1. Scuola Grande
di San Marco este o clădire renascentistă,
situată în cartierul Castello din Veneția. În secolul al XV-lea a fost una
dintre cele mai importante frății religioase ale orașului și în prezent
constituie intrarea principală în Spitalul Civil Sfinții Ioan și Pavel.

Originile
școlii datează din a doua jumătate a secolului al XIII-lea și din mișcarea
flagelantă. În anul 1437, dominicanii din Bazilica Sfinților Ioan și Pavel, aflată
în apropiere , au acordat un teren adiacent pentru construirea unui nou sediu.
Clădirea a fost construită sub conducerea lui Matteo și Stefano di Nicola Bon
din Cremona. În 1485, clădirea a fost devastată de un mare incendiu; În decurs
de treizeci de ani, Școala a fost restructurată, datorită fondului pe care
frăția l-a constituit printre membrii săi și sprijinului acordat de Consiliul
dsin Pregadi. În 1487, lucrările de restaurare a structurilor au fost
încredințate lui Gregorio di Antonio da Padova, care a fost însărcinat cu
ridicarea zidurilor, a lucrărilor din piatră, a învelitorilor din marmură și a
acoperișului din lemn. Amenajarea și decorarea noii clădiri au fost
încredințate lui Pietro Lombardo și Giovanni Buora. În jurul anului 1490,
Mauro Codussi a preluat lucrările în locul lui Lombardo și Buora, în colaborare
cu Antonio Rizo. Cei doi meșteri au fost însărcinați cu finalizarea lucrărilor
și efectuarea unei evaluări a artefactelor anterioare pentru a putea proceda la
lichidare. În jurul anului 1504, frații Biagio și Pietro da Faenza au fost
însărcinați cu decorarea tavanului Sălii dell'Albergo; în 1518, execuția
plafonului sălii capitolului a fost condusă în schimb de către Vettore Scienza
di Battista da Feltre și Lorenzo di Vincenzo da Trento. O bipartiție a fațadei
o împarte vertical în două aripi simetrice, care reproduc exterior
subdiviziunea spațiilor interne: în stânga Portego delle Colonne cu Sala
Capitolare deasupra, iar în dreapta Cappella della Pace cu Sala dell'Albergo
deasupra. Pe lateralele intrării principale, se desprind două reliefuri
perspective, caracterizate prin bolți în butoi și o arhivoltă canelată din care
ies doi lei, atribuite lui Pietro Lombardo. În centru se află un pridvor cu
coloane sprijinite pe piedestaluri pătratice decorate cu scene de heruvimi,
care amintește de Arcul lui Constantin din Roma. Ordinea superioară a fațadei
se sprijină pe o friză dublă: cea principală de deasupra arhitravei este
decorată cu grifoni care alternează cu amfore cu fructe; în timp ce în cea
inferioară, care este mai înaltă și trece printre capiteluri, grifonii sunt
înfățișați față în față, dar separați prin ronduri de porfiră. Partea
superioară a aripii drepte este împărțită în secțiuni de pilaștri canelați cu
capiteluri corintice, iar cele două ferestre, surmontate de un timpan,
luminează Sala dell'Albergo. Între cele două ferestre se află un tondo decorat
cu patru inserții de porfir, având în centru sculptura unui leu, cu aripile
întinse și labele odihnindu-se pe valuri, creată de Guglielmo da Carona. În
această secțiune, fațada se termină cu trei arcade decorate cu ovale de porfir
și cinci vase din piatră istriană plasate alternativ deasupra acroteriilor
și sfincșilor înaripați. În aripa stângă superioară, pilaștri canelați împart
fațada în trei zone; Cele două mai mici sunt ocupate de ferestre cu timpane
arcuite care se deschid spre Sala Capitulară din spate. În centru, în spatele
statuii Carității, suprafața este acoperită cu douăsprezece plăci de marmură.
Fațada este încoronată de un fronton înalt cu o turlă semicirculară decorată cu
reliefuri de heruvimi, cornucopii și figurile Capricornului și Săgetătorului,
în timp ce pe laterale se află două cuspide semicirculare mai mici care culminează
la nivelurile inferioare. În fațada frontonului înalt, pe un podium susținut de
cinci coloane mici, se remarcă leul din San Marco cu o carte deschisă, realizat
de Luigi Ferrari. Pe laterale, două nișe adăpostesc statuile a doi războinici
în armură romană, probabil realizate de Tullio Lombardo și identificate cu cei
doi sfinți martiri Ioan și Pavel. Frontonul se termină cu patru statui care, în
ordine, începând de la stânga, înfățișează două virtuți cardinale (Cumpatarea
și Prudența) și două virtuți teologice (Credința și Speranța); Sunt adăugați și
doi îngeri și Evanghelistul care stă în vârful acroterionului. Intrând pe ușa
principală se ajunge la „Portego delle Colonne”, o cameră mare împărțită în
trei părți de un rând dublu de coloane corintice care se sprijină pe baze
înalte din piatră de Istria. Pardoseala holului de la intrare a fost comandată
„pietarului” Giovanni di Mafio care, sub supravegherea lui Mauro Codussi, a
creat o pardoseală în carouri negre și roșii. Zece ferestre cu arc rotund de pe
peretele vestic luminează încăperea și, în special, o serie de plăci de marmură
așezate în memoria binefăcătorilor. Prin două portaluri plasate la capetele
peretelui din dreapta, două rampe cu palier central formează scara monumentală
ce leagă holul de la intrare de Sala Capitulară. Scările actuale sunt o
reconstrucție din secolul al XX-lea, deoarece cele originale construite de
Codussi au fost demolate când clădirea a fost transformată în spital. Etajul
superior era alcătuit din Sala Capitolului, unde se țineau adunările generale,
și Sala Hanului, unde se țineau întâlnirile mai mici și unde se păstrau
obiectele prețioase și relicvele frăției. Tavanul din lemn a fost realizat de
Vettore da Feltre și Lorenzo da Trento; Prezintă 147 casete octogonale
decorate cu ornamente florale aurii pe un fundal roșu, din care ies,
alternativ, 60 de lei ai lui San Marco și compoziții florale concentrice care
se termină într-o rozetă. În centrul tavanului, în interiorul unei rame
circulare aurii pe fundal albastru, se afla un leu al Sfântului Marcu pe câmp
roșu, simbol al frăției, în jurul căruia erau așezate patru cufere mai mici
care conțineau emblemele celorlalte Scuole Grandi.

Intrarea în Sala d'Albergo
este decorată cu o ramă de piatră construită probabil de Codussi. Construcția
plafonului casetat a fost încredințată lui Biagio și Pietro Faenza. Rezultatul
final a fost o rețea densă de rondele cu rame decorate cu ghirlande aurii și cu
patru rozete mai mici plasate în punctele de tangență cu celelalte casete,
toate pe un fond roșu și cu decorațiuni florale aurii în interior pe un fundal
albastru ultramarin în jurul unei rozete centrale în relief. În centrul
tavanului, înscris într-o ramă dublă octogonală cu motive florale, este plasată
o ramă circulară în care se află un leu auriu al Sfântului Marcu pe un fundal
ultramarin.
2. Biserica
italiana Sfanta Maria Novella din Florenta este situata chiar vis-a-vis de
gara care ii poarta numele.

Cronologic, aceasta este prima mare basilica din
Florenta. Biserica a fost numita Novella (cea Noua) deoarece temelia acesteia
s-a pus pe locul Oratoriului Sfanta Maria de Vigne, din secolul al IX-lea. In
1221, locul a fost oferit ordinului dominican, care a decis sa ridice o noua
biserica si un nou complex in incinta acesteia. Planurile bisericii au fost
realizate de fratii dominicani Sisto da Firenze si Friar Ristoro da Campi. Ridicarea
bisericii a inceput pe la mijlocul secolului al XIII-lea (cam pe la 1246) si
s-a incheiat in jurul anului 1360, sub supravegherea fratelui Iacopo Talenti,
odata cu ridicarea clopotului romano-gotic si a sacristiei. La acea data, era
terminata decat partea inferioara a fatadei gotice Tuscan. Cele trei portaluri
sunt incununate de trei arce rotunde, in timp ce restul inferior al fatadei
este acoperit cu arce oarbe, separate de pilastri, cu arce gotice, vargate in
verde si alb. Acelasi design alb verde se repeta si de-a lungul peretilor din
jurul curtii vechii biserici. Biserica a fost sfintita in anul 1420. Cu ocazia
unei comisii realizate de Giovanni di Paolo Rucellai, un vanzator local de
textile, Leone Battista Alberti, a proiectat partea superioara a fatadei, folosind
marmura alba si neagra (1456-1470). Acesta era deja renumit ca arhitectul
Templului Malatestiano din Rimini. Alberti a mai proiectat si fatada Palatului
Rucellai din Florenta. Alberti a incercat sa puna in practica ideile umaniste
din domeniul arhitecturii, al proportiilor cat si detaliile de inspiratie
clasica. Si-a dorit sa creeze o armonie cu fatada medievala deja inceputa
(partea inferioara a acesteia era terminata). Contributia sa consta in friza
larga, decorata cu patrate cat si in tot ce se afla deasupra acesteia,
incluzand si cei patru pilastri alb-verzi si fereastra rotunda, decorata cu
emblema solara a dominicanilor (flancata din parti de nista curbe largi, in
forma de S). Vor
fi adaugate si cele patru coloane cu capitaluri corintene de la baza fatadei.
Frontonul dominican cat si friza sunt inspirate de antichitate, in timp ce
curbele in forma de S din partea superioara a acesteia, sunt noi si fara
precedent in antichitate. Toate curbele de acest gen care s-au mai facut in
Italia, le-au avut drept sursa de inspiratie pe acestea. Interiorul
acesteia, destul de vast, urmand planul unei basilici, prezinta o forma de
cruce latina si este impartit intr-o nava, doua abside cu vitralii si un scurt
transept. Nava, lunga de 100 de metri, creaza o senzatie de austeritate. Este
de observat un efect arhitectural interesant: privind spre absida, nava pare
mai lunga decat este, ingustandu-se foarte usor. Acest lucru se abserva in
latimea acesteia, care scade usor cu cat se inainteaza de-a lungul navei, spre altar.
Tavanul boltii prezinta arce cu diagonale ce formeaza patrate, fiind ornate cu
marmura alba si neagra. Fereastra vitraliu dateaza din secolele XIV-XV, ca si
"Madona cu pruncul" si "Sfantul Ioan si Filip" ale lui
Filippino Lippi, ambele aflandu-se in capela Filippo Strozzi. Unele dintre
vitralii au fost avariate de-a lungul secolelor, fiind nevoie sa fie inlocuite.
Un vitraliu de pe fatada, cel al Incoronarii Mariei, dateaza din secolul al
XIV-lea, fiind bazat pe un desen al lui Andrea Bonaiuti. Templul zeitei Artemis
din Efes, dupa cum se vede si din desenul lui Martin Heemskerck, prezinta
arhitectura bisericii Sfanta Maria Novella, cat si altor biserici Italiene din
secolul al XIV-lea. Balconul pentru predicat, cerut de familia Rucellai in
1443, a fost schitat de catre Filippo Brunelleschi si executat de fiul sau
adoptiv, Andrea Calvalcanti. Acest balcon are o istorie proprie insemnata,
deoarece, de aici a venit primul atac asupra lui Galileo Galilei ducand in
cele din urma la condamnarea acestuia. Sfanta Treime, situata la jumatatea
absidei stangi, este o lucrare de inceput in stil rnascentist a lui Masaccio,
evidentiind noile sale idei in privinta perspectivei si a proportiilor
matematice. Importanta sa in pictura poate fi comparata cu cea a lui Brunelleschi
in arhitectura si a lui Donatello in sculptura. Important
de mentionat este si Mormantul della Beata Villana, din abside dreapta, care
este un monument din anul 1451, al lui Bernardo Rossellini. In aceeasi
laterala, mai se gasesc si mormintele Episcopului de Fiesole (realizat de Tino
di Camaino) si inca unul realizat de Nino Pisano. Capela Filippo Strozzi se
afla pe partea dreapta a altarului central. Aceasta a fost asezata exact unde a
inceput prima poveste din Decameronul lui Giovanni Boccacio, anume unde sapte
tinere au decis sa paraseasca orasul si sa fuga din calea Plagii Negre in
locuri rurale. Seriile
de fresce din capela Filippo Lippi infatiseaza viata Apostolilor Philip si
Ioan. Acestea au fost terminate in anul 1502. Pe peretele din dreapta se afla
fresca ce il infatiseaza pe Sfantul Filip conducand dragonul dragonul din
Templul din Hieropolis, iar deasupra acesteia se afla Crucificarea Sfantului
Filip. Pe peretele stang se afla o fresca cu Sfantul Ioan Evanghelistul
inviindu-o pe Druisana, iar deasupra acesteia se afla torturarea Sfantului
Ioan. Adam, Noe, Avraam si Iacob sunt reprezentati si ei intr-una din bolti. In
spatele altarului se afla mormantul lui Filippo Strozzi cu o sculptura de-a lui
Benedetto da Maiano (1441). Crucifixul din bronz de pe altarul central poarta
semnatura lui Giambologna (secolul al XVI-lea). Capela Gondi a lui Giuliano da
Sangallo este situata pe partea stanga a altarului central si dateaza de la
sfarsitul secolului al XIII-lea. Aici, pe exteriorul peretelui, se afla
celebrul crucifix din lemn al lui Brunelleschi, una dintre putinele sale
sculpturi. Boltile au fragmente de fresce din secolul al XIII-lea, lucrari ale
unor pictori greci. Decoratiile din marmura policroma au fost adaugate de
Giuliano da Sangallo (cca.1503). Vitraliile acestei capele sunt destul de noi,
fiind asezate in secolul XX. Capela Strozzi di Mantova este situata la capatul
culoarului stang. Frescele au fost cerute de catre Tommasso Strozzi artistului
Nardo di Cione (1350-1357). Frescele sunt inspirate din Divina Comedie a lui
Dante: Judecata de Apoi (prezinta si un portret al lui Dante), Iadul (pe
peretele din dreapta) si paradisul (pe peretele din stanga). Piesa de baza a
altarului, Mantuitorul cu Maica Domnului si Sfintii, a fost realizata
de fratele sau, Andrea di Cione, mai bine cunoscut ca Orcagna. Vitraliile largi
din spatele acestuia au fost realizate dupa niste schite ale fratilor Andrea si
Nardo di Cione. Capela della Pura este situata in partea nordica a vechiului
cimitir, datand din anul 1474 si fiind construita cu coloane renascentiste. A
fost restaurata in anul 1841 de catre Baccani.

Capela
Spaniola (sau capela Cappellone degli Spagnoli) a fost ceruta de catre Mico
Guidalotti urmand a-i fi acestuia capela funerara. Lucrarile acesteia au
inceput in anul 1343 si au fost incheiate in anul 1355. Capela
Spaniola contine o alta capela, mai mica, numita "Capela celor mai Sfinte
Taine”. Aceasta este impodobita cu fresce din secolul al XIV-lea de catre
Andrea Bonaiuti. Imensa fresca de pe peretele din dreapta infatiseaza Alegoria
Bisericii vii si triumfatoare cat si Ordinul Dominican. Este foarte interesanta
si pentru faptul ca, pe fundal, se observa formele originale ale Domului din
Florenta al lui Arnolfo di Cambio (inainte de ridicarea domului lui
Brunelleschi). Aceasta fresca mai contine si mai multe potrete: papa Benedict
IX, cardinalul Niccolo Albertini, contele Guido di Poppi, Arnolfo di Cambio si
poetul Petrarca. Giorgio
Vasari este arhitectul pe care, in anul 1567 ducele Cosimo I, il va angaja
pentru prima remodelare a bisericii, care consta in indepartarea unor lucrari
mai vechi si in adaufarea a sase capele intre coloane. Urmatoarea remodelare a
bisericii a avut loc intre anii 1858 si 1860, fiind realizata dupa proiectele
lui Enrico Romoli.
3. Bazilica Sfântul Augustin
din Camp Martius – Roma este o bazilică minoră titulară catolică, dedicată Sfântului
Augustin de Hipopna, ce servește drept casă mamă a Ordinului Fraților
Augustinieni.

Construită între anii 1286 – 1483 bazilica și cunoscută pentru
stilul său arhitectural renascentist adăpostește opere de artă ale marilor
artiști ai Romei: Michelangelo, Raffaello și Barbieri. Ordinul
Sfântului Augustin a fost fondat la Roma în anul 1244. Călugării
augustinieni au dorit curând să aibă mănăstirea și biserica lor principală mai
aproape de Cetatea Vaticanului. Nobilul roman Egidio Lufredi a donat terenuri
în apropiere, în Camp Martius, călugărilor augustinieni în 1286. La 20
februarie 1287 , Papa Honorius al IV-lea a acordat Biserica Sfântul Trifon
din Posterula călugărilor augustinieni. Prima structură a clădirii a fost
comandată de Papa Bpnifaciu al VIII-lea, fiind construită aici de către
călugării augustinieni între 1296-1446, chiar lângă Biserica Sfântul Trifon din
Posterula. Construcția celei de-a doua bazilici (actuala) a început în 1479. Ea
a fost comandată de Papa Sixtus al IV-lea, proiectată de arhitectul Baccio
Pontelli (care a proiectat și Capela Sixtină); și finanțată de cardinalul
Guillaume d’Estouteville. Construcția sa a fost finalizată în 1483. Giacomo di
Pietrasanta (?-1495) i-a construit fațada folosind travertin recuperat din
ruinele Colosseumului. Pe fațadă se poatye citi: Guillermus de
Estoutevilla, Episcopus Ostiensis, Cardinalis Rothomagensis, Sanctæ Romanæ
Ecclesiæ, Camerarius, Fecit MCCCCLXXXIII. Prima sa restaurare a fost
finalizată în 1763 de către Luigi Vanvitelli. 
A doua restaurare a fost
finalizată în 1870; iar cea mai recentă restaurare a avut loc în 1998–2000.
Enumăr mai jos câteva opere de artă ce pot fi admirate în interiorul acestei
bazilici:
- Pictura
“Madonna din Loreta” (Madona pelerinilor) realizată în anul 1606 de către Caravaggio.
- Fresca „Profetul Isaia” realizată în anul 1512 de către
Rafael.
- Sculptura
“Madonna del Parto” (Maica Domnului Nașterii), realizată în anul 1521 de către Jacopo Sansovino.
- Altarul
mare realizat în anul 1628 de Orazio Turriani.
- Frescele
“Sfântului Ioan Botezătorul” și “Sfântului Ioan Evanghelistul”, realizate în
anul 1588 de către Avanzino Nucci.
- Fresca
de pe tavan “Adormirea Maicii Domnului”
realizat în anul
1616 de către Giovanni Lanfranco.
- Picturile
“Sfinții Augustin”, “Ioan
Evanghelistul” și “Ieronim”, realizată de Guercino în anii 1600.
- Sculptura “Sfântul Toma de Villanova împărțind pomană”, realizată
de Melchiore Cafa și finalizată de mentorul său, Ercole Ferrata
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
COCOFLIC
PENTRU MINȚI JUCĂUȘE
UN CAREU
DE DEFINIȚII REZOLVAT
O EPIGRAMĂ PROPRIE
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx__________
O PLACHETĂ,
CÂTEVA INSIGNE ȘI MEDALII
DIN REPUBLICA MOLDOVA
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ
al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau
inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de
orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).

Mihai Eminescu

Mihai Eminescu (nume real Mihail
Eminovici) (născut 15 ianuarie 1850 la Ipoteşti, judeţul Botoşani şi
decedat la 15 iunie 1889 în Bucureşti) a fost un poet, prozator şi jurnalist
român, socotit de cititorii români şi de critica literară postumă drept cea mai
importantă voce poetică din literatura română. Eminescu a fost activ în
societatea politico-literară Junimea, şi a lucrat ca redactor la Timpul, ziarul
oficial al Partidului Conservator. A publicat primul său poem la vârsta de 16
ani, iar la 19 ani a plecat să studieze la Viena. Manuscrisele poetului Mihai
Eminescu, 46 de volume, aproximativ 14000 de file, au fost dăruite Academiei
Române de Titu Maiorescu, în şedinta din 25 ianuarie 1902. Eminescu a fost
internat în data de 3 februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din Bucureşti şi apoi
a fost transportat la sanatoriul Caritas. În data de 15 iunie 1889, în jurul
orei 4 dimineaţa, poetul a murit în sanatoriul doctorului Şuţu. În 17 iunie a
fost înmormântat la umbra unui tei din cimitirul Bellu – Bucureşti. A fost ales
post-mortem (28 oct.1948) membru al Academiei Române. Ca fin observator și
analist politic și social, prin tot ce a scris Eminescu este contemporanul
vremurilor actuale. Deasupra am aplicat o fotografie a lui Mihai Eminescu
la 1870 și dedesubt câteva luări de poziție ale gazetarului de excepție care a
fost el și realizări ale artiștilor lumii dedicate marelui poet:
- Mita e-n stare să pătrunză orişiunde în
ţara aceasta, pentru mită capetele cele mai de sus ale administraţiei vând
sângele şi averea unei generaţii.
- Partidele, la noi, nu sunt partide de
principii, ci de interese personale care calcă făgăduielile făcute nației în
ajunul alegerilor și trec, totuși, drept reprezentanți ai voinței legale și
sincere a țării. Cauza acestei organizări stricte e interesul bănesc, nu
comunitatea de idei.
- Părerea mea individuală e că politica ce se
face azi în România, și dintr-o parte și din alta, e o politică necoaptă.
- Vom avea de-acum înainte dominația banului
internațional, impusă de străini. Peste tot credințele vechi mor, un
materialism brutal le ia locul, cultura secolului, mână în mână cu sărăcia
claselor lucrătoare, amenință clădirea măreață a civilizației creștine. Statul român nu mai este un produs al geniului
rasei române, ci un text franţuzesc aplicat asupra unui popor ce nu-l înţelege.
- Poporul a pierdut de mult încrederea că
lucrurile se pot schimba în bine şi, cu fatalismul raselor
nefericite, duce greul unei vieţi fără bucurie şi fără tihnă.
- Temelia liberalismului adevărat este o clasă de mijloc care
produce ceva, care, punând mâna pe o bucată de piatră îi dă o valoare înzecită
şi însutită de cum o avea, care face din marmură statui, din in pânzătură fină,
din fier maşini, din lână postavuri.
- Condiţia civilizaţiei statului este civilizaţia economică. A
introduce formele unei civilizaţii străine fără ca să existe corelativul ei
economic este curată muncă zadarnică.
- De când e lumea nu s-a văzut ca un popor să stea politiceşte
sus, iar economiceşte jos; amândouă ordinele de lucruri stau într-o legătură
strânsă; civilizaţia economică este mama celei politice.
- Lucrul la care aspiră toţi este de a se folosi numai de
avantajele civilizaţiei străine, nu însă de a introduce în ţară condiţiile de
cultură sub care asemenea rezultate să se producă de la sine.
- Cine zice progres nu-l poate admite decât cu legile lui
naturale, cu continuitatea lui treptată.
- A îmbătrâni în mod artificial pe un copil, a răsădi plante fără
rădăcină pentru a avea grădina gata în două ceasuri, nu e progres, ci
devastare…
- Adevăratul progres nu se poate opera decât conservând pe de o
parte, adăugând pe de alta; o vie legătură între prezent şi viitor, nu însă o
serie de sărituri fără orânduială.
- Arta de a guverna e în România sinonimă cu
arta de a amăgi poporul, de a-l cloroformiza cu utopii demagogice.
- A rosti numele Basarabia e una cu a protesta
contra dominaţiei ruseşti. Numele "Basarab" şi "Basarabeni"
există cu mult înaintea vremii în care acest pământ devenise românesc; acest
nume singur este o istorie întreagă.
- Răul esenţial care ameninţă vitalitatea
poporului nostru este demagogia.
- Limba română la sine acasă e o împărăţie
bogată, căreia multe popoare i-au plătit banii în aur. A o dezbrăca de averile
pe care ea le-a adunat în mai bine de 1000 de ani, înseamnă a o face din împărăteasă
cerşetoare...
- Când vedem dar pe "patrioţi"
cumulând câte 5-6 însărcinări publice asupra lor, putem fi de mai înainte
siguri că nu-şi îndeplinesc nici una cum se cade.
- Şcoala va fi şcoală când omul va fi om şi
statul va fi stat.
- Limba este însăşi floarea sufletului etnic al
românimii.
- Patriotismul nu este numai iubirea pământului în care te-ai
născut ci, mai ales, iubirea trecutului, fără de care nu există iubire de ţară.
- Măsura patriotismului va fi dată de faptele
pe care vom avea ocazia de a împlini în viitor, iar nu de profesarea nimic
costisitoare a unor idei, pe care individul şi le alege după plac.
- Omul are atâta libertate şi egalitate pe câtă
avere are, iar cel sărac este întotdeauna sclav.
- Fără îndoială există talente individuale, dar
ele trebuie să intre cu rădăcinile în pământul şi modul de-a fi al poporului
lor, pentru a produce ceva permanent.
- Echilibrul în stat e ca sănătatea în corp.
- Ceea ce istoria nici unui popor din lume n-a
scuzat vreodată e laşitatea.
- Secretul vieţii lungi a unui stat este
păstrarea ierahiei meritului.
- Inteligenţa este putinţa de a vedea şi
reproduce obiectiv cele ce există şi se întamplă.
- Educaţiunea e cultura caracterului, cultura e
educaţiunea minţii.
- Între caracter şi
inteligenţă n-ar trebui să existe alegere.
- Menirea vieţii tale e să te cauţi pe tine
însuţi.
- Inimă foarte caldă şi minte foarte rece se
cer de la un patriot.

Laureat al Premiului de Stat - PCCM
R.S.S.M. (Republica Sovietică Socialistă Moldovenească)
Premiul de Stat al Republicii Moldova este o distincție importantă acordată pentru
merite deosebite în diverse domenii, cum ar fi știința, tehnica, literatura,
arta, sportul și alte domenii de activitate. Printre laureații acestui
premiu se numără personalități marcante din diverse domenii, care au adus
contribuții semnificative la dezvoltarea Republicii Moldova. Premiul este
acordat de Guvernul Republicii Moldova, conform unei liste aprobate anual, și
include o diplomă, o medalie și o recompensă bănească. 
Maratonul Border Maraton 42 km - Leușeni 2021
Produsul de mai sus este o medalie aparte realizată de compania privată românească din Oradea
– România, pentru a fo conferită tuturor participanților care trec linia de
sosire în Maratonul Border ce a avut loc
în anul 2021 în orașul Leușeni din Republica Moldova.

Maratonul este o
probă sportivă de alergare pe distanță lungă, cu o distanță oficială de 42,195
km, care se aleargă de obicei pe șosea. Evenimentul este numit după legenda
soldatului grec Phidippides, un mesager care a adus la Atena vestea victoriei
din Bătălia
de la Maraton. Acuratețea istorică a acestei legende este pusă la îndoială,
fiind contrazisă în special de relatările lui Herodot. Maratonul a fost unul dintre sporturile de la Jocurile
Olimpice moderne din anul 1896, deși distanța nu a fost standardizată
până în 1921. Mai mult de 800 de astfel de curse se desfășoară în întreaga lume
în fiecare an, marea majoritate a concurenților fiind sportivi amatori.
Maratoanele mai mari pot avea zeci de mii de participanți. Înscrierea la
competiție este contra-cost, aceasta fiind organizată de Poliția de Frontieră –
Leușeni.

Leușeni este numele
unei comune din raionul Hâncești, Republica Moldova, care include și satul
Feteasca. Conform datelor recensământului din anul 2014 comuna avea o
populație de 2046 de locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul
2004) – 2323 locuitori, etnic astfel declarați: băștinași
moldoveni – 97,09%, băștinași români – 1,2% iar restul – alte etnii. Comuna
este situată pe două coline de pe malul
râului Prut și este străbătută de pârâul Nârnova. Este prima
localitate la intrarea în Republica Moldova pe la punctul de trecere a
frontierei Leușeni –Albița. Prima atestare certă a satul Leușeni, apare
într-un document datat cu anul 1439. Resursele naturale mai importante sunt
reprezentate de către solurile cernoziomuri, pășunile întinse, livezile și
pădurile de foioase și micile păduri de conifere. Prin localitate trece șoseaua
magistrală M1, denumită „Șoseaua Balcani”, care leagă Chișinăul de frontiera cu
România. Există și un punct vamal, care servește ca loc de muncă pentru mulți
locuitori ai satului.
.jpg)
Maestru de înaltă cultură agricolă PCCM
R.S.S.M. (Republica Sovietică Socialistă Moldovenească)
Produsul
de mai sus este o insignă din vremea
comunistă a Republicii Moldova ce se conferea cetățenilor cu rezultate
deosebite în agricultură. Pe insignă se disting: un spic de grâu,
un strugure, roata dințată (simbol al mecanizării agriculturii) și steaua în
cinci colțuri (simbolul societăți comuniste spre care se tindea). Conferirea
unor astfel de insigne robuste, cu simbolistică încărcată și stringent colorate
era calea cea mai la îndemână pentru partidul comunist pentru a mobiliza
cetățenii în obținerea de rezultate cât mai bune în toate sectoarele agricole.Zilele literaturii sovietice în Moldova
Produsul
de mai sus este o insignă din vremea
comunistă a Republicii Moldova ce s-a conferit participanților (și nu numai) la
Congresul “Zilele literaturii sovietice în Moldova”, care a avut loc în luna noiembrie a
anului 1976. Este arhicunoscut faptul că în acea vreme literatura sovietică
(cea care făcea propagandă regimului comunist la putere) se promova agresiv în
toate republicile URSS, deci și în Republica Moldova. Tinerimea Moldovei - 50 ani
"Tinerimea
Moldovei" este o publicație periodică destinată
tineretului din Republica Moldova. Ea a fost editată cu acest titlu timp de mai
multe decenii,ca ziar al Comitetului Central al Comsomolului din Moldiova. În
ultimii ani a fost reintitulată "Tineretul Moldovei". Și-a suspendat
apariția sub conducerea lui Ion Berlinskii, actualmente diriguitor al ziarului
procomunist "Moldova suverană". Dincolo de balastul ideologic
comsomolist, "Tinerimea Moldovei" a promovat activ tinerele talente,
inclusiv prin intremediul cenacului literar "Luceafărul", condus de
remarcabili scriitori basarabeni, inclusiv de poetul Liviu Damian.Spartachiada elevilor - Ediția 15 - 1960
Produsul medalisitic de mai sus este o insignă ce a fost
conferită elevilor participanți la Spartachiada elevilor din Republica
Sovietică Socialistă Moldovenească (RSSM), ediția a XV-a, din anul 1960.
Spartachiada a fost și este competiție generală cu adânci tradiții din RSSM
(azi Republica Moldova). Competiția se desfășura pe categorii de vârste și
aproape în toate sporturile existente și practicabile. Prin această competiție
comuniștii urmăreau pregătirea tineretului pentru viață dar și pentru apărarea
țării.Cel mai bun naș
Produsul
de mai sus este o medalie specială (suvenir)
realizată din metal galben (probabil alamă sau bronz) pentru a fi conferită
unui naș de botez sau poate de cununie de către finii săi. Este un subiect
potrivit și nu foarte costisitor pentru a arăta apreciere și respect nașului
care a ținut lumânarea la botezul sau cununia finului său.
____________ooOoo_____________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Titlu nominativ de 100 acțini a 200 lei
Valoare nominală de lei 20000 (douăzeci mii)
Societatea anonimă
ÎNTREPRINDERILE FORESTIERE ROMÂNE - București
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 03.08.2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu