Țintești este o comună din județul Buzău, care include și satele Maxenu, Odaia
Banului și Pogoanele. Comuna se află la sud de orașul Buzău, în câmpia
Buzăului și a Călmățuilui. Prin satul Maxenu, comuna este străbătută de
șoseaua județeană DJ 203 D care, împreună cu DN 2 C, leagă Buzăul de Slobozia. Lângă
Maxenu, din acest drum județeană se ramifică DJ 204 D, care trece prin satul
Țintești și face legătura cu DN 2 B și comuna Gălbinași. La
recensământul din anul 2021 comuna număra 4197 de locuitori, în scădere față de
recensământul anterior (anul 2011 – 4518 locuitori) dintre care: români – 90,61% și restul – alte etnii sau necunoscută. Componența
confesională a comunei buzoiene Țintești astăzi se prezintă aproximativ astfel:
ortodocși – 89,37% și restul – alte religii sau nedeclarate. În anul 1902
comuna, în structură diferită, număra 870 locuitori. Pe atunci satul Maxenu era
comună de sine stătătoare ce număra 900 de locuitori. În 1925 comuna Țintești
avea în componență satele Țintești și Țintești-Pogonelele, și o populație de
1564 de locuitori. În 1950, cele două comune au fost incluse în raionul Buzău
al regiunii Buzău și apoi (după 1952) al regiunii Ploiești. În 1968, comuna Maxenu a fost desființată și
inclusă în comuna Țintești, rearondată județului Buzău, reînființat. Trei
obiective din comuna Țintești sunt incluse în lista monumentelor istorice de
interes local:
- situl arheologic din zona Derii de Sus-secolul al III-lea EN
- așezarea de tip tell datând din mileniul al IV-lea î.e.n. (aparținând culturii Gumelnița din eneolitic).
- conacul Garoflid datând de la sfârșitul secolului al XIX-lea, din satul Țintești - monument de arhitectură.
În
curtea bisericii cu hramul “Sfinţii
Împăraţi Constantin şi Elena “ din satul Pogonele se află un mic monument de tip obelisc cu o cruce în
partea superioară, susţinut de un postament în trepte, din piatră. Într-un
medalion este fotografia eroului Neculai Chercă, sub care se găseşte
inscripţia, “Ridicată de Mihai N. Chircă
cu soţia Floarea, fiului lor Neculai, mort 22 septembrie 1941.” Crucea a
fost ridicată în anul 1942.
În
anul 1938 s-a ridicat în curtea şcolii satului Țintești, situată în
centrul localităţii un monument din piatră de Măgura, în memoria eroilor morţi
la Jiu, Bălării, Neajlov sau la Turtucaia, Oituz, Mărăşeşti, Mărăşti pentru
întregirea ţării. Monumentul are formă piramidală, cu un vultur în vârf, care,
iniţial, avea o cruce în cioc, distrusă în timpul regimului comunist, şi este
susţinut de un postament masiv, în trepte, pe care sunt însemnele armatei, un
tun, o cască, două săbii încrucişate, deasupra cărora este inscripţia, “Recunoştinţă vouă, eroilor patriei 1916-1918”,
numele acestora fiind înscrise pe monument. Pe faţadă este reprezentat un
soldat român cu arma la piept. Dezvelirea sa a avut loc în ziua de Înălţarea
Domnului, cu o impresionantă ceremonie, la care a participat întreaga suflare a
satului.
În
curtea bisericii cu hramul „Adormirea Maicii Domnului” din satul Țintești, a fost ridicat un obelisc ce
poartă o cruce în vârf, aşezat pe un postament în trepte, ridicat de familie
eroului „Ioniţă Dumitru, doctor în
filozofie şi drept, născut în 1912, mort în 1942”, cum precizează
inscripţia ce se găseşte sub medalionul cu portretul eroului. Ca element
decorativ, pe faţa monumentului a fost aplicată o cască militară, deteriorată. Numele
de familie al eroului este Nicolescu.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
OAIA - SIMBOL NAȚIONAL
OPINIE PUBLICĂ de Mihai Frunză
UN CAREU
DE DEFINIȚII REZOLVAT
O EPIGRAMĂ PROPRIE
UN DUEL
EPIGRAMATIC
________xxx________
CÂTEVA
INSIGNE ROMÂNEȘTI
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Clubul sportiv - Agronomia
CS (Clubul sportiv) Agronomia este un club sportiv bucureștean ce-și desfășoara
activitatea pe lângă U.S.A.M.V. (Universitatea de Științe
Agronomice și Medicină Veterinară)
din București. Clubul deține o frumoasă sală de sport unde se pot desfășura
jocuri de echipă din diverse discipline sportive dar și intreceri de atletism
pe distanțe scurte și medii. Competițiile sportive și evenimentele culturale sunt o
prezență constantă în viața studenților din campusul USAMV. Anual se desfășoară
o competiție cu mare tradiție în rândul studenților agronomi din toată țara
– Agronomiada, care are loc, prin rotație, într-unul
dintre cele cinci centre universitare cu învățământ agronomic – București,
Iași, Cluj, Timișoara și Craiova.
Bucegi
Munții Bucegi,
din inima Carpaților Meridionali, reprezintă o veritabilă bijuterie a naturii
în peisajul României. Pe o suprafață de aproximativ 300 de kilometri pătrați,
această regiune oferă o priveliște fascinantă în sălbăticia montană. De la
vârful lor emblematic, Omu, ce atinge culmea la peste 2.500 de metri, și până
la platourile stâncoase populate de Sfinxul și Babele, Bucegii te îmbie cu o
paletă de peisaje incredibile și trasee montane variate. Acești munți sunt
un adevărat paradis pentru cei ce caută conexiunea cu natura. Relieful lor,
modelat de mii de ani de acțiunea ghețarilor și a elementelor, dezvăluie o gamă
diversă de forme carstice: de la lapiezuri și doline până la chei și văi
pitorești. În adâncurile lor ascund peșteri și grote care atrag exploratorii curioși. Fiecare pas pe aceste meleaguri este
însoțit de liniștea mănăstirii, de ciripitul păsărilor și de mirosul revigorant
al vegetației alpine. Munții Bucegi nu sunt doar un loc, sunt o experiență
intensă pentru cei ce își doresc să se avânte în inima naturii și să descopere
frumusețea sălbatică a acestor pământuri mărețe. Munții Bucegi se află în
partea estică a Carpaților Meridionali, ocupând o suprafață de aproximativ 300
de kilometri pătrați. Situați între Valea Prahovei la est și Culoarul Bran-Rucăr
și Valea Ialomiței la vest, acești munți impresionanți cad spre nord către
depresiunea Bârsei și spre sud până la Subcarpații de Curbură. Forma lor
amintește de o potcoavă deschisă spre sud, cu râul Ialomița izvorând din
centrul acesteia. Cel mai înalt punct al masivului este Vârful Omu, unde se
întâlnesc ramurile principale ale Bucegilor. Culmea principală a acestor munți
se găsește între Valea Prahovei și cea a Ialomiței, unde se pot observa forme
de relief variate și contrastante. Pe versantul prahovean, munții se ridică
abrupt și stâncoși, cu diferențe de nivel semnificative între 500 și 900 de
metri, în timp ce platoul Bucegilor oferă un peisaj de podiș înalt, cu
altitudini cuprinse între 1600 și 2400 de metri și o înclinare de la nord către
sud. În complexul montan Bucegi sunt incluse și alte formațiuni, cum ar fi
masivele Leaota și Piatra Craiului, împreună cu culoarele depresionare
Bran-Rucăr, Dragoslavele și Prahova. Denumirea „Bucegi” are o origine complexă
și fascinantă, fiind înrădăcinată adânc în istoria și cultura locală. Forma
arhaică „Bucegi” apare în documente istorice, cum ar fi actul ctitoricesc al
Mănăstirii Sinaia din 1695, unde se menționează construirea mănăstirii „la
pustie sub muntele Buceciul”. Acest toponim este încă folosit de bătrânii din
Branul de Sus. Lingviștii sugerează mai multe etimologii posibile. Una
dintre ele leagă numele de la antroponimul „Bucșa” sau de cuvântul „buceag”,
care descrie un covor de mușchi verde și moale sau un păduriș des și jos. Este
posibil ca tufele joase de jnepeni, numite buceag, să fi influențat denumirea
masivului. Alte teorii asociază numele cu
localități precum Bugeac din diverse județe sau cu Bugeacul istoric din
Basarabia, parte a regatului dacic al lui Burebista. Lingvistul Sextil Pușcariu
propune că numele „Buceci” se derivă de la un nume dacic autentic, „Buc” sau
„Bucur”, în mod similar cu alte toponime regionale ca „Măneciu” sau „Moeciu”.
Masivul Bucegi s-a format în cadrul orogenezei alpine, alături de întregul lanț
carpatic și sectorul Carpaților Meridionali. Acest proces geologic complex a
avut loc pe parcursul Neogenului și Cuaternarului, perioade în care Bucegii
s-au înălțat cu aproximativ 1000 de metri. Ridicarea masivului a fost
influențată de mișcările tectonice care au modelat relieful actual al
Carpaților. Structura geologică rezultată este caracterizată prin peisaje
spectaculoase, cu vârfuri impunătoare și formațiuni stâncoase impresionante.C.C.S. - R.P.R. - Concurs popular (canotaj)
Istoria canotajului romanesc
a inceput in secolul XIX, in anul 1864 cand un grup de tineri studenti din
Timisoara, intorsi din strainatate de la studii au infiintat pentru placerea
lor, "Societatea de luntrisoare". In anul 1925 se infiinteaza la
Arad, Comisia de Sporturi Nautice din Romania. Aceasta depune, in anul 1927,
cererea de afiliere la Federatia Internationala de Canotaj. Congresul din 19
august 1927 aproba afilierea Federatiei Societatilor Sportive din Romania ca
membru extraordinar al FISA. Prima participare romaneasca la o competitie
oficiala internationala este semnalata in anul 1932 la Campionatul European de
la Belgrad, ca apoi in 1933 la Campionatul European de la Budapesta, Romania a
fost prezenta prima data la Jocurile Olimpice de la Helsinki 1952. Sus am
postat logo-ul Federaţiei române de canotaj.
Caiacul este o ambarcațiune de sport pentru o persoană sau mai
multe, ascuțită la ambele capete, cu suprafața de alunecare netedă sau în
clinuri. Sportivii stau pe fund în ambarcațiune, pe care o propulsează cu una
sau două padele (vâsle).
Canoea este o ambarcațiune sportivă ușoară,
fără cârmă, cu prora și pupa ascuțite și înălțate, condusă cu ajutorul
pagaielor. În canoe pot fi unul sau mai mulți sportive stând în genunchi.
Disciplina sportivă care cumulează cele două sporturi se numește
caiac-canoe.
C.T.A. - Schi
Cercurile tehnico
aplicative (C.T.A.) erau
forme de pregătire specială în cadrul formațiunilor de pregătire militară a
tineretului pentru apărarea patriei (P.T.A.P.). Pentru a înțelege contextul
apariției formațiunilor PTAP să nu uităm că, urmare a creării NATO (1949), la
14 mai 1955, din inițiativa Uniunii Sovietice, apare al doilea bloc militar
(Pactul de la Varșovia, semnat de toate statele comuniste) în scopul apărării
colective împotriva unei agresiuni externe. Cu toate acestea, la data de 20
august 1968 o forță militară a Pactului de la Varșovia (formată din 23 divizii
sovietice și 6 din partea altor țări comuniste) invadează Cehoslovacia pentru a
înăbuși mișcarea reformatoare de acolo, împotriva URSS. E de reținut că
România nu a participat la această acțiune, supărând rău de tot “prietenul de la răsărit”. O invazie
asemănătoare celei din Cehoslovacia era iminentă și în România. La data de 15
noiembrie 1968 în România s-a adoptat Legea nr. 33 care a instituit pregătirea
tineretului pentru apărarea patriei. Conducerea acestei pregătiri a fost
încredințată UTC-ului, sprijinit de mai multe structuri administrative,
militare și civile. Toți băieții și fetele cu vârste incluse între 18 – 20 ani
erau incluși în formațiunile de PTAP. Pregătirea consta în pregătire militară
generală, cunoașterea armelor de nimicire în masă și a modului de protecție
împotriva lor, apărare locală antiaeriană, pregătire sanitară și de prim ajutor
precum și pregătire de specialitate, în cadrul cercurilor tehnico-aplicative de
pe lângă unitățile militare. Tinerii purtau pe timpul pregătirii o uniformă
albastră asemănătoare cu cea a gărzilor patriotice (dar care era kaki)
iar manualele după care se pregăteau erau asigurate de către Ministerul
Apărării Naționale. Adeseori se organizau tabere și concursuri pe tematici specifice. Pentru stimularea tinerilor
participanți la pregătire se acordau diplome, medalii, insigne și alte
stimulente.
Schiul colectează
diferite discipline de iarnă unite prin
utilizarea schiurilor ca instrument pentru deplasarea distanțelor pe
suprafețe înzăpezite. În România primele știri despre schi ca sport au apărut
în "Revista Automobilă" în anul 1920, unde este menționată Societatea
de schi "Karpathia" din Brașov, înființată în anul 1880. Tot
în 1880 se înființează "Societatea Carpatină Ardeleană a Turiștilor"
SKV (Siebenburgische Karpathenverein"), cu sediul
la Sibiu, care avea secții regionale în diferite zone ale țării. Una
dintre realizările SKV a fost tipărirea unui "Anuar al SKV", apărut
între anii 1881-1944, în care erau tratate și problemele specifice muntelui pe
timp de iarnă, inclusiv amenajarea unor pârtii de schi, case de adăpost etc. În
anul 1893, ia ființă prima societate turistică românească cu activitate
efectivă cunoscută: "Societatea Carpatină Sinaia". În statutul său, alături
de obiectivele turistice, științifice și culturale, întâlnim și preocuparea
pentru activități sportive ca tirul, vânătoarea și sporturile de iarna (schi,
bob - sanie). În 1892, se semnalează un grup de schiori condus de Carol Ganzer,
care parcurge Clăbucetele Predealului. Un an mai târziu, revista
"Hercules" își informa cititorii că "săniușul pe picioare"
se practica în multe localități ardelene, mai ales în zona Clujului și
Bihorului. În
anul 1905 se înființează "Societatea de Schi Brașoveană" aparținând
locuitorilor de naționalitate germană - Kronstadter Ski Vereinigung"),
iar în 1909 se organizează primul concurs de schi din România. Doi ani mai
târziu s-a disputat și prima cursă de coborâre din Postăvar până în Poiana
Brașovului, învingător fiind W. Janesch. Au participat 11 concurenți. Tot în
acești ani încep să fie organizate și întreceri feminine pe distanțe scurte.
Anul 1913 consemnează construirea primei trambuline de sărituri cu schiurile în
Poiana Postăvarului de către KSV. Primul Campionat Național este disputat la
Sinaia în 1927. Primul campionat interuniversitar are loc la Predeal în 1930.
În 1931, ia ființă FRSB (Federația Română de Schi Biatlon).
Astăzi se practică diverse discipline sportive de schi: schi alpin, schi
nordic, schi alpinism, schi freestyle și schifreeride.
C.S.D.R. - Confederația Sindicatelor Democratice din România
25 ani * 1994 - 2019
Confederația Sindicatelor Democratice din România (CSDR) s-a
înființat în anul 1994, prin desprinderea din CNSLR-Frăția iar primul său președinte a fost
Victor Ciorbea, Astăzi CSDR numără aproximativ 350000 membri. CSDR este
persoană juridică română de drept privat, a cărei activitate se desfășoară pe
tot teritoriul țării în conformitate cu prevederile Constituției și ale Legii
sindicatelor. Sediul central al CSDR este situat în municipiul București,
strada Walter Mărăcinenau, nr.1-3, sector 1. CSDR ăși întemeiază conceptele de
valori și strategia pe dreptate, echitate și justiție socială în evaluarea
reală a eficienței muncii și a consecințelor sociale ale acesteia. Politica
CSDR acționează în plan social prin atitudini non-violente, întemeiate pe
argumente, pe realități fără a exita atunci când este cazul în a impune forța
argumentelor în afirmarea corectă pentru salariați și societate a ordinii și
statului de drept, a respectului legii. CSDR își concepe în mod obiectiv scopul
activității de pe pozițiile democrației sindicale și solidarității sociale,
acționând pentru:
- promovarea și apărare intereselor profesionale, economice, sociale și culturale ale membrilor săi
- realizarea unității de acțiune sindicală
- elaborarea unor proiecte de acte normative care privesc activitatea sindicală, socială, economică, profesională și culturală a membrilor săi
- negocierea contractului colectiv de muncă la nivel național
- eliminarea discriminării forței de muncă și asigurarea egalității de șanse și tratament a membrilor săi
- consacrarea legislativă a protecției sociale pentru beneficiarii ajutorului de șomaj și identificarea mijloacelor de recalificare a membrilor de sindicat disponibilizați, etc
C.F.R. - Liceul Aurel Vlaicu 1987 * 1942 - 1982
Piesa de mai sus este o insignă emisă la cererea unui liceul CFR din țară cu numele Aurel Vlaicu. Nu există informații din
ce localitate ar putea fi acest liceu. Aurel Vlaicu (născut la data de 19 noiembrei 1882
în localitatea Binţinţi, lângă Orăştie, judeţul Hunedoara şi decedat la data de
13 septembrie 1913 în localitatea Băneşti, lângă Câmpina) a fost un inginer
român, inventator şi pionier al aviaţiei române şi mondiale. În cinstea lui,
comuna Binţinţi se numeşte astăzi Aurel Vlaicu. A terminat Colegiul Reformat al
Liceului Calvin din Orăştie, care din 1919 încoace a fost numit „Liceul Aurel
Vlaicu”, luându-şi bacalaureatul la Sibiu în 1902. Şi-a continuat studiile
inginereşti la Universitatea din Budapesta şi la Ludwig Maximilians Universitat
din Munchen, Germania, obţinând diploma de inginer în 1907. După aceea a lucrat
ca inginer la uzinele Opel din Russelsheim. În 1908 se întoarce la Binţinţi
unde construieşte un planor cu care efectuează un număr de zboruri în 1909. În
toamna lui 1909 se mută în Bucureşti şi începe construcţia primului său avion,
Vlaicu I, la Arsenalul Armatei. Avionul zboară fără modificări (lucru unic
pentru începuturile aviaţiei mondiale) în iunie 1910. În anul 1911 construieşte
un al doilea avion, Vlaicu II, cu care în 1912 a câştigat cinci premii
memorabile (1 premiu I si 4 premii II) la mitingul aerian de la Aspern,
Austria. La 13 septembrie 1913, în timpul unei încercări de a traversa Munţii
Carpaţi, cu avionul său Vlaicu II, s-a prăbuşit în apropiere de Câmpina, se
pare din cauza unui atac de cord. În luna mai a anului 1910 Aurel
Vlaicu a terminat construcția primului său aeroplan,
denumit Vlaicu 1. Duminică 30 mai și-a scos pentru prima dată
aeroplanul în câmp deschis. În ziua de 4 iunie Aurel Vlaicu
a reușit să se ridice de la pământ cu aeroplanul său. În scurt
timp Aurel Vlaicu reușeste să întreacă alte aeroplane construite
în străinătate, demonstrând că istețimea românească era pe un
loc de cinste. Toate gazetele din acea vreme au scris despre zborul
extraordinar al lui Aurel Vlaicu sub titluri dintre cele mai
răsunătoare.
Căile
Ferate Române (CFR) este compania națională de
transport feroviar a României. CFR administrează infrastructura,
transportul de călători și marfă pe calea ferată din țară. Rețeaua este
integrată semnificativ cu alte rețele feroviare europene, oferind servicii
paneuropene de transport de pasageri și marfă. CFR, ca instituție, a fost
fondată în anul 1880, după ce prima cale ferată pe teritoriul actual al
României a fost deschisă în anul 1854. Prima cale ferată din lume s-a inaugurat
în data de 15 septembrie 1850 în Anglia, între oraşele Liverpoool şi
Manchester. Pe actualul teritoriu românesc prima linie a fost deschisă
pe data de 20 august 1854 și făcea legătura între Oraviţa şi
Baziaş.Linia, având o lungime de 62,5 km, a fost folosită inițial doar pentru transportul cărbunelui. De
la 12 ianuarie 1855 linia a fost administrată de Căile Ferate Austriece,
Banatul fiind în acel timp parte a imperiului austriac. După diverse
îmbunătățiri tehnice la linie în următoarele luni, relația Oravița - Baziaș a
fost deschisă pentru traficul de pasageri la data de 1 noiembrie
1856. Pe data de 1 septembrie 1865, compania engleză John
Trevor-Barkley a început construcția liniei ferate Bucureşti - Giurgiu,
date în folosinţă în dat de 26 august 1869. În septembrie 1866 Parlamentul
României a aprobat construcția unei linii ferate de 915 km, de
la Vârciorova (malul Dunării - judeţul Mehedinţi de astăzi) până în
oraşul moldovenesc Roman, trecând prin Piteşti, Bucureşti, Buzău, Brăila,
Galaţi, şi Tecuci. Costul construcției era la acel timp de 270000 de
franci de aur pe kilometru și construcția a fost încredințată consorțiului
german Strousberg. Linia a fost deschisă în mai multe faze - prima parte,
Piteşti - Roman a fost deschisă la 13 septembrie 1872, iar partea
Varciorova - Pitești pe 9 mai 1878. Compania națională CFR se compune din
opt Sucursale Regionale de Cale Ferată, cu sedii în București, Craiova,
Timișoara, Cluj, Brașov, Iași, Galați și Constanța. În cadrul programului de
restrucutrarea a Companiei naționale CFR se are în vedere o organizare nouă, pe
patru regionale, prin desființarea regionalelor CFR Galați, Constanța, Craiova
și Brașov. Sus am postat logo-ul C.F.R. precum și o modernă și puternică
locomotivă realizată de către economia românească.
__________ooOoo__________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Titlu nominativ de 1 acțiune
valoare nominală de lei 200 - (două sute)
Societatea anonimă Cluj 1 mai 1934
ÎNTREPRINDERILE FORESTIERE ROMÂNE
Detaliu vignetă de pe o veche
carte poștală militară românească
Două detalii vignetă de pe seturi de șase cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
în războiul civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 09.08.2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu