Continui să vă
prezint aici și alte monumente (mai noi sau mai vechi) ale
arhitecturii urbanistice și peisagistice buzoiene:
1. Statuia “Femeie” este opera artistului plastic Gheorghe Coman
și inițial a fost
amplasată în fața Spitalului Județean Buzău.
Gheorghe Coman, născut în 1925 la
Ploieşti – decedat la 9 august 2005 în Bucureşti, a absolvit Institutul de Arte
Plastice din Bucureşti şi a fost preşedintele filialelor Uniunii Artiştilor
Plastici din Ploieşti (din 1951) şi din Buzău (din 1968).
A fost iniţiatorul
Taberei de sculptură în aer liber de la Măgura (desfăşurată timp de 16 ediţii,
între1970-1985. Tabăra de Sculptură în aer liber de
la Măgura, considerată "Barbizonul sculpturii româneşti", are 256 de
lucrări realizate din piatră timp de 16 ediţii, în perioada 1970-1985, de peste
200 de artişti plastici reprezentativi din ţara noastră. Alte lucrări ale
acestui mare artist plastic român sunt:
- celebrul bust al lui Caragiale din centrul municipiului Ploiești
- obeliscul din parcul buzoian Crâng
- monumentul Fântâna lui Mihai Viteazu din satul Ciuta - Buzău
2. Monumentul “Zburătorul” este opera artistului plastic Pavel Bucur.
El s-a născut la Bistrita în
anul 1945 și a decedat la data de 26 septembrie 2015.
A absolvit Liceul de Arte
Plastice din Cluj (1965) şi Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu“
din Bucuresti, sectia Sculptură, clasa profesorului Ion Lucian Murnu (1971). A
participat la peste 100 de expozitii nationale, zeci de expozitii
internationale şi a realizat peste 40 de expoziţii personale în România, dar şi
în Germania, Italia, Franţa, Polonia, Elveţia, Spania. Din anul 1970 este
membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România. A luat parte la sesiunile
Taberei de sculptură de la Măgura, Buzău. Tema zborului a rămas una dintre
constantele producţiei sale artistice, cu seria de lucrări „Înaripate”,
„Victorii” şi „Icar”.
3. Pentru prima dată o Baie publică la Buzău este menţionată în schiţa topografică a oraşului la 1830, realizată în 1890 de Basil Iorgulescu. Baia turcească se găsea atunci pe locul unde mai târziu s-a construit Sinagoga. O altă baie publică, proprietate a lui Pavel Cătănescu, este menţionată în a doua jumătate a secolului al XIX-lea. În 1922 este menţionată Baia Centrală, situată în spatele Şcolii Comunităţii evreieşti, din strada Alexandru Marghiloman.
3. Pentru prima dată o Baie publică la Buzău este menţionată în schiţa topografică a oraşului la 1830, realizată în 1890 de Basil Iorgulescu. Baia turcească se găsea atunci pe locul unde mai târziu s-a construit Sinagoga. O altă baie publică, proprietate a lui Pavel Cătănescu, este menţionată în a doua jumătate a secolului al XIX-lea. În 1922 este menţionată Baia Centrală, situată în spatele Şcolii Comunităţii evreieşti, din strada Alexandru Marghiloman.
În 1936 a fost constituită Societatea Anonimă „Băile comunale
Buzău”, în memorial întocmit către Primărie menţionându-se că pentru cei 40000
de locuitori ai oraşului baia existentă era insuficientă. Noua baie comunală a
fost construită între 1936-1938, în locul unor prăvălii ale Spitalului Gârlași
și a fost inaugurată oficial la 17 februarie 1940. Planurile clădirii au fost
întocmite de marele arhitect Duiliu Marcu, din București, lucrările fiind
supravegheate de Dimitrie Glodeanu și inginerul Alexandru Georgescu.
Arhitectul
Duiliu Marcu (1885-1966) a studiat la Şcoala de Arte Frumoase din Paris. A fost
profesor la Institutul de arhitectură „Ion Mincu” din Bucureşti, membru titular
(din 1955) al Academiei Române şi președinte de onoare a Uniunii Arhitecților
din România. A îmbinat tradiţia arhitecturii naţionale cu arhitectura modernă.
Între 1912-1913 a participat, alături de arhitectul Nicolae Ghica-Budeşti, la
construcţia Universităţii Bucureşti. A fost unul dintre arhitecţii proeminenţi
și prolifici ai României interbelice, proiectând o serie de edificii de
referinţă: Politehnica și Teatrul din Timișoara, Palatul Elisabeta, Palatul CFR,
Palatul Monopolurilor de Stat, Biblioteca Academiei Române, Academia Militară
și Palatul Victoria din București. În Buzău arhitectul Duiliu Marcu a mai
proiectat Piața „Avocat Stan Săraru” din Buzău şi probabil Pavilionul
Învăţământ al Şcolii de aviaţie de la Ziliştea-Boboc Buzău.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
OAIA - BRAND NAȚIONAL
OPINIE PUBLICĂ - Mihai Frunză
UN CAREU
DE DEFINIȚII REZOLVAT
O EPIGRAMĂ PROPRIE
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx___________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL SATU MARE
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
C.F.R. - A 100-a Aniversare a stației C.F.R. Satu Mare
100 * 1871 - 1971
Prima
gară din orașul Satu Mare s-a construit în anul 1870, dar din cauza
dimensiunilor necorespunzătoare, edificiul a fost înlocuit în 1899 cu actuala
clădire. Clădirea având o lungime de 120 metri păstrează caracteristicile
arhitecturale ale gărilor construite în timpul monarhiei. Clădirea cu o
arhitectură extrem de modernă pentru standardele acelei vremi, urma un plan
tipic edificiilor de acest gen din oraşele Transilvaniei vestice. Gara,
construită din cărămidă, caracterizată de simetrie planimetrică, poartă
amprenta stilului neo-clasic. Corpurile de clădire structurate pe două
niveluri, dintre care cel aflat în plan central găzduieşte intrarea principală,
alternează cu porţiuni de un singur nivel. În extremele superioare ale
corpurilor mai înalte sunt aplicate medalioane în relief, reprezentând figuri
umane. Ornamentele se reduc la cornişe, sub formă de arcade la nivelul
ferestrelor, şi reprezentând motivul funiei sub acoperişul porţiunilor cu etaj.
Gara din Satu Mare a fost construită de arhitectul maghiar Pfaff Ferenc, care a
construit o sumedenie de gări în imperiul austro-ungar. Azi gara a ajuns la un
nivel ridicat de degradare şi ar avea urgentă nevoie de reabilitare. Pe lângă
faptul că este învechită, are pereţii scorojiţi atât în exterior, dar mai ales
în interior, cu bucăţi de tavan căzute şi alte porţiuni care stau să cadă,
transformându-se într-un real pericol pentru călători. Ultimele renovări la
staţia CF Satu Mare au fost efectuate în anul 1985. Tot atunci a fost renovat
exteriorul clădirii şi peroanele de pe liniile I, II şi III. Au trecut 28 de
ani, timp în care nu a fost realizată nicio investiţie, chiar dacă
clădirea este una de patrimoniu, iar starea de degradare este evidentă. Căile
Ferate Române (CFR) este compania națională de
transport feroviar a României. CFR administrează infrastructura,
transportul de călători și marfă pe calea ferată din țară. Rețeaua este
integrată semnificativ cu alte rețele feroviare europene, oferind servicii
paneuropene de transport de pasageri și marfă. CFR, ca instituție, a fost
fondată în anul 1880, după ce prima cale ferată pe teritoriul actual al
României a fost deschisă în anul 1854. Prima cale ferată din lume s-a inaugurat
în data de 15 septembrie 1850 în Anglia, între oraşele Liverpoool şi
Manchester. Pe actualul teritoriu românesc prima linie a fost deschisă
pe data de 20 august 1854 și făcea legătura între Oraviţa şi
Baziaş.Linia, având o lungime de 62,5 km, a fost folosită inițial doar pentru
transportul cărbunelui. De la 12 ianuarie 1855 linia a fost
administrată de Căile Ferate Austriece, Banatul fiind în acel timp parte a
imperiului austriac. După diverse îmbunătățiri tehnice la linie în
următoarele luni, relația Oravița - Baziaș a fost deschisă pentru traficul de
pasageri la data de 1 noiembrie 1856. Pe data de 1 septembrie 1865,
compania engleză John Trevor-Barkley a început construcția liniei ferate
Bucureşti - Giurgiu, date în folosinţă în dat de 26 august 1869. În
septembrie 1866 Parlamentul României a aprobat construcția unei linii
ferate de 915 km, de la Vârciorova (malul Dunării - judeţul Mehedinţi de
astăzi) până în oraşul moldovenesc Roman, trecând prin Piteşti,
Bucureşti, Buzău, Brăila, Galaţi, şi Tecuci. Costul construcției era la acel
timp de 270000 de franci de aur pe kilometru și construcția a fost încredințată
consorțiului german Strousberg. Linia a fost deschisă în mai multe faze - prima
parte, Piteşti - Roman a fost deschisă la 13 septembrie 1872, iar partea
Varciorova - Pitești pe 9 mai 1878. Compania națională CFR se compune din
opt Sucursale Regionale de Cale Ferată, cu sedii în București, Craiova,
Timișoara, Cluj, Brașov, Iași, Galați și Constanța. În cadrul programului de
restrucutrarea a Companiei naționale CFR se are în vedere o organizare nouă, pe
patru regionale, prin desființarea regionalelor CFR Galați, Constanța, Craiova
și Brașov. Sus am postat logo-ul C.F.R. precum și o modernă și puternică
locomotivă realizată de către economia românească.
Forum 1973 - Livada - Satu Mare
Organizația
Pionierilor a fost o
organizație comunistă a copiilor români de vârstă școlară (8 -14 ani). Era
precedată de apartenența la organizația Şoimii Patriei și succedată de
apartenența la Uniunea Tineretului Comunist.
La sfârșitul celui de al
doilea război mondial ia naștere organizația „Pionierii României”, pentru
care a fost creată în 1945 revista „Înainte”. Doi ani mai târziu, în 1947,
pionierii au fost încadrați în UAER - Uniunea Asociațiilor de Elevi din
România.
Pe 30 aprilie 1949, într-o ședință festivă la care a participat toată conducerea
de partid și stat, 500 de copii au rostit, în incinta Teatrului
Giuleşti (pe-atunci Palatul Cultural Gh. Gheorghiu-Dej), angajamentul de
pionier.
În perioada 1949-1966 mișcarea pionierească a fost subordonată
Uniunii Tineretului Comunist. CC al PCR va adopta, la plenara din aprilie 1966,
hotărârea: „Cu privire la îmbunătățirea activității Organizației Pionierilor”,
prin care se stabilea ca aceasta să aibă organe de conducere proprii (consilii
pionierești la diferite nivele, în frunte cu Consiliul Național al
organizației).
În luna noiembrie a aceluiași an, a avut loc prima conferință
națională a Organizației Pionierilor, la care au fost adoptate principalele
documente statutare: „Statutul unităților și detașamentelor de pionieri din
Republica Socialistă România” și „Regulamentul Consiliilor Organizației
Pionierilor din Republica Socialistă România”. În 1984, la aniversarea a
35 de la crearea organizației, aceasta avea 2695000 membri.
În Statutul
Organizației Pionierilor din Republica Socialistă România era foarte clar
stipulat faptul că este o organizație revoluționară de masă a copiilor, uniunea
tuturor detașamentelor și unităților de pionieri din Republica Socialistă
România, care îi ajută pe pionieri să cunoască și să înțeleagă politica Partidului
Comunist Român, îi mobilizează să participe, după puterile lor, la înfăptuirea
acesteia.
Organizația Pionierilor educa școlarii în spiritul
patriotismului socialist, al dragostei și devotamentului nemărginit față de
poporul nostru, față de Republica Socialistă România, față de Partidul Comunist
Român, ajută pe toți copiii să cunoască tradițiile și trecutul glorios de luptă
ale poporului și ale clasei muncitoare pentru eliberare națională și socială,
să îndrăgească frumusețile și bogățiile țării, le cultivă mândria patriotică
pentru realizările obținute în construcția socialismului."
Intrarea
în cadrul organizației se făcea într-un cadru festiv, prin rostirea următorului
angajament: „Eu, ...(numele si prenumele), intrând în rândurile Organizației
Pionierilor, mă angajez să-mi iubesc patria, să învăț bine, să fiu harnic și
disciplinat, să cinstesc cravata roșie cu tricolor.” Imnul (neoficial al)
organizației era "Am cravata mea, sînt pionier". În orașele mari s-au constituit case ale pionierilor. La
București Palatul Cotroceni a fost Palat al Pionierilor în perioada
1949-1976, iar în 1985 a fost inaugurată noua clădire a Palatului Pionierilor
(astazi Palatul Naţional al Copiilor). Organizația Pionierilor acorda
distincții individuale și colective. Cele individuale erau: tresele, titlurile
„Pionier de frunte”, „Cutezătorul”, „Pionier fruntaș în munca patriotică”,
„Meritul pionieresc” și insigne pe genuri de activitate. Cele colective constau
în diplome cum ar fi: „Unitate fruntașă”, „Detașament fruntaș” și „Grupă
fruntașă”.
Livada, mai demult Șarchiuz, (în limba
maghiară - Sárköz, în limba germană
- Wiesenhaid) este un oraș în
județul Satu Mare care mai include și satele: Adrian, Dumbrava și Livada
Mică. Localitatea a
primit statutul de oraș la data de 21 iulie 2006. La recensământul din anul
2011 orașul număra 6773 de locuitori, în scădere față de recensământul anterior
(anul 2002), dintre care: români – 34,48%, maghiari –
59,53%, romi - 3,11% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a orașului Livada
astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 28,65%,
romano catolici – 25,89%, reformați – 16,35%, greco catolici – 24,42% și restul
– nedeclarată sau altă religie. Câteva dintre atracțiile turistice ale orașului
sunt: Castelul Vecsey,
construit în anul 1760, un remarcabil exemplu de arhitectură barocă, de plan
dreptunghiular, pe trei nivele, cu o mică curte interioară, Biserica
reformată-calvină (din anul 1457), deși afectată de intervențiile din
1779, păstrează în cea mai mare parte arhitectura și decorația gotică, de plan
dreptunghiular, cu cor decroșat și absidă poligonală și Biserica
greco-catolică.
UNIO - Satu Mare
Istoria firmei UNIO începe la 19
septembrie 1911, când, pe
locul actual al întreprinderii, ia fiinţă „Fabrica de Produse de Tâmplărie şi
Comerţ de lemne – Societate pe acţiuni Satu Mare”. Producţia de bază a acestei
unităţi economice era axată pe lucrări de tâmplărie şi comerţ forestier. În primii 10 ani întreprinderea a
cunoscut nu numai o diversificare a activităţii productive şi o metamorfoză a
denumirii, dar a ajuns chiar la faliment în timpul primului război mondial,
când este acaparată de un trust bancar care îi dă denumirea de „UNIO”. În 1921, întreprinderea îşi măreşte
spaţiile de producţie cu un mic atelier de reparat vagoane după care îşi
schimbă numele în „UNIO - Fabrica de Vagoane - Societate pe acţiuni Satu Mare”,
în urma încheierii unui contract cu Căile Ferate Române pentru repararea
vagoanelor de cale ferată îngustă. În anul 1927 „UNIO” începe fabricarea unor tipuri noi de vagoane de
marfă şi de persoane, cum sunt: vagoanele pe 4 osii, în premieră pe ţară, şi
vagoanele tip „Pullman” din care se livrează în acel an 20 de bucăţi. La 10 iulie 1935, sediul principal al ,,UNIO”, se
mută la Bucureşti, iar sediul secundar rămâne la Satu Mare. La 31 iulie 1937, ,,UNIO - Fabrica de vagoane SA”
din Satu Mare îşi încetează activitatea. Utilajele, instalaţiile şi parţile
demontabile ale construcţiilor industriale sunt valorificate la ,,ASTRA” Arad
şi la alte întreprinderi din Braşov şi Bucureşti. În anul 1938, un grup de întreprinzători
constituie din nou la Satu Mare ,,Uzinele Metal UNION - Societate pe acţiuni
Satu Mare”. Obiectul de activitate era executarea lucrărilor din metal. În urma
Dictatului de la Viena din vara anului 1940 oraşul Satu Mare devine un centru militar horthyst.
Terenul fostei fabrici ,,UNION” este utilizat în scopuri militare, iar în
clădirile rămase se fabricau barăci pentru armată.
În anul 1944, când armatele române se
îndreptau victorioase spre Satu Mare şi Carei, armatele hitleriste şi horthyste
au demontat şi au transportat toate utilajele, iar clădirile au fost minate şi
distruse în întregime. După eliberare, locuitorii oraşului înfiinţează prima
întreprindere productivă din nord-vestul ţării, în februarie 1945, cu denumirea ,,UNIO” –
Cooperativă a muncitorilor pentru fabricarea vagoanelor, articolelor de metal
şi lemn Satu Mare. În anul 1947,
întrucât cererea de reparaţii vagoane scade, se hotărăşte trecerea la
fabricarea unor maşini-unelte necesare atât autodotării fabricii, cât şi pentru
alte întreprinderi din această parte a ţării. Astfel, în 1947 se fabrică şi se omologhează
10 strunguri ,,UNIO” tip I, apoi se fabrică tipurile II şi III. Totodată, se
produc unelte şi maşini agricole. În vederea creşterii calificării forţei de
muncă, în septembrie 1948 se
înfiinţează şcoala profesională, care ulterior este denumită Grupul Şcolar
UNIO. În 1950, firma
devine: ,,UNIO - Fabrica de vagoane, maşini-unelte şi maşini agricole”. În
perioada 1951-1960, creşte capacitatea de producţie.
Se dau în folosinţă staţia de transformatori, atelierul de prelucrări mecanice
pentru vagoane, o parte a halei de mecanică grea. Se construieşte Fabrica de
oxigen şi se amenajează cantina fabricii, clubul muncitoresc şi dispensarul
medical. Numărul angajaţilor creşte de la 1200 în 1950, la peste 2300 în 1960. Din anul 1958, datorită dezvoltării, Ministerul
Industriei Construcţiilor de Maşini transformă Fabrica ,,UNIO” din punct de
vedere organizatoric în ,,Uzina UNIO” Satu Mare. Perioada 1961-1965 creează condiţii sporite dezvoltării întreprinderii
datorită racordării oraşului Satu Mare la sistemul energetic naţional, a
alimentării cu gaz metan şi aplicării pe scară tot mai largă a tehnologiilor
avansate. Modul în care a evoluat întreprinderea în perioada 1966-1970 poate fi sintetizat într-un singur fapt: întreaga
producţie a anului 1948 s-a
realizat în anul 1970 în
numai 2 zile. În perioada anilor 1971-1975 întreprinderea a cunoscut
ritmul cel mai înalt de dezvoltare a capacităţilor şi forţelor de producţie.
Investiţiile s-au materializat într-o nouă secţie de utilaje tehnologice şi
transportoare, în dezvoltarea şi dotarea secţiei de utilaj minier, a secţiilor
de turnătorie şi forjă, precum şi a laboratorului uzinal pentru încercări fizice,
mecanice şi chimice. În perioada 1976-1980 s-au creat încă două fabrici,
filiale ale întreprinderii ,,UNIO”, în oraşele Carei şi Negreşti-Oaş, ale căror
investiţii au început pentru o capacitate de 15.800 tone/an piese turnate din
fontă la Carei şi, respectiv, 25000 tone/an utilaj minier la Negreşti Oaş. În
perioada 1980, UNIO era în
măsura să preia lucrări complexe de linii tehnologice pentru industria minieră
şi transport continuu, după concepţie proprie sau după documentaţia
beneficiarilor. Datorită realizărilor, UNIO a devenit cunoscută şi pe pieţele
externe în peste 35 ţări, din 4 continente ale lumii. În perioada 1983-1984 întreprinderea a făcut eforturi deosebite pentru a
adapta gama de locomotive electrice livrând un lot de 26 locomotive în Bolivia.
De rezultatele probelor acestor locomotive a depins în mare măsură pătrunderea
produselor UNIO pe piaţa sud-americană. În paralel, UNIO a avut colaborări
spectaculoase cu firme renumite pe plan mondial, participând la realizarea
proiectelor acestora în România: RENAULT - Uzina de automobile DACIA, CITROEN -
Uzina de automobile OLTCIT, ANSALDO -Centrala nucleară Cernavodă, TAKRAF -
Excavatoare miniere, NISHO IWAI - Oţelinox Târgovişte. După 1990 UNIO s-a orientat cu toate
forţele spre piaţa externă, în special piaţa europeană. După o perioadă de
adaptare s-a reuşit dezvoltarea unor relaţii de colaborare pe termen lung cu
parteneri cu renume mondial: Siemens, Komatsu, Thyssen Krupp, Deutsche Babcock,
Komatsu, Flender AG, Michael Weinig AG, Homag AG, General Electric, Ingersoll
Rand, Kuka, Technip Coflexip. Începând cu anul 2000, după privatizarea întreprinderii, a început un program
susţinut de retehnologizare prin implementarea de tehnologii de ultimă oră în
secţiile de debitare, prelucrare mecanică, sudură, danturare, tratament termic,
protecţia suprafeţelor şi control. S-au creat astfel linii specializate în care
se realizează produse destinate mai ales pieţei vest-europene. Cu peste 1000 de angajaţi, UNIO este capabilă să realizeze
proiecte complexe şi de mare anvergură ce cuprind operaţii de prelucrare şi
asamblare mecanică, instalaţii hidraulice, pneumatice şi electrice, montaj şi
punere în funcţiune şi service. Peste 70% din producţie este destinată pieţelor
externe, în special pentru clienţi din Germania, Olanda, Franta, Italia,
Anglia, Austria. La baza acestor noi relaţii au stat principalele atuuri ale
lui UNIO: experienţa şi buna pregătire a angajaţilor, flexibilitatea în
asimilarea de know-how, capacităţile şi posibilităţile tehnologice, calitatea
produselor la nivelul standardelor ISO 9001:2000, satisfacerea exigenţelor
clienţilor şi poziţia geografică. Strategia
de dezvoltare pe termen lung elaborată de Consiliul de
Administraţie are ca şi componentă principală întărirea poziţiei de lider pe piaţa
producătorilor de echipamente de transport pe flux. Sunt vizate atât
dezvoltarea de produs de client. Piaţa pieselor de schimb pentru aceste produse
este foarte importantă, UNIO deţinând linii de fabricaţie pentru cele mai
solicitate componente. O altă direcţie vizează execuţia de instalaţii şi
echipamente complexe pe baza proiectelor beneficiarilor. Oportunităţi deosebite
se regăsesc pe piaţa echipamentelor din industria navala, metalurgie şi de
asamblare a automobilelor. Un avantaj important recunoscut de beneficiari este
existenţa pe aceeaşi platformă atât a secţiilor pregătitoare (debitare, forjă,
turnătorie, prelucrări mecanice, danturări) cât şi a secţiilor de producţie
(asamblări sudate, montaj, protecţia suprafeţelor, control tehnic). Personalul
specializat în instalaţii mecanice, hidraulice, pneumatice şi electrice asigură
lucrările de montaj la beneficiar, punere în funcţiune şi service. Pentru
menţinerea unei încărcări continue a tuturor capacităţilor de producţie s-au
pus bazele unor contracte pentru livrarea de componente şi subansamble pentru
instalaţiile şi maşinile realizate de clienţi, după documentaţia acestora, pe
următoarele segmente de piaţă: maşini de prelucrarea lemnului, reductoare,
trolii, excavatoare, turbine, ventilatoare, macarale, tractoare. Sediul central al uzinei Unio este situat pe
Bulevardul Lucian Blaga, nr. 35, Satu
Mare.
Balcaniada junioare 1971 baschet
R.S.România - Satu Mare
Piesa de mai sus este medalie sportivă din anul 1971 ce s-a distribuit participanților la Balcaniada de baschet juniori care a avut
loc în municipiul Satu Mare.
Balcaniada este o
competiție ce se organizează în diverse sporturi cu participarea sportivilor
din țările balcanice. Statele balcanice propriu zise sunt: Albania, Bosnia-Herțegovina, Bulgaria, Croația, Grecia, Kosovo, Macedonia de
Nord, Muntenegru și Serbia. Adeseori la competiție sunt invitate și alte state
învecinate Peninsulei Balcanice: Italia,
Republica Moldova, România, Slovenia și Turcia.
Baschetul este unul dintre cele mai
răspândite sporturi de echipă din lume; se caracterizează prin finețea,
precizia și fantezia exercițiilor tehnice și tactice, prin talia înaltă și
calitățile fizice deosebite ale sportivilor, toate acestea implicate într-o
luptă sportivă care pretinde spirit de echipă și de sacrificiu, inteligență și
rezistență nervoasă. Punctele sunt marcate prin aruncarea mingii (ochire) prin
coș de sus; echipa care acumulează mai multe puncte la sfârșitul jocului
câștigă. Mingea poate fi făcută să înainteze pe teren prin driblare sau
pasând-o altor coechipieri. Actele fizice nesportive sunt penalizate și există
restricții asupra modului în care este folosită mingea. De-a lungul timpului,
în baschet s-au dezvoltat tehnicile obișnuite de ochire, pasare și
driblare, dar și de poziționare a jucătorilor, precum și structurile
ofensive și defensive. De obicei, jucătorii cei mai înalți vor
ocupa centrul sau una dintre
cele două poziții de înaintare,
iar jucătorii mai mici de statură sau cei care au viteză și cele mai bune
abilități de mânuire a mingii, vor ocupa poziția de pază. În timp ce baschetul
competițional are niște reguli bine stabilite, numeroase variante de
baschet s-au dezvoltat pentru jocurile ocazionale. În anumite țări,
baschetul este un sport popular, cu mulți spectatori.
Cea
mai importantă şi cunoscută clădire secession din Satu Mare este cea a Hotelului Dacia, denumiri ulterioare Pannónia sau 9 Mai, amplasată în centrul vechi al oraşului
(Strada Libertății, nr.8). Ideea ridicării hotelului apare pentru prima dată în
1897 în rândurile conducerii oraşului. Cel mai important şi constant susţinător
al proiectului a fost primarul oraşului, Hermán Mihály (1895-1902).
El susţinea fervent acest proiect pentru că, după părerea lui, edificile unui
oraş oglindesc şi statutul acestuia, ele constituind şi un punct primordial al
dezvoltării urbane. Însă nu era toată lumea de acord cu viziunea lui, şi s-au
iscat mai multe discuţii legate de acest proiect, care au dus la întârzierea
începerii lucrărilor. Deşi ideea înlocuirii vechii clădiri apăruse deja în
1897, demolarea acesteia a fost aprobată şi finalizată doar în 1900. În 1897
s-a organizat deja concursul pentru elaborarea proiectelor, cea mai importantă
condiţie a acesteia fiind ca noua clădire să reflecte apartenenţa culturală a
oraşului. În urma acestui concurs au fost concepute 11 proiecte. În ianuarie
1898 decide consiliul orăşenesc acceptarea propunerii Comisiei de Arhitectură
şi acordă premiul întâi arhitecţilor din Budapesta - Zoltán Bálint şi Lajos Jámbor (Frommer). În perioada aceasta a
carierei lor ei se aflau sub influenţa lui Ödön
Lechner, modelând clădirile după stilul lui seccesion, care
folosea multe elemente decorative florale inspirate din arta populară maghiară.
Comisia Naţională a Monumentelor Istorice decide în anul 1900 demolarea
clădirii vechi, astfel putând începe lucrările la hotelul Pannonia. În 1901 au
fost săpate fundaţiile construcţiei, şi în luna mai a aceluiaşi an, s-a aşezat
piatra de temelie. În luna mai al următorului an a fost predată clădirea
chiriaşului hotelului, căruia îi rămân în sarcină doar finisările
interioare. Cele mai importante trei
săli ale construcţiei, cafeneaua, restaurantul și sala de bal, au primit o
decoraţie bogată. Cea mai mare dintre ele era sala de bal sau sala de festivităţi,
care la ora actuală este ocupată de Filarmonica Dinu Lipatti. Restaurantul era
cea de a doua ca mărime, ea păstrându-şi funcţia de-a lungul timpului, iar
cafeneaua, a fost împărţită în două, şi asfel a devenit recepţia hotelului
Dacia şi un magazin. Proiectul, fidel stilului secession, a fost unul extrem de
apreciat la vremea respectivă, fiind premiat cu medalia de aur la un concurs de
arhitectură din Viena, în 1910. În perioada austro-ungară, hotelul a purtat
numele de Pannonia, iar după 1918 a primit denumirea de Hotel Dacia. Odată cu ocupaţia
horthystă din 1940, s-a revenit la vechea denumire, iar piaţa din faţa sa a
primit numele „Horty Miklos”. După cel de-al doilea război mondial, s-a
redenumit „Dacia”, iar pieţei i s-a conferit numele de Piaţa Libertăţii.
Camerele hotelului Dacia au găzduit de-a lungul timpului numeroase
personalităţi printre care istoricul Nicolae Iorga sau scriitori precum Mihail
Sadoveanu, Liviu Rebreanu şi Octavian Goga. În acest moment, imobilul este
clasat în lista monumentelor istorice de categoria A, adică acele monumente
considerate a fi de importanţă naţională şi universală. Inaugurat în 1902,
hotelul Dacia din Satu Mare a fost privatizat prin metoda MEBO în anul 1995,
când foştii angajaţi au devenit acţionari. În 2007, clădirea a fost cumpărată
de un om de afaceri din Negreşti Oaş, Vasile Țânțaș, care a plătit 1,7 milioane
euro. Noul proprietar s-a angajat să o renoveze şi să o transforme într-un
hotel de lux. Însă investiţiile au fost abandonate din cauza crizei. Acum se
pare ca actualul proprietar Vasile Țânțaș a acceptat oferta unui cetățean
maghiar, Tamas Leisztinger, valoarea tranzacției fiind confidențială. Faţada clădirii este un exemplu
tipic al variantei lechneriene al stilului secession, care reprezenta una
dintre orientările stilistice cele mai importante ale vremii. Stilul secession
răspunde exigenţelor burgheziei, care doreşte ca noile edificii să fie estetice
şi să ofere ceva radical nou. Folosirea generoasă a ornamentelor se asociează
cu cele mai noi realizări tehnice ale vremii, clădirea fiind dotată cu o
structură de metal, fapt rar întâlnit, chiar revoluţionar în Ungaria la
sfârşitului secolului al XIX-lea, începutului secololului al XX-lea. Orizontal faţada e despărţită în trei suprafeţe de către
două brâuri, registrele separate fiind astfel evidenţiate puternic. Modulul de
jos este alcătuit din parter împreună cu intrarea principală, cel din mijloc
este format din etajul I şi II, iar al treilea este compus din atica prevăzută
cu cornişă accentuată. În prelungirea rezalitului median axa centrală a
clădirii este dominată de un turn cu laternă. Frontonul turnului este srăpuns
de o fereastră cu formă florală, care se încadrează în programul ornamental al
clădirii. Caracterul decorative al suprafeţelor faţadei simetrice se datorează
folosirii ceramicii smălţuite policrome Zsolnay. Vrejurile înflorate sunt
colorate viu, iar între ele găsim figure umane şi animale stilizate. Pe
suprafaţa aticii bogat decorate se repetă stema oraşului, prin acest procedeu
accentuând rolul reprezentativ al edificiului. Acoperişul este şi el învelit cu
ţigle din ceramică bicoloră, prin folosirea ţiglelor albastru deschis şi închis
formând o decoraţie geometrizantă. Vertical
faţada e articulată în nouă axuri, şi trei rezalituri scot în evidenţă partea
centrală şi cele două laterale. Planul
iniţial al construcţiei are forma unui dreptunghi neregulat, care se îngustează
spre nord, şi care este organizat în jurul a trei unităţi mari. Aceste unităţi
sunt spaţiile cele mai mari ale imobilului, adică cafeneaua, restaurantul şi
sala de bal. În partea de sud a clădirii, adică la intrarea dinspre faţadă se
afla cafeneaua, pe cele două laturi erau intrările în curte. Înaintând spre nord
erau dispuse două săli de aşteptare, şi de aici se făcea intrarea în
restaurant. În partea de vest era bucătăria şi dependinţele aferente, în partea
de est se afla un restaurant mai mic şi o cameră separată. Aceste încăperi erau
despărţite de restaurant de câte un hol spaţios. În partea de nord a
restaurantului se afla estrada, pe cele două laturi ale ei erau scările care
duceau în cofetărie şi în cele două vestibuluri care aveau ieşiri spre curte.
Avansând iarăşi spre nord se ajungea în foaier, iar de aici în sala de bal. Pe
cele două laturi erau dispuse două garderobe, strâns legate de ele erau două
holuri care duceau în camerele artiştilor.
Judo Masters - Satu Mare - România
Produsul de mai sus este o medalie aparte
realizată de compania privată orădeană Medals Alex Sztankovits pentru
a fi conferită participanților la competiția sportivă Judo Master de la Satu Mare.
Judoul este o artă marțială japoneză modernă. În 1882, pornind de la principiile tradiționalului jujitsu și păstrând tehnicile de aruncare și prize ale acestuia, profesorul Jigoro Kano și-a format propriul său stil, care a devenit cunoscut sub denumirea de Kano-ryu, iar mai târziu s-a numit Kodokan Judo. Principiile sale se bazează pe folosirea supleții în locul forței brute, fiind eliminate loviturile și unele luxări periculoase, cum ar fi luxarea degetelor. În judo se folosesc proiectări, secerări, fixări la sol, strangulări și luxări. La începutul secolului trecut, pe măsură ce judoul a fost popularizat în Europa, și-a pierdut treptat caracterul și proprietățile de artă marțială, transformându-se în sport. În 1964 judo a devenit
probă olimpică iar sportivul care o practică se numește judoka. Judokanii în funcție de nivelul de pregătire sunt clasificați pe centuri astfel: albă, galbenă, portocalie, verde, albastră, maro și neagră (nivel maxim de pregătire și antrenament).
Judoul este o artă marțială japoneză modernă. În 1882, pornind de la principiile tradiționalului jujitsu și păstrând tehnicile de aruncare și prize ale acestuia, profesorul Jigoro Kano și-a format propriul său stil, care a devenit cunoscut sub denumirea de Kano-ryu, iar mai târziu s-a numit Kodokan Judo. Principiile sale se bazează pe folosirea supleții în locul forței brute, fiind eliminate loviturile și unele luxări periculoase, cum ar fi luxarea degetelor. În judo se folosesc proiectări, secerări, fixări la sol, strangulări și luxări. La începutul secolului trecut, pe măsură ce judoul a fost popularizat în Europa, și-a pierdut treptat caracterul și proprietățile de artă marțială, transformându-se în sport. În 1964 judo a devenit
probă olimpică iar sportivul care o practică se numește judoka. Judokanii în funcție de nivelul de pregătire sunt clasificați pe centuri astfel: albă, galbenă, portocalie, verde, albastră, maro și neagră (nivel maxim de pregătire și antrenament).
Cupa Someșul - Satu Mare - Întrecere culturală - 21.05.1950
Produsul
medalistic de mai sus este o veche insignă-document
ce ne parvine din perioada de început a comunismului în România (în acest caz –
21 mai 1950) ce face referire la o întrecere culturală ce s-a desfășurat la
Satu Mare în organizarea Cooperatrivei Someșul din localitate. Nu am nicio
informație despre această cooperativă dar am reținut că pe la 1950 ea exista și
organiza petreceri populare de cântări și dansuri populare. Ca să înțelegem mai
bine “binefacerile” comunismului abia instalat în România(!?)
Satu Mare (în maghiară: Szatmárnémeti, în
germană; Sathmar, vechea denumire românească: Sătmar)
este municipiu, cel mai mare oraș și reședința județului Satu Mare, România, având
o populație de aproximativ 95000 de locuitori. Descoperirile arheologice
din împrejurimile orașului se constituie ca dovezi privind așezările din epoca
pietrei și a bronzului; există, de asemenea, dovezi privind continuitatea
locuirii acestor ținuturi de către comunitățile geto-dacice după cucerirea
romană. Mai târziu, aceste teritorii constituiau o parte a
voievodatului condus de Menumorut, una dintre cetățile de apărare din
secolul al X-lea fiind la Satu Mare (Castrum Zotmar), după cum menționează cronica
lui Anonymus. În jurul vetrei
orașului - Villa Zotmar - locuită de băștinași, s-au așezat coloniști teutoni
aduși în anul 1006 de către regina Ghizela, iar mai apoi, coloniști
germani stabiliți dincolo de Someș, în
orașul Mintiu. Sus am postat stemele interbelică, comunistă și actuală ale
municipiului Satu Mare, iar dedesubt pozele câtorva monumente de arhitectură și
cultură din diferite perioade de timp.
Gimnaziul reformat
Statuia eroului necunoscut
Turnul de apă
Palatul Poștei
Biserica reformată cu lanțuri
Teatrul Notara
Templul izraelit
Primăria
Școala normală de învățători
Tribunalul
Satu Mare este un județ în
nord-vestul României, care are reședința în orașul cu același nume. Județul
Satu Mare, străbătut de râul Someș și locuit din timpuri imemorabile de
geto-daci, este un leagăn al culturii și civilizației românești. Săpăturile
arheologice din Țara Oașului, de la Ardud, Medieșu-Aurit, Homord sau
Sanislău au scos la lumină relicve atestând viața umană în această regiune
începând încă din Paleolitic. Un punct de reper al istoriei acestei regiuni
este reprezentat de daci, care au trăit aici aproape 1000 ani creând o
remarcabilă civilizație. Drept model se poate lua așezarea Medieșu-Aurit, unde
se găsesc rămășițele a 13 cuptoare de olărit, reprezentând cel mai mare tezaur
arheologic de acest fel din țară. Județul are suprafața de 4418 kilometri pătrați și
numără aproximativ 330000 de locuitori. Ca subunități administrative județul se
compune din 2 municipii; Satu Mare și Carei, 4 orașe; Tășnad, Negrești Oas,
Livada și Ardud, precum și 56 de comune. Sus am postat harta, stemele
interbelică, comunistă și actuală ale județului, iar dedesubt pozele câtorva
monumente de cultură și arhitectură, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate
din județul Satu Mare, dar din perioade diferite de timp. Biserica romano catolică - Tășnad
Vederi - Sanislău
Gara - Halmeu
Vederi - Carei
Vederi - Negrești
Vederi - Târna Mare
Vederi - localitatea Viile Satu Mare
Vederi - Tiream
Biserica romano catolică - Moftinu Mare
Vederi - Micula
_________ooOoo________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
CU CUPOANE DATAȘABILE
Titlu de proprietate 10 acțiuni lei 50000 nominative
Societatea anonimă română ARGUS - Constanța-
pentru întreprinderi comerciale și industriale
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe un set de șase cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 15.08.2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu