișana, în nord-vestul României și are reședința în orașul
Oradea. Județul se întinde pe o suprafață de 7544 kilometri pătrați și numără
aproximativ 575000 de locuitori. Din punct de vedere administrativ-teritorial
județul este format din; 4
municipii – Oradea, Beiuș, Marghita și Salonta; 6 orașe – Aleșd, Nucet,
Săcuieni, Ștei (fost Dr.Petru Groza), Valea lui Mihai, Vașcău precum și
90 de comune. Sus am postat stemele actuale și comuniste ale județului iar mai jos
câteva fotografii reprezentând monumente de cultură și arhitectură din județul Bihor, din vremuri diferite dar și câteva trimiteri
poștale ilustrate.
Castelul Bethlen - Aleșd
Vedere - Cefa
Gimnaziul - Beiuș
Internatul liceului - Beiuș
Vedere - Borod
Vedere - Cadea
Sinagoga - Diosig
Vedere - Diosig
Fabrică - Diosig
Vedere - Dobrești
Sinagoga - Marghita
Strada Fazekaș - Marghita
Peștera - Meziad
Vedere - Remeți
Stânci - Remeți
Monumentul Mileniului - Săcuieni
Colegiul - Salonta
Parcul - Salonta
Vedere - Salonta
Vedere - Sânmartin - Băile 1 Mai
Vedere - Sânmartin
Vederi - Stâna de Vale
Vedere - Suplacu de Barcău
Primăria - Săcuieni
Vedere - Tinca
Biserica reformată - Tinca
Defileul Crișului
Vederi - Valea lui Mihai
Vedere - Vașcău
Cascada - Vadu Crișului
___________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Regele Marii Britanii George V,
nume real George Frederick Ernest Albert,
a trăit între anii 1865 - 1936 și a condus între anii 1910 - 1936
Detaliu vignetă de pe un notgeld austriac
(bancnotă locală de necesitate)
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni olandeze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 23.08.2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu